ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axtelius / Axstelius  (läst 3560 gånger)

2000-12-15, 12:22
läst 3560 gånger

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Här fortsätter jag den diskussion om släkten Axtelius och till viss del även släkten Runbergs ursprung som fått viss näring under namnet Lucretia.
 
Dag! Jag undrar fortfarande ifall du har några bevis för att Nils är son till Lars Persson i Väderstad frälsegård som du anger som far. Det passar väl bra, men vad har du hittat för bevis/belägg för att så är fallet?
 
Vad gäller Axtelius-släktens ursprung så tänkte jag bidra med lite kommentarer och funderingar:
 
Margareta Svensdotter Axtelia (kallas Anna Margareta av vissa - något jag misstänker är en sammanblandning med dottern i första giftet Anna Greta). Hon skrivs även Axtelius. Var alltså dotter till Sveno Nicolai Axtelius/Axstelius (oftast kallad ”Herr Swen Axtelius”, ”Herr Swen Nicolai” eller ”Herr Swen Nicolai Axtelius”. Att hon är dotter till Sven framgår bl a av vigselnotisen 1695, där hon kallas ”Comministri Hr Swenssdotter”.
 
Sveno Nicolai Axtelius Uppges i herdaminnet vara född 1633 i Högby. I Högby finns en by Axstad som ju är slående lik namnet Axtelius. Säkerligen har Sven tagit sitt namn av denna by, som ligger rätt nära Heda, där han är bosatt. Det visar sig också finnas ett lämpligt föräldrarpar i Axstad i form av en Nils Svensson och dennes hustru Margareta Andersdotter. Att Sven är född i Axstad verkar dock inte alls säkert. Jag har funnit skräddaren Nils Svensson i Axstad från 1647 och fram till sin död 1683, men 1641 och tidigare saknas han i Högbys roterings- och utskrivningslängder. Jag saknar lämpliga längder för åren däremellan. 1644 (vid tinget i Lysings hd 27-28/10) återfinns dock en ”Nilss Skreddare” i Axstad, som bör vara denne Nils Svensson. Han infann sig då inte vid tinget. Gården Nils bor på är en frälsegård ägd av ”sekreterare Gyllenklou” [enl utskr.längd 1647-48]
 
Nils Svensson i Axstad. Nils dör 20/2 1683 i Axstad [enl gravstenens inskription så som den lästes vid 1829 års inventering, enl ”Meddelanden från Östergötlands och Linköpings stads museum 1972, s 95-96, i en text av Lennart Carlsson, kallad ”Högby medeltidskyrka - ett hundraårsminne”. Nils begrovs den 18/3 1683. Enligt olika avskrifter ska Nils ha varit 81 eller 84 år gammal. Margareta dog tydligen 4/1 1688 i Vammelby, V Skrukeby sn, och begrovs 29/1 1688 i Högby [källa gravsten enl ovan och död- och begravningsboken]. Hon dog hos sin svärson Bengt Månsson i Vammelby.
 
För att återgå till Sven Axtelius, komministern, så finns det en serie med komministerbiografier i Heda där man kan läsa följande lätt moderniserat ”Dn Sven Axtelius vårdade församlingen från år 1672 till 1711 då han bland de sista i pesttiden slöt sina dagar den 7 oktober samma år, 78 år gammal, och sålunda varit kapellan i 39 år. En sten över hans grav ligger på kyrkogården, öster om den förras [Lars Petri]. NB. [Nota Bene] Han har icke varit student, utan kom till lägenheten från Linköpings skola på sitt 33.die ålders år. Berättas varit mycket klok, och viste väl när någon tjuvnad i hans hus var å färde.” Texten är lite besvärlig att läsa minns jag (åtminstone på fische), men detta är vad jag skrivit in på datorn. Det går inte riktigt ihop att han dör 78 år gammal 1711, samtidigt som han 1672 ska ha kommit till lägenheten i Heda 32 år gammal. Kanske tjänstgjorde han som ”adjunkt eller något liknande de första åren? Annars kan hans födelseår flyttas fram ett antal år.
 
Utgår man ifrån att Sven är född 1633 eller därikring, finns inte så många att välja bland som skrivits in vid Linköpings skola. Den som ligger närmast till är en Sueno Nicolaj, som skrivs in 18/8 1641 i ABC-klassen, var då son till en bonde, född i Svinstad och 8 år  vid denna tid.
 
Möjligen är det så som Dag Bremberg skriver att Margareta är dotter till Anders Nilsson i Axstad. I så fall hör Sven kanske till ett tidigare, och ännu okänt första gifte. Nils Svensson har åtminstone en son Olof som föds omkring 1652, död 1670 [gravsten från källa enl ovan].
 
Veronika Jonsdotter då, som var gift med Sven Nilsson Axtelius. Hon kallas Runberg i en släktskapsinlaga skriven långt senare än hennes livstid (jag har den dock inte här framför mig och minns inte riktigt detaljerna kring denna släktskapsredogörelse). Det namnet har jag dock aldrig sett i samtida källmaterial. Hon är som Dag Bremberg säger dotter till en befallningsman Jonas Månsson, detta framgår av Lysings härads dombok 1680 15/9, där det framgår att salig Jonas Månsson är Herr Sven Nicolais i Heda svärfader. Tyvärr framgår det inte så mycket mer om Jonas Månsson där. Var Jonas var befallningsman är ännu okänt för mig, även om det sägs (enl obekräftade uppgifter jag fått av bl a Karl-Erik Brandt i Hyssna, som fått dem av en annan. etc) att han var befallningsman på Jättingstad. Det kan säkert stämma, men jag har inte sett detta någonstans, inte minst beroende på att domböckerna bara finns att tillgå som renovationer för den tid som är mest intressant, och Jättingstad är en del av livgedinget (har jag för mig) vilket gjort det besvärligare att finna källmaterialet).
 
Sigrid Månsdotter, som alltså är Veronikas faster, vilket framgår i olika tingsförhandlingar vid Lysings häradsting, bland vintertinget 1679 som Dag Bremberg hänvisar till ovan. Sigrid var gift med Agneta Ribbings frälsefogde Hans Hansson även kallad Slichting (även Slichtingh etc.). De var gifta 1659 vid hösttinget (renovationer Lysings hd), då de gjort en ”bebrevning” sins emellan. Möjligen (sannolikt? - jag har dock inte haft tid att studera det närmare) så är Sigrid identisk med den Sigrid Månsdotter som 1655 vid vinter- och hösttinget är gift med Per Nilsson i Runnestad, och i så fall tidigare gift med befallningsmannen Mattes Rasmusson.
 
Hoppas någon kan kommentera det jag skrivit ovan.
Henrik Mosén

2000-12-15, 14:45
Svar #1

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Henrik! Tack för en mycket intressant och noggrann redogörelse för vad som är belagda respektive sannolika uppgifter. Mkt imponerande!
 
Ang. Sven Axtelius anor: Har tyvärr inte originalkällan. Uppgiften är noterad av min farbror Nils Bremberg, som var en mkt noggrann och försiktig forskare. Jag kan tyvärr inte hitta ngn källangivelse.
Som barn till Nils Svensson, skräddare har han noterat förutom Sven, Hans, Margareta (gm Bengt Månsson i Axsta, bo i Vammelby, son Gabriel 1678, dtr Anna 1681) och Olof (1652-70). Här finns en notering om Vammelbyvittnen, som ev är en källa.
Vad jag inte förstår är att Nils Svensson noteras både som skräddare och bonde. Ska man anta att han utövat skrået i någon stad innan han hamnade i Axsta? Är det då sannolikt att hans far var skräddare?
Hustrun Margareta Andersdotter hade möjligen en syster Anna Andersdotter (gm Arvid Månsson i Slåttet i Bobergs härad, salig änka 97).  
Om Margareta är dtr t Anders Nilsson varför skulle det betyda att hon inte är Svens mor? Skulle hon vara för ung? Har du någon notering om Anders Nilssons ålder?  
Ang Veronika så kallas hon Runberg i en biografi över dottersonen Isak Runberg, skriven av hans bror Johan ca 1790. Men namnet är väl först belagt använt av Isak o dennes äldre bror Jacob, så vitt jag vet. (Det fanns f ö en Karl Runberg i Linköpings skola 1700, vars far var ryttare i Rök.)
Ang Sigrid Månsdotter: har du någon teori om vem fadern Måns var? Bör ha varit en betydelsefull o sannolikt välbärgad man.
Att Jonas Månsson var gårdsfogde i Jättingstad har jag fått fr Kerstin Jonmyren, som säkert kan ange källan.
Dag

2000-12-15, 17:24
Svar #2

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej igen!
 
Roligt att höra av dig igen.
 
Vad Nils Svensson, så var han antagligen både bonde i Axstad och antagligen även verksam som skräddare. Jag har fått den uppfattningen att skräddare under 1600-talet hade en betydligt högre status än de hade senare (åtminstone i Östergötland). Han kan ju mycket väl ha varit skräddare i någon stad, men det är väl inte nödvändigt. Det var alltså inte ovanligt på 1600-talet att skräddare också var bönder, medan de senare blev torpare (enkelt uttryckt).
 
Att Margareta skulle vara syster till Anna Andersdotter i Slottet förefaller osannolikt av åldersskäl. Nu har jag i och för sig ingen åldersangivelse på Anna, men hon gifter sig 1676 med Arvid Månsson, så en uppskattad födelsetid skulle kanske vara omkring 1650. Hon får barn så sent som 1690, så hon bör inte vara född tidigare än 1640. Hon kan ju vara syster till Margareta, men då är inte Margareta mor till Nils Svenssons barn.
 
Hon (Anna) är enligt Appelgren dotter till länsmannen Anders Larsson i Axstad, vilket verkar troligt.
 
Ang Veronika så var det precis den biografin som jag avser misstänker jag, jag har den som kopia någonstans hemma.
 
Vad gäller uppgiften att Jonas Månsson var gårdsfogde i Jättingstad, så har jag också fått den av Kerstin Jonmyren en gång i tiden, men jag tror att hon fått den av Karl-Erik Brandt (eller någon annan, kanske Lars Lindell) som alltså fått den av en annan person (vars namn jag för tillfället inte minns). Denna till namnet okända person ska ha funnit en del tingsprotokoll, som jag försökt identifiera, utan framgång. Jag fick några datum och årtal av K-E Brandt, som jag försökte finna i renovationerna för Lysings hd, men under den korta tid jag hade till mitt förfogande i Jönköping då jag sökte efter detta kunde jag inte hitta någonting om detta.
 
Vad gäller Sigrid, så har jag inga teorier ännu. Att hon är identisk med den Sigrid som var gift med Mattes Rasmusson och Per Nilsson är något som behöver studeras närmare innan det är säkrat eller bör förkastas. Jag råkade hitta de uppgifterna av en slump då jag tittade efter Jonas Månsson i renovationerna i Jönköping.
 
Mvh, Henrik
 
PS Jag är fortfarande intresserad av mer uppgifter om Nils Larssons föräldrar. Jag antar att du har den uppgiften från din farbror Nils Bremberg (som jag hört talas om tidigare och som förefaller vara känd just för sin noggrannhet). Känner du till något om varför Nils säkras som son till Lars Persson i Väderstad?
Henrik Mosén

2000-12-19, 00:58
Svar #3

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Henrik (o andra släktingar)!
Min farbror var som sagt noggrann med sin grundforskning, men han angav sällan källorna på de ansedlar som jag nu har. Om han var osäker  noterade han dock det. Så icke i detta fall. Därför tror jag att han på något sätt belagt bandet till Lars Persson i Väderstad. Fyra barn t denne står angivna med exakta födelsedatum, vilket jag gissar betyder att det är prästen som noterat.  
 
F ö är det väl mest sannolikt som du skriver att Nils Svensson var sockenskräddare. Det borde väl i så fall ha noterats i protokoll från sockenstämma?
mvh Dag

2001-08-12, 14:47
Svar #4

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Kurt Hultgren m fl: Några kompletteringar till Kurts Personhistoria i Rök: (Gör gärna ytterligare kompletteringar el rättelser!)
 
Sven Nilsson Axtelius fick följande barn:
Margaretha (kallad Anna Greta i HM)ca 1667
Johannes ca 1670
Rebecka ca 1673
Nils ca 1675
Isak ca 1680
Ingrid 1682
Av detta kan man dra slutsatsen att modern Veronica Jonsdotter var född på 1640-talet (död i pesten 1711, liksom maken).
 
Margareta (1667-1741) var gm Jacob Dyk f c 1653, d 6/3 1689. De fick dottern
Anna Margareta (kallad Anna Greta av H Mos?n ovan)
I äktenskap nr 2 med Nils Larsson (1665-1737) födde M:
Lucretia
Jacob (Runberg)
Isak (Runberg)
Lars
Anna Brita
Johan
 Om detta inte stämmer med era uppgifter så hojta till!

2001-08-12, 18:10
Svar #5

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Dag! Tack för det! Särskilt intressant är ju komministern Axtelius son Nils född ca 1675, som ju är den som Kerstin Jonmyren m fl var på jakt efter som ana till sin släktgren. Var fanns Nils Sveno Axtelius belagd? Hur har du hittat honom och hans (beräknade) födelseår? Jag kanske har missat att detta redan blivit klarlagt. Det skulle vara roligt att få veta hur. Enligt uppgift hade ju denne förmodade Nils en son Sven Nicolai Axtelius född 1714. Att få reda på hur en långvarig gåta löst sig är inspirerande. Med hälsningar till dig, Kerstin och Margareta Ekström
Kurt

2001-08-12, 22:10
Svar #6

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Ursäkta! Min hälsning var naturligtvis till Margaretha Edström och Kristina Edström. Ledsen att jag skrev en bokstav fel och upptäckte det försent. Kurt

2001-08-13, 17:17
Svar #7

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Kurt!
Herdaminnena tar ju endast upp barnet Anna Greta (Margareta). Kerstin Jonmyren, Henrik Mos?n med flera forskare har ägnat lång tid åt att spåra de övriga barnen. Dottern Rebecka var dopvittne i Heda, och senare gift i socknen. Jacob och Isak finns också noterade vid giftermål (om jag minns rätt).
Johan finns antecknad som student i Linköping.  Ett par barn finns också med i Heda dödbok.
 
Nils hittades väl av Henrik Mos?n i Lund. Han såg i en dombok i Linköping,  en anteckning om prästen Sveno Nicolai Axtelius och sonsonen Sven Nilsson A noterad.
Denne Sven, som var orgelbyggare, var då antecknad som snickaregesäll i Karlskrona.
Detta visar att Nils existerat, men vem han var och var han hade bott, vet väl ingen forskare ännu. Födeseåret är en beräkning, som ej är belagd.

2003-04-28, 10:05
Svar #8

Fredrik Mademo

Tjena! Då jag är en Axtelius så blev jag helt chockad när jag hittde detta på internet. Men som sagt, e de nåt ni behöver veta om Axterlius så maila mig gärna så kanske jag kan hjälpa er.  
 
MVH:Fredrik Mademo

2003-05-08, 14:04
Svar #9

Carl-Åke Holmberg

Till Fredrik Mademo.
Jag har en Släktkrönika över Axtelius-släkten
upprättad av Yngve Axtelius.
Gjord för cirka 25 år sedan.
Om du inte har den kan jag skicka en kopia.
 
MVH Carl-Åke Holmberg

2005-09-04, 20:13
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En diskussion förs under Heda som möjligen kan intressera Axtelius-intresserade.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-01-27, 19:24
Svar #11

Utloggad Susanne Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2011-01-31, 15:15
    • Visa profil
Hej ! har en släktkrönika om Axtelius.  
 
jag ska ta släktnamnet Axtelius har jag bestämt. jätte spännande. vet någon om axtelius-namnet är adligt? min farfars mor hette Anna Gustava Axtelius.
 
MVH `

2012-03-01, 18:06
Svar #12

Utloggad Kristoffer Hammarlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2017-05-03, 09:54
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon vet om man kan spåra släkten Axtelius till Mörlunda eller Fagerhult i Småland?
Det bör ha varit via orgelbyggaren i så fall. Min gammelmorfar (salig i åminnelse) kom från Fagerhult och gjorde släktforskning på 70-talet, tyvärr med osammanhängande anteckningar. Plötsligt så dyker orgelbyggaren Axtelius upp men det går inte att få reda på hur det hänger ihop..
mvh
Kristoffer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna