ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axelstierna  (läst 2173 gånger)

2001-04-11, 09:06
läst 2173 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Är det någon som vet något om detta namn och dess uppkomst som ett efternamn? Det enda jag själv vet om detta är den gamla vitsen om Oxen Axelstierna. All information är därför av intresse.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-04-11, 19:03
Svar #1

Lars Öhman

Kaj
 
Först vitsen. Den är en ordlek som språkvetaren Gustaf Cederschiöld (1849-1928) omnämner på följande sätt i sin bok Om ordlekar på sidan 36. Boken är utgiven 1910. För ett par generationer sedan lär det här i Sverige ha levat en Axel Oxenstierna som likväl till begåvning skilde sig så mycket från den store rikskanslern, att man ansåg sig böra ändra hans namn till Oxen Axelstierna.
 
Sedan namnet. Det finns idag enligt SCB färre än fyra personer med namnet Axelstjerna. Enligt Telias CD finns endast en abonnent med detta namn, en familj i västsverige. Det ringa antalet personer med detta namn leder till antagandet att namnet är taget i sen tid av någon som dels uppskattade vitsen om Oxen Axelstierna och dels gärna ville ha ett släktnamn med klang av adel.
 
mvh
Lars Öhman

2001-04-11, 21:01
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Tack för detta Lars. Jag har också fått reda på att det finns en familj i Canada som använder namnet och stavar det med i. På websajten www.castles.org finns det dessutom info om Skoklosters slott som enligt uppgift lämnats av en countess Axelstjerna.
 
Jag hade för mig att det var Cederschiöld som stod för vitsen. Han hade väl sagt att det var bra att det inte var Lindqvist för då hade det säkert blivit en linkvits. J
 
mvh
Kaj

2001-06-27, 06:01
Svar #3

M. Jorgenssen

Familjen Axelstierna (stavar det med i) det ar utgrening av adel familjen Oxenstierna af Croneborg. Familjen Axelstierna det ar ointroducerade adel, och familjen det har vardighet av greve eller grevinna.
Familjen levakvar lantgods och slotten Eriksborg.
 
MVH
M. Jorgenssen

2001-06-27, 09:16
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Frågor till M.Jorgenssen. Genom vem/vilka har denna utgrening ägt rum? Vad har du för belägg för dina påståenden? Vilken är källan?
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-06-29, 09:19
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Efter att med tilltagande irritation tagit del av diverse modifierad desinformation på Internet skrev jag ett ilsket inlägg som dessbättre försvann ut i sajberrymden när jag skulle skicka det till detta forum. Om det skulle dyka upp senare ber jag läsarna att strunta i det och i stället betrakta nedanstående som mitt relevanta inlägg för dagen i denna fråga.
 
Jag noterar att inget svar på mina frågor ännu kommit från M.Jorgenssen@hotmail.com. Kanske någon annan kan kasta ljus över frågan? Det vore av stort principiellt intresse eftersom grevliga ätten nr 10, Oxenstierna av Croneborg är utdöd sedan 1803 enligt Elgenstierna. Eventuella utgreningar ter sig ganska besvärliga att belägga med hjälp av hans arbete eller annan standardlitteratur. Påstår man sig veta att någon har grevlig status borde man väl rimligen också kunna meddela hur man kommit över detta intressanta vetande som tydligtvis är tillgängligt bara för en ytterst liten krets med tämligen oklara konturer.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-06-29, 11:12
Svar #6

Jonas Kuschner (Jonas)

Kaj! Vad är det du har funnit på Internet? Förutom den ovannämnda och tydligen amerikanska grevinnan Axelstierna - kanske identisk med en Darcie A. som skrivit i ett par gästböcker - och några svenska Axelstiernor (-stjernor) som omnämns på olika amatöridrottssidor, har jag på webben inte funnit mycket vid en sökning på namnet. En sökning av nyhetsgrupper ger inga träffar. Inte heller på familysearch.org finner jag något. Varken informationen eller desinformationen verkar vara särskilt rikhaltig.
 
En ledtråd som kanske kan leda vidare: På en hemsida för Stockholms Internationella Kockskola finns följande text: Stockholms internationella kockgymnasium grundades av Georg Axelstierna 1843. Tio år tidigare hade han återvänt från Amerika till den småländska landsbygden kring Växjö. Med sig i bagaget hade han en förstklassig och unik kockutbildning som han hade fått i det stora landet i väst. (o.s.v.)(http://hem.passagen.se/majoh/mittskolan.html)
 
Denne Georg bör väl gå att följa bakåt.

2001-06-29, 12:45
Svar #7

Lotta Johansson (Lotta)

Hej!
M Jorgenssen skriver:
 
Familjen levakvar lantgods och slotten Eriksborg.
 
Var finns slottet Eriksborg? Om det finns....
 
Mvh//
Lotta

2001-06-29, 13:12
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jonas, tack för ditt svar. Jag känner till kockskolan och den sidans berättelse om Georg Axelstierna.  
 
Informationen på nätet är mycket riktig inte särskilt rikhaltig, men jag kan ändå komplettera med ett par detaljer som satta i sitt sammanhang kanske inte är helt oväsentliga.
 
Den förmodade amerikanska grevinnan presenteras för det första ingalunda som en sådan utan som en countess ... from Sweden. Jag har skrivit till den ansvarige för hemsidan och gjort vissa påpekanden gällande svenska adelstitlar och innehavare av sådana, med hänvisning till Riddarhuset etc, varefter stavningen av namnet så småningom ändrades från j till i. Något svar på mitt e-brev fick jag däremot aldrig.
 
Jag har också kontaktats per e-brev av en person som dels ställde ett antal frågor, dels gjorde ett antal påståenden som på ett ungefär överensstämmer med M.Jorgenssens ovan och gärna ville ha dessa verifierade. Jag uppfattade då det hela som ett rätt klumpigt försök att få ett expertutlåtande av mig som kunde citeras och användas som stöd för uppgifterna.
 
När jag började granska uppgifterna närmare och konfronterade frågeställaren/ uppgiftslämnaren med det jag kunde hitta (och framför allt inte kunde hitta), retirerade vederbörande stegvis och hamnade till sist i ståndpunkten att släkten A nog inte härstammade från Sverige överhuvudtaget, utan snarare från Tyskland och det där med Oxenstierna var nog ett missförstånd av någon.
 
Därmed trodde jag också att saken var ur världen och är tämligen övertygad om att Lars Öhman i sitt inlägg ovan träffat rätt med sitt antagande om namnets ursprung. Det som åter aktualiserat det hela är alltså Jorgenssens inlägg. Det innehåller som man kan se ett antal påståenden om sakförhållanden som Jorgenssen inte på något sätt belägger. Mina svar kan ses som ett försök att motverka den alltför vanliga tendensen att faktafel förvandlas till sanningar genom att upprepas tillräckligt många gånger. Jag tror nämligen egentligen inte att Jorgenssen eller någon annan kan åstadkomma sådana belägg och är därför inte heller särskilt intresserad av Georg Axelstiernas härstamning. Inlägg utan källhänvisningar har ju som bekant i ett sådant här sammanhang inte större värde än det man kan få sig berättat att någons arbetskamrats fasters bekant hört på bussen.
 
Avslutningsvis vill jag meddela att jag inte misstänker någon av de ovannämnda för några oegentligheter. Jag har bara ställt ett antal frågor och begärt vissa förtydliganden. Den enda bärare av det här aktuella namnet jag varit i kontakt med har inte påstått sig veta någonting alls om saken och titulerar sig definitivt inte vare sig greve eller grevinna. Det som fått mig att reagera är att man möjligen försökt använda mig som verktyg för att uppnå någonting som jag inte riktigt kan förstå vad det är. I bästa fall är det bara någon som helt enkelt driver med mig och/eller försöker sig på en förgyllning av stamträdet.
 
mvh
Kaj

2001-10-11, 08:07
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det funkade uppenbarligen bättre i Tyskland. Observera att Oxenstierna har ändrats till Osterna. Familjen Axelstiernas förmenta grevliga status består dock. Det ser onekligen tjusigt ut:
 
http://www.genealogy.com/genealogy/users/v/o/n/Darcie-J-Von-dzvenkgaualtenberg/?Welcome=1002780261
 
Mvh
Kaj Janzon

2001-11-30, 19:45
Svar #10

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Anspråken och släktledningen är så bisarra, att man borde lägga dem på minnet, och använda dem som något sorts skolexempel på denna gamla, men föga ärorika genre av genealogin.
 
mvh
 
Erik Kuoksu

2002-06-07, 11:07
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Besök gärna hemsidan för Stockholms internationella kockskola, grundad av Georg Axelstierna 1843.
 
Bortsett från hemsidan är skolan i övrigt helt okänd, men den kan i alla fall erbjuda de fyra kurserna Afrikansk, Amerikansk, Europeisk och Asiatisk matlagning. Den amerikanska är illustrerad med en hamburgare och Coca Cola, vad annars! Kursavgiften för den treåriga utbildningen är en liten avgift på 86.000:- SEK/termin.
 
Jag tror således vi även kan utesluta den välkände kocken från spekulationerna om att namnet förekommit tidigare i historien. Jag behöver väl knappast tillägga att någon med det efternamnet inte kan återfinnas i registret över Stockholms mantalsböcker eller över huvud taget något annat register.

2003-04-30, 21:29
Svar #12

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Den förment grevliga bluff-ätten Axelstierna har nu dykt upp på en svenskspråkig hemsida med adressen: http://www.geocities.com/svenskadel/. Som man brukar säga: skam den som ger sig!
 
Med vänlig hälsning
 
Kaj Janzon

2003-04-30, 23:53
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Och en högst märklig sida som bara raddar upp en massa namn, utan information om dessa ätter. Inte heller framgår det på något vis vem som ligger bakom denna sida, eller något som helst syfte med den.

2009-08-19, 11:40
Svar #14

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
En anonym engelskspråkig person kontaktade mig via epost den 10 augusti angående any information you may have on this name (or von Axelstierna) and/or a Countess von Axelstierna. Så av någon anledning verkar grevarna Axelstierna leva kvar i vissas medvetande. Jag svarade på följande sätt:
 
As my posting on Anbytarforum implies; there has never been a count or countess Axelstierna. There are a few people by the name Axelstierna in Sweden today, but they have no connection at all to the Swedish nobility - Axelstierna is simply a name assumed by them or by one of their ancestors.
 
There seems to be some references to a count/countess Axelstierna on the internet, but as I said -- No one with the name Axelstierna has any right to that title. It must be either a hoax, or a clumsy attempt at fraud.
 
Kind regards
 
Erik Kuoksu

2009-08-19, 12:25
Svar #15

Carl Szabad

Även jag har drabbats av den anonyma förfrågningen och gett ett svar i linje med Eriks.

2009-08-19, 12:35
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Och detta mail har även jag fått, och svarade ungefär det samma som Erik och Carl, och personen i fråga svarade sedan att det var det hon misstänkte, men att hon jobbade på samma ställe som någon som påstod sig vara denna countess Axelstierna.

2009-08-19, 12:40
Svar #17

Lotta Nordin

Och även jag fick ett sådant ebrev men jag svarade inte eftersom det dels var anonymt och dels påminde en hel del om en viss Baron-Friherres försök att bli/vara/framstå som adlig.

2009-08-19, 12:47
Svar #18

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Visste inte vad jag skulle skriva, så jag svarade inte på det... Blev också skeptisk över att få något sådant utan att man ens kan fejka ett namn att skriva under med. Anonymitet på Internet är det värsta jag vet, det är det som ljusskygga element kan missbruka hur mycket som helst. (Jo, jag har drabbats av mycket från sådanas sida.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna