ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axell  (läst 3356 gånger)

2005-11-14, 17:47
läst 3356 gånger

Holger Axll

Flera har uppgifter om släkten Axell med
ursprung från Svansö säteri Bottnaryd
och Inspektorbostaden Axiö, där  
Anders Andersson f 1706, säteriets inspektor bodde, och släktnamnet Axell har sitt ursprung.
Men ingen har sammantaget fört in denna släkt
i detta forum - märkligt tycker jag??
 
Själv har jag ett stort Axell material
samlat i Worddoc.med ursprung från Anders Andersson Axells f 1706 och hans efterföljande
släkt genom sonen Abraham f 1746.
Jag har ochså tillgång till ett stort ej databehandlat material över Sonen Benjamin
Axell släkt f 1747.
 Mina stora bidragsgivare till materialet är;
KG Junhall, Vallonsläktforskare Clas Wenell
samt Åke Axell.
Finns fler Axell foskare?  
 
2 mindre släkter Axell lär finnas enl.Åke Axell
  En med ursprung i antaget soldatnamn Axell
  En med ursprung i missionär Axell (ett taget
  namn utan koppling till den ursprungliga
   Bottnarydssläkten Axell.

2005-11-15, 15:03
Svar #1

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej Holger! I vår studiecirkel om Tolsby i Kyrkefalla (Tibro) har vi en släkt Axell. Vi har inte hunnit så långt ännu men vi har en Johan Aug. Axell Skattegården Igelstorp som äger en av gårdarna i Tolsby. Sen har vi en Benjamin Adolf Axell född 1852-10-31. Kan det vara samma släkt som den du skriver om? MVH Britta

2005-11-15, 16:45
Svar #2

Holger Axll

Hej Britta i Lilla Tolsby.
Jodå det är samma släkt ytterligare några
generationer bakåt.
Jag har varit där i L. Tolsby  
I min släktforskning söker jag kött på benen
och letar upp alla ställena som är möjliga
 
Johan A Axell f 1844 i L. T  o Benjamin Ad. Axell
f 1852 var bröder.
Deras far Abraham Reinold f.1821 i plåtastygan Bottnaryd, kom som dräng till Tolsby och gifte in
sig. Från hans föräldrar Johannes Axell m h
Lena Greta Tiderman utgår min släkt gren.
Din Abraham Reinold i Tholsby hade en bror
Benjamin Adolf som utgör min släktgren.
 
Lena Greta Thiderman hade stora delar av sin
släkt i Era trakter (hammasmedssläkt ingift
med vallonsläkt) Hennes man Johannes omkommer
och lämnar 4 små pojkar efter sig. Lena Greta
flyttar till fattighuset. Sänder hem Abraham
Reinold till L Tholsby.
Jag har 2 stora worddoc med hela historiken. ej färdigarbetade med m mer.  
sänd mig din email adress så får du dem.

2005-11-15, 16:47
Svar #3

Holger Axll

Hej Britta i Lilla Tolsby.
Jodå det är samma släkt ytterligare några
generationer bakåt.
Jag har varit där i L. Tolsby  
I min släktforskning söker jag kött på benen
och letar upp alla ställena som är möjliga
 
Johan A Axell f 1844 i L. T  o Benjamin Ad. Axell
f 1852 var bröder.
Deras far Abraham Reinold f.1821 i plåtastygan Bottnaryd, kom som dräng till Tolsby och gifte in
sig. Från hans föräldrar Johannes Axell m h
Lena Greta Tiderman utgår min släkt gren.
Din Abraham Reinold i Tholsby hade en bror
Benjamin Adolf som utgör min släktgren.
 
Lena Greta Thiderman hade stora delar av sin
släkt i Era trakter (hammasmedssläkt ingift
med vallonsläkt) Hennes man Johannes omkommer
och lämnar 4 små pojkar efter sig. Lena Greta
flyttar till fattighuset. Sänder hem Abraham
Reinold till L Tholsby.
Jag har 2 stora worddoc med hela historiken. ej färdigarbetade med m mer.  
sänd mig din email adress så får du dem.

2005-11-15, 17:19
Svar #4

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej Holger! Vad roligt! Vi träffas i cirkeln i morgon kväll. Då har vi lite nytt att prata runt. Om du trycker på mitt namn i överskriften ska du få upp min mailadress. MVH Britta

2005-11-16, 12:56
Svar #5

Holger Axll

Hej okända Britta.
 
Här får du mycket kunskap om historiken runt omkring Tolsby.
Jag har mer att tillägga som inte är infört varför min typ av släktforskningsmaterial
inte är klart - men håll till godo i alla fall.
Kanske du vet det mesta. Ett gripande livsöde följer med på köpet
Mitt sätt att arbeta med släkterna är att först samla på mig så mycket jag kan
därefter letar jag upp alla platser som resp anfader bott under sin levnad, pratar med
områdets äldsta boende ? och folk med närkunskap,  därefter skriver jag ner vad jag känner till.
Varsågod - räcker det inte med det du får finns mycket mer. Även med koppling
till dina trakter genom hammasmed och vallonsläkter i området.
Gå in på www.vallonsläkter och sök upp Clas Wenell, han finns i fortsättningen
på Er släktgren av Tolsby Axellarna.  
 
Läser ur mina anteckningar att ni i hembyggdsgården har en släkttavla
med axellare - har du något foto på den. ?
Frågar och hälsar Holger

2005-11-16, 19:54
Svar #6

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej Holger! Hela studiecirkeln hälsar och tackar för allt du skickat till oss. Ingen av oss känner till någon släkttavla över Axell. Den är vi narurligtvis nyfikna på. MVH Tolsby-cirkeln

2006-01-25, 12:17
Svar #7

Holger Axll

Planerar att göra ett centralt utskick av allt
mitt material över Axellare från tidigt
1700 tal till dags dato. Släktbeskrivningen är
från mitt släktled.  
Holger - Harry - Axel - Anders - Benjamin Adolf -
Johannes - Abraham - Anders Andersson/Axell -
Bredd i släktbeskrivningen finns för Axel, Anders,
Benjamin Adolf och Johannes (gift med Anna Greta
Tiderman-hammarsmed/vallonsläkt.
Du får levnadsbeskrivning,platser,historik och
sant/osant som vandrat med i släkthistorier
från generation till generation.
Till resp. huvudman finns också hustrubeskrivningar över deras släktled
Vill du vara med på distributionslistan
sänder du mig din mail adress. Skriv också gärna
en kort släktbeskrivning över dig själv och din
släkts inpass i historien.

2006-02-19, 17:09
Svar #8

Utloggad Ulla Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 18:31
    • Visa profil
Hej
Jag har frågor om en släkt Axell som kommer från Bergslagen.Jag har i september 2005 skrivit till Landsarkivet i Uppsala och fått en del uppgifter som jag vill komplettera.
Min farmor Hildur Matilda Axell född 13/11 1891 i Ljusnarsbergs församling på gården Bredsjöbäcken,avliden 23/4 1913 i Ö.Löa. Hon var gift med bergsmannen Johannes Larsson,född 17/7 1885 i Ramsbergs församling, Mårtensgård i Ö. Löa, avliden 1/4 1949. Barnen:Lars Tage född 21/1 1910, avliden 7/1 1987 och Sven Mårten född 9/4 1911, avliden 2/6 2002 (min pappa).
Hildurs föräldrar var bergmannen Axel Adolf Jansson född 3/1 1859, avliden 7/10 1924 i Örebro och hustrun Matilda Andersson född 13/2 1860, avliden 10/11 1902. Båda födda i Ljusnarsbergs församling. Familjen antog namnet Axell. Förutom Hildur Matilda fanns en son Sven Paul född 7/3 1888, avliden 25/8 1950 i Munkfors församling.
Axel Adolf gifte om sig 20/10 1904 med Emilia Israelsson född 23/7 1874, avliden 12/10 1965 i Örebro.Gemensamma barn: Signe Margareta född 23/8 1905,död 21/12 1989 i Örebro och Folke Adolf Axell född 4/12 1908 och utflyttad till Nässjö.
Är det någon som vet något mer om Sven Paul Axell och Folke Adolf Axell?
Hälsningar Ulla Larsson

2006-03-06, 14:56
Svar #9

axell

Hej Ulla Larsson
Har mycket material som är ihopsamlat från andra personer - kanske där finns något om ovan personer.Ska ha det i åtanke när jag går igenom det.
I din skrift tyder dock allt på att Hildur Matildas ursprung är från tre bröder Axell som flyttade hem till Ramsberg - L Tholsby efter ett
fadern dött (deras mor var Hammarsmed och Vallonsläkt från Bergslagen Du får allt bifogat där du säker hittar mycket ursprungsstoff till din Hildur Matilda.
- Axel Axell Adolf är släktnamn i många generationer
- Knytningen till Bergslagen med Jansson / Tidermansläkt från 17 -1800 talet
- Matilda finns med på många ställen främst gm;
  Bror 1. Johan Patrik f 1817 - d Matilda f1853
    Jo.Pa son Carl Johan f1851 -d Matilda f 1873
  Bror 2. Abraham Reinold f 1820  
     d.Augusta Matilda f 1859. Kan det vara din
     Matilda Andersson f. socknens slut kyrkfalla.
Du får delar av mitt material. Trevlig läsning.
Hälsar Holger

2006-03-07, 21:38
Svar #10

Utloggad Ulla Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 18:31
    • Visa profil
Hej  
Holger Axell och tack för det material du skickat.  
Jag har läst och försökt se om det kan stämma med mina släktingar, men har inte direkt kunnat se att det stämmer in.
Förhoppningsvis dyker personerna upp i något sammanhang längre fram?  
Kanske dom inte har anknytning till tidigare känd släkt Axell?
Men någonstans bör det ändå finnas några personer med efternamnet Axell med ett ursprung från Axel Adolf Jansson/Axell och Matilda  Andersson/Axell.
 
Kanske den är fler som tar del av dessa frågor och hör av sig?
 
Hälsningar Ulla

2007-03-25, 18:13
Svar #11

Utloggad Ulla Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 18:31
    • Visa profil
Hej till er som letar efter fler släkter med namnet Axell.
Jag har hittat mer information om Sven Paul Axell f 1988-03-07 Ljusnarsberg, Örebro län, Västmanland, död 1950-08-05 Munkfors. Han var först gift med Dagmar Maria Axell, född 1890-06-06 i Ramsdala, Blekinge län och fick Paul Ivar född 1924-07-31 i U.S. America. Han är enl uppgift död sedan ca 10 år. Paul Axell gifte om sig med Birgit Axell född Ney, 1911-11-13 och fick en son 1939-07-17. Birgit avlider 1958-07-08 i Munkfors.  
 
Saknar fortfarande information om Folke Adolf Axell född 1908-12-04 utflyttad till Nässjö.
 
Hälsningar Ulla

2007-04-19, 22:32
Svar #12

Richard Klingspetz

Hej
 
Jag har släkten Axell från Axö Bottnaryd på min mors sida. Hon hette Dagny Gerda Charlotta Axell, dotter till Ester Axell (ingift (dog ca 54-55). Morfar Axell, som jag inte ens vet förnamnet på, var fetvaddsfabrikör i Jönköpingstrakten. I min barndom var jag på besök i Axö ett antal gånger.
 
Finns det någon som kan ge mig några pusselbitar så är jag tacksam.

2007-04-20, 10:02
Svar #13

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Richard!
 
jag har tyvärr inte så mycket att bidra med men jag tror jag hittat din mormor på Sv.Dödbok:
 
18890531-230
 
Axell, Ester Maria
 
Bofinken 12
 
Död 27/6 1954.
 
Kyrkobokförd i Sävsjö, Sävsjö kn (Jönköpings län, Småland).
 
Född 31/5 1889 (ingen uppgift om födelseort)
 
Änka.
--------------
Källor:
DB / DOR 52-60
 
Svårare var det med din morfar då det inte framgår när hon blev änka. På ovan nämnda skiva finns ett antal personer med efternamnet Axell som antingen är födda i Bottnaryd förs. eller boendes där vid sin död.
 
Kikar man på Sv.Bef.1890 finner man det samma men bara en familj som bor på Axö och den ser ut som följer:
 
Post 2803526
Axell, Johan Benjamin
Säteriegare
f. 1829 i Bottnaryd (Jönköpings län, Småland)
Gift man, far i familjen
Axö
Bottnaryd (Älvsborgs län, Västergötland)
Födelseort i källan: Bottnaryd E.l
 
Post 2803527
Ahlgren, Eva Charlotta
f. 1835 i Gullered (Älvsborgs län, Västergötland)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Axö
Bottnaryd (Älvsborgs län, Västergötland)
Födelseort i källan: Gullered E.l.
 
Barnen
 
Arvid Richard, född 1863
Axel Edvard, född 1865
Signe Ottilia, född 1868
Jenny Charlotta, född 1874
Johan Hjalmar, född 1876
 
mvh Helene

2007-04-20, 10:51
Svar #14

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej igen Richard.
 
jag tror jag har lite mer uppgifter till dig. Fann i Sv.Dödbok att din mor var född 1923 i Bankeryd förs.  
 
Kikade därför på Jönköpings Genealogiska föreningens hemsida där det finns sökbara register på födda, vigda och döda. Under Bankeryd täcker registret för födda fram till 1903 medans registret för vigda är sökbart fram till 1923. Den 3 augusti 1922 vigs Änklingen och fabrikören Arvid Richard Axell med Sjuksköterskan Ester Maria Sköld. Det skulle kunna röra sig om den ovan nämnda Arvid Richard, född 1863 i Bottnaryd och den Ester Maria som avlider i Sävsjö.
 
mvh Helene

2007-04-22, 21:36
Svar #15

Richard Klingspetz

Hej Helene
 
Stort tack för den informationen. Det är definitivt min morfar och mormor du hittat. Jag vet att han var ganska gammal när dom gifte sig. Min mamma föddes sedan 1923-03-23.
Det enda som är lite konstigt är att hon var skriven i Sävsjö. Jag minns att hon bodde i Jönköping och därefter Huskvarna men det är fullt möjligt att hon hade flyttat. Jag har ett väldigt starkt minne av när hon dog för det var jag som hittade henne.
 
Jag får nog börja lära mig det har med släktforskning.
 
Hlsn
 
Richard

2007-04-23, 12:19
Svar #16

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Richard!
 
vad glad jag blir att det var dina morföräldrar. Att släktforska under 1900-1940-talet är annars lite knepigt då få register är sökbara. Man måste känna till födelsedata och födelseförsamling och vända sig direkt till aktuell församling för information.  
 
nu hade du turen med att det handlade om Jönköpings län där Jönköpings Genealogiska förening gjort ett jättearbete med avskrivning av kyrkoböckerna.
 
Kontakta gärna mig om du behöver ytterligare hjälp
 
Vänligen Helene - som undrar om inte Richard fått  sitt namn efter morfar Arvid Richard ;)

2007-06-14, 11:43
Svar #17

Holger Axll

Hej Helena och Rickard
Har inte varit inne på Anbytarforum på ett tag.
Roligt att följa er nit för att nå klarhet.
Till dig Rickard. -I mina papper / hittar jag allt om din Axiö bakgrund ner till slutet på
1600 talet. Du tillhör dock inte min släktgren.
Din far Ivar Klingspets (f 1912) far Arvid Rickard (1863) far Johan Benjamin (f 1829 säteriägare Axiö. Från hans bror Samuel(f 1834) och nedåt har jag mer utförlig info - dvs mer än döda / födda osv. Du härstammar  från Axiö Svansö Säteri Inspektor Benjamins släktgren (f 1747)och jag från Benjamins bror Abraham. Om dessa båda bröder har jag ett stort material, som du såklart gärna får.
Till Dig Helena. Hur kommer du in i Axell släkten undrar och frågar Holger Axell.

2007-06-15, 09:25
Svar #18

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Holger!
 
Jag har ingen anknytning till släkten Axell utan hjälpte Rickard enkom med hans förfrågan  
 
mvh Helene

2007-06-15, 13:22
Svar #19

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej Holger! Vet du om att det finns en Axell i registret över frigivna fångar? Karl Gustaf Axell född 1850-06-14 i Kyrkefalla. Föräldrarna var Abraham Reinhold Axell och Lotta Svensdotter Lilla Tolsby. Det är ju lite kul för det finns ju foto på dom också. Hälsningar Britta

2007-06-19, 13:48
Svar #20

Holger Axll

Hej igen Britta - roligt med din Axell -nit.
Ser fram emot att du sänder mig omnämda bilder.
Abraham Reinold fick 5 barn.
bla sonen Carl Gustav f 1850 som du skriver om.
Jag har 2 nutida släktkontakter med hans syskon;  
 De är;  
-Släktforskare Claes Wenell med ursprung från Abrah R  son Johan August f 1844  
-Agneta Axell gm Arne Axell med ursprung från
 Abraham R son Benjamin Adolf f 1852
Kan du sända mig bilderna så vidarebefordra jag dem.
Hälsar dig Holger Axell
 ps. Sedan vi hade kontakt sist har jag mottagit mer osorterat Axell underlag. ds

2007-06-20, 13:37
Svar #21

Holger Axll

Utförligare svar till Rickard Klingspetz
(Nedan kan vara av allmänintressane för  andra Axellare)  
 
Jag började liksom du - utan någon som helst kunskap och enbart på hörsägen och sökte mig succesivt nedåt i allt större cirklar.
Självklart ska du få allt material - men först skulle jag mycket gärna vilja att du skriver ned till mig allt du hört om det förgågna beträffande Axiö och din Axell släktshistoria eftersom du varit på plats  Helst då från ursprunget 1750 när bröderna Abraham och Benjamin (din släktgren) skiljde sig åt dvs vad vet du om Benjamin-och har du hört någon kommentar om min släktgren  
I detta finns en del intressanta historier som vandrat släktleden igenom.
Beträffande din mamma kan jag inse att hennes far Arvid Rickard Axell kanske var/är den rättmättige arvtagaren till Axiö
Arvids bror Johan Hjalmar f1876 tog över Axiö(hans gravsten och  stort antal andra Axellare i din släktgren+ min -finns på Bottnaryds kyrkogård Johan Hjalmars son Arvid Johan Erik Axell f 1911  (delägare till Axiö?) har jag träffat när jag första gången nådde fram till Axiö i mitt letande för att senare också få ett Axell föredrag från honom framför 50 långväga släktingar som jag  bjudit tillsammans i en släktöversikt på plats i omgivningen.
Arvid J E är nu död sedan några år tillbaka och gården drivs har jag hört av hans bror Uno Gustav Lennart Axell som jag tror också har en son ?
Ägarskapet till Axiö  har i alla år varit under diskussion - dvs ända från 1;a testamentet kring övertagandet från Svansö gods i slutet på 1700 talet x/. Testamentskopior och avskrifter kring överlåtelsen från Svansö och Axiö finns hos mig. I dessa framgår också bekräftelsen på namnbytet
från Andersson till Axell /Axelliet
 
Här får du din mors (Dagny)förkortade stamtavla
-Far Arvid Rickard Axell f1863 -Gift 1894 m Gunhilda Fredrika Svensson
 Omgift 1922 med Ester Maria Sköld f 1889  , barn Dagny  f 1923 och Arvid Lennart Axell f 1925
 
-Far Johan Benjamin Axell f1829 säteriägare. Gift 1863 m Eva Charlotta Ahlgren  (8 barn)
 
-Far Johannes Axell f 1802 (säteriägare)
  Gift Christina Strengberg (7 barn)
 
 x -Far Benjamin Axell f 1747. Betjänt på Svansö - sedermera Inspektor på Svansö gods efter sin far -övertar inspektor bostaden Axsjö under Svansö som förläning (du får vandringshistorier kring detta längre fram)
Släkten byter efternamn från Andersson - till Axell / Axelliet.  
Gift 1775 m Anna Andersdotter(piga på Svansö)Omgift Annica Karlsdotter - son Johannes
 
Far Anders Andersson / Axell f 1706       Inspektor på Svansö Gods.  
 Gift med Inrid Larsdotter (9 barn)
  söner - Benjamin och -  Abraham - min släktgren  
  Bor på inspektorbostaden Axsjö under Svansö
 
Far Anders ? f  ca 1685 Gift med Annica (Målskog under Svansö) se sep Bilaga
Med bästa hälsningar från Holger

2009-11-17, 21:16
Svar #22

Elin Nylander

Jag söker en Carl Johan Viktor Axell född 14 apr 1874 i Sventorp. 1890 jobbade han som dräng i Ahltorp, Frösve
 
Nån gång mellan 1890 och 1895 gifter han sig Maria Karolina Melin från Värmland. De får två barn: Karl Hilding och Gunhild Maria.
1902 gör han militärtjänst och 1903 flyttar familjen till Stockholm.
Äktenskapet knakar dock i fogarna och 1906 skiljs de. Carl Johan Viktor flyttar till Jönköping den 2 mars 1906 och där slutar spåren.  
 
Nån som vet vad som hände med honom sen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna