ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Winholm  (läst 1054 gånger)

1999-10-13, 22:10
läst 1054 gånger

Jonas Ericsson

Jag vill komma i kontakt med personer som har följande man i sin forskning:
 
Olof Olofsson Winholm, född 1773-03-21 på Långvinds Bruk, Enånger, död 1836-11-10 genom drunkning, räckardräng på Nianfors Bruk till 1802, utflyttad från Nianfors no 25 till Långvinds Bruk 1802, kolardräng, senare mästersmed där.

2001-01-06, 10:25
Svar #1

Erik Winroth (Pererik)

Winroth.
Hej!
Jag vill komma i kontakt med personer som vet något om Smedsläkten Winroth som verkade i Ekenäs i Finland i mitten av 1700-talet
Hälsningar Erik Winroth

2004-01-24, 20:11
Svar #2

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Hej Jonas
Jag har en Eric Olosson Winholm i min forskning f 24/1-1756, de måste vara släkt. Jag ska titta i min släktbok, det vore kul om du hörde av dig till mig på min e-post.
 
Hälsningar
Eva i Enånger

2005-03-01, 11:09
Svar #3

Utloggad Curt Axberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2008-01-16, 20:06
    • Visa profil
Intresserad av smedsläkten Axberg?
Jag har alla efter bröderna Olof Ferna Axberg(1740) och Nils Ferna Axberg (1745). Hör gärna av dig om du söker information eller har något intressant att berätta om släkten Axberg. Jag är även intresserad av andra med namnet Axberg, bl a finns ett antal soldatsläkter med detta namn.

2005-10-03, 21:44
Svar #4

Ingemar Wincent

Jag undrar ifall någon vet något om en viss Catharina Winholm.
 
Enligt husförhörslängderna i Nordmaling (AC) så var hon piga hos inspektorn J.O Wadenberg på Olofsfors bruk mellan åren 1802-1805. Året därpå stod hon till den nye bruksinspektorn, Anders Lindbergs, förfogande. Därefter befann hon sig ett par år på kyrkovallen i Nordmaling, där hon var piga hos komministern Olof Klockhoff.
 
I nämnda längder anges hennes födelseår vara 1779, men det står inget om henne i födelseboken för Nordmaling, så hennes ursprung är dolt i dimhöljt dunkel...
 
Jag har dock tre hypoteser angående Catharina:
 
1. Hon var dotter till en bruksarbetare som bodde så kort tid i Olofsfors att han aldrig hann antecknas i någon husförhörslängd.
 
2. Hon medföljde bruksinspektor Wadenbergs sällskap som piga, när de kom till Olofsfors bruk omkring 1802.
 
3. Hon kom från Finland, och hamnade av någon anledning i Olofsfors.
 
Är det någon som kan bidra till lösningen av denna gordiska knut, så vore jag hemskt tacksam!
 
 
//Mvh
Ingemar Wincent, Umeå.

2005-10-07, 07:59
Svar #5

Utloggad Örjan Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2019-01-09, 15:48
    • Visa profil
Ingemar
 
I tidigare inlägg på denna sida nämns smeden Erik Olofsson Winholm som var verksam vid Långvinds bruk i Enånger. Hans bror dagsverkskarl Olof Olofsson hade en dotter Katarina som enligt hfl var född 1778. I kyrkböckerna står inget släktnamn för Olof, men det förekommer ju ofta att inte släktnamnen står utskrivna. Eftersom namnet Winholm fanns i släkten är det inte osannolikt att Katarina använde det. Åldern stämmer ju med den du letar efter och avståndet är ju inte så långt från Enånger till Nordmaling.
 
Hälsningar
Örjan Hedenberg

2005-10-09, 14:03
Svar #6

Ingemar Wincent

Tack Örjan!
Jag ska följa upp den tråden.
 
 
//Mvh
Ingemar Wincent, Umeå

2005-10-10, 17:46
Svar #7

Ingemar Wincent

Örjan!
 
Jag har nu kollat upp ledtråden lite närmare, men blev inte så mycket klokare...
 
Utifrån Husförhörslängderna och födelseboken för Enånger har jag fått fram att nämnde Erik Olofsson Winholms föräldrar var Olof Pehrsson (f. 1713) och dennes hustru Brita (f. 1714). Erik (f. 1756) hade dessutom de två äldre bröderna Olof (f. 1748) och Lars (f. 1752).
Både Erik och Olof synes ha arbetat och varit bosatta på Långvinds bruk (precis som du uppgav), men dessvärre hittar jag inget om någon dotter till Olof med namnet Katarina.
 
Tacksam för hjälp!
 
 
//Mvh
Ingemar Wincent, Umeå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna