ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barij  (läst 2280 gånger)

2008-03-13, 19:57
läst 2280 gånger

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Borgaren och handelsmannen Tolle Barij dog den 15/6 1708 i Stockholms storkyrkoförsamling. Enligt bouppteckning efterlämnade han änkan Susanna Maria Schouber och deras 6 gemensamma barn  
1. Madame Gretha Barij, änka efter notarien Rodin.  
2. Inspektoren vid Dalarö Skans Hr Tolle Barij  
3. Ryttmästaren Hr Johan Barij  
4. Jungfru Elisabeth Barij 25 år  
5. Jungfru Juliana 19 år  
6. Charlotta 15 år
 
Finns det någon som har information om dessa personer eller någon annan med samma namn är jag tacksam för kontakt. Jag har hittat en hel del uppgifter om tullinspektoren Tolle och om Juliana som är min ana, men om de övriga barnen vet jag ingenting
 
Mvh
Lennart

2018-01-30, 13:44
Svar #1

Utloggad Sören Hjeltman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-09-01, 13:19
    • Visa profil
    • www.hjeltman.se
Hej, jag heter Sören Hjeltman, pensionerad lärare som sitter i Umeå och söker gamla släktingar.
Hittade ett gammalt inlägg men sökte också på Tolle Barij och hamnade här. Finns i min mors morfars träd, kopplad till familjen Steinmeier.
Har ca 3500 träffar på FamilyTree DNA men där finns inget att hämta.

2018-02-03, 21:21
Svar #2

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Sören och Lennart!


Troligen har jag hittat Tolles ursprung. I Magra sockens räkenskaper får min ana Peder Pedersson i Bjärlanda ersättning för att han har varit i Stockholm och hämtat ner flera saker som hans bror Tolle Baril skänkt till sin forna sockenkyrka.

Trots att Magras präst stavar Tolles efternamn med l så tror jag att detta är er Tolle.


Källa: Magra (P) C:1 (1688-1723) Bild 35 / sid 62 (AID: v55468.b35.s62, NAD: SE/GLA/13357)


Mvh Marita



Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2018-02-10, 14:39
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det står nog Barie, som är en av de åtskilliga varianter av namnet jag sett på hans namne sonen i olika källor för Dalarö och Tyresö.
Vi torde med största sannolikhet kunna fastslå att det är samma person, och man kan då misstänka att efternamnet är någon slags latinisering av Bjärlanda.
Från vilket år är denna notis?
Ulf Berggren

2018-02-10, 18:47
Svar #4

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Ulf!  :D


Ja, det skulle kunna vara ett väldigt stort och slarvigt e. :)


Året är 1681.




Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2018-02-11, 11:39
Svar #5

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Ulf!  :D


När min ana Per Persson i Bjärlanda (samma person som kallades Peder Pedersson i kyrkoräkenskaperna) får första uppbudet på Nedergården och Uppegården i Bjärlanda år 1685 står det att han köpt Nedergården av sina mostrar Ingrid och Elin Torlesdöttrar.


Uppegården har han köpt av andra personer.


Pers bröder Torle och Anders Perssöner har skänkt sina små lotter i bägge gårdarna till Per. (Här står inte Barij med utan bara hans sonnamn.)


Källa: Bjärke häradsrätt (P) AIa:3 (1627-1689) Bild 1860 (AID: v527027.b1860, NAD: SE/GLA/11152)


Är du släkt till Tolle Barij?


Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2018-02-17, 17:02
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nej, jag är inte släkt, utan har registrerat Tolle d y och hans son Fredrik eftersom de såsom inspektor och skrivare passar in på mitt projekt med godsanställda o dyl.
F ö menar jag att det står Barie ovan eftersom det är skrivet i latinsk stil, och det är alltså ett normalt e i denna stil.
Ulf Berggren

2018-03-19, 18:58
Svar #7

Utloggad Sussie Sjöblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2019-06-24, 12:26
    • Visa profil
Hej!
Ser att ni oxå forskar om Tolle Barij.
Ni har möjligen inte hittat något om när och vart han föddes? Föräldrar mm.
Jag har honom som anfader i mitt släktträd 10 generationer bakåt, via dottern Julianna.

/Sussie

2018-04-28, 20:53
Svar #8

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil

Hej Marita
Tack för väsentlig och värdefull information om Tolles ursprung som jag har funderat mycket över.
I samfundet Sankt Eriks årsbok 1947 sid 75 står att skräddaremästaren, sist handelsmannen Tolle Pedersson Barij köpte hus i Stockholm 1669. Efter hans död ärvdes huset av sonen, inspektoren Tolle Barij på Dalarö. Det känns bra när information från olika håll pekar i samma riktning.
På vilket sätt är du släkt med PerPersson ?


Tack också till Ulf för ett gott förslag till namnets ursprung!
Mvh Lennart

2018-05-21, 08:12
Svar #9

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Lennart!


Per var min FF FF FM FF FF.
Jag bor cirka 1 mil från Bjärlanda så den här släktgrenen har inte kommit så långt eller är väldigt hemkär. ...skratt...


Mvh Marita Persson



Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2018-05-21, 08:15
Svar #10

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Sussie!


Det finns inga bevarade kyrkoböcker så tidigt för Magra socken. Möjligen finns svaret i några domböcker men de tar ju ganska mycket tid att gå igenom.


Mvh Marita Persson
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2023-01-07, 14:41
Svar #11

Utloggad Lars Brattström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-01-07, 14:41
    • Visa profil
Borgaren och handelsmannen Tolle Barij dog den 15/6 1708 i Stockholms storkyrkoförsamling. Enligt bouppteckning efterlämnade han änkan Susanna Maria Schouber och deras 6 gemensamma barn 
1. Madame Gretha Barij, änka efter notarien Rodin.   
2. Inspektoren vid Dalarö Skans Hr Tolle Barij 
3. Ryttmästaren Hr Johan Barij 
4. Jungfru Elisabeth Barij 25 år 
5. Jungfru Juliana 19 år   
6. Charlotta 15 år
 
Finns det någon som har information om dessa personer eller någon annan med samma namn är jag tacksam för kontakt. Jag har hittat en hel del uppgifter om tullinspektoren Tolle och om Juliana som är min ana, men om de övriga barnen vet jag ingenting
 
Mvh
Lennart

Hej!
I Dalarö CI:2 hittar du namnet Barij flera gånger som dopvittnen under 1730-talet. En anfader till mig kaptenen Petter Heldt gifte sig med madame Theodora Barij 1732 (sid 107).
Mvh
Lars Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna