ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tunong / Tynong  (läst 1316 gånger)

1999-09-25, 21:46
läst 1316 gånger

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag vill fråga om det är någon som kan bekräfta att detta är en vallonsläkt.
 
En Olof Tynong född den 6 mars 1854 bodde i Trönö, Hälsingland 1880.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

1999-09-27, 07:53
Svar #1

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Sam!
 
Om namnet tillhör en välkänd vallonsläkt kan det i sig vara ett bevis. Men i det här fallet kan man egentligen inte säga någonting alls. Man måste göra en anforskning för att se hur långt tillbaka namnet kan följas och om stavningen förändras eller stabiliseras.
Namnet skulle kunna tänkas vara en sen variant av Tounon, som även förekommer som Thonon, Tonno etc och är en form av det ursprungliga Anthoine, vilket är ett känt vallonskt familjenamn i Sverige.
Men som sagt, det kan lika väl vara ett lokalt taget namn. Anforskning avgör!
 
Hälsningar Kjell

1999-09-27, 14:35
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hej Sam,
 
Jag har anor i en Hälsingeby där flera av byns familjer har släktnamn vars förled är detsamma som bynamnets förled. Därför slog mig tanken att namnet Tynong eventuellt skulle kunna ha samband med bynamnet Tönnånger i Hälsingland. Om det inte är ett vallonnamn vill säga. (Tönnånger är INTE den Hälsingeby jag refererar till i inledningen)
 
Hälningar Tord Påhlman

2003-07-26, 23:01
Svar #3

Utloggad Harry Tunong

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-02-11, 23:03
    • Visa profil
Hej Vad jag vet så finns namnet Tunon upptaget som vallonnamn i en tjock bok som jag lånade på biblioteket i Limmared en gång.Erik Tunong i Tröna var min Farfar Svante Tunongs bror. Jag har försökt att fråga om namnet till då levande släktingar som Farfar farbror mm. Men de har blivit märkligt tysta.
 
Harry Tunong

2004-03-05, 15:10
Svar #4

Jonas Palm

Hej!
 
Vi får inte glömma bort släkten de la Tuange som kandidat. Flera av släkterna som Chenon tog hit ca 1600 är identifierade, men inte Tuange, vad jag vet... Läs t ex på Gaddes hemsida.
Mvh
Jonas Palm

2009-05-04, 19:28
Svar #5

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej
För att se olof Tynongs släkt bakåt se min hemsida:
http;//kenalexis.se
 
Han är INTE vallonsläkt utan härstämmar från Trönö och Tygsta
Med vänliga hälsningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna