ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lilja  (läst 4290 gånger)

2000-08-03, 15:53
läst 4290 gånger

Henrik Lönnqvist

Intressant!
 
Jag har nu uppdaterat excelfilen.  
 
http://user.tninet.se/~yzt912o/liljaliljesson.xls
 
Henrik

2000-08-10, 01:20
Svar #1

Henning Aaberg-Jørgensen

Soldaternavnet Lilja (Lillienanckar):
Soldaternavnet Lilja er nævnt flere gange. Jeg søger oplysninger om nedennævnte slægt:
Min ane er varvskaptenen  J o h a n   L a r s-
s o n  L i l j a, * på Krogstad i Tuna förs. i Uppland 18.10.1669 som søn af bonden Lars Nilsson.
Johan blev accisekämner og varvskapten i Karlskrona.  O. 1696 blev han udstationeret i Stettin i det da sv. område Vorpommern.  Hans hst var A n n i k a  N i l s d o t t e r  B ö ö s e (el. Böös), * i Kalmar o. 1660-70.
I Stettin fik de sønnen  N i l s, der blev söfficer og endte med at blive adlet under navnet L i l l i e n a n c k a r (1770).  Han blev 1720 ~
med Märta Sofia Ström og døde som viceadmiral i Göteborg 1773.  Se videre om ham i Svenska män och kvinnor, bd IV, pg 593, hvor også forældrene er nævnt.
Min ane er hans søster M a r i a  E l i s a b e t h  L i l j a  (måske også kaldt Lillienanckar?), * vist i Stettin 1698, først ~ m. feltpræsten J.F.
Schmidt, men efter dennes død blev gift (1727) m. kyrkoherde i Stettin  J o h a n n  N i k o l a u s  M i c h a ë l i s, * i Demmin 1693 (død i Stettin 1749).
En søn,  J o h a n n  G o t t f r i e d  M i c h a ë l i s, f 1728, blev kapellan ved den tyske förs. i Karlskrona og bliver dér o. 1753 ~ J o h a n n a  H o l m b e r g, der måske var * o. 1732 i K.  Han døde 26 år gl i 1755, hun 24 år gl. året efter, begge måske ramt af sygdom?
Fik de som søn den  M a t t i a s  L i l l j e n a n c k a r, der blev admiral dér og ejede godset Göholm?
Som man vil se:  en hel slægt af officerer, blandt hvilke dog Mattias dog er usikker - endnu.  Jeg har ikke kunnet finde en eneste af dem i Familysearch(<)s database, måske fordi de er millitærpersoner?  Andre arkivalier har jeg endnu ikke haft lejlighed til at benytte, og hvilke kan der blive tale om?
Hvad er sammenhængen mellem navnene Lilja og Lillienanckar i denne familie?  Kan Johan Larsson tidligt i sin soldaterkarriere have tillagt sig navnet Lilja som et soldaternavn i lighed med andre?  Derfra er der ikke langt til adelsnavnet Lillienanckar, men han blev ikke adlet. Navnet Lillienanckar fik vist også søsteren Maria?  Og Mattias?  När?
Jeg håber, I kan forstå dansk.  Jeg forstår svensk särskilt bra, men skriver det dårligt.  Mine hidtidige forsøg på at gå ind på svenske DIS-databaser har ikke været særligt heldige, hvad angår svar.  Tak for nogle reaktioner på ovennævnte!
V.h.  Henning Aaberg-Jørgensen (der har mange aner i det svenske).

2001-02-17, 16:19
Svar #2

Mats Johansson

Jag söker en avlägsen släkting, Carl Johan Henning Post f. 1860 04 20 i Nysund, Närke. Han flyttade till Kullerstads Församling 1884 11 05.  
Hoppas någon kan hjälpa mej hitta honom. Jag tror att han gifte sej i samband med flytten!
 
    M.V.H Mats

2001-02-17, 19:25
Svar #3

Anette Hökerberg

Hej! Min farmors mormor hette Anna Persson Lilja. Hennes far däremot står som Per Persson, medans hans far heter Per Lilja. Nu är det bara det att mina Liljor kommer från Skåne, närmare bestämt Kullahalvön med Väsby och Brunnby. Anna Persson Lilja är född 1863-09-18. Per Persson föddes 1807-09-22 och dog 1885-12-02. Per Lilja har jag inte kunnat tyda födelseåret på. I hfl står det bara 17, vilket borde betyda någon gång under 1700-talet. Finns det någon annan som har forskat på denna grenen Lilja?
Tacksam för hjälp!
Anette

2001-02-22, 11:36
Svar #4

Henrik Lönnqvist

Liljaforskare D-, E-, T-län!
 
Av egentligen helt andra anledningar har jag studerat Mari-Anne Olssons avskrifter av BoU-ingresser. Följande intressanta information har då kommit fram om Liljorna i Södermanland/Östergötland/Närke:
 
Hällestad och Tjällmo tingslag 1741-1835
 
1763 den 21/11 ...af enkan Kerstin Nilsdotter i Wageled, Hällestad efter avl. mannen Bergsm. Per Månsson, avled 27/6 - 7 barn. I förra giftet KN gift med smeden Jonas Lilja vid Sonstorps bruk ...och Catharina 27 år...som är i förra giftet med afl Anna Tolsdotter...och i senare giftet Måns 20, Nils 13, Ingrid 9, Per och Brita 5 år gl... ... å Catharinas vägnar dess moderbroder Bergsm. Johan Tolsson i Wageled (Wagelö)
 
[tolkning: denna smed Jonas Lilja kan alltså vara far till såväl Jonas Jonsson Lilja som Tyr Jonsson Lilja. Jonas Lilja (dä) måste varit död i minst 20 år med tanke på sonen Måns ålder. Observera att det endast är 6 barn som räknas upp trots anmärkningen om 7 barn ovan. Denna äldre Jonas Lilja som smed i Sonstorp förändrar förutsättningarna något.]
 
1771 [måste vara felavskrivet, ska enl mina tidigare studier vara 1770] den 26/9 af enkan Kierstin Persdotter i Wageled, Hällestad efter dess avl man smed Jonas Lilja som avled 3 weck före Michaeli. 3 döttrar Catharina 13, Margareta 7, Stina 4 å deras sida Bergsm. Måns Nilsson i Wageled.
 
[detta avser självklart Jonas Jonsson Lilja, dvs d.y.]
 
Bobergs härad 1729ff
 
AP Lilja kopparslagare hustru Inga Christina Högby ägor Kristberg 1854
 
Carl Lilja smed Christina Gustafsdotter (står felaktigt Jacobsdotter i avskriften) Sandbacken Högby Kristberg 1844
 
Carl Lilja smed Caroline Mathilda Grönqvist Lund Hälla Kristberg 1870
 
Carl Gustaf smed Carolina Albertina Johansson Lund Hälla Kristberg 1873
 
Carl Gustaf smed Anna Sophia Köhler Hälla Kristberg 1859
 
Carl ä mästersmed Sandbacken Högby Kristberg 1851
 
[tolkning: dessa Liljor hör till den gren i Kristberg som jag tappade bort tidigare. De härstammar alla från Peter Carlsson Lilja önskvärd bror till Lars Carlsson Lilja och därmed son till ryttaren Carl Carlsson Lilja från Sköllerstad]
 
Risinge tingslag 1750-1834
 
1762 29/5 afl hustrun Margareta Andersdotter i Boberg Vånga (avl 27/4) enkl Tyrs Larsson 4 barn 1 som myndig, enk Kerstin Tyrsdotter, Annicka och Maja omyndiga förmynd Jon Andersson i Boberg
 
1766 2/6 enkl Tyrs Larsson i Boberg Vånga efter avl hustru Margareta Andersdotter avl 29/3 1763 [måste väl vara 1762] 4 barn, Lars myndig, enk Kerstin Tyrsdotter, Anna och Maja omyndiga Kolstad har den avl ärvt, Boberg har änklingen ärvt och inlöst
 
[namnet Tyr förekommer alltså i Vånga, som ju därmed kan vara ursprung för en del av våra Tyrssöner och -döttrar]
 
Studerat kyrkoböcker
 
Kristberg AI:18 1841-1845 p.130 Sandbacken, Högsby
 
inh smed Carl Lilja f i Hällestad 14/5 1776 kom från V Vingåker 1805
vigd 1802
h Stina Gustafsdotter f 14/1 1777 V Vingåker död 2/7 1844
torp And Pet Lilja f 16/5 1811 Kristberg kom 1838 från St Lars
plus några till på orten
 
Kristberg AI:21 1858-1860 Sandbäcken, Hälla
 
död smed Carl Gustaf Lilja f i Kristberg 3/3 1808 kom från Lövkullen 1854 död 20/11 1859
enk Anna Sophia Köhler f 28/3 1814 Askersund
s Carl Gustaf f 29/8 37 Kristberg
Johan Robert 18/10 30 K
Emma Lovisa 28/2 42 K
Stina Wilhelmina 30/11 46 K
Adolf Fredric 12/10 52 K
Axel Alfrid 27/2 58 K
 
Min excelfil är i och med denna information uppdaterad. Kom gärna med synpunkter och id?er! Fortfarande återstår arbetet med Jonas Jönsson Lilja från V Vingåker tex.
 
http://user.tninet.se/~yzt912o/liljaliljesson.htm
 
Henrik Lönnqvist

2001-02-22, 21:27
Svar #5

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Kanske kan mina skånska Liljor vara av intresse?
Måns Lilja i Ö.Tommarp,L län. Han nämns som föravskedad rustmästare (Jerrestad häradsr. 1730 3/2) vilken hållit krog i Tommarp, men är nu rusthållare på nr.5 Tommarp och dog där 1754 23/4.
I Skånes hembygdsförbunds årsbok 1945,i en artikel om bildhuggarsläkten Appelgren nämns Måns Lilja vara smedmästare(utan källa).
Måns Lilja var troligen född 1693 i Ö.Tommarp och bör då vara son till skräddaren Sven Månsson och Agda Nilsdt. i Ö.Tommarp.
Måns Lilja var g.m. Estred n.n. och hade barnen:
1) Agda Månsdt. Lilja f.ca.1716. Hon blev g.m. bildhuggaren Lambert Appelgren i Tommarp.
2)Sven Månsson Lilja f.ca.1719. Han blev smed i Tommarp och g.m. Marna Jönsdt.
3) Annika Månsdt. Lilja f.1722 i Ö.Tommarp. Hon blev g.m. smeden Christian Ekelund från Bollerup.
4) Jon Månsson, skrivs också John, f.1724 Ö.Tommarp. Övertog nr.5 efter fadern och blev g.m. Marna Matsdt.  
 
Anette. Det finns en klockare Nils Persson Lilja i Ystad S:T Maria, död 1710. Kanske något för dig?
Birte Boström

2001-02-22, 22:06
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Henrik!
 
Detta var intressanta uppgifter. Men har du inte missuppfattat något?
Som det står ovan är ju K Nilsdotter det 7:e  barnet (dvs. äldst) och hon är gift med Jonas Lilja, som alltså fortfarande lever 1763.
Men efternamnet måste vara Persdotter, eftersom hon är dotter till Per Månsson. Så antagligen heter hustrun Kerstin Persdotter, så att personerna identiska med de som nämns 1771.
I så fall tycks det alltså handla om Jonas Jonsson Lilja hela tiden och ingen ny smed Jonas Lilja, tyvärr.
Ulf Berggren

2001-02-22, 22:16
Svar #7

Anders Kjellberg

Liljor från Karlströms bruk, Kristberg sn (Aska härad). Det andra järnbruket i Kristberg hette Kvarns bruk (Bobergs härad). Karlströms bruk bestod dels av det övre bruket som anlades 1682 av Carl Sparre på Ulvåsa, dels av det nedre manufakturbruket vid Kvarngården. Inhyse smeden Carl Lilja i Sandbacken I Henriks inlägg är identisk med smeden Carl Lilja nedan (ur husförhörslängderna):  
 
KARLSTRÖMS BRUK / CARLSTRÖM  1803-05
 
NYA BRUKET = CARLSTRÖMS NEDRE BRUK (VID QVARNGÅRDEN /Kvarngården)
 
Factorismedsmästare Carl Lilja f 1776 i Hällestad hustru Stina Gustafsdotter f 1777 i V Vingåker, från V Vingåker sn 1805 (med familjen)  
- dotter Anna Lisa f 1803 i V Vingåker  
- dotter Maja Stina f 18/10 1805 i Kristberg (faderns yrke: factorismed; boende i Qvarngården; dop 19/10; faddrar: bonden Johan Nordström i Qvarngården, mästersven Eric Berglind i Carlström, hustru ... Jacobsdotter i Qvarngården, pigan Maja Greta Lilja i Qvarngården  
 
[- son Anders f 16/5 1811 (faderns yrke: manufaktursmed; boende i Carlström); dop 19/5; faddrar: smeden Joham Fagerberg och drängen Magnus Rockström i Carlström, hustru Greta Andersdotter och pigan Cajsa Skallbom i Carlström]
 
Smedsdräng Jan Knutström f 1788 i V Vingåker, från V Vingåker 1805
Piga Maja Greta Lilja f 1787 i V Vingåker, från V Vingåker 1805
 
KARLSTRÖM 1816-20 AI:9 3/3
Karlströms nedre bruk:
Carl Lilja f 14/5 1776 i Hällestad, från V Vingåker 1805 (besked 36), till Sandbacken 1818
- hustru Stina Gustafsdotter f 14/2 1777 i V Vingåker
- dotter Anna L f 14/6 1803 i V Vingåker
- dotter Maja Stina f 18/10 1805 i Kristberg
- son Carl f 3/3 1808 i Kristberg
- son Anton f 16/5 1811 i Kristberg
- son Fredric f 24/9 1814 i Kristberg, död november 1817
 
Hälsningar
Anders Kjellberg

2001-02-23, 11:40
Svar #8

Roland Lilja

Jag har svårigheter med syftningarna och att förstå det citerade ur bouppt. 21/11 1763. Vill du Henrik förklara som har tillgång till hela texten! Som jag läser har änkan Kerstin Nilsdotter varit gift med smeden Jonas Lilja och sedan den avlidne Per Månsson med vilken hon har bla barnet Måns 20, Nils 13, etc.
Johan Tolson är morbror till Catharina, 27 år. Är hon dotter till KN och Jonas Lilja? Om så är fallet föddes hon 1736, då var Jonas Lilja 15 år!! Är det troligt med äktenskap i den åldern? Vem kopplar man ihop avlidna Anna Tolsdotter med förutom att hon bör vara syster till Johan Tolsson? Vem har nyligen avlidit - Kerstin Nilsdotter eller Per Månsson?
Klart är väl att Måns 20 år visar att smeden Jonas Lilja försvann(avled?)senast 1741-42.
Den Jonas Lilja som jag har hittat i Hällestad dödsbok dog 1770,48 år gammal efterlämnande, enl. mina anteckningar efter bou. 26/9 1771, änkan Kerstin Persdotter med tre namngivna barn 13-4 år gamla.1771 minus 13 år blir år 1758 senast för giftet med Jonas Lilja,då omkr. 37 år gammal. År 1758 hade Kerstin Nilsdotter sonen Måns då 15 år i sitt andra gifte med Per Månsson , då var Jonas Lilja 37 år. Var han ogift från 1741-42 till 1757 då han med Kerstin Persdotter fick dottern Catarina ( som var 13 år då Jonas dog 1770)? Det bör nog finnas en Jonas Lilja och en Jonas Jonsson Lilja.Svagheten är naturligtvis att det inte finns något barn Jonas nämnt.Har Ulf Berggren tolkat det rätt eller resonerar jag helt fel? Har jag missförstått syftningarna i bouppt.  ?
 
MVH Roland Lilja

2001-02-28, 10:43
Svar #9

Henrik Lönnqvist

Ulf!
 
Jag är benägen att hålla med dig! Nog har jag läst Nilsdotter rätt, men det är i sin tur säkert felaktigt avskrivet. Synd! Hade varit banbrytande info annars. Nu får jag uppdatera filen igen!
 
Roland!
 
Jag avsåg hela tiden att det borde finnas en Jonas Lilja och en Jonas Jonsson Lilja på samma ort. Men tyvärr gör det nog inte det. Otur!
 
Anders!
 
Tack för kompletterande uppgifter. Ska in i excelfilen!
 
Henrik

2001-03-03, 00:24
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Enstaka ord kan ju ha avgörande betydelse här, men jag hade svårt att tolka texten annorlunda. Dessutom vore det orimligt att nämna den avlidnes hustrus man i ett tidigare äktenskap, detta har ju inget med arvet att göra.
Helst ska ju originalet kollas, men faktum är att jag redan i inlägget 29/6 99 nämnde denna bouppteckning, och att det där framgår att Kerstin Persdtr är dtr t Per Månsson.
 
Roland!
Det är mao nyligen avlidne Per Månssons barn som räknas upp. Catharina är dtr t Anna Tolsdotter och Per Månsson enligt uppräkningen.
I ett inlägg ovan framgår att Jonas Lilja och Kerstin Persdtr gifte sig 1752.
Ulf Berggren

2001-03-07, 11:24
Svar #11

Roland Lilja

Henrik och Ulf!
Året är OBS!1763 för bouppteckningen efter avlidne Per Månsson. Enl. Henriks avskrift nämns OBS! ÄNKAN! Kerstin NILSDOTTER, som i FÖRRA giftet var gift med smeden Jonas Lilja. Enligt Ulf så måste det vara Kerstin PERSDOTTER som avses,  ÄNKAN efter smeden Jonas Lilja. MEN Kerstin PERSDOTTERS Jonas Lilja dog ju inte förrän 1771!!!
Hur kan hon då 1763 kallas ÄNKA?
MVH Roland

2001-03-08, 23:43
Svar #12

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nej, som det står anges barnet KN som gift med Jonas Lilja, inte änkan och det handlar alltså inte om ett tidigare gifte till Per Månssons änka Kerstin Nilsdtr.
 
Som sagt, den avlidnes hustrus man i ett tidigare äktenskap finns ingen anledning att nämna i bouppteckningen, och formuleringarna är inte heller sådana.
 
Att änkan heter Kerstin Nilsdtr finns det alltså inget tvivel om. Där det sedan står KN är det däremot Kerstin Persdotter som måste åsyftas.
Ulf Berggren

2001-03-09, 12:12
Svar #13

Roland Lilja

Ulf och Henrik!
Enl.Ulf måste det stå i BOU: I förra giftet KP(ej KN)gift med smeden Jonas Lilja vid Sontorps bruk.
Det är alltså enl. Ulf inte KP:s förra gifte som avses utan hennes fars (Per Månsson) förra gifte.
Enl.Ulf: I gifte 1 mellan Per Månsson och Anna Tolsdotter finns barnen KP(ålder?) och Catharina 27 år.
I gifte 2 med Kerstin Nilsdotter finns barnen Måns 20, Nils 13, Ingrid 9, Per och Brita 5 år.
 
Varför anges alla barns ålder utom Ulfs KP ? Tyder
det på att KP inte är barn till Per Månsson?
 
Kärnfrågan är väl om det står KN eller KP i originalet. Kanske även originalet har fel bokstäver; det är ju faktiskt möjligt
Där det står i BOU 7 barn tolkar Ulf som det sjunde barnet, dvs det äldsta Uttryckte man sig så på 1700-talet? Och varför räkna på det viset.  Om Ulfs KP skulle man idag säga att hon är det första barnet.
Till slut måste jag säga att Ulfs slutsats verkar rimlig och jag som orutinerad forskare har fått mig en lektion. Men mina frågor ovan och denna sista skulle jag vilja ha en kommentar till: Kan man vara säker på att det inte finns två Per Månsson?
MVH
Roland

2001-03-17, 22:32
Svar #14

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är typiskt att ålder inte anges för döttrar som gift sig, och hon avviker ju just i detta avseende, även om det inte finns någon regel som säger att det alltid var så.
 
Sedan missförstår du mig. 7:e barnet, det äldsta är inte menat som en tolkning av hur de uttryckte sig utan bara ett konstaterande att hon var det barn Henrik saknade i uppställningen. Givetvis är hon det första barnet i barnaskaran.
 
Visst kan det finnas två Per Månsson i gården, men det är knappast relevant för denna bouppteckning, som uttryckligen gäller den Per M. som har släktrelationer med släkten Lilja.
Ulf Berggren

2001-04-16, 00:36
Svar #15

Håkan Zellin

Ryttaren Carl Carlsson Lillia (Lilja).
 
 
Jag gjorde en del forskning kring denna familj för ett antal år sedan (1994), men av olika anledningar har jag inte fortsatt att följa upp det jag hittills har hittat. Av en slump bestämde jag mig nu för att försöka komma vidare på just denna släktgren och lika slumpartat tittade jag här i Anbytarforum på smedsläkten? Lilja.
I ett inlägg i denna diskussion 24 nov 1999 uppger Roland Lilja att familjen inte har gått att återfinna i Kumla efter 1749. Detta beror troligen på att familjen inte finns under namnet Lillia. I Kumla husförhörslängd AI:2 1751-1763 finns även Hallsberg AI:3 för 1752-1763.  
 
Under p. 502 Norrby (Hallsberg) finns följande noterat:
 
Kumbla  1701 Carl Carlsson 50
Ekeby sn 1706 H. Brita 45
Schöllersta 1729 Son Carl 22 vid p. 11
Schöllersta 1741 S. Clas 10
Ibid 1744 S. Lars 7
Ibid 1743 d. Margreta 8
Ibid 1746 d. Kierstin 5
Ibid 1748 d. Brita 3
Hallsberg 1750 S. Petter
 
Attest d. 10 Decembr. 1756 til Ekeby Sochn och  ??torp.
 
Carl Carlsson Lillia uppges omväxlande vara född 1701 eller 1702 och född i Kumla (f.n. oforskat). Han gifte 1:o 1729 12/1 i Sköllersta med Karin Pehrsdotter, änka efter Nils Nilsson i Övre Skruke, Sköllersta, som dog 1728. Carl Carlsson uppges då vara ifrån Stene i Kumla sn.
 
Karin Pehrsdotter var troligen född omkring 1698 i Ekeby och gifte sig 1718 i Sköllersta med nämnde Nils Nilsson. Hon dog 1738 4/9 i Övre Skruke i en ålder av 40 år och 15 veckor, troligen i sviter efter att den 25/8 ha fött en dödfödd son, som begravdes två dagar före hennes död.
 
I sitt första äktenskap hade Carl Carlsson sonen Carl, [f. 1729 13/10 i Övre Skruke, d. 1792 10/6 i Nedre Westa, Kumla sn. Han var gift 1759 i Kumla med Ingrid Olofsdotter (1734-1803)]; döttrarna Brita [f. 1731 xx/7] och Marit [f. 1733 7/4]; sönerna Anders [f. 1734 xx/4] och Nils [f. 1737 24/3] samt ovannämnde dödfödde son.  
 
Carl Carlsson Lillia torde ha gift sig 2:o senast 1739 med Brita Claesdotter och de barn jag har funnit (hittills) är de som finns i ovannämnda husförhörslängd. Jag har inte kontrollerat födelsedatumen i födelseboken.  
 
Jag hoppas att detta kan leda er vidare i sökandet efter Liljorna. Jag kommer själv att vid tillfälle fortsätta utredningen av denna släktgren, men det kan dröja ett tag.
 
Mvh
Håkan Zellin

2001-04-16, 13:05
Svar #16

Håkan Zellin

Rättelse!
 
Ber om ursäkt för att jag refererade till fel inlägg. Det var Henrik Lönnqvist som i ett inlägg 5 jan 2000 inte hade återfunnit vissa uppgifter - inte Roland Lilja, som jag uppgav i mitt förra inlägg.
 
Henrik!
Nils Carlsson föddes i Sköllersta 1737. I födelseboken C:4 (s.113) står följande:
d. 24 Martii föddes Carl Lillias barn i Öfr. Skruke, christnades d. 27 ejusdem och kallades Nils.
 
Faddrar: Jan Jansson i Widby(?), och hustru. Bengt Bengtsson i Stene i Kumbla Sochn och Pig. Margeta Carlsdotter ibidem, dr. Andera Andersson i Koresta, p. Brita Andersdotter ibidem.
 
Födelsemånaden var alltså mars och inte januari, som det tydligen står i hfl.
 
Mvh
Håkan

2001-08-28, 20:57
Svar #17

Henrik Lönnqvist

Äntligen har jag hunnit ta vid där Håkan Zellin så storstilat lämnat stafettpinnen.
 
Namnet på det torp i Ekeby socken dit familjen Carl Carlsson Lilja flyttat 1756 verkar vara quarntorp (Kvarntorp) enligt skrivningen i Hallsberg AI:3 p.502 under Norrby.
 
I Ekeby AI:2 fish 3/6 finns Qwarntorp och familjen! Noterade är som följer:
 
Carl Carlsson f 1701
h. Brita f 1706
s. Claes f 1741
d. Maria f 1743
d. Kerstin f 1746
s. Lars f 1744
d. Brita f 1748
s. Pär f 1750
 
Dessas födelseuppgifter har vi sedan tidigare, inte minst tack vare Håkan Zellin. De avviker som vanligt något från uppgifterna i denna husförhörslängd.
 
Familjen anges sedan flyttad till Sköllersta (Skyllersta) socken 1759.  
 
Och så djävulskt är det, om ordvalet ursäktas, att Sköllersta har lucka i sin hfl mellan 1753 och 1762.  
 
I Sköllersta AI:4 förd 1763 har jag noga letat utan att kunna hitta familjen igen. Och nu är det bara ett par futtiga år som saknas för att kunna binda min Lars Carlsson Lilja till Lars Carlsson ovan.
 
Men mitt i min förtvivlan fick jag en snilleblixt! (Nåja). Jag kom på ett sätt att med en nål-i-höstack-metod lura mig fram till familjen ändå. Bakvägen. Och detta tack vare namnet Carls lustigt nog relativa ovanlighet i Sköllersta.  
 
Fortsättning följer!
 
Henrik

2001-09-04, 15:39
Svar #18

Henrik Lönnqvist

Här så den utlovade fortsättningen:
 
Vad jag gjorde var att jag studerade vigsellängden för Sköllersta från 1759 (E:1) och framåt.
 
Jag söker efter Carlsbarn och hoppas hitta dessa Carlsbarns bostadsorter. Så finurligt är det nämligen att Carl är relativt ovanligt i Sköllersta vid den här tiden!
 
Carlsbarn vigda 1759, 1762 och 1764 kan jag sortera ut som ej barn till vår Carl Carlsson Lilja.
 
Men 27/10 1765 vigs drängen Nils Carlsson och hans fästekvinna Brita Pehrsdotter ifrån Wärsta och Årla. Jag antar att Nils är från Wärsta och Brita från Årla. Nils KAN vara son till C C Lilja ovan.
 
I Sköllersta AI:4 p.35 under Värrsta (Wärsta) finner jag drängen Nils Carlsson född 28/6 1741 Sköllersta. I födelseboken har VÅR Nils födelsedatumet 24/3 1737, dock i Sköllersta. Nils anges på p.35 vara flyttad till Örebro 1766 (sannolikt med sin nya hustru Brita ovan) och 1764 kommen från p.7 som är Årla. DÄR (p.7) anges Nils vara kommen från Ekeby 1763 var letandet efter honom bör fortsätta.
 
Men, i AI:4 på p.35 just under Nils finns pigan Kerstin Carlsdotter (troligen Nils syster!) som anges vara född 2/6 1744 i Sköllersta. VÅR Kerstin har vi hittat i födelseboken född 8/10 1745. Hon anges vara kommen från p.166 1765, det är Kåhlsta och på denna paginering anges hon vara kommen från p.61 1763 som är Tonsta. Där var hon bosatt 1763 och ska senare sökas i Sköllersta AI:3.
 
Kerstin anges på p.35 vara flyttad till p.167 1766. Där har jag inte letat, men i Sköllersta AI:5 p.156 finns hon under kaptensbostället i Pålsboda som piga. Hon anges då vara född 15/8 1746 och kommen 1772 från Ösby. I Ösby anges hon vara född 2/6 1744. Födelseuppgifterna växlar således.
 
Men, i Pålsboda på p.156 finns samtidigt med Kerstin en dräng Claes Carlsson (Kerstins bror!) som anges vara född 1741. Ort anges dock ej. VÅR Claes är född 8/7 1740 i Sköllersta. Han flyttar från Pålsboda 1770 till en ort vars namn jag är osäker på.
 
I Sköllersta AI:6 p.129 finns Pålsboda kaptensboställe. Pigan Kerstin Carlsdotter anges nu vara född 15/8 1746. Här bor också en piga Brita Carlsdotter (Kerstins syster!) som anges vara född i Sköllersta 16/10 1751. VÅR Brita har vi hittat i födelseboken född 3/7 1748. Brita anges ha kommit från Lerbäck (T) 1776.
 
Med den här forskningen vill jag påstå att jag har starka indicier att ha funnit på fyra av syskonen Carlsson/Carlsdotter *Lilja. Claes, Brita, Kerstin och deras halvbror Nils. Namnet Margareta Carlsdotter har jag också stött på men vill ännu inte anta att det var systern till dessa.
 
Meningen nu är att jag ska gå vidare med dessa syskon. Söka deras ursprung bakåt i tiden för att kanske finna på var familjen Carl Carlsson Lilja verkligen var bosatt från 1759. Och äntligen kunna binda samman ovanstående syskonskaras bror Lars Carlsson med min ana smeden Lars Carlsson Lilja.
 
Fortsättning följer alltså...
 
Henrik Lönnqvist

2001-10-14, 00:04
Svar #19

Henrik Lönnqvist

Kan meddela att jag kraftigt uppdaterat excelfilen över smedsläkterna Lilja och Liljesson.
 
Ryttaren Carl Carlsson Liljas far är Carl Torbjörnsson bosatt i Stene i Kumla (T) i början av 1700-talet. Han har en sannolik bror Per Torbjörnsson bosatt på samma ort. De verkar vara inflyttade runt 1702 när Carl Carlsson föds i januari. Beträffande Torbjörnsönernas ursprung vet jag för närvarande inget, men i Ekeby dör en Lars Torbjörnsson från Kil (Stora Kil) (S). Koppling?
 
Henrik

2001-10-14, 00:18
Svar #20

Henrik Lönnqvist

Och där var jag alldeles för snabb. Samzeliussamlingen ger vid handen att Carl Torbjörnsson varit bosatt på orten från 1683. Sök i Rötter på länkar, landskap, Närke så hittar du för Kumla uppgifterna.
 
Henrik

2001-12-27, 20:15
Svar #21

maria gregner

Har funnit en  Jacob Lillie (Lillia)(Lilja). Jag är inte riktigt säker på hur det skall stavas. Jacob skall vara född ca 1642 och till yrket Dragon och Trumpetare. Troligen gift med en Agneta Asmund/Amundsdotter. Jacob dör 6 januari 1722 i Sanden, Foss.Jag har hittat fyra barn till dessa två men kan inte hitta något om Jacob. Är det någon som har hört talas om denne man?

2001-12-27, 23:35
Svar #22

Eva Jacobsson

Hej!
Sök på ord i Rötter (Jacob Lillie) där det finns en hel del att forska i.
Lycka till!

2001-12-30, 17:56
Svar #23

maria gregner

Hej Eva.
Har kollar rötter men hittar inte Jacob Lillie. Där finns en evinnerligt massa Lillie, Lillja m.m men inte min Jacob. (Kanske är jag blind.)
Men tack för förslaget i alla fall.

2002-05-19, 15:33
Svar #24

Lennart Andersson

Birte Boström!
 
Jag såg att du i fjol hade ett inlägg om bl.a. släkten Lilja på Österlen. Då jag uppenbarligen har släktkopplingar till dina skånska Liljor skulle jag gärna vilja få kontakt med dig. Tyvärr fungerade inte din angivna e-mailadress. Hör av dig!
 
Mvh
Lennart Andersson

2003-03-19, 11:11
Svar #25

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, är det någon som känner till en Ola Persson född 1831 4/3 i Jerrestad, densamme flyttade till Stiby Mölla och sedan till Halland. Han var gift med Karna Åkesdotter född i Veinge. Ola Perssons fader skall enligt bibeln var den kände riksdagsmannen från Skumparp Per Olsson???Skall det kanske vara Nilsson.
 
Paret fick följande barn;
Per-Åke född 1862 1/6 i Stiby, blev präst och antog namnet Perslow.
Jöns Persson född 1865 9/10 i Stiby.
Karl Persson född 1869  Stiby.
 
Någon som känner igen något av detta?
 
Vänliga Hälsningar
 
B-A Stenqvist

2003-06-09, 10:12
Svar #26

Utloggad Roger Lilja

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2012-01-04, 22:12
    • Visa profil
Är här för första gången.
Söker min farfar...vet ej namn eller födelse..dödsd.
Min farmor Emma Lilja dog den 31/3 1956 begravd på Norra krematoriet i Örebro
 
Min far hette Edvin Lilja
andra söner
Oskar
Reinhold
Karl
Erik
Döttrar
Solwieg
Linnea
 
Vore tacksam för information ..om någon har träffat på dessa personer i sin egen forskning
 
Vänligen
Roger Lilja

2003-08-20, 19:37
Svar #27

Gerd Pettersson

Maria Ledin forskar liksom jag på släkten Liljesson. Henrik Lönnqvist har gjort en utredning om Lilja/Liljesson som jag har haft glädje utav.
Mejla mig gärna!
Gerd Pettersson

2005-07-02, 01:53
Svar #28

einar

Söker varlaf(Olof)Lilja Kommer ifrån, Skomakarmästare i Folketelling/Mantal för Kristiania/Oslo år 1900 födelseår 1847 i Sverige gift med Karen Lilja som då är Fiskhandlerske med födelseår 1854 Sverige.Barn är med här med början 1878 till sista barnet före 1900 föds i 1896.I samme hus Professor Dahls Gade 22 bor Johan Nilsen Lilja, som Skomakare för egen räkning f.1853 Sverige.Kanske är Olaf och Johan bröder.I en webdebatt på norska digitalarkivets brukerforum berättas att 2 barn födda 1875 och 1876 inte är tagna med i mantal för 1900.(sök på nr 30786 eller namnet Lilja på forumsidan där) Håppas nån känner till dessa personer! Mvh E.

2005-07-04, 21:44
Svar #29

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Hej alla Liljor!
 
Söker föräldrar o ev syskon till min Mm mf ff Anders Lilja. Född runt 1770, vet ej var. Död genom olycka i gruvan i Mormorsgruvan, Åtvids fg ( E ), 1801.07.29.  
Han var gift med Helena Månsdotter, f. 1772, som efter makens död gifter om sig ( 1803.11.13 ) med Sven Gerling.  
Tacksam för svar!
 
Mvh / Pelle

2006-04-22, 22:20
Svar #30

Bengt Wård

Jag söker någon som vet vem, Gubben Lilja, grovsmed i Karlskrona var?... Han skall vara min Farfar´s far.
 
Mvh
 
Bengt Wård

2006-06-22, 22:58
Svar #31

Håkan Andersson

Fler Liljor....
 
Hej,
 
Söker efter all tänkbar information rörande en knipsmed Tyr(es) Lilja, död 1803.05.08 i Hjorted S:n (runt 70 år gammal). Gift 1790.10.26 i Hjorted S:n med Lena Hindriksdotter. Jag vet att det talats om en Tyr Lilja i tidigare diskussioner och därför undrar jag om det kan röra sig om samme person??
 
All hjälp i sökandet emottages ytterst tacksamt!
 
Mvh
Håkan Andersson

2007-02-09, 22:35
Svar #32

Henrik Lennermark fd Lönnqvist

Håkan!
 
Det är en viss Tyr Jonsson Lilja som gäckat mig tidigare. Denne befinner sig på Sonstorps bruk 1759 och är då gift med en Catharina Fagerstedt (om jag tolkat efternamnet rätt, hon är i så fall också av smedsläkt). De får dottern Catharina Margareta 2/5 detta år.
 
Jag har inte kunnat följa honom senare i livet och det är klart att det är lockande att tro att du nu har samma person.  
 
En soldat Jon Jönsson Lilja i Skedevi har en hustru Kerstin Tyrsdotter som väl skulle kunna tänkas ha en gemensam son *Tyr Jonsson Lilja. Dessa vigs i mars 1735 i Skedevi och får barn där åtminstone 35, 37 och 40, men ingen Tyr. Någon Tyr kan jag inte heller hitta fram till och med 1750. Det är nog ett blindspår.
 
Ett annat ursprung till din smed skulle kunna vara smeden Lars Tyrsson, men dennes son Tyr Larsson dör späd 1723. Kanske kommer det en annan i hans ställe?
 
Du har förstås inte din Tyrs patronymikon? Och det finns väl inga husförhörslängder för Hjorted i slutet av 1700-talet som skulle kunna hjälpa oss bakåt lite?

2007-03-02, 18:02
Svar #33

Håkan Andersson

Hej Henrik,
 
Tyvärr har jag inget patronymikon på Tyr(es) Lilja. Det enda som jag har att gå på är informationen i:
 
Kalmar, Hjorted S:n, hfl AI:4 1787-1791 (under Bjurviks köping) (Gid: 54.5.50800) där han är angiven som född i Aska(?) socken i Södermanland(!) (Jag har stora svårigheter att se vad som står noterat då jag är hänvisad till en suddig utskrift)
 
Kalmar, Hjorted S:n, hfl AI:5A 1792-1799(under Bjurviks köping) (Gid: 54.6.58000) där han anges född 1733 i Aska(?) socken, men problemet är att det inte verkar röra sig om Aska S:n i Östergötland utan Södermanland(!?).  
 
Det står även en anteckning om detta med Aska i Södermanland i Tyr(es) Liljas dödsnotis (Kalmar, Hjorted S:n, C:3, pag. 546, GiD: 54.29.32600).  
 
Jag har även gjort en notering att han ankom till Hjorted 1788, men märkligt nog utelämnat varifrån...
 
-----
 
Själv är jag (med största sannolikhet) inte släkt med denne Tyr(es) då han är FF FF till min FF F:s bror, men jag tänkte, då jag lade ut efterlysningen, att det vore intressant att följa även hans anor bakåt och då tidigare diskussioner behandlat Tyr(es) Lilja hyste jag ett litet hopp om att någon återfunnit honom eller på annat sätt visste något om honom utöver det lilla jag har fått fram. Jag minns nu inte med säkerhet om jag, minutiöst, gått igenom Aska S:n i Östergötland (och än mindre om jag hittade något) men jag har inga anteckningar om eventuella fynd...
-------------------------
 
Detta Aska i Södermanland förbryllar mig inte så lite, men en tanke slog mig just nu i skrivande stund: finns det någon (mikroskopisk) möjlighet, tror du, att det kan vara Aska by i Sorunda S:n som avses?  
Södermanland är dessvärre ganska (_helt_) blankt för mig då jag har min släkt i Öster- och Västergötland, Småland samt Närke/Värmland.
 
 
Tyvärr är det annars inte mycket övrigt jag har att komma med...
 
Mvh  
Håkan Andersson

2012-06-11, 21:51
Svar #34

Utloggad Mattias Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:58
    • Visa profil
Hej Håkan och Henrik,  
 
jag har kikat lite på min anfader Tyris Lilja och visst är det samma person som först bor i Östergötland och sedan i Småland.  
Det första spåret av honom är att han 1756 levde som lärdräng vid Annastinafors bruk, Hällestad (E). 1757-1759.. var han knipsmed vid Sonstorps bruk, Hällestad (E). 1757 var också året då han gifte sig med Catharina Fallstedt. 1769-1779 är han knipsmed vid Gladhammars bruk, Gladhammar (H) (då även kallad Tiburtius Lilja).
1781 bor han i Mörtfors, Misterhult (H). 1788 flyttar han som gamle knipsmeden tillsammans med hustrun från Misterhult till Bjursviks köping, Hjorted (H). Catharina Fallstedt avlider där 1789.  
1790 gifter Tyris om sig med Lena Henriksdotter (1756-1827).  
Själv dör han 1803 vid Liljebergs backstuga under Bjursviks köping (H).
 
Vad jag kunnat spåra hade han endast dottern Greta Catharina född 1759 i det första äktenskapet, i det andra äktenskapet föddes sönerna Johannes 1790 och Niclas Peter 1796.
 
Av de åldersuppgifter som ges honom i husförhörslängderna kan man räkna fram ett födelseår mellan 1723 och 1733. Födelseorten Aska i Södermanland nämns som Håkan konstaterar i Hjorteds kyrkböcker. Jag tror man ska tolka detta som Aska härad i Östergötland. I Aska härad ligger bland annat Kristbergs socken som har bruk och som gränsar till Hällestad i Finspånga läns härad.
 
MVH
Mattias

2015-08-26, 22:06
Svar #35

Utloggad Mattias Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:58
    • Visa profil
Nu har jag ytterligare hittat lite spår efter Tyris Lilja, det Aska i Södermanland som nämns som Tyris födelseort är felaktigt, men inte helt fel. Det som avses är nämligen Asker i Närke. Under den korta tid Tyris bor vid Helgerums bruk i Västrum lyckas nämligen födelseorten bli nedtecknad i husförhörslängden.
Hela historien kring Tyris leverne och ursprung samt hans bröder och morbroder kan ni läsa på  min blogg: https://vikingroots.wordpress.com/2015/08/26/nagra-spar-av-liljaslakten/
 
MVH
Mattias

2019-04-21, 11:16
Svar #36

Utloggad Henrik Lennermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:34
    • Visa profil
Hej! Eftersom det förekommer en del felaktiga uppgifter på nätet och en del luckor som nu är tilltäppta vill jag här meddela det jag f nv känner till om smederna Lars Carlsson Liljas och Petter Carlsson Liljas föräldrar. Det finns anor längre bak än så, men det är ju kopplingen mellan Lars och Petter och deras föräldrar som förut varit en nöt att knäcka. Så här ser mitt nuvarande läge ut, kortfattat.

===
Ryttaren och rusthållaren Carl Carlsson Lilja
 f 6/1 1702 Stene, Kumla (T), d 9/6 1758 Kvarntorp, Ekeby (T)
 
 Carls bosättningar:
 Stene, Kumla 1702-
 Stene, Kumla -1729; observera att det finns ytterligare en Carl Carlsson från Stene
 Övre Skruke, Sköllersta 1729-1740
 Norrby, Hallsberg 1749-1756
 Kvarntorp, Ekeby 1756-1758
 
 I sitt första äktenskap vigd 12/1 1729 i Sköllersta med änkehustrun Karin Persdotter.
 Carl anges i vigseln vara från Stene, Kumla och Karin från Övre Skruke, Sköllersta.
 Karin är änka efter Nils Nilsson, död 1728 i Övre Skruke.
 
 Karin Persdotter föddes 1698 (åu) i Ekeby (T) och avled 4/9 1738 i Övre Skruke, Sköllersta (T).
 
 Carl och Karin har barnen:
 
 Carl Carlsson f 13/10 1729 Övre Skruke, Sköllersta (T), d 10/6 1792 Nedre Westa, Kumla (T)
 Anders Carlsson f 4/4 1734 Övre Skruke, Sköllersta (T)
 Nils Carlsson f 24/3 1737 Övre Skruke, Sköllersta (T)
 en dödfödd son f 25/8 1738 Övre Skruke, Sköllersta (T)
 
 I sitt andra äktenskap vigd omkring 1739 med Brita Claesdotter.
 
 Brita Claesdotter föddes 23/2 1707 i Frommesta, Ekeby (T) och avled hemma hos sonen Claes 12/9 1784 i Konsta, Sköllersta (T). Läs gärna hennes dödsnotis i Sköllersta dödbok som har utförliga levnadsbeskrivningar den här tiden.
 
 Carl och Brita har barnen:
 
 Claes Carlsson f 8/7 1740 Övre Skruke, Sköllersta (T)
 Margareta Carlsdotter f 1/10 1741 Segås, Sköllersta (T)
 smeden Lars Carlsson Lilja f 11/8 1743 Segås, Sköllersta (T), d 1/4 1781 Boxholms bruk, Ekeby (T)
 Kerstin Carlsdotter f 8/10 1745 Segås, Sköllersta (T)
 Brita Carlsdotter f 3/7 1747 Segås, Sköllersta (T)
 smeden Petter Carlsson Lilja f 24/12 1750 Norrby, Hallsberg (T)
 
 Britas mor Kerstin Larsdotter, angiven född 1681, bor tidvis hos familjen, precis som en antagen syster Kerstin Claesdotter.
 
 Efter Carls död 1758 flyttar familjen 1759 till Segås, Sköllersta och bor inhyst där hos släktingar. Omkring 1763 blir Lars Carlsson lärgosse vid Skoga kniphammar i Svennevad och omkring 1764 blir hans bror Petter detsamma vid samma bruk.
 
 //Henrik Lennermark (fd Lönnqvist)

 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna