ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sverkström  (läst 1700 gånger)

2002-11-04, 13:37
läst 1700 gånger

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Läste på namnet Kopparnäsa om att en av dem bytt namn till Sverkström. Flyttade därför diskussionen till rätt namn.
Hittade detta i Vigselbok för Lindesbergs Församl EI:1
 
Lysning 12 Okt 1766, Vigd 26 Okt 1766  
Mästersven Lucas Swerckström från Wedevåg och  
Pigan Catharina Persdotter Wedevåg

2004-01-22, 19:24
Svar #1

Annsofi Sterner

Till min ffffffars syster Eva Lindbergs födelse 1769-03-08 i Fellingsbro/T återfinner jag som dopvittnen mäster Lucas Sverkström från Sverkersta ohh Anna Andersdtr. Samma mäster Lucas Sverkström ohh Anna Björck från Sverkersta var dopvittnen vid Evas bror Anders Lindberg födelse 1766-03-25. Är Lucas tillhörig smedsläkten Sverkström?

2004-02-02, 08:41
Svar #2

Utloggad Örjan Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2019-01-09, 15:48
    • Visa profil
Gunilla och Annsofi
 
Lukas Sverkström finns med i den sammanställning av släkten Sverkström som finns utgiven av Föreningen för Smedsläktsforskning (FFS). Mer information om FFS:s publikationer finns genom länken Smedsrötter.  
 
Örjan Hedenberg

2005-10-08, 19:15
Svar #3

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
På Smedskivan4 påstås ett antal saker om mästersmeden Lukas Matsson Sverkström. Jag har noterat att flera av uppgifterna om hans två första hustrur saknar grund. I korthet finns i databasen följande uppgifter om dessa:
 
1. Lukas skall 11 oktober 1761 ha gift sig första gången. Det är i Fellingsbro med en Karin Johansdotter i Söderby hammare, Fellingsbro. De skall ha det gemensamma barnet Anna Kajsa Sverkström, född 23 februari 1763 på en plats som ej anges. Ingenting sägs om Karin Johansdotters födelseplats, födelseår eller föräldrar.
 
2. Uppenbarligen har Karin Johansdotter avlidit eftersom Lukas 26 oktober 1766-10-26 i Linde landsförsamling gifter sig med en Karin Persdotter Söderberg. Hon skall ha fötts 1744 i Ervalla och dött någon gång i slutet av april 1772 i Vedevåg, Linde landsförsamling. De skall ha haft barnen Peter (född 4 oktober 1767 och död 22 juni 1787), Anna Stina (född 5 juni 1770) och Katarina (född 22 april 1772). Om Karin Persdotter får man veta att hennes mor skulle ha hetat Anna Eriksdotter Hammar, född 1710. Hon var, inte i sitt första äktenskap får man förmoda, gift med knippsmeden Olof Söderberg, också född 1710.
 
Så långt Smedskivans påståenden men vad säger källorna? Utan att göra anspråk på fullständighet är följande vad jag fått fram:
 
Vad gäller första äktenskapet kan konstatera följande. I Fellingsbro vigdes 11 oktober 1761 Lukas Sverkström med en Katarina Söderberg på Åbyhammar [Fellingsbro E:1 #33].
 
Vem är nu denna Katarina Söderberg? Husförhörslängden i Fellingsbro [AI:10 fol 264] nämner en Katarina (född 1742), dotter till Johan Söderbergs änka Anna Ersdotter (född 1710). Denna Katarina skall enligt denna källa gifta sig 1761. En hänvisning till fol 143 finns också och där hittar vi Kajsa Söderberg (född 1742) och dotterdotter till Brita Ersdotter (född 1685). På fol 205 (Sverkesta bruk) hittar vi mästersvennen Lukas Matsson och hans hustru Kajsa Söderberg (född 1742 eller 1744; sista siffran ändrad från 2 till 4 eller tvärtom). Den 23 september 1763 föds en dotter Anna Kajsa till Lukas Matsson och hans hustru Kajsa Jansdotter vid Söderbyhammar [Fellingsbro C:6 sid 493]. Bland dopvittnena finns drängen Olof Söderberg och pigan Stina Söderberg i Åbyhammar. Från och med 1764 återfinner vi Lukas Matsson Sverkström och Katarina Söderberg i Linde landsförsamling [Lindesberg AI:B1 fol 177]. Katarina skall enligt denna källa vara född i Ervalla 1744.
 
Om det andra äktenskapet har källorna följande att berätta: Lukas Sverkström och Katarina Persdotter vigdes 26 oktober 1766 [Lindesberg EI:1 sid 44]. Husförhörslängden kallar henne för Kajsa Mattsdotter och meddelar att hon är född 1737 i Fellingsbro [Lindesberg AI:B1 fol 177]. Fellingsbro födelsebok rymmer flera möjliga kandidater. Senast 30 januari 1774, då Lukas gifter sig för tredje gången, är hon död [Lindesberg EI:1].
 
Nu är det visserligen ett problem att Lindesberg saknar dödbok för åren 1758-1773 (enligt Genline; NAD var otillgängligt när jag skulle kontrollera saken), men det verkar helt uppenbart att att uppgifterna om Lukas Sverkströms två första hustrur på Smedsskivan är ett sammelsurium av ihopblandade uppgifter.
 
Vad som istället är korrekt verkar vara att Lukas Sverkströms första hustru hette Katarina Söderberg (född 1742 eller 1744, möjligen i Ervalla och död senast 1766 i Linde landsförsamling), dotter till Johan Söderberg (död senast 1762) och Anna Ersdotter (född 1710). Den andra hustrun hette Katarina Persdotter (född 1737 i Fellingsbro och död senast 1774 i Linde landsförsamling).  
 
Jag skulle också vilja påstå att Anna Ersdotter (född 1710), Katarina Söderbergs mor, inte är identisk med Anna Hammar (också född 1710), hustru till Olof Söderberg. Det torde framgå av Fellingsbro AI:10 fol 264 där Anna Hammar listas som Olof Söderbergs hustru och Anna Ersdotter som Johan Söderbergs änka.
 
Gissningsvis, eftersom dopvittnena Olof och Stina Söderberg 1763 sannolikt är identiska med knippsmeden Olof Söderbergs barn [se tex Fellingsbro AI:10 fol 264], finns det dock en släktrelation. En möjlighet är att Johan Söderberg och Olof Söderberg (knippsmeden) är bröder.
 
Jag har på annan plats (här) tagit upp en principiell diskussion om Smedskivan 4 och källorna. När detta skrevs hade inget svar kommit.
 
Det som jag redovisat här gör mig dock förvånad.  På Smedskivan 4 verkar man i detta fall inte ens gjort elementära källkontroller (tex påståenden om giftermål mot vigselböcker etc). Jag utesluter inte att det kan finnas felaktigheter i mina påståenden ovan och att det finns uppgifter som jag hävdat vara felaktiga som i själva verket är korrekta. På alla punkter har jag dock utförligt redovisat mina källor. Den som vill kontrollera och ev kritisera mina påståenden kan lätt göra det. Vissa släktrelationer som hävdas av Smedskivan 4 vekar vara dock helt gripna ur luften. och eftersom källor saknas kan man inte kontrollera dem.
//Michael Lundholm

2005-10-08, 21:31
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tillägg: I samband med barnen Peters, Anna Stinas och Katarinas födelse kallas modern Karin Mattsdotter eller Katarina Mattsdotter; inte Persdotter [Lindesberg CI:7, CI:8 sid 44 och 98]. Mattsdotter och inte Persdotter är därför sannolikt rätt patronymikon. Eftersom datumen är rätt angivna på Smedskivan 4 undrar man hur modern har kunnat bli Karin Persdotter Söderberg? Det angivna dödsdatumet, om än ofullständigt, måste dessutom ha hämtats från en inte helt uppenbar källa.
//Michael Lundholm

2005-10-12, 08:03
Svar #5

Utloggad Örjan Hedenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2019-01-09, 15:48
    • Visa profil
Milton.
 
Smeddatabasen är ett pågående projekt med mål att registrera alla brukssmeder i Sverige (i första hand före år 1800) och mata in dem i en databas. Hur arbetet fortskrider redovisas med jämna mellanrum i form av Smedskivan. Hittills har fyra versioner publicerats. Det finns flera syften med publiceringen. Ett är att hjälpa släktforskare att hitta sina smeder. Smederna flyttade ju ofta och före år 1800 saknas oftast flyttningslängder. Även hfl är ofta ofullständiga för den tiden. Genom det systematiska registrerandet kan man ofta få fram att en person på ett visst bruk är identisk med en namne på ett annat bruk något tidigare eller senare. Dubbletter kan alltså förekomma på skivan.
 
Ett annat skäl till publicering är att få feed-back och en kritisk granskning av materialet för att det ska bli bättre. Därvidlag är det tacknämligt när observanta personer som du hittar och påpekar felaktigheter. Fellingsbro och Lindesberg hör till de socknar som matades in tidigt i databasen. Jag är medveten om att det just där finns brister, men dessa avhjälps allt eftersom de upptäcks. Sedan dess har rutinerna för inmatning förbättrats, och jag vågar påstå att den typ av fel du relaterar är ytterst sällsynta; du kanske kan hitta en 10-20 stycken bland de 125 000 posterna.
 
Men naturligtvis är det i det enskilda fallet olyckligt med fel, det kan leda någon fel och det minskar skivans trovärdighet. Jag är alltså tacksam över när fel påpekas så att de kan rättas till. Jag vill gärna att sådana påpekanden liksom kompletteringar skickas direkt till mig. Jag läser inte Rötter dagligen, och det är lätt att missa ett enskilt inlägg.
 
Förhoppningsvis blir Smedskivan bättre och bättre för varje version.
 
Vänliga hälsningar
Örjan Hedenberg
ansvarig för Smeddatabasen

2005-10-12, 09:59
Svar #6

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Hej Örjan,
 
Låt mig genast säga att det självklart är bra med en sådan databas som Smedskivan. Jag har haft stor nytta av den personligen. Jag tycker heller inte att det är ett stort problem i sig om det finns felaktiga uppgifter. Även om jag måste säga att jag blev förvånad i Sverkström-exemplet. Självklart är det bättre om uppgifterna är korrekta från början men forskning är kumulativ och korrigeringar kan tillföras.  
 
Det enligt min mening stora problemet, som jag också tagit upp på annan plats, är den bristande källredovisningen. Det kan dels göra det svårt att kontrollera uppgifterna eftersom man måste upprepa forskningen, dels vet man inte om man har hittat en ny korrekt uppgift istället för det som står i databasen eftersom man inte vet vilka källor som ligger till grund för uppgifterna.  
 
Jag tycker att det är på den här punkten som skivan borde bli bättre till nästa utgåva. Det är viktigare än att fler namn tillförs.
 
Maturligtvis borde jag ha skickat dig mina fynd, men jag anser att korrigeringar av denna typ också snabbt bör finnas tillgängliga publikt.
//Michael Lundholm

2008-01-21, 14:29
Svar #7

Utloggad Katarina Holmertz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-03-04, 16:28
    • Visa profil
Jag undrar om någon känner till vem som var far till Lars Sverkström född 1758 i Fellingsbro. Denne Lars gifter sig 1782 med Lisa Lindberg i Vedevåg.
 
Vänliga hälsningar
Katarina Holmertz

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna