ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Melchior de Manhay (Mankei)  (läst 3494 gånger)

2013-12-09, 22:24
läst 3494 gånger

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Hej Fredrik!
Ledsen att jag missat att svara på din senaste fråga, drygt ett år gammal!
Faddrarna är följande:
 
Den 30/1 (döpt 2/2) 1714 föds Johan vid Järnbruket, Åker. Far Sigfrid Johansson.  
Faddrar är bokhållare Holmberg, Johan Andersson, Olof Johansson, drängen Anders Larsson, hustru Lisken vid Stenby?, hustru Brita Jönsdotter i Gryttorp samt pigan Kerstin Eriksdotter. Kan Kerstin vara syster till Karin Eriksdotter och kan Olof vara bror till Sigfrid Johansson?!
¶  
Den 7/6 (döpt 10/6) 1716 föds Kerstin vid Järnbruket, Åker. Far Zehfre Johansson.
Faddrar är Johan Eriksson vid Järnbruket, Anders Johansson vid Gryttorp, Lars Larsson, hustru Maria Persdotter, hustru Maria Jönsdotter samt pigan Kerstin. Kan Johan vara bror till Karin, kan Anders vara bror till Sigfrid (och make till Brita Jönsdotter i det förra dopet)?  
¶  
Den 10/8 (döpt 13/8) 1721 föds Maria Elisabet vid Järnbruket, Åker. Far Sephre.  
Faddrar är Herr Assess Franck, herr liutn? Dahlstet, Herr Cornet Watwang, herr Inspector Virelo, välborna fru Watwang, välborna fru Jung, Maria Martinsson. Verkar vara väldigt fina vittnen.
¶  
Den 6/4 (döpt 8/4) 1724 föds Kerstin vid Spånga, Åker. Far Sigfridh.
Faddrar är bokhållare Arosill?, Erik Larsson i Årby, hustru Brita i Gryttorp samt pigan Maria Eriksdotter. Kan Maria vara syster till Karin? Brita Jönsdotter vittne igen!
 
Den 10/4 (döpt 12/4) 1726 föds Karin på Lööta, Åker. Far Sephre.
Faddrar är Petter Norström, Anders i Gryttorp, dejan i Spånga samt hustru Brita i Hulta. Anders Johansson är ev bror till Sigfrid och dopvittne igen!
 
Den 8/6 (döpt 10/6) 1729 föds Erik vid Spånga Lööt, Åker. Far Sigfrid.
Faddrar är Erik Larsson i Årby (igen!), Hindrich på Spånga Lööt samt drängen Anders Eriksson i Spånga. Inga kvinnliga faddrar angivna i boken! Kan Anders vara bror till Karin?
 
Den 17/6 (döpt 20/6) 1731 föds Greta vid Spånga Lööt, Åker. Far Sigfrid Jansson vid Spånga Lööt.
Faddrar är befallningsman Petter Sunman vid Spånga, Anders Biörk i Grindholm?, drängen Per Olofsson uti Spånga, Per Anderssons hustru i Täby?, Jan Larssons hustru i Skämby?, pigan Maria Nilsdotter i Nygiälet? Kärnbo socken.
 
Kan du/någon annan göra fler kopplingar till Sigfrid Johanssons och Karin Eriksdotters ursprung?
 
Mvh/Mats

2013-12-10, 10:22
Svar #1

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Den här släkten Melchior de Manhay är som klippt och skuren för att utforskas med hjälp av modern DNA-teknik.
 
Två söner till Jean Melchior de Manhay, Jan och Godefroy, invandrade till Norrköping i augusti 1626. De ger upphov till flera ännu ej utforskade släktgrenar med varierande namngivning. Som framgår av tidigare inlägg blir släkten stor och finns under 1700- och 1800-talet huvudsakligen i Södermanland (Gåsinge, Åker, Kila och Svärta socknar). Den bör ha åtskilliga nu levande agnatiska ättlingar, dvs personer som har någon av invandrarna på sin farslinje bakåt (FFFFF...). Dessa personer skulle med hjälp av DNA-analys (t ex Y-DNA-37) med säkerhet kunna fastställa sin gemensamma länk till stamfadern Jean Melchior de Manhay i Vallonien.
 
Tillämpat på ovanstående Sigfrid (Sephre) Johansson borde man kunna bevisa, om han som jag tror, är son till den hjulmakare Johan Serfuesson, som finns på Skeppsta bruk åtminstone 1667-75.
Här finns en arbetsuppgift att gå vidare med för den intresserade!

2013-12-12, 18:28
Svar #2

Utloggad Kenneth Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil
Hej!
Jag har låtit dna-testa mig, men släktens eventuella vallonlinje går via min mormor så mitt dna är nog inte användbart för detta. Min mormor var född Melker.
Jag kan nog övertala någon av mina släktingar med agnatisk härstamning från släkten Melker att lämna in test för Y-dna.
Som jag beskrivit ovan är vi inte alls säkra på att släkten Melker har utgrenats från Melchior de Manhay, men det är en möjlighet värd att undersöka.
Mvh Kenneth

2013-12-13, 08:32
Svar #3

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Hej Kenneth!
Spännande med DNA-testning! För min egen del så är det krokiga vägar till Melchior den Manhay, eventuellt får man tillägga. Min ana är Sigfrid Johansson som vigs 1712 och får sitt senast noterade barn Greta i Åker 1733-34. Hittar inte dödnotisen för honom och hans fru. Hittar inte heller vigselnotisen för hans och Karin Eriksdotters dotter Katarina Sigfridsdotter född i Åker 1726. Hon vigs med soldat Anders Olsson Blomberg kring 1758-60. Kan jag hitta den så kanske jag kan hitta Sigfrid och Karins dödnoteringar som i sin tur kan ge mer svar.
 
Vore ju fantastiskt om någon av dina släktingar som har agnatisk härstamning kunde lämna in test för Y-dna! Hör gärna av dig om resultat om så blir fallet!
 
Mvh/Mats

2013-12-30, 23:55
Svar #4

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Jag fick ikväll ett genombrott avseende forskningen kring Sigfrid Johansson/Jansson och hustrun Karin/Katarina Ersdotter! Jag hittade först en vigsel i Kärnbo socken (Mariefred-Kärnbo) mellan änklingen Anders Olsson och pigan Catharina Segfredsdotter. Den 4/10 1757. Fortsatte leta på chans i HFL 1753-1761. Hittade då Sigfrid Jansson med hustru Karin Ersdotter! Han dör den 13/8 1761 och hon i oktober samma år! Han uppges vara född 1680-1681 i Turinge socken med far Johan Sigfridsson och mor Elin Andersdotter. Är det hjulmakaren eller kolaren som nu är bonde? Hon uppges vara född i Åker 1690 (1694 i HFL) med far Erik Johansson. Det föds en Karin med far Erik Svan i mars 1693, Spånga! Rätt?!

2013-12-31, 09:15
Svar #5

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Grattis Mats!
 
Du har med stor sannolikhet hittat rätt Sigfrid Jansson. På köpet fick vi också namnet på faderns hustru Elin Andersdotter, vilket kompletterar tabell 4 för släkten Melchior de Manhay i min bok.
 
Om du har tillgång till mantalslängder tycker jag, att du bör försöka snäva in familjens uppehållsplats mellan Åker 1731 och Mariefred-Kärnbo 1753. Det bör gå att hitta Sigfrid Johansson i mtl åtminstone vissa mellanliggande år.
 
Gott Nytt År

2013-12-31, 09:19
Svar #6

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Tack Kjell, vad kul!
Ska bli! Tar tag i det i början av det nya året!

2013-12-31, 10:01
Svar #7

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Hej igen Kjell!  
 
En följdfråga; Vet du om Johan Sigfridsson döpt 1638 i Finspång var verksam i Turinge? Står det i Sigfrids dödnotering att han föddes vid Eda, Turinge? Varma nyårshälsningar från Mats i Örebro

2013-12-31, 11:37
Svar #8

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Han förekommer i domböckerna för Daga härad från 1660-talet och kallas oftast Johan Servusson i Lijdan.
Jag vet inte i vilken socken Lijdan ligger. Någon annan kanske vet. Jag tror att det finns en plats med namnet Lida i närheten av Nykvarn.
 
Födelseorten anges som Thuringe Sokn och Ede som jag läser det.

2013-12-31, 12:30
Svar #9

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Tack så mycket Kjell! Ede, kan det ge någon ledtråd? Turinge hör idag till Nykvarns kommun. Kan mycket väl vara rätt därmed! Fortsätter kolla av/säkerställa!
Gott Nytt År!
Mats

2014-01-02, 15:50
Svar #10

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Kjell m flera!
Kan det i dödnoteringen för Sigfrid Johansson, Kärnbo 13/8 1761 stå att han är född i Taxinge socken och Ede? Det finns nämligen ett Ede Grind inte långt från Finkarby i Taxinge där jag tycker mig se att en Johan Sigfridsson som dopvittne anges bo år 1703 (födelsebok Turinge 24/6 1703). Det är grannsocknar och han kan ju mycket väl ha fötts i Turinge och fadern flyttar till Taxinge. Eller så är det en annan Johan Sigfridsson som bor i Taxinge i början av 1700-talet.
 
Jag hittar alltför lite i HFL Mariefred-Kärnbo under 1731-1753. Har visserligen bara kollat var femte år men då anges han inte som ägare någonstans. Förmodligen bara inneboende som han är just 1753.
 
Mvh/Mats

2014-01-02, 19:27
Svar #11

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Hej!
 
Taxinge var ett bra uppslag. I ortregistret till Taxinge AI:1 finns gårdarna Ede och Lida. I hl 1703 för Ede (AID: v91313.b95.s72) finns Johan med hustru och son Daniel och dotter Chirstin. Ovanför Daniels namn har man senare skrivit Sigfrid. Fadern Johan skrivs 1693 som Johan S.S, dvs troligen Johan Sigfridsson.
 
Vid Lida hittar man en annan Johan med hustru och barn. Dennes patronymikon förefaller vara Andersson.
 
Kanske borde man även här läsa mtl för perioden 1660-1700 (t ex vart 5:te år) och se vad ägarna/brukarna hette på Ede respektive Lida. Johan Sigfridsson (Servusson) kan ha bott på Lida före Johan Andersson och sedan flyttat till Ede.

2014-01-02, 22:14
Svar #12

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
År 1660 finns det i Taxinge 3 (tre) Sigfrid!!! Därför stor möjlighet att det är en annan Sigfrid än Sigfrid döpt i Risinge 1638!?
 
En i Finkarlaby, en i Loppetorp, och en i Alldaall (under Lydan). År 1680 är Seffre ägare av Alldaall.
 
År 1700 anges en Johan Seffresson, hustrun, son Nils och dotter Kerstin boende vid Edetorp. Även vid Finkarby finns en Johan Seffresson med hustru och dräng, piga.
 
Det verkar inte vara så lätt att koppla ihop det med Johan Sigfridsson döpt i Risinge 1638 tillhörande släkten de Manhay?!!

2014-01-02, 23:26
Svar #13

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Vid Eda verkar mannen Johan leva år 1714 men det står änkan år 1716.

2014-01-03, 08:59
Svar #14

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Du har helt rätt, Mats, det är en mycket grannlaga uppgift att koppla Sigfrid Johansson, slaggskjutare vid Åkers bruk och gift med Karin Eriksdotter 2/11 1712 i Åker, som son till hjulmakaren Johan Seerfueson vid Skeppsta bruk 1667-75.
 
Jag har inte vågat göra det och Sigfrid Johansson finns därför inte med i boken. Om du inte har gjort det tidigare, så tycker jag att du bör läsa sidorna 108-110 i Nordisk Vallongenealogi del II, som behandlar släkten Melchior de Manhay. Jag diskuterar där, särskilt i tabell 2, hur det vallonska förnamnet Servais kan förändras i Sverige till Serfwe eller Sigfrid med motsvarande modifiering som patronymikon.
 
Det finns andra grenar inom släkten än den nu aktuella, där namnets förändring är tydligare. Ändå har jag varit försiktig och skriver i flera familjetabeller trolig son till. Utöver namnformen har jag beaktat yrke, geografisk lokalisering samt namnval för barnen som faktorer för att bedöma släktskap, där man inte av andra handlingar, kyrkböcker i första hand, kan få klara besked.
 
Sammanfattningsvis, en individ med patronymikon Servusson, betraktar jag som son till en Servais, dvs en högst trolig vallon vid den här tiden runt 1700. Om han i stället kallas Seffresson eller Sigfridsson, så kan han ha en svensk Sigfrid som far, vilket är troligast - eller - möjligen en vallonsk Servais.
 
Inte blir analysen av släkten Melchior de Manhay lättare av det förhållandet att Melchior också kan vara ett vallonskt patronymikon, alltså lika med Melkersson, vilket du kan läsa om i boken.
 
En svår släkt att utreda!

2014-01-03, 21:55
Svar #15

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Tack så mycket för din respons, Kjell! Jag ska läsa din bok och fortsätta att leta och verifiera. Just nu får Sigfrid Johansson vara född ca 1681 vid Ede Taxinge (och död 13/8 1761 i Kärnbo) med far Johan Sigfridsson och mor Elin Andersdotter. Och inget mer. Så hoppas jag i sinom tid kunna få verifierat att han och även jag tillhör släkten Melchior de Manhay! Vore jättespännade och min första riktiga Vallonsläkting från Belgien! Är sedan tidigare bekräftat släkting till Nicholas Doublet, skrivare i Skinnskatteberg från norra Frankrike och släkt med Risingesläkten Canon som kom till Nyköping alla kring 1630 också från norra Frankrike.
 
Vet du, eller någon annan, om jag genom DNA-test kan få sådana svar att jag kan få bekräftat mitt släktskap med de Manhay? Vet inte hur DNA-tester fungerar, om det mest är till för att få reda på ursprung och likheter mellan andra personer som kan ge stöd för släktskap eller om det kan visa på sådan likheter i gensträngen att släktskap till en viss släkt tom kan verifieras?!
 
Om jag är släkt med Jean Melchior de Manhay vars två söner Jean och Godefroy (Serfwaes) flyttade till Sverige 1626 så är han min fm, mm, ff, mm, ff, ff.
 
Mats
 
Mats
 
(Meddelandet ändrat av matsun 2014-01-03 21:57)

2014-09-06, 17:06
Svar #16

Utloggad Kenneth Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil
Hej Mats och övriga!
Jag har övertalat en av mina släktingar (som möjligen är agnatisk ättling till den här släkten) att göra ett Y-DNA-test (på FTDNA), vilket nu är på gång. Jag skulle vilja uppmana andra agnatiska ättlingar att göra detsamma. Förhoppningsvis blir det träff!
Det kan ju även vara bra med ett autosomalt DNA-test för oss övriga som inte har den raka fädernelinjen men som eventuellt härstammar från den här släkten. Jag har gjort Family Finder på FTDNA och resultaten kommer om ca en månad.
Hälsningar Kenneth

2014-09-08, 17:08
Svar #17

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Spännande Kenneth!  
 
Hör gärna av dig om vad testen utvisar. Så snart jag kan ska jag också göra ett DNA-test. Vet inte tillräckligt om det ännu, vilket jag måste rätta till så att jag väljer rätt variant. Förmodligen är det ett autosomalt DNA-test jag ska göra?! Family Finderverkar också vara det som de flesta väljer!
 
Mvh/Mats

2015-05-03, 10:54
Svar #18

Utloggad Kenneth Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil
Hej!
Släkten Melker har Y-DNA haplogrupp I-F3312. Oklart vad detta innebär, men DNA-träffarna är koncentrerade till västeuropa och östra USA. Närmaste träffar finns i Sverige och Norge.
Hälsningar Kenneth

2016-02-17, 15:58
Svar #19

Utloggad Kenneth Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:58
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har till slut fått en autosomal träff på en person som härstammar från släkten Melchior de Manhay. Jag ser ingen annan gemensam nämnare i min träffs antavla än just denna släkt. Vad som saknas för att bli 100% övertygad är en träff på en agnatisk ättling till Melchior de Manhay.
Hälsningar Kenneth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna