ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pescheur - Piscator ?  (läst 1217 gånger)

2002-03-14, 16:04
läst 1217 gånger

Lars Rydberger

Piscator skulle ev vara en latinisering av Pecheur enl Erik Appelgren: Vallonernas namn. Prästen Pethrus Bothvidi , kyrkoherde i Tjällmo, Östergötland prästvigdes under namnet Piscator.Har någon hittat denna vallonkoppling? En dotter till Bothvidi finns i mina anor.

2002-03-15, 08:02
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Piscator är ett tillnamn som förekommer bland präster på 1600-talet och har i alla fall inte i dessa fall någon anknytning till vallonsläkten Pescheur. Förutom den ovannämnda östgötaprästen finns t.ex. i Västerås Petrus Olai Piscator (1615-1651) om vilket herdaminnet berättar att han kallas tidigast Arbogensis, men tar sedan släktnamnet Piscator, vilket tyder på att hans fader var fiskare. (Gunnar Ekström, Västerås stifts herdaminne, del 2:1, Västerås 1971, s 816).  
 
Varpå Erik Appelgren grundade sitt antagande att Det är även troligt att namnet latiniserats till Piscator. (Vallonernas namn, Sthlm 1968, s 210) är obekant. Han framlägger i vart fall inte något exempel på en sådan namnformsändring. Se för övrigt även Kjell Lindblom, Vallonsläkter under 1600-talet, del 2, Sthlm 1990, s 152-155, som behandlar bärare av namnen Pescheur och Picard.

2003-10-31, 16:16
Svar #2

Helena Kjellvander

Hej!
Även jag har några Piscatorar i min släktforskning. Om någon är intresserad så har jag fått fram följande:
Petrus Olai Piscator (*1625-12 Karlstad) är son till en Olof Jonsson. Denne blev båtsman. Fortsättningsvis var Petrus Olai Piscator enligt Karlstads Stads Historia sidan 58, född på ett ställe i Karlstad som kallas Peder fiskare stuga. Det skulle kunna vara två kopplingar till varför han  kallas Piscator. Själv har jag inte hittat din Piscator, Lars, så förmodligen är våra inte besläktade med varandra. Det kan betyda att din trots allt är Vallon. Bara att leta vidare!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna