ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alsing  (läst 2319 gånger)

2002-11-02, 22:23
läst 2319 gånger

Utloggad Carol MacKay

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2008-09-30, 18:15
    • Visa profil
Alsing, Johan Benedikt,, Löjtnant i Bohus dragonregemente, b. 1691  

I am trying to locate more information about Johan Benedikt Alsing, born 1691 in Bohuslän, son of Sten Alsing, kaptenlöjtnant at Bohusläns kavalleriregemente.  Sten was killed 1712 at the battle of Gadebusch.
 
His son, Johan Benedkit Alsing, was löjtnant in 1742 of the Bohus dragonregemente.  He was dismissed in 1748. He died in 1763.  According to Adam Lewenhaupt's Karl XII's Officere, Johan Benedikt Alsing was married and had children.  Unfortunately, I do not know in which parishes to base my search for his family.
 
If anyone can suggest where I might look to find more about Johan Alsing, and his father Sten and other family members, please post here.
 
Thanks so much!
Carol

2004-07-28, 11:31
Svar #1

Utloggad Georg Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 593
  • Senast inloggad: 2023-12-17, 19:48
    • Visa profil
Finns det någon som känner till en dräng, timmerman Anders Alsing gift 12/10 1821 med Cath Jonsdotter född 1793. Dom fick barn, Lovisa Ulrika född 24/6 1823 och Albertina Charlotta född 1/9 1825.
Barnen är födda i S:t Olai förs. Norrköping
All information gällande ovanstående emottages tacksamt.
MVH Georg
stnilsge@hotmail.com

2008-09-08, 13:59
Svar #2

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Gustava Charlotta eller Carolina Alsing föddes 1774 12 27 och gifte sej 1801 med bonden Didrik Eliasson Wingård,född 1774 12 17 i Bräcke, Bottna i Bohuslän. De fick fem barn.1841 flyttade Didrik till en av sönerna, som brukade en miliciegård o Fölene, Älvsborgs län. Gustava var inte med, så man kan väl anta, att hon var död då. Är det någon som vet mer om henne? Hälsn. Astrid.

2012-02-15, 16:53
Svar #3

Utloggad Charlotta Richardsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2012-02-15, 16:53
    • Visa profil
Jag håller också på och letar efter Gustava Charlotta/Carolina, hon har gäckat mig länge. Jag har precis som Astrid trott att hon var död när maken Didrik flyttade med sonen till Fölene, men efter att återigen tittat i flyttlängd och husförhörslängd så tycker jag att det står att han var gift under Fölenetiden och också när han efter ett år flyttar tillbaka till Bohuslän igen.Jag har tittat i följande källor:  
SE/GLA/13206 Herrljunga B:1 (1758-1847)  Bild 113 / sid 217
SE/GLA/13206 Herrljunga B:1 (1758-1847)  Bild 112 / sid 215
SE/GLA/13148 Fölene AI:5 (1841-1847)  Bild 29 / sid 105
 
Var befinner Gustava sig under tiden i så fall?!

2023-04-22, 10:07
Svar #4

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Enligt Wilhelm Bergs Göteborgs-släkter 1 sid 29 ska Sten Alsing, född eller döpt 1746-07-17 i Foss sn, ha varit bokhållare hos Niclas Sahlgren. Han erhåll sedan burskap 1776-06-14 som handlande i Göteborg. Frågan är om någon känner till om det finns ett borgarbrev om detta bevarat?

Sten kommer 1765-11-10 till Göteborg från Foss och är då handelsbetjänt. 1776-11-24 gifter han sig. Någon gång mellan 1779 och 1782 flyttar han till Berga säteri i Torbjörntorps sn med titeln Kronobefallningsman. Finns det någon som känner till om det någonstans finns bevarat hur Sten kunde byta arbete dvs hur han tillsattes i sitt nya ämbete?

Stort tack på förhand

Svante Nyström

2023-04-23, 12:33
Svar #5

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Mina anteckningar om Sten Alsing är bla;
1. Handelsman Sten Alsing (f 1746 17/7 i Foss sn d 1826 10/8 på We i Väse förs., Värmland).Bokhållare hos Niclas Sahlgren. Medlem i Bachelors Club 1769. Burskap som handlande i Göteborg 1776, med bönemän handelsmännen Carl Lamberg och Richard Söderström. När Alsing och Grubb gifte sig 1776 antecknar Ekebom att han bott i Göteborg i 12 år, dvs sedan 1764. Han bodde med sin stora familj på Berga säteri i Torbjörntorp (1782)-1802. Kronobefallningsman i Inrikes Tidningar 18010710 med adress Falköping och Berga. Titeln även antecknad i Torbjörntorp AI:1. Berga säteri äges och brukas vid denna tid av Fru Scheffer på Fårdala.
2. I taxeringslängden finner vi honom först år 1766 hos Sahlgren, han är då kontorsbetjänt, liksom 1767-68, år 1769-70, även 1775 kallas han betjänt. År 1780 är han grosshandlare och bor i V Roten:63.

Bortse från rödmarkeringarna här, de har mer med mina funderingar att göra.

För hans tid som kronobefallningsman måste naturligtvis finnas något bevis, troligen i Länsstyrelsens arkiv.

Häls LarsO

2023-04-25, 13:45
Svar #6

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Tack LarsO!

Har letat i Arkiv Digitals databas efter ett borgarbrev eller borgared men hittar inget. Har du en källa till "Burskap som handlande i Göteborg 1776, med bönemän handelsmännen Carl Lamberg och Richard Söderström"?

Carl Lamberg (1745 -) kunde jag inte hitta i RBC men däremot Richard Söderström (1745 -) som nr 8.

Om du har en kopia av Inrikes tidningar vore det jättebra.

Jag har också skickat en fråga till Landsarkivet om kronobefallningsmannen.

Tack på förhand.

Svante Nyström

2023-04-25, 23:56
Svar #7

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Göteborgs borgerskapsmatriklar återfinns i Göteborgs rådhusrätt och magistrat före 1900, vol DIa:1-5
Häls
LarsO

2023-04-26, 12:47
Svar #8

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Tack LarsO,

Vad jag sökte är det dokument som en som ansökte om att bli borgare lämnade in. Där beskrevs, i alla fall i vissa fall, var de kom ifrån och vilket/vilka yrken de praktiserat i och hur lång tid. Det ger en bra bild över hur en persons liv sett ut fram till att bli borgare. Men det kanske inte förekom i Göteborg eller vet du något annat ställe där man kan leta?

Jag har stött på det i Landskrona där en anfader till mig beskrev hur han började som bodgosse i Malmö och fortsatte att lära sig olika saker hos olika arbetsgivare. Det var 1747 som han fick burskap som handlande.

Är Sten Alsing en anfader till dig?

Svante

 

2023-04-26, 14:59
Svar #9

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil

2023-04-26, 20:22
Svar #10

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej Svante,
Nä i Göteborg finns inte några sådana handlingar i samband med att man blev borgare, annat än i matrikeln jag hänvisade till. Däremot finns det för dem som blev handlande i Handelssocietetens arkiv. Där kan man finna ganska ingående beskrivningar över de sökandes handelskarriärer.
Släkt med ? Nä jag har intresserat mig för Alsing som en släktgren till familjen Niclas Sahlgren, som jag skrivit om i en bok om Direktörer och officerare/sjömän i Svenska ostindiska kompaniet (se i KBs katalog för titel).
Hälsingar LarsO

2023-04-27, 08:06
Svar #11

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Tack LarsO,

OK då vet jag att sådana dokument inte existerar.

Intressant att du hittat ett släktsamband mellan Sten Alsing och Niclas Sahlgren.

Jag har länge försökt att hitta något sådant men inte lyckats. Den enda väg från Sten som jag hittat är via Stens maka Emerentia Wilhelmina Grubb vars faster Niclas Sahlgren var gift med i sitt andra gifte men det betyder ju inte att Sten och Niclas är släkt. Har du hittat en annan väg?

Svante

2023-04-27, 11:05
Svar #12

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej igen Svante,
Jo jag skriver somligt om detta i min bok "Sjöfarare och superkargörer. Människor i och omkring Svenska Ostindiska Compagnierna 1731-1813", men hoppas kunna återkomma till det i del II av mitt arbete i ämnet. Jag upplever förbindelsen mellan Sahlgren och Alsing som väldigt bortglömd:
Alltså Niclas Sahlgrens farbror Kh Per Sahlgren (1658-1714) i Myckleby gifte på äldre dagar om sig med Christina Ungewitter (d 1738) från Göteborg. Hustrun är dessutom dotter till Christer Ungewitter och Apollonia Herwegh (d 1696). Genom Herwegh borde Niclas Sahlgren också vara släkt med denna del av familjen.


Per Sahlgrens unga änka dyker sedan upp i Saltkällan i Foss sn och gifter om sig med visiteuren Didrich Westerlind 1717. Här i Foss dyker senare upp Margareta Sahlgren (1708-70), som måste vara hennes dotter i första äktenskapet och alltså kusin till Niclas Sahlgren. Margareta S var först för ung för att synas i mantalslängderna. Hon gifter sig sedan med kornetten Hans (Sten) Alsing som sedan avlider i början av 1770-talet i Bottna sn. Släktskapet finns även redovisat i Hülphers samling på Västerås stadsbibliotek. Makarna Alsing-Sahlgren får sedan en rad barn, bla skeppspredikanten och kyrkoherden Johan Didrik Alsing (1740-1814), Sten Alsing (f 1746), och guldsmeden Hans Christoffer Alsing (1748-1781).


Sten Alsing (f 1746) återfinns redan 1762 som bokhållare hos Niclas Sahlgren i Göteborg. Denne Alsing gifter sig senare med Emerentia Wilhelmina Grubb (f 1755) och blir därmed släkt till släkten med Niclas Sahlgren (igen). Vid Sahlgrens död 1776 finns i huset herr Anders Alsings kammare och herr Sten Alsings kammare, vilket ju visar att han tog väl hand om sina yngre släktingar. Att sedan Sten Alsing inte var en så stor affärsman som Sahlgren erfar vi genom hans i mitt tycke krångliga levnadslopp.


Häls igen LarsOlof

2023-04-27, 11:39
Svar #13

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Hej igen LarsO,

Jag ägnade en ganska lång tid med just detta men kunde inte hitta bevis på att det var så.

Jag utgick från Wilhelm Bergs Göteborgssläkter och där säger han att Sten Alsings mor var dotter till Pehr Sahlgren. Pehr Sahlgren fick totalt 10 barn, 6 söner och 4 döttrar. Barnen var:

Cajsa (beräknat 1683)
Anna (beräknat 1684)
Pehr (1689 – 1716)
Nicolaus (1692 - )
Mätta (1694 - 1742)
Andreas (1696 - )
Ellika (1697 - )
Jacobus (1699 - )
Wincent (1700 - 1730)
Frans (1702 - )

Pehr var kyrkoherde i Mykleby och gifte mycket riktigt om sig med Christina Ungewitter. Jag har dock inte kunnat hitta en dotter till Pehr som döps till Margareta. Pehr fick heller inga andra barn med sin andra hustru. Jag finner det ytterst osannolikt att kyrkoherdens barn glömdes bort och inte fördes in i FB.

Christina Ungewitter var kvar i Myckleby fram till c:a 1717, gifter om sig i Foss sn och får barn där från 1719.

En alternativ förklaring kan vara en ”Margareta” som föds i Foss sn 1707-06-09 med far Pär Nilsson, Skomakare, och mor Karin i byn Sahleby. Vid denna tid var namnet Sahlgren inte förknippat med en rik och mäktig familj (Niclas Sahlgren föds 1701) och kunde upptas av vem som helst som inte var bonde. Kanske Skomakare Nilsson bytte efternamn till Sahlgren efter sin by Sahleby?

Längre än så kom inte jag. Tycker du att detta är ett felaktigt resonemang?

Svante



2023-04-27, 13:27
Svar #14

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil

2023-04-27, 13:44
Svar #15

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
OK, på vilket sätt är det fel?

Svante

2023-04-27, 14:04
Svar #16

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Jag ser det som en rad indicier: Sahlgrenfamiljen var en ganska mäktig familj vid den här tiden också (även under namnet Persson), med borgerskap i Uddevalla och kyrkoherden Per.   Niclas Sahlgrens föräldrar- kanske än högre modern Sara Herwegh var mäktiga personer. Fick också min grundidé bekräftad i Hülphers genealogier i Västerås, även om jag precis nu inte har den handlingen framför mig och kan citera ur den - också delvis svårtolkad måste jag tillägga.
Ja detta är vad jag bygger idén på. Visst det saknas en del kyrkböcker men det får jag leva med.
Häls
LarsO

2023-04-27, 14:43
Svar #17

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej igen Svante,
Jag lyckades äntligen hitta stället om Sahlgren i Hülphers genealogier (ganska snårigt att finna fram till), de återfinns alla under Universitetsbibliotekens portal Alvin och jag har haft mycken glädje av dessa. Volymen är no 4 s 142 enligt register. Jag tycker pagineringen är lite si och så - men hittar man bara fram till bokstaven S och bladar vidare därifrån står s 142 överst där familjen Sahlgren återfinns (även om alltså numreringen innan inte riktigt på ett naturligt sätt för fram till denna siffra).
Jo Margareta Sahlgren står här parallellt med Jacob och Niclas Sahlgren placerad under Pehr Sahlgren d 1714. Anteckningarna vid henne berättar att hon är född 1708 och avled 1770. Sedan antecknar Hülphers hennes make "Cornett vid Bohus reg. Hans Sten Alsing" och två av parets söner.


Häls LarsO

2023-04-27, 16:42
Svar #18

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Hej igen LarsO,

Jag ser hur du tänker och Hülphers är ju noggrann och har ett gott rykte. Dessutom är han samtida med Sten Alsing och de andra varför hans uppgifter har en större trovärdighet.

Hûlphers data är dock väldigt knapphändig. Ingen uppgift med vem Pehr fick Margareta med och heller inga av hans tio barn som bevisligen fanns finns med. Även i övrigt tycker jag att det saknas data för andra än Jacob och Niclas. Du ser det säkert bättre än jag.

Hur Hülphers fick tag i sin data vet vi inte men uppenbarligen var det en person som kände Jacob och Niclas väl men kanske inte hade full koll på de andra i släkten.

Men som du säger saknas det uppgifter i kyrkböckerna och då finns alltid lite tvivel och frågan om varför det saknas.

Tack för att du tog dig tid att ta fram ditt grundmaterial.

Svante

2023-04-27, 17:09
Svar #19

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej igen
Lite småkommentarer:


1. Mycket folk saknas tyvärr i en del äldre kyrkböcker, födelse, vigsel mm. Slogs av det när jag bla kikade i en "dagbok" som bla rörde familjen von Schoting i Karlshamn i slutet av 1600- och början av 1700-talen (publ av Paul Wilstadius).
2. Olga Dahl skriver en del om Persson/Sahlgren/Ungewitter i sin databas över tomtägare i centrala Göteborg vid denna tid. Somligt intressant.
3. Intressant är att familjen (del av?) Ungewitter tycks ha flyttat sin kyrkliga tillhörighet från Tyska till Svenska församlingen i Göteborg.
4. Min tanke var (är sedan tidigare) att Margareta Sahlgren kunde vara född hemma hos moderns föräldrar i Göteborg. Om så saknas ju den Svenska församlingens (= Domkyrkoförsamlingens) böcker för den här aktuella tiden. Tråkigt - passligt ? man får välja läsart.
5. Rörande Sten Hansson Alsings (d 1712 vid Gadebusch) änka Annicka Winckelmann: Hon var ju född i Göteborg 1663 och syster till Anna Cath. Winckelmann (f ca 1662) som avlider i Myckleby sn 18/5 1751. Hon var dopvittne i Myckleby redan 7/4 1712 tillsammans med jungfru Mätta Sahlgren. Således ytterligare kontakter mellan familjerna Sahlgren och Alsing såpass tidigt. Bara slump ??


Häls LarsO

2023-04-28, 09:40
Svar #20

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Hej igen LarsO,

Jag vet att kyrkböcker inte är att lita på. Man måste ha något mer för att känna sig mer säker. Indicier är ju bra men tyvärr inga bevis. Här nedan finner du de indicier som talar för att Pehr Sahlgren är far till Margareta som jag fick fram i min undersökning.

•   Pehrs första hustrus förnamn ”Margareta”.
•   Christina som efter Pehrs död flyttar till Foss sn 1717, gifter sig med Diedrik Westerlind och får barn där.
•   Margareta föder alla sina barn i Foss sn.
•   Margaretas och Hans Stens första barn 1732 får namnet ”Anna Christina”, dvs namnen kan komma från Hans Stens mor ”Anna” och Margaretas möjliga mor ”Christina”.
•   När Anna Christina döps 1732 är ”fru Christina Westerlind” dopvittne. Detta är sannolikt Diedrichs dotter ”Christin”, född 1700 och gift 1717, från Diedrichs tidigare äktenskap eller så har Christina Ungewitter än en gång förekommit med sin makes efternamn.
•   När Johan Didrik föds finns Nils Westerlind med som dopvittne, sannolikt Diedrichs son som föds 1698.
•   Vi såg att Wilhelm Berg säger att Margaretas son Sten i början arbetade hos Niclas Sahlgren. Niclas Sahlgren är, om det stämmer, Margaretas kusin.
•   Sten döper sin första son till ”Niclas” 1778, två år efter att Niclas Sahlgren avlidit som Göteborgs rikaste och mäktigaste man. Valet av namn kan också bero på att sonen ”Niclas” mors faster var gift med Niclas Sahlgren.

Detta är indicier av olika vikt.

Sten Alsing, död 1712, benämner du "Hansson". Varifrån kommer den uppgiften?

Adam Lewenhaupt säger att Stens hustru var "Anna" medan du säger "Annicka Winkelman". Varifrån får du den uppgiften?

Slump? Nej jag tror inte på slumpen i sådana här fall. När personer förekommer flera gånger tillsammans finns det något där men det kan vara vänskap eller annat som håller dem ihop. Bevis på blodsband är det dock inte.

Svante



2023-04-28, 10:33
Svar #21

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej igen
Intressanta indicier du ställt upp.
Ah namn, jag har bara sänt lite uppgifter ur verkstaden och har egentligen inte tagit ställning till något om hur de här namnen "faktiskt" stavades. För min del är Anna och Annicka samma namn, ungefär som Greta och Margareta. I bou i Göteborg 1729:348 efter Karin Swensdotter kallas hon dock Ryttmästerskan Annicka Winckellman.
Varför jag skrivit Sten Hansson Alsing vet jag faktiskt inte idag, kanske är det knutet till frågan om sonen Hans Sten Alsing heter Hans Stensson eller just Hans Sten, där har jag också varit osäker och väl inte stannat för någon lösning. Kanske är detta knutet till funderingarna om deras härkomst från Als i Danmark, det finns ju fler Alsing i Skåne som inte tillhör den här släktgruppen (vad man vet).
De här personerna är ju inget jag har fokuserat på annat än i relation till Niclas Sahlgren och alla hans släktkontakter. Ganska mycket möda har jag väl ändå kostat på den här släktgruppen.
Häls LarsOlof

2023-04-29, 12:36
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att kyrkoherde Per Sahlgrens dotter kan saknas i kyrkoboken finner jag inte alls osannolikt.

Myckleby pastorats äldsta kyrkoböcker är mycket slarvigt förda; det saknas många bland såväl födda som vigda och döda. I början av Mycklebys första bevarade bok (C:1) står att den inköpts av Sahlgren 1706, och att de äldre noteringarna fr.o.m. 1688 är "efter begäran af den förra kiörkioboken extraherat och renskrifwen af Göthe Fontin". Samma notering finns också i böckerna för annexen Långelanda och Torp.

Fontin var komminister i pastoratet. Och det ser man av handstilen att han har hållit i pennan också vid noteringarna efter 1706 i alla tre socknarna. Eftersom han bodde på kaplansbostället Vasseröd i Långelanda socken, men alltså ändå skrev böckerna också för Myckleby och Torp, så lär han ha renskrivit lösa lappar från antingen Sahlgren eller klockaren. Det framgår också av hur alla tre böckerna är förda: Först alla årets födda, sedan direkt därefter alla vigda och slutligen alla döda. Årets sist födda barn var alltså noterat innan han började skriva in vigda och döda.

Kanske skrev Sahlgren aldrig någon lapp för sin egen dotters dop (han lär i vart fall inte ha bokat tid hos klockaren  :) ), och så kom hon inte med i boken. Samma öde kan ju eventuellt ha drabbat också ytterligare barn innan hans död 1714.

F.ö. finns det ingen gård Saleby i Foss socken. Skomakaren Per Nilssons dotter Margreta föddes 1707 på Faleby mark.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-04-29, 15:05
Svar #23

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Hej Jörgen!

Jag förstår att det kan ske misstag när kyrkböckerna ska föras men är det skäl nog att sätta tilltro till i princip två källor som nämner Margareta?

Hülphers har en mycket mager sammanställning om Pehr Sahlgren. Inga av hans 10 barn finns med och heller inte modern till Margareta. Den maka som nämns är Margareta Vincentsdotter som dog 1704.

Wilhelm Bergs avsnitt om Alsing innehåller flera fel som Wilhelm rättat för släkten Brag men inte rättat för Alsing. Vare sig för Alsing eller Sahlgren har man satt ut i vilket äktenskap Margareta föds. Wilhelm har heller inte full koll på Pehrs andra barn. Känns lite som om Margareta har blivit inklämd på en rad mellan barn i första äktenskapet.

Vad är din bedömning av detta?

Svante

2023-04-30, 00:19
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag har inte studerat de här släkterna närmare. Däremot har jag hållit på mycket med Mycklebys kyrkoböcker och vet, genom att jämföra med andra källor, att många saknas där. Därav min kommentar om den saken.

Och jag kan fortsätta på samma tema.  :)

Per Sahlgren gifter som sagt om sig med Christina Ungewitter 1707 (Myckleby C:1, s. 111). När han dör 1714 är han enligt kyrkoboken 56 år (C:1, s. 163). Och när hon dör 1738 är hon 55 år (Foss C:2, s. 122), och bör då ha varit omkring 24 år vid vigseln. Ålder i dödböcker ska man visserligen ta med en nypa salt, men någorlunda bör det väl stämma.

Per har huset full med barn i första giftet med Margreta Vincentsdotter (som dör 1704, C:1, s. 92), och Christina har också flera barn med Didrik Westerlind som hon gifter om sig med 1717 (Foss C:1, f. 133v). Ingen av dem hade alltså svårt att få barn. Det vore då märkligt om de inte skulle fått ett enda barn under sitt äktenskap 1707-1714. Men något bevis är det ju inte.

Men det finns annat:

I 1731 års mantalslängd (f. 765r; daterad den 30/1 1731) finns jaktlöjtnanten Didrik Westerlind på Nedre Brevik i Foss s:n. Han har där en namnlös dotter. 1732 års längd är dessvärre inte bevarad. 1733 (f. 1035v; 25/1 1733) saknar han dotter, men på raden under finns Hans Sten Alsing med noteringen "härifrån", och i stället finns han med hustru på Hede (f. 1032r). Det betyder att Alsing har varit hos Westerlind i föregående års nu försvunna längd, men han var inte där 1731. Vad gjorde Alsing där 1732?

Alsings och Margreta Sahlgrens vigsel finns inte i Foss kyrkobok, men deras första barn där är Anna Christina som föds på Hede 1732 (C:2, s. 37). Som redan konsterats är fru Christina Westerlind bland vittnena. Och där finns också pastor [Anders] Radelius från Skredsvik. Han är gift med Per Sahlgrens dotter Metta. Det är ingen lång resväg från prästgården i Foss grannsocken Skredsvik, men varför skulle en kyrkoherde resa till en sergeantdotters dop för att vara vittne om det inte fanns något släktskap?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-05-01, 12:51
Svar #25

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Hej igen Jörgen och LarsO,

Om man nu ska försöka sammanfatta de indicier som talar för att Margareta Sahlgren är Pehr Sahlgrens och Christina Ungewitters dotter skulle det enligt vad jag förstår se ut så här:

•   Pehrs första hustrus förnamn ”Margareta”.
•   Kyrkböckerna i Myckleby är slarvigt förda, åtminstone under den period som nu avses dvs 1707-1714 varför det inte är osannolikt att dop inte registrerades i alla fall.
•   Christina Ungewitter flyttar 1717 till Foss sn och gifter sig med Diedrich Westerlind. De får tre barn varför det vore osannlikt att hon inte fick barn med Pehr Sahlgren under tiden 1707-1714 också. Pehr har sedan tidigare tio barn.
•   I 1731 års mantalslängd finns jaktlöjtnanten Didrik Westerlind på Nedre Brevik i Foss s:n. Han har där en namnlös dotter. Om detta vore Margareta skulle hon ha varit 23 år gammal. Diedrich hade dock åtminstone tre döttrar i sitt tidigare äktenskap med Christina Påvelsdotter.
•   1733 saknar han dotter, men på raden under finns Hans Sten Alsing med noteringen "härifrån", och i stället finns han med hustru på Hede. Det betyder att Alsing har varit hos Westerlind i föregående års nu försvunna längd, men han var inte där 1731. Vad gjorde Alsing där 1732?
•   Margaretas och Hans Stens första barn 1732 får namnet ”Anna Christina”, dvs namnen kan komma från Hans Stens mor ”Anna” och Margaretas mor ”Christina”. Om Margareta är född 1708 är hon vid detta tillfälle 24 år gammal.
•   Pastor Anders Radelius är dopvittne 1732. Anders är gift med Mätta Sahlgren varför man kan anta ett släktskap mellan Mätta och Margareta, dvs de är halvsyskon.
•   Även Christina Westerlind är dopvittne. Detta är troligen Diedrichs dotter född 1700 gift 1717.
•   När Johan Didrik föds 1740 finns Nils Westerlind med som dopvittne, sannolikt Diedrichs son som föds 1698.
•   Margaretas son Sten arbetade hos Niclas Sahlgren från 1762, 16 år gammal. Inflyttning sker dock först 1765, 19 år gammal. Vid lysningen mellan Sten och Wilhelmin Emerentia 1776 sägs han ha varit i Gustavi i 12 år, dvs sedan 1764.
•   Niclas Sahlgren är generös mot sina närmaste och Margaretas son Sten har en egen kammare hos Niclas Sahlgren i hans BOU. Niclas Sahlgren var mycket generös även mot sin svåger Grubb som fick hela det Grubbska fideikommisset i Stockholm 1774.
•   Sten, 32 år gammal, döper sin första son till ”Niclas” 1778, två år efter att Niclas Sahlgren avlidit som Göteborgs rikaste och mäktigaste man. Valet av namn kan också bero på att sonen ”Niclas” mors faster var gift med Niclas Sahlgren.

Håller ni med om dessa indicier?

Jörgen: Var hittar du mantalslängder från 1731 och 1733? ArkivDigital har bara från 1748 såvitt jag kan se.

Svante

2023-05-01, 14:15
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
De mantalslängder som börjar 1748 är landskontorets (länsstyrelsens) exemplar.

Kammarkollegiums exemplar innehåller äldre längder samt landskontorets lucka 1752-1763 (1749-1751 saknas också där). De ligger i Riksarkivets serie mantalslängder 1642-1820 (i Båhuslän börjar de dock 1669): AID a3944.

Några årgångar är i så dåligt skick att AD inte fått fotografera dem, men de finns hos SVAR (https://sok.riksarkivet.se/mantalslangder). De gamla mormonfilmerna är dock knappt läsbara.

Lika oläsliga är SVAR:s mormonbilder av en del årgångar som också finns AD, men hos AD är det lika tydligt som att läsa originalboken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2023-05-01, 23:41
Svar #27

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
J & S
Ser helt plausibelt ut som bygge med indicier. Tyvärr tror jag inte man kan komma längre utan domboksträff/ar eller rent av finna något brev från tiden som berör den här familjen.
Häls LarsOlof

2023-05-02, 10:44
Svar #28

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej igen
Man kan ju jämföra med Riksgäldsarkivens längder över folk 1731-33 men det ger inte så mycket ytterligare. 1731 är Didrik Wästerlind på Nedre Brevik i Foss, 1732 är även Rustmästare Allsing där med upplysningen "betahlar wed Regementet" och 1733 är rustmästaren/serganten Alsing istället på Hee (med samma upplysning ang hans betalning) och jaktlöjtnant Wästerlind är kvar på Nedre Brevik.
Detta enligt Riksgäldsarkiven, Riksens ständers kontor, kammarkontoret vol för 1732 har nr GIo:1137. Fästningarnas och regementenas folk är redovisade separat. Där finns Alsing, men inte med någon hustru (givetvis).
H LarsOlof

2023-05-04, 14:59
Svar #29

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Hej LarsO,

Tack för informationen. Jag har läst alla mantalslängder mellan 1717 och 1763 och hittar där dels Didrik och dels Hans Sten. Är platsen Hee samma som Hede?

Jag har också hittat beviset på att Sten Alsing och Annicka Winckelman är föräldrar till Baltzar och Margareta Sophia. Du har säkert redan sett sidan men jag bifogar en bild av den (Värö (N) CI:3 (1706-1742) Bild 11 / sid 13).

Du skrev att Annicka  föddes 1663. Har du en källa till detta?

Svante


2023-05-04, 19:13
Svar #30

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej,
Nej det hade jag inte sett - men inledningen till berättelsen om Alsingarna ser hos mig ut enligt följande:


Löjtnant Sten Hansson Alsing (d 1712 9/12 i slaget vid Gadebusch)
gm Annicka Winckelman (f 1663 2/2 i Göteborg d 1732 15/4 i Värö sn, Halland (se bl.a Lewenhaupt). Text i Värö CI:2: ”d 7 maii Salig Ryttmästarens Herr Sten Alsings änkie Fru Annika Winkelman, född i Giötheborg 1663 d 2 febr. död d 15 Aprilis af innewarande år. Fadren Handelsmannen Sal. Matthias Winkelman. Modren Britta Swensdoter gl 69 år 2 månad. 13 dagar.”
Makarna hade 6 barn.

Häls LarsOlof




2023-05-18, 11:48
Svar #31

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Tack LarsO,

Jag sökte vidare och hittade följande i CWS Göteborgs stifts herdaminne sid 1118.

”D. 22/10 1708 copulerades skepparen och borgaren i Uddevalla Goritz Schröder och jungfru Caisa Sahlgren i My. Prestgård; och dagen därpå Sahlgren sjelf med C. U. En dotter Greta var J.D. Alsings farmor och syskonbarn med directör Sahlgren i Gbg.”

Årtalet 1708 är fel, det är 1707 detta skedde men i övrigt stämmer allt och det är första gången jag stöter på någon som explicit säger att Pehr och Christina Ungewitter hade en dotter Greta som dessutom sägs vara kusin till direktören Sahlgren (Niclas Sahlgren). Uppgiften att Greta var J. D. Alsings farmor är felaktig. Det mest troliga är att det är Johan Didrik Alsing (1740 – 1814) som åsyftas och då är Greta hans mor.

Har du sett denna tidigare?

Svante

2023-05-18, 11:51
Svar #32

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
På sidan 1150 får vi veta lite mer om Greta.

2023-05-18, 21:28
Svar #33

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej och tack Svante,
Intressant läsning ! ett gott belägg dessutom. Underligt att jag inte sett detta tidigare. Jag har ofta anlitat just denna upplaga och citerat också flitigt ur den men inte gett akt på just dessa rader. Just de här rättelserna och tilläggen saknas ju sedan i andra upplagan .
Hälsningar
LarsOlof

2023-05-19, 09:53
Svar #34

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Tack LarsOlof,

Du säger att andra upplagan inte har dessa uppgifter. Jag hittade boken på "Litteraturbanken" men kan inte se att de har fler upplagor av den. Har du andra upplagan i fysisk form?

Uppgifterna jag hittade finns i avsnittet "Återblick och tillägg" sid 1040 - 1153. Kan det vara så att dessa uppgifter i andra upplagan förts in på rätt ställe dvs där platserna/personerna först nämns?

Veinge nämns på sid 970 och Johan Didric Alsing på sid 973 och Myckleby på sid 612 och Pehr Sahlgren på sid 614.

Kan du se i andra upplagan om det är så?

Svante

2023-05-20, 22:07
Svar #35

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Tyvärr har jag inte den senare upplagan här i bokhyllan, men vet att jag saknat dessa kommentarer i den senare. Denna upplaga har ju inlagda bilder på prästerna, i den mån de existerar men har istället utelämnat (eller kanske tyckt att) dessa tillägg var onödiga. Avsnittet om obefordrade präster saknas även det i den senare upplagan; även denna förteckning har varit mig till stor nytta i somliga fall.
H LarsOlof

2023-05-20, 22:09
Svar #36

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Svante,
Ps till föregående:
Göteborgs stifts herdaminne / C.W. Skarstedt.Skarstedt, Carl Wilhelm, [/color]1815-1908 (författare)[/size]Norborg, Knut, [/color]1897-1975 (redaktör/utgivare)Öhrvall, Sigvard (redaktör/utgivare)Ny uppl. utgiven av Knut Norborg under medverkan av Sigvard ÖhrvallPublicerad: Göteborg : Pro caritate, [1943-]1948Tillverkad: Göteborg : ElanderSvenska [4], 724, [2] s.
DS
[/font][/color]

2023-05-21, 10:39
Svar #37

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Hej igen,

Jag läste lite källkritik om Carl W Skarstedt och där stod det att de kyrkliga uppgifterna har visat sig stämma bra men att just familjeuppgifter och dylikt runt omkring inte hade så hög kvalitet. Det var Anders Jarlet som skrivit artikeln i SBL.

Och fel fanns det ju men såvitt jag kunde se fanns ingen källhänvisning till var CWS hade hämtat sina uppgifter. Det gör det svårt att kontrollera.

Vi kanske inte kommer längre i denna fråga men en sak slog mig och det var att du sa att i BOU efter Niclas Sahlgren fanns beskrivet ett rum som "herr Sten Alsings kammare". Försökte hitta denna BOU men det verkar inte åtkomlig eller så gör jag något fel. Har du en kopia av den?

Svante

2023-05-21, 13:21
Svar #38

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej Svante
Så här skriver jag i min bok om Svenska ostindiska kompaniets personal:


Det mycket omfattande lösöret i stenhuset vid Stora Hamnen (på nuvarande Norra Hamngatan), med bakomliggande tomt och flyglar mot Smedjegatan, är intressant redovisat i Sahlgrens bouppteckning 1776, rum för rum och för var våning. Givetvis innehåller den mycket ostindiska föremål och för övrigt en mycket kostbar inredning. Porslinsavsnittet är också som väntat mycket omfattande. Hans nära förhållande till familjen Alsing illustreras i bouppteckningen av att i flygelbyggnaden finns herr Anders Alsings kammare och herr Sten Alsings dito., med sina inventarier. Av mer exotiska föremål – bortsett från det ostindiska – finner vi bland vagnar och resetillbehör: ”2 st gamla randiga tiger hudar med grönt kläde, skadade”. Givetvis finns även björnhudar som resetillbehör. Han ägde även ”2 st Chinesiska målade speglar med fruntimmers bilder” och ”1 st behållen Laquerad Osti Indisk Toalett”. Under sterbhusets vävnader finner vi även: ”303 wåder OstIndiska papers Tapeter 2 aln. långa hwar”. Enbart inventarierna i huset i Göteborg värderades till nästan 29 000 daler silvermynt.


Sten Alsing (f 1746) är son till kornetten Hans Sten Alsing (d 1773 el. 1774) och Margareta Sahlgren (1708–70). Modern Margareta Sahlgren är kusin till dir. Niclas Sahlgren. Sten Alsing är i sin tur bror till skeppsprästen Johan Didric Alsing (1740–1814). Anders Alsing kan möjligen vara deras kusin bokhållaren m.m. Arvid Andreas Alsing (1722–1806) eller kusinen och fältskären Anders Thure Alsing (1746–1827). Det finns ännu många obesvarade frågor rörande släkten Alsing i Bohuslän och Halland och framställningen i Wilhelm Bergs genealogier innehåller många felaktigheter. GLA: Göteborgs rådhusrätt och magistrat, bou. 1773–79, vol. EIIIb:6, s. 601 ff.

Volymnumret till bouppteckningen återfinner du i noten.

Häls LarsOlof


2023-05-24, 09:42
Svar #39

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Tack LarsOlof,

Nu hittade jag BOU. Vet inte vad jag gjorde för fel tidigare. Mycket intressant läsning.

Jag tittade också på Pehr Sahlgrens epitafium och där nämns inte något om vare sig Christina Ungewitter eller en dotter Margareta. Jag tolkar texten så här:

”Här under hvilar then salige herren her Pehr Sahlgren fordum vaac samme pastor i Mickelby giäll etc. som afled i herranom Ao 1714 i sit ålders 57 och prädikoembelis 32 åhr med sin kiära maaka Margaretha Vincentdoter döder Ao 1704. Ther the begge it nöjsamt äctastånd 20 åhr lefvat och 10 barn 6 söner och 4 döttrar aflat hade, Anna, Charin, Pehr, Nils, Metta, Anders, Ellika, Jacob, Vincent ok Frans som här med fäderna sower. Wij ähro the heligas barn och vente efter it lÿf, som gud gifva skall them som i trone faste blifva för honom Job 2 v 18”.

Notera de svaga siffrorna ”14” i ”1714”, ålder och ämbetstid samt de starka siffrorna ”1704” vilket indikerar att gravhällen med sitt epitafium tillverkades någon gång under tiden 1704 till 1707 dvs efter Margarethas död men innan Pehr gifte om sig. Pehrs uppgifter lämnades blanka för att fyllas i efter hans död.

Håller du med om detta?

Svante

2023-05-24, 20:34
Svar #40

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
hej Svante,
Jo så är det nog - att stenen iordningsställts vid första hustruns död. Detta var ett ganska vanligt förfarande; alltså att man gjorde en sten när den första av ett par makar avled. Den kan därför knappast brukas som något sista argument i den problematiken vi har avhandlat här rörande Kh:s två äktenskap och barn.
sommarhälsningar LarsOlof

2023-05-26, 09:50
Svar #41

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Hej igen LarsOlof,

Tanken att detta skulle vara ett argument mot att Margareta var hans dotter slog mig inte alls. Det var mer en ögonblicks bild av Pehrs liv där han skrev ner de viktigaste som hänt honom och makan Margareta straxt efter hennes död (jag antar att det var han själv som skrev förlagan till bildhuggaren). Då hade han ingen tanke på att gifta om sig och få fler barn. Det tog ju tre år innan han hittade Christina Ungewitter.

Hade Pehrs egna data (dödsår, ålder och tjänstetid) varit huggna vid samma tillfälle som stenen gjordes, dvs efter 1714, vore det mycket märkligt att inte ta med dottern Margareta men så var det inte nu.

Jag hittade en annan intressant sak. Pehr och Christina gifte sig dagen efter att Caisa och Goritz gift sig och Caisa fick en dotter Maria i Uddevalla (O) C:1 (1700-1720) Bild 64 / sid 75 1708-08-22 och med som dopvittne hittar vi "hr Past. Pet. Sahlgrens hustru" vilket torde vara Christina Ungewitter. Svårläst.

Tidpunkten för födseln stämmer bra med giftermålet 1707-10-22.

Hur tolkar du texten?

Svante

2023-05-26, 22:14
Svar #42

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Tolkning, så här kanske?:
"Döptes skepparens Hr Goritz Schröders dotter
Maria hemma av Sr Bengt Dahleberg, 1 Hr
Rådman Påske Pehrsson, 2 Hr Apothe
caren Wrede, 3 H J Fehman, 4 Zan
der Classon, Qf 1 Hr Past Pet. Sahlgreens
hustru, 2. Rådm Pehr Schaus hustru, 3
Jöns Persson hustru".


H LarsO

2023-05-27, 11:11
Svar #43

Utloggad Svante Nyström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:47
    • Visa profil
Tack, ska försöka bli bättre på att läsa gammal skrivstil.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna