ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tissin  (läst 1708 gånger)

2007-04-01, 12:22
läst 1708 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Någon som vet mer om min förfader Mårten Tissin som verkade som kolare vid Huseby bruk i Småland? Han nämns redan 1658 ss legodräng åt bruksarrendatorn Arnout de Rees vid Huseby. Han står som kolare i en rotelängd 1676. År 1689 kallas han fältskär i domboken då han anges ha kurerat en pojke. Han är gift med Karin Eskilsdotter (c1639-1709) och köper 1685 hennes arvejord i gården Ströby, Skatelöv sn där han även är brukare. Gården övertas av hans barn som bär patronymikon (sonen Johan Mårtesnson är min förfader).
 
Kan Mårten Tissin tillhöra den vallonsläkt Tissier som Lindblom redovisar i sin bok Vallonsläkter del III?

2007-04-09, 21:11
Svar #1

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Det gör han troligen. Släkten Tissier har precis som Tourneur anknytning till bruken Huseby i Skatelöv, Finnåker i Fellingsbro och Leufsta i Österlövsta.
Roligt att du hittat fler uppgifter om Mårten. Jag hade bara den enstaka noteringen i roteringslängden för Huseby 1676.
Några frågor, i vilken handling har du funnit uppgiften från 1658 och vid vilken häradsrätt förekommer målet 1689?
Är sonen Johan äldste son? I så fall kan man gissa att Mårten själv har patronymikon Johansson och är son till kolaren Johan Tissier, som finns vid Finnåker 1642-43 enligt roteringslängden.

2007-04-13, 09:37
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Vill börja med att tacka dig för ditt utomordentliga arbete med vallonsläkter och dina utgivna böcker om dessa.  
 
Mårten Tissin har jag belagd första gången 1658. Han kallas då Mårten Tische, men jag har antagit att det är densamme Mårten som senare benämns såsom Tissin - namnet Mårten är mycket ovanligt i Skatelövstrakten under denna tid.
Så här lyder notisen:
 
Nya Bergkvara friherrskaps dombok (GHA) 1658, borgrätt i Huseby; f 4r-4v:
[f 4r:]
Sammadagh framkomme twenne Mons. Arnold
de Reeßß Legodrängh Mårten Tische, och Månß
Eschelßon, och beklagadhe sigh wara öffuerfallne
aff een aff mott stuffuedrängiarna Matheß Gud-
mundzsohn, hwilket perlemente och Slagzmåhl
ähr kommet aff (långe?) tillfälle, som är aff en häffstångh
[f 4v:]
haffstångh the komme at kijffwa om, och Matheß haff-
wer slaget Månseß Tumme söndher at han ähr strax
offwer nagelen aff, och Mårten fich een slängh och blod-
wijte på handhen och then eene fingern, hwarföre
bleff Matheß sackfält för Tummelfingern effter
thet 4 Cap. i Sårmåhl till 9 marker för lytet och
12 marker för Såhrmåhl, ähr 21 marker
  H: F: N:_____14 marker  Måhlßäg.____7 marker
Jtem förb.t Matheß för ett blodhwijte och kiöt-
sår effter the 10 Cap. Sår m b LL 6 marker
 H: F: N:____3 marker Måhlßäg.______3 marker
 
Mårten Tissin är gift med Karin Eskilsdotter (död 1709) som är dotter till Eskil (Håkansson?) i Ströby, Skatelöv sn. De köper hennes arvejord där och får uppbud på denna 1685 (Allbo dombok) -har ännu inte hittat faste på denna gård, men de bor och brukar den. Mårten nämns med hustrun Karin i katekeslängden 1692 för Skatelöv sn.
De har sönerna:
Johan Mårtensson f ca1655 (möjligen överdriven dödsålder!), död 1725 i Ströby, Skatelöv sn, 70 år gift 1690 11/5 med Lucia (Lusse) Svensdotter ifrån Grimslöv, Skatelöv sn [en dtr Kerstin Johansdotter gifter sig med Måns Henriksson som blev brukare i Ströby - denne var son till Henrik Pålsson i Smörhöga, son till Pål Persson (=?Personne?) ohh Francoise Antonsdotter, kolaren Anton Tourneurs dotter i Smörhöga]
Carl Mårtensson f ca1658, död 1742 i Ströby, Skatelöv sn, 84 år , gift 1709 10/1 i Skatelöv med Karin Månsdotter ifrån Huseby, Skatelöv sn
 
Har inte funnit Mårten Tissins dödsnotis i Skatelöv sn, men dödlängden verkar ha luckor 1690-1700-talets början.
 
Uppgiften 1689 om en fältskär Mårten Tissin kommer ifrån Sunnerbo häradsrätt (1-4 okt. 1689, 63§, s 231; GHA).  
 
Enligt Vallonättlingen 1957 (årg. 25) nr 2-3, s 12-13, nämns om en arvhistoria i vallonfamiljen Tissier. Däri nämns en Mårten Tissier som ska ha varit byggmästare vid Forsmarks bruk och son till invandraren Jean (Johan) Tissier. Denne Mårten påstås ha gift sig i Sverige och sedan utrest till Holland och levt utan bröstarvingar. Detta sistnämnda kan ju ha varit en felaktig uppgift. Uppgiften hade lämnats av invandraren Jean Tissiers sonsons son hjulmakaren Johan Tissie (född 1715) vid Österby bruk 1746.  Frågan är väl vad det var för arv i Holland denne hjulmakare ville åt?
 
Invandraren hjulmakaren, kolaren Jean Tissier (Tissi) var gift med Nicol Tourneur. Hon kan inte vara dotter till kolaren Anthoine Tourneur som hamnade vid Huseby bruk (Skatelöv sn) i Småland, eftersom denne klart endast anges ha tre arvingar (sönerna Willem och Glaude och dottern Francoise). Däremot kanske denne Nicol Tourneur antingen var en syster eller brorsdotter till Anthoine Tourneur , ty hon hade sonsöner med namnen Anton och Welam/Willem.  Det går inte dra några slutsatser av detta spröda material.

2007-07-30, 13:47
Svar #3

Utloggad Marie Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hejsan!
blev lite nyfiken på dessa inlägg och undrar om nån av er vet om namnet Thissie kommer från samma grund som Tissin?
Min farmors mormor hette Eva lovisa Thissie. hon föddes 3juli 1853 i Harg. Hennes föräldrar var Hammarsmeden Carl Thisse och gift med Eva Nerman.
Vore jätteskoj om nån visste.
Varma hälsningar Marie

2008-02-01, 13:43
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Mårten Tissin (Tischie etc, stavningarna varierar) nämns i ett Bergstingsprotokoll ifrån början av 1700-talet då han vittnar om översvämningar vid bruksån ha varit byggmästare vid Huseby bruk. När han avlider 1709 i Ströby, Skatelöv sn kallas han Mårthen Johansson (bgr 4/4 1709 - KGF:s databas har felaktigt Magnus för namnet, varning för stor databastilltro mao!). Hans ålder uppges vara 95 år, men är troligen strakt överdriven - han är troligen född omkring 1635 och endast ungefär 75 år vid sin död. Hans hustrun Karin Eskilsdotter avled samma år (1709) och begravdes 7/2, 70 år gammal.  
Mårten Tissin i Ströby kallas fransos i katekeslängden 1696 så hans vallonbakgrund är alltså uppenbar. Detta (patronymikon o byggmästartitel) pekar alltså på att Mårten Tissin (el. Tissie/Tissier ?) är densamme namne som är son till kolaren Johan (Jean) Tissier ohh Nicole Tourneur som arbetade vid Finnåkers bruk (Fellingsbro sn), Leufsta och Österby bruk i Uppland (jfr Lindbloms uppgifter) och att det vittnesmål som 1746 framlades av nämnde Johan Tissiers sonsons son hjulmakaren Johan Tissie (född 1715) vid Österby bruk var felaktig när det gällde Mårtens öden.

2008-05-14, 08:29
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Rättelse: ovan anger jag att det i katekeslängden 1696 står att Mårten Tissin kallas fransos. Minnesfel ifrån min sida - i katekeslängden för Skatelöv sn som inlevererades den 14 sept. 1697 till Växjö domkapitel står att Mårten Tissin läser på fransöska - detta ändrar dock inte faktum, Mårten Tissin var de facto vallon.  

Källa: Växjö domkapitels arkiv (Vadstena landsarkiv) FII:13, s 935  kat.l. 1697 Skatelöv sn
Bilden ifrån Arkiv Digital
 
Någon förutom jag som härstammar ifrån Mårten Tissin, kolare, byggmästare och fältskär ?  
 
Vad betyder släktnamnet Tissier/Tissin/Thissie/Thesin ?  
Har försök gjorts att lokalisera om detta namn går att återfinna i Vallonien (södra Belgien/norra Frankrike)?

2013-09-01, 21:18
Svar #6

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Lite sent kanske, men jag råkade stöta på denna sida nu!
Det finns fortfarande personer i Belgien som heter Tissie.  
Med risk för att sprida felaktigheter, jag frågade en Vallon i Belgien en gång och han trodde att det kom från ett liknande ord (minst inte vad han sa, kunde stavas Tissie i gamla dokument) i Vallonskan som var detsamma som tête i Franskan, dvs huvud (eller ledare, chef).

2013-09-01, 22:49
Svar #7

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Per Georg!
Erik Appelgren anser i sin bok Vallonernas namn att namnet Tissier syftar på en yrkeskategori les tisserands som betyder vävarna.

2013-09-02, 08:37
Svar #8

Utloggad Per Georg Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 09:18
    • Visa profil
Hej Stig
Det ligger ju närmast till hands, tissu betyder ju tyg på Franska men den Vallon jag talade med trodde inte på det.
Men den jag talade med var ju inte språkvetare, men akademiker och väl insatt i Liege-dialekter.
Erik Appelgren har vad jag förstått haft hjälp av en språkvetare så det får väl anses vara mest korrekt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna