ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aveman  (läst 577 gånger)

1999-08-08, 17:46
läst 577 gånger

Roland Dahlquist

Min mormors farmors mormors morfar hette Carl Aveman och bör vara född någon gång på 1700-talets första kvartal. Gissningsvis i Blekinge.
Jag känner endast till ett barn som han hade tillsammans med Maria Wilsenacks. Hon hette Maria Dorotea Aveman (gifte sig senare med Carl Christian Gerner) och föddes 1770 i Tyska föramlingen i Karlskrona. Hon dog 1852-03-27 i Södra Rådom, Nyed.  
 
Jag är intresserad av mer uppgifter kring namnet Aveman, om det är en eller flera parallella släkter.
 
/Rolle

1999-08-17, 11:22
Svar #1

Utloggad Gustaf Eichbaum

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-10-26, 16:19
    • Visa profil
    • www.gfkw.de
Hej Roland,
namnet Avemann dyker upp i Kassels äldsta döpregister i året 1569, det var Heinrich Avemann vars far dog i Dorsten 1562 och callades mest Heinrich Aveman von Leth. Storhandlare i Kassel het det Hansegrebe, men familjen finns i fler platser i Tyskland, fordi mest en av de yngre sönner gick til en ny plats. Franz Avemann var borgare i Kassel år 1577. Det finns visst stamtavlor över denna ätten.
Mvh Gustaf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna