ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ahnfelt  (läst 4353 gånger)

2004-05-11, 18:47
läst 4353 gånger

Utloggad Ann-Charlott Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-12-17, 16:30
    • Visa profil
Jag söker föräldrarna till Jonas Ahnfelt
Född 1686 Säfsjö Herrgård i Hjelmseryd församl.
Jonas dog i Opmanna.

2004-05-18, 14:17
Svar #1

Utloggad John Bentley

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2022-09-16, 21:10
    • Visa profil
Om jag förstår rätt, http://runeberg.org/pht/1905/0019.html har far till kornetten Jonas Ahnfelt f 1686 d 1764 med namnet också Jonas?  Och kanske var hans farfar Hans Jurgen Ahnfelt?

2004-05-18, 18:35
Svar #2

Utloggad Ann-Charlott Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-12-17, 16:30
    • Visa profil
Hejsan John!
 
Jodå det stämmer att hans farfar var Hans-Jurgen, och hans far hette också Jonas och modern hette Ingar.
Men jag saknar död och födelseuppgifter på dem.
Det är även lustigt att man inte hittar något på Hans-Jurgens fru Anna Jordan och vilka deras barn var. Jag kommer nog inte längre på Hans-Jurgens sida. Jag vet att de dog i Riga.
 
Mvh
Ann-Charlott

2004-05-19, 11:15
Svar #3

Utloggad John Bentley

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2022-09-16, 21:10
    • Visa profil
Hej Ann Charlot!
 
Jag själv har intresse genom släkten Florman (Elisabet Florman g m Jonas Ahnfelt d 1847).  Jag vill bara vara säkert att det Jonas Ahnfelt var son till Gabriel Ahnfelt (1726-1788) och sonson till kornetten Jonas Ahnfelt (1686-1764).  Har jag rätt?
 
hälsningar
John

2004-05-19, 16:46
Svar #4

Utloggad Ann-Charlott Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-12-17, 16:30
    • Visa profil
Hej John!
 
Ja du har så rätt så. Gabriel var gift med Anna Larsdotter Lundahl och de fick en massa barn,
min släktgren går på Anna-Greta Gabrielsdotter Ahnfelts sida.
 
Hälsningar
Ann-Charlott

2004-05-19, 20:34
Svar #5

Utloggad John Bentley

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2022-09-16, 21:10
    • Visa profil
Hej Ann-Charlott!
 
Tack så absolut mycket att du svar så snart.  Jag har nu så mycket upplysningar att jag måste ta en kort paus.  Jag har just sökte vidare i Rötter, och har sett din fråga i Stockholm:Efterlysningar.  Jag hade sett tidigare upplysningar i Skåne:Ivetofta, och sökt på DDSS osv.  (Jag är engelsman soms anfäder inkluderar släkten Florman från Halland.)
 
mbh
 
John

2009-09-18, 11:06
Svar #6

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Hej!
Heter Andreas Vos och är släkt med Ahnfeltarna. Söker liksom er andra efter Hans Jurgen Ahnfeldts anor och hans sons Jonas Ahnfeldts historia.
 
Hittade en intressant notis i Munthes Fortifikationshistoria del 2 sidan 268
Där omtalas en Konduktör vid Fortfikationen, Mateus von Ahnfeldt den 2 dec 1656 i Marienburg. Står vidare att Ahnfeldt var matematiker, hans namn skrivs tydligt von Ahnfeldt men i svenska adelns ättar tavlor av  Wrangel & Bergström sidan 69 kallas han van Innevelt.
Där står följande: Niklas berg gift med Maria van Innevelt dotter av öfveringeniören och generalkontrollören över de svenska fästningarna i Polen och Tyskland Mattias van Innevelt och Katarina van Es.
 
Skulle denna Matues von Ahnfeldt vara en broder (fader)eller släkting till Hans Jurgen Ahnfeldt?
 
Fick också ett svar från slottsarkivet om Ahnfeldt efter att ha läst i Person historisk tidskrift på nätet om Hans Jurgen och ättlingar:
Någon hovjunkare under Karl IX med namnet Benedict von Ahnefelt har jag inte funnit i arkiven i Slottsarkivet, däremot en person vid namn Goskeller Gottskalk von Ånefelt som var i kungens tjänst 1600 och 1601.  Med vänlig hälsning Jan BruniusSlottsarkivarie
 
Denne Goskeller Gottskalk von Ånefelt skulle kunna vara den Godske van Alevelde från danska adlen som också tjänstgjorde under Karl IX, eller också inte finns åtskilliga ur den Dansk/tyska adels sidan med just stavningen Gottskalk van Alevelde också under denna tid.
 
Med vänliga Hälsningar
Andreas Vos

2009-09-18, 21:54
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej Andreas
 
Även jag är på mycket långt håll släkt med dem. Dessutom känner jag nu levande med det namnet. De lär komma från Tyskland, men jag ska kolla med ättlingarna vad de har.

2009-09-28, 15:38
Svar #8

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Hej Alla!
 
Andreas Vos här igen.
Tack för hjälpen Chris Bingefors.
 
Jo tittade i bokbandet: Handlingar rörande Skandinaviens historia, som finns på biblioteken. i bok 4 sidan 81 och bok 12 sidan 100 omtalas en Johst von Anfellt år 1566
som anförare för tyska ryttare i westergötland.  
 
Skulle detta kanske kunna vara en ana till Hans Jurgen Ahnfelt. Vestergötland är ju inte så långt ifrån småland o jönköpings trakten där Kornetten Jonas Ahnfeldt föds 1686, visserligen över hundra år senare. Men kanske finns det Ahnfeltare i vestergötland ättlingar till denne Johst von Ahnfellt.
 
vänliga hälsningar  
Andreas

2010-11-04, 17:08
Svar #9

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Hej Andreas Här!
 
Fotograferade av kornetten Jonas Ahnfelts trohetsförklaringar i Krigsarkivet.
Där finns två stycken sigill stämplar: en med det Jordanska släktvapnet, en arm svingande ett svärd.
och en med en Grip på som hjärtvapen och över den en arm svingande ett svärd.
 
I person historisk tidskrift står följande:
Hjälmprydnaden utgöres af troféer; gravören har sålunda i detta afseende
afvikit från Jordanska vapnet, hvilket äfven såsom hjälmprydnad har en
harneskklädd arm.  
 
det andra ett lejon med draget
svärd såsom hjärtvapen och harneskklädd arm såsom
hjälmprydnad. Han har sålunda användt tvenne olika
signet. Det synes ganska sannolikt, att det signet,
han användt i trohetsförsäkringen till Ulrika
Eleonora, varit ett arf från fru Anna Jordan
och tillhört en af de ringar, som enligt faderns
testamente skulle fördelas mellan döttrarna. Under all
fattigdom har då denna signetring af henne och hennes
närmaste efterkommande bevarats. Kornetten Jonas
skulle sålunda antagligen vara sonson af löjtnanten
Hans Jurgen. Det andra signetet har förmodligen varit
ett arf på fädernesidan.
 
Det andra sigillet som nämns i Personhistorisk tidskrift är inte ett Lejon utan en Grip.
Bifogar härmed bilder på de två sigillen.
(Vet någon vart man ska vända sig om man vill kolla upp ifall det finns någon adels släkt med en Grip i vapnet på 1600 talet?)

2010-11-04, 17:09
Svar #10

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil

2011-01-29, 11:31
Svar #11

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Hej! Hittade ännu en tänkbar ana i Bohusläns historia och beskrifning
 Av Axel Emanuel Holmberg,G. Brusewitz. där nämns en Detlof von Ahnfeldt som Borgherre på Bohusborg/fästning år 1513 och 1530.
 
Är det kanske någon som vet något mer om denne Detlof von Ahnfeldt?
 
Hälsningar
Andreas

2011-12-14, 13:51
Svar #12

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Hej igen!
Kollade på vad prästen Paul Gabriel Ahnfelt nämner i sin bok att Släkten skulle härstamma från Schack von Ahnfelt.
Hittade två ställen på nätet där Schack von Ahnfelt och hans ättlingar finns med. (Det är samma Schack som nämns i Peder Swarts Krönika i och med Gustav Wasas giftermål) Släkten är Ahlefeld Dansk/Tysk från Schleswig-Holstein. Försökte se om namnet Hans Jurgen Ahlefeld fanns med där. Det fanns det men inte bland Schacks ättlingar, men där fanns både Jörgen/Jurgen och Hans med. Det är ju tänkbart att Löjtnanten Hans Jurgen Ahnfelt död i Riga 1674 skulle kunna vara son till Jørgen von Ahlefeldt och Ingeborg von Ahlefeldt om det stämmer vad prästen Paul Gabriel skriver.
 
Källor på nätet:
http://krogsgaard.name/pafg1577.htm#34432
Schack von Ahlefeldt [Parents] was born about 1486 in Noer aus Eckernförde, Schleswig-Holstein. He died about 1556. He married Anna Theinen about 1529 in Wahlstorf, Lauenburg, Schleswig-Holstein.  
Anna Theinen was born about 1510 in Wahlstorf, Lauenburg, Schleswig-Holstein. She married Schack von Ahlefeldt about 1529 in Wahlstorf, Lauenburg, Schleswig-Holstein.  
They had the following children:  
       M   i   Claus von Ahlefeldt was born about 1530. He died in 1611.  
 
       F   ii   Catharina von Ahlefeldt was born about 1531 in Freienwillen, Flensburg,      Schleswig-Holstein. She died in 1602.  
       F   iii   Dorothea von Ahlefeldt was born about 1532 in Freienwillen, Flensburg,  
Schleswig-Holstein.  
 
Claus von Ahlefeldt [Parents] was born about 1530 in Freienwillen, Flensburg, Schleswig-Holstein. He died in 1611 in Flensburg, Schleswig-Holstein. He married Alheid Wunkesen about 1570 in Flensburg, Schleswig-Holstein.  
Alheid Wunkesen was born about 1550 in Flensburg, Schleswig-Holstein. She died in 1611 in Flensburg, Schleswig-Holstein. She married Claus von Ahlefeldt about 1570 in Flensburg, Schleswig-Holstein.  
They had the following children:  
       F   i   Dorothea von Ahlefeldt was born about 1572 in Freienwillen, Flensburg, Schleswig-Holstein. She died in 1618.  
       F   ii   Anna von Ahlefeldt was born about 1575 in Freienwillen, Flensburg, Schleswig-Holstein.  
       M   iii   Jørgen von Ahlefeldt was born about 1604.  
 
 
 
Jørgen von Ahlefeldt [Parents] was born about 1604 in Hutten, Eckernförde, Schleswig-Holstein. He married Ingeborg von Ahlefeldt.  
Ingeborg von Ahlefeldt [Parents] was born about 1552 in Habichhorster aus Hutten, Eckernförde, Schleswig-Holstein. She married Jørgen von Ahlefeldt.  
They had the following children:  
       F   i   Barbara von Ahlefeldt was born about 1605 in Freienwillen, Flensburg, Schleswig-Holstein. She died in Apr 1653 in Ostrupgaard, Ostrup, Odense.  
       F   ii   Dorothea von Ahlefeldt was born about 1607 in Freienwillen, Flensburg, Schleswig-Holstein.  
       F   iii   Mette von Ahlefeldt was born in 1611 in Freienwillen, Flensburg, Schleswig-Holstein. She died on 4 May 1694 in Ostrup, Odense.  
       M   iv   Øllegaard von Ahlefeldt was born about 1612.  
       F   v   Margrethe von Ahlefeldt was born about 1614 in Freienwillen, Flensburg, Schleswig-Holstein. She died in 1682 in Preetz, Plön, Schleswig-Holstein.  
       F   vi   Helvig von Ahlefeldt was born on 29 Jan 1616 in Freienwillen, Flensburg, Schleswig-Holstein. She died on 15 Apr 1661 in Preetz, Plön, Schleswig-Holstein.
 
 
 
http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Ahlefeldt/Noer-Groen.htm
*Schack von Ahlefeldt  ~ Anna Thienen    
*till  Nöer før 1486 ? før 1557
 
Claus von Ahlefeldt  ~ Alheid Wunkesen   *  
*till  Nöer før 1557 ? Flensborg 1611 d.a. Hans Wunkesen
 
Jørgen von Ahlefeldt  ~ Ingeborg von Ahlefeldt    
* till  Nöer  ca. 1570 ? ca. 1640
 
Barbara Ahlefeldt  ~ Jørgen von Rathlou    
? Østrupgård XX/4 1653 ~ 1625  
  Begravet Østrup kirke
 
 
 
 
http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Monarki_og_adel/Hertug/Ph ilip
Christian fik han Ærøskøbing med godset Vodrup (Ærø hrd.), hvortil han 1635 af broderen Frederik af Nordborg købte Gudsgave og Gråsten (sst.) for 53 000 rdl. 1646 købte han Freienwillen (Amtsbez. Grundhof), 1648 af Hans Ahlefeldt Gråsten med Fiskebæk (Lundtoft-Vis hrd.) for 90 000 rdl., men afhændede det 1622 atter for 65 000 rdl. til Frederik Ahlefeldt, den senere storkansler.
 
Med vänliga hälsningar  
Andreas Vos

2013-07-10, 23:34
Svar #13

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Hej igen!
Ett fynd i boken FINSKA ADELNS GODS OCH ÄTTER av W G LAGUS
25 April år 1613.Herren Johan Skytt (Skytte?)köper av Claus von Anefelt Dinila o Rydzböle säteri (under Wittamoi i Saris socken?).
899. Claus von Anefelt. Torde hafwa hört till någon icke introducerad adlig ätt. Om denne man saknas för öfrigt alla underrättelser.
 
Första gången jag stöter på uppgifter om en adelssläkt vid namn von Anefelt i Finland som dessutom säljer sina gods till en Johan Skytt. Som vi sett tidigare växer det möjliga barnbarnet till hans Jurgen von Anfelt kornetten Jonas Ahnfelt upp hos familjen Skytte i Skåne. Finns här kopplingar redan tidigare mellan familjerna?
Hans Jurgen von Anfelt är löjtnant i Björneborgsregemente från Finland och dör i Riga 1674. Har han möjligtvis något Löjtnantsboställe i Finland där fru och barn kan finnas? sonen Jonas är Sergeant och jag har förgäves letat bland de Småländska regementena. Men här kan ju finnas en möjlighet att hela familjen varit bosatt i Finland, innan Kornetten Jonas Ahnfelt föds i Småland på Skyttes Sävsjö säteri i Lenhovda.
 
Med vänliga hälsningar
Andreas Vos

2013-08-13, 23:20
Svar #14

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Brev Anna von Jordan till Drottning Kristina.
 
Stormäktigaste drottning aller nådigaste fröken, Eders Kong. Maij; tager jag fast högt bedrövad quinna uti underdånig ödmjukhet förnimma, uti vilken stor nöd och hjärtans bedrövelse jag med sju mina små barn är råkad, förmedelst min fattige mans drabbade olycka för sin egen sak, han nu måste vara landsflyktig, och således  left mig och mina i all sin största gäld och skuld, för vilka creditorerna mig nu få anstränga, att jag, eller mitt fattiga hus och egendom för dem icke är eller bliva säker till vilkas betalning jag inga medel vet, ej heller kan utreda mig om min fattige man är så mycket skyldig, som nu av mig fodras, ej något kan fuller vara, som uti till gårds byggning så som uti av grunden är för gaturnas regularitet hava måst upprättas hava tagit till låns; Men så hava vi ock av andra något att kräva; vilket mig allt så noga icke är wittare igen; Alenast på de underdånigt och bönfaller ödmjukligast beder det t; kungligaste majestät beveket av kristelig commiseration tärthes förmedelst dess kungl.bef, av annama mig fattiga högt bedrövad quinna med små mina barn hus och egendom interimsvis uti F:K:M,DTZ Aller nådigaste hängn; skydd och frid, över ovan tagna creditorers till fegnad moleste (skada), till dess, att jag finge kunskap och lägenhet skriva min fattige man till och förnimma furu med våra geld saker allt rättaligen förevalta, att jag dess riktigare vissa creditorer av min ringa egendom kontentera. Gud den helige trefaldighet; som sig själv kallar den bedrövades tröst i inlåta sig uti H:K:M TDZ hjärta, att det förmedelst bön och förböner, måst bevekes emot mig och min fattigman, till gunst, nåd och benägenhet, eftersom jag i mina böner och modiga tårar, hans gud i sådant städe och alltid i hugkomna skall förväntas här opp på H:K:M TDZ. Aller nådigaste svar, på det jag någorledes må bliva för mina creditorer, befriad och i eländet alldeles icke vederliga, eftersom jag mig erkänner förbliva så skyldig som pliktig, Eders Kunglig Maj:
 
En ödmjuk trogen tjänarinna intill min döds stund. Anna Jordan
 
Ur Riksarkivets Brevskrivarregister. Översatt: Andreas Vos säkert med några små fel
 
Här står det att Hans Jurgen von Anfelt och Anna von Jordan har sju små barn när brevet skrivs. Vidare står det att mannen är Landsflyktig och familjen är skyldig pengar för gatornasregularitet som inte kan betalas (de som ägde större fastigheter och tomter i städerna var också tvungna att se till att vägarna underhölls).  
Brevet är skrivit efter 1650 då Drottning Kristina gjorde sitt trontillträde. Vidare så kan man tänka sig att familjen bor i en stad, men var? Finland? Lettland? Hans Jurgen von Anfelt verkar klara landsflykten bra inget syns i regementsrullorna från 1653-1674 där han klättrar från mönsterskrivare till Löjtnant( om nu inte flykten skett tidigare och han blivit degraderad).
 
Med vänlga hälsningar
Andreas

2013-11-05, 19:13
Svar #15

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
MÖJLIGA KOPPLINGAR?
 
Generation 1
Paul Gabriel Ahnfeldt 1803-1863 Präst. Enligt uppgift af prosten Ahnfelt (Studentminnen II s. 324, 1:stauppl.) skall dennes farfar ha »egt ett gammalt stamträd öfver sina förfäder som gått ända upp till den bekante Schack von Ahnefeld», en tysk riddare, som inkommit till Sverige med prinsessan Katarina af Sachsen-Lauenburg (gift med Gustav Wasa), och om hvars deltagande i ett tornerspel vid förmälningshögtidligheterna år 1531 Per Brahe berättar i sin krönika.[2] [2] Per Brahe d. Äldres fortsättn. af Peder Svarts Krönika utg. af O. Ahnfelt, II, s. 90. Namnet skrifves där icke Ahnefeld utan med försvenskning Anfelt eller Andfält (så i den äldsta handskriften af Per Brahes krönika, den enda som tillhör 1500-talet).  
 
Generation 2
Jonas Ahnfeldt  1765-1846 Präst.
 
Generation 3
Jonas Ahnfeldt  1724-1780 Underlöjtnant Artilleriet, Förstör sin faders signet med ”FÅGEL FIGUREN” i harm över att inte blivit introducerad på riddarhuset efter att varit behjälplig vid revolutionen i Kristianstad (under Gustav den III), Gift 1a med Christina Bagge, 2a med Anna Brita Bergman.
Gabriel Ahnfeldt  1726-1788 Kronolänsman, Inspektor Bäckaskogs slott. Gift Anna Larsdotter Lundahl.
 
Generation 4
Jonas Ahnfeldt 1687-1764 Kvartermästare,Kornett, Hejderidare. Född i Småland Jemseryd Socken på Säfsiö Herregård. (Johan Skytte ägde Säfsjöströmsbruk och Herrgård) Uppväxt hos Öfwersten Nils Schytte på Sinclairsholm i Östra Giöinge Härad, der han med bemelte Herres Barn nöt nödig underwisning, Och sedermera hos Herr Generalen och omsider warande Gouverneuren Carl Gustav Schytte, på Råbelöf. Fölgde honom under Faderlig Omsorg, såsom Betjent, til utrickes Länder under påstående Krig i Ryssland, Lifland och Polen etc. Wid återkomsten til Swerige Försedd med Corporals Fullmagt wid Södra Skånska Cavalleriet 1709 d: 30 October och med Qvartermästar Fullmagt därstädes 1710 d: 26 Febr: hwaruppå han måste wara Regementet följagtig wid det Blodiga Slaget wid Helsingborg. 1714 d: 14 Julii förordnad Cornet wid bemelte Regemente, hwaruppå fölgde Högst Sal. Konung Carl d: XII Confirmations Fullmagt [textlucka] Bewistade theruppå Norska Campagnen och äntel. år 1724 d: 22 Febr. Begraven inne i Oppmanna Kyrka där hans värja fortfarande hänger till beskådande.
 
Finns två stycken trohetsförsäkringar:  
1: till Karl XII stämplad med en arm svingande ett svärd, Ett arv från hans farmor Anna von Jordans Svenska adelsanor, von Jordan.  
2: till Ulrika Elionora med en Grip? Ett arv från hans farmor Anna von Jordans adelsanor, Gripenberg?
Varför lämnas Trohetsförsäkringar? Är släkten sprungen från Holstienska Danska Ahlefeld Släkten som för en fågelfigur i sitt vapen (vilken för övrigt Riddaren på 1500 talet Schack von Ahlefeld tillhör)? Stämplar han därför Trohetsförsäkringarna med sina Svenska anor för att visa vilken sida han står på?
 
Generation 5
Jonas Ahnfelt .... död efter 1687 Sergeant,  gift med Ingar, Boende Säfsiö Herregård?  
Född Finland? Tillhör regemente i Finland?
 
Generation 6
Hans Jurgen von Ahnfelt död 1674 i Riga, Löjtnant vid Björneborgs Regemente. Gift med adels damen Anna von Jordan (vars far var Mikael von Jordan är Överste och Landshövding i Finland Nyslotts län. För en arm svingande ett svärd i sitt adelsvapen.) Hans Jurgen är likaledes veterligen den förste i sin släkt, hvars namn skrifvits utan von. Om försvenskning vittnar ock stafningen med t i stället för d. Fru Anna skrifver omväxlande Ahnfelt, Anfelt (så äfven i krigskollegiets skrifvelse) och Ahnfeld (det sistnämnda i den tyska beteckningen: Hans Jurgen Ahnfelds Eheliche Haus-Frau).
Hans Jurgen von Ahnfeld får 7 barn ihop med Anna von Jordan och är efter deras födelse (och efter drottning Kristinas trontillträde 1650) Landsflyktig. Saken verkar sedan att ha ordnat upp sig då inget syns i regementsrullorna? och han dör som Löjtnant i Riga.
Är han född i Finland? Han tillhör ett svensk finskt regemente. Gift med en Finsk Svensk adels dam. Är han och familjen boende i Finland? Var? Finns han med i Adelns Rusttjänst i Finland? Äger han mark i en stad då han och familjen inte har råd att betala för gatornas regularitet?
 
Generation 7
Ej funna, Finns det Anfelt/Ahlefeld i Finland under 1600 talet?
Finns en Svensk adlig ätt Ahlefelt, introducerad 1673 adlad 1675 med Gregorius Ahlefelt: Gemen soldat 1643 deltog i danska kriget och tyska kriget; Korpral, Underofficer vid Karelska Kavalleriregementet; Bevistade belägringen av Prag som adjutant vid Jakob Scotts reg 1655; Löjtnant 1656; Bevistade belägringen av Riga och Pernau; Kom till Kungens arme på själland från Livländska armen 1658. Fick befäl över 600 knektar som han överförde till Livland där han var Major. Kapten vid skaraborgs regemente 1660; Kommendant på Älvsborg 1673. Gift med Anna Svinhufvud i Västergötland. Får 5 barn Adam, Hans, Catharina, Maria och Johan
Intressant: Vapnet för en fågelsymbol som hjärtvapen nästan identiskt med den Holsteinska Danska släkten Ahlefeldt, i deras högra fält för de endast fyra fält mot fem i den Svenska. Ett av barnen döps till Hans och ett annat till Johan. Gregorius inleder sin Militära bana i Finländska regementen. Finns här koppling till Hans Jurgen von Ahnfelt som är samtida? Är dom möjligen släkt? Enligt Elgienstierna finns inget som förbinder släkterna men vapnen är förbryllande lika.
 
I boken Finska Adelns gods och ätter av W G Lagus: 25 april år 1613; Herren Johan Skytt (Skytte?) köper av Claus von Anefelt Dinila o Ryzböle säteri under Uittamoi i Saris socken. ”Claus von Anefelt Torde hafwa hört till någon icke introducerad adlig ätt. Om denne man saknas för öfrigt alla underrättelser.”
Här har vi en kandidat som farfar eller släkting till Hans Jurgen von Anfelt med Gods i Finland som dessutom säljs till en Johan skytt (Skytte som äger hela Säfsjöströms by i Småland?). Ska vi dessutom tro på prästen Paul Gabriel Ahnfeldt i första generationen: att släkten härstammar från Schack von Ahlefeldt så är några av hans ättlingar belagda och forskade på:  
 
Generation (9?)  1
Schack von Ahlefeldt  1486-ca 1556 gift med Anna Theinen, barn Claus, Catharina, och Dorothea.
 
Generation (8?)  2
Claus von Ahlefeldt född i Freienwillen 1530 död 1611 i Flensburg gift med Alheid Wunkesen, barn Dorothe, Anna, Jurgen
 
Generation (7?) 3
Jurgen (den äldre) von Ahlefeldt född i Hutten 1604? (Annan uppgift född ca 1570 död ca 1640). Gift Ingeborg Ahlefeldt (hennes far heter Jurgen von Ahlefeldt), barn kända Barbara, Dorothea, Mette, öllegard, Margaretha, Helvig
Intressant här finns en Claus von Ahlefeldt, är det möjligen samme Claus som har gods i Finland? Som säljs 1613. Claus dör 1611 under kriget mot Danmark är det möjligt att han har gods i Finland som säljs efter Kriget och hans död? Han får en son med namnet Jurgen, men sonen får endast döttrar som lever och dör i danmark och tyskland. Har han möjligen fått en son? Vi vet att Schack var i Svensk tjänst under Gustav Vasa. Då borde också sonen Claus möjligtvis varit i Svensk tjänst? Barnbarnet Jurgen dör på okänd ort, var? Har han också varit i Svensk tjänst?
 
Många frågetecken men spåren pekar åt Finland för att kunna knyta ihop släktbanden.

2013-11-05, 19:21
Svar #16

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
FLER AHLEFELD I SVERIGE
 
Gosek von Ahlefeldt var kommendant i Pernau 1604 under Karl IX . Släkt?
 
På 1600-talet synes till en tid namnet ha skrifvits von Ahnefelt (omväxl. Med v. Anefelt, v. Ahnefeld o. s. v.). I G. af Klerckers Genealog. Anteckn. (i K. Bibl.) förekommer en Benedict v. Ahnefelt, som varit Carl IX:s hofjunkare. Men den Hedvig v. Ahnefelt, som där betecknas såsom dennes dotter och som var gift med Moritz Gersdorff, är densamma, som eljest förekommer under namnet Hedvig Alfeld och som var dotter af Gotsche Moritzson Alfeld till Gosfeld. I ofvannämnda genealogiska anteckningar namnes äfven en annan Hedvig v. Anefelt. Hon betecknas såsom änka och befinnes vara samtida med Hans Jurgen. Mannens namn namnes ej. Barnen kallas Ericsson och Ericsdotter. Sonen Nils Ericsson var trumslagare och dottern Märta Ericsdotter blef gift med »Målaren Olof Hoffman». Man ser, att Hedvig v. Anefelts barn befunnit sig i liknande sociala villkor som kornetten Jonas Ahnfelts fader.
 
Författaren af art. Schack v. Ahnefelt i Sv. Biogr. Lex. förmodar, att kornetten Jonas tillhört en dansk gren af släkten, hvilken kvarstannat i Skåne,sedan detta blef svenskt. Då emellertid nu kornettens födelseort är känd, visar sig detta antagande säkerligen oriktigt. Är, såsom synes troligt, Hans Jurgen kornettens farfader, så har den ursprungligen från Tyskland härstammande svenska slakten Ahnfelt öfver Finland och Småland inkommit till Skåne. Vid den tid, då detta skedde (för omkring 200 år sedan),ha veterligen inga medlemmar af den danska grenen funnits kvar i Skåne.
 [1] I Tyskland varierade namnets skrifning på åtskilliga sätt (Anevelde, Anefelde, Alevelde, Alefeld, Anvelde o. s. v.). Så skrifvas t. ex. i förteckningen öfver dem, som besökt hospitalet S. Maria dell’ Anima i Rom, för år 1450 på ett ställe Johannes de Anvelde, på ett annat Johannes de Anefelde om en holsteinsk riddare med detta namn, som aflidit i nämnda hospital, och om hvilken man förmodar, att han varit identisk med en, som i andra urkunder kallas Hans Ahlefeld (Kirkehist. Saml. IV, 6. Bind., s. 715  
 
I Sverige under 1600 talet på västkusten nämns följande:  
Gripenklous trolldomskommision på Marstrand,  
Orust & Tjörn 1669-1672 Hovrättens dom 15.2 1671
Anno 1671 d. 15 februari resolverades om en kriminaldom ifrån Lagmans rätten uti Bohus län över Ifwar Rearsson och hans hustru Elin Andersdotter i Stagsäng, vilka, som de uti de förlidne höstsessionen inkomne Härads och Lagmans ransakninger fuller av starke präsumtioner och flytande på vattnet, utlades för trolldom, och att hava där igenom emot undfången betalning förhindrat äktenskapet mellan jungfru Anna Ferix och hennes fästeman Ryttmästaren Alefeldt, samt iätt folk ont, som därpå är strax följt, med mera som berörde rannsakninger vidare utvisa. Men då, inför samma rättsinstanser, ej kunnat bringas till någon bekännelse.

2014-12-07, 15:36
Svar #17

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
RESPASS 1600-talet För Löjtnant Hans Jurgen Anfelt:
Transkriberad text
 
Erleuchter hochwolgebohrer herr Graff, Reichs-Rachtt feldmarschall undt General Gowerneur gnediger Graff undt Herr.,
Ewer hoch gräfel. Excelt,  
 
kan ich auf das aller unterdänichigt nicht umbhin, was geställt. Ich mit minen schwägern, umt freunden in einen umvermodlichen process geraten bin, wegen anforderung etzliche gelter, mine fräwen wegen ich von den königl hoffgericht in Åboo vorlengst, han ein gewonnen vertheill erhalten; maine fröwen, br?der, aber nach mainen abreissen den königl hoffgericht vrthell un der seiden gesetzer yndt sich die bänchren mit eigenar macht wiedermuss angemosset, aus solhen. Ursuchen ich und maine armr fra? m?ssen itze nothleiden belanget devo wegen an Ew: hoch Grefl. Exceltz: maine aller underdännigstens bitten sie gemhein in genaden undt ertheilen mir ein gunstigen vrlaub pass nach Finlandt, auf ein fritland (heitland); solhez meine hoch notwendige undt rechtmessige gache aus zu fuchren, sohle hoche werde ich jederheit in unterdächtigster dehungt ab.geade zu verdienen wissen Undt var bleibe.
 
Ewer Erläuch: hochwolcheborn Gräfl.Excetz, Underthänister deiner undt kechte
Hans J?rg: Anfelt
Leutenampt
 
RESPASS översatt till dagens tyska
Erlauchter hochwohlgeborener Herr Graf, Reichsfeldmarschall und General Gouverneu,r gnädiger Graf und Herr,
Euer hoch gräfliche Exzellenz, ich komme auf das alleruntertänigste nicht umhin, diese Bitte zu stellen.  
Ich bin mit meinen Schwägern und Freunden in einen unvermeidlichen/unvermuteteten Prozess geraten, wegen der Forderung etlicher Gelder/Schuldner (Leistender), meiner Frauen wegen habe ich vom Königlichen Hofgericht in Åbo längst ein gewonnenes Vorteil/Urteil erhalten. Meine Frauen und Br?der aber haben, nach meinem Abreisen, das Urteil des könglichen Hofgerichts und dessen Gesetze und sich die  yndt sich die bänchren mit eigener Macht angemasst. Aus diesem Grund m?ssen ich und meine arme Frau jetzt notleiden, deswegen meine Bitte an Eure hochgräfliche Exzellenz: ich bitte Sie aller untertänigst gnädig zu sein und mir einen g?nstigen (Urlaubs)pass nach Finnland zu gewähren (auf ein Fritland (Heitland)), um meine höchst notwendige und rechtmässige Rache/Sache auszuf?hren, so werde ich jederzeit in untertänigster Demut zu dienen wissen und verbleibe
 
Euer erlauchter hochwohlgeborener gräflichen Exzellenz untertänigster Knecht
Hans J?rg Anfelt, Leutnant  
 
 
RESPASS översatt till svenska
 
Ers nåd, ädelfödd greve, riksmarskalken och General Gouverneur nådig greve och Herre,
Ers höggrevlige excellens, jag kan på det allra underdånigaste inte låta bli att göra denna begäran.
Jag och mina svåger och vänner har råkat ut i en oundviklig / oväntat process, på grund av kravet av flera pengar/gäldenär (tjänsteleverantör), på grund av mina kvinnor har jag (redan) länge sen mottagit en dom/fördel från Kungliga hovdomstolen i Åbo. Mina fruar och bröder, har dock efter min avresa, den kungliga domstolens dom/fördel och dess lagar _yndt de bänchren_ sig med egen makt tillskansat. Av den anledningen måste jag och min stackars fru nu lida nöd, därför min bön/begäran till Er höggrevlige Ecxellens: Jag ber er allra underdånigast att vara ödmjukt och barmhärtig och ge mig en billig (semestger-)pass till Finland (på en Fritland (Heitland)) för at utföra min mest nödvändiga och legitima hämnd/sak, efter det kommer jag veta att alltid tjäna Er i ödmjukast ödmjukhet och förbli
 
Ers nådig ädelfödd grevlig excellens ödmjukaste tjänare
Hans J?rg Anfelt, löjtnant
 
 
Sammanfattat: Löjtnant Anfelt behöver ett Respass till Åbo för att klara upp affärer/skulder efter en dom vid Åbo hovrätt.
Ska man komma vidare får svar möjligen sökas i Åbo domböcker.
 
Med vänliga hälsningar
Andreas Vos

2014-12-20, 14:03
Svar #18

Utloggad Åsa Gunnarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2019-02-03, 13:24
    • Visa profil
Hej!
Just nu jobbar jag på att få ihop en berättelse om kornetten Jonas Ahnfeldts liv. Tyvärr är jag väldigt dålig på att läsa 1700-talshandskrift och skulle därför behöva er hjälp. Jag har nämligen fotografier på en handskriven kopia av Jonas kornettsfullmakt, samt hans trohetsförsäkringar till drottning Ulrika Eleonora och kung Fredrik I. Det jag nu undrar är om det går att utläsa någon information ur dessa dokument som är av intresse när man vill teckna hans biografi? Finns där t.ex. uppgifter om länder han varit i eller strider han deltagit i? Eftersom det är ganska många sidor och för stora filer för att bifoga till det här meddelandet så har jag gjort en dropboxfolder med bilderna i. Om det inte fungerar för någon intresserad att läsa, så får jag minska storleken på bilderna och bifoga dem här i alla fall.  
https://www.dropbox.com/sh/tmlvumhepto9i8n/AADdj9onkbe71u11BVI45OLfa?dl=0

2014-12-20, 16:53
Svar #19

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Se svar under .
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-01-01, 21:34
Svar #20

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Fynd i Göteborg, släkt?
 
Tredje roten, tomt 77
Kvarteret Värnamo
Femtonde roten 1637-87
Sjunde roten 1657-70
Kyrkogatans norra sida, nr 54 Ö. Hamn-gatan - nuvarande Fredsgatan
 
Enligt RR 1.2.1649 såldes för 155 rdr Ambjörn Siggessons gård till Anders Knutsson 1647, 1649-51: 2 mtl, 1652: 3 mtl. Död 1652. Anders Knutsson gifte sig den 1.5.1642 i Christine med Barbara von Anefeld. Han kallas skräddare, då han i kämnärsrätten den 27.5.1643 omtalas vara måg till skräddaren Benedictus von Anefeldts änka Elisabeth (bosatt i 16:de roten). Han krävdes då av hennes hyresvärd Peder Lillie. Han begravdes den 1.8.1652. Den 1.10.1656 gifte hans änka Barbara von Anefeld (begr. 27.5.1668) om sig med fällberedaren Daniel Brockman (född omkr. 1627, begr. 20.10.1676). (Vallgatan 1.4?)
 
se: http://www.gbgtomter.se/Rote_3/3.77.pdf

2015-01-05, 16:37
Svar #21

Utloggad Åsa Gunnarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2019-02-03, 13:24
    • Visa profil
Hej!
 
Nu har jag publicerat det jag lyckats utröna om kornetten Jonas Ahnfeldts liv på min blogg: https://finafamiljen.wordpress.com/2015/01/01/karolinen-jonas-ahnfeldt-2/
 
Dessutom har jag fått tips om att Jonas lönelikvidation samt hans fullmakter till såväl korpral, kvartersmästare och kornett finns att läsa på SVAR, närmare bestämt under:
 
Likvidationer: Stora nordiska kriget, Likvidationer uppgjorda inom krigskollegii militiekontor, SE/KrA/0090/I/20 (1727-1745), bildid: A0065250_00444 och fram till A0065250_00450.
 
Nu undrar jag så klart om någon av er som är mer begåvad på handskriftsläsning än jag kan uttyda om där finns något av intresse för mer kunskap kring Jonas Ahnfeldts person?
 
Varma hälsningar!
Åsa

2015-02-24, 17:46
Svar #22

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Vad jag kan se innehåller likvidationshandlingarna mest ekonomiska uppräkningar m. m., så där tycks inte finnas något intressant om Jonas Ahnfeldts person. Däremot transkriberade jag fullmakterna, som åtminstone ger lite kött på benen (kornettsfullmakten daterad Lund 1716 6/10 är identisk med den som jag redan har transkriberat ):
»Kongl: Maij:tz til Swerige
Min Allernådigste Konungz och Herres
Wällbeställter Öfwerste af des Södra Skå-
niska Cavallerie Regemente
Christian Ridderschiöldh
Herre till Wankifwe och Ränningzholms gårdar
Giör här med witterligit, att såsom wid detta mit
i Nåder anförtrodde Södra Skåniska Cavallerie Regemen-
tetz åter uprättande, det will nödigt wara, att besättia
dett samma med dugelige Under officerare, så hafwer
ährlig och manhafftig Jonas Ahnfelt sig hos migh
angifwit till att träda utj Kongl: Maij:ss Tienst;
Alltså har iag förbenämbde Jonas Ahnfelt för sit
wällförhållande och skickelighet skull, här med till
Corporal under mit i Nåder anförtrodde Rege-
mente och Swabesholms Compagnie antaga wehlat;
Såsom iag honom ochså här med der till wärkelig an-
tager och förordnar; skolandes han fördenskull
denna sin Tienst med all troo och redelighet förrätta,
sampt dhe ordres han af des förmän och officerare
bekommandes warder, så förestå, som han för Hans
Kongl: Maij:tt och hwar ährlig Man täncker förswara.
Hafwandes Corporalen Jonas Ahnfelt ifrån Dato
af denna min öpna fullmackt, att upbära och åt-
niuta sin på Kongl: Maij:tz Stat bestådde eller hädan
effter bestående lön. Till yttermera wisso har iagh
detta egenhändigt underskrefwit och med mit signeta
bekräfftat: Malmö d. 30: Octob:r 1709.
Christian Ridderschiöldh.»
 
»Kongl: Maij:tz till Swerige
Min Allernådigste Konungz och Herres Wäll-
beställter Öfwerste af des Södra Skånska Cavallerie
Regemente
Christian Ridderschiöldh
Herre till Wanckifwa och Ränningzholms Gårdar
Giör här med Witterligit, att såsom wed detta...
i Nåder anförtrodde Södra Skånska Cavallerie Regeme...
återuprättande, det will nödigt wara, att besättia de...
samma med dugeliga under Officerare; Så hafwer ...
Corporalen af mit I Nåder anförtrodde Regemente...
Svabesholms Compagniet Jonas Ahnfelt, för sit...
förhållande och skickelighet skull här med till Qwarte...
mästare under bem:te mit i Nåder anförtrodde Reg...
mente antaga wehlat, såsom iag honom ochså här u...
der till wärkelig antager och förordnar, skohlan...
han fördenskull denne sin Tienst med all troo o...
redelighet förrätta, sampt de Ordres han af des Fö...
bekommandes, så förestå, som han in för Hans Ko...
Maij:tt och hwar Erlig man tänker förswara, hafw...
des Qwartermästaren Jonas Ahnfelt ifrån D...
af denne min öpna fullmackt att upbära och...
ta sin på Kongl: Maij:ts Staat bestådde eller hädane...
bestående löhn; Till yttermera wisso har iag...
egenhändigt underskrifwit, och med mit Signe...
bekräftat. Datum Malmö d: 26 Februarj A:o...
Christian Riddersch...».
Jag hittade förresten en uppgift i kyrkoherden Paul Gabriel Ahnfelts (1803-1863) Studentminnen (Stockholm : Natur o. kultur, 1963, sid. 55), som inte verkar ha citerats under denna rubrik tidigare, och som kanske kan vara av intresse? Kyrkoherden skriver att  
»Det är kuriöst att jag ej blivit jägare, ty min farfars farfar, G. Ahnfelt, nobilis, själv en väldig Nimrod med titel av Oberforster, då han från Tyskland till Sverige inflyttade på 1600-talet, hade en son som kallades Holtzfurst och en annan, kornett vid svenska Adelsfanan, som även skall hava varit en jaktens vän».
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-11-09, 20:27
Svar #23

Utloggad Andreas Vos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2023-11-29, 10:07
    • Visa profil
Upptäckt Grav i Riddarholmskyrkan av änka till Henrich von Anefelt.

GRAV NR 111 Grav nr 117. En murad grav, belägen i tornrummet mitt framför västra dörren . F. ö. G. (s. 60) meddelar: »Num. 117. Hier ligt begraben S. Tied 4 Gerbens tochter, Weduwe van Henrich von Anefelt, in sein lewen, Kungl. Maj~ Wallrueister starf d. 9· November 1628. Rät in för stora wästra dören.

»
REF: [/size]SVERIGES KYRKOR ,KONSTHISTORISKT INvENTAriUM , MED .STÖD AVKYIIT.~HIST! O. AN~AKAn , UTGIVET AV SIGURD CURMAN OCH JOHNNY ROOSVAL  .sTOCKHOLMS I®KOD  \JTGIVNA MED BIDRAG AV ..5AHF. .l:T ERIK/ BAND Il. HÄFT. Z RIDDARHOLM.SKYRKAN 11. FAST INREDNING, INVENTARIER O. Glt.AVMINNEN J

 
Texten är tagen ifrån google, sökning på böcker, där av inläsningsfel.Vem kan denna Henrich von Anefelt vara? hans änka är begravd i Riddarholmskyrkan 1628. Någon som har en ledtråd?????

Med vänliga hälsningar

Andreas Vos

2022-07-18, 12:59
Svar #24

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Datum Stockholm 14 Maij A:o 1674
Till Landzhöfdingen Gr. Axel Lillie för hustru Hedwig von Anfelt:
Wår ynnest .p. Hoos Oss Tro Man och Landzhöfdinge beswärar sigh een fremmande Enkia Hustru Hedwig von Anfelt, öfwer Sahl. General Quartermästaren Wälb: Oluf Hanson Örnehufwud, som skall han af egen Macht och authoritet för åthskillige Åhr innehållit hennes Sahl: Mans Ingenieurens och Wachtmästarens Erich Olofssons löhningar, dhet hon medh een härhoos gående attest will bewisa, underdånigst ydmiukeligen anhållandes, at bem:te Örnehufvuds Erfwingar måtte tillhållas henne ofördröyeligen at contentera och förnöya; /.../
Carolus"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038904_00197
Källa: Riksregistraturet, Riksregistraturet, SE/RA/1112.1/B/409 (1674)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna