ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 augusti, 2010  (läst 1437 gånger)

2009-12-19, 10:21
läst 1437 gånger

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Visst var de systrar.  
Christina Carolina Qvarfot föddes vid Borggårds bruk i Hällestad (E) 1826-02-09  (C:5  1183).
Maja Lisa Qvarfot föddes 1827-12-21 vid samma bruk (C:5  1211).
Föräldrarna var Hammarsmedsmästaren Johannes Qvarfot och Maja Lisa Falk.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-12-19, 10:53
Svar #1

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Tack!
 
Å hux flux hittade jag dessa personer i mina egna anteckningar.
Det som förvillade mig var anteckningen om att Maria Elisabeth skulle ha varit född i Risinge 1828-12-01. Det diffar på ett år så...-jag trodde att jag hade missat något.
 
/Thomas

2009-12-19, 11:42
Svar #2

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Nu är det snurrigt värre. Jag får inte ihop detta med Maria Elisabeth.
Jag har en anteckning att hon får ett oäkta barn i Stockholm (Katarina), en son med namnet Johan Oscar Mauritz (Katarina CIII:10 bild 123, eller GID 2734.373.37100). han föds 1861-04-11.  
En son som hon lämnar bort och som blir ett barnhusbarn i Rammstorp/Risinge.  
 
MEN -jag har en anteckning om att hon samma år (?) får en dotter i S:t Olai, den 1861-11-12. Se hfl AI:3 sid 1067 (Norrköping Matteus). Jenny Albertina. Fader lär vara Johan Lundin.  
 
Detta med barnusbarnet hittade jag på SVAR för något år sen. Dessvärre har jag inget abonnemang längre så jag kan inte dubbelkolla detta.
 
Men nu börjar jag misstänka att vi diskuterar 2 olika personer? Eller?
 
Snurrigt är det i alla fall.
 
/Thomas

2009-12-19, 16:08
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, det är nog två olika personer. Johan Oscar Mauritz föddes i Katarina (AB).
I födelseboken finns inga föräldrar angivna. I barnhusanteckningarna står modern angiven, Amman Maria Qvarfordt.
I Katarina församling bodde Brigitta (Brita) Maria Qvarfordt, född 1836-10-07 i Risinge (E). Möjligen var det hon som var modern.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2009-12-19, 16:45
Svar #4

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Ok, det är den Brita Maria som gifter sig 1879 med Karl Johan Johansson, född 1851 i Nikolai (AB). De bor i Dalarna (Hosjö) 1880 då deras gensamma dotter Augusta Johanna föds.
Detta låter faktiskt helt troligt och jag får revidera mina egna uppgifter.
 
Rörigt blev det men tack vare skickliga personer här på AF så har jag nog rätat ut en del frågetecken.
 
Tack!
 
(Meddelandet ändrat av batman 2009-12-19 16:46)

2009-12-19, 17:02
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Ja, men 100% säkert är det inte - även om det är det troligaste.
Johan Oscar Mauritz emigrerade till USA 1880-02-23.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-03-01, 14:22
Svar #6

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
På Facebook har vi startat en grupp som heter Qvarfordt - finns i släkten
Där är tanken att vi ska kunna kartlägga släkten samt att dela med oss vad vi vet. Så en uppmaning till alla som på något sätt har anknytning till familjen ta er till Facebook och leta upp gruppen Qvarfordt - finns i släkten så gör vi något bra av det hela.
 
/Thomas

2010-03-16, 12:27
Svar #7

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Är det någon som vet vem mjölnaren J C Qvarfordt är som bor i Norrköping S:t Olai under tiden 1809-1818? Han är gift och har en dotter som heter Maja.
(S:t Olai AI:9 sid 9)

2010-03-16, 15:33
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Möjligen är det Johan Carl Quarfot född 1777-04-08 i Risinge (E).
Han var son till hammarsmedsmästaren Elias Andersson Quarfot och Christina Johansdotter Hane. Jag har dock inte följt honom efter ca 1790, så jag vet inte om han blev mjölnare.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-03-16, 23:19
Svar #9

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hmmm, detta var lustigt. Jag hade honom - men som timmerman. Gift med Maja Lisa Jonsdotter född 1779 i Tjällmo..
 
Jag har två barn registrerade. Johanna född 1812 i S:t Olai och Carolina Charlotta född 1815-04-04 i Skeppskvarteret i S:t Olai.  
Barnet - Maja enligt ovan inlägg, är 11 år vid hfh, hon var då enda barnet.
 
/Thomas

2010-03-21, 11:59
Svar #10

Utloggad Karl Gustav Qvarfordt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2015-04-17, 20:39
    • Visa profil
    • www.qvarfordt.info
Släkten Qvarfordt Vår hemsida har åter öppnats efter byte av webhotell och uppdateringar. Ca 200 poster har ändrats eller tillkommit. Totalt finns nu ca 850 poster samt artiklar om vår släktforskning. Vi är medvetna om att det finns en del dubbletter som vi ska försöka åtgärda. Men vi är tacksamma att få reda på om någon hittar felaktiga uppgifter. Det vill vi åtgärda så snabbt det går. Gå in på www.qvarfordt.info för att se den nya utformningen.
 
För den som har Qvarfordt i släkten finns en nystartad släktförening på FaceBook. Den heter just  Qvarfordt-finns i släkten. Kolla!

2010-03-27, 09:36
Svar #11

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Peter Eliasson Qvarfordt, född 1721 i Asker gifter 1743 med Elisabet Larsdotter vars födelse uppges till ca. 1725. Nu undrar jag om inte denna kvinna är densamme som Elisabet, född 1726-07-04 i Vånga, dotter till Lars Sakariasson Köhler och Ingrid Karlsdotter? Vi är några som har diskuterat detta men dessvärre så är det svårt att kontrollera detta när man forskar på distans och förlitar sig på det som man kan hitta på nätet typ Genline och AD.
 
Finns det någon som har hittat belägg att det skulle kunna vara så som vi tror.
Båda bör har varit samtida vid Börjö/Risinge.
 
En hypotes men det verkar trots allt som om detta skulle kunna stämma.
 
/Thomas

2010-04-18, 21:31
Svar #12

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Första (?) släktträffen hölls den 17 april i Strängnäs. Det var ättlingar från Emelie Johanna Qvarfordt och Karl Gustaf Österberg som höll en liten träff. Totalt var vi, inkl. respektive ca. 30 personer.
Det beslöts på plats att vi senare i år ska hålla ytterligare en träff där vi tar upp vikten att bilda en släktförening.  
Mer info om kommande aktiviteter hittar man på Facebook under gruppen Qvarfordt - finns i släkten där du också hittar mer bilder.
 
/Thomas

2010-06-26, 22:23
Svar #13

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 12:04
    • Visa profil
Sigrid Sofia Barckman, f 1904.
På Ancestry har jag upptäckt en anknytning mellan min faster Sigrid (Giggi) och familjen Qvarfordt.
Vore intressant att få en kontakt.
E-mail k.anon@live.se

2010-07-15, 14:17
Svar #14

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 12:04
    • Visa profil
Svenska Smedsläkter har publicerat ett dubbelnummer med släkten Qvarfordt, nr 23 och 24.
Någon som kan kolla om min faster Sigrid Sofia Barckman, f 1904 i Köping, finns med där. Då är jag ju intresserad att införskaffa ett ex av skriften.

2010-07-15, 21:32
Svar #15

Utloggad Helena Wijk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2010-09-14, 06:47
    • Visa profil
Jättefint initiativ Thomas! Härlig bild från släktträffen! Jag är inte längre med i Facebook så jag kan inte följa er där, men ska ägna mer tid åt släktforskningen, så hörs vi av här istället
 
 
Vänliga hälsningar
Helena

2010-08-05, 22:08
Svar #16

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1466
  • Senast inloggad: 2019-10-10, 22:59
    • Visa profil
Greta Qvarfordt f 1759 i Risinge och gift med skolmästaren Anders Österberg f 1755 i Risinge är hon av smedsläktet Qvarfordt? Är nog samma Greta som Thomas Ek undrat över här tidigare. Men har inte upptäckt något svar.
Tacksam för svar och gärna kontakt med Thomas Ek per mail.
 
 
 
 
Mvh Anita

2010-08-06, 19:11
Svar #17

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4530
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 16:30
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Jag har tidigare försökt hjälpa Thomas med Greta Q f 1759 utan resultat. Dock har jag haft utkik efter henne sedan dess och för något år sedan hittade jag hushållerskan Beata Qvarfort på Finspångs herrgård i AI:8 Risinge s 1. Beata anges vara född 1756-06-29 Kullerstad, ankom från Stockholm 1811, åter till Sthlm 1812. På samma sida finns även den svagsinte betjänten Anders Österberg f 1790-10-03 Risinge.
 
När man tittar i fb för Kullerstad finner man att 1756-06-26 föds Greta, dotter till Elias Eliasson Qvarfort och Brita Valentinsdotter Köhler på Skärblacka bruk (CI:2 s 135). Beata föds 1753-08-19 med samma föräldrar (CI:2 s 135). Kan födelsedatumen blivit ihopblandade i Stockholm kanske om systrarna funnits på samma ställe? Det som ytterligare talar för att Greta Q som är g m Anders Österberg är ovanstående Greta är att i hfl AI:9 Risinge s 174 Finspång hos Anders och Greta finns pigan Brita Lisa Qvarfort f 1794-03-05 Skedevi, ankom från Skedevi 1817 och åter 1819. Denna Brita Lisa är dotter till Henrik Eliasson Qvarfort f 1762-03-03 Lämneå bruk, Tjällmo och död i Hävla, Skedevi 1828-02-15 och halvbror till ovanstående Beata och Greta födda i Kullerstad....Det man ser på smedskivan 6 är att Elias Eliasson Qvarfort tidigare har funnits i Risinge på Lotorp och Börgöl och kanske därför Greta har angivits som född i Risinge.
 
Det vore intressant att höra vad Thomas har att säga om denna teori också?
 
Mvh
 
Britt-Marie

2010-08-06, 20:29
Svar #18

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1466
  • Senast inloggad: 2019-10-10, 22:59
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
 
Jag har på Risinge 1816-1819-bild 182 sid 174 Greta som är född 1759 och gift med Anders Österberg f 1755. Kan det inte vara hon som Thomas söker? Min Greta är född i Risinge men var till Stockholm återkom 1780. Hoppas få klarhet i hur det är med denna Greta, hon kanske heter Maja Greta ev.
 
Mvh
Anita

2010-08-07, 11:28
Svar #19

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hallå! Jag har råkat ut för en liten tragedi - vårt hem brann ner för 3 veckor sen och med detta mina datorer med släktforkningen i. Turligt nog har jag alltid haft med mig en backup till min firma där jag lagt in en kopia. Så jag kan nog få ordning på detta så småning om. Idag kan jag inte kontrollera vad jag själv fått fram, troligen är det just det Britt-Marie fått fram + kanske något mer. Men Britt-Marie har varit till mycket stor hjälp i mitt sökande efter Q. I dagsläget är det i runda siffror 1600 individer som kan kopplas till Anders Qvarfordt. Jag har nu också börjat söka de som ÄR Q men valt att ändra namnet, såsom exempelvis Palmqvist och Palm.

2010-08-07, 11:31
Svar #20

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/

2010-08-07, 12:55
Svar #21

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2839
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 21:47
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Henrik Eliasson Qvarfot var inte halvbror till Beata och Greta födda i Kullerstad (E).
Henrik var son till Elias Johansson Qvarfot och Anna Catharina Douplet.
 
(Meddelandet ändrat av brattis 2010-08-07 12:57)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-08-08, 15:58
Svar #22

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4530
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 16:30
    • Visa profil
Du menar alltså att uppgifterna på smedskivan är felaktiga?
 
Om man kontrollerar uppgifterna i kyrkböckerna vilket man bör göra så ser man att visst står det i vigselboken för Tjällmo Elias Johansson Qvarfort, men det är också den enda gången jag ser detta patronymikon C:4 Tjällmo s 53, 1761-12-06.
 
När sonen Henrik föds 1762-03-03 Lämneå bruk, Tjällmo står det endast Elias Q, så också när dottern Sara Stina föds 1763-09-01 på samma plats. Familjen återfinns vid nästa barns födelse på Sonstorps bruk, Hällestad och när nästa barn Sara Stina föregående död 25/9 samma år föds 1764-09-30, C:4 Hällestad s 561 så skrivs fadern med namnet Elias Eliasson Q och modern Anna Catharina Jacobsdotter:

 
... så också när sonen Johan föds 1768-11-14, C:4 s 603:

 
Så här ser hfl AI:2 Hällestad ut s 86 1768

 
Här finns också hos bruksinspektören Sundelius på s 82 pig Ingeborg Eliadotter f 1752 och på s 83 flickan Beata Eliadotter f 1754 2 ggr.
 
I AI:4 Hällestad s 112 Sonstorps bruk finns sonen Valentin Q med familj och längre ner på samma sida:

 
Att Elias Eliasson Q anges som Johansson i vigselboken Tjällmo tror jag är en felaktighet.  
 
Brita Valentinsdotter Köhler avlider i Kullerstad 1759 så med tanke på de barn som finns med i hfl ovan så är väl de olika barnkullarna halvsyskon. Då bör väl också Henrik f 1762, Beata f 1753 och Greta f 1756 ha samma far?
 
Smedskivan har en felaktig uppgift ang sonen Johan f 1765-12-02 C:4 Hällestad s 561 där man anger honom född i november.
 
Thomas, så tråkigt att höra om ditt hus! Jag hoppas att ingen blev skadad i branden?
 
Mvh
 
Britt-Marie

2010-08-08, 17:57
Svar #23

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1466
  • Senast inloggad: 2019-10-10, 22:59
    • Visa profil
Greta Qvarfordt född 1759 som jag undrade över här ovanför, finns det fler med det namnet och datumet? Undrade över om hon är av smedsläktet.
 
 
 
 
 
 
Mvh Anita

2010-08-09, 11:30
Svar #24

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4530
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 16:30
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Jag försöker svara på din fråga här ovanför, Greta som är gift med skolmästaren Anders Österberg har en felaktig födelseuppgift i alla husförhör. Thomas Ek och jag har tidigare diskuterat vem hon egentligen är och ovanstående är min teori angående hennes ursprung. Vi får avvakta Thomas kommentar till mitt svar så länge...Det är kanske svårt att följa med i mina teorier om du är nybörjare i släktforskning? Det jag vill påstå här är att hon kan vara dotter till Elias Eliasson Qvarfort och Brita Valentinsdotter Köhler och född i Kullerstad socken istället för Risinge. Dessutom är hennes födelsedatum felaktigt, det kan vara 1756-06-26 som är det korrekta datumet.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2010-08-09, 11:36
Svar #25

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4530
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 16:30
    • Visa profil
Anita!
 
Du har ju också en fråga under Risinge (E) som jag har besvarat igår, där man också kommer in på skolläraren Anders Österbergs familj.

2010-08-09, 12:47
Svar #26

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1466
  • Senast inloggad: 2019-10-10, 22:59
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
 
Frans Oscar Österberg är Greta Qvarfordts dotterson. Jag är ju nybörjare så du har rätt angående att hänga med i svängarna.
Pojken Adolf Frans Oskar var min makes farmors far. Därför särskilt intrssant att få klarhet i om jag kunde gå vidare i Frans Oskars släkte bakåt och är därför intresserad av Greta Q.

2010-08-10, 14:00
Svar #27

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Halloj!
Som B-M säger här ovan så gäckar denna Greta (Margareta?) oss en hel del.
Jag har en Greta Q född 1759, men född i Vedevåg (T).
Hon var dotter till Jöns Johansson Q och Anna Petersdotter Lindqvist.
Hon hade 13 barn med två män varav den första var född oäkta men fadern angiven som Hans Åkerblad.  
I giftet (1791) med Knippsmeden Johan Hök fick hon 12 barn.  
 
Så detta kan ju inte vara den Greta som du söker.
 
Eftersom kopplingen till Österberg är med här undrar jag om du - Anita var med på släktträffen i Strängnäs tidigare i år?

2010-08-10, 15:31
Svar #28

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1466
  • Senast inloggad: 2019-10-10, 22:59
    • Visa profil
Hej Thomas!
 
Ok, får titta mera på det.
Österberg hette min makes fm f. Om du går in på Risinge så hittar du min undran över Frans Oscar Österberg. Vore roligt höra din teori om faderskapet.
 
Så tråkigt med det som hände er med branden.
 
 
Anita

2010-08-10, 17:00
Svar #29

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!
 
Österberg och Qvarfordt har jag stött på tidigare.1860 gifter sig Mästersvennen vid Hävla Bruk, Karl Gustaf Österberg med Emelie Johanna Qvarfordt.
Karl Gustaf ska enligt uppgift vara född 1833-09-02 i Asker (T) men där hittar jag honom inte. Inte i FB.  
Jag inte hunnit med att kika på denna gren så jag vet inte om Österberg i Risinge och de i Skedevi är släkt. Men helt otroligt är det nog inte.
 
Tyvärr har jag inte tillgång till Smedskivan så jag kan inte kolla upp dessa uppgifter.
 
Men det finns säkert läsare här som snabbt kan se om det finns några kopplingar.
 
Kolla gärna vår Facebook grupp om Qvarfordt: http://www.facebook.com/home.php?#!/group.php?gid=339910363813
 
/Thomas

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna