ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mogren  (läst 779 gånger)

1999-03-28, 13:11
läst 779 gånger

Mats Mogren

Jag heter Mats Mogren och släktforskar i smed-  släkten Mogren. Med ursprung i Närke och Värmland.
Är till dags dato nere på 1650-talet, främst i Närke. I släkten finns även samband med andra smedsläkter som Tideman och Stake. Är intresserad av allt gällande Mogren, men delar även med mig till andra.

1999-05-17, 22:54
Svar #1

Utloggad Gunnar Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 20:56
    • Visa profil
    • www.vilg.se
Hej !
Jag forskar på såväl smedsläkten som den numnera utrdöda adliga/friherrliga släkten Stake
och alla de smedsorter där de varit verksammma resp hade sina säten och det ev samband som skulle kunna finnas mellan de båda.
Hör av Dig var i Smedskedjan Du befinner Dig, så kan jag troligen ge Dig Din Stake-linje bakåt, mot att jag kan få ta del av Ditt Strake-material.
MVH, Gunnar G

1999-05-18, 19:22
Svar #2

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det finns generellt ingen anledning att tro att det finns något släktsamband mellan en smedsläkt och en adelssläkt med samma namn.
Det förekommer dock att smedsläkter inspireras av andra släkter när de tar sitt namn, t ex av en brukspatron man jobbat för.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna