ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 december, 2011  (läst 3108 gånger)

2011-12-16, 15:46
läst 3108 gånger

Anna-Lisa Göransson

Carina!
 
Du har gjort ett jättejobb kan jag se. Tack så mycket för alla dopfaddrar.
Kerstin och Karin Jönsdöttrar är barnbarn till en anmoder till mig, Marit Knutsdotter i Räfsnäs.
Jag väntar med spänning på ditt nästa inlägg.
TACK än en gång.
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-12-16, 17:47
Svar #1

Utloggad Solveig Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-12-15, 14:31
    • Visa profil
Känner någon till om Per Stadigbror och Maria Wallers barn tog sig andra efternamn än Stadig/Stadigbror? Hittar inte alla barnen under de efternamnen men tycker att andra passar.

2011-12-17, 01:21
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

Solveig.  
Jag har kollat igenom min dator för att se om jag hade något av de namnen du nämner. Men icke då. Men skulle jag till äventyrs ramla på något så hör jag av mig. Men jag tror nog det finns någon som vet där ute någonstans. Det finns ju så mycket kunskap.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-12-17, 14:36
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Anna-Lisa, det är riktigt spännande med Gabriel Nilsson Stadigbror. Det hade varit roligt om man kan finna hans ursprung, och likadant då Bengt Eriksson Stadigbrors ursprung.
 
Jag blir mer och mer övertygad att Måns Nilsson och Gabriel Nilsson Stadigbror eventuellt är bröder, dels för att de någon gång förekommer ihop som faddrar vid barndop ( ska kolla fler år ), och dels för att de har en del gemensamma faddrar till sina egna barn, bl. annat Isack Boweng, f. 1636 Fellingsbro, som bor i Krabbsjön, Grangärde, ytterligare en gemensam fadder är Herr Fischer/Johan Fischer. Måns Nilssons födelseår ska troligtvis vara 1651 istället för 1631, och hans hustrus födelseår ska troligtvis vara 1658 istället för 1638.
 
Måns Nilsson ( Stadigbror ?? ), var gift med Cherstin Israelsdotter, f. 1658 i Hagge, Norrbärke, vars föräldrar är Israel Olofsson f. 1626, Hagge och hans hustru ( Malin/Marit ? ) Mattsdotter. Enligt nätuppgift dör Måns Nilsson 1684 men det stämmer inte för han får sonen Israel 1687, som för övrigt både Johan Fischer med hustru och Monsieur Isack Boweng på Krabbsjön är faddrar åt, plus en Jungfru Margareta Grooth.
 
Jag har också försökt att få ihop något samband med alla personer som står på sidan 140 i hfl AI:2, där det är 4 stycken personer som är födda i Noren, Hedemora. De fyra är Måns Nilsson, Gabriel Nilsson, byggmästaren och mjölnaren Jöran Larsson f. 1661, Nåren, Hedemora och hans hustru Anna Persdotter f. 1661, Nårens bruk.
 
Jöran Larsson är Jöran Larsson Morein/Morin, son till byggmästaren vid Norns bruk, Lars Jöransson Morein
 
Anna Persdotter f. 1661, Norns bruk, har jag inte riktigt kunnat identifiera p.g.a att kyrkboken är svårläst och det fanns fler än en Anna födda det året. Det finns 2 st Anna Pederdotter som är födda 1661 i Hedemora, bägges fäder heter Peder Erichsson men jag kan tyvärr inte tyda själva platsen där de är födda.
 
Fler personer med på sid 140 är pigan Karin Nilsdotter f. 1/9 1668 i Siöwad, Norrbärke. Hon är dotter till Nils Nilsson i Siöwad. Barbro Nilsdotter ( utan födelseuppgifter ), drängen Hans Persson, Carl Carlsson f. maj 1665, Norrbärke ( fadder åt Gabriel Stadigbrors barn ), smeden Hans Larsson f. 1646 i Norberg och hans hustru Elisabeth Wärme f. 1648 i Hagge.
 
Nu till en fundering från min sida. Jag har tittat i det första husförhöret, Grangärde AI:1, 0-1686, sid 38 och 39, under Ludvika Bruk. Allra längst ner på sidan 39 står för sig själv, utan familj Stor Måns Nils. Kan denna Stor Måns Nils vara Måns Nilsson hammarsmed ? Kan Stor vara en förkortning av Stadigbror ? Stadigbror Måns Nils(son) ? Eller var han bara storväxt och folk kallade honom Stor Måns ? På sidan 38 finns Ditloff Heyke vars dotter Anna är fadder åt ett av Gabriel Nilsson Stadigbrors barn.
 
Det hade varit intressant att se om Gabriel Nilsson Stadigbror har någon anknytning till valloner. Det verkar till att finnas valloner i omgivningarna kring honom. Kan man bara finna hans ursprung så att man kommer en generation längre bak, så kanske man kan hitta vallonanor.
 
Måns och Gabriel Hammarsmeder är båda faddrar åt Erik Olssons i ( Sketnemoren ??? ) barn Christina, döpt 16/10 1687, tillsammans med Christina Dahl och Jungfru Margareta Groot/Grooth. Erik Olsson är född i Klenshyttan, Grangärde 1655 och son till Olof Ersson ( Eriksson ) f. 1622 i Dagkorsnäset, Norrbärke
 
Gabriel Smed är fadder åt Per Andersson från Hagges son Per 1689
Gabriel Stadigbrors hustru Kerstin är fadder åt Daniel Tidiksson hammarsmeds son Per 1687
Gabriel Smed är fadder till Erik Jönssons Hammar???? dotter Elisabeth 1687
Gabriel Smeds hustru Kerstin är fadder till Hans Bures son Erich 1687
 
Måns Nils smed är fadder tilsammans med Isack ( Boweng ) på Krabbsjön och hans hustru Kari Andersdotter och Jöran Larsson Morei ( Morein/Morin ) åt Erik Larsson hammarsmeds på Ludvika barn 1688
Måns Nilsson hammarsmed är fadder åt Nils Jonsson hammarsmeds i Ludvika barn 1687
 
Det återstår att kontrollera många år till, då dessa ovan skrivna uppgifter bara är under tidsperioden av ett par tre år.
 
Gabriel Nilsson Stadigbrors andra hustru Anna Svensdotter anges komma från Skinnskatteberg. I Skinnskatteberg bor min anfader Bengt Bengtsson Stadigbror f. 1669. Hans far är Bengt Stadigbror, som eventuellt kan vara identisk med Bengt Eriksson Stadigbror. Bengt Bengtsson Stadigbrors mor är Britta Persdotter f. 1626 i Norns bruk, Hedemora ( hennes anor är okända ). Gabriel Nilsson Stadigbror och Bengt Bengtsson Stadigbror verkar till att röra sig en del inom samma område, dels Norns bruk och det kan ju även vara ett tecken på eventuellt släktskap då Gabriels andra hustru är från Skinnskatteberg.
 
Fortsättning följer
 
mvh
Carina
 
Källor:
 
( Stadigbror i Ludvika, Grangärde )
Grangärde AI:1 0-1686, sid: 38, 39, 41
Grangärde AI:2 1685-1717, sid : 140
Grangärde C:2 1684-1726, sid: 7, 8, 9, 10, 13, 19, 22, ( plus fler sidor som jag inte har antecknat, dessa är sidor gällande Gabriel Nilsson Stadigbrors barns dop )
 
( Stadigbror i Skinnskatteberg )
Skinnskatteberg C:1 1623-1677, sid 116, 138, 155
 
Har även använt mig av en del nätuppgifter i båda fallen Stadigbror, och de kanske inte är helt tillförlitliga.

2011-12-17, 17:38
Svar #4

Anna-Lisa Göransson

Fantastiskt Carina.
 
Du kommer in på många av mina anor.Jag skall precis iväg på ett besök. men jag hör av mig senare.
Anna-Lisa

2011-12-18, 01:13
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 04:36
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Carina!
 
Stor Måns Nilss står det, med det tecken som används för ett dubbeltecknat s i -sson.
Men Stor är knappast en förkortning för Stadigbror och borde inte ha stått först i så fall.
Troligen är det bara ett binamn. T ex för att skilja på två Måns Nilsson så att en kallades
Stor, den andra Lille eller dylikt, även om ingen namne verkar finnas då vid Ludvika bruk.
 
Solveig!
 
Förutom Stadig och Stadigbror bland Pers barn finns Johan Erik Forsblom och Anders Gustaf
Rosendahl (Smedskivan 7).
 
Anna-Lisa!
 
Det blev lite fel, det handlade inte om 3 söner till Per Stadigbrors farfar, utan 3 barn.
Sönerna Isak och Hans (Pers far) och dottern Kerstin. Barnen ska vara födda 1779-90,
så den namnlöse fadern bör vara född kring 1750. Eftersom de torde ha fötts i Ockelbo,
med dessa brunna kyrkböcker, är det besvärligt att få fram mer. Men kanske har Örjan
Hedenberg fått fram mer när han under hösten tog del av materialet från släktforskarföreningen i Ockelbo, som jobbat med att gå igenom andra källor.
Ulf Berggren

2011-12-18, 01:50
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil

2011-12-18, 21:27
Svar #7

Anna-Lisa Göransson

Carina!
 
Jag har funderat på Släkten Stadigbror och på kopplingen till valloner och inte kommit till något resultat. Vet inte ett dugg. Har tittat på förnamnen. Måns har tydligen inte varit så ovanligt söderöver. Trodde Måns/ Magnus var nordiskt, men det var helt fel. Har haft svårt för att finna ut varifrån mina hammarsmeder (32 stycken)har kommit. Alla födda på 16 och 1700-talet. En och annan har kanske varit vallon. Men det återstår att ta reda på. Men namnen är många. Om någon är intresserad, kan jag göra upp en lista. Kanske finns det någon som vet.
 
Hälsningar
Anna-Lisa

2011-12-18, 22:15
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa.
 
Jag har liksom du funderat på Släkten Stadigbror och om det finns någon koppling till valloner men har inte heller nått fram till något resultat. Jag tror att man behöver komma åtminstone en generation längre bak i tiden för att se om det finns vallonpåbrå eller om det inte finns det. Har hört sen jag varit liten att vi har vallonpåbrå för de är så mörka på pappas sida och han har nästan bara smeder bland sina anor. När jag började släktforska, så döm om min förvåning när jag inte hittade minsta lilla droppe vallonblod.
 
Namnet Måns är väldigt vanligt här i söder ( är smålänning med anor i Grangärde, Skinnskatteberg m.m ), bl annat i Småland, Skåne, Blekinge. Så jag blev lite förvånad att Måns Nilsson heter Måns i förnamn, det verkar till att vara lite ovanligt i Dalarna. Likaså Gabriel Nilsson Stadigbror som heter Gabriel i förnamn. Var Gabriel ett vanligt namn i Dalarna ? Du skriver i inlägg här ovan att du har 2 st smeder till med namnet Gabriel, Gabriel Larsson och Gabriel Jacobsson. Du har även en fråga om Gabriel Larsson kan vara en Stadigbror. Det kanske vore en idè att följa Gabriel Larsson. De kan ju vara släkt med varandra och jag tycker de borde ha något samband om de vistas i Morgården.
 
Tittar man på Gabriel Nilsson Stadigbrors faddrar så verkar flertalet av dessa komma från Norrbärke, så på något vis verkar han ha någon sorts anknytning till Norrbärke.
 
Vet du i vilka fler socknar än Grangärde och Skinnskatteberg som det finns smeder med namnet Stadigbror ?
 
Stadigbror i Skinnskatteberg saknar namnet Gabriel i släkten, men de kan ev. vara släkt ändå, för namnet Gabriel kanske kommer från Gabriel Stadigbrors moders sida.
 
Det var jättemånga hammarsmeder du har i släkten. Du får gärna skicka en lista.
 
mvh
Carina

2011-12-18, 23:50
Svar #9

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Lite konstigt, på Morgården finns en soldat Sigfrid Jönsson Stadig f. 1688. Kan Stadig som ju är ett soldatnamn ha något samband med Gabriel Nilssons namn Stadigbror ???

2011-12-19, 17:53
Svar #10

Utloggad Lars Bagge

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:01
    • Visa profil
Hej !
Jag har också Stadigbror i släkten i Skinnskatteberg. Bengt Eriksson Stadigbror, som varit bosatt i Norns bruk, Hedemora g m Brita Petersdotter född 1626 i Norns bruk, Hedemora.
Hans son Peter Bengtsson Stadigbror född i Hedhammar, Skinnskatteberg verksam i Skärviken som hammarsmed. Han hade elva barn med sin hustru Ingrid Persdotter född 1666-12-30 i Kallmora, Skinnskatteberg. Info finns på Smedskivan 7.
Vet någon något mer om Bengt och hans hustru Brita ?
Mvh
Lars

2011-12-19, 20:23
Svar #11

Anna-Lisa Göransson

Carina!
 
Nu tittar jag i Vadfors längd över Norrbärke. Hittar där så gott som alla personer vi pratat om. Men jag skall ta en gube i taget.
 
Börjar med din sista fråga, den om Sigfrid Jönsson Stadig. Om sambandet Stadig-Stadigbror vet jag ingenting.  Men fadern hette tydligen Jöns Jacobsson och skall ha varit bror till Gabriel Jacobsson.
 
Enligt Vadfors hade de en syster, Margareta Jacobsdotter.  
Alla födda i Ljusåsen, Morgården. Enligt Vadfors.
 
Margareta gift med skomakaren Sven Andersson. Deras dotter Kerstin var gift med Gabriel Larsson.
 
Tillsammans med Gabriel Stadigbror är det alla Gabriel som jag undrat över.
Så nu lämnar jag den frågan. För att inte röra ihop det för mycket för mig själv.
 
Skickar det här och kommer tillbaka senare när jag hittat något (kanske) om Stadigbror.
 
Anna-Lisa

2011-12-19, 22:44
Svar #12

Anna-Lisa Göransson

Carina!
 
Skriver nu ner efternamnen på de hammarsmeder som är mina anor, plus några till. På ett par är det flera generationer, därför bryr jag mig inte om förnamnen. Det är bara för den som är intresserad att skicka en fråga så skall jag  ge korrekt svar.
 
Först så är det Burk-Bork i Hällefors, Säfsnäs och Saxån Färnebo.Hammarsmeder i flera generationer.
 
Sedan HOLM från Bjurbäcken Lungsund. 2-3 generationer.
 
GRÅDD som var 3e giftet för en av mina anor. Fanns i Långshyttan, Husby.
 
HOPPE LUDVIKA BRUK.
 
JACOB PÅLSSON? Stjärnsund, Husby. Behöver kollasupp.
 
BOCK, Lungsund
 
KRAVE Upperuds bruk
 
BRUNSELL, Upperuds bruk
 
TYSK, Saxån, Färnebo
 
STADIGBROR, LUDVIKA BRUK
 
Sedan alla dem med bara patronymikon:
 
Räknade dem till 16 stycken.
 
Dessutom de som har samma namn, som Bork och Holm.
 
Anna-Lisa

2011-12-19, 23:46
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Tack för alla dina smedsnamn, Anna-Lisa, ska bli intressant att titta på dessa. Det var väldans vad många smeder du har bland dina anor.
 
Lars, jag är släkt med Peter Bengtsson Stadigbrors bror Bengt Bengtsson Stadigbror. Liksom du har jag inte kommit längre än till Bengt Eriksson Stadigbror och hans hustru Brita Persdotter f. 1626 i Norns bruk. Jag vet inte riktigt hur man ska bära sig åt för att hitta deras ursprung. I Skinnskatteberg C:1 bild / 159, sid / 155, när Bengt Eriksson Stadigbror får en son Pedher som blir nöddöpt hemma och dog, uppburen till kyrkan där handboken lästes över barnet, så finns det en fadder till Pedher som heter Bertill Erichsson i Hällberget?? el. Ställberget?? Kan denna Bertill Erichsson eventuellt vara en bror till Bengt Eriksson Stadigbror ?
 
Det hade varit spännande om man kunde komma vidare på Bengt Eriksson Stadigbror och Brita Persdotter, så att man kan få veta vilka deras föräldrar är ?

2011-12-20, 10:55
Svar #14

Anna-Lisa Göransson

Carina!
Mina smeder är så många fler än dom här. Men resten kallas inte hammarsmeder utan mästersmeder, spiksmeder o.s.v. Har man sina anor till största delen i Bergslagen, så är det inte så märkligt. Har ett antal kolare också. Men inte så många. De flesta i Säfsnäs. När bruken startade där, omkring 1720 tror jag det var, så var det många bergsmanssöner från Färnebo och däromkring som blev kolare vid dessa bruk.  
 
Hälsningar Anna-Lisa

2011-12-20, 11:20
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Vad spännande, Anna-Lisa. Ska ta mig en titt på dessa i eftermiddag. Min farfar är från Sala och min morfar har anor i Irsta och Grangärde. Mormor och min farmor är smålänningar båda två.
 
På tal om Stadigbror så tänkte jag titta i de tidiga dödböckerna i Hedemora, Norrbärke och Skinnskatteberg om det finns någon som heter Stadigbror.

2011-12-20, 11:43
Svar #16

Utloggad Lars Bagge

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:01
    • Visa profil
Hej Carina !
Det verkar som om vi kommit till vägs ände när det gäller Bengt Eriksson Stadigbror och hh Brita Persdotter. Vet inte hur man kan söka vidare.
Hälsningar
Lars

2011-12-20, 13:30
Svar #17

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det fanns två smeder Stadigbror vid Nååren är 1655.
Nils och Bengt, bägge gifta.
Källa är mantalslängden.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-12-20, 14:28
Svar #18

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Namnet Gabriel behöver ju inte komma från Gabriel Stadigbrors fars eller mors släkter. Omkring 1654/1655 kom hammarsmeden Gabriel Valentinsson till Noren, namnet kan ju vara efter honom. Gissningsvis var han son till hammarsmeden Vallentin Fischer vid Turbo.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2011-12-20 15:13)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-12-20, 20:15
Svar #19

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Sven-Ove.
 
Det var ingen dum tanke utan en bra idè från dig, att Gabriel Stadigbror kan ha fått sitt namn efter hammarsmeden Gabriel Valentinsson Fischer. Hans eventuella far Valentin Fischer vid Turbo, är han släkt med Jean/Johan Fischer f. 1657, d. 1718 i Norberg ??? Gabriel Nilsson Stadigbror har vid ett flertal gånger en Hr Fischer som fadder åt sina barn ( är inte 100 % säker på vem denna Hr Fischer är ). Vid ett tillfälle har Gabriel en Hr Johan Dyoniisi Fischer som fadder. Fischer är ju ett relativt ovanligt efternamn.
 
Jag har tittat i Hedemora kyrkliga räkenskaper LIII:1 1653-1661 men kunde inte hitta någon som bar namnet Stadigbror där. Sedan håller jag på att kolla upp de första åren kyrkboken började föras, 1660, om det vid något dop förekommer någon med namnet Stadigbror, men hittills har det inte dykt upp någon.  
 
Namnet Gabriel varkar rätt så ovanligt i Hedemora, den enda med anknytning till namnet ( vad jag sett, har långtifrån gått igenom allt än ) är Anders Gabrielsson i Nåås som 1672 får ett barn.
 
mvh
Carina

2011-12-20, 21:52
Svar #20

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Finns en variant till, det är att någon av de äldsta Stadigbror är gift med en dotter till exempelvis Gabriel Fischer, dvs han är en styvfar.
 
// Fredrik

2011-12-20, 23:11
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Ja Fredrik, det har du rätt i, så kan det också vara

2011-12-21, 12:47
Svar #22

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Johan Dyoniisi Fischer var arrendator av Ludvika bruk. Det var nog därför han var fadder till Gabriel Nilssons barn.
Det var denne Fischer som avled i Norberg 1718.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-12-21, 17:55
Svar #23

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Gabriel Nilsson Stadigbror och Kerstin Jönsdotter vigdes i Norrbärke 1685-09-13.
Han var då mästersven vid Hagge bruk. Kerstin var från Rävsnäs, i tjänst hos byggmästaren Johan Jacobsson vid Hagge bruk.
(Norrbärke C:1  sid 70)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-12-21, 21:32
Svar #24

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Bengt Stadigbror och hans hustru Brigita finns vid Hedshammar i Skinnskattebergs förs.(U) från 1661. Kanske redan från 1658 där det finns en Mäster Bengt hammarsmed vid Petter Jöns hammare i Skinnskattebrgs förs.. Han har troligen efternamnet Eriksson, enligt sonens Peders födelsenotis 1665.
Dottern Kerstin gifter sig 1664-09-24 med Hans Jönsson, hammarsmed i Hedshammar.
sonen Anders 1678 m.Elisabet Andersdotter fr.Skilån.
Det säga att Anders och systern Ingrid är födda vid Norns Bruk i Hedemora förs., men födelseböcker saknas och finns först från 1660. Mantalslängder för Hedemora har jag inte kontrollerat.

2011-12-21, 23:23
Svar #25

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
1658 kan stämma bra. Bengt fanns kvar vid Norns bruk till hösten 1657. Finns inte med i 1658 års mantal.
1656 avled två barn till Bengt vid Norn. Testamente betalades vid två olika tillfällen under året.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-12-22, 01:45
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Vad bra, Sven-Ove, då vet jag varför Johan Dyoniisi Fischer var fadder åt Gabriels barn.
 
Jag har tittat i Norrbärkes första husförhör, AI:1 1671-1693, sid: 125-127, på Bruksfolket i Hagge. Där på Hagge återfinns Gabriel Nilsson ( om det är Gabriel Nilsson Stadigbror, det vet jag inte, men troligtvis är det det, men jag har inget som verifierar att det verkligen är Stadigbror )omkring år 1674 ( får ta årtalet med en nypa salt tror jag då de inte verkar stämma ibland ). Jag är nästan övertygad om att Måns Nilsson och Gabriel Nilsson är bröder, de verkar till att stå tillsammans ( under samma hushåll ) på sid: 127.
 
Sid: 126 ( utan inbördes ordning )
 
Måns Nilsson
Gabriel Nilsson
Lars Jöransson ( ev, Lars Jöransson Morein, fadder till Gabriels barn )
 
Körare Hendrich Börilsson
H. Margareta Eriksdotter
 
Arbetskarl Lars Nilsson
H. Malin Jöransdotter
 
Arbetskarl Nils Nilsson
H. Anna Olsdotter
Elisabeth Nilsdotter
 
 
Sid: 127
 
Måns Smed
H. Kerstin Israelsdotter
Gabriel Nilsson  
Isac Bowersson ( Boweng ) ( en av faddrarna till Gabriels barn )
 
Kolare Hans Larsson
H. Sara Danielsdotter
deras barn: Johan, Daniel och Elisabeth
 
 
sid: 125
 
Arbetskarl Hans Persson
H. Kerstin Nilsdotter
 
Hr Jöran Kart ( vars bror Anders Kart är fadder till Gabriels barn och vice versa )
H. Maria Tersmeden
deras barn: Christoffer, Herman och Catharina
Anders Henriksson
Sara Samilsdotter
Kerstin Ersdotter
 
Arbetskarl Anders Nilsson
H. Elisabeth Ericksdotter
Anna Nilsdotter
 
Arbetskarl Anders Persson
H. Margareta Persdotter
Pehr Andersson
 
 
Här i de första husförhören nämns inte namnet Stadigbror, men det finns många som har patronymikonet Nilsson/Nilsdotter ( för den sakens skull är säkert inte alla släkt med Gabriel Nilsson, då Nils är ett mycket vanligt namn )
 
Det var bra att få veta att Bengt Eriksson Stadigbror kom till Skinnskatteberg omk 1658.

2011-12-22, 12:24
Svar #27

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Gabriel och Måns kommer till Hagge bruk hösten 1683. Gabriel är då smeddräng hos Måns, och syns endast som ett streck i kolumnen för dräng i mantalslängden år 1684. Under 1684 blir Gabriel mästersven och står med namn i MTL 1685. hösten 1686 flyttar Måns och Gabriel till Ludvika, där de finns i MTL 1687.
Vid Ludvika bruk står Gabriel med namnet Stadigbror, Måns med sitt patronymikon Nilsson .
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2011-12-22 12:28)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2011-12-23, 01:42
Svar #28

Anna-Lisa Göransson

Sven-Ove Brattström
 
Jag har gjort en del anteckningar från mtl. i Ludvika. 1711 har jag antecknat att Gabriel Stadigbror finns där tillsammans med byggmästaren Johan Morin och ett par andra. Förmodar jag läst fel på Johan Morin. Tyvärr kan jag inte kolla upp det, då jag inte abonnerar på något program just nu.
Har på nätet sett att Gabriel Stadigbror skall vara död 1711, men det måste väl vara fel. Eller vet du någoting om det?
 
Anna-Lisa

2011-12-23, 09:30
Svar #29

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Gabriel Nilsson Stadigbror avled 1711-11-12 vid Ludvika bruk. (C:2  sid 142)
Jag ska titta på Johan Morin.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna