ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Asteropherus  (läst 637 gånger)

2006-03-15, 12:43
läst 637 gånger

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Magnus Olai Asteropherus är en anfader till mina barn, född i slutet av 1500-talet, dramatiker,  rektor vid Arboga skola från 1608, kyrkoherde i Västerfärnebo från 1614. Död 1647.  
Han skrev skoldramat En lustig comedia vid namn Tisbe som uppfördes i Arboga 1610. Detta var det första rent profana drama som skrivits i Sverige. Det har även uppförts i våra dagar.
 
Varför tar han sig just namnet Asteropherus? Han har säkert valt namnet med stor omsorg, men hur kan han ha resonerat? Nu är jag inte bevandrad i klassiska språk men Ast?r betyder ju stjärna och  F?rein betyder överföra, bära. Hans vapensköld: Fyra hjärtan i fyrpass (eller en fyrbladig blomma med hjärtliknande blad) och däröver en ginstam belagd med en sexuddig stjärna.
Nu har jag inte haft möjlighet att ta del av Västerås Stift Herdaminne, där kan ju finnas en förklaring. Uppgiften om sköldens utseende tror jag kommer därifrån (jag har hittat uppgiften på nätet).
 
Någon som forskat kring Asteropherus och vet något mer om detta namn?
Mvh Birgitta

2006-03-15, 17:51
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Kan inte namnets bakgrund vara en konstruktion av delarna Astero och Spherus? Där s-et har tagits bort i bindningen för att göra namnet lättare att uttala?
 
Bara en lekmannakommentar .. jag kan inte latin.

2006-03-15, 18:34
Svar #2

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Jan, jag har sökt vad ordet spherus skulle kunna betyda men inte hittat något men jag antar att det betyder sfär.
För mig verkar då båda konstruktionerna fullt tänkbara.  
Mvh Birgitta

2021-03-22, 09:57
Svar #3

Utloggad Bosse Dannert

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-05-04, 08:30
    • Visa profil
Hej Birgitta


Magnus Olai Asteropherus är min morfars mormors morfars morfars mormors morfar.
Jag har släktskapet via hans dotter-dotter-dotter Christina Möcklinia, f 1682.
Hur är du släkt med honom?

med vänliga hälsningar
Bosse Dannert
Heby

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna