ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vångberg  (läst 886 gånger)

1999-02-02, 23:54
läst 886 gånger

Sädbom

Hej !
 
Naturligtvis skulle jag lagt mig på den här avdelningen direkt istället för på övriga släkter.
 
 
Ja, nu är jag alltså här och vill se vad som finns att utröna om denna smedsläkt.
 
Låt oss börja i mitten av 1700-talet.
 
 
Mvh

1999-04-29, 09:16
Svar #1

Henrik Lönnqvist

Jag har en ana, Bengt Andersson Wångberg, f 1776 i Näsby sn (E), d 1818 i Skärkind sn (E). BAW är son till Anders Hinriksson och Ramborg Bengtsdotter. Min Wångbergska gren är inte utredd men det verkar som om BAW:s son Anders Petter Wångberg f 1810 Gunnorp, Vikingstad sn (E), d 1851 gifter in sig i smedsläkten Höök. Anders Petter har sedan i sin tur en sondotter, min mormors mor, som gifter in sig i smedsläkten Lilja (se också min diskussion där).

1999-05-13, 12:04
Svar #2

Henrik Lönnqvist

I diskussionen om smedsläkten Lilja, se denna, menar Lena Gustafsson att en Maria Elisabeth Wångberg varit gift med en Henric Boberg, f 1751 antagligen i Ramundebodarne, Ekeby (E).

1999-05-23, 17:19
Svar #3

Utloggad Örjan Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2019-01-09, 15:48
    • Visa profil
Hej!
Jag har en Peter Wångberg, gift 1757 24/10 i Kvistbro med Sara Abrahamsdotter Gäfvert. I Ramundebodas hfl uppges han vara född 1731 i Askersund. Där finns ett par Peter att välja mellan. Eftersom inget patronymikon angetts vet jag inte vilken det är, eftersom släktnamnet inte anges.
Hälsningar
Örjan Hedenberg

2000-04-10, 17:10
Svar #4

Utloggad Anders Forsell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 10:39
    • Visa profil
Det är väl den Peter Wångberg som 1761 tillsammans med Carl Pihlblad skänkte en psalmnummertavla till kyrkan i Ramundeboda...
 
Finns att beskåda i nämnda kyrka.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna