ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alonzo  (läst 1190 gånger)

1999-07-04, 13:49
läst 1190 gånger

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Alonzo,så står det i Hfl för min ana Anna Lisa Ersdotter Floréns far,Erik Persson Florén *1790 i Ekshärad,Bergsäng, även i födelseboken(Ekshärad C:4 1816 2/6)kallas fadern så, samt i en bouppteckning (Älvdals härad FII:26 sid. 55) efter en släkting till hans fru AnnaLisa Robsahm. Vad kan detta namn betyda?Han har ju sina rötter i Ekshärad, och Nyed båda i Värmland.Han var förvisso Fältjägare, kan det vara så att de tog sig ett så exotiskt klingande namn?

2000-06-26, 10:38
Svar #1

Åsa Ericson

Alonzo är av spanskt ursprung.

2000-06-26, 16:50
Svar #2

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Hej Åsa!
Att Alonzo har spanskt ursprung vet jag, MEN förklarar inte varför en person i Ekshärad i slutet på 1700-talet kallar sig så. Hans anor bakåt till slutet på 1600-talet är gedigna värmländska!! Troligen är han fått namnet som soldat, en trupp i Värmlands Fältjägare(Alonzo var inte med i den)har också exotiskt klingande namn. Det är nog den förklaring jag tror mest på. Det fanns soldater i den truppen som hette Cupido, och man får ju vara glad att inte ha honom i anorna!!
MVH/Marianne

2000-06-26, 17:29
Svar #3

Lasse Nilsson

Han kanske var operaintressserad ?  
Cora och Alonzo spelades vid invigningen av operahuset 1782.

2000-06-26, 18:09
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fältjägarna var nog lyckligt ovetande om allt vad opera heter. Vad Marianne observerat är ett mode bland regementsbefälen att ge sina soldater exotiska namn vid den här tiden. Det finns många sådana exempel.

2000-07-02, 01:15
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Alonzo är för övrigt ett mycket ovanligt förnamn - även på spanska. Däremot är det ett vanligt efternamn - på spanska.
 
Lena A L

2000-07-02, 01:16
Svar #6

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Alonzo är för övrigt ett mycket ovanligt förnamn - även på spanska. Däremot är det ett vanligt efternamn - på spanska (och italienska).
 
Lena A L

2000-08-08, 11:04
Svar #7

Utloggad Linda Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
På min morfarssida ganska så långt bak ska det finnas valloner. Det enda vi vet är att efternamnet var Lorenzo eller något sådant. Vi tror att dom hette något annat innan det och att det byttes ut till Lorenzo eller kanske till och med Alonzo i det milirära.
Kan jag ha rätt eller är jag helt fel ute?
Min morfar hette Erik Karlsson och hans s.k vallomättlingar bodde i Hallan, Småland.
Hälsningar Linda.

2002-05-05, 22:52
Svar #8

Utloggad Dan Rosenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej hej!
 
Min morfars farfars far hette Nils Allonzo. Det var ett taget militärnamn. Det kunde nämligen vara så att befälhavare som hade till uppgift att namnge nya militärer, just innan han begav sig ut, ha suttit och läst någon roman eller lyssnat på opera var han sett/hört namnet Allonzo.  
 
Så på det viset är det.  
 
Men det är mycket riktigt ett vanligt efternamn i Spanien och sydamerika.  
 
Men mitt problem är att jag inte kan hitta hans födelsenamn och därmed hittar jag honom heller inte i födelsebok. Men han är hur som helst född 1793-01-14 i Örkelljunga i Skåne. Så om någon vet något om det, eller heter Allonzo/Alonzo kan ju den höra av sig.  
 
Med vänliga hälsningar  
 
Dan Rosenberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna