ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-07-26  (läst 3893 gånger)

2014-02-04, 10:26
läst 3893 gånger

Carl Szabad

Efter nerladdning, uppackning av zip-filen och import av gedcom-filen till Holger8 fungerar databasen helt OK, fast det tog en bra stund att importera den. Ni kanske är för otåliga. Det låter annars som om det är säkerhetsinställningarna är för hårt ställda någonstans.
 
Tidigare försökte jag importera den till äldre Holger-versioner, men antingen väntade jag inte tillräckligt länge eller också hängde det sig någonstans. En fråga 2012 till databasens upphovsman om den är garanterat OK är ännu obesvarad.

2014-02-04, 10:44
Svar #1

Utloggad Birgit Gahnström Hallström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1049
  • Senast inloggad: 2023-11-09, 10:47
    • Visa profil
Hej Birgitta.
Du ser nog inte understrecket ska vara efter lilla b_g
b_gahnstrom@hotmail.com
Måste jag ha ett tomt släktforsknings program
att ta hem det i.
För jag vill inte ha det i min släktforskning.
mvh Birgit

2014-02-04, 11:24
Svar #2

Carl Szabad

Birgit! Eftersom filen är i gedcom-format, som är det standardiserade filformatet för stt exportera och importera databaser för släktforskning, behöver du ha ett program som kan läsa den. Fast du kan väl skapa en ny databas i alla olika släktforskarprogram förmodar jag och lägga den i.
 
Och hur strukturerar du för övrigt din egen släktforskning om du inte har en databas att lägga in den i?
 
(Meddelandet ändrat av carl 2014-02-04 11:25)

2014-02-04, 11:32
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Angående e-postadresser så har rådet alltid varit att aldrig skriva ut en e-postadress (egen eller andras) på ett öppet forum. Skriv istället så här: förnamn[punkt]efternamn[snabel-a]hotmail[punkt]com
Alltså: b[understreck}gahnstrom[snabel-a]hotmail[punkt]com
 
Då försvåras automatisk läsning och insamling av adresser som sedan kan säljas vidare för spam och bedrägerimejl. Om man har en hemsida kan man göra en bild av e-postadressen i stället för att ha den klickbar.
 
Någon som vet om dessa råd fortfarande är aktuella?

2014-02-04, 14:31
Svar #4

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Birgit
 
Jag tror att du skulle ha stor glädje och nytta av att gå ett par kurser:
 
1, En kurs som handlar om hur datorn fungerar
2. En kurs om släktforskning med hjälp av dator
 
Det finns en hel del kurser att välja på
 
/Olle

2014-02-04, 16:01
Svar #5

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Man behöver inte ha ett släktforskningsprogram för att ha nytta av GEDCOM-filen. Registrera dig gratis på ancestry.se (du behöver inte köpa något abonnemang) och skapa ett släktträd där - under menyn Släktträd finns alternativet Ladda upp en GEDCOM-fil. Det är som sagt 221,000 personer i filen så det tar ett tag, men jag gjorde så med filen när den innehöll 210,000 personer och det fungerade. Man kan också ladda ner gratisprogrammet Family Tree Maker Express från ancestry.se och använda det istället för webbsidan.
 
Använder du webbsidan så gör trädet privat, annars kommer du få en hel del frågor från amerikanska svenskättlingar om personer i det trädet, frågor du inte kan svara på...

2014-02-04, 17:50
Svar #6

Utloggad Birgit Gahnström Hallström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1049
  • Senast inloggad: 2023-11-09, 10:47
    • Visa profil
Tack Olle.
Vill du hålla i dessa.
jag bor ute på landet, har tyvärr inte någon tillgång-
mvh Birgit

2014-02-11, 20:23
Svar #7

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Gotländska släkter finns nu med tillhörande webbsida på:
 
https://dl.dropboxusercontent.com/u/25309888/index.html
 
/Olle

2014-03-03, 17:44
Svar #8

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2014-05-30, 17:54
Svar #9

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2014-09-04, 15:47
Svar #10

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2014-12-29, 09:24
Svar #11

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2015-02-10, 07:54
Svar #12

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2015-07-12, 09:21
Svar #13

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt

2015-07-16, 00:21
Svar #14

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Olle, du måste varna oerfarna släktforskare för att ladda ner din fil. Den är ju späckad med fel. Jag har gjort några stickprov och resultatet är inte bra.
 
Tre exempel. Jag har många fler men jag tycker att det är ditt ansvar att se till att berätta att dina källor inte stämmer.
 
Hans Larsson f. 1741 Norrbys, Hejdeby (död enligt dig 1776) kan inte ha lyckats få barn åtta år efter sin egen död. Nu dog han, som tur är, inte, som du påstår, 1776, utan i juli 1800, så han är trots allt far till sina barn. I alla fall på papperet. Kolla primärkällan. Hans bouppteckning.
 
Lesbiska giftermål var tyvärr inte tillåtna. I din fil gifter sig ett par kvinnor med varandra. Och får barn. Du får själv leta upp vilka jag menar.
 
Jag talade om för dig den 6 juni att du har fel vad gäller Rasmus Eriksson född 1713 vid Kaungs i Väskinde. Nu sprider du trots det påpekandet, igen felaktiga uppgifter. Jag är faktiskt lite förvånad över att du inte tar till dig rak konkret kritik.  
 
Kort sammanfattning. Stor varning för den här filen. Om ni laddar ner den kolla alltid mot primärkällan.

2015-07-17, 00:15
Svar #15

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Jag skall rätta mig själv vad gäller de två kvinnorna som får barn. Det var i en mycket äldre version av din fil. Den är borta nu såg jag. Rätt skall vara rätt. Men din databas är fortfarande mycket problematisk. Till exempel talade jag om för dig för flera år sedan att min fasters man, Karl Erik Villy Ryström (f. 1937), inte avled 1982. I själva verket avled han först förra året. Du har ännu inte ändrat detta. Jag undrar varför? Tar du inte till dig konkret konstruktiv kritik?
 
Men, eftersom jag tycker att du gjort mycket bra saker för gotländsk personhistorisk forskning så får du här en lista på några, inte alla, av de felaktigheter jag, utan att ha letat systematiskt, hittat i din databas:
 
Källhänvisningar
 
Du anger t.ex. källor som ”Väskinde C:2” och ”Lummelunda C:2” (utan sidhänvisningar) till ett antal personer som är födda långt efter den period volymerna täcker (1667-1705) respektive (1736-1818). T.ex. Anna Maria Albertina Andersdotter f. Kambs, Lummelunda 1842(!) och Thomas Thomasson Elm f. Lilla Mickelgårds, Väskinde 1788(!). Listan kan göras längre. Hittar du på källhänvisningar?
 
Föräldrar
 
Carl Petter Ferdinand Eklund (f. 1837) är inte far till Johan Bernhard Axel (f. 1866) och Anna Hildegard Johanna (f. 1867) Barnen är hustruns i ett tidigare äktenskap.
 
Stina Juditta Larsdotter f. 10/10 1799 vid Garde, Stenkyrka, är dotter till Lars Mårtensson Garde, inte Lars Larsson. (Stenkyrka CI:2 s. 131, Stenkyrka AI:3 s. 43)
 
Greta Cajsa Olofsdotter f. 1/1 1836 Lilla Röstäde, Ekeby är inte dotter till Olof Nilsson och Anna Margareta Ögren vilket framgår av Barlingbo CI:2 s. 216.
 
Olof Thomasson, enligt dig f. 1772 vid Lilla Mickelgårda, Väskinde, son till Thomas Thomasson och Katarina Mickelsdotter samt gift med Lena Greta Olofsdotter i Vallstena 1805 är i själva verket Olof Thomasson f. 24/11 1778 vid Lilla Mickelgårds (Väskinde CI:3 s. 149) och son till Thomas Olofsson och Katarina Larsdotter.
 
Jöran Pettersson Wessman enligt dig född 19/12 1771 vid Nors, Väskinde har antingen fel födelsår eller fel föräldrar. Den Jöran som föds detta datum har föräldrarna Petter Petterson Nors och Ingrid Persdotter. (Väskinde CI:3 s. 127)
 
Äkta par
 
Per August Andersson f. 1860 i Torsås var inte gift med Maria Olivia Molin f. 1863 på Fårö. Hans hustru är Sofia Matilda Molin f. 1870 på Fårö. (Sveriges befolkning 1900)
 
Födelse/dödsår etc.
 
Lauritz Andersson, präst i Vamlingbo enligt dig död 1649, gift med Sidsele Nielsdotter, enligt dig född 1664. Du ser själv diskrepansen. De skall dessutom enligt dig haft en son vid namn Tynnes Larsson, död 1687. Detta är inte belagt i samtida källor utan bygger på en gissning i en släktutredning utförd av David Gadd. Gadd skriver i sin släktutredning om Nore i Vamlingbo att Tynnes möjligtvis kan vara son till Lars Andersson men att det inte finns några direkta belägg för detta.
 
Carl Theodor Alfred Bolin (död 1867) Flyttar enligt dig till Visby 1870.
 
Lars Mårtensson, enligt dig f. 1763 vid Broungs, Stenkyrka är född vid ej angiven ort 22/2 1761 (Stenkyrka AI:3 s. 43) Anges dock vara från Broungs vid vigseln men där står också: “Intagne arvingar vid Lars Garde.”
 
Cajsa Lisa Persdotter enligt dig f. 30/1 1832 vid Gällungs, Väskinde , finns inte i födelseboken på detta datum. Dessutom har hon en syster med exakt samma namn född 31/8 1822. (Väskinde CI:3 s. 335)
 
.
 
Dessutom vill jag passa på att vara självkritisk. Jag skickade för många år sedan över en första version av Kyrkebingefilen, vill minnas att det var några tusen poster, till dig. Den versionen innehåller också en del fel.  
 
Ett sådant fel är Loretta Birgitta Jönsdotter f. 17/11 1755 vid Austers, Hangvar. Hennes mor kan knappast vara Anna Persdotter f. 1701 vid Medebys, Ekeby. Förutom att hon skulle blivit mor vid 54 års ålder så är Anna avliden före 1754 då hon inte är omnämnd i arvsmålet rörande hennes brors egendom vid Gotlands norra häradsrätt i februari detta år. Det är också oklart om hon är mor till Elisabeth Jönsdotter f. 13/12 1743 vid Austers.

2015-07-17, 00:51
Svar #16

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
... ovan nämnde Tynnes Larsson, husbonde vid Nore i Vamlingbo, är för övrigt omnämnd i danska källor första gången 1635 då han fick böta för egenmäktigt förfarande med ett lamm. (Gotlands saköreslängder 1600-1645 s. 136) Han är m.a.o född bra mycket tidigare än sin egen mor om man får tro din databas.

2015-07-21, 21:39
Svar #17

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Olle, allvarligt talat. Sluta sprida din gotlandsfli. Och sluta lägg ut dina okontrollerade antavlor här på anbytarforum. Som sagt har du det bästa syfte med det du gör men det här håller ju inte. Senast hittade jag Lena Olofsdotter f. 1753 vid Lilla Hulte, Endre, död 17/11 1826 Skogs, Vänge. Enligt dig så är hon dotter till Olof Olofsson Gottberg född 23/3 1756. Ser du verkligen inte hur du är ute och cyklar med dina sammanställningar av andras forskning.

2015-07-22, 12:30
Svar #18

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag är överens om att kvaliteten på databasen inte håller måttet.
 
Men å andra sidan är det en enorm samling med data för Gotlandsregionen.
 
Olle, Jens och alla andra Gotlandsforskare,  
skulle det med ett öppet samarbete gå att med Olles databas som grund börja på något nytt.
Om flera forskare samarbetar, bryter ut kända delar av Olles databas, rättar och korrigerar och därefter på nytt samlar och sammanställer till en gemensam databas.
 
Lägger man från början focus på kvalitet i stället för kvantitet skulle slutresultatet kunna bli en stor tillgång för många Gotlandsforskare.
 
Det finns en stor potential om vi var några släktforskare som samarbetade.

2015-07-23, 23:47
Svar #19

Utloggad Gunnar Mattsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-07-24, 17:13
    • Visa profil
Hej,
 
Det finns flera viktiga generella aspekter på Olles databas man kan diskutera. Förmodligen är jag dum som ger mig in i denna diskussion, eftersom jag har förstått att det finns starka åsikter för och emot. Men jag hoppas alla inblandade ser att mitt uppsåt är gott.
 
Först vill jag understryka att databasen är Olles skapelse och det är förstås han som äger den och som bestämmer vilken nivå på källhänvisningar och kvalitet i övrigt (t.ex. att välja bort osäkra uppgifter) som skall gälla, och som även har möjlighet att bjuda in andra till ett samarbete. (Hoppas bara att alla levande personer nu är borttagna, så att databasen även uppfyller personuppgiftslagens krav.) Trots bristerna är det ett imponerande arbete som Olle har lagt ner. Var och en bestämmer själv om man vill ladda ner databasen och på vilket sätt man vill utnyttja data. Man kan t.ex. använda databasen för att leta på bred front efter personer som har ett visst namn eller är födda ett visst år. Däremot tycker jag att Olle tydligt kunde skriva en varning att det finns många fel i databasen (vilket är naturligt för den stora datamängden) och att det är varje användares ansvar att kolla uppgifterna innan man lånar dem och för dem vidare. Min bild av databasen stämmer rätt väl med vad Jens säger då det gäller släkter och socknar som jag har lite koll på. Om man t.ex. tar de släkttabeller som Olle har kopierat från databasen hit på Anbytarforum skulle jag säga att det i många tabeller finns åtminstone ett allvarligt fel, som ofta innebär att en släktgren blir helt fel (eftersom det ofta är släktskapet mellan två personer som är den svaga punkten).
 
En annan sak, som jag tycker att alla användare av Anbytarforum har rätt att ha en åsikt om, är just de långa utdrag ur databasen som Olle i många fall, och säkert i bästa välmening, har lämnat som svar på andra släktforskares korta frågor om hjälp med en viss person eller släkt. Min åsikt är att dessa långa utskrifter förfelar diskussionen här på Anbytarforum. Som jag ser det är syftet med Anbytarforum att diskutera metodfrågor, få hjälp med att tyda en svårläst text i en källa, få en förklaring till ett gammalt ord eller företeelse, få hjälp att komma vidare när forskningen har kört fast (t.ex. när en släkting har flyttat utan uppgift om varifrån eller vart), och inte minst skapa kontakt med andra släktforskare (kanske avlägsna släktingar) som är intresserade av samma släkt eller socken. Om jag ställer en fråga om en viss person förväntar jag mig inte en släktutredning i 7-8 led, utan i bästa fall bara ett kortfattat tips på en källa där man kan hitta något som för forskningen vidare. Ett tips i all vänlighet till Olle är alltså att svara med högst två släktled och sedan eventuellt en vink om att mer finns i hans databas, ifall frågeställaren inte vill göra det roliga jobbet att forska vidare på egen hand.
 
Slutligen, det finns flera filosofiska frågor kring detta med en databas som har som syfte att täcka in (nästan) alla som har levt i ett landskap. Det finns t.ex. en parallell till Olles databas i Västerbotten med angränsande landskap och om jag har förstått rätt har det blivit viss irriterad diskussion bland släktforskare kring den databasen. Jag tror att en anledning till dessa diskussioner är att en del släktforskare ser dessa stora databaser som ett hot mot själva släktforskningens framtid. Om all tillgänglig information om ens släkt redan finns i en färdig databas, vad finns det för anledning för mig att börja forska? Själv hade jag förmånen att börja släktforska på Landsarkivet i Visby i början av 1980-talet, när man fick läsa i originalböckerna, vilket jag minns som en speciell högtidlig känsla. Sedan kom en period med mikrofilm och mikrokort som jag inte längtar tillbaka till. Efter ett långt uppehåll började jag om för drygt tio år sedan i samband med att källorna gjordes tillgängliga på nätet. Kanske de som börjar släktforska idag ändå får en närhetskänsla genom att läsa de avfotograferade handskrifterna i stället för databasens mängd av intetsägande namn? Jag har alltmer övergått från att forska på min släkt till att forska på gårdar och socknar, och med andra källor än bara kyrkoböcker. Med den inriktningen blir förstås släktdatabaser mindre intressanta, men jag ser även en stor brist: Det finns många personer i arkivhandlingarna som man inte kan koppla ihop med släkter, men som ändå levde och som kan ha lämnat minst lika intressanta spår i t.ex. domböcker som personer som har nu levande släktingar. Det gör t.ex. att det blir tveksamt att använda databaserna för att ta fram statistik för befolkningen vid olika tidpunkter eller för olika delar av Gotland. Kanske skulle Olles databas bli mer värdefull (och med färre fel) ifall han gjorde om den till ett personregister utan släktkopplingar (eller med endast väldokumenterade kopplingar), men med bättre källhänvisningar? Ett problem är förstås att släktforskningsprogram är uppbyggda kring principen att alla personer måste ha en koppling till någon annan person.

2015-07-24, 00:35
Svar #20

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Olles fil lär inte överleva många sekunder om det skulle rulla in en anmälning om brott mot PUL. Undertecknad finns t.ex. med i databasen. Jens lerbom född 12 mars 1964. Morsan Gertie är också med, född 1941 och vid god vigör. Har personligen inget emot att hängas ut i en släktforskarfil. Andra nu levande kanske tycker annorlunda. Återkommer i morgon med några kommentarer och exempel om Olles gotlandsfil. Den är inte baserad på forskning ens i ordets mest basala betydelse.  
 
 
(Meddelandet ändrat av jenslerbom 2015-07-24 00:40)

2015-07-25, 00:25
Svar #21

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Jag lägger ner den här diskussionen med förhoppning att Olle på allvar tar til sig vad jag och andra sagt. Filen är ett sammelsurium av uppgifter hämtade från släktböcker, inlägg här på anbytarforum etc. etc. Ingen egen forskning. För det mesta utan källhänvisningar. Riktigt allvarligt är t.ex. att Olle tycks ha skrivit in C. J. Hallgrens gotländska släktbok från 1926, rakt av, utan att ha dubbelkollat. Den är späckad med fel. Där hittar man t.ex. Hans Blunk enligt Hallgren gift med Dordi Hansdotter från Väskinde. det var de inte. Hallgren har inte kunnat tyda Väskinde födelselängd. Där står något helt annat.
 
Jag hade nöjet att få känna en riktig gotlandsforskare, Karin Felderman (hennes arkiv ligger nu i landarkivet i Visby) hon släppte som du säger Gunnar bitar av information till den som frågade, inte för mycket. Tjusningen var, som hon tyckte, att hitta själv.

2015-07-26, 11:18
Svar #22

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Hade varit intressant att höra vad Olle själv har för åsikt, det är ändå hans material som vi diskuterar. Vad tycker han själv om allt ihop?
Eftersom han gång på gång sprider sin fil och uppgifter här på anbytarforum. Det verkar ju inte som han tar åt sig nåt av den kritiken han får. Men hans måste nog nån gång börja lyssna på vad folk säger. Jag menar bara att om jag höll på med ett projekt och det kom folk och sa att det var nåt som va fel och på tok så hade jag i alla fall tagit åt mig av kritiken och försök rätta till felen så det blev rätt. Men han verkar inte lyssna på nån som helst kritik.

2015-07-26, 11:37
Svar #23

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Sen är det här med och ge hjälp också en annan fråga, om nån kommer och säger hej jag vill börja forska på min farfar som är född te x 1920 i Bunge och frågar hur man gör och sen får man en antavla på 12 generationer vad är det för hjälp egentligen? Personen som frågar förstår inte mycket mer om släktforskning än han gjort tidigare men han har mycket mer info än tidigare. Är det inte bättre att försöka förklara och visa vilka källor man kan gå in i och HUR man kommer fram till släktskapen som är det viktiga? Ge istället 2-3 generationer med kloka källor och visa hur man går till väga istället för denna otroliga mängd info.
Sen vill jag understryka att jag inte har nåt som helst emot att man delar med sig med sitt mtrl tvärtom det är både roligt och spännande att få ta del av andras forskningar och jag delar gärna med mig av mitt eget mtrl. MEN när man får en antavla på 12 generationer med dåliga källor eller rättare sagt obefintliga källor då kanske det inte är sån bra hjälp ändå?
slutligen vill jag bara understryka och säga att släktforskning är kul och det är roligt att dela med sig av sina egna upptäckter och slutsattser. Men nya oerfarna släktforskare som inte kan så mycket om källkritik och att man alltid skall dubbelkolla då kanske man skall hålla ner mängden info och istället vara noga med hur man får fram informationen så att det går att dubbelkolla att allt är rätt. För alla gör vi ju fel, hur länge vi än hållit på så blir det ibland fel nånstans.

2015-07-26, 17:12
Svar #24

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag tänkte mig att det skulle vara positivt för Gotlandsforskare att ha en geografiskt orienterad databas med släktkopplingar. Inte ”bara” register över födda/döda/vigda som många släktforskarföreningar satsar på.
 
Men Gunnars påpekande: ”Slutligen, det finns flera filosofiska frågor kring detta med en databas som har som syfte att täcka in (nästan) alla som har levt i ett landskap.”
 
Detta är ju den grundläggande frågan:  
Vill vi ha en sådan databas?
Skulle Gotlands Genealogiska förening vara intresserad av att den skapas?

2015-07-26, 17:17
Svar #25

Carl Szabad

Kloka synpunkter, Sebastian. Jag har roat mig med att importera filen i mitt program Holger, som har en bra databaskontrollfunktion. Så här blev resultatet för den som vill rätta sin fil.
 
(60.2 k)

2015-07-26, 19:03
Svar #26

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Ja en hel del fel som sagt, lägg sen till alla släktskap i filen som inte har kloka källor då får vi ännu mer fel

2015-07-26, 19:24
Svar #27

Utloggad Sebastian Sedersten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 00:11
    • Visa profil
Skall man göra en gotländsk databas tycker jag man skall koncentrera sig på det äldre materialet från ca 1750 och bakåt, och sen kolla i bouppteckningar, domböcker mm på de personer som levt innan kyrkböckerna och kunna göra kopplingar till de som finns i kyrkböckerna.

2015-07-26, 19:59
Svar #28

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Utan att ge mig in alltför mycket i diskussionen så vill jag säga att jag fick en hel del uppslag från databasen när jag använde den. Speciellt när personer flyttar mellan socknar så kan det vara nog så svårt att själv följa dem, så en databas som denna kan ge indikationer man inte själv skulle kunna enkelt hitta. I vissa fall innebär det att man slipper leta igenom hela kyrkoböcker för att hitta enstaka födelse- eller dödsuppgifter till exempel. Men kanske är inte alla lika förberedda på att man måste undersöka och kontrollera materialet själv. Förutom fördelarna så fick jag också en hel del problem med bland annat en sanslös sammanblandning av två personer med samma namn bland mina anor (med barn och föräldrar från bägge i en salig röra) och om jag inte hade sådant kontrollbehov skulle jag mycket väl kunnat bli lurad av det och nöjt mig. Men jag kan ändock se fördelarna.

2015-07-26, 23:28
Svar #29

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Jag håller med Stefan Gelow om att filen kan vara ett hjälpmedel, men det gäller erfarna forskare. Det finns rena skräckexempel, särskilt på ancestry, men även på andra ställen där primärkällan är träd på ancestry samt X och Y:s blogg eller gotlandsfilen. Resultatet av Carls körning i Holger var också värre än jag anat. Då är ändå inte alla felaktiga källhänvisningar och Hallgrens släktbok inräknat i det.  
 
Jag vill återigen understryka Olles mycket betydande insatser för gotländsk personhistorisk forskning, det skall han ha ett stort erkännande för, men det gäller tyvärr inte den här filen. Sen vill jag också hålla med vad Sebastian skriver (och som också var Karin Feldermans ledstjärna, ge hjälp men bara så att du kan gå vidare och hitta själv)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna