ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barés / de Barés  (läst 752 gånger)

2004-10-15, 11:02
läst 752 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Min farmor och farfar hade en väninna på 1930-talet som hette Esther de Bar?s. Om hon var svensk eller ej vet jag inte. Hon står i min farfar och farmors gästbok flera gånger (och det är också många utländska gäster). Jag blev nyfiken på detta namn. möjligen hade hon också en man, men  
(?) det kan vara en kvinna också(!) som skriver sig E-d de Bar?s men det förekommer endast en gång i gästboken.
 
Finns det en släkt de Bar?s i Sverige, är det en fransk släkt. Känner någon till denna Esther de Bar?s med evtuell make E-d de Bar?s?  
 
M.V.H. Steve

2004-10-15, 11:43
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Steve
 
Eniro, Privatpersoner har sex abonenter med namnet de Bar?s i Sigtuna och Sundbyberg.
 
Mvh Åke

2004-10-15, 12:54
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Åke för upplysningen!
Så hoppas jag att det är samma släkt. Det ser ut som Esther (och denne E-d)stavar namnet de Bar?s  alltså om det är ett fransk namn, vilket de väl torde vara från början I så fall skulle Esthers namn uttalas dö Baräs (accent gr?ve)och dem på Eniro skulle uttalas dö Baree (accent ac?ut), men det har nog ingen betydelse när de nu är svenska.
Skulle vara intressant och höra mer om denna släkt.  
 
 
M.V.H. Steve

2017-04-02, 11:08
Svar #3

Utloggad Bengt Gran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2023-07-12, 08:38
    • Visa profil
Hej Steve. Lite sent att svara 13 år efter ditt inlägg, det medges. Kanske har du redan rett ut allt vad beträffar de Barés.
Ester ovan är Ester Klara Amalia Lindahl, född 12 aug 1890 i Norrköping, död 1 juni 1950 i Vasa församling i Göteborg. Hon gifte sig 9 nov 1915 med musikern Edouard Wenecslav José Ignatio Miguel de Barés. Han föddes 28 sep 1884 i San Sebastian i Baskien och dog 28 juli 1936 i Göteborg Vasa. Han skrivs som "katolsk trosbekännare" i längderna. Paret fick bl.a. sonen Lennart Edvard Anders de Barés, född 19 aug 1916 i Göteborg Haga, död 30 sep 1992 i Göteborg Vasa. Han gifte sig 1942 med Signe Marianne Nilsson, som var dotter till min morfars syster.
Källor till detta meddelas om så önskas.
Vänliga hälsningar
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna