ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Moverare  (läst 5032 gånger)

2000-06-15, 00:18
läst 5032 gånger

Anders Moverare

Jag vill helt enkelt ha information om namnet och släkten Moverare.

2000-06-15, 16:32
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Namnet verkar knappast vara vallonskt, ändelsen verkar snarare estnisk.

2000-06-18, 12:31
Svar #2

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Det finns Moverare i västra Jämtland med, anknytning till Huså bruk.
Christer Kalin

2000-06-19, 17:10
Svar #3

Anders Moverare

Släkten är så vitt jag vet Vallonsk och jag härstammar från Huså. Det är vad som hände innan jag är nyfiken på.

2000-06-19, 17:28
Svar #4

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Anders!
 
Hur långt tillbaka har du information om släkten. Jag håller annars med Tord att namnet låter knappast vallonskt.
 
Vad är de äldsta uppgifter du har om släkten?
 
Mvh
Fredrik

2000-06-19, 22:25
Svar #5

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Jag hade för många år sedan att göra med en grabb som hette Hovslagare i efternamn. Något år senare kom jag att arbeta med en Moverare. Båda hörde hemma norrut, Jämtland tror jag. Utan att fundera närmare på det tog jag för givet att även Moverare var ett yrkesnamn.  
Att jag sedan inte funderade närmare på vad en moverare ägnade sig åt, eller frågade var namnet kom ifrån får jag väl skylla på att det kan man ju alltid ta reda på senare.
Måntro att det är något nu bortglömt yrke som spökar i namnet?
 
Mvh
 
Rolf L

2000-06-20, 09:20
Svar #6

Andes Moverare

Tack för alla tips och engagemang.
Släkten Moverare finns dokumenterad i verket Huså Bruks Historia tillbaks till tidigt 1700-tal någon gång. Släkten ska ha kommit från Dalarna, Kopparslagen, till Jämtland för att arbeta inom gruvdriften. Dock har jag inte lyckats hitta något om släkten från tiden före vandringen till Huså. Det har alltid sagts att det är en Vallonsläkt och det är just det jag vill ta reda på om det stämmer om det nu inte är så vill jag veta var släkten Moverare egentligen kommer ifrån.

2004-03-22, 20:03
Svar #7

Andreas Brännström

Hej
 
Någon som har Johansson Moverare Erik i sin släkt och vet mer om honom?
 
Allt jag vet är att han är född i Stora Kopparberg och dog 1730
 
Han skall också ha en son som föddes 1729 och dog 1811-07-06 i Kall (i åre)
 
Tacksam för allt

2004-03-25, 20:22
Svar #8

Jean Cudriaux-Droguet

Hej!
 
Någon har tipsat om några filer och sökvägar i Valloner allmänt:  
 
Mouvet du vieux fran?ais mouver, mouvoir (latin movere ). (31.3.96)
 
Inte oväntat handlar det alltså om att flytta saker.
 
Man kan alltid ta hjälp av en sökmotor, t ex Google. Det blir en del träffar på kombinationen Movera mining i spanska databaser. Möjligan kan du hitta ngt där.
 
Jean Cudriaux-Droguet

2005-05-09, 15:32
Svar #9

Rigmor Andersson

Hej!
Jag undrar om någon vet om det finns levade släktingar till Nils Johansson Moverare (f.1807)född i Fröå Koppargruva, Åre  
föräldrarna heter Johan Johansson Moverar Catrina Nilsdotter.Jag har lovat en dam i USA att försöka kolla detta och ev förmedla kontakt.
Hälsningar Rigmor

2006-01-24, 23:07
Svar #10

Marie-Louise Linder

Hej!
Jag har just skrivit ned litet släkthistoria till min yngre kusin och där börjat med min mormors morfars far, som hette Johan Moverare.
Han var född 1782 och var gruvarbetare, konst-
vaktare och dog vid en olyckshändelse 1833 i Huså i Kalls socken. Han var gift med Britta Nilsdotter, född 15 januari 1785.
Skulle naturligtvis bli glad för eventuell information om släkten längre tillbaka.
Vänliga hälsningar
Marie-Louise Linder

2006-01-25, 06:32
Svar #11

Rigmor Andersson

Hej Marie-Louise!
Du har fått ett mail.
Mvh Rigmor

2006-02-07, 09:52
Svar #12

Yvonne Löfquist

Av en händelse kom jag in på denna sidan och blev överraskad av att så många hade intresse av  efternamnet Moverare.Jag vet att många Moverare bor i Ötersund/Åre samt några i trakterna kring Mariestad/Karlstad. Min dotters pappa heter Rolf i förnamn och har flyttat utomlands för många år sedan men han bodde i Gullspång som barn och där finns fortfarande några som har anknytning till Åreskutan. Hoppas att någon fick lite hjälp av detta.

2006-02-07, 10:54
Svar #13

Yvonne Löfquist

Ytterligare tankar som ploppar upp: Karl Moverare föddes i trakterna Åre/Östersund Ruth Moverare, hans hustru, föddes i usa av emigrerade svenskar och kom hit igen redan som baby. Deras familj bodde i Gullspång. Beträffande namnets ursprung så stämmer den franska förklaringen bäst enligt farfar Karl men han talade också om vikingatiden i sammanfattningen. Det kan nog stämma för jag har träffat många Moverare med blå ögon,rött hår,många fräknar och solkänslig hud. Det är knappast utmärkande för valloner,eller hur? Mvh till alla intresserade Yvonne

2006-12-16, 10:15
Svar #14

katrine

Skulle gärna vilja veta lite om Algot Moverare som är min biologiskamorfar.När han levde tror jag att han bodde i Ångermanland.Har aldrig träffat honom eftersom han adopterade bort min mamma.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna