ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aureller  (läst 782 gånger)

2000-04-15, 20:13
läst 782 gånger

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Det fanns två kyrkomålare med namnet Johannes Aureller den äldre och yngre, far och son.
DÄ föddes i Stockholm 1626 och dog i Medelplana (R) 1696. Han och sonen ledde Läcköskolan II.
Fadern till d ä var sekreterare till drottning Maria Elenora.
DÄ gift med Katarina Griis av målarsläkten vars anor finns i Grubb och Bureätten.
Någon som har dessa i sin släkt?

2000-06-27, 19:10
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Lidköpingsbygden 24 (1973) s 8-9 har Bror Jansson skrivit en artikel om Släkten Aureller och det Aurellerska epitafiet i Medelplana kyrka.
Dettta epitafium finns ännu kvar i Medelplana och den visar släktens ursprung ifrån Uppland.
En förfader till mig slottsskrivaren Knut Eriksson (Balk) i Stockholm sägs i tänkeboken vara frände till sekreteraren Johan Mattsson (Aurelius). Tyvärr vet jag inte på vilket sätt de var släkt.

2003-06-14, 13:04
Svar #2

David Thåst

Enligt muntliga uppgifter i min släkt så kommer en gren ytters sannolikt från fader och son Aureller som här ovan anges i Annelies inlägg. Jag hoppas snart kunna hitta källor som bekräftar sambandet. Om någon har uppgifter på ättlingar till dessa, vore jag ytterst tacksam att få ta del av dessa!

2005-02-19, 13:13
Svar #3

Rigmor Andersson

Hej!
Jag undrar om det finns någon antavla för Johan Aureller och Katarina Griis med koppling till Lisa Lång.
Mvh Rigmor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna