ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axelius  (läst 1930 gånger)

2006-09-25, 11:50
läst 1930 gånger

Utloggad Ingrid Hjort

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2010-03-14, 17:43
    • Visa profil
Hej
Är det någon som i sin forskning har stött på namnet Afelius eller Aselius. Anna Petronella var gift med Hans Jacob Beckman boende på Henrikstorps glasbruk i Perstorp. De fick sitt första barn 1748. Anna dog 1786 i Perstorp. Men varifrån kom hon?

2006-09-25, 21:23
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ingrid,
 
kan tyvärr inte hjälpa dig med varifrån hon kom, men tror att hon hette Axelia -i förnamn!  
Axelia syns nämligen ganska tydligt i födelseboken när deras dotter Helena Christina döps 1723-12-30 (GID 1690.23.66100), men det ser ut som det står Pehrs: efter Axelia, dvs Anna Petronella Axelia Pehrsdotter.
Har du födelsedata för det andra barnet/-en? Det kanske syns tydligare där?

2006-09-26, 18:45
Svar #2

Eva Leksell

Axelia är nog hennes efternamn och hon bör vara dotter till en Axelius. Sök i Rötter på 'Axelia' så hittar du Anna Petronella Axelia, liksom en syster Lena Axelia, i fler diskussioner.

2006-09-26, 20:14
Svar #3

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Eva,
du har rätt!  
Vid närmare kontroll står det inte Pers efter namnet utan 'Pige' (barn). Men att det står Axelia och inte Afselius/Aselius är utom all tvivel, varför din slutsats är korrekt.

2014-02-26, 17:38
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag är nyfiken på den ovan nämnda Anna Petronella Axelia (född ca 1721), klockaren Sven Hartvig Axelius (född ca 1729) och Lena Axelia (född ca 1730), som bl.a. diskuterades under  år 1999. De båda kvinnorna är ju uppenbart systrar, och som Anders Berg nämnde 1999 är klockaren Sven Hartvig Axelius (begr. 1774 18/2 i Halmstad, Skåne) en tänkbar bror. Sven Hartvig Axelius kallas endast Sven Hartvig i Lunds domkapitels protokoll 1757 29/6 § 16, precis som han endast kallas substituten Hartvig då han är boende i Röke Nr 3 (klockaregården) i mantalslängderna för Röke socken 1753-1759. Jag är ändå inne på att det kan vara ett latiniserat patronymikon - klockaren döper ju bl.a. en son till Axel. Denne son bar dock bara patronymikon Svensson (att heta Axel Axelius hade kanske blivit lite för mycket av det goda...), men sonen Jöns kallade sig Axelius i efternamn.
 
I pastoratet Hjärsås-Knislinge fanns det åtminstone mellan åren 1717-1732 en klockare vid namn Axel Svensson. Det enda jag lyckats få fram är att han var klockare där redan 1716, då han undertecknar Knislinge katekismilängd, och då han gifte sig 1717 29/10 i Ö. Broby med Anna Elisabeth Noviomaga, född 1689 18/11 i Ö. Broby, död 1762 12/3 i Viby, dotter av kyrkoherden i Ö. Broby & Emmislöv, Christian Noviomagus och Sofia Mogensdotter Pontoppidan. Tyvärr börjar både Hjärsås och Knislinge kyrkobokföring väldigt sent (1869 resp. 1851), men Axel Svensson har uppenbarligen avlidit före 1733, då hans änka från Knislinge gifter sig 1733 17/10 i Viby (Gustav Adolf) med korpralen och husmannen i Håslöv, Viby socken, Olof Schånberg, född ca 1679, död 1763 28/11 i Viby. Om nu klockaren Axel Svensson var gift mellan 1717-1733, så passar ju Anna Petronella 1721, Sven Hartvig 1729 och Lena 1730 in perfekt som barn till honom.
 
Tyvärr har jag ännu inte hittat några direkta bevis i källorna för mina antaganden, så det får ses som en hypotes - men kanske någon annan har gjort fynd kring dessa personer?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-11-07, 12:59
Svar #5

Utloggad Marie Axtelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-03-25, 14:13
    • Visa profil
Hej Marcus. Jag forskar en del på min släkt Axtelius. Ska revidera vår släktkrönika.
Jag har kasat på det berömda bannanskalet rakt in i Perstorps glasbruk Henrikstorp. Där jag då upptäcker skomakaren som är gift med en Axelia. En del flickor fick namnet Axtelia istället för Axtelius som pojkarna fick.
Mina släktlinjer kommer från orgelbyggaren Sven Axtelius och går hela vägen till Ystad med min gammelmorfar Jonne Axtelius.
Men Anna Petronella, Lena, Sven Hartvig eller Skåne/Perstorp med omnejd hittar jag inte i våra Axteliuslinjer, som går från Heda - Öland - Kalmar - Ystad.

Hur ser dina kopplingar mellan syskonen från Perstorp och Axtelius som kommer från Heda?

Mvh Marie Axtelius

2022-05-12, 01:36
Svar #6

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Ett tillfällighetsfynd ur Rönnebergs häradsrätts dombok kastar plötsligt nytt ljus på sökandet efter ursprunget till de ovannämnda skånska syskonen Axelius / Axelia:
 
Rönnebergs häradsrätts dombok 1750 30/10 § 55; Rönnebergs häradsrätts arkiv, vol. AIa:18 (1750–1753), opag.
”S: d: anmälte sig för Rätten afskiedade Artillerie Karlen Olof Axelson, andragandes huruledes dess son Swän Olofson Axelius för någon tijd tilbaka begifwit sig i lära hos Bokbindaren wälaktade Johan Kirkhoff i Carlshamn, och på det han må obehindrat derutinnan widare kunna fortfara, så anhåller Olof Axelson at tingz rätten wille meddela bemelte däss sohn behörigt börds bref. Dätta ärende lät Tingz Rätten til undersökning för sig komma, och aldenstund emedan enhälligt intygade, at denna Swän Olofss. Axelius är Barnfödd här i Glumslöf, af äckta, ärl. och beskiedel. föräldrar; fadren förenemde Olof Axelson och modren Christensa Pers dotter, hwilket iemwäl bestyrckes med Kyrckioherdens Ärewyrdige och Höglärde Herr Magister Adam Lorents Hiorts den 4 sistl: Januarii utgifne attest; ty finner Tingz Rätten skiäligt at sådant under behörig verification genom utdrag af domboken til bewis meddela.”
 
Med hjälp av dessa uppgifter kan man återskapa följande familj:
 
Olof Axelsson, född i Östra Ramlösa by i Välluvs socken (väl son till den Axel Svensson som tillsammans med sin hustru brukar gården Östra Ramlösa nr. 7 i 1700 års mantalslängd tillsammans med en Sven Axelsson med hustru), kallas artillerikarl i födelseboken 1729, kallas avskedad artillerikarl i Rönnebergs häradsrätts dombok 1750, då han ännu var i livet.
Ur vigselboken: ”Dom: 24 post Trinit: wardt Copulerat Oluf Axelss: Barnföd i Östra Ramlösa – ock Pigan Crestensa Pehrs Wibulss dotter, Barnföd i Klintorp wed [R]insiö ock Frasta Härad Och nu förtijden Boer uti Schaglarp”.
Gift 1724 15/11 i Frillestads socken med Christensa Persdotter Weibull, född i ”Klintorp vid Ringsjön” (och alltså med största sannolikhet dotter till klockaren i Bosjökloster, Per Persson Weibull, född ca 1664, begr. 1714 26/4 i Bosjökloster, och Elna Larsdotter Skoug, född ca 1656, begr. 1709 19/3 i Bosjökloster, som bebodde klockargården Klinta nr. 3 i Bosjöklosters socken, som mycket riktigt ligger alldeles intill Ringsjön i Frosta härad).
Barn:
1. Anna Petronella, född 1725 7/3 i Skaglarp, Frillestads socken.
2. Sven Axelius, född 1729 (döpt 9/11) i Nedra Glumslöv, Glumslövs socken, var 1750 lärling hos bokbindaren Johan Kirkhoff i Karlshamn.
3. Axel, född 1738 (döpt 27/3) i Magleby, Kvidinge socken, död därstädes samma år (begravd 2/7).
 
Med tanke på det ovanliga namnet och åldern låter det onekligen som att sonen Sven kan vara identisk med sedermera klockaren i Halmstads socken Sven Hartvig Axelius (född ca 1729, begr. 1774 18/2 i Halmstad), som när han blev bokbindarlärling alltså skapade släktnamnet Axelius baserat på faderns patronymikon Axelsson, kanske samtidigt som systern Anna Petronella – som ju onekligen passar bra in på den Anna Petronella Axelia (född ca 1721, död 1794 i Perstorp) som gifte sig med glasbruksskomakaren Hans Jacob Beckman (1709-1786). Anna Petronellas bevisliga syster Lena Axelia (född ca 1730) passar bra in i glappet 1729–1737, men hennes födelsenotis lyckas jag tyvärr inte hitta.
 
Det enda som besvärar mig är att klockaren Sven Axelius inte fick någon dotter Christensa, efter den förmodade farmodern – är det känt om Anna Petronella eller Lena Axelia gav någon av sina döttrar detta namn?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-05-13, 12:17
Svar #7

Utloggad Birgit Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2022-12-04, 15:37
    • Visa profil
Anna Petronellas barn:
Anna Catharina 1748, Påhl 1750, Helena Christina 1753, Petter Lorentz 1756, Christiana 1759, Samuel 1762, Hans Petter 1765
Anna Petronella vigd omkr. 1747 - finns som hustru i mtl 1748 men finns inte i mtl 1747. Vigsel trol. i församling som saknar böcker för denna tid.

Lenas barn:
Maria Christina 1759, Mattias 1760, Hieronymus 1764 (okänt om fler barn finns)  Lena vigd 1758 - bodde då vid glasbruket.

hittat i Bosjökloster CI:1 överst sid 11
1693 Peder degns lilla dotter födt om afftonen then 2 Martij kallat Christentza
Enl. Disbyt hade Per Weibull ävan dotter Anna Catharina och son Peter Lorentz (jmf Anna Petronellas barn)


Med vänlig hälsning
Birgit Holmqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna