ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-09  (läst 3679 gånger)

2000-11-17, 21:08
läst 3679 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Under Småland, efterlysningar, Svanström-Baas, Skillingaryd, pågår en diskussion som rör släkten Baaz även stavat Baas mfl varianter.
Vänligen,
Olle Elm

2003-05-20, 18:04
Svar #1

Joakim Bång

I Svenska Kongl. Hof-Clericiets Historia av Westén & Wenström (Stockholm, 1799) står på sid.722 följande att läsa om kyrkoherden i Gårdsby, Bengt Jönsson Baaz (död 1600):
 
...Bisk. Rhyzelius håller troligt at han sjelf varit af en adelig slägt, emedan hans vapn en Ekegren med tre Ållon finnes inhugget på des Liksten på Gårdsby kyrkogård, och har denna minnesskrift: öfverst:
 
Insigne Baaziorum
Ante (vapnet) 100 annos
Symbolum Benedicti.
------------------------
Spero dum Spiro mea Spes est unica Christus
Quaeris quid signat speram tum insigne viator
De quercu veteri surgunt nova semina campi
Sic Pater in fortem docuit sp rare nepotes
Baaz hoc ut Statuam posuit Salomon ita dictam
1. Regum VII v 21.
-----------------------
Baaziorum Parenti Rev. Dom. Benedicto Johannis olim
Pastori Gardsby fidelissimo pie defuncto
Anno Christi MDCC 1600
Posuere hoc monumentum 2 Filii Pastores Eccles.
Junecop. et Svartorpens.
----------------------
 
Reservation för ev. stavfel (s och f ser likadana ut). Någon latinkunnig person kanske kan översätta texten. Biskop Rhyzelius antar jag är biskopen i Linköping, Andreas Olavi Rhyzelius (1677-1761) som sysslade en del med historieforskning (enl. Nordisk Familjebok, Uggleupplagan).
 
Enligt ovanstående skulle ryktet om att släktens ev. härstammning från en gammal frälsesläkt bero på att det fanns en vapenbild på gravstenen. Fast nog kunde väl även ofrälse släkter ha ett eget vapen vid den här tiden? Stenen skall ha placerats på kyrkogården i Gårdsby 1628 och bl.a. nämna att vapnet funnits i släkten i 100 år (Sm.Ups. nr.26.). Kanske har vapnet tillkommit i samband med att fadern Johannes Olai tillträdde som kyrkoherde i Gårdsby 1527 och bosatte sig på Ekesås prästgård (Liss-Eric Björkman, SoH 1985 s.375). Då behöver det ju inte ha något samband med någon frälsesläkt. Eller är det något i den latinska texten ovan som tyder på det? Finns det överhuvudtaget någon trovärdig källa från den tiden som tyder på att släkten Baaz skulle ha anknytning till någon gammal frälsesläkt, eller bygger det bara på rykten i andrahandskällor?
 
Mvh
Joakim Bång

2003-05-20, 23:37
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Stenen över Bengt Baaz finns avritad och översatt i Jönköpings historia, 1919 del 2 sid. 251. Enligt denna bok är texten följande:
Baaziernas märke (skölden med tre ekollon) för 100 år sedan. B. Baaz´ tecken.
Jag hoppas så länge jag andas; mitt enda hopp är Kristus.
Du frågar, vandrare: Hvad betyder deras märke, som hoppas?
Från den gamla eken uppväxte nya frön å fältet. Så lärde  fadren
Sina efterkommande att hoppas på den Starke.
Liksom Salomo uppreste Boaz, en så benämnd stad ( I Konungaboken 7: 21), upprestes åt Baaziernas fader, den vördade Herr Bengt, fordom kyrkoherde och prost i Gårdsby, död 1600, denna minnesvård af tvenne söner, kyrkoherdar i Jönköping och Svartorp.
 
Att Bengt Baaz´ fader, Johannis Olai fört detta vapen ( en ekegren med tre ollon) lär stämma.  
Enligt uppgift i SoH 1985:3-4, lär Johannis Olai´s fader haft ett sigill som visade en hjort.
Prästgården i Gårdsby lär legat i Ekesås.
Men i övriga spekulationer om frälseätter har jag inga uppgifter eller spekulationer.
 
Vänligen,
Calle

2003-05-21, 08:14
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej
 
Detta var intressant information men är det någon som vet mer exakt vad som står i Släkt och Hävd 1985:3-4 som Calle här ovan hänvisar till?
Finns Johannis Olais fader angiven? Vem är författaren till artiken samt har han angivit några urkällor? Finns det någon bild på skölden på internet?
Jag frågar eftersom Bengt Baaz dotterdotter Karin Nilsdotter Hake gifte sig med Kyrkoherden Niculaus Birgerii Klintaeus, stamfadern till Smålandssläkten Klint från Järsnäs, som är min hustrus anfader!
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2003-05-21, 11:05
Svar #4

Joakim Bång

Tack för upplysningen Calle! Då skall jag ta och beställa fram boken på UB i Lund. Har tyvärr lite långt till Gårdsby, annars hade det varit intressant att se om stenen fortfarande är läsbar. De har alltså tagit namnet Baaz från Bibeln?!
 
Artikeln i Släkt och Hävd 1985 (s.375-379) är skriven av Liss-Eric Björkman och heter Några Smålandsprästers släktband. Där avfärdas tidigare påståenden om att en Olof i Nesta skulle vara far till Johannis Olai och någon annan far anges ej. Se f.ö. en tidigare diskussion om släkten Baaz via länken ovan (Svanström-Baaz) för mer om detta.
 
mvh
Joakim

2003-05-21, 11:09
Svar #5

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Joakim
 
Tack för den informationen. Skall läsa artikeln nästa gång jag har vägarna förbi ett bibliotek med Släkt och Hävd.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson

2003-05-21, 20:56
Svar #6

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan, För intresserade kan det vara bra att veta hela boken Jönköpings historia, dvs 4 volymer, utgivna ca 1919 finns scaanad till CD:rom och säljs av Jönköpings stadsarkiv för det fantastiska priset av ca 50:-. CD:n innhåller ett mycket bra sökbart register, sedan återstår det naturligtvis för var och en att läsa en bok via datorn och vad man tycker om det. Men som uppslagsbok och verkets utförliga genealogiska material, kan den rekommenderas.
Vänligen,
Calle

2003-08-21, 08:39
Svar #7

Lars Kenneth Dahlqivst

Kul att släkten Baaz äldre historia fått ett eget forum; det är den värd!
 
Joakims avskrift ovan av minnesstenens text från verket ”Svenska Hofclericiets Historia” är helt rätt. Men bokens återgivning av texten är inte helt korrekt. (West?n har troligen inte själv sett stenen. Han säger ju tex. ”likstenen på Gårdby kyrkogård”, trots att stenen fram till kyrkans brand på 1830-talet ska att funnits inne i kyrkan.) Förutom i de ovan nämnda SKHcH och Jkp Hist., finns stens text även återgiven i A. Hjelm?rus: Ett blad till Vexiö stifts oskrifna herdaminne. Tryck i Växjö 1895 i endast 25 exemplar. Medan de två förstnämnda innehåller en hel del småfel är Hjelm?rus uppteckning mest troget orginalet.  
 
Sommaren 1999 åkte jag till Gårdsby för att med egna ögon se stenen och gården Ekesås. Minnesstenens text, som jag fotograferade, hade då följande lydelse:
 
.E (...
SYMBOLVM B BAAS
SPERO DVM SPIRO MEA SPES
EST VINCA CHRISTVS
QVERIS QVID SIGNAT SPERAN-
TVM INSIGNE VIATOR
DE QVERCV VETERI SVRGVT
NOVA SEMINA CAMPI.
SIC PATER IN FORTEM DO-
CVIT SPERARE NEPOTES.
BAAZ HOC EST VT STATVAM
POSVIT SALOMON ITA DICTAM
I. REG. 7.21:
BAAZIORVM PARENTI  
REV. D. BENEDICTO
OLIM PASTORI GARDZBY
FIDELISS: PR. DEFVNC-
TO A CHR. 1600. POSVERE
HOC MONVMENTVM DVO FI-
LII PASTORES ECCL. IVNECO.
 
Stenens övre del, med vapnet, var helt skadat/borta. Inte heller kunde jag se något om Svartorp på slutet. Jag har ringt till vaktmästaren på kyrkogården för att kolla om texten slutar med Jönköping eller Svartorp, men stenen som varit i Lund över vintern och skulle varit tillbaka i maj, har ännu inte kommit tillrätta!
 
Känner någon till fler ställen där stenen avbildas? Eller är Jkp.Hist II det enda ställe där vapnet finns avbildat?
/L K

2003-12-19, 19:32
Svar #8

Sisela Rosén

Hej!
 
Jag ser att den här tråden inte varit uppe på  
flera månader, men hoppas ändå att någon går in  
ibland och tittar efter, så att ni ser mitt  
inlägg! Jag har nyligen börjat släktforska lite  
mer ordentligt och har även jag kommit fram till  
att jag har anfäder inom Baaz-släkten. Den  
koppling jag har är Karin Bengtsdotter Baazia,  
syster till Biskopen Johannes Baazius i Vexjö  
enligt Matrikel över Herrar och Män inom Göta  
Hofrätt m.m. Det verkar vara en intressant  
släkt, så ni får gärna berätta mer!

2003-12-19, 20:28
Svar #9

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Sisela, Karin Bengtsdotter Baaz, gift med kyrkoherden i Älghult Laurentius Svenonius. Hon levde ännu 1680 då hon omnämns som änka (maken död ca. 1637), vad är det mer specifikt du önskar veta? Baaz är även en av mina anor och en del har jag om denna släkt, vi är nog rätt många som kan knyta oss till släkten Baaz. Svarar gärna på dina funderingar, om du bara berättar vad du vill veta om släkten. Mycket finns att finna i Växjö stifts herdaminne, samt i Smolandi Upsalienses, vilka rekommenderas.
Vänliga hälsningar,
Calle

2003-12-19, 21:54
Svar #10

Sisela Rosén

Tack Calle för snabbt svar! Jag blev glatt  
överraskad!
Var ska man börja... jag har läst igenom de  
tidigare diskussioner jag kunnat hitta här om  
släkten, och jag har tittat igenom det andra  
material jag kunnat hitta på nätet. Däremot har  
jag inte sett på något annat material. Det var  
inte förrän igår e m jag fick bekräftat att min  
släktlinje gick att knyta ihop ända till  
Baazarna även om jag misstänkt det tidigare.  
Det finns många frågor, men jag kan börja med  
denna: hur många barn hade eg. Benediktus/Bengt  
Jönsson förutom Johannes d ä Baazius och Karin  
Bengtsdotter? Hade de samma mor (Elisabet  
Månsdotter)? Vilket år var Karin född, vet man  
det? Den person som i er tidigare debatt kallats  
Johannes Olai Halvhjort, är det samme en som  
ibland kallas Jöns Olsson, f. 1500?
Oj, nu blev det visst mycket på en gång!

2003-12-20, 01:10
Svar #11

Utloggad Sven Kruuse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-07-23, 14:21
    • Visa profil
    • www.oxie.nu/gen/index.htm
Enligt mina anteckningar skulle Karin vara född 1592 på Ekesås prästgård,  
Gårdsby.
Jöns Olsson, (Jonas Olai), Domkyrkosyssloman, född omkr. 1500 i Växjö, skulle vara  
Johannes d ä Baazius far.
Du hittar mer om Baazarna på Inga Isakssons fina hemsidor:
 
http://www.sjoangen.se/antavlork/sida1/h____r76.htm
 
Hälsn. Sven Kruuse

2003-12-20, 09:44
Svar #12

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan Sissela,  När det gäller barnen till kh. Bengt Jönsson så finns de redovisade i en tidigare diskussion under Svanström-Baas, Skillingaryd se länk ovan. Niclas Rosenbalck har i ett inlägg (20/11 2000) redovisat notering från Nordvidinge dombok 1628. Kända barn är;
 
Ingeierd, gift men nämndemannen Sone Gudmundsson
 
Jöns (Johan) född 1583, kyrkoherde i Jönköping, senare biskop i Växjö
 
Johan född 1585, kyrkoherde i Svarttorp
 
Kerstin, gift med underfogden Nils Axelsson Hake
 
Karin, gift med kyrkoherden i Älghult Laurentrius (Lars) Svenonius
 
Per Bengtsson Baaz
 
Märit, gift med kyrkoherden i Södra Sandsjö Thor Petri
 
Ytterligare något barn död före 1628.
 
Vad det gäller hustrun till Bengt Jönsson är hon för mig okänd till namnet. Hon anges av Molin (Smolandi Upsalienses) död 1601, ett år efter kyrkoherde Bengt.
Namnet du nämner Elisabet Månsdotter är det namn kyrkoherden i Svarttorp Johan Baaz\ andra hustru bär. En förväxling?
 
Födelsetid för barnen känner jag bara till för de bägge sönerna, Jöns och Johan.
 
Med vänlig hälsning,
Calle

2003-12-20, 09:51
Svar #13

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Tillägg, uppgiften på hemsidan som Sven Kruuse hänvisar till om de äldre anorna bl.a. Oluf i Nästa är föremål för diskussion i forumet Svanström - Baas.  
Calle

2003-12-21, 16:56
Svar #14

Sisela Rosén

Det här med att Elisabet Månsdotter skulle varit  
gift med Bengt Jönsson fick jag från just Inga  
Isaksson ovan nämnda sida, upptäckte jag. Men det  
stämmer alltså inte.  
 
En annan fråga: enligt http://home9.swipnet.se/
~w-91382/baazius.html var Jöns Olsson både  
kyrkoherde och domkyrkosyssloman. Vad innebar  
egentligen det sistnämnda och var det en vanlig  
kombination, vet ni det?
 
hälsningar Sisela

2003-12-21, 18:02
Svar #15

Sisela Rosn

Som sagt, man blir lätt lite förvirrad av de  
uppgifter man hittar på nätet. På följande sida  
http://hem.bredband.net/gunton/6htm%20sts/
62_baaz.htm står det att Bengt Jönsson var gift  
med Brita Eriksdotter. Där står också att Karin  
Bengtsdotter Baaz var mor till Karin Hake, men  
det måste ju ha varit Kerstin som var mor till  
denna.
Jag ber om ursäkt om jag tar upp saker som ni  
redan har haft uppe här. Jag har försökt gå  
igenom det som skrivits, men kan råka glömma bort  
mig ändå.
 
hälsn. Sisela

2003-12-21, 19:15
Svar #16

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Hejsan Sisela, Visst kan man bli förvirrad av de olika uppgifter som man kan finna på nätet. Just detta understryker behovet av en källkritisk hållning - kolla upp källorna. Nu vill jag understryka att bakom hemsidan Gränsbygden i Södra Sverige finns inte som huvudansvig Inga Isaksson. Inga, som jag personligen känner, är en duktig och källkritisk forskare. Gränsbygdens utgivare, vilket inte är Inga,  är dock ansvarig för de uppgifter som finns - beklagansvärt finns det en den felaktigheter i hemsidans uppgifter.
 
Åter vill jag rekommendera att i detta fall dels söker de uppgifter som finns i Herdaminne samt i Smolandi Upsalienses, samt olika kompletteringar som finns, inte minst i Släkt och Hävd. Här finns källhänvisningar vilka går att kontrollera.
Har du andra funderingar runt släkten Baaz så står jag till förfogande.
Sedan behöver du inte på något sätt be om ursäkt - alla har vi samma ambition att försöka finna våra anor och ta hjälp av andra. Det är inte alltid möjligt att ha koll på allt. Kul att du funnit din släktkoppling, vilket gör oss släkt på något långväga sätt.
 
Med bästa hälsningar,
Calle L

2003-12-21, 19:29
Svar #17

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Tillägg - hur valig kombinationen domkyrkosyssloman och kyrkoherde var vet jag inte. Som kyrkoherde hade man sin inkomst relativt tryggad via tionden och andra förmåner. Ofta fanns kombination av olika kyrkoliga sysslor med just en kyrkoherdebefattning, ex. vis. lärare. En Domkyrkosyssloman ansvarade för kyrkans egendom och vård av denna. Säkerligen en icke välbetald uppgift, som kunde kombineras med annan tjänst. Samtidigt rör vi oss i detta fall i tiden av början av 1600-talet. Pesten härjade hårt, åtminstone i Småland denna tid, och flera berättelser finns om unga prästmän som fick axla tunga bördor i olika socknar. Det rådde helt enkelt brist på utbildade gudsmän.
Vänligen och igen,
Calle

2003-12-22, 14:44
Svar #18

Sisela Rosén

Hej!
 
Tack för svaret!
Det känns otroligt fascinerande att få mer kött  
på benen kring personer som levde för så länge  
sedan. De uppgifter mina föräldrar haft hemma om  
släkten längre bak i tiden har förut bara bestått  
av namn och årtal, i vissa fall födelseort. Att  
nu hitta flera stycken, bl.a. Baazarna, omkring  
vilka det finns rätt mycket uppgifter är så  
roligt; plötsligt får man en helt annan känsla  
för den tiden, i alla fall är det så för mig.  
Nu ska jag åka bort och fira jul, men jag  
återkommer!
 
hälsn. Sisela

2003-12-27, 17:36
Svar #19

Lars Kenneth Dahlqvist

Hej Sisela,
Kul att vi blir fler som intresserar oss för Baazerna! Karin Bengtsdotter Baaz är även min ”ingång” till släkten Baaz och då (så vitt jag vet) endast ett av hennes barn, Karin Larsdotter, är känd, antar jag att vi även har flera gemensamma anor under 1600-talet genom Skärstads-grenen av Johannes Olais ättlingar. Kom även du till Gårdsby via prästgården i Skärstad?
 
När man finner präster från 1500- & 1600-talen bland sina anor blir det lätt att man fylls av alltför stor respekt för Herdaminnen och Smolandi Upsalienses, så att man dels litar på dess uppgifter helt blint, dels blir övertygad att det inte går att få fram mer uppgifter om de nämnda personerna. Men då dessa verk nästan helt saknar källhänvisningar, förutom Molins bd I av SmoUp, skulle man, om man vill vara krass, kunna betrakta dem som helt värdelösa! (MEN jag tyckte att jag gjorde ett fynd då jag köpte de 8 delarna för 550 kr). Sedan en tid tillbaka försöker jag därför att finna primärkällorna till VSH:s text om herr Jöns och herr Bengt i Ekesås. Och i den jakten hoppas jag kunna finna små pusselbitar som kan ge mer information.
Därför skulle jag gärna vilja veta vilka källorna är till uppgifterna om syskonen Baaz födelse år, som nämns av t.ex. Sven ovan (”Karin f. 1592”) och Carl, på annat ställe på denna site, (”Johan f.1585”)? Då jag inte kan hitta några källhänvisningar på den ovan nämnda fina hemsidan, vill jag inte föra in dem i mitt släktträd. Jag har mejlat den angivna adressen och frågar efter källorna men ännu inte fått något svar.
Hälsningar / LK

2003-12-28, 15:27
Svar #20

Utloggad Sven Kruuse

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2012-07-23, 14:21
    • Visa profil
    • www.oxie.nu/gen/index.htm
Baazkunskaper
Visst är det så att Baazforskningen oftast bygger på andrahandsuppgifter.
De uppgifter jag har använt är bl.a. via Inga Isakssons hemsidor på:  
http://www.sjoangen.se/antavlork/sida0/h____r72.htm
 
På en av startsidorna med annat spännande material hittar vi  
forskarna/kontaktpersonerna bl.a. Inga Isakssons adress:  
http://www.sjoangen.se/antavlor.htm
 
En annan sådan sida/sidor är Gudrun och Gunnar Tonnqvist:s släktforskning
Här är t.ex. länken till Oluff i Nästa  
http://hem.bredband.net/b136295/6dga%20dre/0001/3_988.htm
OBS för att följa länkarna så klicka på fördjupningarna vid namnen.  
Här förmodar jag att det skulle varit bilder men det fungerar ju ändå.
Genom dessa klick så uppenbarar sig bit för bit hela antavlan.
 
En sammanfattning av Baaz och Gårdsby-släkten hittar vi här:  
http://hem.bredband.net/gunton/6htm%20sts/62_baaz.htm
 
Startsida är med epostadress finns här:
http://hem.bredband.net/gunnartq/
 
Tyvärr så har dessa sidor ibland uppdaterats utan att gamla sidor bytts ut.
Det gör att länkarna ibland inte fungerar eller är helt tokiga.
Oavsett vilket så hyser jag stor respekt för det omfattande arbete som är  
nerlagt för att sedan generöst presentera materialet på Internet till allas  
glädje.
 
Jag tror att ovan nämnda forskare kan hjälpa till med var källmaterialet finns.
 
Hälsningar Sven Kruuse

2003-12-28, 20:46
Svar #21

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Lägger in mitt inlägg i diskussionen under Svanström-Baas även här eftersom jag ser att de av Sven Kruuse anförda forskare på sina hemsidor har felaktiga uppgifter om att släkten ska härstamma ifrån Olof i Nästa.
 
I Släkt och Hävd (SoH) 1963:1, s 245, nämns i artikeln Utredning angående Jönköpings-släkten Lindquists härstamning av Percy Brown, om Olof i Nästa, Kärda sn, Östbo h:d (Jönk.l.) som möjlig fader till kh Johannes Olai i Gårdsby-Växjö. Artikelns uppgifter är inte trovärdiga och filiationen är gripen ur luften och antagandet grundar sig enbart på att en påstådd sonsons son till Olof i Nästa kallas Jöns Baze. Kronologin haltar dessutom ty Olof i Nästa levde ännu 1561 då han upptas i en tiondelängd. Johannes Olai är född senast omkring 1500 och var redan omkr. 1520 verksam som dekanus vid Växjö domkapitel, då han också ska ha nedtecknat, efter ett gammalt manuskript, legenden om S:t Sigfrid (uppgiften om sistnämnda kommer ifrån biskop Johannes Baazius d.ä. själv).  
 
Någon uppgift om vem kh Bengt Jönssons hustru var har åtminstone jag aldrig sett och betvivlar starkt dess trovärdighet. Uppgifter i antavlor på nätet har en viss tendens att vara felaktiga, varning alltså!  
 
Fadern Olof till Johannes Olai är alltså inte känd.
 
Att kyrkoherden i Dädesjö Johannes Gudmundi (gift med en dotter till kh Johannes Olai i Gårdsby) barn skulle ha kallat sig Dedaezius är felaktigt -det var bara hans son som använde detta namn, troligen för att markera att han var präst i Dädesjö.
Ytterligare en dotter till Johannes Olai hette Elisabeth och hon bodde hos föräldrarna på Växjö hospital då de var gamla enligt bevarade räkenskaper.  
mvh Niclas

2003-12-31, 18:28
Svar #22

Sisela Rosén

Hej igen!
 
Svar till Lars Kenneth: de uppgifter jag har är  
förutom ovan nämnda hemsidor (som jag förstås  
sneglat på men inte vetat om allt var riktigt)  
ett brev som jag fick från Göta hovrätt. Eftersom  
jag har en anfader som hette Carl Johan Svanbeck  
(1738-1808) som arbetade som hovrättskamrerare  
där skrev jag dit och undrade om de möjligen hade  
något om honom i sitt arkiv. Den text de skickade  
mig beskriver dels hans olika tjänster förstås,  
men där finns också hans antavla. Den stämmer med  
de uppgifter jag har från annat håll, så jag  
hoppas den är riktig även i övrigt. Där står att  
hans mamma Johanna Margareta Lindsdorphia var  
dotter till en Ingeborg Siggonia (från Skärstad,  
vad det verkar), som i sin tur var dotter till  
ovannämnda Karin Larsson, som alltså var dotter  
till Karin Baaz. Vet du om detta stämmer? Har du  
några mer uppgifter om Karin Larsson och hennes  
syskon och barn?  
 
hälsningar Sisela

2004-01-01, 23:12
Svar #23

Lars Kenneth Dahlqvist

Hej Sisela,
Jag känner namnet på 6 barn till Karin Larsdotter och Magnus Siggonis Aurelius i prästgården i Skärstad och ingen av dessa syskon bar namnet Ingeborg. Inte heller Herdaminnet eller Smolandi Upsalisenses anger något om en dotter vid namn Ingeborg. (Detta är dock inte någon 100% garanti att någon sådan inte fanns!)
 
Jag skulle dock gissa att din Ingeborg Siggonia i stället är dotter till Laurentius Siggonius (f.1626 i Östergötland) kh i Agunnaryd. Han var gift 3 ggr och hade bla dottern Ingeborg (1694 gift med Petrus Lindstorphius f.1663 4/10 och kh i Korsberga.)
 
Ingeborg och Petrus Lindstorphius hade bla dottern Johanna Margareta (f.1705 och g.m. Jonas Svanbeck, kh i Tofteryd).
 
Dessa uppgifter, och mycket mer om dessa personer, kan du läsa i Växjö Stifts Herdaminne bd III sid 9-12 samt bd VI sid 232-233. Se även i SmUps sid 1013 (bd IV) om Ingeborg Siggonia broder, Lars Siggonius.
/L K

2004-01-02, 17:46
Svar #24

Sisela Rosén

Aha... Så då kanske jag inte är släkt med Baazarna ändå då? Den här Laurentius Siggonius har jag sett förut men inte sett någon koppling till Ingeborg. Men det du skriver verkar ju stämma. Då skulle det alltså ev. stå fel i Göta hovrätts noteringar. Jag ska absolut se vad det står i Växjö Stifts Herdaminne - tack så mycket för hjälpen!
 
hälsn. Sisela

2004-01-02, 18:13
Svar #25

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Lars Kenneth och Sisela!
 
Det måste ha blivit ett litet fel någonstans. Enligt Växjö stifts herdaminne del VII, finns i Skärstad en kyrkoherde Magnus Siggonis Aurelius, 1638-1652?. Han är gift med 1) Elin Håkansdotter, död 1645 och 2) Margareta Olofsdotter Dubb. Endast två barn nämns, Margareta och Helena.
 
En annan kyrkoherde i Skärstad, bror till ovanstående, var Nicolaus Siggonis Aurelius, 1653-1679. Han var gift med Karin Larsdotter. De hade sex barn.
 
Det var alltså inte Magnus, utan Nicolaus som var gift med Karin Larsdotter.
 
Mvh//
Lotta

2004-01-03, 11:42
Svar #26

Lars Kenneth Dahlqivst

Visst! Nils Aurelius ska det naturligtvis vara!
 
Sisela, har du den fullständiga titeln och ev. tryckår på den matrikel du nämner ovan, som hade notering om Karin B:dotter Baazia? Jag lyckas inte hitta den i Libris?
/L K

2004-01-04, 19:34
Svar #27

Lars Kenneth Dahlqivst

Om Baaz vapen:
Den ovan nämnda minnesstenen ger en del intressant information om släkten Baaz äldre historia. Dels om det vapen som herr Bengt förde, och som går igen i senare generationer, dels det faktum att sönerna på stenen uttryckligen kallar sin far Baas (vilket Westén helt missar i sin slarviga avskrift från 1799).
 
Om man får tro de båda sönerna (skulle två kyrkoherdar vara kapabla att ljuga på sin fars gravsten?) var vapnet inte bara faderns utan hade används av flera personer Baaz     (-eorum =pluralis) ”för 100 år sedan”. Från Riddarhusgenalogierna kommer uppgiften att stenen skulle ha rests omkring 1628. Då sönerna kallar sig pastores, dvs (kyrko)herdar, i Jönköping kan den inte vara äldre än 1625. Vapnet skulle alltså enligt texten ha används redan i slutet på 1520-talet av släkten Baaz, då fadern Benedictus knappast kan ha varit i aktiv ålder.
 
Man blir därför nyfiken hur vapent såg ut. Medan is och kyla förstört vapnet på stenen, finns ett vaxsigill tillhörande ”Benedictus Joannis i Ekesåss” på ett dokument från 1594 i tryckt förvar i Riksarkivet. Dokumentet är skört och tas inte upp till forskarsalen men en vänlig arkivtjänsteman lät mig i aug-03 följa ned i underjorden för att se dokumentet, som var i mycket gott skick. Vid detta tillfälle tog jag detta foto av sigillet. Det som är intressant med detta sigill är att det är daterat. På vänster sida om skölden står en 8 och till höger en 9 vilket bör tolkas som 1589.
/L K
(Tyvärr tycks det inte gå att kopiera in foton i detta forum!?)

2004-01-04, 21:39
Svar #28

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Lars Kenneth!
 
Jo det går att kopiera in bilder i insändare! Det finns en beskrivning under avdelningen Formatering här till vänster. Men om du tycker att det ser svårt ut så får du gärna skicka över bilden till mig så lägger jag in den här!
 
Det är med fördel om bilden är i jpg format. Storleken kan jag själv ändra så att bilden går att lägga in.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård
 
PS. Min hustru tillhör smålandssläktet Klint från Järsnäs!

2004-01-09, 14:52
Svar #29

Sisela Rosén

Hej!
 
Till Lars Kenneth: källan heter Matrikel över Herrar och Män inom Göta Hofrätt m.m., men årtalet fick jag tyvärr inte. Det var arkivpersonalen där som letade fram texten hos sig och skickade mig den dels i form av mejl, dels en fotostatkopia av samma text.  
 
Har ni förresten sett att ett par av Baazarna finns omnämnda i Gunnar Wetterbergs ganska nya bok om Axel Oxenstierna?
 
hälsningar Sisela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna