ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mördaren Tectors avrättning i Stenkumla  (läst 5244 gånger)

2004-09-20, 19:37
läst 5244 gånger

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Varför blev Tector avrättad på Gotland? Visserligen hade han begått flera inbrott där men morden han begick skedde i Sörmland. Hans kumpan Hjert avrättades i Sörmland, nära mordplatsen.
 
Följande finns att läsa om den ruskiga avrättningen:
Tectors avrättning, Visby
Medan Hjert satt på Länsfängelset i Stockholm fram till avrättningen satt Tector på Länsfängelset i Visby.
Tector skulle avrättas vid samma tidpunkt som Hjert, dvs kl 07.00 den 18 maj 1876.
Gemensam tid för samtliga orter i Sverige infördes först 1878 så jag undrar om de tog hänsyn till den lilla tidsskillnad som ändå fanns mellan Visby och malmköping?
 
Tector hade knappt en mil till avrättningsplatsen Stenkumla backe så hans transport lämnade fängelset först klockan halv sex på morgonen.
Fängelseprästen O. A. Westöös följde med på Tectors sista resa i livet. Som bevakning medföljde även två uniformerade vaktkonstaplar, Carl Lindqvist och J. Bolin. Enligt uppgift skall Tector inte ha varit iförd fot- och handbojor.
 
Ute på avrättningsplatsen fanns 400 man i Spetsgården. Dessa var uttagna från de närmaste socknarna. Det ansågs vara ett hedersuppdrag att bli uttagen att ingå i spetsgården.
Cirka 600 åskådare hade samlats för att se avrättningen.
Avrättningsplatsen Stenkulma backe låg strax norr om Stenkumla kyrka.
 
Strax före klockan 7 anländer fångtransporten till avrättningsplatsen. Till skillnad från Hjert var Tector märkbart tagen av stundens allvar. Innan Tector stiger ur vagnen ber han fängelseprästen om ögonbindel. Därefter leds Tector av prästen och vaktkonstapel Lindqvist fram till stumstocken som fanns på marken mitt i spetsgården. Stupstocken är cirka 50 cm lång och är enbart grovt tillyxad. Någon urfasning för hals och händer, som var brukligt, fanns inte på stupstocken. Framme vid stupstocken faller Tector ned på knä och prästen läser ett par psalmer samt Fader Vår. Därefter får Tector hjälp av Lindqvist att lägga sig över stupstocken.
 
Skarprättare vid Stenkumla backe är Per Petter Christiansson Steineck (f. 1822) från Vadstena. Steineck stod en bit avsides då Tector fördes fram.
Han går nu fram till stupstocken med bilan bakom ryggen. Lindqvist måste, innan avrättningen kan ske, rätta till Tectors kropp så att han låg med halsen över själva stupstocken.
Steineck höjer handbilan och hugger till, men hugget tar snett och träffar ryggen. Han hugger därför ännu en gång men denna gång utan tillräcklig kraft för att skilja huvudet från kroppen. En tredje gång höjs den nu blodiga bilan som med kraft avskiljer huvudet från kroppen. Bilan tränger långt in i virket på stupstocken. Många av åskådarna svimmade vid denna makabra avrättning.
Efteråt läggs Tectors med kläder i en kista och allmänheten får tillfälla att beskåda liket.
 
Tectors avrättning blev en blodig tillställning då Steineck behöver hugga tre gånger för att fullgöra sitt uppdrag. Han lär ha haft fallenhet för starka drycker och kan ha varit onykter då han avrättade Tector. Stupstocken saknade dessutom urfasning för halsen och man underlät att ta av Tector ytterkläderna för att halsen skulle blottläggas som i Hjerts fall. Allt detta försvårade avrättningen och det var skarprättarens ansvar att se till att allt var klart innan han verkställde avrättningen. Enligt lag skulle huvudet helt avskiljas från den avrättades kropp.
 
Efter avrättningen fördes Tectors kista till Stenkumla kyrka där han blev gravsatt på norra sidan av kyrkogården. Till skillnad från Hjert, begravdes Tector inne på kyrkogården.
Mördare och självspillningar fick normalt inte begravas i vigd jord, dvs inte begravas inne på kyrkogården men Tector hade under fängelsetiden blivit djupt religiös och omvänd till gudstro att det räckte för att han skulle få bli begravd inne på kyrkogården.
En gravsten utmärker fortfarande graven idag.

2004-09-21, 01:31
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Citat från tryckta texter får göras - men detta ser ut som en hel text inklippt här. -Det minsta man kan begära är nog en källhänvisning tycker jag..
 
På en gång kan jag tillägga att detta också finns med i Rötters databas 'Avrättade' här (även där saknas källa ser jag nu).
 
Länkar även här till Hans Högmans utmärkta och utförliga skildringar av detta, jag tror inte det står något som besvarar din sakfråga - men det är väl rimligt att det hängde samman med att så många av brotten utspelat sig just på Gotland.. Att ha det på två ställen bidrog väl också till dubbel så stor 'avskräckning', som ju var ett av syftena med dessa avrättningar.

2004-09-21, 09:56
Svar #2

Utloggad Ove Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 18:23
    • Visa profil
Ursäkta att jag inte bifogade källhänvisning! Slarvigt och orutinerat...
 
Länken till skildringen har Peter Karlsson förtjänstfullt med  sitt inlägg här ovan.
 
Androm till varnagel...avrättning på två lika platser är nog en viktig del av förklaringen.
Mvh
Ove Carlson

2004-09-21, 20:43
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
På den här sidan står mer om deras avrättningar sök på Tector så hittar du två tidningsnotiser. Intressant samtidsläsning.
Finskt historiskt tidningsbibliotek
 
MvH Sari

2004-09-21, 22:18
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Prova även att söka på Hjert och Tektor(obs.stavning). Spännande läsning.
 
MvH Sari

2004-09-22, 10:29
Svar #5

Torsten Daun

Hej Ove
En av anledningarna till att Tector flyttades till Visby var att han var s.k. bekännelsefånge. Bekännelsefångar var sådana som ansågs kunna påverkas av fängelseprästen till att erkänna sina brott. Dessutom hade både Hector och Tector överklagat domen och satt och väntade på beslut.  
Tector blev under tiden mycket ångerfull, men ingen uppgift finns i källorna om att han skulle ha blivit religiösare. Fängelsprästen antecknade sådana förändringaxr i husörhörslängd för fängelset.
Källor: anstaltsdirektörens dagbok, fängelseprästens dagbok, anstaltsdirektörens yttrande , Gotlands Allenhanda 1876, husförhörslängd för Visby Länsfängelse.
Hälsningar
Torsten

2004-09-22, 12:47
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Hector och Tector lät ju riktigt bra..

2004-09-22, 13:15
Svar #7

Torsten Daun

I boken Från Kajsarn till Sjumastarn, utgiven 1984, redogör jag ganska ingående för Hector och Tector. Framför allt Tectors vistelse på Gotlands Läns Cellfängelse. Prästen hade väldigt många samtal med Tector.
Torsten Daun

2004-09-22, 18:35
Svar #8

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

De heter väl ändå Hjert och Tector (Tektor)..

2004-09-23, 09:54
Svar #9

Torsten Daun


2004-09-23, 09:59
Svar #10

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Aprop Hjert och Tektor så erinrar jag mig från mina tidiga forskningsår under 1970-talet, att de två var bland de första mera kända mördare och avrättningar jag då hörde talas om. Tillsammans med Nordlund på kanalbåten 1900 (visst hette han Nordlund?), satte de ens egna tankar och funderingar i skräck.
Så när jag då en dag under det tidiga 1980-talet gick igenom en fotografisk fångrulla som jag fjärrlånat till Norrbottens länsbibliotek i Luleå, med avsikt och förhoppning att finna min egen mördare Johan Joenheikki från Hietaniemi, Norrbotten, som frigavs från Långholmen 1876, avbildad, så fick jag plötsligt se fotografi på Hjert och Tektor (eller var det bara den ena av dem, minns ej riktigt?).
Huga, vad man rös ända in i ryggmärgen.
 
All arkivarisk källforskning till trots, men att plötsligt få se ett fotografi på sådana kända historiska uppgifter/händelser, var något helt annat.
 
Ove, det var intressant att du tog upp frågan om Tektors avrättning. Jag hann minsann bli litet forskarnostaligisk på kuppen,
hälsar
ST
i Lule

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna