ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 februari, 2013  (läst 3064 gånger)

2004-01-09, 18:40
läst 3064 gånger

Lars Kenneth Dahlqvist

Här kommer ett foto på herr Bengt i Ekesås sigill från ett dokument som utgör Trohetsed till Konung Sigismund af presteskap och allmoge i Tiohärad 1594 den 22 februari.
 
Dokumentet börjar med texten:  
Wij Efterschrefne Prästmen Benedictus Joannis i Ekesås etc dvs. herr Bengts namn står först i raden av prästmän. Rangordningen är troligen ingen slump.
 

 
Fotot taget i augusti 2003 i Riksarkivet.
Källa: Riksdagsacta, Ständernas beslut och försäkringar, Volym 21 B.
 
/Lars Kenneth

2004-01-09, 21:27
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lars Kenneth Dahlqvist,
Tack för att Du publicerar sigillet här!  
Kanske vore det intressant för Dig att också meddela Magnus Bäckmark om fotot e-post: gronstub@hem.passagen.se och låta det ingå i vapenrullan.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-10, 09:44
Svar #2

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Ett tack även från mig! Undra hur vanligt det var med årtal i sigill? Det bör väl (??) ha varit när man gjorde sigillet som årtalet speglar. Bilden här ovan har förutom själva sigillet ännu en liten intressant sak! Till vänster på vaxsigillet, ungefär klockan 8, så finns det en del av ett fingeravtryck, som nästan bara kan vara från den person som tryckte sigillet! Tyvärr så är det bara några få rader av fingeravtrycket men ändå!
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård

2004-01-17, 17:07
Svar #3

Lars Kenneth Dahlqvist

När jag frågade riksarkivets sigillkonservator, Siegfried Heim, hur vanligt det var att sigillstampar från 1500-talet var daterade, svarade han att ”det förekommer att eftermedeltida sigill är daterade”. Vi kan nog utgå ifrån att 89 är en datering för sigillstampens tillverkningsår.
 
Då Bengt i Ekesås ska ha varit kyrkoherde även före 1589, ställer man sig naturligtvis frågan hur hans tidigare sigillstamp såg ut? Hade den samma motiv som den ovan nämnda eller har kyrkoherden antagit detta vapen först 1589?  
 
Wieselgren säger i sin ”Ny Smålands beskrifning” från 1844/45 att vapnet på stenen innehöll 3 ax (ej ollon). Wiselgren har fått denna uppgift från Gahm och väljer att tro på honom då Gahm var född i trakten och ”wäl besett hans grafsten”. Även om det låter motsägelsefullt kan nog Gahms uppgift om tre ax ses som en bekräftelse på att stenen hade samma vapen som fotot ovan visar. Möjligen har Gahm sett stora likheter med det vapen som fördes av Sveriges sista katolska ärkebiskopar, bröderna Olaus Magnus och Johannes Magnus, som innehöll 3 ax på tre kullar och har stora likheter med herr Bengts vapen. (Se: Släktforskarnas årsbok 2003, sid 315).

2004-01-17, 19:47
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Lars!
Peter Wieselgren var en duglig karl i mångt och mycket, men hans historiska dokumentation måste man ta med en nypa salt eftersom han överdriver och spekulerar i sann Rudbeckiansk anda. Mycket han skrivit som ter sig som fakta för oss idag är faktiskt värdelöst, tyvärr, eftersom man inte vet om det är hans egna fantasier eller inte.  Huruvida han återger fakta ifrån den store samlaren Sigrid Lorentz Gahm-Persson eller ej är svårt att avgöra. Jag ska kolla vad Gahm anger och återkomma med detta. Märk att vapnet anges som tre ekollon redan 1799 (se ovan Bångs inlägg 20 maj 2003).

2004-01-17, 20:16
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
SmH 1587:5, räkenskaper för Växjö hospital (opag.):
Underhåll
En effterlåthitt enn förlamatt Quinna
Rogh__________4 tunnor  5 ½ skäpa
Malt__________4 ½ tunnor
Kornn_________2 tunnor  3 ½ skäpa
 
vid högra marginalen är ditskrivet:
”bestås inthz, ty hon haffuer
förmögne Barn, N: her bencht i
Ekesås, her hans j wekelss
ångh, och her hanses hustro i daedesiö
har förutan ko____1 stn
(…?)  håkon iönß Borgmestare vdi
wexsiö”
 
Denna kvinna är vid jämförelse med hospitalsräknskaperna för de andra åren identisk med Ingeborg gift med hospitalets f.d. föreståndare Johannes Olai.
I Växjö hospitals räkenskaper på 1580-talet nämns även dottern Elisabeth som boende hos föräldrarna.  
 
mvh Niclas Rosenbalck

2004-01-17, 20:43
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Norrvidinge dombok (GHA) 1628 8/9, f 218v:
Kom för retta Boo i Nåtterydt, begiärande? tgingschiötningh på Spårery, och framlade efterschrifne schrifter, der medh han beuiste at alle her Bengtz barn i Eke?ås hafua wpb: på  torpet Sporeryd som efter föllier, Nils Axel?on på sin hustruus h: Kirstinn Bengtzdotters wegner Peninger___6 dlr. hans Zedell daterat i Wexiö den 17 January 1628. her Lar? i Elghult på sinn hustrus wegner Karin Bengtzdötter Peninger___6 dlr. hans Zedell daterat den 18 Juny 1628. Mester Jön? Baz och her Johan Baz och Peer Bengt?on Baz Peninger___18 dlr. Sonne i Lenbirke på sin hustrus wegner  h: Jngerd Bengtzdötter P:___6 dlr her Thor i San?iö på sin hustrus Märittes wegner___6 dlr
 
Nämndemannen Sone Gudmundsson i Linnebjörke, Dädesjö sn (Uppvidinge h:d) ohh Ingierd Bengtsdotter levde båda 1644 (mtl). Hustrun hade förut varit gift med Johan Jacobsson (levde 1600) som tillhörde den s.k. Dädesjösläkten (halvfrälsesläkt som uppbar rusttjänst pga innehav av ärvda frälsegårdar; son t kh Jacob Nilsson ohh Sigrid Johansdotter i Dädesjö). En son i hennes första gifte var Jacob Johansson, sedermera kyrkvärd o bonde i Näsby, Dädesjö sn (g.m. Elin Persdtr).

2004-01-19, 18:57
Svar #7

Lars Kenneth Dahlqvist

Nicklas,
 
Det är möjligt att jag uttryckte mig oklart om Wiselgren och de 3 axen. Vad jag ville säga var att då vapnet på stenen sedan lång tid är borta, blir vi hänvisade till historiska uppteckningar. Rent teoretiskt skulle stenen kunnat haft ett annat vapen än sigillstampens från 1589. Det är här Wiselgrens text kommer in, då jag såg en risk att hans uppgifter skulle kunna öka osäkerheten hos en och annan läsare att vapenbilderna inte är identiska.  
 
Vad jag ville säga var att Wiselgrens/Gahms uppgift om att det skulle vara ax, snarare stärker min övertygelse att vapnet på stenen innehöll 3 ollon och är identiskt med sigillstampen. (Då vapnet med ax i Släktf.årsbok är förvillande likt Bengts vapen)Jag kan hålla med om att resonemanget är invecklat!
 
Om du har möjlighet att kolla vad S.L. Gahm Persson säger, vore detta naturligtvis intressant. Jag har förmig att hans Småländska arkiv finns i UUB eller i Växjö (ingetdera i min närhet). Kanske återfinns det i volym:354 Kh i Gårdsby N.Magni berättelse om gamla Monument i Gårdsby i Norrwidinge Härad från 1667??
 
/L K

2004-01-19, 19:53
Svar #8

Lars Kenneth Dahlqvist

Betr. SmH 1587:5
Nicklas, vill gärna höra med dig hur du tolkar texten i räkenskaperna. Många gånger har jag tittat på noteringen om den förlamade gummans barnaskara och funderat på två saker: Dels huruvida borgmästaren Håkon tillhör barnaskaran eller ej. Det som får mig att fundera är placeringen av hans namn i texten. Men kanske ska man se det så att raden om har förutan.. har skrivits dit innan uppräkningen av barnens namn och att strecket under denna mening antyder att uppräkningen fortsätter med Oc Håkon jönss Borgmest vdi Wexsiö Vad tror du? (Säkert har du sett i Växjö stads historia Bd I sid 104 och antagandet att Håkan Jönssons far var Jöns Ebbesson? Vilket naturligtvis inte alls behöver vara korrekt!)
 
Skulle även vilja hör med dig om ditt (och Björkman i SoH 1985 s.375) antagande att barnens mor hette Ingeborg? Du anger ovan att kvinnan är vid jämförelse de följande årens räkenskaper identisk med en Ingeborg? De enda räkenskaper jag hittills tittat på är för följande år (SmH 1588:13) där det bla. heter:
 ”En effterlåtit en förlammad pres-
tehustru        N: Hustrun Ingeborg”
 
Det som får mig att fundera på om sammankopplingen är glasklar är:
1)Bör hon inte ha kallats änka istället för hustru?
2)Om det nu i oktober 1587 konstaterades att hon inte var berättigad till underhåll, varför tas hon upp ånyo kommande år?
3)Även om hon ändå slank med bland de uppräknade underhållstagarna, hur vet man med säkerhet att den förlamade gumman 1587 ska kopplas ihop med just Ingeborg, det finns ju fler förlamade kvinnor?
 
Är det 1588 års räkenskaper du hänvisar till eller har du hittat intressanta uppgifter i andra volymer?  
 
/L K

2004-07-01, 18:17
Svar #9

Lars Kenneth Dahlqvist

Nicklas,
Läser i senaste nr. av KGF-nytt (nr 84) att du håller med mig om att det inte är säkert att borgmästaren Håkan Jönsson ingår i samma syskonskara som herr Bengt i Ekesås. Men jag noterar även att du står fast vid att barnens moder hette Ingeborg. Baserar du detta på  L-E Björkmans artikel i S&H 1985, eller har du fått det från annat håll?
 
Hälsningar
Lars Kenneth

2004-09-30, 18:58
Svar #10

Lars Kenneth Dahlqvist

Ett tips till den Baaz-intreserade:
 
I senaste nr (nr 58) av tidningen Vapenbilden (organ för Sveriges Heraldiska Förening) finns en artikel om släkten Baaz vapen under fyra generationer.  
 
Om tidiningen inte finns på biblioteket kan ett eget ex beställas för 25 kr på följande sida  
:http://www.geocities.com/svexlibris/vapenbilden.html
 
/L K

2004-10-27, 16:30
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Ett tillfällighetsfynd.
I prästerståndets riksadagsprotokoll 1668-72, sid.321 står skrivet om Laurentius Baazius kh i Acklinga, Skara stift.  
Benedictus Håf (desigenrad kyrkoherde i Acklinga, Skara Stift, suspenderad 1677, senare kh i Börstig) tydligen friat till båda döttrarna Baaz, först den äldre av flickorna Britta och sedan den yngre Maria. Fadern Laurentius menar på att Håf endast försöker att ta över hans tjänst och när Britta inte vill så friade Håf till den yngre dotter Maria vilken också tydligen blev gift med honom.  
Det är hur jag tolkar texten om någon är intresserad av hela så kan jag skicka per mail.  
 
MvH Sari

2005-01-26, 14:08
Svar #12

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Herman Baas f 1856 08 22 Grebo sn E
Han hade bl.a dottern Elsa Paulina Juliana f 1887 06 06 i Klara fs. Stkh.
Herman var gift 2ggr,första hustrun var
Carolina Jonsdotter f 1856 Åsaka,andra hustrun var
Juliana Josefina Wiberg f 1854 Kjula.
Men vem att hustruna var moder till Elsa Paulina ?
Jag skulle också gärna vilja komma i kontakt med Marie-Louise Rahm som har forskat i samma släkt,jag har försökt med en e-postadress,men det kommer tillbaka.
Hälsning Irene Vesterberg

2005-01-28, 22:07
Svar #13

Ingrid Bergström

Hej, Irene! Elsa Paulina finns på Klaraskivan. Hon är dotter till andra hustrun f Wiberg och Johan August Abrahamsson f 1852-05-06 i Skinnskatteberg. Han flyttar till Amerika 1892. Mor och dotter flyttar sedan till Söder(skivan). Modern gifter sig före 1898 med Herman Gottfridsson, som verkar vara samma som Baas, men han står inte med det namnet, han avlider 1918. Gottfridssons första hustru försvinner till bilagan, sedan till Trollhättan.
hälsningar Ingrid

2005-01-28, 22:18
Svar #14

Ingrid Bergström

Rättelse: namnet Baas finns på Söderskivan, men innan han gifter sig andra gången.

2005-01-29, 08:55
Svar #15

Utloggad Irene Vesterberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 298
  • Senast inloggad: 2016-12-02, 15:27
    • Visa profil
Hej Ingrid och tack för svar.
Ovan nämns Herman Baas/Gottfridsson hade även en halvbror Anders Gottfrid Baas/Gottfridsson f 1840 10 21 i Grebo, han flyttar till Stockholm 1860,går det att finna honom på Söderskivan?
Jag borde kanse ha ställt dessa frågor under Etniska grupper resande eftersom denna släkt Baas härstammar från Gustav Sandberg och Catarina Apelqvist.
Med hälsningar från Irene

2005-01-29, 10:40
Svar #16

Ingrid Bergström

Hej, Irene! Jag hittar inte brodern på någon Stockholmsskiva, men de börjar inte förrän på 1870-talet.

2006-11-07, 14:45
Svar #17

Marita Kvist

Hej ! Letar efter födelseförsamling för Anna Botilia Baas född omkring 1740. Troliga föräldrar, Christian Sörensson Baas och Gunilla Olsdotter, trolig broder Jacob Christiansson Baars född ca. 1748. Christian och Gunilla levde 1736 i Örkelljunga. Gunilla avlider 1773 i Kvidinge. Anna Botilia vigs 1767 i Kvidinge. Någon som stött på Baas/Baars i någon församling ?
Mvh Marita Kvist

2006-11-07, 19:33
Svar #18

Arne Olsson

Hej Marita!
 
Botilla Baas var född 3/7 1740 i Oderljunga (L). Hon var mycket riktigt dotter till skomakaren i Bälinge, Oderljunga, Christian Baas och hustrun Gunnil Olufsdotter. Botilla Baas gift med smeden Pär Billberg, men det har du väl redan.
 
Syskon till Botilla:
- Sören, f. 21/5 1743 i Oderljunga. Jordfäst 27/1 1744.
- En son vars namn ej skrivits ut, f. 20/5 1745 i Oderljunga.
- Jacob, f. 13/11 1748 i Oderljunga. Skomakare, från 1781 i Ausås, men dessförinnan troligen någon annanstans. Död 29/4 1799 i Ausås.
- Olaus, f. 23/5 1752 i Oderljunga.
 
Christian Baas död 8/7 1756 i Oderljunga.
 
För mig var det en nyhet att Christian Baas tidigare funnits i Örkelljunga, och även att hans patronymikon var Sörensson, men det stämmer ju bra med att en son fick namnet Sören. Även dödsuppgiften för Gunilla var ny för mig.
 
Jag har också letat efter en förbindelse mellan Christian Baas och Sören Baas, och detta är alltså mycket intressant för mig. Men min Sören Baas var född 1713 i Ängelholm och gift 1:o 4/5 1735 i Ängelholm med Catarina Dittlow. Så han kan väl knappas vara fadern till Christian. Men intressant är det verkligen med namnen.
 
Mvh, Arne

2006-11-07, 20:17
Svar #19

Marita Kvist

Hej ! Tusen tack för uppgifterna om Anna Botilla jag har suttit med näsan i dataskärmen ett bra tag och letat i de olika församlingarna. Enligt uppgifter jag fått av Anders Berg är det troligt att Christian Baas är son till sporrmakare Jacob Sörensson Baars, död 1734-09-02 i Ängelholm. Jag har funnit i Ängelholm C:1 Sören född 1713-12 son till Jacob Sporrmakare. vid Christian Baars dotters dop 1731-12-28 i Ängelholm, står Sören Baars som fadder, så det är mycket troligt att Christian och Sören är bröder, men jag finner inte Christians födelse. Jacob sporrmakare vigs 1709 i Laholm, (hustruns namn är för mig oläsligt än så länge)och jag tror att detta är hans andra gifte för Sören föds som sagt 1713 och 1724-04-18 begrovs Jacob Sporrmakares dräng Jöns Baars 21 år och några veckor gammal, alltså född ca. 1703. Mvh Marita

2006-11-07, 20:31
Svar #20

Arne Olsson

Hej igen Marita!
Jag hade faktiskt ytterligare några gamla anteckningar om Christian Baas. Christian Baars och Gunnela Olufsdotter gifte sig 13/2 1732 i Ängelholm. Deras dotter Catrina Maria hade fötts 28/12 1731, och hon dog 14/2 1732. Sören Baars var med bland dopvittnena.
 
Det skulle ju kunna vara så att Christian och Sören Baas i stället var bröder, men jag har inte hittat några belägg för det. Sören Baars, f. 1713 i Ängelholm, var son till sporremakaren där Jacob Sörensson Baars o.h.h. Sissela Pehrsdotter. Jag känner till följande barn till dem:
- Elsebeth, föpt 8/4 1710 i Ängelholm. Fanns 1739 i Köpenhamn.
- Per, döpt 26/12 1711 i Ängelholm. Död 1717.
- Sören, döpt 10/5 1713 i Ängelholm. Min Sören Baas.
- Kiersti, f. 1715 i Ängelholm, död 1721.
- Anna Maria, f. 1717.
- Kierstina, döpt 8/6 1720. Begrofs 18/5 1721.
- Kierstina, f. 31/8 1722.
- Marna, f. 14/4 1725 i Ängelholm. 15/4 1725 i Ängelholm.
 
Jacob Sörensson Smed och Sidssa Pehrsdotter vigda i februari 1709 i Laholm.
Jacob Sörensson Baars begrofs 8/9 1734 i Ängelholm.
 
Alltså inga belägg för att Christian skulle vara barn till denne Jacob, men kan kanske ändå inte uteslutas. Alternativt skulle han kunna vara en mycket yngre bror. En Jacob Sporremakares dräng Jöns Baars dog 12/3 1724 i Ängelholm, 21 år och några veckor gammal. En tänkbar bror till Christian?
 
När din Christian Baas dog 8/7 1756 i Oderljunga, uppgavs han vara i sitt 52dra ålders år.
Mvh, Arne

2006-11-07, 20:34
Svar #21

Arne Olsson

Hej igen Marita!
Ditt förra inlägg kom medan jag skrev på mitt, men det passar ju bra ihop. Det vore ju väldigt fint om vi kunde komma ett steg vidare.
Mvh, Arne

2006-11-07, 21:08
Svar #22

Marita Kvist

Hej ! Jag skrev fel i min iver, Christian Baas hette INTE Sörensson, det var Jacob sporrmakare som hette det naturligtvis. Jag jobbar vidare med alla intressanta uppgifter, tex med att finna Christians födelse.  Hör av mig till dig om jag hittar fler uppgifter. Anna Botilla Baas var min mf ff mf m, (lustigt förresten, i hennes födelsnotis står inget namn Anna, men det gör det vid hennes död).

2007-06-20, 11:16
Svar #23

Utloggad Siv Rasmussen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-04-08, 14:48
    • Visa profil
Har denne svenske Baas-slekt noen som helst sammenheng med Baas-slekta i Muonio, Nord-Finland på grensa til Sverige?

2008-07-29, 11:33
Svar #24

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Hej alla Baaz-forskare
 
Jag tänkte bara sticka ut hakan lite när det gäller Johannes Baaz, född 1744 i Bankeryd, och presentera en liten teori om modern till Johannes, Margareta Dahlgren. Kanske lite grand i utkanten av släkten Baaz men ändå tillräckligt relevant för att posta den här.
 
Följande fragment har vi:
- I födelsenotisen för Johannes står det att fadern var Johan Baaz och modern var Margareta Dahlgren.
- Tittar man sedan i husförhörslängderna i Alfshög så finner man där en Greta Beata Dahlgren som är gift (eller rättare sagt varit gift) med Andreas Grundell. Denna Greta Beata är född 1722.
- I ett sockenprotokoll från Ljungby 1772-08-03 står det afledne Länsman Grundells stufSon Johannes Baaz.
- 1722-01-19 i Kvibille föds den en flicka vid namn Beata Brita. Dotter till Cronolänsmannen Johan Hansson Dahlgren och hans hustru Annika Örvall.
- Greta Beatas brorsdotter Hedvig gifter sig med Greta Beatas son Arvid Grundell.
 
Min teori är alltså att Greta Beata Dahlgren som står att finna i husförhörslängderna i Alfshög är samma kvinna som är mor till Johannes Baaz.
 
MVH
Thomas Björk

2012-04-22, 19:14
Svar #25

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd. Har tittat på Disbyt om Bengt Baaz, adlad Ekehielm/Ekehjelm som var gift med Eva Eggerts. Någon forskare uppger att hon hette Eva Hermansdotter Eggerts. Samtliga uppger att paret vigdes i Stockholm men ingen har uppgett någon källa till detta. Jag har i  Storkyrkoförsamling CIa 1:3 (1641-1662) sidan 2 hittat att paret gifte sig den 2 januari 1642. Bruden står då nämnd som Eva Eggertsdotter. Se bild nedan.
 

 
 
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2012-04-22 20:15)

2012-04-22, 22:30
Svar #26

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Birgitta, stort tack för denna uppgift. Vi är nog många Baaz-ättlingar som behöver korrigera uppgifterna från Elgenstierna.
 
Vänligen,
Calle

2013-01-21, 12:27
Svar #27

Utloggad Lars Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2019-03-16, 11:33
    • Visa profil
Hej AF. Min ane är Baazarnas stamfader Johannes Olsson (Olai) Halvhjort eller Herr Jöns på Ekesås, Gårdsby 1500-1578.
Jag undrar hur han är kopplad till Halvhjortarna. Flishult, Älmtaryd eller Ärnäs? Hans föräldrar verkar svåra att hitta.Vet någon??
Mvh
Lars J

2013-01-29, 16:03
Svar #28

Utloggad Lars Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2019-03-16, 11:33
    • Visa profil
Hej Lars Kenneth
Herr Jöns sigill från 1568 nedan jag tagit från din artikel i Släktforskarnas årsbok 2009 är det
källan till vapenbilden med halvhjort nedan och är det en riktig koppling till släkten Halvhjort?
Andra forum Halvhjort tvivlar på denna koppling och efterlyser bl a uppgifter om frälsejord.
Har man kommit längre vad gäller Herr jöns föräldrar eller övrigt som visar kopplingen?
Mvh Lars J

2013-02-11, 01:04
Svar #29

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Nattens fundering
 
Jag håller som bäst på att försöka få rätsida på ättlingarna till Johannes Baaz född 1744 i Bankeryd (F).
Om jag har nu har rätt så härstammar alla som bär namnet Baaz i Sveriges Befolkning 1900 från denne Johannes Baaz.
Två barnbarns barn till Johannes hamnar senare i Strömstad och det är dessa som är upphovet till namnavvikelsen Baatz.
Dock dyker det vid sekelskiftet upp en Paul Otto August Baatz som immigrerar från Preussen till Borås.
 
Men eftersom det finns en och annan lucka mellan kyrkböckernas slut och Sveriges Befolkning 1970 så uppskattas all hjälp att fylla ut luckorna.
 
MVH
Thomas Björk
http://www.bytecode.se/ged

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna