ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-04-13  (läst 3724 gånger)

2008-03-31, 18:05
läst 3724 gånger

Utloggad Marie Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
Hej på er!
 
Jag ger upp! Jag försöker krångla mig igenom  släktlinjerna från Kjell och förde samtidigt anteckningar på vad som var lika resp olika uppgifter. Jag hann inte långt förrän det började bli konstigt. Per Håkansson död 1685 och hans fruar Ingeborg, Bengta, vem som är mor till vilket barn.
 
Sen gav jag upp ordentligt när jag kom till Mette Persdotter f. ca 1640. helt okej att hon är gift med en Mattis Larsson men han har då fel föräldrar.  Min Mette är också mamma till ex Sigrid död 1755 i Sörby. Jag är dock väldigt glad att jag inte har uppgifter på syskon till henne, för kanske de inte är syskon till rätt Mette ( har bara Jöns och Per)
Jag får printa ut allt på papper och använda köksbord/golv för att få en helhetsbild. Det var ju inte så här jag tänkte mig när jag ställde en enkel fråga om en liten båtsman i Blekinge.  
 
MEN jag kommer att följa fortsatta diskussion mer stort intresse.  
 
Jag har förresten samma Olof Persson som Christer har i inlägget ovan och på honom står det född i Kölja. Sen har jag en Olof Persson utan uppgifter som är född i Skarup. Tala om att gardera med X.
 
Hälsningar
 
marie

2008-03-31, 18:48
Svar #1

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Jag blir än mer snurrig efter dessa uppgifter. Jag hänger med fram till Håkan Olofssons söner Per och Sven. Som makor till Per Håkansson har jag samma uppgifter det vill säga att Per först var gift med Ingeborg Olsdotter och sedan Bengta Håkansdotter. Det som jag förmodligen fått helt fel uppgifter om är en del av Pers och Bengtas barn. Dessa barn har jag antecknade:
Enar f. 1654 i Ronneby, d. 1699-05-07 i Näs, Bräkne-Hoby.  
Anders Persson f. omkring 1658 i Ronneby, d. 1738 i Bräkne-Hoby
Sven Persson d. 1711 i Bräkne-Hoby
NN Persdotter d. 1667 i Skarup, Ronneby
NN Persson d. 1666 i Skarup, Ronneby
Håkan Persson d. 1668 i Skarup, Ronneby
Anders Persson f. 1658 d. 1738 har du istället som son till Per Olofsson denne Per Olofsson saknar jag helt uppgifter om i mitt släktträd. Får lusläsa inläggen igen för jag har för mig att jag hittat dessa bland diskussionerna här på anbytarforum.
 
Hoppas ingen blir irriterad och tycker att jag lägger mig i men det är ju trots allt även min släkt och jag vill ju att det i möjligaste mån finns rätt uppgifter i mitt släktträd.
 
Mvh
Birgitta

2008-03-31, 18:56
Svar #2

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Christer,
 
Det framgår klart av tidigare inlägg att det är fråga om två helt olika Olof Persson som har blandats ihop.

2008-03-31, 19:11
Svar #3

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Marie,
 
Felaktigheter om bl.a. Mette Persdotters föräldrar har förekommit på Anbytarforum tidigare. Att hon skulle vara dotter till Per Håkanssson i Skarup är, som jag har påvisat, helt fel.

2008-03-31, 19:39
Svar #4

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Birgitta,
 
När det gäller barnen till Per Håkansson i Skarup/Näs, så är Håkan son till Per i första giftet med Ingeborg Olsdotter (hon  dog i barnsäng strax efter Håkans födelse). Anders Persson diskuterades här på Anbytarforum för en tid sedan. Det var Vanja Jonasson som påpekade att den Anders Persson i Kölja, som nämns i domboken 1680-03-16, senare flyttade till Näs. Fadderskap och annat styrker detta. Fadern till syskonen som nämns 1680-03-16 är, återigen, inte Per Håkansson. Någon Sven Persson, d. 1711, kan jag inte placera in just nu. Vilket datum begravdes han och varifrån kom han då?

2008-03-31, 19:49
Svar #5

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Hej igen Christer!
 
Jag läste nog ditt inlägg litet slarvigt. Du är ju medveten om att det är två olika Olof Persson. Vem Olof Persson nr 2 är, vet jag tyvärr inte.

2008-03-31, 21:34
Svar #6

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej Kjell !
Jo, jag har använt Ditt arbete som facit, eftersom jag fann resonemanget logiskt uppbyggt. Som Du mycket riktigt säger i Ditt senaste inlägg, så förstår jag, att jag har en Olof Persson för mycket i den rubricerade familjen och min fråga var ju, om någon kunde placera Olof Persson nr 2 hos rätt föräldrar. Jag trodde möjligen, att Du hade träffat på honom i Din utredning och därvid av något skäl eliminerat honom och på så sätt visste något om honom. Kanske någon annan vet, men just nu verkar en hel del lite omskakade, eller vad man nu skall kalla det.
Tänk vad en gammal båtsman kan ställa till med och detta långt efter sin död !!!!!!
Hälsningar
Christer

2008-03-31, 21:41
Svar #7

Andreas Fondell

Hej Kjell-Åke!
 
Om Håkan Persson (född 1653) dog år 1668, hur kan han då instämma sina syskon i Medelstad häradsrätt i mars 1680?
 
Jag har tidigare noterat att Håkan (född 1653) dog i Kölja 1710 och var gift med Anna Olofsdotter.
 
Har även antecknat att Per Håkansson i Skarup fick ytterligare en son med namnet Håkan i tredje äktenskapet med Bengta Håkansdotter. Denne Håkan har jag noterat som död i Skarup 1668. Det kan ju tyckas märkligt att döpa två söner till Håkan, men Håkan den andra kan ju mycket väl ha blvit uppkallad efter sin morfar och Håkan den första efter sin farfar.
 
Roger Rydberg var är du? Jag vill gärna höra vad du har att säga om det här.
 
MVH
 
Andreas

2008-03-31, 21:44
Svar #8

Andreas Fondell

Kjell,
 
Förlåt att jag kallade dig för Kjell-Åke, vet inte vad jag fick det ifrån...
 
MVH
 
Andreas

2008-03-31, 22:51
Svar #9

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Andreas,
 
Ur Ronnebys kyrkobok: 1668-07-08 begrovs Peder Håkanssons son Håkan i Skarup.
Det kan väl finnas flera som heter Håkan Persson.
Har även antecknat skriver du. Varifrån kommer detta? Har du eventuellt bara hämtat obestyrkta uppgifter från nätet? Det handlar nog återigen om den felidentifiering, som jag berört ovan.

2008-03-31, 23:35
Svar #10

Andreas Fondell

Kjell,
 
Nej, jag har inte hämtat obestyrkta uppgifter från nätet. Utredningen som jag har tagit del av är gjord av en mycket seriös forskare. Det som har ställt till bekymmer för mig, liksom Birgitta Olsson, är att i denna utredning står Håkan Persson i Kölja (som instämmer syskonen 1680) som son till Per Håkansson i Näs, vilket jag nu börjar inse kan vara felaktigt. :-)

2008-04-01, 00:51
Svar #11

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Andreas,
Precis som jag har 2 st Olof Persson, så förefaller det mig som om Du på motsv sätt har kombinerat ihop 2 st olika Håkan Persson. Jag har tolkat de hittills gjorda inläggen så här:
Nämndemannen Håkan Persson döpt i Bommerstorp 1653-08-25 och död 1710/1711 i Kölja är den som 1680-03-16 i rätten tjafsar med sina syskon om arvet. Denne Håkan är då också den som gifter sig med Anna Olofsdotter i Hjortsberga ca 1691. Föräldrar till Håkan är Per Olofsson och Kerstin Håkansdotter.
Den andre Håkan Persson är döpt i Skarup 1653-03-20 och begravs därstädes 1668-07-08 enl ovan. Föräldrar: Per Håkanssson o. Ingeborg Olofsdotter ( som dog i samband med Håkans födelse ).
Sammanfattningvis är vi väl några stycken som i den här intressanta debatten har lärt oss, att det som finns skrivit i böcker eller har presenterats av etablerade forskare på nätet eller annorstädes inte alltid behöver vara rätt till 100%.
Kjell har emellertid på ett sakligt och logiskt sätt med sina motiveringar lyckts övertyga åtminstone mig om, hur det i huvudsak bör vara.  
Som ovan sagts lever jag fortfarande kvar med min Dubbel-Olof - dessvärre !
MVH
Christer

2008-04-01, 08:28
Svar #12

Andreas Fondell

Hej Christer och Kjell!
 
Efter att ha ägnat ett antal timmar åt den här utredningen och debatten i natt så är jag också övertygad om Kjells slutsatser.
 
En fråga. Christer, du skriver att Håkan Persson gifter sig med Anna Olofsdotter i Hjortsberga ca 1691. Men Kjell redogör för ett antal barn till Håkan och Anna födda under åren 1671-1690 i Kölja. Hur hänger det ihop?
 
MVH
 
Andreas

2008-04-01, 10:22
Svar #13

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Hej Andreas och Christer!
 
Trevligt att vi är överens, åtminstone om det viktigaste. Det kan naturligtvis finnas fel i min framställning, vissa saker bygger ju på sannolikhetsbedömningar.
 
Om Håkan Perssons hustru kan jag säga följande: De barn som finns i Ronnebys kyrkobok (där är ju stora luckor) är Sigrid 1671 och Per 1674. Vid båda tillfällena är hustruns/moderns namn Anna Olofsdotter. Sedan har vi ett domboksutdrag 1693-07-03: Håkan Persson i Kölja låter andra gången uppbjuda 1/4 del i Mölleryd som han med sin hustru Anna ärvt efter dess fader Olof Bondesson. Jag har inte sett några tecken på att han skulle ha haft två hustrur som båda hetat Anna Olofsdotter, men det är jag inte säker på.

2008-04-01, 10:42
Svar #14

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Ett tillägg till föregående inlägg: Vid Sigrids dop 22/1 1671 är Olle Bondesson i Möljeryd fadder. Det borde betyda att det är samma Anna Olofsdotter hela tiden. (Om det är Mölleryd i Hjortsberga som avses; det finns ju Möljeryd i Ronneby också.)

2008-04-01, 11:40
Svar #15

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Olof Bondesson? Hade han något släktskap med Sven Bondesson född omkring 1668 i Vång, död 17320329 i Mölleryd? Denne Sven Bondesson hade vår Olof Persson som styvfader.  
Utdrag ur Hjortsberga dödbok 1732: 1732 april 12 begrofs Sven Bonnesson i Mölleryd, han född i Vång 1668 av fadern Bonne Larsson och modern Inger Holgersdotter. Miste sin fader då han halvt annat år gammal. Fick sedan styvfadern Olof Persson i Vång. 21 år gammal gifte sig med pigan Inger Svensdotter i Mölleryd, flyttandes dit. I 21 år levat med henne, fått 8 barn av vilka 3 söner leva. Sedan gift sig med änkan i Kanteryd Elin Larsdotter i 15 1/2 år med henne levat och fått 5 barn, av vilka 2 söner leva. A 1729 gift sig med änkan Elin Persdotter från Leråkra (Edestad eg anm). D 28 mars sjuknade hastigt, död d 29. 64 år gammal. Voro en förståndig och beskedlig sockenman.
Kan Olof varit en äldre bror till Sven? Är det här den naturliga kopplingen mellan Hjortsberga och Ronneby finns? Lite att fundera på kanske, jag ska efter bästa förmåga titta närmare på detta, det kan dock ta lite tid.

2008-04-01, 16:03
Svar #16

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Andreas !
Ang år för vigsel, så blev det ett litet läs-/skrivfel fån min sida på nattkröken. Skall vara 1671 ca.
MVH
Christer

2008-04-01, 16:28
Svar #17

Utloggad Marie Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
Hej på er!
 
Verkar som många har haft störd nattsömn.
Jag fick börja på en ny släkt i Min släkt för att förstå det hela. Christers inlägg om de båda Håkan Persson gjorde ialla fall att jag förstod vad som var fel med mina, hade födelsedatum och döddatum kombinerade fel.
 
Det är bara en liten, liten sak jag undrar över, hoppas jag inte sätter igång en ny diskussion nu.
 
I Hasselstad föds 1694 Mattis Larsson, han gifter sig  med Sissa Persdotter f. 1700 i Möllenäs.Det är denne Mattis som efter Sissa död 1759, gifter om sig med Elin Knutsdotter.  
Sissa och Mattis får många barn bla Mattis Mattisson 28/9 1725-13/11 1791.
 
Svaret kanske är helt solklart för vissa men jag behöver  hjälp!
Vilka är föräldrar till Mattis Larsson f. 1694??
 
Jag vet inte var/om jag ska börja rätta till mina linjer och eftersom de går in i varandra villar jag bort mig med en gång. Datorer i all ära, men ibland är papper och penna och SUDDGUMMI bättre.
 
Marie

2008-04-01, 16:47
Svar #18

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Annika!
Ang spekulationen om att Sven Bonnasson och Olof Bondesson skulle vara bröder. Jag har en gammal notering om att Bonne Larsson och Inger Holgersdotter skulle ha haft 4 barn (2s+2d), varav en son lever när Inger dör 1724. Den son som lever är ju rimligen då Sven Bonnasson, som dör 1732. Slutsatsen blir då, att om Olof skulle vara den andre sonen, så måste han ha dött före 1724, när modern dör. Kanske ett ingångsvärde för att kolla din hypotes ? På Olof har jag noterat 2 barn Anna ( gift med Håkan Persson f 1650-08 ) o Sven, men jag har inga födelseår på dessa barn, som kan hjälpa till att ringa in fadern Olof.
Tyvärr hjälper väl inte detta oss -  ännu så länge -  att klara ut varifrån Svens styvfar våran Olof Persson stammar.
MVH
Christer

2008-04-01, 17:02
Svar #19

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Marie!
Solklart eller inte - jag har som föräldrar till Mattis Larsson ( f 1694 ca och död 1723 ca ) har jag Lars Mattisson ( 1660 - 1723 ) och hans hustru Berta ( här har florerat flera namn, men f n heter hon Berta ). Var inte han uppräknad i ett av Dina inledande inlägg om gårdsägarna i Hasselstad ?
MVH
Christer

2008-04-01, 17:30
Svar #20

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hej Kjell
Tack för ditt klargörande. Jag hade fått en uppgift om att Håkan Persson som var gift med Anna Olsdotter och Anders Persson gift med Kerstin Jönsdotter båda var söner till Per Håkansson gift med Ingeborg Olsdotter och Bengta Håkansdotter. Om jag fattar det hela rätt så var istället Håkan och Anders Persöner söner till Per Olofsson gift med Kerstin Håkansdotter? Detta innebär att jag inte alls är släkt med Per Håkansson med det gör inget för jag är ändå släkt med Pers bror Sven, dessutom är jag ju släkt med båda ovan nämnda bröder Håkan och Anders Persson.  
Mvh
Birgitta

2008-04-01, 17:37
Svar #21

Utloggad Marie Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
Hej Christer!
 
Tack för det! Berta duger bra för mig, jag har ingenting bakom Berta/Kerstin så där rör det inte till sig ialla fall.  
 
Jo jag räknade upp honom tidigare, men jag kände att jag var tvungen att börja någonstans och  
fram till Mattis 1694-1773 är det rätt. Jag har skrivit av husförhören från min morfars mor och fram till Mattis så det bör vara helt okej så långt.
 
Så var det då syskonen till Mattis Larsson 1694-1773 (just nu bryr jag mig inte på vilken mor de har)
Ingier Larsdotter 1678 - ca 1753
Elin Larsdotter 1689-1756
Kerstin Larsdotter 1696-1769
Märta Larsdotter
Karin Larsdotter
Nils Larsson
 
Hälsningar, igen
 
Marie

2008-04-01, 17:40
Svar #22

Utloggad Marie Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
....jag undrar alltså om någon inte tycker att ovanstående syskon tillhör samma familj?
 
Det snurrar ordentligt här nu  
 
Marie

2008-04-01, 20:31
Svar #23

Utloggad Kjell Holmåker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Marie,  
 
Jag har några kommentarer till dina uppgifter kring Lars Mattisson m.fl.
 
Att fadern till Mattis Larsson (1690/94 - 1773) är gästgivaren och bonden Lars Mattisson i Hasselstad torde väl vara klarlagt vid det här laget. (I Medelstad härads dombok 1725-06-05 instäms Lars Mattisson i Hasselstad, omnämns hans son Mattis Larsson. 1727-02-18 förekommer de två tillsammans, så Lars är i livet ännu 1727.)
 
Lars Mattissons hustru bör ha hetat Kerstin. Kerstin Lars [hustru] i Hasselstad nämns ett par gånger som fadder vid barndop hos syskon till Mattis Larsson. I en domboksnotis 1748-02-16 nämns Kerstin Brommesdotter hustru, men det framgår inte klart vems hustru det är. Hon nämns omedelbart före Lars Mattisson fader. Det är Mattis Larsson som vill sälja och uppvisar handlingar från 1722. Det är kanske där de uppräknade personerna förekommer. Var Berta kommer ifrån skulle jag vilja ha en förklaring till (en källhänvisning, inte bara att någon har sagt ...). Däremot kan Lars mycket väl ha varit gift tidigare. Det är inte säkert att de äldsta barnen Märta och Inger, kanske Elin, har Kerstin som mor.
 
Namnen Karin Larsdotter och Nils Larsson har vi ju diskuterat förut på Anbytarforum. Du fick då reda på att någon Nils inte existerar. Någon har läst/skrivit fel, Nils i stället för Mattis. Jag citerar mig själv: I bouppteckningen 19 juni 1730 efter Enar Olsson i Hulta står det änkans broder MATTIS Larsson i Hasslestad - och inget annat. Jag vet det, för jag har själv läst bouppteckningen. Karin har jag ingen förklaring till. Samma sak här, utan en ordentlig källhänvisning tror jag inte på henne.
 
Om syskonen till Mattis Larsson kan nämnas:
Inger/Inga dog 16/4 1765.
Elin bör ha dött 1758 (bouppteckning 21/11 1758).
 
(Meddelandet ändrat av Kjellh den 01 april, 2008)

2008-04-01, 22:15
Svar #24

Utloggad Marie Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-07-29, 20:47
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vet om att vi har pratat om Nils Larsson tidigare och att du sagt att det stod fel i bouppteckningen. Jag har inte kontrollerat med orginalet utan bara med avskrift från Medelstad härads bouppteckningar 1699-1799, och där står:  
 
1730-02   17301021Enar   Olsson   Hulta
Gift Med:   Ingier   Larsdtr      
Arvtagare   Barnen Olof, 13, Per, 6, Mätta, 16, Sissa 11, Elin 9, Kerstin 3½ Och Gertrud 1½         
Övriga Anhöriga   Barnens Fränder Å Fädernesidan Anders Jönsson I Tubbarp, Olof Enarsson I Vasakull, Sven Persson I Svenstorp Och Per Olsson I Torneryd Mättas Fästman Samt Enkans Broder Nils Larsson I Hasselstad. På Barnens Sida Även Sven Torsson I Halahult         
Fastighet   Fastigheten Som Enar Olsson Under Äktenskapet Köpt Och Inlöst 6/8 Skattehemmanet Nr 103 Hulta Och Nr 6 Östragården Torneryd Den Förra Värderad Till 800 C Smt Och Den Senare 600 C Smt   
 
Detta är den källan som jag kunde kontrollera mot och eftersom jag blev osäker lät jag Nils stå kvar, men om du säger att du själv läst orginalet så tar jag naturligtvis bort Nils. I och för sig nu när jag är lite mer van släktforskare (med betoning på lite) ser jag ju att det är konstigt att Ingiers bror Mattis inte finns omnämnt i bouppteckningen då han levde när hon dog. Annars hade ju hans barn stått med , eller?
 
Att Lars fru hette Kerstin håller jag med om, syns i husförhören (genline hsf 1696-1696, 1773.93.33300) men inte att hon heter Brommesdotter utan det skrev jag dit efter att ha sett domboksnotis 1748-02-16.  Att han fick en fru vid namn Berta har jag däremot svårare att förklara.
 
Det att jag ältar om samma sak igen är att jag blev orolig/rädd när Mette Persdotter var gift med en annan än min Mattis Larsson, för det var så jag uppfattade det. Jag hade först ingen fru till Mattis Larsson och blev glad när jag i domstols/bouppt kunde läsa om Mattis Larssons fru Mette. Hade inte en aning om att det fanns två styck Mattis Larsson. Därför jag började gå igenom mina egna avskrifter från min morfars mor och bakåt så långt jag kunnat läsa. Och eftersom du säger att det fanns två stycker Mattis Larsson i Hasselstad blev jag rädd att jag skrivit av än den ena familjen och än den andra då texten var lite svårläst mot slutet. Sen är det olika födelsedatum/år och dödsdatum/år beroende på vem man talar med. Jag hämtade uppgifterna från Boken om Hasselstad långt innan jag vågade mig ut på Anforum.
 
Vad egentligen riktigt specifikt är det som är fel i Hasselstadboken, är det födelse/dödåren eller är det kopplingen mellan människorna?
 
Det känns fortfarande väldigt rörigt och jag måste få det rätt för det berör även andra delar av mitt träd via Sigrid Mattisdotter, som ev bara är syster till Lars Mattisson,och hennes man Abraham Jönsson.  
 
Sen att jag dessutom har fel föräldrar till Mette gör att allt bara känns hopplöst, hör hon hemma i mitt arkiv eller inte, det är frågan jag ställer mig och som jag tänker ta itu med sen.  
 
Därför tar jag allt från början igen. Så ni får stå ut med mig ett tag och var snälla och hjälpa mig så gott ni kan och vill.     
 
Hälsningar
 
Marie

2008-04-02, 18:28
Svar #25

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Alla domar som ni lägger ut som gäller Medelstad finns de avskrivna eller har ni själva skrivit av dem från exempelvis mikrokort?
 
Mvh
 
Birgitta

2008-04-02, 19:58
Svar #26

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Det finns en dombok för Medelstad härad åren 1668, 1679-1750 på CD, kontakta Kjell Öhman för mer information, kjell.ohman@telia.com.
 
För Bräkne härad finns det två CD, åren 1668-1699 och åren 1700-1750.

2008-04-02, 20:03
Svar #27

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack Annika för snabb information, får ta kontakt med båda framöver.
 
Mvh
 
Birgitta

2008-04-13, 22:34
Svar #28

Utloggad Ann-Marie Gidå

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2014-07-09, 00:17
    • Visa profil
Hej Annika!  
Det är tio år sedan jag jobbade med Kruse-ledet, men nu fick jag se att en diskussion pågår.Din fundering om att Kerstin Jönsdotter föddes omkr.1704 förvånar mig.Jag har en gång funnit att hon begrovs 16 jan. 1732.Hon var 20 år och 9 mån.då hon avled.I så fall skulle hon vara född 1711-1712 (med lite felmarginal) Kerstin blev troligen inte kyrktagen efter Staffans födelse 27 dec.1731. Har jag helt fel?  
Tror du att Per Andersson och Gertrud Andersdotter var tvillingar? Du har gett dem samma födelseår.
Finns boken: Hasselstad,byn mitt i Blekinge. att köpa?  
Jag har just läst ut: Per Hasselberg,den nakna sensualismens skulptör. Den mest fascinerande bok jag någonsin läst.(om en avlägsen släkting)
 
M.v.h. Leif i Trollhättan.

2008-04-13, 23:02
Svar #29

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Jo, som jag skrev den 26 mars i denna diskussion, så hade jag en gång i tiden feltolkat hennes dödsålder. Det har jag dock rättat till nu. Vad beträffar ifall Kerstin blev kyrkotagen efter sonen Staffans födelse vet jag inte och för tillfället har jag inte tillgång till Hobys födelseböcker så jag kan inte kolla. Men hon dog mindre än en månad efter sonens födelse så det är väl troligt att någon kyrkotagning ej blev av.  
Beräkningen på Pers och Gertruds födelseår är gjorda efter deras dödsålder. Kan ju slå på ett och annat år förstås, men de kanske var tvillingar...
Ja, boken kan köpas av författarna Arne och Agneta Enarsson. De bor i Hasselstad. Eller så kan man köpa boken hos oss på SVAR-projektet i Kallinge. Vi har även boken om Per Hasselberg, om någon skulle bli intresserad.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna