ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spett / van der Speet  (läst 6799 gånger)

1999-10-17, 08:28
läst 6799 gånger

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vänner släktforskare!
 
Till Kengis bruk i Norrbotten kommer i mitten av 1600-talet från Färna bruk i Västmanland två bröder vid namn Jacob och Johan van der Speet - av allt att döma i samband med att bröderna Momma/Reenstierna blir ägare till bruket. De båda bröderna blir stamfäder för en gigantiskt stor släkt Spett i Norrbotten, mestadels i dag spridd i Malmfälten (Kiruna, Gällivare m fl orter). Finns det någon forskare, som följt den längre bakåt i tiden? Har hört muntliga uppgifter om att det skall än i dag finnas människor med efternamnet van der Speet i Belgien och dessutom att van der Speet skall vara en flamländsk översättning av franskans de Clou, vilket också skall ha varit släktens ursprungliga namn. Kan någon verifiera/falsifiera detta?
 
Många forskarhälsningar! Tack på förhand!
Stefan

1999-10-17, 12:22
Svar #1

Yvonne Korn

Kjell Lindblom har nyligen på Sv. Vallonättlingens diskussionsforum (www.vallon.a.se) (och i sitt bokverk om vallonsläkter förstås) redogjort för de äldsta kända leden av släkten Spett (Speet, Spite?). Skulle också gärna ta del av äldre utredningar om sådana finnes eftersom jag med kommer in på denna släkt.

1999-10-17, 21:58
Svar #2

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Le Clou på franska betyder Spik och har tidigare felaktigt påståtts vara ursprunget till släkten Spik i Sverige. Att det skulle ha översatts till Spett måste betecknas som ännu mer fel.
Gå gärna in på Sällskapet Vallonättlingars hemsida www.vallon.a.se och klicka på diskussionsforum. Där har jag lagt ut vad jag vet om släkten Spett.
 
Hälsningar Kjell

1999-10-18, 00:14
Svar #3

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bäste Kjell!
 
Tack för Dina värdefulla efterforskningar i släkten Speet. Finns det någon relation mellan de av Dig listade Johan Michilson Spett, Jacob Speet, Michel Spett, Jonas/Joris Spet samt ev även Hindrich Speet och i så fall vilken? Bröder? Kusiner? Samma släkt? Föreslår att vi flyttar diskussionen till Sällskapet Vallonättlingars diskussionsforum!
 
Bästa forskarhälsningar!
Stefan
 
adr: Köpmanvägen 31 A, 950 40  TÖRE
tel: 0923-64 00 11

1999-12-11, 11:24
Svar #4

Kjell-Erik Andal

Er Anders Johanson Spett sønn av Johan van der Speet?
 
Min 5 tippoldefar/mor Anders Johanson Spett f. 1687 og Anna Thomasdatter f. 1689.
 
Han var gruvearbeider i gruvene i Svappavaara. der gikk han lei av jobben, og de pengene han hadde spart seg opp, kjøpte han en flokk reiner. Så giftet han seg med en lappejente, og begynte et nomadeliv.
 
Er dette en del av denne slekten?
 
Isåfall hadde jeg satt pris på opplysninger.
 
 
Kjell-Erik

1999-12-11, 13:22
Svar #5

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Kjell-Erik!
 
Jag har lämnat ett svar på www.vallon.a.se
 
Mvh
Fredrik

2000-02-06, 21:12
Svar #6

Utloggad Maria Bergdahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2010-01-31, 20:58
    • Visa profil
Hej Stefan E Sundbäck!
 
Jag har via min pappa Göte Bergdahl, boende i Timmernabben, fått ett släktbrev från Esias-folket och har vid två tillfällen skrivit brev till släktföreningen (981227 och 990629)utan att få svar. Skulle vara tacksam om Du kunde hjälpa mig att få kontakt med föreningen. Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Maria Bergdahl

2000-02-06, 22:36
Svar #7

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bästa Maria!
Anledningen till att Du inte fått kontakt med föreningen är den att den just nu vilar. Jag föreslår att Du skickar e-post till mig - det är lättare att svara på frågor för mig på detta sätt. E-postadressen är: stefan.sundback@svenskakyrkan.se
 
M v h Stefan

2001-02-18, 20:13
Svar #8

AnnMarie Lindbergh

Jag undrar om någon har upplysningar om Susanna Johansdotter Spett f 1696 i Svappavaara? Jag söker hennes föräldrar.

2001-02-18, 23:24
Svar #9

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, AnnMarie!
Susanna Johansdotter Spet(t)s föräldrar var:
Johan Joensson Spett, gruvsmed vid Svappavaara och Susanna Baltzarsdotter Thun (för den sistnämnda se Christer Rosenbahrs inlägg under diskussionen om Baltzar Thun!)
 
M v h, Stefan

2001-03-12, 18:28
Svar #10

Bengt Wikström

Thunsläkter fanns på 1700-talet i Åbo sv. förs. ,
Tykö bruk och Torneå , detta till allmän känne-
dom !
 
 
M.v.h. , Bengt W.

2001-05-26, 16:45
Svar #11

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Thunsläken i Torneå (utgrenad till Kemi på 1800-talet) var en gren av släken Thun i Svappavaara.
 
Se: hem.passagen.se/kuoksu

2002-07-02, 00:17
Svar #12

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Hej! Brita Jönsdotter född 1721 eller 1724, gift med Thomas Andersson Spett. Varifrån kom hon, och vilka var hon dotter till?
 
Henrik

2002-07-11, 00:54
Svar #13

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Förresten känns det också ganska relevant att få igång diskussionen om huruvida släkten hette Spett eller Van Der Speet som man ser lite här och var. Varifrån kommer antagandet om Van der Speet?
 
Henrik

2002-07-11, 08:18
Svar #14

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
När det gäller tidiga noteringar om efternamnet Spett kan det sägas att det ofta skrivs Spet/Speet, vilket kan tyda på att e:et till en början har varit långt.
 
Bland de tidiga noteringarna kan följande notering tjänstgöra som exempel:
 
'Enligt Svappavaaras mantal år 1667 stavades han även som Jonas Joensson Speet.'
Citatet är hämtat från diskussionen Spett på www.vallon.a.se Inlägget skrevs den 14 februari 2000 kl. 12.21 av Christer Rosenbahr.
 
Vallonforskaren Kjell Lindblom anger följande i ett inlägg om släkten Spett om kanske en av de tidigaste noteringarna om en man vid detta namn i Sverige (samma källa: vallon.a.se/Efterlysningar och tips: Vallonsläkter: Spett: 23 september 1999 kl. 20.17):
 
Michiel Speet arbetar som hammarsmed vid Storhammaren i Norrköping 1628--29 (K 64). Han finns 1642--43 vid Gyttorps bruk och har det förstnämnda året sex personer i sitt hushåll. Flera av dessa är säkert medhjälpare eller drängar.  
Åren 1652--54 har han arbete vid Fermansbo hammar enl mtl.
 
När Susanna Johansdotter Spet gifter sig med Henrich Henrichsson Moscojärvi 1723 stavas alltså namnet Spet.
 
När det gäller förleden van der, har jag sett den återgiven hela tiden jag forskat kring denna släkt och det rör sig om c:a 10 år. Mina efterforskningar började med att jag fick reda på att min anfader brukspredikanten Michael Andreae Constenius var gift med Maria Catharina Jacobsdotter van der Speet. Denna uppgift härrör från Konst Familie Archief. Huruvida detta kan stödjas i det svenska arkivmaterialet är nog mycket osäkert. Å andra sidan kan ju lätt van der tappas bort i Sverige. Det kan naturligtvis även ha att göra med antagandet att namnet skall vara en översättning av franskans de Clou samt att det idag existerar en släkt van der Speet i Belgien. Det är det närmaste ett svar jag kan komma.
 
M v h, Stefan

2002-07-11, 22:27
Svar #15

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Hej Stefan! Att släkten ursprungligen skall ha hetat Speet är förmodligen sant till en viss del. Försvenskningen till Spett ser jag inte som konstig, snarare naturlig då det finns en utbredd tendens att försvenska vallonnamn.  
Det är väl snarare van der som förbryllar mig. Det finns ju faktiskt också en lika utbredd tendens bland släktforskare att söka förfina namn (vallonnamn i synnerhet) eller dylikt, så frågan är väl hur man ställer sig till ett sådant antagande. Å andra sidan kan det ju te sig rimligt i och för sig att ha ett van der före Speet, men tveksamt dock då några väsentliga bevis/indikationer inte föreligger.
Svaret på frågan kanske kan sökas om man skulle kunna hitta Mickel Spetts namn vid det första tillfälle som han påträffats i Sverige. Det känns som att det kanske skulle vara den mest trovärdiga källan då varken försvenskning eller förfining haft någon inverkan på efternamnet.
 
Henrik

2002-07-12, 11:32
Svar #16

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Henrik!
 
Naturligtvis bör vi efterforska hur det står skrivet i källorna, när Michiel Speet kommer till Norrköping i samband med Louis de Geers upptagande av Storhammaren i Norrköping. Vallonkännaren Kjell Lindblom har, som sagts ovan, forskat en del i det äldsta källmaterialet betr. släkten Speet. Enklast kan ju vara att ställa en fråga på SVÄ:s forum!
 
Det intressanta vore naturligtvis att forska vidare när och varifrån denne Michiel Speet kom. Kom han med Louis de Geer till dennes första bruk som svensk medborgare? Eller hade han kommit till Sverige redan tidigare, då Louis de Geers affärer i Sverige fortfarande sköttes genom kompanjoner och ombud? Därefter kunde man också undersöka vidare i det källmaterial, som möjligen kan finnas bevarat i det som på den tiden var Spanska Nederländerna. Fanns van der i namnet där?
 
M v h, Stefan

2004-01-08, 00:43
Svar #17

Ole-Johan Valle

Hvordan er slektsbakgrunnen til Maria Catharina Jacobsdotter Spett (von der Speet)født ca. 1650 gift med Michael Andrae Konst (Constenius)? Jeg er takknemlig for svar.
Hilsen
Ole-Johan Valle

2004-01-09, 00:08
Svar #18

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Ole-Johan!
 
Följande skriver Kjell Lindblom på vallon.a.se (där släkten Spett har en egen rubrik):
 
Jacob Speet är hammarsmed vid Färna 1648--53. Detta år flyttar han med sin familj till Kengis och anpassar sig tydligen så bra, att han ännu 1684 lever kvar där med sin hustru.  
Redan 1661 har han en son i mantalspliktig ålder.  
Barn: Zacharias i Kengis 1661  
Maria Catharina g m bruksprästen Mickel Andersson Konst(enius)
 
M v h, Stefan

2004-08-09, 22:01
Svar #19

Utloggad Gunnel Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2010-03-06, 18:50
    • Visa profil
--------------------------------------------------------------------------------
Av Gunnel Hansson - måndag den 09 aug 2004 kl. 21.56:  [Ändra]  
 
Hej,  
Jag har en anfader som heter Matts Thun, född troligen 1744. Han kom till Lögdö Bruk i Västernorrland 1772. Jag kan inte hitta varifrån han kom eller var han är född. Finns det någon som kan hjälpa mig på traven.  
 
Mvh  
Gunnel

2004-08-09, 22:25
Svar #20

Yvonne Korn (Yvonnek)

Hej Gunnel! Du har ställt din fråga om Thun under rubriken Spett, så du har hamnat lite fel. Du kan hitta mycket om släkten Thun här på Anbytarforum, t ex nämns Mats Thun f 1744 och hans anor bl a här - se inlägget tisdagen den 16 april 2002.
Mvh,
Yvonne

2005-02-03, 16:02
Svar #21

Utloggad Carin Weiler

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-04-26, 12:46
    • Visa profil
Valloner i Skåne.
Hej jag har träffat på en man i min släkt som heter Mårten Spett gift med Sissa Hindricksdotter
boende i Tranås. De har en son som heter Hindrich  
Mårtensson. Jag har tittat runt lite bland Spättarna men inte funnit några omnämnda i Skåne. Vem är min Mårten Spett? Vet inte när han är född men sonen är född 1738-03-08 i Tranås.
Även Hindricks släkten är spännande är det någon som vet om de tillhör resandefolket.Jag är bara amatör på området och gör så gott jag kan.
Vem kan något om Spett.
 
Hälsningar Carin

2007-01-21, 17:24
Svar #22

Tommy Lindblad

Vet någon något om mästersmeden Spett, född 1686(vet inte var).
 
Han arbetade vid Trångfors smedja i Västmanland. Hans hustru hette Brita.
Kan man se var Spett föddes?
 
Tommy Lindblad

2007-01-21, 18:45
Svar #23

Elisabet Gustafson

Hej Tommy!
Från Smedskivan4
Anders Andersson Spett,
född 1686 i Västanfors, död 1754-06-18 i Trångfors, Kolbäck. Mästersmed
Gift 1714 med  
Brita Persdotter, född 1689 i Norrbärke, död 1761-08-23 i Trångfors bruk, Kolbäck. Död av hetsig feber
 
Mvh
Elisabet

2007-01-22, 10:44
Svar #24

Tommy Lindblad

Tack Elisabet
 
Nu fick jag data på Anders Spetts fru också plus födelseort. Jättebra.
 
Tommy Lindblad

2007-03-03, 17:42
Svar #25

Johanne Gaup

Min oldefar hette Nils Peder Thun, og var født i Kemi 1829. Han var gift med Greta Olsdtr. Thun, født 1829. De hadde to børn  Jacob Thun og min bestemor Aurora Elvina el. Elvira, og flyttet til Norge før 1875. Er det noen vet noe om Nils Peder Thun?

2008-02-09, 00:11
Svar #26

Maria Ocak Gunnarsson

van der Speet - Hammarberg - Pousar/Pousard?
 
Har någon hittat någon koppling? Jag har sett det i min släktforskning. Maila mig gärna på mariaocak@yahoo.se
 
Kram från Maria

2010-10-03, 13:40
Svar #27

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:42
    • Visa profil
Hej. En Christina Göransdotter Spet/Speet f 1650 10/9 var gift med kaplanen i Medåker (U) Erik Hallenberg, 1660-1729. De gifte sig i Sala 1686. Hon dog 1730 12/6 i Bejby, Medåker. Källa Västerås herdaminne 1700-talet, del II:2, s 431f.
Kan hon vara av vallonsläkt månne?
Hälsningar
Leif O

2014-11-03, 01:42
Svar #28

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Det finns nya rön om släkterna Spett, Servio och Thun vilka värvades från Bergslagen till bruken i Norrbottens län i 1600-talets mitt. Tiden behandlar från 1600-talet till 1750-talet. Dessa tre släkter finns som bilaga i Släkten Stålnacke 1658-1980 som publicerades hösten 2011. Boken kan lånas via biblioteket eller så kan den köpas av mig.  
Exempel på en vallonfamilj i släkten Spett i Kengis bruk var smeden Zacharias Spett som flyttade med sin familj till Uleåborgs stad ca 1675.  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av rosenbahr 2014-11-03 01:47)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna