ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 12 juni, 2012  (läst 3642 gånger)

1999-06-05, 22:35
läst 3642 gånger

Leif Gustafsson

Jag vill gärna komma i kontakt med personer som forskar på kolaren Anthonius Tourneur, född i Sedan, när?, död i Skatelöv (G) 169?

1999-06-07, 16:21
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Att Magdalena Andersson gör det vet du kanske?
Ulf Berggren

1999-06-18, 07:29
Svar #2

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Inte för att jag forskar speciellt på Anthoine Tourneur, men du kan få de uppgifter jag har på honom. Kanske är det något nytt utöver boken.
 
Anthoni Tourneur, bördig från Sedan, arbetar 1630--35 som kolare i Finspång. Hans hustru är kvar på hemorten 23/12 1631 men torde förenas med sin make någon gång under 1630-talet. Anthoni stannar nämligen i Sverige och finns 1640--41 i Leufsta enl avräkningsboken. Som framgår av Norrköpings Journal 15/11 1645 (K 163) arbetar han då vid Forsmark och har lämnat en skuld efter sig vid Leufsta.
  Enl Allbo härads dombok 23/7 1651 framkom för rätta länsmannen Erengisle Olufsson, fullmyndig på Hr Arnout De Reehes vegnar och Tingskiöte Antoni Turnj och hans hustru Margaretha Ruben och dheres sohn Vilhelm Turnj norregården Smörhöga för 480 Dr smt.
  Åren 1652--76 finns han som Anthonius kolare i Smörhöga i Skatelöv. Hans hustru under denna period heter Elin. Både man och hustru anges vid mitten av 1670-talet vara utgamla och avlider trol några år senare. I roteringslängden 1676 bär han sitt släktnamn, vilket då stavas Torne. Några gånger kallas han även Anton Stenson. Anthoni arbetar antagligen vid Huseby bruk eller Ålshult.
 
Barn:    Nicole   g m Jean Tissier
         Welam
         Françoise         bg 16/9 1688 i Skatelöv, i Allbo dombok 25/10 1686, boende i Smörhöga och g m Paul (möjl Pousette) åtminstone 1652--76
         Glaude
 
Hälsningar Kjell

1999-08-02, 01:11
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anton kålares, Anton Tornör etc (Anthoni Tourneur) dotter Francoise (Franswär) Antonsdotter var gift med en Pål/Påfvel Persson i Smörhöga, Skatelöv sn. Han var ingen Pousette, detta är en feltolkning av Lindblom utifrån sonnamnet/efternamnet Persson. Jag misstänker att Pål även var av vallonsläkt trots hans svenska sonnamn. Det finns nämligen en Paul Personne som nämns på 1630-talet som byggmästare i Österby. Samtidigt nämns en Anton Mineur i österby. Denne Mineur arbetar senare vid Huseby bruk där även Pål Persson finns. Pål hade flera söner som däremot använder Pålsson som efternamn.
 
Antonis hustru Margareta Ruben var troligen avliden redan före 1651 då han fick tingskötning på Smörhöga - troligen levde hon dock då köpebrevet skrevs. Andra hustrun Elin var svenska med arv i Gottåsa by i Skatelöv sn.
 
Sonen Glaude kalla´s i källorna för Glad - är det inte Claude som avses ist. f. Glaude?
 
Sonen Vilhelm Antonsson Tourneur uppges vara gift med Britta Henriksdotter Rosseau av Lindblom. Hennes släktnamn uppges dock i domböckerna till Coussion inte Rousseau!!! Är det släkten Cosswa hon tillhörde istället?

1999-08-02, 01:44
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
När ni ändå håller på med denna släkt. Kan jag väl med hjälp av Kjell Lindblom, meddela att Tabellerna 4-6 i Vallonsläkter under 1600-talet, del II, utgår. Dessa är sannolikt barn till Servaes de Manhe (se samma bok, släkten de Manhay). Samtidigt är Servaes Tourneur (de Moirmon) ej identiskt med den Serva hjulmakare som finns i Daga härad. Det bör handla om den Servaes de Manhe, som nämns i detta inlägg tidigare.
 
Detta genom att en sonson till Serfwe Serweson (tabell 5, släkten Tourneur de Moirmon), kallas för Markus Servesson Mankei (kan möjligen vara född som Melker). Vidare om denna släkt...se under släkter, smedsläkter, Mankei, här i anbytarforum.
 
Mvh
Fredrik

1999-08-12, 07:16
Svar #5

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Jag har tagit del av ditt intressanta inlägg och kommer att svara om en vecka, när jag är tillbaka efter semester. Det blir nog ett långt inlägg. I avvaktan på det vore jag mycket tacksam om du har fler fakta att meddela om Paul Person(ne), framför allt om hans barn med namn och födelseuppgifter. Vet du när Paul dör? Det är en uppgift som kommer att påverka innehållet i mitt svar.
 
Hälsningar Kjell

1999-08-17, 18:49
Svar #6

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej igen Niclas!
 
I mina böcker har jag använt tre olika beteckningar för att ange faderskap. Om det står son till, så är faderskapet säkert eller så säker man nu kan vara på att det är rätt far till barnet. Står det trol son till innebär detta att man kan vara nästan säker, men inte har hittat den slutliga bekräftelsen. När jag däremot skriver möjl son till, så är faderskapet mycket osäkert och mest att betrakta som en arbetshypotes.
I det aktuella fallet med Pål Persson har jag skrivit möjl Pousette inom parentes, vilket betyder att det skulle kunna vara ett uppslag att undersöka. Namnet Paul är nämligen ganska ovanligt inom vallonfamiljerna i Sverige, men i släkten Pousette förekommer det i flera fall.
När du nu i stället föreslår Paul Personne som kandidat blev jag glatt överraskad - av flera anledningar. Han passar perfekt in i bilden och bör få epitetet trol. Dels försvinner han från Uppland på 1640-talet och har inte återfunnits någon annanstans. Dels är det mycket sannolikt att släktnamnet Personne övergår till svenskt patronymikon Persson.
I publikationen Prästens lilla kråka hittar du som praktikfall nr 8 exempel på denna namnövergång. Om vi nu antar att Paul är en Personne, kan vi med utgångspunkt från praktikfallet (som du bör läsa för att kunna följa resonemanget) fråga oss varför han inte finns med i bou 1678 efter hökaren Mickel Persson(ne) i Stockholm. Rent åldersmässigt borde han i likhet med Frans vara halvbror till Mickel. Även om han är avliden, så skulle hans barn vara arvtagare. Att Paul har barn utgår jag från, eftersom du nämner det i ditt inlägg.
Jag ser två möjliga förklaringar. Den första, att han helt enkelt glömts bort, eftersom han bor så avskilt i mörkaste Småland. Den andra, att han inte är bror eller halvbror utan snarare farbror till Mickel. Om den senare teorin stämmer, innebär den en rättelse till Paul Personnes tabell i min bok. Han är då alltså inte son till invandraren Jean.
För att få mer fakta för eller emot behöver jag ha uppgifter från dig om Pål Perssons yrke och dödsår, liksom namn på hans barn.
Frågan om Britas släktnamn kommenterar jag senare.
 
Hälsningar Kjell

1999-08-17, 22:04
Svar #7

Leif Gustafsson

Eftersom jag startade diskussionen så får jag nu försöka bidraga med några uppgifter om Pål Persson eller Påfwel Pedersson som han tydligen också kallas. Min källa då det gäller dessa uppgifter är Göran Magnusson i Alvesta, bl a styrelsemedlem i KGF.
Barn till Påfwel Pedersson och Francoise Anthoniusdotter är:
Antonius, f 164(5), död 23/3 1724, bosatt i Smörhöga.
Jacob, f 165(1), begr. 31/8 1718, bosatt i Skallakulla.
Johan, f 165(3), död 27/10 1691, Smörhöga
Henrich, f 165(5), d 12/7 1737, Smörhöga Norreg.
Maria, f 166(3), d 14/12 1745, bosatt i Hult
Pär, f 166(0), d 7/1 1736, bosatt i Ströby
Anna, f 166(7), d 27/4 1735, bosatt i Grimslöv, Stora Jacobsgård
Gunnil, f 1665, d 19/1 1741, bosatt i Hunna.
Så vitt jag vet ligger samtliga nämnda byar i Skatelövs socken.

1999-09-06, 07:56
Svar #8

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej igen!
 
Namnen på Pål Persons barn ger inga argument för eller emot tanken att han skulle vara en Personne. En del av namnen förekommer inom släkten Personne - andra inte. Återstår frågan vad han arbetade med. Var han bonde eller hantverkare av något slag?
 
Beträffande släktnamnet för Welam Antonison Tourneurs hustru Brita Hindrichsdotter har jag angett det vara Rousseau. Jag kan ha fel, eftersom jag inte själv läst de domboksprotokoll, där namnet förekommer utan har uppgiften i andra hand sedan tidigare.
Brita blir ju ihjälslagen av mågen Sune Jonsson 1/2 1694. Att hennes namn skulle vara en variant av Cochois tror jag inte på, eftersom det inte finns någon Henrich Cochois belagd i Sverige. Namnet Henrich förekommer inte i denna släkt. En Henri Rousseau finns däremot i Finspång 1651, där Brita gifter sig. I 1600-talets skrivstil kan R ibland få en utformning som gör att bokstaven liknar C. Jag skall försöka få tillfälle att läsa protokollet och se vad det egentligen står.
 
Slutligen namnet Glaude (Glad), som är samma som Claude eller Claudius. Claudius övergår ibland i Sverige till Clas, trots att detta är ett helt annat namn, en kortform för Nicolas.

1999-09-25, 21:44
Svar #9

Maj Thordin

Hej!
Jag undrar om Anton Frans(k) född ca 1775 som bodde på Hölmö soldattorp i Skatelövs socken tillhör denna släkt? Jag undrar också om någon känner till en Antonie som bodde på Häggs udde vid sjön Övden i Västra Torsås i slutet av 1700-talet.

1999-10-14, 18:05
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Maj!  
 
 Om Anton Fransk vet jag att en släktforskare vid namn Anton Herder (han har sitt namn efter denne soldat och härstammar i direkt led på manslinjen ifrån honom)som är bosatt i Älmhult forskar. Tag kontakt med honom.  
Anton Fransk, om jag inte minns fel, berättade Herder, kom till Sverige med Carl XIV Johan och ingick i något värvat regemente. Han var italienare, inte fransman som namnet antyder (fick det i Sverige). Hans ursprungliga familjenamn lär också vara känt.  Anton Herder står i telekatalogen och är en känd lokalpolitiker.

1999-10-21, 20:54
Svar #11

maj


2001-06-27, 17:45
Svar #12

Arne Blom

Har någon uppgifter om ovanstående Anton Påfvelsson i Smörhöga (f 164(5), död 23/3 1724) barn?  Är han den ende av Anton Tourneurs ättlingar som bar detta ovanliga förnamn?  
 
Mvh Arne Blom

2001-10-01, 20:25
Svar #13

Börje Ohlsson

Min ana Maria Pålsd:r var född 1724 25/5 i Smörhöga Norregård. Föräldrarna var Pål el Påvel Jacobsson och Bengta Månsd:r. När dessa gifter sig 1704 28/2 anges Pål komma ifrån Smörhöga och Bengta komma ifrån Skäggalösa. Är möjligen Pål Jacobsson sonson till tidigare nämnde Pål Persson? Vet någon något om Bengta Månsd:r från Skäggalösa?

2001-10-03, 10:15
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Påfvel (Pål) Jacobsson , kyrkvärd, bonde i Hölme (åtm. 1714, 1717), och sedan i Smörhöga södregård(åtm. ifrån 1719)och även i norregård, bägge i Skatelöv sn
född omkr 1676 i Tannatorp, Skatelöv sn  
son t: Jacob Påfvelsson ohh NN i Tannatorp (omkr. 1676), senare i Gottåsa (åtm. 1696), bägge i Skatelöv sn [Jacob var enligt Allbo db 1687 20/6, kombinerat med fadderuppgifter, son till Påfvelm Persson (Personne??) ohh Francoise (Franswär/Franswid) Antonsdotter i Smörhöga norregård)
P.J. dog 1767 15/12 i Smörhöga, 92 1/2 år g.l
gift 1704 28/6 i skatelöv m. Bengta Månsdotter ifrån Skäggalösa (född trol. 1680, döpt 4/12 1680; trol. dtr t Måns Persson i Skäggalösa. Den 2/7 1720 begarvdes hustrun Görit från Skäggalösa Norregård, hustru till Måns Pehrsson, 71 år g:l.1722 14/12 avled gamle änklingen Måns Pehrsson från Skäggalösa Norregård 84 1/2 år g:l].
Bengta avled 24/10 1747 i Smörhöga norregård, 68 år g:l
 
Barn:
Påhl/Påfvel Påhlsson/Påfvelsson f 1705, dp 9/8 gift 12/4 1730 i skatelöv m. pigan Karin Nilsdtr i Odensjö (Skatelöv sn)
Måns Påhlsson/Påfvelsson f 1708, dp 20/9  
Maria Påfvelsdotter f 1714 i Hölme, Skatelöv sn , dp 10/1 -
Karin Påfvelsdotter  , gift 1735 15/6 i Skatelöv m. klockaren i Torsås Nils Månsson
Jacob Påfvelsson f 1719, dp 16/9 - gift 1744 26/10 i skatelöv m. Kierstin Månsdotter i smörhöga
Maria Påfvelsdotter f 1724 25/5 - gift 21/3 1746 i Skatelöv m. Jon larsson i Torhult, V. Torsås sn
 
Mvh  
Niclas R.

2005-12-23, 23:15
Svar #15

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag ställer Arne Bloms fråga från den 27 juni 2001 igen: är det någon som har uppgifter om Anton Påfvelssons barn i Smörhöga?
 
Jag har nämligen upptäckt att min ana Johan Torstensson f. 1723 i Smörhöga, Skatelöv, var son till en Ingeborg Antonsdotter (som enl. faddersuppgifter bör vara syster till Anna (1680-1756), Maria (1675-1729) och Ingjerd Antonsdöttrar, alla tydligen ursprungligen från Smörhöga). Dessa bör väl vara Antons döttrar?
 
Mvh/Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2005-12-25, 19:46
Svar #16

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej igen!
 
Kan tillägga att min ana Ingeborg Antonsdotter (Anton Påfvelssons förmodade dotter från Smörhöga, Skatelöv) dog 1766 hos sonen Johan Torstensson i Hult, Skatelöv, 80 år gammal.
 
Mvh/Markus.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2005-12-25, 22:29
Svar #17

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Markus,
i KGF:s datbas finns följande barn till Anthon i Smörhaga - endast faderns förnamn anges. Datum avser dopdag.
 
1682-12-24 Håkon
1689-09-20 Ingär
1693-03-19 Ingiär
1695-11-03 (Francoise) Franswär  
 
Faddrar 1693: Oluf i Gåttåsa. Benckt, Henrick och Joen i Smörhöga. Karin i Smörhöga. Gunnel i Onsiö. Anna i Grimslöf. Elisabeth i Smörhöga.
 
Faddrar 1695: Hendrick i Smörhöga. Johan ibidem. Dr. Johan i Grimslöf. Johanna i Smörhöga. Maria ibidem.
Hälsar vänligen
Maud

2006-08-15, 17:26
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ur Herrelund (~Härlunda) friherrskaps dombok 1662, borgrätten 22 maj:
Dito framhades Clodi Antonison ogifft, som hade belägrat en kona
Botel Nielsadoter i gåtåsa ogifft, aff ächta föräldrar född, doch
förr belägrat af Anders i Lön?hult [nuv. Lönashult!] , och nu aflat barn sig emillan
det dödt är, ty böte han effter ordningen half boot 20 m:r # lyffte
för booten hans fadher; hon konan skall och stå oppenbahra Skrifft
och stå nästkommande Söndagh medh en nakot och baar arm Wed
kyrkiodörren i Skatelöf, hafwandes et rijs i sin handh.
# och stånde up-
penbara skrift

2007-04-01, 14:10
Svar #19

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vem är Nicole Tourneur (död 1684) som var gift med hjulmakaren Jean Tissi dotter till?  
Ovan har Kjell Lindblom angett henne felaktigt som dotter till kolaren Anthoine Tourneur i Smörhöga, Skatelöv socken. Då denne Anton klart och tydligt av Allbo härads dombok 1686 27/10 enbart anges ha tre arvingar så kan Nicole Tourneur uteslutas som dotter till denne. Hon eller hennes efterlevande barn (se Lindblom Vallonsläkter del II s 243ff) skulle i så fall ha haft arvsrätt till den gård i Smörhöga som Anton kålare inköpt 1651, vilket de ej har. Så här lyder ett utdrag ur nämnda dombok Fadher Anthon Stenson han är dödh blefwen och lämbnadt effter sigh 3. Barn och Erfwingar Wilhelm, Glodh och Franswer dhe tree ära arftagne til halfwa Smörhöija gårdh
Nicole Tourneur kan ändå ha varit nära släkt med Anthoine Tourneur. En syster eller brorsdotter?
När är Nicole Tourneur belagd och ungefär när är hon egentligen född?  
Vid Huseby bruk (Skatelöv) verkar även en kolare Mårten Tissin , vars sondotter gifter sig med ett barnbarns barn till Anthoine Tourneur. Kanske är denne Mårten Tissin släkt med Nicole Tourneurs make Jean Tissi (~Tissier, Tissin) vid Leufsta och Österby bruk i Uppland.

2008-10-08, 08:43
Svar #20

Utloggad Ove Renger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2016-02-23, 23:45
    • Visa profil
    • www.renger.se
Hej Markus!
Jag har nu lagt in uppgifterna från KGF:s databas i min egna! Är Du intresserad av en stamtavla så hör av Dig! Den är stor su jag kan sända den till Dig om Du vill! Min e-postadress är: ove@renger.se
Vänligen, Ove

2008-11-02, 20:33
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej.
 
Vilhelm Antonsson Tourneur och Brita Hindrichsdotter Rosseau, i inläggen ovan, får de en dotter vid namn Maria 1665?
 
mvh
Carina

2009-02-01, 00:21
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Vet någon vilka barn Vilhelm Antonsson Tourneur får ? Hur många ?

2009-02-02, 23:46
Svar #23

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Jag har inte letat efter Vilhelm Antonssons barn, men jag har stött på några Wilhelmsdöttrar då och då. Några Wilhelmssöner har jag inte sett skymten av. Detta är vad som finns i mina anteckningar:
 
Johanna Welimsdotter vigdes utan crona med (Bengt) i Hungerstorp d 1 jan 1980.  
Hon var dopvittne i Smörhöga 1688.
 
Elisabeth Wilhelmsdotter var dopvittne i Sjöby 1688.  
1694 vigdes Johan i Skogsnäs och Elizabeth i Smörhöga.
 
Maria Wilhelmsdotter i Sjöby var dopvittne i Torp 1690.
25 juni 1690 vigdes Sune Jonsson i Torp och Maria Wilhelmsdotter i Smörhöga.
 
Jag har inga bevis för att detta är Wilhelm Antonssons döttrar, men det mycket troligt. Wilhelm var inget vanligt namn och alla tre nämns i samband med Smörhöga-vallonerna.  
 
Det finns säkert många som har fler och bättre uppgifter än jag, men jag tror inte att någon kan tala om exakt hur många och vilka barn Vilhelm Antonsson får. Det finns ju inga födelseböcker från den tiden, och de som inte levde till vuxen ålder har oftast inte lämnat några spår.
 
Mvh
Ingegärd

2009-02-03, 09:36
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Carina mfl. Om kända ättlingar till min anfader, liksom så många andras, kolaren Anthoine Tourneur vid Huseby bruk (Skatelöv sn i Småland) se min artikel Vallonerna i Smörhöga och släkttavlan till densamma kallad Kolaren Anthoine Tourneurs avkomlingar i KGF-Nytt nr 96 (mars 2007). Göran Magnusson, Alvesta, har bidragit med utdrag ur sin släktdatabas och står därför som medförfattare i artikeln. Jag har uteslutit några personer som han felaktigt hade med som ättlingar i sin databas. Det blir tyvärr väldigt lätt en rundgång och felaktigheter när forskare byter uppgifter utan att gå till källorna och kontrollera. När det gäller Wilhelm Antonsson (han kallas ej Tourneur utom något enstaka tillfälle i domboken) så har han inga söner, åtminstone inga som nådde vuxen ålder.  Hans döttrar är de av Ingegärd nämnda Johanna, Elisabet och Maria - inga mer levde till vuxen ålder. Det finns mycket material om Smörhögavallonerna i Allbo domböcker.  
 
mvh
Niclas
 
Ps. Ortnamnet Torne i V. Torsås socken (söder om Skatelöv sn - i samma pastorat) har ej fått sitt namn efter kolaren Tourneur, eller för den delen vice versa som några glada släktforskare velat tro och sprida. Ortnamnet Torne är mycket äldre är bruksindustrin som etablerades där under 1600-talet. Slumpen kan spela oss spratt i många fall. Ds.

2009-02-03, 14:57
Svar #25

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så jättemycket, Ingegärd och Niclas. Då vet jag att Maria Wilhelmsdotter är dotter till Wilhelm Antonsson. Har varit på biblioteket och beställt hem Kjell Lindbloms, Vallonsläkter i Sverige, del II, men det tar några dagar att få hem den.
 
Det är bara det att vi har ytterligare en koppling kvar innan vi kan knyta ihop släkten med Wilhelm Antonsson och hans dotter Maria Wilhelmsdotter. Och den kopplingen är om Maria Wilhelmsdotter och Sune Jonsson har en dotter som heter Margareta Sunesdotter från Kvarnhult, som gifter sig i Almundsryd med Jöran Hansson fr. Hinneryds sn den 17/6 1724 ( Almundsryd C:1 sid 9 )
 
Tyvärr räcker inte kyrkböckerna till riktigt men jag har försökt att kartlägga Margareta Sunesdotters barns faddrar, för att se om man på den vägen kunde komma på någonting om Margaretas ursprung. Men jag kom bara fram till att det kan finnas två eventuella systrar bland faddrarna till Margareta och det är Martha Sunesdotter i Frankanäs, gift med Bonde Francke, soldat och Ingier Sunesdotter ( varifrån hon kommer kan jag ej tyda ) och där frågetecknen står kan jag heller inte tyda ställena.  
 
 
I Almundsryd CI:1 bild/43 sid/79, föds sonen Hans den 14 sep 1726. Hans faddrar är H Magnus Blom, Bonde Francke ( gift med Martha Sunesdotter i Frankanäs ), Ingier Sunesdotter i ??? och Anna Månsdotter i Ålshult.  
 
 
I Almundsryd CI:1 bild/51 sid/95 föds Martha den 2 feb 1730. Hennes faddrar är Jöns i Muggeboda, dr Måns i ???, h. Martha i Frankanäs, h. Nilla i Qvarnhult.  
 
I Almundsryd CI:1 sid 106 föds dottern Elisabeth den 26 jan 1732. Hennes faddrar är Jöns i ???, h. Martha i Frankanäs och h. Kirstin i ???.  
 
 
Margareta Sunesdotter får en dotter som heter Elisabeth 1732 och jag ser att även Wilhelm Antonsson i Smörhöga har en dotter Elisabeth Wilhelmsdotter, syster till Maria Wilhelmsdotter. Om man då går på lite lösa boliner så kan eventuellt Elisabeth vara ett familjenamn, dvs, Elisabeth f. 1732 i Almundsryd kan ha fått sitt namn efter sin eventuella mormor Maria Wilhelmsdotters syster. Vidare har Margareta även en dotter Martha som kan vara döpt till samma namn som sin eventuella moster Martha Sunesdotter i Frankanäs.  
 
Ni vet eventuellt inte om Maria Wilhelmsdotter och Sune Jonsson är föräldrar till Margareta Sunesdotter från Kvarnhult, Almundsryd ( och hennes eventuella systrar Martha och Ingier Sunesdöttrar ) och att dessa 3 systrar i så fall skulle vara barnbarn till Wilhelm Antonsson i Smörhöga ?
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen den 03 februari, 2009)

2009-02-06, 16:00
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej igen.
 
Vi har precis lånat hem, Kjell Lindbloms, Vallonsläkter under 1600-talet, del II. Där framkom inget nytt om släkten Tourneur. De tre döttrarna till Wilhelm Antonsson som nämns här ovan, är mycket riktigt nämnda i boken, sid 253, Johanna gift 1/1 1680, Elisabeth gift 1694, Maria g m Sune Jonsson. Wilhelm Antonsson ( i boken Welam Torne ) och hans hustru Brita hindrichsdotter ( Rousseau ) bosätter sig vid Smörhöga i Skatelöf sn 1654-93. Vidare på sid 253 står också att Hustrun Brita blir ihjälslagen av sin svärson Sune Jonsson 1/2 1694.
 
Hur går man då tillväga för att se om Wilhelm Antonssons dotter Maria Wilhelmsdotter g m Sune Jonsson har en dotter som heter Margareta Sunesdotter när kyrkböckerna inte räcker till ?
 
Denna Margareta Sunesdotter dör i Brännhult, Stenbrohult den 6/4 1779, 80 år gammal, ( KGF:s databas )alltså är hon född omkring 1699
 
Vi har tyvärr ej tillgång till KGF-Nytt nr 96. Skulle någon vilja vara snäll att titta efter i KGF-Nytt nr 96 om Maria Wilhelmsdotter nämns där och om hon har en dotter Margareta ?
 
mvh
Carina

2012-02-22, 21:24
Svar #27

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Jag sitter just nu och tittar i dödboken EI:1 i Borås, Älvsborg län, och fann då på sidan 412, GID:584.23.53200, en snickare Christian Carl Torniers lilla son Niclas död i april månad 1743, 3 1/2 månad gammal.
Jag undrar nu om denna Christian Carl Tornier också härstammar ifrån Anthonius Tourneur då jag redan är ättling till honom i annat släktled (via dottern Françoise)?
Om så är fallet, hoppas jag på att någon vet mer om honom!
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson

2012-05-09, 13:27
Svar #28

Utloggad Johan Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 14:46
    • Visa profil
Hej!
 
Jag försöker knyta an min ana Johan Welamsson f.? d.1779-04-13 Norberg(U) med släkten släkten Tourneur. Anledningen till att jag ser det som troligt är:
 
* Enligt dödboken i Norberg ska Johan Welamsson vara född i Bjurfors, Fernebo 1701-12. Bjurfors låg i Karbenning(U), men där finns ingen Johan Welamsson född. Inte heller i grannsocknen Västerfärnebo(U) finns han född. Däremot finns en Wilhelm Cloth (son till Klot Antonsson Tourneur) mantalsskriven vid Bjurfors 1707-1718. Han får där tre barn: Catharina 1707, Sara 1710, Daniel 1712. Enligt mantalslängderna flyttar Welam Cloth med familj till Haraker(U) 1718. Men där kan jag inte hitta honom.
 
* 1728-10-12 gifter sig min ana Johan med Anna Jansdotter Dewall i Norberg. Vid vigseln står han antecknad som Johan Wilhelmsson från Björksta sn(U). Tittar man i husförhören i Björksta finner man i Frögärdet: Welam Cloth, hustrun Ingeborg, son Johan, son Daniel, son Petter, dotter Catharina, sonhustru Anna Jansdotter(dör troligen 1730-04-13 i Björksta), dotter Sara. Welam Cloth är mantalsskriven i Frögärdet Björksta 1728-1731. Sen vet jag inte var han tar vägen.
 
* 1733 gifter sig Johan på nytt i Norberg. Det gör även en Daniel Wilhelmsson(brorsan?) samma år. Johan finner man sedan i husförhören i Norberg som gruvarbetare vid Mossgruvan och Kallmora. Där hittar man också (brorsan?) Daniel Welamsson i samma hushåll innan han plötsligt försvinner.
 
Vad jag behöver veta för att få ihop det här är: Var och när är Johan Welamsson född? Dvs (enligt min teori) var bodde Welam Cloth innan han kom till Bjurfors Karbenning(U). Jag vet att han fick en dotter i Fellingsbro(U) 1701. Men mellan 1701 och 1707 vet jag allstå inte.
 
Vad som också vore intressant att veta är: Var bodde Welam Cloth mellan 1718 och 1728? Dvs var är sonen Petter född? Och var tog han vägen efter Björksta? Var dog han?
 
Jag har letat mig fördärvad på det här... Men om någon har uppgifter om Welam Cloth, eller skulle råka stöta på honom någonstans så vore jag mkt tacksam!
 
mvh Johan

2012-06-12, 14:54
Svar #29

Nanna Vikström

Vem är Maria Antonsdotter f 1675 Hungerstorp gift med Måns Håkansson f 1668 Huseby. Vill veta, det är min ana.Hon dog 1729-04-23. Är hon av vallonsläkt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna