ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 december, 2011  (läst 2748 gånger)

2008-12-13, 08:46
läst 2748 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Hej.
 
Min ana, Bengt Bengtsson Stadigbror f. 1669, döpt 25/4 i Skinnskatteberg, har en far Bengt Stadigbror som var smed.  
 
Är det någon som vet var namnet Stadigbror kommer ifrån ? Läste i äldre inlägg att någon läst namnet Stadigbror som Stadigbiör i kyrkboken och att det kanske kunde vara försvenskat från något franskt uttal från valloner. Har det kommit fram något nytt om namnet Stadigbror ?
 
Det fanns någon Stadigbror som gifte sig med en vallonska Herou, tror jag. Men på min gren finns inget gifte med valloner.  
 
mvh
Carina

2011-12-05, 22:47
Svar #1

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
Hejsan. Namnet Stadig dyker up i min familj ett antal gånger och min gamla farmor har alltid berättat att dom var Valloner vet någon ifall detta är sant att just Stadig är ett Vallon namn/släkte? Hittade det inte på någon Vallon släktforskar sida.

2011-12-06, 09:15
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2011-12-06, 22:32
Svar #3

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
Okej. För långt bak i min gamla farmor's familj så hittas en Frans Stadig som var smed och det yrket gick i arv till åtminstone två av hans söner och Valloner var väl ofta smeder eller andra hantverkare-jobb...

2011-12-07, 00:01
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Inga regler utan undantag, så visst kan det ha funnits smeder som hetat Stadig. Men i en smeddatabas jag har tillgång till så finns i alla fall ingen med namnet med.  
 
För att ha en bättre chans att någon kan svara så behöver du nog berätta lite mer om Frans Stadig. Var och när levde han? Alla uppgifter kan vara av intresse.

2011-12-07, 09:44
Svar #5

Utloggad Solveig Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-12-15, 14:31
    • Visa profil
Stadig är även en gammal smedsläkt vars medlemmar bott i bl.a. Ockelbo. Jag har uppgiften att den skulle härstamma från släkten Stadigbror. Själv söker jag släktingar Stadig i Amerika. Det finns en egen hemsida. http://ancestors.stadig.org/ Någon som vet mer om släkten från Ockelbo?

2011-12-07, 10:54
Svar #6

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:39
    • Visa profil
Solveig! Per Stadigbror var Skogvaktare i Brattfors, Ockelbo (1823--1873). Han hade minst 8 barn med hustrun Maria Waller f 1826 och av dessa tog t ex en son Carl Adolf (1862--1948) namnet Stadig och han blir Brattfors trogen. Pers mor hette Anna Larsdotter Dunderberg f 1796 och hon lever ännu 1880 i Brattfors (krutgumma!) och hon var Dagkarlsänka.

2011-12-07, 13:25
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Bland uppfinnaren John Ericssons förfäder finns konstmästaren och gruvfogden Sven Svensson Stadig (f ca 1645, d 1682) vid Nordmarks gruvor i Färnebo socken i Värmland.

2011-12-07, 13:45
Svar #8

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
Vad jag vet så har aldrig någon av mina Stadig:are emigrerat men här är lite mer info om Frans Stadig, jag har inget födelsedatum men han var gift med Lovisa Charlotta Johansdotter och de hade 9 barn tillsammans.

2011-12-07, 15:06
Svar #9

Utloggad Björn Kempe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:39
    • Visa profil
Frans Stadig och hans familj finns 1890 i Pockeledet, Baltak, Skaraborg och han var född 1844 i Brandstorp, Skaraborg, medan hustrun var född samma år i Fröjered, samma län.

2011-12-07, 15:12
Svar #10

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
Finns det någon möjlighet att de kan ha varit Valloner eller var dom bara smeder? Jag kom bara så långt som till Frans men kan man komma längre bak och se ifall de verkligen var Valloner?

2011-12-07, 15:21
Svar #11

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
Annars så har jag också Frans son, Karl Gustaf Stadig född 15 Augusti 1871 i Madängsholm, Västragötaland som barn nummer tre i skaran av nio och han gifte sig med Klara Josefina Teresia Larsson (som var Arbetaränka?) och dom fick sju barn.

2011-12-07, 16:28
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Frans Stadig f 1844 i Brandstorp (om det är rätt Frans?) finns med i databasen DISBYT, som man har tillgång till om man är med i föreningen DIS.
 
Hans föräldrar är (enligt Elisabeth Hjerpe på DISBYT) Jonas Jonsson Stadig f 1799 i Acklinga och Britta Stina Jonsdotter f 1813 i Brandstorp.
 
Jonas Jonsson Stadigs föräldrar ska vara Joh. Jonsson och Magdalena Andersdotter. Deras yrken finns inte med i DISBYT.

2011-12-07, 17:30
Svar #13

Utloggad Solveig Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-12-15, 14:31
    • Visa profil
Mammas kusin Emmy (Emma) Forsgren f. 1886 i Lycksele gifte sig med Axel Edvard Stadig f. 1872 i Ockelbo. Han var yngsta barnet till Per Stadigbror och Maria Waller (se ovan). Axel och Emma emigrerade till USA 1908 (?) och bosatte sig i Strandqvist, Minnesota. Barnen Karl f.1905 och Ebba f.1907, båda födda i Gällivare följde med modern. Enligt folkräkningen 1930 hade familjen många barn och var bosatt i Divide i North Dakota,USA. Jag söker nu ättlingar till mina sysslingar. Diskussion om familjen Stadig i USA finns på http://genforum.genealogy.com/stadig/

2011-12-07, 17:43
Svar #14

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
I min släkt så finns det en Axel Edvard Stadig född 1886 i Madängsholm, Västragötaland.

2011-12-09, 01:58
Svar #15

Anna-Lisa Göransson

År 1708 20 aug. finns hammarsmeden Gabriel Stadigbror med som vittne vid ett dop. Har hittat honom på flera ställen i Dalarna. Har en del anteckningar om honom någonstans, anteckningar från bl.a från Norrbärke och Ludvika. Namnet är ett i mitt tycke lite märkligt. Skulle vilja veta mer om det som du Solveig kallar för släkten Stadigbror. Gabriel var gift med Kerstin Jönsdotter från Räfsnäs, Norrbärke. Barnbarnsbarn till Knut Jonsson i Räfsnäs. Denne dömdes för tidelag och avrättades 1649 27 oktober.  
M.v.h. Anna-Lisa

2011-12-10, 19:42
Svar #16

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Per Stadigbror finns med på Smedskivan 7, men hans släkt S. har inte kunnat spåras längre
än till att hans okände farfar bör ha haft detta efternamn, eftersom 3 söner till honom bar namnet. Farmodern var från Ore och därför ligger det nära till hands att maken tillhörde den släkt Stadigbror som härstammar från Bengt Eriksson Stadigbror född i början av 1600-talet.
 
Det är inte säkert att det finns något samband med Gabriels släkt, men Bengt hade en bror Nils nämnd 1655 i mtl. Han skulle alltså kunna passa in som far till Gabriel, eftersom hans patronymikon är Nilsson och han ska vara född just 1655.
 
Något samband med Frans Stadig finns knappast. För övrigt verkar uppgifterna från Disbyt
tveksamma, eftersom en Jonas Jonsson inte kan ha haft en far som hette Johan.
Ulf Berggren

2011-12-10, 20:34
Svar #17

Utloggad Tove Schultz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2023-02-01, 19:49
    • Visa profil
Men finns det en Frans Stadig? För han denne, Frans, skall ha vart far till åtta barn ett av dem hette Karl Gustaf Stadig f. 1871.

2011-12-10, 21:42
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Sveriges befokning 1880 finns Frans Stadig med familj:
 
Stadig, Frans   1844   Far född i Baltak, Skaraborg
Johansdotter, Lovisa Charlotta   1844   Mor, född i Fröjered, Skaraborg
(Barn), Hulda Alfrida   1867   Barn
(Barn), Johan Rickard   1869   Barn
(Barn), Karl Gustaf   1871   Barn
(Barn), Per Albin   1873   Barn
(Barn), Anna Sofia   1875   Barn
(Barn), August Natanael   1877   Barn
(Barn), Ida Kristina   1879   Barn
 
Alla barnen är födda i Baltak, och familjen bor 1880 i Ljungstorp i Baltak. Fadern Frans är smed.

2011-12-11, 14:23
Svar #19

Anna-Lisa Göransson

Ulf Berggren.
Först vill jag tacka för ditt svar. Även om det nu inte var speciellt riktat till mig.  
Har du något förnamn på de 3 ovan nämnda sönerna? Har du också ett ungefärligt årtal på fadern till dessa. Möjligen från en mantalslängd eller annat?
 
Det är förvillande med dessa hammarsmeder som heter Gabriel i förnamn. De som jag har namnen på finns alla i Morgården (Norrbärke)och Ludvika. De heter Jacobsson, Larsson och Stadigbror( nämnd 1711) i efternamn. Därtill lägges då Gabriel Nilsson Stadigbror som du nämner här ovan. Är det han som nämns år 1711 i Ludvika?  
 
Finns det någon som läser detta som har ytterligare upplysningar att dela med sig av. Kan Gabriel Larsson också han ha tillnamnet Stadigbror?
 
Mycket tacksam för ev. svar på detta.
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-12-12, 12:44
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa och Ulf, m fl.
 
Liksom du Anna-Lisa är jag intresserad av den här Stadigbror-släkten. Jag härstammar från Bengt Bengtsson Stadigbror f. 25/4 1669 i Hedhammar Skinnskatteberg ( kanske en ättling till Bengt Eriksson Stadigbror ??? som du Ulf nämner ovan )
 
Själv har jag inte kunnat komma så långt bak i generationerna med Stadigbror så att jag kan koppla dessa till valloner, och dels är jag helt novis i ämnet valloner så jag vet inte riktigt var man kan leta efter kopplingen till vallonerna. Jag läste på nätet för längesedan, kommer ej ihåg var för någonstans, att namnet Stadigbror eventuellt har försvenskats/förvanskats från det vallonska Dupont Sur. Någonstans i kyrkboken skrivs de som Stadigbiör. Likaså finns det troligtvis ( om jag inte missminner mig ) någon vallonsk kvinna Herou ingift med någon man Stadigbror.
 
Är liksom Anna-Lisa intresserad av Stadigbror-släkten och eventuellt om de då kan ha någon koppling till valloner ?
 
mvh
Carina

2011-12-13, 00:19
Svar #21

Anna-Lisa Göransson

Har kollat på mina gamla kort och min dåliga läsapparat efter uppgifter om Gabriel Nilsson Stadigbror. I AI:2 som slutar? 1695 så kallas han bara för Gabriel Nilsson.
Men när sonen Gabriel (född 1702 6 nov) döpes så kallas han Gabriel Stadigbror, I AI:2 så ser det ut som om han är född 1663 eller 1667 i Hedemora. Det kan ju vara fel födelseår. Fadern Nils Månsson. Född 1631 i Hedemora. Nu tar jag allt ur minnet så jag hoppas jag inte gör något fel. Gabriel Gabrielsson Stadigbror flyttar senare till Husby. En uppgift som jag hittat på Rötter.  
 
Längre kom inte jag just nu. Det kanske blir mer senare.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-12-13, 09:13
Svar #22

Anna-Lisa Göransson

En sak till om Gabriel Nilsson.
 
Ser här ovan att jag glömde säga att kyrkböckerna gäller Grangärde. Alltså både husförsl. AI:2 och föd.bok C:2.
 
M.v.h.  
Anna-Lisa

2011-12-14, 11:10
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa.
 
Jag ska titta på Stadigbrors idag och se om jag kan hitta någon länk som sammanbinder mina Stadigbror med din Gabriel Nilsson Stadigbror. De kan eventuellt vara släkt. Skriver ikväll vad jag kom fram till.
 
mvh
Carina

2011-12-14, 12:22
Svar #24

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:50
    • Visa profil
Anna-Lisa.
När jag tittar på Gabriel Nilsson och hans hustru Anna Hans(?)dotter i Ludivka kronobruk, Grangärde AI:2, s 140, så tycker jag mig se att det är hustrun som är född på Norns bruk 1667. Jag har letat både i Hedemora och Norn för att finna en vigsel, men utan resultat.
Hälsningar
Leif Olofsson

2011-12-14, 19:51
Svar #25

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Leif
 
min tolkning är att det är mannen som är född i Norn, efter det att första hustrun avlidit så förs den andre hustrun in i hfl ovanför och därför kan man tyda det som att det är hon som kommer från Norn. Det finns f ö  en anteckning efter 2:a hustrun om födelseort som jag läser som Skinnskatteberg.
 
Gabriel och hans första hustru gifte sig i Norrbärke och i vigselboken, 13 sept 1685, bekräftas det att hon var från Rävsnäs i Norrbärke, som även hfl anger.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2011-12-14, 20:03
Svar #26

Anna-Lisa Göransson

Leif.
Hej och tack för svar.
Först måste jag göra en rättelse. Det var inte alls fadern som jag trodde stod ovanför , för personen ifråga  hette Måns Nilsson och ingenting annat. Dessutom kan det vara 1651 och inte 1631. Man skall inte tro att man kan lita på sitt minne. Så var det klart. Men nu till något som är taget ur skriften i Grangärde hfl AI:2.
Jag har tänkt på precis samma sak som du säger här ovan.  
Men jag har kollat på var födelseuppgiften finns på personer ovanför Gabriel.
Där tycker jag det verkar vara så att den ligger jämt under linjen där namnet är skrivet. Dessutom i linje med platsen han kom ifrån.
Det finns några andra personer på samma sida som tydligen var födda på samma plats.
Fyra personer förutom Gabriel och Måns Nilsson ser ut att komma från samma ort.  
Är du säker på att det skall vara Norn.
 
Man skulle kanske kunna tänka sig att Måns Nilsson och Gabriel var bröder.  
 
Kerstin Jönsdotter var hans 1a hustru och man vet att hon kom från Norrbärke och troligen också dog där. Kanske är det då möjligt att han gifte sig 2a ggn i Norrbärke eller Grangärde.
Jag har bara mina gamla kort att tillgå, men vid tillfälle skall jag försöka kolla där. Eller du eller någon annan vänlig själ kanske har möjlighet att reda ut den frågan.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-12-14, 20:10
Svar #27

Anna-Lisa Göransson

Stefan Jernberg.
Tack. Du besvarade just en del av min fråga. Den om 1a hustrun. Kanske gifte han sedan om sig i Norrbärke eller vad tror du.
 
Anna-Lisa

2011-12-14, 20:18
Svar #28

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Varför gå över ån efter vatten? Gabriel och Anna Svensdotter gifte sig i Grangärde 28 aug 1698 (C:2), här bekräftas även att hon var från Skinnskatteberg.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2011-12-14, 21:41
Svar #29

Anna-Lisa Göransson

Tack Stefan.
Om det nu skulle vara så att Måns Nilsson och Gabriel Nilsson var bröder, så är det väldigt intressant för mig, då Måns N. finns med bland mina smeder. Till honom har jag inte hittat någon far heller. Men det är ju bara en tanke det där att dom var bröder. Men kanske ändå.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2011-12-16, 01:53
Svar #30

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2205
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:23
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa med flera.
 
Jag har tittat på faddrarna till Gabriel Nilsson Stadigbrors barn och Bengt Eriksson Stadigbrors barn, just för att se om man kan utläsa något av deras släktförhållanden. Bengt Stadigbrors barns faddrar i Skinnskatteberg har jag inte fått något grepp om än, dock lite mer grepp om Gabriel Nilsson Stadigbrors barns faddrar i Ludvika, Grangärde, men utan att ha fått ihop någon släktskap. Gabriel Stadigbror har fina faddrar åt sina barn.  
 
OBS, detta är bara troliga släktförhållanden. Lars Daal med familj förekommer flitigt som faddrar åt Gabriel Stadigbrors barn. Lars Daal kan vara identisk med Lars Dahl, brukspatron, f. ca 1650, d. 19/4 1728 i Prästhyttan, Hedemora. Lars Dahl var gift med Anna Heijke f. ca 1650, Grytnäs, d. 1713 Hedemora, vars fader är Detloff Heijke f. ca 1613 i Tyskland, d. 1682 i Avesta. Deras svärson Jean/Johan Fischer f. 1657, d. 1718 i Norberg, är troligtvis densamma ( eventuellt ??? ) som Herr Fischer som också är fadder ett flertal gånger. Jean Fischers hustru hette Kristina Larsdotter ( Dahl ) f. 1666 i Grytnäs ( W ). Ytterligare ett vittne som heter Dahl finns med som fadder till ett av barnen, Hustru Karin Daal.
 
Daniel Mattsson i Sjövad, Norrbärke är vittne en gång, till ett av barnen Stadigbror. Daniel Mattsson i Sjövad är gift med Gabriel Nilsson Stadigbrors hustru, Kerstin Jönsdotters syster, Karin Jönsdotter f. 1661 i Räfsnäs.
 
En annan fadder, är Hammarsmeden Anders Rapp, som ( eventuellt ??? )är identisk med Hammarsmeden Anders Eriksson Rapp f. 1660 i Norrbärke, gift med Kerstin Hansdotter
 
Jöran Byggmästare, och hans hustru Anna Persdotter förekommer vid som faddrar vid mer än ett dop. Jöran Byggmästare kan vara identisk med Jöran Larsson Morein f. 1661, vars far Lars Jöransson Morein var byggmästare på Norns bruk
 
Fler faddrar är, Samuel Klockare som kan vara identisk med Samuel Persson, Klockare i Iviken, Mäster Eric Jansson, Marja Lapp vid bruket, Daniel Hedling, Jungfru Anna Schytz m. fl.
 
Det är inte omöjligt att Bengt Eriksson Stadigbror och Gabriel Nilsson Stadigbror är släkt. Kanske ??? som Ulf skriver ovan, att Bengt Eriksson Stadigbror, har en bror ( Nils Eriksson Stadigbror ???? ) De verkar till att finnas i närheten eller i omgivningarna av varandra. Bengt Eriksson Stadigbrors hustru Britta Persdotter är född 1626 på Norns bruk i Hedemora, och kanske då Gabriel Nilsson Stadigbror är född i Hedemora som anges i hfl. Det är eventuellt också möjligt att Måns Nilsson är en bror till Gabriel Nilsson Stadigbror.
 
Dock verkar förnamnet Gabriel i Bengt Eriksson Stadigbrors släkt inte till att finnas alls.
 
Detta är bara troliga familjeförhållanden och spekulationer ( som kan vara fel )
 
Fortsättning följer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna