ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Le Compte / Kunt / Kundt  (läst 5289 gånger)

2002-08-29, 12:46
läst 5289 gånger

Göran Kratz

Om vallon släkten le Compte/Kunt/Kundt  av Göran Kratz Albrektsvägen 73 60350 Norrköping  Har forskat fram info om släkten från Pierre le Compte känd 1637-1668, fram till Olof Kunt Waernqvist Eklund f 1797,död 1844. En gren av släkten tog sig namnet Dahlgren. Om någon är intresserad av det här, så hör av er till mig,så sänder jag vad jag har. Mvh Göran

2002-09-28, 08:31
Svar #1

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Den här vallonsläkten är relativt okänd och ännu oklar i flera avseenden men intressant. Jag gör därför ett försök till sammanfattning av forskningsläget så här långt, vilket du kan ta del av på min hemsida home.swipnet.se/kjelltan/ under rubriken Vallonsläkter.
Meddela gärna kompletteringar eller rättelser, så att stamtavlan kan förbättras.

2002-10-01, 19:04
Svar #2

Göran Kratz

Hej Kjell! kommer ej åt din hemsida! Du kan väl sända mig vad du har! Så sänder jag , vad jag har!Mvh Göran Kratz

2002-10-02, 13:24
Svar #3

Mats Nyberg

Hej Göran  
 
Inga problem att komma åt Kjells sidor
har provat både före och efter ditt inlägg
 
home.swipnet.se/kjelltan/

2002-11-02, 12:51
Svar #4

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Söker efter ättlingarna Karin Johansdotter Kunt.  
 
Tyvärr så har jag inget födelsedatum men hon var gift med en Jöns Börjesson f 1660 i Finnerödja, Västergötland.
 
Mvh/Maria

2003-09-07, 09:33
Svar #5

Bert Åberg

Hej Maria,
om du inte vid det här laget har hittat ättlingarna efter Karin Johansdotter Kunt så gå in på Västergötland och Finnerödja så har Dan Söderman en förträfflig längd över ättlingarna fram till 1829.
Karin Johansdotter Kunt är även en av mina anor.
Jag är därför också intresserad av allt som kan röra släkten Kunt och Le Compte, förstås.
vänliga hälsningar
Bert

2004-11-22, 23:02
Svar #6

Helena Johansson

År 1675 i Stockholm vigdes ryttmästaren ifrån Frankrike vid namn René Le Conte med jungfrun Rebecka Dalldorf.  
 
Denne René Le Conte ska ha kommit till Stockholm år 1664 och då blivit borgare och traktör på Kungsholmen. Han ändrar senare sitt namn till René Fierschatt. En av hans söner - Reinhold Fierschatt, blev också adlad Fägerhierta.  
 
Jag undrar om det finns mer information att hämta angående denne fransos - René LeConte - som kom till Sverige. Varför kom han hit? Finns det särskilda arkiv för sådana som var borgare/traktörer? I vilka arkiv kan man tänkas hitta mer information om honom? Militära rullor för 1660-talet? Kan han tänkas ha något med släkten Le Compte att göra?
 
Mvh  
Helena

2005-05-22, 17:19
Svar #7

Utloggad Maria Winnem

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 727
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 13:06
    • Visa profil
Hej
 
Undrar om någon känner till föräldrarna till Karin Johansdotter Kunt? Hör hon ens till släkten LeCompte/Kundt/Kunt? Det jag vet är att hon fick dottern Ingrid Jönsdotter i juli 1700, Finnerödja med Jöns Börjesson född ca 1660 i Finnerödja.
 
/Maria

2006-04-27, 22:23
Svar #8

Ursula Wertheim-Schäfer

Hello,
I was looking for my ancestors De Besche/Radou and found this notice about Le Compte/Kunth the ancestors of my husband. This is a släkten who was also in Mannheim, ancestors live in
Plankstadt/Germany mit name Gund. Pierre le Comte was in Mannheim/Friesenheim=now Ludwigshafen am Rhein. Also
Jaques le Conte*born in france 1620,
who take his Name in Gund ca. 1668. This is a family with a legend
The second name changed from Le Conte Lecompte, Lecomte, Le Gont (by my husbands, thats also Plankstadter master father from Jakob Gont, Conth, Konnt, Gunth and Gund) to remin in our region and some in America to Gund. In Mannheim, Ludwigshafen/Friesenheim, Frankenthal, Friedrichsdorf the name kept Le Conte/Le Compte or Leconte/Lecomte. In Speyer and environment one called oneself Kunth and was catholic. The members emigrated to Holland and to the (over England) USA call themselves in the meantime De Graff/De Groff.
Background are among other things the constant ideas of the French troops, finally lived one in the borderland.
an not occupied l e g e n d:
Familys of Gund told to their childen, that they be descendants from the house Conde of France. (3 brother/prince) fled after the Bartholomaeusnight from their castle by Lyon (it concerns new research results from France rather Laon sews itself the Belgian border) under loss of their title and fortune. They carried on trade there upon in Spain and Italy with own ships, in order to become resident then after negotiation with cure princes of the Palatine in the Churpalatine. One became a part of a big agriculture, second was hunter in Bruehl, third settled into the proximity of Frankfurt/ Hessen.  
Recommendation letters in French and Italian kept them in one also made of iron (boubon lilies) fitted crate in the stable, likewise the family coats of arms. Both fell the bombs of the second world war to the victim.
Der 30 jaehrige Krieg und durch Ludwig XIV angeordneten Brandschatzungen im Erbfolgekrieg 1688 bis 1697 vernichteten bereits in einigen Staedten der Kurpfalz viele Dokumente Mannheim wird ganz zerstoert. Der 2. Weltkrieg gab den noch vorhandenen Papieren/Buechern der in Frage kommenden Archive den Rest. Allerdings gibt es Aufzeichnungen der 2 Wappen. Ein Weiteres soll es in Frankreich bei Avignon gegeben haben. 1870 musste die Familie des Jakob Gund fliehen, die zu dieser Zeit in Avignon eine Bierbrauerei betrieb.
The Thirty Years War and after them by Ludwig XIV arranged plundering in the Succession War 1688 to 1697 already many documents destroyed in some cities of the Churpalatine. Mannheim was again completely down-torn. The Second World War gave the remainder to the still existing paper/books of which was applicabled in archives.  
However there are recordings of two coats of arms. A further had to have given it in France in Avignon. 1870 had to flee the family of Jakob Gund, which operated a Brewery at this time in Avignon.

2007-05-11, 13:53
Svar #9

Veronika Berglund

Hej,
 
jag är egentligen i Värna och letar, men det var någon där som sa att Kundt kunde vara ett Vallonnamn och tyckte jag skulle höra med er.
 
Letar efter familjen Kundt -  
Olof Kundt, död 1/12 1794 i Bersbo gruva, Värna  
Hustru Catharina Johansdotter (ev Cajsa Jansdotter), död 24/12 1812 i Värna.  
Minst en son, Olof född 26/1 1795 i Värna.  
Denne Olof tar senare namnet Bergström och lägger av okänd anledning (ev från moderssidan?) till Jarl. Hans barn tar namnet Jarl.
 
Är Olof Kundt bekant?
 
mvh
Veronika

2008-08-09, 17:43
Svar #10

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är mycket nyfiken på Johan/Jan Kunt Le Compte som barnbarn till Pierre Le Kunt. Jag har funderat på Johans morfar som var Pierre Le Kunt då måste vara hans mor som var? Vad hon heter? Jag vet bara att Pierre som var morfar till Johan Kunt Le Compte men jag vet ingen om var släktgrenar mellan över är hans mor och morfar?? Någon fattas mellan som Johans mor och morfar namn tillhör släkten.....  
 
 
Jag hade bara Johan Le Kunt Compte/Comte sista släktgrenar men jag fick ett pappret att stod var han barnbarn till Pierre då... blev jag nyfiken över om Pierre och hans dotter..... Jag har ingen aning om det hans mor och vad hon heter... Hoppas att det stämmer allt att Pierre som var morfar till Johan Kunt Le Compte. Johan var mästersven vid Jonsbols Hammaren. Pierre måste vara föddes i Belgien eller Frankrike om jag har rätt?? Jag är mycket nyfiken på Pierres historia och förfäder till mig.  
 
Med vänliga hälsningar
Andreas Lindblom

2016-08-03, 11:19
Svar #11

Utloggad Elisabeth Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 19:32
    • Visa profil
Jag har tidigare i min forskning etablerat Eskil Persson 1720-1803 som min fffmfmf, och ser att andra personer har lagt ut ett släktträd helt tillbaka till Pierre Le Compte (1637-1686) i Knista (T) där han då skulle vara Eskils farfarsfar. (Ligger flera exempel på Ancestry) Många kallar min ana för Eskil Pettersson Kundt utan att jag kunnat finna några belägg för att detta var ett namn han använde själv eller hans samtid, inget i kyrkoböcker, och inte i hans bouppteckning från Sundbo Häradsrätt.

Om det är någon här som har forskat på denna släkt och inte bara kopierat andras uppgifter skulle jag vara väldigt intresserad av att förstå hur denna forskning skett när t.ex. kyrkoböckerna i Knista börjar först 1725 med den äldsta boken? Det vore givetvis väldigt spännande att kunna presentera en släktlinje tillbaka till Frankrike, men som den försiktiga person jag är vågar jag inte riktigt lita på detta utan att veta själv vilka källorna är eller kan vara?  :)

Jag vet givetvis att det finns många andra källor släktforskare kan använda, mantal, bouppteckningar, lokalhistoriska berättelser osv, och undrar vilka som kan ha använts här? Alla tips och synpunkter är väldigt välkomna. Jag försöker vara så källkritisk jag bara kan i min forskning och verkligen förstå hur detta hänger samman. Min egen forskning har bara undantagsvis gått tillbaka till 1700-talets början på andra anor då jag tycker möjligheterna att hamna fel är så stora när böckerna är så kortfattade och ibland med stora luckor.

2016-08-06, 22:16
Svar #12

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag har inte forskat på detta själv, även om jag stött på ett par Kunt i hammartingsprotokollen, men kan berätta att det är fel att ta med Pierre Le Compte som stamfar. Både på Smedskivan och i Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi 1580-1750 del 1 framgår att farfadern Frans bara är trolig son till Pierre, vilket torde bygga på att de bor på samma plats och att Pierre vid ett tillfälle kallas Kunt.
Smedskivans uppgifter härrör nog från Kjell Lindblom, så han är nog ursprunget till uppgifterna, möjligen med ytterligare en person.
När det gäller Eskil Persson så kallas han Kunt på Smedskivan, till skillnad från vissa av syskonen, så troligen har han kallats Kunt åtminstone vid något tillfälle.
Ulf Berggren

2016-08-08, 13:09
Svar #13

Utloggad Elisabeth Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 19:32
    • Visa profil
Tack för detta svar Ulf, det var precis en sådan synpunkt jag önskade!

Jag känner det som att just denna koppling många verkar ha accepterat rakt av troligen är en stor del önsketänkande, och dina tankar bekräftar att jag inte alls bör ta detta som ett bevisat släktskap. Nu är det ju inte säkert att alla som lagt ut uppgifterna tror helt på dem heller, utan bara sparar dem som en slags arbetshypotes, men risken med den snabba utbredningen av uppgifter på internet är ju precis detta, att vi tar allt vi hittar som sanningar för att det ser tillförlitligt ut, och så många säger detsamma, men att alla egentligen använder varandra som källor i en enda stor ringdans.

Kanske kan DNA-genealogi bidra till att bekräfta eller motbevisa sådana här kopplingar så småningom, och det vore ju väldigt intressant för mig i detta fall!

Tar gärna emot fler synpunkter.


2016-08-15, 20:53
Svar #14

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Elisabeth!

Det är bra att du är källkritisk, när det gäller uppgifter på nätet. Eftersom Ulf hänvisar till mig i sitt inlägg, kan jag bekräfta det han skriver. Samtidigt kan jag komplettera ditt eget inlägg med en rättelse. I Knista församlings kyrkoarkiv finns arkivalier före 1725, nämligen kyrkoräkenskaper 1678-1745 (Knista LIA:1). Tyvärr har ArkivDigital inte med denna volym från Knista kyrkoarkiv. Samma förhållande gäller flera andra församlingar, att man vid fotograferingen förbisett kyrkoräkenskaperna, som ofta går längre tillbaka i tiden än övriga kyrkoarkivalier och dessutom innehåller personuppgifter om framförallt vigda och döda. Knista LIA:1 innehåller en del tidiga uppgifter om släkten le Compte. Jag har tagit med några av dem i boken Nordisk Vallongenealogi del I sid 149-152. Du kan läsa boken på ditt lokala bibliotek.

Landsarkivet i Uppsala har originalboken Knista LIA:1.

2016-08-17, 17:31
Svar #15

Utloggad Elisabeth Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 19:32
    • Visa profil
Tack för ett innehållsrikt svar Kjell!

Jag sitter vanligtvis i Norge, ibland i London, men i nästa vecka är jag på ett Sverigebesök. Då ska jag försöka hinna med att kolla biblioteket i Norrköping och läsa vad du har skrivit om le Compte. Hoppas din bok är i referensavdelningen så att den är inne.

Att tolka kyrkliga räkenskaper har jag inte erfarenhet av, men efter hand när jag kommer till början av de vanliga böckerna så kan ju detta bli mer intressant för mig, för att kunna komma längre tillbaka. Tack för tipset om Knista LIA:1 på landsarkivet. Ser ut som om just den volymen också är tillgänglig i SVARs digitala forskarsal, sparar en resa till Uppsala!

Har någon försökt att forska i de franska arkiven förresten? På le Comptes bakgrund?

Tack igen!

2016-12-06, 00:08
Svar #16

Utloggad Gunnel Cunei

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2016-12-06, 12:46
    • Visa profil
Hejsan Elisabet! Såg att du har Eskil Persson i din släkt. Jag har med honom också och fått fram en del om honom samt att jag vet var han bodde efter att ha ramlat i milan och bränt upp sina armar. Hör gärna av dig om du är mer intresserad.
Gunnel Cunei

2016-12-06, 10:02
Svar #17

Utloggad Gunnel Cunei

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2016-12-06, 12:46
    • Visa profil
Nu får jag be om ursäkt för det var ju inte Eskil Persson som ramlade i milan utan hans son Anders Eskilsson.

2016-12-13, 12:16
Svar #18

Utloggad Elisabeth Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 19:32
    • Visa profil
Mest för min egen skull gjorde jag en bearbetning av den intressanta texten som Ursula bidrog med ovan för många år sedan. Jag tror att hon inte längre följer Anbytarforum eller denna diskussion. För att försöka förstå innehållet bättre skrev jag om den efter bästa förmåga, men kanske är det en del missförstånd här och där. Om någon vill använda den som ett komplement, var så god!  :)

“I was looking for my ancestors De Besche/Radou, and found this notice about Le Compte/Kunth, my husband’s ancestor. It’s a family who was also in Mannheim and descendents live today in Plankstadt, Germany with the name Gund. Pierre le Compte was in Mannheim-Friesenheim – now Ludwigshafen am Rhein. Also Jaques le Conte* born in France 1620, who takes the name Gund ca 1668. This is a family with a documented history.

The family name changed from Le Conte to Lecompte, Lecomte, Le Gont (as my husband’s name), there’s also a Plankstadt ancestor named Jakob Gont, Conth, Konnt, Gunth and Gund) who remained in our region, some went to America as Gund. In Mannheim, Ludwigshafen, Friesenheim, Frankenthal, Friedrichsdorf the name was kept as Le Conte/Le Compte or Leconte/Lecomte. In Speyer and that area, one called himself Kunth and was a catholic. The family members that emigrated to Holland and to the USA (via England) call themselves De Graff/De Groff. Background for this migration is among other things the constant quest by the French troops. Finally, one lived in the borderland.
 
A non-documented family legend:
 
Gund family members told their children that they were descendants from the house Conde of France. 3 brothers/princes fled after the Bartholomew night from their castle in Lyon with a loss of their title and fortune. They carried on trade upon arrival in Spain and Italy with their own ships, in order to become residents after negotiation with cure princes of the Palatine in Churpalatine. One became a part of a big agricultural family, the second was a hunter in Bruehl, the third settled into the proximity of Frankfurt/Hessen. Recommendation letters in French and Italian were kept in an ironbound crate in the stable emblazoned with Bourbon lilies together with another one carrying the family coat of arms. Both fell victim to the second world war bombs.

During the 30-year-old war and Louis XIV's imprisonment during the following wars 1688-1697 many documents stored in the Kurpfalz were destroyed. In WWII the remaining papers/books were put in other archives. There are still records of the 2 coat of arms, and there is another in Avignon. In 1870, the Jakob Gund family had to flee, which at that time was operating a beer brewery in Avignon.”

Links to background articles:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electoral_Palatinate

https://en.wikipedia.org/wiki/Thirty_Years%27_War.

2017-06-30, 16:49
Svar #19

Utloggad Lars Tiberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 19:06
    • Visa profil
Hej Elisabeth!

Jag läser dina inlägg för något år sedan gällande vallonsläkten Kunt/LeCompte. Det förekommer tydligen olika tolkningar om släktens ursprung. Du nämnde då i ett inlägg att DNA-resultat kunde ge indikationer om ursprunget.

Jag heter Lars Tiberg och har Sven Tiberg, född 1734 i Korterud, Finnerödja, som min farfars farfars far. Genom Anbytarforum har jag fått, som jag uppfattar det, trovärdiga uppgifter om att Sven Tibergs far var Gustaf Jansson (född 1705 i Visnum). Denne Gustaf skulle enligt vissa uppgifter vara son till vallonättlingen Jan Kunt. Om det är korrekt har jag inte försökt kolla upp själv i arkiven.

Av allmänt intresse gjorde jag den enklaste av DNA-tester för en månad sedan. De etniska grupper som jag tillhörde var enligt DNA-testet följande:
Skandinav   92,6%
Finländare     4,0%
Italienare      1,3%
Mellanöstern  2,1%

Det måste först som sist sägas att jag inte har erfarenhet eller kunskap om hur man tolkar DNA-tester.

Hade jag haft vallonblod i mig skulle kanske gruppen "Nord- och västeuropa" varit representerat. Istället har jag alltså 4,0% finländare i mig, vilket överraskar mig högeligen. Visserligen kommer min farmor mormors far från Finland (Nyland) men det finska inslaget förefaller ändå stort.

Var mitt italienska blod kommer från är ännu mer oklart för mig. Valloner kommer väl normalt inte från det området.

Det är känt att många finska svedjebönder bosatte sig i södra Värmland och även i Finnerödjatrakten. Kanske är det från dessa svedjebönder jag fått mitt finska påbrå? Nån som kan dessa frågor bättre än jag?

Och hur kommer det sig att jag inte har några tydliga DNA-spår från vallonättlingar? Nån som kan sprida ljus över mina frågor?

Med hälsningar!    ///   Lars Tiberg

2017-06-30, 19:02
Svar #20

Utloggad Elisabeth Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 19:32
    • Visa profil
Hej Lars,

Ville ge dig ett svar direkt för att visa att jag sett inlägget ditt.  :) Kanske inte så matnyttigt och genomtänkt, men det kan vi komma tillbaka till.

Först, strikt talat så var inte Kunts anfader Pierre LeCompte vallon enligt de källor som finns, men mest troligt från norra Frankrike som så många andra invandrade kolare var. Men både kolare och smeder ingick i den helt speciella arbetsinvandring i främst tidigt 1600-tal, och som främst organiserades av industribyggare som De Besche och De Geer. Dessa kom då i huvudsak från ett område som idag utgör en nordlig del av Frankrike och en sydlig del av Belgien, och där den vallonska kulturen och språket stod starkt med ett vallonskt kärnområde, men alla som kom till Sverige var inte valloner, långt ifrån. För att de utgjorde ett lite exotiskt och lätt igenkännligt inslag med franskklingande namn och språk, och olika dialekter som lät franska blev de ofta alla sett som en enhetlig grupp, och kallades ofta valloner, ibland fransoser. Viktigt var också att de värvades genom samma kanaler och med samma typer kontrakt, och de reste samma vägar till Sverige och till samma områden. Några hade andra yrken som lärare för barnen eller präster till de egna församlingarna.

Du hade säkerligen inte kunnat se någon större skillnad på alla dessa familjemedlemmar även om de själva väl kände sin kulturella bakgrund och sina familjerötter. De förenades i själva syftet med invandringen, och levde delvis tätt i brukssamhällena, eller när det gäller kolarna i ganska stora områden kring bruken som tjänade den oavbrutna efterfrågan av högkvalitativt träkol. Språnget som var möjligt i teknologin byggde dels på den speciella smidesprocessen som gav det överlägsna vallonstålet, och dels i den förbättrade tekniken med resmilor som de importerade kolarna bidrog med. Båda grupperna var viktiga på var sitt sätt och inom sitt område.

När vi pratar om vallonättlingar i Sverige så görs oftast inte någon distinktion mellan valloner och fransmän, ibland var också yrkena lite flytande, alla smeder var inte valloner i ursprunget, men använde den samma avancerade tekniken man ville införa till Sverige för att öka lönsamheten. I Sällskapet Vallonättlingar är alla yrkena och grupperna välkomna, och det har i senare tid skrivits en del speciellt om kolarna och de som i strikt mening inte heller var valloner. Men allt detta kan andra beskriva bättre och kunnigare än mig, och kanske var du också redan känt med detta.


Det som var särskilt intressant i ditt inlägg var givetvis dina egna rötter i Finnerödja. Pierre och de kända ättlingarna i de första generationerna levde och verkade i ett område som delvis är Tiveden och delvis ett område mot Örebro och sedan ner mot Hova och Lyrestad. Jag har själv inte funnit någon väldigt stark representation av Finnerödja i min släkt men socknen förekommer. Askersund, Hammar, Örebro, Hova, Lyrestad är däremot flitigt återkommande i mitt träd.

Jag känner inte alls till Jan Kunt, men så har jag inte ägnat mig så mycket åt anorna tidigare än min anfader Petter Fransson Kunt f. 1676 i Willingsberg. Han är antatt sonson till invandraren Pierre vars ättlingar i dagsläget inte är fullständigt klarlagda någonstans jag känner till. Släktkopplingen kan därför mycket väl vara där utan att jag känner till den. Om du har någon källa som pekar på Jan så tar jag tacksamt och nyfiket emot.

Till sist om DNA. På detta avstånd vi talar om här så kan inte autosomalt DNA användas väldigt enkelt för att påvisa samband. Men har man nog många testpersoner på flera olika grenar så kan man kanske avkräfta kopplingar som inte kan vara riktigt gjorda. Det jag tror jag nämnde, och som du refererar till, så kan man kanske i framtiden göra helt konkreta kopplingar till en fransk bakgrund i ett visst område. Antagligen måste man då använda Y-dna som inte jag kan erbjuda då jag inte har en obruten manlig linje tillbaka till Pierre.

De etnografiska grupperna med sina procent som de flesta testföretagen erbjuder ska du inte ta väldigt allvarligt, och kan inte användas för att påvisa en säker koppling till varken Vallonien eller norra Frankrike. Eftersom referensgrupperna för all dessa grupper är så små och i stort sett självdeklarerade så betyder de lite generellt, och ännu mindre i det här speciella sammanhanget. Men i framtiden med mångdubblat antal testare och helst också en koppling mot arkeologiska fynds DNA så kan en helt annan bild skapas. Utvecklingen går rasande fort och det är kul att vara med från början.

I ditt fall ville jag koncentrerat mig om att försöka ta din pappersforskning så långt tillbaka som möjligt och få den verifierad i källorna på allra bästa sätt. Om du har testat dig på FTDNA som jag också gjort kan vi kanske så småningom använda också autosomala spår för att understödja kopplingar genom Kunt-släkten. Vi kan ju i alla fall försöka! Jag är speciellt intresserad av de som menar sig tillhöra denna ganska stora och yviga släkt om de testat DNA. Jag har tillsammans med andra Kunt-ättlingar jobbat med den grundläggande forskningen och bara nosat på möjligheterna som kan ligga i DNA.

2017-07-01, 10:01
Svar #21

Utloggad Lars Tiberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 19:06
    • Visa profil
Hej Elisabeth!


Stort tack för svaret med för mig värdefull kunskap.


Vad gäller Jan Kunt så nämns han i ett inlägg för någon månad sedan gällande Tibergs-släkten. Du hittar diskussionen under landskapet Västergötland och socknen Hova. Hoppas uppgifterna kan vara av intresse.


Bästa hälsningar. / /  Lars Tiberg

2017-09-05, 14:10
Svar #22

Utloggad Elisabeth Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-09-27, 19:32
    • Visa profil
För den som räknar sig som ättling, tror de kan vara en ättling eller är speciellt intresserade av släkten LeCompte har jag och Gunnel Cunei skapat en grupp på Facebook.

Syftet är att ha en snabbare möjlighet att utbyta forskningsresultat om släkten och dess ursprung, enkelt öppna för samarbete och direkt kontakt som en kollektiv ansträngning att utvidga kunskaperna för alla. Eftersom speciellt Petter Fransson Kunt (1676-1747) gav upphov till många ättlingar med stora familjer är den kända levande eftersläkten i dag ansenligt stor. Vi är nu många ättlingar som är i kontakt redan, bland annat genom gruppen på Facebook, och många forskar aktivt på olika grenar vi tillhör. På lite längre sikt hoppas jag att tillsammans med andra forskare kunna bidra till en större översikt. Vi har också dragit in DNA som ett element även om det bara är i nybörjarstadiet.

Hoppas det är ok att ge en länk till gruppen här, och hoppas att diskussionen kan leva vidare både här på värdefulla Anbytarforum och i andra fora samtidigt någon utan känsla av konkurrens. Forskning är allra bäst i gott samarbete och tankeutväxling!

https://www.facebook.com/groups/PierreLeCompte/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna