ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Robert  (läst 10955 gånger)

2004-04-22, 20:31
läst 10955 gånger

Patrik Andersson

Det funkade inte. Klicka på denna LÄNK istället för att se bilden med Robert texten (längst upp i födelseboken).
 
Mvh

2004-04-23, 14:54
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, det är väl den dopnotisen (från 1702) som nämns här ovan den 5 november 2001..

2005-04-26, 20:47
Svar #2

Josefine Strand

Hejsan.
Jag letar som en tok efter min pappas släkt. Han har inte brytt sig så mycket om själva släktoforskandet men jag tycker det är jätte roligt.
Det enda jag har att gå på att pappas efternamn Strand. Eftersom jag, pappa, och då troligen hans pappa är valloner så antar jag att strand är det korreka namnet. någon snäll själv som vet vart jag kan finna information? Tack på förhand

2005-08-09, 18:34
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Henrik Rubert var hammarsmed i Godegård under första delen av 1700-talet. Tacksam för uppgifter om hans födelse och död, hustru och barn.

2005-08-09, 23:22
Svar #4

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Enligt Kjell Lindblom Vallonsläkter under 1600-talet del 2 begravdes Henrich Robert den 8/3 1719 i Godegård i en ålder av 47 år och 19 veckor - f 1671. Han vigdes 19/8 1700 m Catrina Göransdtr vid Godegård. En son är nämnd: Jan bg 5/10 1718, 17 år gammal.

2005-08-21, 11:04
Svar #5

Utloggad Bo Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-02-21, 14:25
    • Visa profil
Elisabeth!
 
Hammarsmeden i Godegård Henrich Rubert döpt 1708-01-26 i Godegård (KL),död i Godegård 1791-05-12 (KL) var son till kolaren Henrich Eliasson Robert ovan.Han gifte sig 1734-10-27 i Godegård (CI:2 20241)med Catharina Eriksdotter f 1717 i Godegård (AI:1 20223)Trol död 1783 i Godegård.
Dom hade barnen Catrina f 1736-01-25, Sara f 1738-03-05,Maja f 1742-01-11,Johan f 1744-07-12 och Hindrich f 1748-12-08, frälse skogvaktare gm Anna Maria Godberg.

2005-08-21, 13:25
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Tack Barbro för uppgifterna ur Kjell Lindbloms bok.
 
Bo, tack för uppgifterna! Det var denne yngre Henrik jag var intresserad av, men jag undrar om du har några syskon till honom?  
 
Det finns en Mårten Henriksson, f 1711 i Godegård, som jag undrar om det är en bror? De är dopvittnen hos varandra.

2005-08-21, 17:13
Svar #7

Utloggad Bo Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-02-21, 14:25
    • Visa profil
Elisabeth!
 
Mårten Henriksson Rubert f 1711 är enl Kjell Lindbloms databas bror till Henrik döpt 1708. Kolaren Henrik Eliasson Rubert hade dessutom barnen Jan Gustav f 1701-06-02, död 1718-10-05 (CI:1 20240),Katarina döpt 1706-09-02, död 1707-03-03 (KL).
Henrik Eliasson är son till Iller (Elias) Robert som är son till Martin Robert, allt enl KL?s bok.
 
Jag är själv ättling i rakt nedstigande led till denne Martin.
 
Vänlig hälsning
Bosse

2005-08-23, 21:11
Svar #8

linda rubert

Hej!
 
Det här låter spännande, jag heter själv Linda Rubert och bor i Gävle. Har inte släktforskat något men min pappa Hans  och farfar Einar kommer ifrån Gävle men vet att längre tillbaka utvandrade äldre släktingar till Amerika.
 
Hoppas på mer information om min släkt.
 
Med vänlig hälsning
Linda Rubert

2005-08-23, 21:28
Svar #9

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Elisabeth, Barbro och Bo samt övriga vallonforskare!
 
När jag läser den intressanta diskussionen ovan, och i synnerhet uppgiften att: Henrich Robert vigdes 19/8 1700 m Catrina Göransdtr vid Godegård, är det plötsligt en tanke, som slår mig - ungefär som en blixt från en klar himmel: Kan Catharina/Catrina Göransdotter möjligen ha varit änka vid giftermålet, även om det inte står utsatt i vigselboken? Jag bygger denna misstanke på följande resonemang: Henriks och Catharinas barn förefaller vara födda mellan1701 och 1711, inte senare. Detta skulle kunna tyda på att Catharina är ca 40-45 år 1711, alltså född ca 1665-70 (om det senare är hon ungefär jämnårig med maken). I så fall är hon 30-35 år vid vigseln (ganska hög ålder för en kvinna), något som skulle kunna indikera ett tidigare gifte.  
 
Jag har även ett förslag på vem den hypotetiske förste maken skulle kunna vara, och här återanknyter jag till mitt inlägg under ”Vallonsläkter: Allard” av den 12 juni 1999 (f.ö. det första inlägget under denna rubrik, även om det i och för sig är ditflyttat från en annan diskussion), där jag nämner hammarsmeden Daniel Allard vid Godegårds bruk, född 1660 (dp 27/5) och död 1698 1/12 (begravd 1699 1/1 tillsammans med en späd dotter). Jag diskuterar där vem hans hustru skulle ha kunnat vara. Någon lämplig änka ”Allards”, ”Daniels”, ”Petters moder” eller dyl. finns ju nämligen varken i mantalslängderna eller i dödboken, så hon måste i så fall gå under antingen sitt förnamn (som vi inte känner) eller ”döljas” av en hypotetisk andre make (som vi ju i så fall ännu mindre känner).  
 
Daniel Allard och hans hittills anonyma hustru får åtminstone tre barn: Per (Petter), född 1690, Kerstin, född 1693 (dp 10/9) och den dotter som begravs på samma gång som fadern 1699 1/1. Dottern Kerstin gifter sig 1715 27/11 i Godegård med hammarsmeden Johan Michelsson Grell vid Godegårds Bruk. Deras äldsta barn är en dotter, döpt 1717 20/9, som får namnet Catharina. Brodern Petter Danielsson Allard, (1690-1739), (nämnd flera gånger i diskussionen ”Allard”) har också en dotter Catharina, döpt 1728 19/1. Det är ju därför svårt att värja sig mot misstanken att Catharina är syskonens mors namn. I mitt ovan nämnda inlägg resonerade jag ju mig fram till att en trolig kandidat (som Daniels hustru och Petters och Kerstins mor) var ”hustru Cathrina Antonsdotter på Bruket” som begravdes 1722 3/12. Bland mina indicier för detta förslag var att jag misstänkte att hon var dotter till Anton Robert (vilket hon troligtvis också är), och att namnet Robert (tillsammans med bl.a. Stockhaus, Grell och Bornelius) dyker upp bland dopvittnena för Petter Allards barn. Denna hypotes grusades dock av Kjell Lindblom, som sakkunnigt kunde konstatera att sagda Cathrina Antonsdotter 1692 gifter sig med Per Svensson. Därmed hade ju luften totalt gått ur mitt resonemang. Jag var tillbaka ”på ruta ett” (som det brukar heta), och hade återigen inga som helst indicier eller ledtrådar som skulle kunna lösa gåtan om Daniel Allards hustru, mera än att jag fortfarande var fast övertygad om att hon hette Catharina.
 
Men i går, när jag läste de senaste inläggen i diskussionen ”Robert”, slogs jag som sagt plötsligt av tanken: Tänk om Catharina Göransdotter är Daniel Allards änka! Detta är ju naturligtvis en ren hypotes, som ju inte har något som helst källstöd, men tänk efter: Är det på det viset, faller ju alla pusselbitar på plats:
 
* Det finns i mantalslängderna efter 1699 ingen änka, som kan identifieras mad Daniels Allards hustru.
* Henrik och Catharina gifter sig 1700 19/8, ett och ett halvt år efter Daniel Allards död.
* Argumentationen om förnamnet Catharina har vi ju ovan redan fört.
* Catharina förefaller inte ha fått något barn efter 1711, vilket gör att man kan misstänka att hon inte var purung vid giftermålet, och därmed att ett tidigare gifte är troligt.
* Namnen Petter resp. Kerstin förekommer inte bland Henriks och Catharinas barn.
* Eftersom Catharina gifter sig med en Robert, och även har barn med detta namn, har vi ju i så fall en förklaring till att namnet Robert förekommer bland Petter Allards barns faddrar (trots att Cathrina Antonsdotter är avförd ur diskussionen).
* Henrik Rubert d.y. (född 1708) blir hammarsmed, trots att fadern är kolare (vanligen gick ju yrkena i arv). Kan han möjligtvis tänkas ha lärts upp av en äldre halvbror? Fadern dör ju när Henrik är 11 år - och Petter Danielsson Allard är ju hammarsmed.
 
Ja, vad tror ni om dessa omständigheter/hypoteser? Jag vore tacksam för kritiskt granskande och resonerande synpunkter, inte bara positiva d:o. Jag skulle behöva någon som ser på detta med objektiv, nykter och oförfalskad blick (och kanske också med viss källkunskap [behöver inte uteslutande vara Kjellkunskap...] beträffande Godegård). Själv är ju alltför inne i mitt eget resonemang (önsketänkande?) för att kunna se riktigt objektivt på detta.
 
Och vem är för övrigt Catharina Göransdotter?

2005-08-24, 14:10
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tilläggas kan att när Henrik Robert (d.y.) döps i Godegård 1708 26/1 förekommer en Kerstin Danielsdotter, som dopvittne. Bo Persson och jag, som gjorde denna observation så gott som samtidigt, är dock inte helt ense om huruvida man ska tolka Kerstins närvaro som dopvittne som stöd för min hypotes eller motsatsen.

2005-08-24, 16:05
Svar #11

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Alltså... alla kommentarer och alla synpunkter på ovanstående hypotes (och på annat också...) är naturligtvis välkomna, oavsett om de är kritiskt granskande och resonerande eller inte, och oavsett objektivitet, nykterhet och oförfalskning... Och naturligtvis också oavsett kunskaper om Godegårds kyrkbokföring... Mina uttryck var inte menade att tagas alltför bokstavliga.

2005-08-24, 23:28
Svar #12

Lisbet Ahlzén-Grahn

Hej Carl-Fredrik Hanzon m fl Robert-forskare.
 
Eftersom jag härstammar fr paret Henrik Eliaeson Robert o h h Cathrina Göransdotter (de är mina anor IX: 1016 resp 1017) och i 25 års tid till och från försökt få klarhet i Cathrina Göransdotters härkomst så vill jag gärna förmedla följande:
 
I Godegårds födelse/dopbok 1699 3/12 så döps gossen Johan, Lovitz (Bevi?) barn vid Bruket. Bland faddrarna finns dr Johan Bewy och pigan Cathrina Göransdotter. Hon var således ogift vid denna tidpunkt. Jag förutsätter då att hon är identisk med den Cathrina Göransdotter som 1700 19/8 vigs med Henrik Eliaeson Robert.
 
Min uppfattning är att Cathrina Göransdotter verkar ha en stark anknytning till familjen Bevi och då speciellt Lovis Bevi. Det finns ömsesidiga fadderskap mellan familjerna. Cathrina Göransdotter förekommer också i fadderskap tillsammans med en Lovis Göransson (ev har han släktnamnet Bevi)och där har jag funderat om det är hennes bror. Kanske någon med kunskaper i sl Bevi vet mera om detta.
 
Hoppas Lisbet

2005-08-24, 23:51
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Fortsättning från de föregående tre inläggen:  
 
När Petter Danielsson Allards yngsta dotter Anna (född 1731 11/8) döps i Godegård, är Henrik Robert d.y. med som dopvittne.
 
Och när Henrik Roberts (d.y. skrivs då Robbert) äldsta dotter, som naturligtvis heter Cath(a)rina, döps 1736 25/6, förekommer som dopvittnen bl.a. brodern Mårten Robbert och hust. Maria Johansdotter vid Bruuket, som jag misstänker är identisk med Petter Danielsson Allards hustru.
 
Henrik Robert hade 1734 27/10 gift sig med Cath(a)rina Eriksdotter i Tasebygget (?). Den ovannämnda dottern dog endast ett år gammal, men de fick sedemera åtminstone två döttrar: Sara, döpt? (eller född?) 1738 2/3 och Maja döpt? 1742 11/6. Vid deras dop synes ingen nära släkting på Henriks sida har närvarat, såvida inte Jonas Mårtensson på Bruket är en Robert och/eller pig. Catharina Johansdotter är identisk med den ovannämnda dottern till Johan Michelsson Grell och Kerstin Danielsdotter Allard. Om nu Petter Allard verkligen är en halvbror, kan hans frånvaro förklaras med att vid Saras dop sannolikt redan avflyttat till Haddebo Bruk, Svennevads socken, Närke, där han dör 1739 13/12, varför han också har giltigt förfall för sin frånvaro vid Majas dop. Petter bor dock bevisligen kvar på Godegårds bruk ännu 1736.

2005-08-25, 14:40
Svar #14

Utloggad Bo Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-02-21, 14:25
    • Visa profil
Linda!
 
Jag har kontakt med en ättling i USA till en utvandrad Rubert. Hon nämnde att en kusin till henne (tror jag det var) hade besökt din familj i Gävle för ett antal år sedan. Jag skall leta upp korrespondensen så snart jag hinner och meddela dig. Har du en email adress?
 
Vänlig hälsning
Bosse

2005-08-25, 22:58
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Lisbet!
 
Stort tack för dessa upplysningar. Det var ungefär fakta av det slaget som jag efterfrågade (även om jag förstås hoppades på att min intuition hade lett mig på rätt spår den här gången...). Men fakta är givetvis alltid bättre än fantasier och orealistiska hypoteser, som inte håller streck, utan vilar på felaktiga premisser. Jag ställde en fråga och fick den besvarad. Tack! Jag borde vara nöjd, men... ...
 
Jag hade ju (som du förmodligen märkte) inte sett ditt inlägg, när jag skickade mitt senaste. Hade jag sett det skulle ju innehållet ha varit ett helt annat. Nu är ju resonemanget om dessa faddrar inte längre särskilt aktuellt. Och jag håller helt med dig om att pigan Cathrina Göransdotter 1699 säkerligen är identisk med den som 1700 gifter sig med Henrik Eliaeson Robert. Det vore ju mycket märkligt om det fanns två stycken med detta namn. Namnet Göran är ju inte särskilt vanligt i Godegård. Det finns i dödboken [Godegård C:2] två kvinnor med namnet Göransdotter (det har du kanske redan observerat): 1737 3/4 dör Margareta Göransdotter ifr Göransbygget (!), 54 år, och 1743 dör hustru Kerstin Göransdotter ifr T[as?]bygget, 64 år. Dessa skulle ju mycket väl kunna vara systrar till Cath(a)rina. Och Lovis Göransson är naturligtvis en trolig bror. Men det är ju inte längre mitt forskningsområde...
 
Därmed kan vi slutgiltigt avfärda hypotesen om Cath(a)rina Göransdotter som hustru till Daniel Allard, precis som vi tidigare har punkterat den om Catharina Antonsdotter. Och jag är för andra eller kanske t.o.m. tredje gången tillbaka på den omtalade (uttjatade?) ruta ett. (Får man inte pengar varje gång man hamnar där? Nej, visst nej, det är ju Monopol...)
 
Den här gången får jag nog slutgiltigt ge upp, och jag får nog inse att det helt enkelt inte går att få reda på vem Daniel Allards hustru var. De är ju redan gifta när Godegård C:1 börjar, och i födelsenotiserna 1690-93 står ju inga faddrar, och så många andra ledtrådar finns ju inte heller. Några hustrur till bruksfolket är ju t.ex. inte nämnda i mantalslängderna (som för övrigt inte ens tar upp bruksfolket varje år).
 
Det märkliga är ju (som jag tidigare har framhållit) att det i handlingarna inte nämns en enda passade änka efter 1699, varken i Godegård C:1, C:2 (inklusive kyrkoräkenskapsboken) eller i mantalslängderna, och familjen verkar inte bo någonstans (den förefaller inte ens finnas...) förrän Kerstin Danielsdotter Allard gifter sig 1715, och Daniel Pettersson Allard ungefär samtidigt börjar nämnas som smedsdräng, -lärling och så småningom hammarsmed.
 
Det är ju förstås möjligt att änkan nämnes under sitt eget namn i dödboken, men det har man ju ingen nytta av när man inte vet vad hon heter... (moment 22, ju!)
 
Nej, jag får nog lämna denna frågeställning obesvarad, och i synnerhet gäller det diskussionen Robert, som jag härmed stiger ur. - Det var i alla fall värt ett försök.
 
-Bättre lyss till den sträng som brast, än att aldrig spänna sin båge [Olav Tryggvasson, i slaget vid Svolder]

2005-08-29, 21:26
Svar #16

linda rubert

Hej Bo!
 
Det stämmer vi hade besök från usa, det måste vara för en femton år sedan. Min pappa har sporadisk kontakt via julkort varje år. du får gärna maila mig min adress är linda_rubert@hotmail.com
 
med vänlig hälsning  
 
Linda Rubert

2005-10-26, 22:13
Svar #17

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Söker uppgifter om Pierre Antoine Robert, uppgett född 1774, död 12/10 1839 i Växjö, fanjunkare. Han var gift med Eva Katarina Kristina Schenfelt, född 1770 på Målajords säteri i Eka socken, numera del av Dädesjö socken i Kronobergs län, död 1832 i Växjö. De gifte sig 28/12 1800 i Berg(G)och hade åtminstone sex döttrar, födda i Furuby socken(G). Enligt Elgenstierna (under adliga släkten Schenfelt) skulle Pierre Antoine varit född i Paris, men jag funderar på om han kan tillhöra vallonsläkten Robert. Någon som vet? Pierre Antoine kallas ibland försvenskat Peter Anton Robert.

2005-10-27, 17:31
Svar #18

Utloggad Bo Lindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2010-02-21, 14:25
    • Visa profil
Robert är ju ett vanligt namn i Frankrike men det finns ju faktiskt en Kolare Antoine Robert (död 1712-09-14 i Godegård (E).Han är son till Kolaren Martin Robert, en invandrad vallon. I denne Anthoine?s släkt förekommer namnet Anton några gånger men i övrigt inte i vallonsläkten Robert saå vitt jag vet.
 
Det finns faktiskt en Peter Robert (kallade sig Rubert)f 1774-08-22 i Kristberg (E) men han är son till en Johan Rubert f 1746 och i den släkten förekommer inte namnet Anton.
 
Så det verkar väl inte så troligt att det finns någon anknytning här men det är intressant att se att namnet Per Anton Robert förekommer så sent som 1884-1958 men i den släkten har jag heller inte hittat någon tidigare Anton.

2005-10-27, 23:09
Svar #19

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Namnet Anton bars av fler Robert. Jag har hittat åtminstone 7 stycken.
 
En vild gissning varför Per Anton skulle vara född i Paris är han är en son till någon i Royal Regiment Suedoise, dvs det svenska regemente som fanns i Frankrike på 1700-talet. Hans yrke antyder också att han kan ha militärt påbrå.  
Återstår då att se om det fanns någon Robert i detta regemente.
 
Hälsningar
Stig Geber

2005-10-28, 10:38
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Peter!
Har du kollat i kyrkböckerna?
 
Bergunda AI: 3 (hfl 1788-1800), s 205; Bergkvara säteris ägor:  
Corporal Peter Anton Robert f 177(3?) 12/2  
inflyttad 1793 ifrån Paris  
 
I Vadstena finns bilagor till husförhörslängden för Bergunda socken (volym HI:1) som börjar år 1793. Dessutom finns bilagor till flyttningslängden (Bergunda HII:1) som börjar redan 1776. Dessa är ofilmade. Häri kan du möjligen finna en attest som Robert inlämnat som avslöjar mer om hans bakgrund. Efternamnet Robert är intgalunda unikt och han har säkert inget att göra med smedsläkten.

2005-10-28, 11:47
Svar #21

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Pierre Robert är väl också en parfym, ibland förkortad PR?

2005-10-31, 18:54
Svar #22

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Niclas! Det du skriver om Peter Anton Robert i Bergunda verkar mycket intressant. Bergunda ligger ju inte långt från de trakter där jag träffat på Pierre Antoine. Även födelseuppgiften verkar ju stämma tämligen väl med vad Elgenstierna uppger, så det torde vara samma person. Han är kanske från Paris ändå.

2006-03-06, 10:29
Svar #23

Dorthe Kærgaard

Jeg er en dansk efterkommer af Pierre Antoine Robert.  
Jeg har forsket en del i hans liv og har derfor en del oplysninger om ham.
Disse oplysninger stammer fra Krigsarkivet i Stockholm og fra Riksarkivet i Stockholm.  
Andre oplysninger har jeg fra andre efterkommere i USA, Canada og Sverige.
Jeg arbejder med en hypotese om, at Robert er identisk med en Robert, som var ansat ved Gustav IIIs hof i perioden 1781 - 1792 som kammerjunker/sproglærer for kronprins Gustav Adolf (jvf. hoffets regnskabsprotokoller med kongens påtegninger). Hvis Pierre Robert ikke er identisk med hoffets Robert kan han måske være en slægtning...???
Måske er han efter kongens død i 1792 rejst til Paris og på grund af forholdene der (revolutionen), så igen vendt tilbage til Sverige i 1793.

2006-03-22, 22:17
Svar #24

Utloggad Yvonne Wahlgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker information om Per Robert, Hågnarp,V. Åkarp, Kristianstad län. Född 1815, far till Tyre Persdotter,född 1849 i torp 305 i Hågnarp. Per Robert var antagligen husar. Finns det någon här som vet mer om denne man. Han var min mormors morfar.
Yvonne

2006-09-02, 19:16
Svar #25

Utloggad Ann-Britt Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 20:16
    • Visa profil
    • www.ann-britt.se
Jag söker August Robert född i Stockholm 1832-03-26 enligt hfl. Enligt vigselnotis i Ukna(H) 1857-12-11 barnhusbarn kom 1837 från Stockholm.
Kan någon hjälpa mig med hans föräldrar.
 
Tacksam för allt.
 
Med vänlig hälsning
Ann-Britt

2006-09-02, 20:33
Svar #26

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Ann-Britt,
beställ kopia av hans akt i Allmänna barnhuset - finns i Stockholms stadsarkiv, se www.ssa.stockholm.se
Hälsar vänligen
Maud

2010-03-09, 22:33
Svar #27

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Svar till Inga-Lill Carlberg på fråga ställd under Släkter - Rubbert.
 
Din fråga gällde Christina Roubert f 1763 Kvillinge (E) gift med mjölnaren Carl Adam Holmberg f 1763 Ekeby (E).
 
På Smedskivan 6 finns Christina med, men hon står som Stina Carlsdotter Robert f 1763-06-12 Stens bruk, Kvillinge. Dotter till hammarsmeden och eldvaktaren Carl Johansson Robert f 1719-10-18 Måttan, Kristberg (E), d 1802-10-17 Grytgöl, Hällestad. Gift med Kristina Olofsdotter f 1719-06-29 Hällestad, d 1783-04-01 Grytgöl, Hällestad.
 
Carl Johansson Robert var son till hammarsmeden vid Carlströms bruk i Kristberg, Johan Johansson Robert och Brita Jonsdotter. Gifta 1705-12-26 Kristberg. Smedskivan har en felaktig uppgift ang denne Johan Johansson Roberts död, han är inte död 1758 i Tjällmo som anges här. Den J J Robert som avlider i Tjällmo 1758 är en helt annan person som varit rusthållare och bonde i olika socknar på östgötaslätten, v g se inlägg på www.vallon.se - vallonsläkter Robert.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2010-03-10, 08:33
Svar #28

Utloggad Inga-Lill Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 221
  • Senast inloggad: 2024-02-16, 19:18
    • Visa profil
Hej Britt-Marie och stort tack igen!
Har helt nyligen stött på dessa anfäder i den här trakten
och om någon är intresserad av Christina (Stina) Rouberts yngsta dotter Johanna och framåt har jag
hela vägen till idag.
MVH
Inga-Lill f. Holmberg

2011-11-25, 20:56
Svar #29

Utloggad Åsa Nicklasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 09:17
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tror att min anmoder Maria Persdotter f. ca 1694 på något sätt är släkt med familjen Robert. Hon bodde i Godegård och gifte sig 1722-03-25 där med Valentin Nejder (skräddare). I vigselnotisen står inget om var hon bodde vid vigseln. De får barnen:
 
Peter f. ca 1722
Johan f. ca 1725
Johan Valentin* f. 1729
Catharina f. 1731
Anton f. 1735
Margareta f. 1735
Lisa f. 1737
Anton f. 1740
 
Bland barnens faddrar finns: Hedvig Hero i By, befallningsmannen Johan Hero och h. Eleonora Stare i Hälla, hammarsmeden Jonas Mårtensson, pig. Anna Jonasdotter och Per Danielsson Allard på Bruket, drängen Mårten Persson från Carlsby Bruk (Kristberg?), Jacob, pig. Sara och h. Anna i Axhult, dr. Gillius Danielsson (obestämt var), pig. Johanna, dr. Carl, dr. Nils och dr. Isak i Milltorp, Jacob, Anders och Sara i Unna och h. Kerstin i Risa.
 
Är det någon Robertforskare som kan se några släktskap mellan Maria Persdotter och släkten Robert eller kan ge några ledtrådar var jag kan fortsätta söka?
 
Mvh
Åsa Nicklasson

2011-11-28, 17:25
Svar #30

Utloggad Ingemar Källström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2015-11-13, 16:22
    • Visa profil
Hej Åsa!
Valentin Nejder och en pig. Maria Persdotter på bruket är  
vittne när Jonas Mårtensson på bruket får sitt barn Catarina den 11/8 1721.(Godegård C:I sid 579)Övriga vittnen  
är Johan Mårtensson i Hässle,dr.Johan Persson på bruket, h. Kerstin i Nysmedjan  
samt pig.Anna Mårtensdotter på bruket.Kan det möjligen vara Valentins fästekvinna denna Maria Persdotter.Ett år senare gifter ju han sig med en Masria Persdotter!
 
Hälsningar
Ingemar Källström

2011-11-28, 19:19
Svar #31

Utloggad Åsa Nicklasson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2021-11-02, 09:17
    • Visa profil
Hej Ingemar!
Jo, jag tror att det nog är Valentins Maria som är vittne till Jonas Mårtenssons barn. Det är den tidigaste notisen jag har hittat där Valentin Nejder står nämnd. Jonas Mårtensson är ju vittne tillbaka när Valentin och Marias dotter Catharina döps år 1731. Jag funderar på om Jonas Mårtenssons fru kanske är en syster till Maria. Efter en del sökning på nätet (http://foppa.nu/smeder/smed5k/sidaw/h____9pw.htm) ska hon ha hetat Anna Persdotter. I båda familjerna heter äldsta sonen Peter och äldsta dottern Catharina. Men tyvärr verkar ingen veta vilka Annas föräldrar var heller.
 
Mvh
Åsa
 
(Meddelandet ändrat av hemlig23 2011-11-28 19:30)

2011-11-28, 19:44
Svar #32

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Dessutom kan man fundera på om inte dopvittnet när Jonas Mårtensson Grells barn Maria döps 1729-09-14, Johan Persson från Bordsjö och Småland är en bror till Maria och Anna Persdöttrar?  
 
Vid Bordsjö bruk, Askeryds socken finns ju smedmäster Johan Persson Robbert f 1696 och hans fru Anna Jacobsdotter Cardon f 1701. Vigda i Godegård 1723-05-03 (C:1 s 413). Klensmeden Johan Persson står det bara, inte släktnamnet Robert. De ankom till Askeryd 1726 enl hfl AI:2 s 31, s 77 och AI:3 s 8.
 
Det är ganska lång väg att resa till Godegård ifrån Askeryd för att vara dopvittne, så det måste vara ett nära släktskap för att göra denna resa...Jag har ju forskat mycket i Godegård och det är nog den enda gången jag har sett ett dopvittne ifrån Askeryd (i denna tidsperiod i alla fall).
 
I Askeryd hittar jag barnen:
 
Johannes dp 1727-01-13
Jacob dp 1729-07-06
Fredrik dp 1731-11-28
Anthonius dp 1735-07-10
Anna Maja dp 1737-05-24
Jonas dp 1740-06-18
Sven dp 1743-04-16
Samuel *1746-09-21
Greta Catharina *1752-07-31
 
Mvh
 
Britt-Marie

2013-07-08, 19:28
Svar #33

Utloggad Ulrika Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 13:54
    • Visa profil
Hej
 
Jag har just fått hem ett utdrag ur soldatregistret för min ana Jan Abram Häll (Bergström), född 18071002. Enlligt denna andrahandskälla hette hans far Gustav Bergström och hans mor Anna Maria Robert. Är det någon som stött på henne/dem?

2013-07-09, 22:51
Svar #34

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Ulrika!
 
Soldaten Jan Abraham Häll född 1807-10-02 Vfru (Vårfrukyrka) finns i hfl AI:0 Vårfrukyrka s 275 (soldater). Hustrun Anna Sophia Winqvist f 1808-08-11 Enk (Enköping?). Son Johan Gustaf f 1827-05-17 Vfru och dottern Anna Maria f 1829-05-10 Vfru, dock död 1831?
 
C:3 Vårfrukyrka s 118
*1807-10-02 Jan Abram (Abraham)
Dr Gustaf Bergström och h Anna Maria Robert i Jädra.
 
I AI:6 Vårfrukyrka, Jädra s 68 finns Anna Maria Robert f 1770 Ununge, från Almunge 1802. På s 69 finns stalldrängen Gustaf Andersson Bergström f 1779-02-26 Tillinge. De finns senare som gifta på s 61 samma hfl, Sävsta. De har även en son Claes Gustaf f 1806-01-18 (C:3 s 115). Gustaf Bergström anges i hfl Sävsta vara fördubblingssoldat. I nästa hfl finns de ej kvar i Sävsta, men jag hittar soldat Gustaf Andersson Bergströms änka Anna Maria Robert med de två sönerna i AI:7 Vårfrukyrka s 204 (Soldater). AI:8 s 272, Anna Maria anges som fattighjon. Sonen Claes Gustaf Bergström f 1806 finns senare i Lundby, Vårfrukyrka, AI:8 s 65.
 
Anna Maria Robert finns senare på Enögla ägor i Vårfrukyrka, AI:10 s 17. Fattighjon, i Torstuna, död 1841-01-20. Hon finns i Torstunas dödsbok EI:1 bild 346. Död enl denna dödsbok 1841-01-21 av sotdöd (lungsot). Anges som soldatänkan Anna Maria Bergström född Robert 1770, från Vårfrukyrka socken.
 
Gustaf Andersson Bergström kan jag inte finna i Vårfrukyrkas dödsbok, troligen är han död i kriget då hans hustru fr o m 1810 anges som änka. Kanske soldatregistret har någon info om detta?
 
Anna Maria Robert är född 1770-03-08 Skebo bruk, Ununge (CI:3 Ununge s 4), dotter till hammarsmeden Claes Abrahamsson Robert och Anna Maria Wahlberg.
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie
 
 
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2013-07-09 22:53)

2013-07-11, 11:10
Svar #35

Utloggad Ulrika Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 13:54
    • Visa profil
Britt-Marie!
 
Jag är helt förstummad!
 
Stort tack
 
Ulrika

2013-07-13, 19:39
Svar #36

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Sedan finns förstås mer bakåt på Smedskivan 7, nämligen 4-5 generationer på Claes Roberts
släkt, på Robert-sidan och på smedsläkten Blank som var hans farmors släkt.
Ulf Berggren

2013-07-15, 14:53
Svar #37

Utloggad Ulrika Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-08-10, 13:54
    • Visa profil
Ulf, underbart!
 
Tack för tipset!

2014-03-05, 11:32
Svar #38

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Hej!
 
Jag skulle vilja haka på diskussionen om Valentin Nejders hustru Maria. Hon dör på Höka ägor i Godegård 1/6 1760. Hon är då 66 år och bör då vara född ca 1694. Den 6 maj 1694 får en Per Nilsson i By en dotter som heter Maria (C:1 sid 439). Kan detta vara rätt Maria Persdotter? Det skulle kunna förklara de framtida dopvittnena från släkten Hero i By. Tyvärr så hittar jag ingen Johan Persson född ca 1696 och Anna Persdotter har jag inte letat efter.  
 
Vet någon något om denna Per Nilsson i By? Är han kanske gift med en Hero? Och är han från släkten Robert?

2016-05-16, 22:38
Svar #39

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
En hammarsmedsmästersven Mårten Pettersson Rubbert vid Klaveströms bruk nämns i dombok 1746

Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1746:2 (1746-1746) Bild 2770 / sid 531 (AID: v655265.b2770.s531, NAD: SE/RA/1311)

mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2016-05-19, 14:10
Svar #40

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Katarina!

Efter ytterligare några timmars forskning kan jag bekräfta, att det rör sig om sonen Mårten i N V del II sid 227 Tabell 13. Följande uppgifter har jag om denne hammarsmed:

Mårten Persson Rubbert, son till Pehr Rubbert, är lärdräng i Börgiöl 1731, gesäll vid Djurshytte hammar 1732 och hammarsmed vid Sonstorp från 1734, alla platser i Hällestad. Han är gift före 1732 med Sara Baltsarsdotter Törnqvist. Mellan 1739-41 finns familjen vid Klaveströms bruk i Nottebäck (AI:1 sid 48). Mårten tar tjänst vid Indelningsverket, ett beslut som resulterar i ett ärende i Högsta domstolen (Nedre justitierevisionen Prot:1746:2 sid 531):
  "Hwarom öpet utslag utfärdas 10:mo Öfwerstens wid Calmare Regemente Baron Ludvig Fahlströms, å Hornaryds och Karstorps wägnar, theröfwer anförde underdåniga beswär, at Landshöfdinge Ämbetet i Wexiö, genom utslag af d. 4. Febr. 1743, pålagt hammarsmeds mästerswännen Mårten Pettersson Rubbert, at träda tillbaka i Bruks Patron Petter Roland Printzells tienst, oaktadt thenna Rubbert, såsom soldat för ofwannämda Rote, bewistadt 2:ne års siö-expeditioner och undergodt General Munstring, samt Landshöfdinge Ämbetet, genom utslag af d. 8. Martii 1742, befriadt Roten at betala Ruberts skuld till Klafveströms Bruk; …"
  Senast från 1745 finns familjen vid Ryfors bruk i Nykyrka. Där dör Mårten 15/11 1764 vid 53 1/2  års ålder. Han är därmed troligen den Mårten, som döptes 4/5 1711 i Godegård.

Barn:   Peter   (1732-75)
   Catharina   f 12/9 1734, g m Johan Andersson Berg 19/5 1755 i Nykyrka
   Sven   f 15/3 1745
   Märta dp 29/7 1753

2018-07-28, 02:19
Svar #41

Utloggad Martin Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-07-10, 21:41
    • Visa profil
Rubbert i Åsbo (E)
Har hittat en Ana med namn Rubbert, har dock inte lyckats få fram mer information om varifrån familjen kommer, så all hjälp vore bra!


"mäster" Petter Rubbert, antagligen född runt 1723 (ca 40 år i dödsboken) och dör 1763-10-10 (Åsbo (E) C:2 (1718-1774) Bild 254 / sid 496). Gifter sig 1752 med Katarina Persdotter (ålder okänd)(Åsbo (E) C:2 (1718-1774) Bild 200 / sid 388).


Jag har lyckats hitta 4 barn:


Anna Katarina f. 1853-08-8, d. 1857-09-27
Johannes f. 1755-12-02
Samuel f. 1758-09-15
Ulrika f. 1761-07-10


Har lyckats lokalisera en bouppteckning, men jag tycker den är svårläst (Göstrings häradsrätt (E) FII:4 (1761-1763) Bild 347 / sid 689.)


Vore intressant att veta hur denna familjen passar in i resten av "Rubbert/Robert" familjen.

2018-07-28, 12:15
Svar #42

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!

Jag kan inte hitta några uppgifter på denne Petter Rubbert (Robert) på smedskivan 7 eller i Kjell Lindbloms bok "Nordisk vallongenalogi 1580-1750, del II", släkten Robert.

Jag har läst dopvittnen till barnen för att få ledtrådar utan resultat. Eftersom Catharina Persdotter var änka med små barn misstänkte jag att hon gifte om sig. 1765-11-13 gifter hon om sig med Magnus Jönsson från Hogstad, Catharina änka från Gärdet (C:2 Åsbo s 394). De får sönerna Jöns och Petter 1766-06-11 Gärdet, Åsbo, men en notis i vänstra kanten säger att barnen är döda (C:2 s 135). Jag hittade Petter Rubberts son Samuel Persson f 1758 med familj i AI:2 Pukedal s 29. När hans son Petter föds 1787-06-28 bor de i Ängen, Åsbo. Med hjälp av denna uppgift återfann jag Måns (Magnus) Jönsson född 1741-10-12 Åker och hustrun Catharina Persdotter f 1727-03-07 Säby, sonen Samuel Persson f 1758-09-15 Åsbo, dottern Ulrika f 1761-07-10 Åsbo i AI:1 Åsbo, Ängen s 17. Ulrika Persdotter finns senare med sin make Petter Månsson i AI:1 Åsbo, Smedshemmet s 33 och Änghemmet s 255. Jag har tittat på Samuels och Ulrikas barns dopvittnen för att se om någon farbror eller faster kan vara dopvittne, men inga ledtrådar där.

Vid bouppteckningen efter Petter Rubbert så anges att änkans bror är Johan Persson i Bäcken, Åsbo. Catharina skulle kunna vara den Karin som föds 1727-03-05  Övrarp, Säby (C:3 Säby s 126). Catharina Persdotter dör i Råstocken, Åsbo 1812-02-14 av håll och stygn, 85 år (C:2 s 546 och AI:3 s 223).

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2018-07-28, 15:08
Svar #43

Utloggad Martin Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-07-10, 21:41
    • Visa profil
Hej och tack för svaren!
Frågan är då bara var de kommer ifrån innan, håller på att gå igenom flyttningslängderna för att se om jag kan hitta något. :-D En Rubbert kan ju bara inte dyka upp från tomma intet :-D




2018-07-28, 18:39
Svar #44

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det finns ju en familj Rubbert/Robert på Bordsjö bruk i Askeryd (H). Klensmeden Johan Persson Robert gifter sig i Godegård 1723-05-03 med Anna Jacobsdotter Cardon. 1726 anges de vara inflyttade från Godegård till Bordsjö bruk enligt AI:2 Askeryd s 31. Se även s 77 i samma hfl och AI:3 s 8. Sonen Fredrik Rubbert f 1731 och Johan Persson Rubbert anges som gårdssmeder precis som Petter Rubbert som är gårdssmed på Grönlund i Åsbo.

Det skulle kunna vara så att Petter Rubbert är första barnet i ovanstående äktenskap, den första sonen borde heta Petter efter farfar med tanke på de ganska traditionsbundna dopen av barn i Godegård. Det saknas en hel del barn i Godegårds födelseböcker (jag har forskat mycket i just denna socken). Första barnet i Askeryd är fött 1727, vilket då är flera år efter vigseln 1723. Johan Persson (Robert) från Bordsjö bruk i Småland är dopvittne i Godegård 1729, vilket jag har noterat sedan tidigare. Fadern till detta barn heter Jonas Mårtensson Grell och jag tror att hans hustru är syster till Johan.

Detta är bara en teori, du kan ju titta lite på uppgifterna i alla fall....

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2018-07-28, 18:54
Svar #45

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Martin!

Så här i rötmånadstider kan man inte vara helt säker, men jag kan föreslå en kandidat, som du bör granska ytterligare. Tid och geografi stämmer.

I Nordisk Vallongenealogi del II sid 225 hittar du i Tabell 7 en Johan Pehrsson Rubbert med hustru Anna Jacobsdotter Cardon och flertalet av deras barn. Familjen har anlänt till Askeryd från Godegård 1726. De gifte sig 3/5 1723 i Godegård. Deras första son borde ha fått namnet Pehr (Petter) efter sin farfar. Om man läser Godegårds födelsebok C:2 så hittar man en gosse Petter Johansson döpt 19/1 1724, som jag tror är kandidaten (AID: v33070.b6.s3). Bland dopvittnen finns bl a en hustru Elisabeth Cardon.

Dessutom kan du notera, att Petter Rubbert döper sina egna barn med namn som bör ha burits av hans föräldrar, far- och morföräldrar eller syskon till dessa. Förnamnet Samuel, som inte är alltför vanligt bland vallonfamiljerna förekommer t ex bland du upptagna barnen i Tabell 7 och skulle då vara taget efter en farbror till Petter Rubbert.

Försök få fram ett patronymikon på din Petter Rubbert. Kanske kan det finnas i mantalslängderna. Lycka till!

2018-07-29, 09:47
Svar #46

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Kjell och Martin!

Tyvärr tror jag inte att den Peter som föds i Vishult, Godegård 1724 är rätt barn, v g se länk till ett tidigare inlägg från 2010 där jag beskriver vilka föräldrarna till detta barn är:
https://forum.genealogi.se/index.php?topic=47375.msg719991#msg719991

Tilläggas kan att Johan Persson i Vishult begravs 1736-07-14 i en ålder av 69 år (C:2 Godegård s 267).

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2018-07-29, 12:01
Svar #47

Inloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:14
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hakar mig på tråden :)

Någon som vet något om den mäster Sven Rubbert (även kallad Rubb) som från ca 1737 i Huseby, Skatelöv?
Han är kandidat att vara far till en av mina anor, men jag har inte hittat var hans barn föds någonstans, förutom yngsta barnet fött just 1740 på Huseby bruk.


Namnen Catharina och Petter är vanliga bland hans barnbarn.


mvh
Martin

2018-07-29, 17:02
Svar #48

Utloggad Martin Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2023-07-10, 21:41
    • Visa profil
Hej! Britt-Marie och Kjell, tack för informationen.
Jag håller precis på att gå igenom mantalslängderna för att se om det går att hitta något. Tyvärr är ju kvalitén inte alltid de bästa. Verkar även som om de inte har med alla på bruken?


Mvh
Martin

2018-07-29, 18:59
Svar #49

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Samma svar för Sven Rubbert, försök få fram ett patronymikon på honom. Inte helt lätt kanske. Vallonerna i den här delen av landet är betydligt mer svårtuggade än sina bröder på Upplandsbruken. Jag är dock benägen att sätta en slant (liten) på, att han är bror till den Johan Pehrsson Rubbert, som både Britt-Marie och jag berättade om igår. Anledning? Båda ger sina barn i stort sett samma namn, bland annat har de varsin son Fredrik, ett namn som är relativt ovanligt i vallonsammanhang. Bevis för att denna hypotes är korrekt får du försöka finna själv.

Sven Robert är knipsmedsmästare vid Huseby bruk, bosatt på Odensjö Storegård senast från 1740 och gift med Maria Svensdotter. Det är troligen hon som är dopvittne 26/6 1744 på Huseby i Skatelöv och då kallas hustru Maria Rubbert. Sven avlider omkring 1760 och änkan troligen 16/6 1777 på Odensjö i Skatelöv.

Barn: Petter f c 1729, d 19/3 1757 på Odensjö Storegård i Skatelöv, g m Gunnil Andersdotter 24/10 1756 i Skatelöv
   Johannes f c 1730, d 5/7 1792 i Tävelsås
   Fredrik f c 1733, d 14/11 1806 i Skatelöv
   Sven f 8/4 1740 i Skatelöv, d 28/3 1793 i Vederslöv


[/size][size=78%]En möjlighet, som man inte får bortse från när det gäller dessa Petter och Sven Rubbert är den, att det kan vara hustrun som egentligen är bäraren av släktnamnet Robbert och att detta kan ha överförts på maken. Inte så vanligt kanske, men kan ibland förekomma.[/size]

2019-06-22, 10:47
Svar #50

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
En komplettering:
Mats Kindahl i Linköping har uppmärksammat mig på ytterligare ett barn till Anthoine Robert (Nordisk Vallongenealogi del II Tabell 2 sid 224). Det rör sig om en dotter Maria f c 1651, begravd 26/8 1733 i Västra Ny och gift med Jonas Svensson omkr 1673 i Godegård. De är först bosatta vid Trollfall i Godegård enligt mtl 1674-75. De flyttar omkr 1695 till Västra Rustninge i Västra Ny, där Jonas dör 1710. Eftersom det faktiskt bara finns en vallonsk arbetare med förnamnet Anthonius vid Godegård i mitten av 1600-talet, talar det mesta för att Maria är en dotter till honom och hustrun Angelica.

2019-07-03, 09:05
Svar #51

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Ytterligare en komplettering:

Även till Robert Tabell 9 i N V del II sid 226 har Mats Kindahl hittat en ny uppgift. Det gäller en tidig son Swen, som finns upptagen tillsammans med sina föräldrar i mtl 1705 för gården Brehult i Godegård. Han kommer i vuxen ålder att ha patronymikon, inte släktnamnet Robert. För honom se Tabell 9A nedan. Jag vill samtidigt göra en rättelse. Som siste son i Tabell 9 upptagne Johan dp 28/9 1712 stryks. Han är i stället son till en Olof i Brahuus, alltså inte Brehult.

Tabell 9A

Swen Olofsson, son till Olof (tab 9), är f c 1685 och upptas första gången i mtl 1705 som son på gården Brehult. Han gifter sig 21/6 1713 i Godegård med Maria Persdotter på Brehult, sannolikt en dotter till den andre brukaren av gården. Swen avlider 30/5 1754 i Godegård. Alla barn är födda på Brehult.

Barn:   Brita   dp 14/7 1714
   Anna   dp 9/12 1715
   Per   dp 6/10 1717
   Karin   dp 18/10 1719
   Elisabet   dp 18/3 1722
   Ingeborg   dp 15/5 1729, bg 14/6 1730

För den som sökt efter uppdateringar till böckerna på min numera avslutade hemsida och konstaterat att den upphört, finns ett arkivexemplar att läsa på waybackmachine https://web.archive.org/web/20171216161901/http:/web.comhem.se/kjelltan/

2019-07-17, 13:06
Svar #52

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Bifogar även en uppdaterad version av Tabell 9:

Olof Eliasson, son till Iller (tab 8, är f c 1655 och begravs 31/1 1714 i Godegård, då bosatt i Brehult. Där har hans familj bott sedan han gifte sig och där är alla hans barn födda.

Barn:   Swen   (tab 9A)
   Elisabeth   f c 1687, d 17/7 1749 i Godegård, g m Johan Larsson 9/10 1707 i Godegård
   Brita   dp 21/1 1694, bg 30/1 1707 i Godegård
   Kerstin   dp 20/12 1696, g m Hans Arvidsson 18/9 1715 i Godegård
   Johan   dp 29/4 1700
   Pehr   dp 28/9 1702
   Jonas   dp 3/12 1705, g m Karin Arvidsdotter 10/10 1731 i Godegård

2019-08-21, 09:00
Svar #53

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Genom idogt sökande i Godegårds kyrkoarkiv har Mats Kindahl hittat ytterligare två barn till ovannämnde Olof Eliasson i luckan mellan 1687 och 1694.

Tabell 9 får därmed detta utseende:

Olof Eliasson, son till Iller (tab 8 ), är f c 1655 och begravs 31/1 1714 i Godegård, då bosatt i Brehult. Mellan 1685-91 bor hans familj på Rådåsatorpet, därefter vid Brehult.

Barn:   Swen   (tab 9A)
   Elisabeth   f c 1687, d 17/7 1749 i Godegård, g m Johan Larsson 9/10 1707 i Godegård
   Elias   (tab 9B)
   Ingeborg   dp 13/4 1691
   Brita   dp 21/1 1694, bg 30/1 1707 i Godegård
   Kerstin   dp 20/12 1696, g m Hans Arvidsson 18/9 1715 i Godegård
   Johan   (1700-60)
   Pehr   dp 28/9 1702, g m  Ingeborg Larsdotter 16/6 1729 i Godegård
   Jonas   dp 3/12 1705, g m Karin Arvidsdotter 10/10 1731 i Godegård

Tabell 9B

Elias Olofsson, son till Olof (tab 9), döps 20/1 1689 på Rådåsatorpet och dör 4/12 1754 på Åsa i Godegård. Elias får som soldat namnet Björnberg. Han äktar Anna Månsdotter genom vigsel 4/3 1716 i Godegårds kyrka.

Barn:   Elias   dp 21/8 1720, g m Maria Andersdotter 23/10 1748 i Godegård
   Sara   g m Lars Persson 16/10 1748 i Godegård
   Maria    dp 7/7 1734

Släkten Robert är därmed betydligt större i Godegård, än man från början tror. Anledningen är naturligtvis en övergång till patronymikon i stället för släktnamn.

2019-08-26, 13:13
Svar #54

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!

Här är ett exempel på hur släktnamnet Robert helt har försvunnit ur kyrkböckerna i Godegård. Detta är min makes "styvmorfars" anor (själv har han också släkten Robert i sina anor). Jag visar här bara rätt nedstigande uppgifter från släkten Robert, vill någon ha mer så har jag alla källhänvisningar och andra uppgifter också.

1/ Elvira Teresia Persson f 1884-07-07 Långsjön, Vishults ägor, Godegård. Gift 1908-11-27 Godegård med Anders Emanuel Johansson (med släkten De Flon i sina anor). Död 1920-05-01 Lybeck, Vilkhyttans ägor, Tjällmo.

3/ Emelie Augusta Persdotter f 1861-02-04 Åsabäcken, Godegård. Gift 1880-03-13 med Per Ulrik Andersson i Godegård. Död 1916-12-25 Långsjön, Vishults ägor, Godegård.

6/ Per Ulrik Abrahamsson f 1839-09-14 Åsabäcken, Godegård. Torpare. gift med Sara Charlotta Jacobsdotter från Vishult. Död 1928-08-27 Åsabäcken, Godegård.

12/ Abraham Ulrik Jansson f 1812-01-01 Nybygget, Godegårds bruk, Godegård. Torpare. Gift 1839-05-31 Godegård med Anna Maria Jansdotter. Död 1904-10-12 Nybygget, Hålbäcks ägor, Godegård.

24/ Jan Jansson f 1772-06-05 Stenmon, Tjälltorps ägor, Godegård. Torpare. G m Maria Persdotter från Kviddgölen. Död 1846-10-14 Nybygget, Godegårds bruk.

48/ Johan Mårtensson f 1739-06-05 Tybble, Godegård. Torpare. Gift 1765-11-30 med Maria Jönsdotter från Stenmon. Död 1801-11-28 Stenmon, Tjälltorps ägor, Godegård.

96/ Mårten Henrikson Robert f (dp) 1711-01-30 Godegårds bruk, Godegård. Bonde. Gift med Elisabeth Arvidsdotter från Tybble 1738-09-10 i Godegård. Död 1763-06-27 Kärringskogens/Kärnskogens ägor, Godegård.

192/ Henrik Eliasson Robert f 1671 Godegårds bruk. Kolare. Gift 1700-08-19 Godegård med Catharina Göransdotter. Död 1719-03-08 Godegårds bruk.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie


2019-08-26, 14:12
Svar #55

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
2007/2008 skrev jag inlägg på www.vallon.se om rusthållaren Johan Johansson Robert och hans familj. Rusthållare i Allhelgona, Vinnerstad, Älvestad (E). Död i Tjällmo på Ämta ägor 1758-12-24, född ca 1674.
http://forum.vallon.se/discus/messages/11/63.html?1315606311

I samband med annan forskning i Hällestads kyrkböcker fann jag nyligen detta barn: 1772-08-19 Johan Gustaf, född i Simonstorp, Hällestad. Föräldrar: Snickaren Nils Johansson Rubbert och h Brita Persdotter. Dopvittnen är bl a nämndemannen Jöns Olofsson och hans hustru Maria Johansdotter i Rommetorp.

Snickaren Nils Johansson Robert finns i AI:4 Hällestad, Sandstugan, Rommetorp s 88 och enligt hfl född 1714-10-06, ingen socken angiven. Han finns också i AI:6 s 100, men hustrun är änka på 1780-talet och jag har inte funnit honom i db. Här skulle jag vilja ha det till att detta är J J Roberts son Nils som är född i Vistena, Allhelgona socken 1714-10-21. Nils är gift 1771-12-08 Hällestad med Brita Persdotter från Grytgöls herrgård, änkling och arbetskarl vid vigseln.

1770-03-30 vigs nämndemannen Jöns Olofsson i Rommetorp med soldatänkan Maria Catharina Johansdotter på Grytgöls herrgård i Hällestad. Häradsrätten fastslagit 1767 att maken är borta i främmande land, avvittring sker 1769. I äktenskapet med Jöns Olofsson blir det inga gemensamma barn.

I AI:2 Hällestad, Grytgöls herrgård s 55 finns änkan Maria Johansdotter f 1725-05-25. Senare förvanskas detta datum till 1727-05-25 i hfl AI:4 s 86.

Jag har nu funnit J J Roberts saknade dotter Maria i födelseboken (fattar inte att jag har missat detta för 11 år sedan): C:1 Älvestad s 217 *1725-05-25 Maria, född på Älvestad gård, Älvestad. Barnet bars av länsman i Tjällmos hustru, Maria Nilsdotter.

Maria Johansdotter (Robert) avlider i Rommetorp, Hällestad 1784-05-05 av hetsig feber, EI:1 s 680).

Av en händelse fann jag också vad jag tror är J J Robert i mtl för Brunneby socken (E). 1703 Kungs Norrby - Johan Johansson, 1709 - fogden Johan Rubert, 1710 - fogden Johan Rubbert. 1712 är det en ny fogde på Kungs Norrby.

Älvestad gård, Älvestad mtl 1710 - Johan och hustru. Vigsellängd saknas för 1710 i Vinnerstad där jag tror att vigseln har ägt rum med Catharina Jönsdotter Wiberg.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie


2019-09-08, 19:14
Svar #56

Utloggad Mats Kindahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 15:21
    • Visa profil
Angående Olof Eliasson i Rådåsatorp och Brehult så finns han som ogift i domboken 1684:

Ur Hällestad-Tjällmo tingslags dombok AI:6, sidan 125. Den 14/2 1684:
Dito drängen Olof Eliasson i Rådåsatorp bekiände sigh hafwa lägrat Anna Persdotter ibidem, som äro kiötzliga syskonebarn och fattiga, dock bägge ogifta.
Resolutio drängen skall bötha efter strafförordningens 2 Art 80 dr silfwermynt och konan 80 dr silfwermynt, bägge undergå kyrkioplickt. Orka dhe ey böthern, så plichta med kropp å frällse, hwilket å dhem här widh Tingstället genast exeqverat wardt.

Hälsningar Mats

2019-12-07, 14:55
Svar #57

Utloggad Sören Gullstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 21:16
    • Visa profil
Jag fann Sven ( Eg Siin,  Jean ? ) Hammarsmed och Daniel Hammarsmed i Godegård i Östergötlands landskapshandlingar, från 1597,kan inte tyda deras boställe,men framgår hur mycket material de använt, och vad de smitt. De är troligen släkt , ev. anfäder, till de Robert som skrivs om här. De skulle i så fall, om de kommit från Vallonien, kommit samtidigt med Willem de Besche som kom till Finspång 1595 ! Nämns även fyra kolare, Tomas, Jacob, 2 st Nils.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0049095_00138

2019-12-07, 17:53
Svar #58

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Det står Sven hammarsmed i Godegård på det föregående uppslaget, men det du länkar till har texten: Daniel Hammarsmed wedh Orga (Vånga socken).

2019-12-08, 11:08
Svar #59

Utloggad Sören Gullstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 21:16
    • Visa profil
Javisst ! Tack för tydningen ! Vad tror du om mina övriga spekulationer ? Vånga är ju mer förknippat med de Besche. Kan du tyda resten på de två sidorna ?

2019-12-08, 23:12
Svar #60

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Erik hammarsmed uti Hellesta hafwer upburit Anno 97...Råg, maltt, korn, grynn? hafre, smör, humble, fisk, flesk, kiött, saltt, ströming. Dessa matvaror återkommer hela tiden hos de övriga.

Suen (stavas ofta så i gamla texter) hammarsmed wedh Godegård. Summa för arbetett. Arbez Lönn (arbetslön), då blifwer hann skyldig opå sinn förtjenst till Anno 98. Stångiern, spikgiern och tunnsmide m m.

Daniel hammarsmed wedh Orga hafwer til smide och för arbetett ifrån den 16 Martii 97 och till michilsmesse 97 ...brukett.

Kolernes Afreckning på kolningen Anno 97.

Nils kollare vid Hellesta hafwer upburit opå sitt arbette Anno 97...

Nils kollare wedh Godegård...

Tomes kollere wedh Godegård...

Jacob kollare vid Orga...

Jag vill inte uttala mig om det är någon av dessa som tillhör släkten Robert, Kjell Lindblom kanske kan svara på din fråga bättre?

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2019-12-09, 08:22
Svar #61

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil

2019-12-09, 08:35
Svar #62

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Sören!

Det finns i nuläget ingenting, som tyder på någon koppling till valloninvandringen för dessa hammarsmeder och kolare. Vid sin ankomst till Sverige 1595 var Welam de Besche själv en enkel men skicklig yrkesman, som snabbt arbetade sig upp till arbetsledande ställning inom svenskt bergsbruk i början av 1600-talet. Först 1609 organiserar han en liten invandring av en handfull personer, främst släkt och vänner.

De övriga invandrare vi har vetskap om runt sekelskiftet 1600 är alla skickliga hantverkare inom sina respektive yrken, t ex harneskmakare. Behov av arbetare, som kan sköta enklare uppgifter som t ex kolning, uppkommer först efter 1616, när utvecklingen av de svenska järnbruken blir mer omfattande i och med Louis De Geers inträde i näringen.

Ett samband med vallonsläkten Robert kan vi helt utesluta för de ovan nämnda arbetarna ovan.

2020-01-12, 22:42
Svar #63

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Det här kanske redan är känt men vid Fyrby i Blacksta sn, Södermanland finns en förare vid namn Fredrik Wilhelm Köhler, f ca 1718. Han är gift med Stina Katarina Råbber, f ca 1711. Paret är inflyttat från Sthlm 1743. På följande sida flyttar Fredrik Wilhelms svärmor in: Blacksta (D) AI:3 (1756-1764) Bild 43 / sid 38 (AID: v54562.b43.s38, NAD: SE/ULA/10123). Hon anges heta Brita Råbber, vara född 20/9 1685 och senast kommer från Hällestad i Östergötland. Brita har gissningsvis "fått" sin avlidne makes efternamn i husförhörslängden. Vem kan hon ha varit gift med? Stina Katarina dör i Långvik, Frustuna sn den 10/12 1783.
Martin

2020-01-12, 23:11
Svar #64

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Komplettering till föregående inlägg:
När familjen lite senare bor vid Kårtorp i Ludgo sn står det att (Kri)stina Ruber är född i Östergötland 1712: Ludgo (D) AI:3 (1768-1777) Bild 19 / sid 13 (AID: v59855.b19.s13, NAD: SE/ULA/10864). Modern Brita är nu född 1684 i stället. 1772 lämnar hon dotter och svärson och flyttar till Nyköping.
/Martin

2020-01-13, 12:56
Svar #65

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Martin!

Jag tror att jag har en bra kandidat till dig, Tabell 21 i Nordisk Vallongenealogi del II sid 229, dottern Kirstin f 23/12 1711. Hela tabellen ser ut så här:

Johan Rubbert(son), son till Johan (tab 18), är lärdräng vid Qvarns hammar 1700-01, vid Karlström 1702-04 och i Borgård 1704-05. Han är mästersven i Karlström 1705-10 och i Svartebo 1711-12.
  Han gifter sig 26/12 1705 i Kristberg med pigan Brita Jonsdotter från Karlström. Familjen är bosatt i Måttan i Kristberg åtminstone mellan 1711-26.
Han avlider troligen 10/6 1737 i Hällestad hammarsmedsgesällen Johan Johansson Rubbert 57 åhr.

Barn:   Johan   f 29/9 1706, d 29/11 1710 i Kristberg
   Cathrina   f 21/2 1709, d senast 1726
   Kirstin   f 23/12 1711
   Johan   f 25/9 1714 i Kristberg
   Carl   (1719-1802)
   Clas   f 6/6 1722, d 1726
   Catharina   f 13/3 1726

2020-02-18, 13:11
Svar #66

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Ursäkta sent svar, men stort tack Kjell! Den familjen verkar onekligen passa som hand i handske. Hur hänger Johan Johansson Roberts far Johan Robert ihop med Anton och Elias Martinsson Robert (som råkar vara mina anor)?
/Martin

2020-02-18, 20:53
Svar #67

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Ursäkta sent svar, men stort tack Kjell! Den familjen verkar onekligen passa som hand i handske. Hur hänger Johan Johansson Roberts far Johan Robert ihop med Anton och Elias Martinsson Robert (som råkar vara mina anor)?
/Martin
Det finns ingen säkerställd koppling mellan den äldre Johan Robert och "din" släktgren, även om man kan förmoda att en sådan finns.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2023-12-30, 17:33
Svar #68

Inloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:14
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Samma svar för Sven Rubbert, försök få fram ett patronymikon på honom. Inte helt lätt kanske. Vallonerna i den här delen av landet är betydligt mer svårtuggade än sina bröder på Upplandsbruken. Jag är dock benägen att sätta en slant (liten) på, att han är bror till den Johan Pehrsson Rubbert, som både Britt-Marie och jag berättade om igår. Anledning? Båda ger sina barn i stort sett samma namn, bland annat har de varsin son Fredrik, ett namn som är relativt ovanligt i vallonsammanhang. Bevis för att denna hypotes är korrekt får du försöka finna själv.

Sven Robert är knipsmedsmästare vid Huseby bruk, bosatt på Odensjö Storegård senast från 1740 och gift med Maria Svensdotter. Det är troligen hon som är dopvittne 26/6 1744 på Huseby i Skatelöv och då kallas hustru Maria Rubbert. Sven avlider omkring 1760 och änkan troligen 16/6 1777 på Odensjö i Skatelöv.

Barn: Petter f c 1729, d 19/3 1757 på Odensjö Storegård i Skatelöv, g m Gunnil Andersdotter 24/10 1756 i Skatelöv
   Johannes f c 1730, d 5/7 1792 i Tävelsås
   Fredrik f c 1733, d 14/11 1806 i Skatelöv
   Sven f 8/4 1740 i Skatelöv, d 28/3 1793 i Vederslöv


[size=78%]En möjlighet, som man inte får bortse från när det gäller dessa Petter och Sven Rubbert är den, att det kan vara hustrun som egentligen är bäraren av släktnamnet Robbert och att detta kan ha överförts på maken. Inte så vanligt kanske, men kan ibland förekomma.[/size]


Patronymikon för Sven Rubert är "Persson". Han var knipsmed vid Bräken i Tingsås 1730-1739/40 innan flytten gick till Huseby bruk.

Sonen Petter föddes 1730-06-21 i Tingsås
Sonen Fredrik föddes 1733-10-15 i Tingsås

Se även: Tingsås kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/VALA/00374/A I/1 (1729-1736), bildid: C0025829_00058, sida 40 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0025829_00058)

mvh
Martin

2023-12-30, 20:41
Svar #69

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Martin!

Guldstjärna!

Kan bara bidraga med Johan född 17/2 1732 i Tingsås efter kontrolläsning.

Hälsningar
Kjell

2023-12-30, 20:50
Svar #70

Inloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:14
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor

Hej,

Tack Kjell!

Nu är frågan bara.. var fanns familjen innan 1730 och vem är hans föräldrar?

Det som är mest intressant för mig är såklart om han har en dotter Britta född ca 1727. Jag har en ana vid det namnet som kan kopplas till familjen via dopvittnen och namn på hennes barn (Catharina och Petter), men utan födelsenotisen vågar jag inte riktigt kopplad henne till familjen.

https://brandt.slektforskning.se/Britta-Svensdotter-61c4f23f

2024-01-02, 12:28
Svar #71

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Martin!

Allt talar för att Swen är ett femte barn till Pehr Antonsson Robert (Tabell 6 i NV del II sid 224).

Att hitta Swen Pehrssons uppehållsplats före 1730 är knepigare, likaså hans gifte med Maria Swensdotter. Hustrun uppges vara född 1702, varför deras vigsel torde ha skett under 1720-talet. Man gifte sig vanligtvis i hennes hemförsamling. Ansatsen bör vara, att leta i de socknar som ligger geografiskt nära Tingsås, där Pehr kan ha varit verksam vid något mindre bruk före giftermålet. Kanske du då även hittar Brittas födelseuppgift där? Tidsödande, men du klarar säkert detta också!

Hälsningar
Kjell



2024-01-02, 14:00
Svar #72

Inloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:14
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!

Tack för tipsen och hjälpen!

Det finns en "Per Svensson klensmed" i Godegård som får en son Sven år 1707.
Enligt uppgifter på forum.vallon.se så var han gift med en Karin/Katarina Antonsdotter (Rubbert)

Kan det vara ett alternativ? Lite tajt kronologiskt kanske för mina önskemål med dottern Britta född ca 1727 men det går ju.
Önsketänkande... man behöver ju bevis också..

mvh
Martin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna