ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 augusti, 2009  (läst 8921 gånger)

2000-11-02, 08:50
läst 8921 gånger

Utloggad Cecilia Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-07-27, 22:57
    • Visa profil
Är det någon som vet något om Werme släkten i Värmland? Jag har en son som heter Kim Werme och är född 1994 och det skulle vara kul att få veta lite om hans anor på farssidan. Hans pappa heter Tony Werme och är född 1972 i Torsby. Hans mamma heter Margareta Werme och är född 1950 i Torsby. Hennes pappa heter Erik Werme och är några och sjuttio. Vore roligt att komma längre bak på dem. De ska ju vara valloner.
 
MVH
 
Cecilia Hedström

2000-11-02, 19:11
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Werme är inget vallonnamn. Det är ett i äldre tider ganska vanligt förekommande tillnamn på personer som kommer från Värmland (äldre stavning Wermeland etc). Werme betyder alltså värmlänning. Ibland har tillnamnet ärvts vidare till barn och barnbarn och således blivit ett släktnamn.
 
Själv härstammar jag från en Erik Ersson Werme som 1630 gifte sig i Enkullen i Grangärde sn i Dalarna och då noteras som född i Wermeland i Grangärde vigselbok. Hans son Jon Ersson Werme var bosatt i Uvberget, Grangärde sn.

2000-12-31, 15:07
Svar #2

Utloggad Cecilia Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-07-27, 22:57
    • Visa profil
Hej alla Werme!
Jag har en son som heter Kim werme, hans far är på morssidan en Werme. Vi bor i Värmland, Werme släkten har varit här länge. Tyvärr har jag inte börjat forska på denna släkten ännu eftersom de Werme jag känner till lever nu idag och att det således inte går att finna något om dem i dags dato. De verkar heller inte veta mycket om sin släkt. Det enda de vet är att de skall vara av vallonsläkt, stämmer säkert de är mycket mörka. Jag hoppas snart kunna börja att forska på det hära, men just nu håller jag på med min egen släkt, Hedström
 
Med Vänliga Hälsningar  
Cecilia Hedström

2001-01-02, 22:26
Svar #3

Ingvar Dahl

Instämmer med Torsten att Werme-namnet knappast brukar förknippas med vallonsk tradition. Ett tips om en smedsläkt Werme i Värmland under 1800-talet är Lars Werme på Fredros bruk, Gunnarskog (S). Han fick sonen Peter (1844 - 1918) som med tiden blev kyrkoherde i Sunne (S). Om denne kan man läsa i Edestams Karlstads stifts herdaminne, del 3, sid 213.

2001-01-04, 11:21
Svar #4

Utloggad Eva Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-19, 21:44
    • Visa profil
Är det någon som känner till denna kvinna? Hon hette Charlotta Rosina Värme som ogift, och var född 1848-03-09 och dog i mars, 1939 i Yxnerum. Enl. uppgifter så var hennes farfar vallon från Belgien, så därav namnet Värme. Hon gifte sig  med Otto Wilhelm Rask f.1848-09-08, och de bodde på torpet Sundsberg i Yxnerum.
 
MVH Eva Carlson

2001-01-04, 14:36
Svar #5

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Värme är ingen vallonsläkt. Det finns en svensk smedsläkt i värmland med just namnet Värme.
 
I det fallet har släktnamnet ursprungligen landskapet (länet) Värmland som upphov till namnet.
 
Mvh
Fredrik

2001-01-04, 20:57
Svar #6

Utloggad Eva Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-19, 21:44
    • Visa profil
Hej Fredrik och tack för tipset! Vet du om Värm? är ett vallonnamn? Jag har fått en del olika bud om vad denna dam egentligen hette, och en annan aktuell stavning är Wearme och Warme.
Vet du något om detta??
 
MVH Eva

2001-01-04, 22:15
Svar #7

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Eva
 
Värme är inget vallonnamn. Stavningen kan variera med de du nämner, men även den som kanske är vanligast...Werme.
 
Tyvärr vet jag nog inte så mycket om den du nämner. Men det förekommer några individer med namnet Werme på Smedskivan (CD), men det är Värmland och tidigare.
 
Mvh
Fredrik

2001-01-12, 20:11
Svar #8

Utloggad Eva Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-19, 21:44
    • Visa profil
Jag har fått uppgifter om att namnet Wärme med all sannolikhet härstammar från Vallonerna. Wärme är ett vallonskt namn enl. boken Vallonernas namn av Erik Appelgren. Namnet Wärme kommer av staden Warimez som ligger i Holland och uttalas Varrime?.  
Dessa uppgifter har jag nyligen fått av Ylva Wahlbeck som forskar om släkten Wärme.
Alltså så kan Wärme både härstamma från Värmland och Vallonerna. Intressant va??
 
MVH Eva

2001-01-12, 22:06
Svar #9

Utloggad Cecilia Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-07-27, 22:57
    • Visa profil
Hej Eva!
Jag visste att jag hade rätt om att det fanns en Werme släkt som var valloner. Mina Werme ska vara från Belgien enligt dem själva. De är också mycket mörka. Vad kul att du och jag hade rätt i alla fall. Tack igen, hör av mig om jag kommer på något nytt.
 
MVH
 
Cecilia Hedström

2001-01-12, 23:43
Svar #10

Utloggad Eva Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-19, 21:44
    • Visa profil
Hej Cecilia !
Du skriver att dina Werme ska vara från Belgien. Vart har dom bott någonstans? Personerna som jag söker heter : Charlotta Rosina Werme född 1841-03-09 i Gobo, Yxnerum och hennes pappa som hette Sven Carl Johan Werme och var tegel.drag.mästare i Gobo, Yxnerum. Han var gift med Johanna Johansdotter också från Gobo.
Sven Carl Johan dog antagligen 1852.
Enl. sägen i min Wärmesläkt så ska fadern till Sven CJ Werme vara vallon från Belgien.
Vet du något om dessa personer??
MVH Eva

2001-01-13, 00:37
Svar #11

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Eva och Cecilia!
 
Erik Appelgren tar mycket riktigt upp ett namn Wärme i sin 1968 utkomna bok Vallonernas namn (sid 263). Emellertid framlägger han där vare sig bevis eller indicier för att Wärme skulle vara ett vallonnamn. Däremot tror han att Wärme kan vara ett försvenskat vallonnamn med sannolikt ursprung från Warimez. Men detta är endast en hypotes som Appelgren framkastat. Uppenbarligen var han omedveten om att namnet inte alls är helt unikt i bergslagen på 1500- och 1600-talet bland helsvenska personer med rötterna i Värmland. Appelgren har inga belägg för att de tre personer med namnet Wärme, som han namnger i sin bok, verkligen var av vallonskt ursprung. De är veterligen inte belagda som fransoser i källmaterialet, utan tvärt om bär de för tiden typiska svenska förnamn: Erik Wärme i Norrköping 1631 och Hällestad 1661, Anders Werme i Grythyttan 1637 och Olof Wärme i Odensvi 1646/47 och Skinnskatteberg 1659/60. Att de fornnordiska helgonnamnen Olof och Erik inte för tankarna till valloner är värt att poängtera i detta sammanhang.  
 
Vallonforskningen verkar också ha ändrat uppfattnig om Wärme som ett vallonnamn, sedan Appelgren skrev sin bok. Kjell Lindblom har i sitt omfattande bokverk Vallonsläkter i Sverige under 1600-talet, I-III (1989-1993), som torde omfatta alla kända vallonsläkter som verkat i Sverige, inte tagit med någon släkt Wärme.
 
Många släkter med smedshärstamning och även andra släkter (!) har en släkttradition om vallonhärstamning. Det verkar faktiskt vara en av de vanligast förekommande släkttraditionerna i Sverige. Dessa traditioner hänger dock sällan ihop med att man faktiskt känner till sitt vallonursprung någon gång i början av 1600-talet (såvida man inte bär ett typsiskt vallonskt släktnamn - t ex Bonnevier), utan traditionen har skapats med hjälp av den allmänna kunskapen om att vallonerna bl a var brukssmeder. Eftersom 'min' släkt var brukssmeder eller kommer från bergslagen, så måste de alltså härstamma från valloner - genom sådana spekulationer har mer än en släkttradition skapats som förts vidare till kommande generationer. Om det dessutom finns släktmedlemmar som är brunögda och mörkhåriga, så får släkttraditionen ytterligare förstärkning. Emellertid kan även svenskar vara brunögda och mörkhåriga utan att ha vallonanor i släkten!
 
Skulle Appelgrens hypotes om namnet Wärme mot förmodan vara riktig, så återstår att någon framlägger bevisen för att släkten härstammar från en invandrad vallon i början av 1600-talet. Så har emellertid veterligen inte skett ännu. Däremot är det känt att flera olika släkter av värmländskt ursprung burit detta namn.

2001-01-13, 01:01
Svar #12

Utloggad Eva Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-19, 21:44
    • Visa profil
Tack för den långa utläggningen !
Det du skriver tycker jag är mycket intressant!!Jag tror att det har varit en släkttradition i min släkt. Min mormor (som dog 1994) var säker på att på hennes farfars sida fanns valloner. Det har visat sig att det fanns inte, i alla fall inte i sex generationer tillbaka...
Jag söker därför på släkten Werme (som är på min mormors farmors sida) för att se om det finns valloner där. Enl sägen i vår släkt så ska min mormors farmors farfar vara vallon från Belgien.
Som sagt huruvida det stämmer eller inte lär väl visa sig, men det känns ändå skönt att min mormor dog med den tron att hon var från vallonsläkt, för hon var jättestolt för det. (Jag hoppas för hennes skull att dom finns...någonstans i släkten)
 
Eva

2001-01-13, 02:34
Svar #13

Utloggad Cecilia Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-07-27, 22:57
    • Visa profil
Hej!
Tack för de intressanta inläggen.
Farmor till min son, Margareta Werme har alltid sagt att de är Valloner. Hela släkten är mörka, dvs mörka ögon, mörkt hår, många har svart hår och en hy som blir svart som sot på sommaren. Kims pappa är lik sin pappa, alltså inte en Werme, så han är blåögd och ljushårig, men hans hy är alltid mörk och på sommaren blir han mörkare än de flesta av oss andra. Att de skulle vara helt utan sydländskt ursprung verkar ej troligt. De flesta som bor här omkring säger också att Werme, i Torsby alltså, är Valloner. Jag ska ta reda på det här om Werme släkten här, jag ska ringa till Margareta i morgon dag och sen ska jag forska som aldrig förr, och om jag har rätt så ger jag mig aldrig.
 
MVH
 
Cecilia Hedström

2001-01-13, 11:00
Svar #14

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Tilläggas bör att Sällskapet Vallonättlingars senaste medlemsmatrikel 2000-10-01 upptar ett släktnamn Werme i sin lista över 163 namngivna vallonsläkter som medlemmarna uppger sig härstamma från eller forska i. En förfrågan till sällskapets ordförande Kjell Lindblom, som förekommer ibland här på Anbytarforum, kan kanske ge klarhet i vad som är känt om denna släkt Wermes härkomst. Se också sällskapets hemsida: www.vallon.a.se  
 
Även om en släkt med namnet Werme inte behöver ha ett vallonskt ursprung, utan i likhet med t ex Helsing, är ett s k ursprungsnamn skapat av i dessa fall landskapsnamnen Värmland respektive Hälsingland, så kan givetvis en person med namnet Werme ha vallonanor i sin härstamning. Antavlan består ju av mer än bara den raka fädernelinjen - Wermesläkten. Om en släkt Werme verkat i flera generationer som brukssmeder så är det inte heller otänkbart att någon av släktmedlemmarna gift sig med en kvinna tillhörande någon vallonsläkt.  
 
Givetvis skall Cecilia sätta igång att utforska sin sons släkt, men glöm inte att följa upp möderneanorna också - det kan visa sig vara där som vallonhärstamningen finns, om den finns. Lycka till!

2001-01-13, 11:56
Svar #15

Utloggad Eva Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-19, 21:44
    • Visa profil
Ett stort lycka till Cecilia - i jakten på dina valloner!
 
Jag hoppas verkligen att våra Werme släkter är valloner!!
 
MVH Eva

2001-01-13, 13:53
Svar #16

Ingvar Dahl

Jag vill tipsa om att det i Anbytarforum, Släkter, Övriga släkter T - Ö finns en diskussion om Werme-släkter. Den passar kanske bättre för att samla uppgifter kring släktnamnet oavsett bakgrund.

2001-01-15, 00:28
Svar #17

Utloggad Cecilia Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-07-27, 22:57
    • Visa profil
Hej på er!
Jag skulle forska på Werme idag, har snackat med Margareta och hon är fast vid att hennes farfar,Gottfrid Werme kom från vallonsläkt, men tyvärr så hade någon på jobbet tagit med sig pärmen med microfish kort hem över helgen så jag prövar igen i morgon kväll.
 
MVH
Cecilia Hedström

2001-01-15, 09:46
Svar #18

Utloggad Eva Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-19, 21:44
    • Visa profil
Hej !  
Jag söker en man som hette Sven Carl Johan Wärme.
Han dog förmodligen 1852 i smittkoppor. Han var gift med Johanna Johansdotter och dom bodde i Gobo, Yxnerum. Dom hade minst ett barn bla. en dotter som hette Charlotta Rosina Johansson Wärme f.1841-03-09 d.1939-04-10.
Sven CJ Wärme arbetade som tegel.drag.mäst i Gobo, Yxnerum.  
Hans far ska enl.sägen i vår släkt vara vallon. Är det någon som känner till denna man??
 
MVH Eva

2001-01-21, 11:37
Svar #19

Utloggad Cecilia Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-07-27, 22:57
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har börjat att forska på Werme släkten men det var lättare sagt än gjort. Margaretas farfar Johan Gottfrid Werme var född 1898 i Östmark (S). Hans mor hette Ingeborg Svensdotter Öster, men tyvärr är inte pappan angiven. Gottfrid hette Werme efter sin far men vem denne var vet jag ej, sannolikt går det knappt att ta reda på. Ingeborg flyttade till Ugglebo 1883, vilket vet jag ej, det finns flera, och kom tillbaka 1896 och då ifrån Bräcke. Hon hade då två barn med sig som någon Anders skulle vara far till eftersom de hette Andersdöttrar. Fadern var troligtvis död då Ingeborg skrivs som Enkan. Nu är det bara det att husförhörslängden i Östmark bara går till 1895 och sen kommer Församlingsboken 1900 därefter. 1900 står Gottfrid som o.ä hos sin mor och sina systrar, men ingen Werme så långt ögat kan nå. Jag tog därför och ringde till Lisa, en dotter till Gottfrid som jag aldrig pratat med förut. Hon sa att det var många som forskat på hennes släkt men aldrig något som klarat att knäcka gåtan vem som var far åt Gottfrid. Hon sa att de var åtta syskon men det var aldrig någon som vetat vem farfar var. Hon ville naturligtvis att jag skulle höra av mig om jag fick nys på vem det kunde vara. Det lär inte bli någon lätt uppgift. De åren som är viktigast för mig fattas ju att forska på. Jag funderar på att jag till veckan ska ta och ringa till Östmark kyrka och höra om de har någon bok man kan finna något i. Har de inte det lär ingen någonsin få reda på vem mannen var. Om någon vet något kan väl den vara snäll och svara, jag behöver nog all hjälp jag kan få.
 
MVH
 
Cecilia Hedström

2001-01-21, 21:09
Svar #20

Utloggad Kerstin Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-08-12, 22:35
    • Visa profil
    • www.manait.com
Hej,
 
jag sitter just nu och letar efter en person i Dödboken för Hällefors F:1 och hittade då en Nils Nilsson Värme vars son dör 1752
 
Kanske kan vara något halmstrå för er.
 
/Kerstin

2001-02-06, 20:45
Svar #21

Utloggad Eva Carlson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2013-03-19, 21:44
    • Visa profil
Är det någon som känner till Pehr Wärme från Ramsberg, Karlskoga? Han var född den 2 maj 1792. Hans fru Ingeborg Eriksdotter var född i Ljusnersberg den 9 juli 1787. De flyttade till Skedevi 1838. Pehr Wärme var smed,  och tillsammans hade dom tre barn.
Jag skulle vilja veta allt om ev syskon, föräldrar mm.
Tack på förhand !
 
MVH Eva

2001-02-27, 21:50
Svar #22

B-M Abrahamsson

Hej  
Det är första gången jag läser denna sida.Nu blir jag riktigt nyfiken när jag ser att det skrivs så mycket om Wärme släkten.Min kompis är född Warme,ja med a som andra bokstav.Hon kommer från Nybro i Småland.Hon säger att det är ett vallonsläktnamn.Visst kan enstaka bokstäver ändras genom tiderna,kanske ibland av misstag eller för att göra ett namn mer lättförsteligt,eller hur?
Vad säger alla ni som är mer insatta i det här?
Undrar en nybörjare.

2001-02-28, 13:06
Svar #23

Mikael.Andreasson

Har funnit en kopia på ett Mästar brev utfärdat av Tillförordnad ålderman för en del Sammar = Smeder Petter Werme den 1 maj 1840 i Carlskoga Bergslag.  
 
M.Andreasson

2001-02-28, 18:20
Svar #24

Mikael Andreasson

En Rättelse. Jag har scannat in orginalet till ovanstående Mästerbrev utffärdat av Petter Werme.
Orginalet finns i Björneborg.

2001-02-28, 18:34
Svar #25

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:43
    • Visa profil
Hej Eva  
Har funnit ett Mästerbrev utfärdat av Petter Werme Tillförordnad ålderman för en del Hammar smeder i Wermelands Bergmästar...  
Carlskoga Bergslag vid Björneborgsbruk den 22 April 1840. Kanske far eller bror vad vet jag dock har släkten Werme varit verksamma vid Björneborgs bruk.
 
MVH  
Mikael Andreasson

2001-04-07, 11:35
Svar #26

Utloggad Annette Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 21:51
    • Visa profil
Ville bara tala om att i Enånger, på Långvinds bruk finns det massor av Werme. De flesta som jag har i min forskning är mästersmeder el dyl. Valloner eller ej, men gott om dem är det iallafall.  
Min äldsta är Hindric Olofsson Werme f omkring 1650. Han kom med familj till Långvinds bruk, Enånger, där han var mästersmed. De två äldsta barnen är födda i Skinnskatteberg, där fadern Hindric var hammarsmed, och de två yngre barnen var födda på Bernshammars bruk i Västmanland.

2001-04-08, 15:22
Svar #27

Sig-BrittJohnsson

Sig-Britt
 
Upplysningar om Carl Warme född 1711- i Hemmesjö Kronobergss Län Hammarsmed Ålderman Åryds Bruk

2001-04-24, 21:59
Svar #28

Utloggad Cecilia Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2013-07-27, 22:57
    • Visa profil
Har fortsatt den svåra uppgiften att få tag på  Johan Gottfrid Wermes far. Nu är det många här som blivit engagerade i detta letande, tyvärr verkar det vara hopplöst. Har varit till Karlstad arkiv och fått läst i domboken för Övre Fryksdals Härads HT 1898, och ingen Werme står åtalad att betala underhåll för något barn. Gottfrid var född 1898 i april i Östmark (S). Har även haft kontakt med flera nära släktingar till Gottfrid, vilken en av dem har haft kontakt med Socialkontoret på orten, men de har inte fått fram någon Werme i deras papper från den tiden heller. Kyrkböckerna i Östmark är naturligtvis kollade, och vi har även haft kontakt med prästen i församlingen, men det finns inget skrivet.
Nu till den lilla nya informationen som jag fick i dag. Ett av barnbarnen åt Mr ? har för sig att hon i sin ungdom hört att hennes morfar skulle jobba på Glava glasbruk (S).
Finns det någon i detta avlånga land som vet om någon Werme som funnits på Glava glasbruk på 1800-talets senare hälft, var så vänlig och skriv ett svar! Vi är många som undrar.
Det finns även en Erik Werme som var född 1810 i Mölnbacka, och han var gift med Stina Jonsdotter född 1817 i Älvsbacka. De hade tre barn som jag känner till:
Anders Petter född 1837 08 07 i Mölnbacka
Johan född 1842 07 11 i Östmark (S)
Anna Stina född 1844 08 27 i Östmark (S)
De försvann utan attest 1846 11 09 till Brattfors.
Dessa har jag funnit i HFL från Östmark.
Jag skulle bli glad om någon visste vart Johan Werme född 1842 tagit vägen.
 
MVH Cecilia Hedström

2001-05-24, 10:58
Svar #29

Yvonne Bergroth

Annette Bergqvist som gjorde inlägget lördagen 7 april 2001 kl. 11.35, det skulle vara trevligt om du hörde av dig till mig så kanske vi kunde utbyta lite släktskap.
Med vänlig hälsning
Yvonne Bergroth
krysset@swipnet.se

2001-05-24, 11:01
Svar #30

Yvonne Bergroth

Annette Bergqvist - det blev fel mailadress till mig. Den rätta är:  
 
kryzzet@swipnet.se
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Bergroth

2001-11-23, 21:58
Svar #31

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Undrar om någon känner till något om släkten Werme vid Åryds bruk i Hemmesjö sn (Småland)? Min ana Annika Carlsdotter Werme gifter sig 1756 20/6 med knipsmeden Johan Bengtsson, och dör 1795 12/1 därstädes. Som dopvittnen till deras barn nämns bl a en skräddaregesell vid namn Carl Werme, och en smed(?)vid namn Jonas Werme, som jag antar är hennes bröder.

2002-01-15, 12:53
Svar #32

Astrid Judén

Er det noen som kjenner til familien Werme i Grasmark? Min farmor, Mathilde kommer etter hva jeg har hørt fra den familien. Min oldefar skal ha vært gullsmed på slutten av 1800 tallet.

2002-01-15, 13:35
Svar #33

Gunilla Önnberg

Astrid
När är Mathilde född ?
Hälsningar Gunilla

2002-01-25, 12:01
Svar #34

Astrid Judén

Hei Gunilla
 
Jeg skal prøve å finne ut når Mathilde er født.
 
Hennes far het muligens Anders.
 
Det jeg vet om Mathilde er at hun reiste til Norge i 1890-97 og giftet seg med min farfar Martin Martinsen. I 1897 fødte hun min far Axel. Jeg er født 1942 og alle som kunne ha fortalt meg mer er døde.

2002-02-04, 16:08
Svar #35

Astrid Judén

Hei Gunilla
 
Min bestemor heter Mathilde Andersdotter og er född i 1870 i Grasmark. Jeg har inge datum

2002-02-04, 22:41
Svar #36

Gunilla Önnberg

Astrid,
Jag skall se om kan kolla upp henne på jobbet imorgon. Jag hör av mig.
Hälsningar Gunilla

2002-02-05, 17:47
Svar #37

Nisse Söderqvist

Hej Astrid
 
Eftersom jag sitter på födelseböckerna i Gräsmark på mikrokort tänkte jag försöka hjälpa dig med Matilda. Jag fann henne som född 20/6 1870 och döpt 22/6. Hennes föräldrar var Anders Werme och Maja Grundström. Maja var 42 år enligt notering och de bodde i Västra Kymmen, Gräsmark
 
MVH
Nisse Söderqvist

2002-02-15, 10:42
Svar #38

Astrid Judén

Jeg sender en stor tack til Nisse og Gunilla
for all hjelp. Videre er det vel svårt att komma så jag avslutar her med mitt søkande.
 
Hilsen Astrid Judén

2002-03-01, 14:20
Svar #39

Nina Warme

Jeg sitter her og leser i et lite hefte om Warme - slekten som er skrevet av Reidar Warme og Erling Willoch.
 
De har vært  i Värmskog og snakket med 3 familier som bruker navnet Wärme. Disse 3 familiene hevder også at forfedrene var vallonere som var kommet fra Liége i Belgia på slutten av 1600 - tallet.  Disse 3 familiene knyttes alle til jernstøperiene.
 
Reidar Warme reiste til Liége i 1996 og når han der slo opp i tlf. katalogen fant han navnet Waerme. Det skal visstnok være den opprinnelige skrivemåten før navnet ble forsvensket.
 
I en bok som ved navn ”Vallonerna” skrevet av Karl Kilbom, utgitt på Tidens Förlag i Stockholm er det en oversikt over vallonske navn som fortsatt er i bruk i Sverige ( og noe i Norge). Det er navn som  Wärme,  Werme,  Wermé og Waerme i forbindelse med bruket (jernbruket) i Ankarsrum. I en mer generell liste over svenske former av vallonernavn finner vi Warme forsvensket til Wärme, Wärmé og Werme.
 
Det kan derfor være sannsynlig at det har vært en innvandring til Norge. 
 
Erling Willoch nevner i sin oversikt over Warme - slekten at 2 brødre har kommet fra Sverige til Norge da de tidlige norske i Warme - slekten har tilknytning til jernverksmilj☼et.
 
Den første Willoch nevner er Hammersmed Jahn Jahnsen Warme fra Eidsfos (begravet i Hof kirke 11.05.1765).
 
Han giftet seg med Berthe Olsdatter  (begravet 03.03. 1793) og de hadde 5 barn.
 
Ole Jansen Warme 
Jan Jahnsen Warme 
Marie Jahnsdatter 
Marthe Jaensdatter 
Anne Lisbeth Jahnsdatter 
 
 
Hvorfor etternavnet er skrevet forskjellig for hvert barn har kanskje noe å gjøre med vedkommende som har skrevet de inn i kirkebøkene å gjøre.
 
 
Er det noen som kjenner til noe av det jeg har skrevet ned her nå, så blir jeg veldig glad for et svar tilbake.
 
 
MVH
 
Nina Warme i Norge

2004-02-03, 20:00
Svar #40

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Hej
Jag har också Werme i min släkt och de kom från Bernshammars bruk i Värmland. Hindric Hindrcisson son till smeden Hindric Olofsson Werme kom inflyttad till Långvinds bruk. Det skulle vara roligt att få kontakt med någon som också har forskat om den släkten. Ni får gärna skicka mail till mig.
 
MVH
EVA

2004-02-04, 01:15
Svar #41

Leif Josefsson

Även jag har en Werme i släkten. Min Farfars farfars far, Anders Carlsson/Andersson, född 1792 i Ör, Dalsland var son till Carl Werme (Anders fick senare efternamnet Andersson efter sin fosterfar Anders Svensson). Finns det någon som har några ytterligare uppgifter om Carl Werme.

2004-04-13, 12:22
Svar #42

Utloggad Eva Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-10-31, 12:09
    • Visa profil
Hej Anette Bergkvist
 
Jag forskar på samma Werme släkt som dig jag har också kommit till Bernshammars bruk. Hindric Olofsson Werme. Du får gärna skriva till mig på min e-mail så kan vi gämföra vad vi har kommit fram till.
Finns det någon annan som kan hjälpa till så är jag bara tacksam.
 
MVH
Eva från Enånger

2004-04-14, 13:11
Svar #43

Utloggad Peter Christoffersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2010-06-11, 17:04
    • Visa profil
Hej Leif Josefsson
 
Trevligt att träffas. Vi är antagligen släkt. Min mor och du bör vara sjumänningar om jag räknat rätt i all hastighet. Jag har inte kontrollerat att det är samma Carl (Karl) Werme vi talar om men jag har inget minne av några andra Werme än dessa i Ör socken när jag letade där.
Här följer lite mera av vad jag fått fram om våra gemensamma anor. Din Karl och min Klara återfinns som barn i tabell 2.
Olof Werme och Katarina Månsdotter tycks ha tagit steget över Vänern, från Sjöhammaren, Visnum (S) till Öxnäs bruk, Högsäter (P) i slutet av 1740 talet.
Jag kan tyvärr inte finna var din Karl är född. 1754 flyttar emellertid familjen till Ör (P).  
 
------------------------------ Tabell 1 ------------------------------
 
Werme, Bertil Olsson. Mästersmed. Född 1676 i Älvbron, Varnum (S). Död
av andtäppa 1766-11-07 i Nysund (T).
 
Gift 1:o 1713-09-29 i Varnum (S) med Uddsdotter, Karin. Född ????. Död
1729-07-31 i Nysund (T).
 
                                Barn:
   Werme, Stina Bertilsdotter. Född 1714-07-23 i Varnum (S). Död ????.
   Werme, Jonas Bertilsson. Född 1715-11-08 i Varnum (S). Död ????.
   Werme, Olof Bertilsson. Född 1717-03-27 i Ölsboda bruk, Nysund (T).
     Död 1794-10-20 i Ör (P). Se tabell 2.
   Werme, Maria Bertilsson. Född 1719-03-17 i Nysund (T). Död
     1719-09-12 i Nysund (T).
   dödfödd,. Född 1720-10-16 i Nysund (T).
   Werme, Petter Bertilsson. Född 1722-02-22 i Nysund (T). Död ????.
   Werme, Johan Bertilsson. Född 1724-03-05 i Nysund (T). Död ????.
   Werme, Bertil Bertilsson. Född 1727-07-11 i Nysund (T). Död ????.
   dödfödd,. Född 1727-07-12 i Nysund (T). Död 1727-07-12 i Nysund
     (T).
 
Gift 2:o med Olofsdotter, Maria. Född 1703 i Södra Råda (R). Död av
ålderdom 1775-11-09 i Nysund (T).
 
                                Barn:
   Werme, Katarina Bertilsdotter. Född 1730-11-20 i Nysund (T). Död
     ????.
   Werme, Lars Bertilsson. Född 1731-12-30 i Nysund (T). Död
     1732-05-26 i Nysund (T).
   Werme, Lars Bertilsson. Född 1733-03-19 i Nysund (T). Död
     1733-05-08 i Nysund (T).
   Werme, Maria Bertilsdotter. Född 1733-03-19 i Nysund (T). Död
     1733-06-01 i Nysund (T).
   Werme, Lars Bertilsson. Född 1734 i Nysund (T). Död ????.
   Werme, Daniel Bertilsson. Född 1736-11-16 i Visnum (S). Död ????.
   Werme, Magnus Bertilsson. Född 1740-02-03 i Visnum (S). Död ????.
   Werme, Ingeborg Bertilsdotter. Född 1741-12-16 i Visnum (S). Död
     ????.
 
 
---------------------- Tabell 2 (generation 1)  ----------------------
                           (Från Tabell 1)
 
Werme, Olof Bertilsson. Mästersmed. Född 1717-03-27 i Ölsboda bruk,
Nysund (T). Död 1794-10-20 i Ör (P).
 
Gift 1737-06-24 i Visnum (S) med Månsdotter, Katarina. Född 1715-09-11
i Norra Billinge, Nysund (T). Död 1781 i Ör (P).
 
                                Barn:
   Werme, Lars Olofsson. Född 1738-02-23 i Visnum (S). Död ????.
   Werme, Bertil Olofsson. Född 1740-07-08 i Visnum (S). Död före
     1750.
   Werme, Magnus Olofsson. Född omkring 1746. Död ????.
   Werme, Karl Olofsson. Född omkring 1747. Död ????.
   Werme, Klara Olofsdotter. Född omkring 1752 i Öxnäs bruk, Högsäter
     (P). Död av lungsot 1818-01-03 i Svanskog (S).

2004-04-15, 01:43
Svar #44

Leif Josefsson

Tack för uppgifterna Peter!
 
Det var intressant läsning. En del av uppgifterna hade jag redan hittat via DISBYT och kontakter med en forskare i Karlstad. Men du hade visst ytterligare uppgifter som jag inte har.  
 
Enligt Disbyt och Högsäters kyrkböcker var Karl/Carl född i Högsäter 1750.

2004-04-15, 02:10
Svar #45

Leif Josefsson

Hej igen Peter!
 
Här kommer ytterligare lite fakta:
 
Magnus Olofsson Werme dog 1808 i Ör.
Det fanns ytterligare ett syskon till Karl och Klara, Katarina Olofsdotter Werme, född 1760 i Ör.

2004-04-18, 15:00
Svar #46

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Eva! (Och Annette)
 
Av Smedskivan framgår Henrik Olofsson Wermes föräldrar:
 
Olof Werme, född 1612 i Warimez (Belgien), begravd 1687 30/1 i Västerbo, Skinnskatteberg sn. Smedsålderman.  
Gift med  
Anna, född 1618 ca, begravd 1688 25/3  i Skinnskatteberg.  
 
Det framgår att uppgifterna huvudsakligen kommer ifrån Lennart Börjeson.
Ulf Berggren

2004-04-18, 17:15
Svar #47

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Funnit en notis om Hindrich Werme i Skinnskattebergs kyrkobok C:1 år 1674.
 
(Föddes) Annika, Anders Simons(sons) barn i Tackby, döptes Die Stephani.  
 
Testes: Erik Simonsson ibid, Hindrich Werme hammarsmedsdräng, h. Kerstin Per Hans(sons) i Skommarbo.
 
Kanske ett uppslag till någon som forskar i släkten?
 
Mvh / Leif

2004-04-18, 23:51
Svar #48

Leif Josefsson

Hej Ulf!
 
Denne Olof Werme är far även till Bertil/Bertel Olofsson Werme som nämns ovan av Peter Christoffersson.  
Jag har via Disbyt fått ett annat födelseår på honom, 1608.  
(Olof är min Ff ff ff ff f.)

2004-04-25, 19:19
Svar #49

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Då undrar jag vad källan till detta födelseår är. I det andra fallet föreställer jag mig att det är hämtat ur Skinnskattebergs innehållsrika dödbok.
 
Normalt sett brukar ju ett tidigare födelseår för en så gammal person vara mindre trovärdigt än ett senare, men det kan ju finnas en bra förklaring. Känner du till någon sådan?
Ulf Berggren

2004-04-26, 00:54
Svar #50

Leif Josefsson

Jag vet inte var uppgiftslämnaren på Disbyt ( www.dis.se ) har hittat uppgifterna men det är 1608 som står på den sidan.  
 
På Dis hemsida står ochså följande:
DISBYT är en andrahandskälla. Föreningen DIS kan inte garantera att uppgifterna - vare sig släktrelationerna eller släktnotiserna - är korrekta. Vi rekommenderar att alla uppgifter som hämtas från DISBYT kollas mot uppgiftslämnaren eller mot originalkällor.
 
Och när det gäller så nära släktrelationer som min farfars far så har jag minst tre olika födelsedata på honom beroende på vilka kyrkböcker man tittar i. I och försig gäller detta bara ett par månaders differens men ändå...

2004-04-26, 21:12
Svar #51

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-07-18, 17:56
    • Visa profil
Jag är inte inblandad i detta fall men har av egen erfarenhet konstaterat att Disbyt uppgifterna har ett inbyggt fel. Om man skriver att en människa är född före 1608 så står det i databasen att han är född 1608. Skriver man att en människa är född mellan 1600 och 1608 så står det i databasen född 1600. Detta är något som alla måste tänka på som hämtar uppgifter utan att kontakta uppgiftlämnaren.
 
Tänkte bara dela med mig av denna erfarenhet. ag vet inte om den stämmer i alla fall men i mina har den tyvärr gjort det.

2005-01-15, 20:56
Svar #52

Utloggad Bente Fjellstad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • emiliaslekt.blogspot.com
Hei (Peter og Leif)
 
Min mann har slekt med etternavn Werme.
 
Klara Olsdotter Werme f. 1752
Far: Olof Bertilsson Werme f. 1717
Farfar: Bertil Olsson Werme f. ca 1676
 
Leter etter etterkommere og flere aner.
 
mvh
Bente

2005-01-20, 00:10
Svar #53

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Hej!
Även Werme!
Proband  
Klara Olsdotter Werme (1:26741). Född 1752 i Öxnäs, Högsäter (P) (Mellerud Genealogi). (Far I:1, s , Mor I:2, s )  
Gift 1773-10-03 i Mo (P) med Nils Eriksson Stake (1:26743). Född 1750-09-24 i Stömne, Stavnäs (S) (Mellerud Genealogi). Död 1801-12-24 i Persby, Mo (P) (Mellerud Genealogi).  
Generation I
I:1 f  
Olof Bertilsson Werme (1:22267). Smed. Född 1717-03-27 i Ölsboda, Nysund (T) (HFL). Död 1794-10-20 i Gunvarbyn, Ör (R) (DBU). Död av ålderdom. (Barn Proband, s , Far II:1, s , Mor II:2, s )  
Gift 1736-06-24 i Sjöhammaren, Visnum (S) (Kerstin Bjernevik) med efterföljande ana.  
I:2 m  
Catharina Månsdotter (1:27985). Född 1715 i Billinge, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik). Död 1782-05-03 i Gunvarbyn, Ör (P) (Kerstin Bjernevik). (Barn Proband, s )  
Gift 1736-06-24 i Sjöhammaren, Visnum (S) (Kerstin Bjernevik) med föregående ana.  
Generation II
II:1 ff  
Bertil Olofsson Werme (1:19039). Mästersmed i Jonsbols bruk, Visnum sn (S). Född omkring 1676 i Älvbro hammar, Varnum (S) (Kerstin Bjernevik). Död 1766-11-07 i Solberga, Visnum (S) (Kerstin Bjernevik). Död av andtäppa. (Barn I:1, s , Far III:1, s )  
Gift 1:o 1713-09-29 i Varnum (S) (Smedskivan) med efterföljande ana.  
Barn:
Stina Bertilsdotter Werme (1:22265). Född 1714-07-23 i Älvbro hammar, Varnum (S) (Kerstin Bjernevik). Död 1744-05-18 i Sjöhammaren, Visnum (S) (Kerstin Bjernevik).  
Jonas Bertilsson (1:22266). Född 1715-11-07 i Jutebäcken, Kristinehamn (S) (Kerstin Bjernevik).  
Olof Bertilsson Werme (1:22267). Född 1717-03-27 i Ölsboda, Nysund (T) (HFL). Död 1794-10-20 i Gunvarbyn, Ör (R) (DBU). (Se I:1, s ).  
Maria Bertilsdotter (1:22268). Född 1719-03-17 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik). Död 1719-09-12 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik).  
Dödfödd Bertilsson (1:22269). Född 1720-..-18 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik).  
Petter Bertilsson (1:22270). Född 1722-02-22 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik). Död 1750-06-15 i Lidefors, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik).  
Johan Bertilsson (1:22271). Född 1724 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik). Död 1771 i Gisslegård, Visnum (S) (E:1 Visnum). Begravd 1771-06-16 i Visnum (S) (E:1 Visnum).  
Dödfödd Bertilsson (1:22272). Född 1727-07-12 i Ölsboda, Nysund (T).  
Bertil Bertilsson Werme (1:19135). Mästersmed. Född 1728-07-11 i Ölsboda bruk, Nysund (T) (AI:2). Född tvilling. Bertil Werme arbetade som smeddräng i Visnum när hans första son Anders föddes 1752. Han blev sen mästersven och bodde i Jonsbols bruk Västra hammaren från 1752, när sönerna Bertel, Petter och Anders föddes. Död 1765-06-23 i Ackkärr, Lungsund (S).  
Gift 2:o 1730 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik) med Maria Olofsdotter (1:19041). Född omkring 1703 i Västra Eketorp, Södra Råda (R) (Kerstin Bjernevik). Död 1775-11-09 i Råbäckstorp, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik).  
Barn:
Catharina Bertilsdotter (1:22273). Född 1730-11-20 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik).  
Lars Bertilsson (1:22274). Född 1731-12-30 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik). Död 1732-05-26 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik).  
Lars Bertilsson (1:19136). Född 1733-03-.. i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik). Född tvilling. Död 1733-05-08 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik).  
Maria Bertilsdotter (1:22275). Född 1733-03-.. i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik). Född tvilling. Död 1733-06-01 i Ölsboda, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik).  
Lars Bertilsson Werme (1:22276). Född 1734-04-.. i Ölsboda bruk, Nysund (T) (A2:2 Visnum). Död omkring 1782 i Årås hammar, Södra Råda (R) (Kerstin Bjernevik).  
Daniel Bertilsson (1:19137). Mästersven. Född 1736-11-16 i Sjöhammaren, Visnum (S) (AI:2 Visnum). Flyttade 1761 från Sjöhammaren, Visnum (S) till Vesterlandet (Kerstin Bjernevik).  
Magnus Bertilsson (1:22277). Född 1740-02-03 i Jonsbols hammar, Visnum (S) (Kerstin Bjernevik). Död 1740-10-26 i Jonsbols hammar, Visnum (S) (Kerstin Bjernevik).  
Ingeborg Bertilsdotter (1:19138). Född 1741-12-16 i Jonsbols hammar, Visnum (S) (Kerstin Bjernevik). Död 1746-03-14 i Rönnebol, Rudskoga (S) (Kerstin Bjernevik).  
Kerstin Bertilsdotter (1:22278). Född 1745-10-08 i Rönnebol, Rudskoga (S) (Kerstin Bjernevik).  
Ingeborg Bertilsdotter (1:22279). Född 1750-02-17 i Älvbro hammar, Varnum (S) (Kerstin Bjernevik). Död 1797-04-10 i Solberga, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik).  
II:2 fm  
Karin Uddersdotter (1:22264). Född mellan 1687 och 1699 i Grees (Kerstin Bjernevik). Död 1729-07-31 i Ölsund, Nysund (T) (Kerstin Bjernevik). (Barn I:1, s )  
Gift 1713-09-29 i Varnum (S) (Smedskivan) med föregående ana.  
Generation III
III:1 ff f  
Olof Olofsson Werme (1:19037). Mästersmed. Född 16.. i Västerbo, Skinnskatteberg (U) (Kjell Ankarstad). Begravd 1706-06-03 i Holmen, Hed (U) (Örjan Hedenberg). Oloff Wärme, Oluff Wärrme, Mästersmed finns noterad i Odensvi mantal 1646-1647, strax norr om Köping och i Skinnskatteberg mantal 1649-1660. (Barn II:1, s , Far IV:1, s , Mor IV:2, s )  
Gift  
Barn:
Bertil Olofsson Werme (1:19039). Född omkring 1676 i Älvbro hammar, Varnum (S) (Kerstin Bjernevik). Död 1766-11-07 i Solberga, Visnum (S) (Kerstin Bjernevik). (Se II:1, s ).  
Johan Olofsson Werme (1:54885). Mästersven. Född 1690 (Smedskivan). Död 1765-07-24 i Högfors, Gräsmark (S) (Smedskivan).  
Generation IV
IV:1 ff ff  
Olof Werme (1:18797). Hammarsmed, smedsålderman. Född beräknat 1612 i Warimez (Belgien) (Örjan Hedenberg). Född i Warimez (7 km n om Thuin), Thuin i södra Belgien, död 1687 i Vesterbo, Skinnskatteberg, Hammarsmedsmästare, Ålderman i Vesterbo, Skinnskatteberg Sn (U). 1637 finns en Anders Werme noterad i Grythyttans Mantalslängd. Det kan kanske misstänkas att han kan vara far till Oloff. Det måste undersökas. Vidare finns en anteckning i Erik Appelgrens bok vallonernas Namn om en Erich Wärme i Norrköpings mantalslängd 1631. Kan möjligen vara en bror till Anders. Han återfinns sedan 1661 i Hällestads Mantalslängd utanför Finspång i Östergötland. Han är gift med Anna Valentinsdotter. Dotter till Valentin hammarsmed i Sonstorp, Hällestads mantal 1648-1656. I Skinnskattebergs första bevarade husförhörslängd från 1660 talet är Olof och hustru Anna noterade som icke läs och skrivkunniga medan deras barn är fullt godkända till alla delar. Detta kan tolkas som invandrarens språksvårigheter. Modersmålet var ju franska. I 1646-1647 års mantalslängd från Odensvi är en Oluff Wärrme hammarsmed (Wärmme, Warme) inskriven. Olof finns noterad boende på flera platser inom Skinnskattebergs Sn. 1660 Broby hammar, 1662 Rödbyn, 1662 Rosthyttan, 1664 Östanfors, 1670 Flodhammar, 1672 Vesterbo. År 1685 är Mäster Oloff Wärme Ålderman dopvittne vid ett dop i Vänshyttan. 1687 Dom Sexuagesima begrovs Olof Werme ålderman för smederna. Inflyttad 1663 till Västerbo, Skinnskatteberg (U). Död 1687 i Västerbo, Skinnskatteberg (U) (Kjell Ankarstad). Begravd 1687-01-30 i Skinnskatteberg (U) (Örjan Hedenberg). (Barn III:1, s )  
Gift med efterföljande ana.  
Barn:
Margareta Olofsdotter Werme (1:19124). Född 1643 i Skinnskatteberg (U) (Smedskivan). Död 1722-12-24 (Smedskivan).  
Daniel Olofsson Werme (1:55322). Född före 1648 (Smedskivan).  
Sara Olofsdotter Werme (1:19129). Född omkring 1650 i Skinnskatteberg (U) (Smedskivan).  
Henrik Olofsson Werme (1:18794). Hammarsmedsmästare i Långvinds bruk, Enånger (X). Född omkring 1650 i Skinnskatteberg (U) (Smedskivan).  
Brita Olofsdotter Werme (1:19131). Född 1659 (Smedskivan). Död 1674-04-05 (Smedskivan).  
Kerstin (Karin) Olofsdotter (1:19132). Född 1662 i Västerbo, Skinnskatteberg (U) (Kjell Ankarstad).  
Olof Olofsson Werme (1:19037). Född 16.. i Västerbo, Skinnskatteberg (U) (Kjell Ankarstad). Begravd 1706-06-03 i Holmen, Hed (U) (Örjan Hedenberg). (Se III:1, s ).  
Anna Olofsdotter (1:19130). Född 16...  
Stefan Olofsson (1:19123). Född 16...  
IV:2 ff fm  
Anna NN (1:18798). Född omkring 1618 (Örjan Hedenberg). Begravd 1688-03-25 i Skinnskatteberg (U) (Örjan Hedenberg). (Barn III:1, s )  
Gift med föregående ana.  
Ove!

2007-03-09, 13:59
Svar #54

Per Holte Rosenkilde

Hei!
 
Jeg kom uventet inn på den familien som Nina Warme omtalte i et innlegg under denne debattheadingen i 2002, og kan nå gi noe mer detaljerte opplysninger om den Jahn Jahnsen Warme som død i Eidsfoss i 1765. Jeg har deltatt i et team som har prøvd å komme litt lenger med denne familien.
 
Han er etter alt å dømme identisk med Jan Jansen som rundt 1732-33 kom fra Sverige til Baaseland jernverk i Aust-Agder sammen me en Jan Bentsen som hammesmedsvenner. Jan Jansen og Berte Olsdatter giftet seg i Holt i Aust-Agder 27/9/1733 (Berte har jeg ikke klart å knekke enda). Rundt 1740 flyttet familien til Fossum jernverk i Telemark, der han bodde til en gang mellom 1761 og 1765, og der de fleste barna som overlevde ham er født. 
 
Vi har ikke funet Jahn omtalt med slektsnavet Warme far Baaseland eller Fossum, men derimot fra Eidsfoss, der han døde. Navnet er også brukt av flere av hans etterkommere. Vi tror derfor det er 'ekte'.
 
Jahn Jahnsen er vitne i en rettssak i Gjerpen i 1752, og i den forbindelsen oppgir han å være født i Sverige i 1702.
 
Bevæpet med disse opplysningene, og at han på svensk side like gjerne kan ha vært kalt Johan som Jahn, ville det være spennende om noen var i stand til å identifisere hammersmeden.
 
vh
Per

2007-12-07, 15:35
Svar #55

Anne-Marie Rekvin

Upprättar denna tråden då dessa namn hör under smedsläkter också.  
 
(Det ligger en liknande tråd under övriga släkter)

2008-01-16, 15:27
Svar #56

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Vid Åryds bruk i Hemmesjö socken, Småland, verkade under åtminstone 1700-talet flera smeder med namnet Werme, en era som jag antar började i och med hammarsmeden Carl Werme (död 1772-04-17). Jag undrar om någon vet när han kom till Åryds bruk, och varifrån? Carl Wermes dotter, Annicka Carlsdotter Werme, genom vilken min anlinje går, uppges i Hemmesjö hfl vara född 15 juni 1734, men hon återfinns inte i Hemmesjö födelsebok, varför släktens ankomst till orten bör ha varit av senare datum.

2008-01-19, 16:46
Svar #57

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Som framgår av Smedskivan 5 kom han cirka 1744 från Ry i Göteryd.
Det vill säga sonen Lars var född där i januari 1744, medan sonen
Johan var född i Åryd, Hemmesjö i maj 1745.
 
Men tyvärr löser det inte så mycket, eftersom de båda äldsta barnen
inte har återfunnits födda i Göteryd heller.
Ulf Berggren

2008-01-19, 23:22
Svar #58

Utloggad Fredrik Bensch

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2020-07-05, 14:32
    • Visa profil
Ulf, detta var hur som helst nya uppgifter för mig. Tack

2008-11-11, 17:21
Svar #59

Utloggad Eva Carolusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:11
    • Visa profil
Søker:
Anna Werme, født ca.1769 ? gift med Carl Brun født ca.1768 ?, Carl og Anna gifter seg i Gresmark, Wermland,26.12.1790. De får sønnen Jan Carlsson Brun,24.04.1791 i Høgforsbruk, Wermland.
Hvor var Carl og Anna født, og hvem var deres foreldre?
Håper noen kan svare meg, på forhånd takk.
Mvh. Eva Carolusson.

2008-11-15, 15:44
Svar #60

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Anna Werme föddes 1769 17/6 i Högfors i Gräsmark och maken på samma
ställe 1768 17/2.
 
Han var son till Bengt Karlsson Brun och Valborg Filipsdotter, och
hon till Johan Johansson Werme och Maria Andersdotter Nyqvist.
 
Detta framgår på Smedskivan 5. Där finns också 4 generationer bakåt
från Anna på släkten Werme, och 3 generationer bakåt på Nyqvist från
hennes mor. Men eftersom det är så mycket är det inte så lätt att
göra ett utdrag på alltihop.
Ulf Berggren

2008-11-17, 17:23
Svar #61

Utloggad Eva Carolusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:11
    • Visa profil
Hei.
Hjertlig takk for hjelpen, det ble enda et steg videre.
Hvor kan man eventuelt få kjøpt Smedskivan 5 ?
Mvh Eva Carolusson

2008-11-18, 09:08
Svar #62

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil

2008-11-18, 16:15
Svar #63

Utloggad Eva Carolusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2018-02-26, 16:11
    • Visa profil
Hei Torsten.
Takk for informasjonen.
Mvh.Eva Carolusson.

2009-03-16, 10:13
Svar #64

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej!
Söker anor till Anders och Lena, dessa uppgifter har jag:
 
Anders Wärme. Hammarsmed. Född 1759.  
Död 1798-05-30 Brinketorpet , Walåsen , Karlskoga s:n (T).  
Dödsorsak: hastig feber. Begravd 1798-06-03 Karlskoga s:n.
Lena Olsdotter / Wärme född 1760. Död.  
Källor:
Karlskoga F:1 döda 1740-1832, GID:2458.51.11600
Karlskoga AI:7A hfl 1797-1801 sid 237 , GID:2458.112.59900
Tacksam för svar om detta.
Med vänlig hälsning
Torgny

2009-03-21, 18:59
Svar #65

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Från Smedskivan 5, med annorlunda namn på hustrun:
 
Anders Bertilsson Werme
f.1759-08-20 Jonsbols bruk, Visnum
d.1798-05-30 Valåsen, Karlskoga
Smed
Gift med
Lena Eriksdotter Svartenström
f.1761-06-18 Forsbacka, Mo
d.1834-12-26 Karlskoga
 
Föräldrar:
Bertil Bertilsson Werme
f.1728-07-11 Ölsboda bruk, Nysund
bg.1765-06-23 Ackkärr, Lungsund
Mästersven
Gift med
Maria Andersdotter
f.1733-03-26 Sälsjön, Visnum
d.1803 ca
 
Erik Larsson
Mästersven
Gift med
Katarina Frisk
 
För forts. på Bertil, se hans bror Olof i inlägget 20/1 2005, ovan.
Ulf Berggren

2009-08-14, 21:57
Svar #66

Britt Svensson

Hej  
Är det någon som känner till föräldrarna till Magdalena Werme f.1707-03-31 Långvinds bruk, Enånger. Jag tror det kan vara Peter Hindrichs:n Werme och Karin Jansdr men säker ärjag inte.
Kanske någon forskat och vet mer. Det var ganska dåligt med Hfl där.
Magdalena gifte sig 1730-06-07 med Olof Olofsson Westman och dom flyttade till Finland.
Tacksam för allt om släkten Werme.
MvH Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna