ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöman  (läst 1151 gånger)

2012-03-04, 19:22
läst 1151 gånger

Utloggad Inger Ullvin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-12-31, 16:43
    • Visa profil
Hej!
Jag heter Inger f. Sjöman.I min släkt finns flera mästersmeder och jag undrar om det är någon mer än jag som forskar på den här släkten. Min ffff hette David Sjöman f 1830-05-31, min fffff Erik Magnus f 1796-03-02, min ffffff Erik Anders f 1766-04-20, min fffffff Anders f 1720-09-12.De var alla verksamma i bl a Svennevad, Asker.I min släkt finns även andra smeder, t ex Hellström, Gullberg, Skeppstedt, Elgström. Hur många generationer smeder ska det finnas för att det ska kallas för en smedsläkt?
 
Vänliga hälsningar
Inger

2012-03-10, 18:17
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Inom FFS (Föreningen för smedsläktsforskning) nöjer vi oss med att de är smeder i
två generationer, för att få kallas en smedsläkt.
 
Om du inte redan vet det så finns av ovan nämnda åtminstone Sjömans och Skeppstedt på Smedskivan 7.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna