ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-24  (läst 3811 gånger)

1999-04-01, 01:48
läst 3811 gånger

Elaine Löfgren

Tack vare hjälp från släktföreningen Öbrink har jag hittat min halvsysters enda vallon-ana.
Är det någon som känner till några detaljer om Jean le Brun, född i Liége, död i Hilleboda 1645, räckare i Österby. Hustru Katlin.  
Två av Jean le B:s sonsons barn (Öbrink) gifter sig med Bonnevier (troligen bror och syster B.)

1999-04-01, 07:20
Svar #1

Peder Danielsson

Säger detsamma. Med hjälp av Öbrink fick även jag bekräftat min ända (än så länge) vallonana. Hamnade även jag på Jean le Brun (Le Broun).

1999-04-01, 09:24
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
Hustrun till ovannämnde Jean le Brun hette Katlin och anlände till Sverige våren 1630 tillsammans med fyra barn, vilka då torde vara i näst intill vuxen ålder.
 
Källa: Vallonsläkter under 1600-talet, del I (1989), av Kjell Lindblom
 
De Bonnevier som Öbrink var gifta med var: Lorens Bonnevier (1714-1761), hammarsmed, gift med Catharina Öbrink (1714-1761) samt Lorens Öbrink (1712-), Smältarmästare, gift med Elisabeth Bonnevier (1716-). Lorens och Elisabeth är mycket riktigt syskon och barn till räckarmästaren Lorens Henriksson Bonnevier (1687-). Lorens Henriksson Bonnevier var sonsonson till Henri Bonnevier (omkr 1593-1682), räckarmästare i bl.a. Finspångs bruk, Risinge sn (E) och Smedstorp, Lilla Malma sn (D). Denne Henri är min egen ana.
 
Källa: Ove Tegnér:s databas
 
Med vänlig hälsning
Fredrik Derefeldt

1999-04-05, 02:42
Svar #3

Elaine Löfgren

Tack Fredrik.  
Det var fint att få lite ytterligare om Jean le Brun. Också att få litteraturtips. Detta är min 1:a vallon nämligen. Det fanns 10 syskon Öbrink i ovannämnda generation, bl.a. Daniel, gift 1:o med Brita Andersdr, 2:o med Christina Nilsdr.(Detta enl.Öbrinkska forskningen). Daniel och Christina får bl.a. Catharina år 1748 och detta är min systers linje. Linjen går sedan via Älvkarleby till Myssje i Hälsingland och sågen där. Myssje blir sedan Marmaverken, där min systers far föds.

1999-04-05, 02:49
Svar #4

Elaine Löfgren

Tillägg till ovanstående:
Kan det finnas mer om Jean le Brun och hans familj i Ove Tegner databas och hur når man densamma. Jag är fortfarande mycket dator-okunnig och förstår alls inte att utnyttja verktyget på ett effektivt sätt. Men det kommer väl...
 
Vänliga hälsningar
Elaine Löfgren

1999-04-05, 17:32
Svar #5

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
I Ove:s databas finns inget om Le Brun. Däremot finns föräldrarna till Lorens Öbrink ovan. Dessa var Lorens Jansson (1676-1737) och Catharina Andersdotter (1681-1748). Systern Catharina Öbrink:s barn finns med. Men inga till Lorens Öbrink.
 
Databasen innehåller ättlingar till släkten Bonnevier. Se denna sida:
http://home1.swipnet.se/~w-11207/bonfonst.htm  
 
Mvh
Fredrik Derefeldt

1999-04-08, 11:42
Svar #6

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
För fyra år sedan var jag i kontakt med släktföreningen Öbrink och fick då uppgift från dem, att ovannämnde Lorens Jansons skulle vara son till en Jean le Brun, som denna tid fanns vid Öhns bruk i Älvkarleby. Jag minns att jag ställde mig misstrogen till uppgiften. Eftersom ärendet åter kommer upp, skulle jag vilja be Elaine och Peder att ta kontakt med sin sagesman hos Öbrinkarna och efterfråga fakta med källhänvisningar, så att vi får helt säkra bevis för släktskapen.
 
hälsar Kjell
som gärna vill bli överbevisad och byta en sund skepsis mot sann övertygelse.

1999-06-17, 19:26
Svar #7

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Det har varit påfallande tyst efter mitt förra inlägg. Ska jag tolka det som en bekräftelse på att bevis saknas? Någon indikation på att det föreligger ett samband måste väl ändå finnas, eftersom man går ut med påståendet. Det kan ju faktiskt vara sant!
Hoppas att någon från släktföreningen Öbrink kan höra av sig,
 
hälsar Kjell

1999-06-17, 20:24
Svar #8

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag har pratat med släktföreningen Öbrink, där har jag fått fram att de inte är 100% säkra på släktskapet med Jean le Brun, de skulle skicka de uppgifter de har, och varför de antyder släktskapet till mig, kommer förhoppningsvis under nästa vecka.
 
Men vad jag fick fram av samtalet, kan de inte med säkerhet ange släktskapet...varför det bör klassas som osäkert, åtminstone just nu.
 
Mvh
Fredrik

1999-06-27, 21:41
Svar #9

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Samma intryck har jag fått av det material jag sett. Att Lorens Jansson har vallonsk bakgrund bedömer jag som nästan säkert. Det var inga svenskar som hette Lorens på den här tiden. Förnamnet Lorens är mycket vanligt inom släkten Bonnevier, varför jag kan tänka mig att hans mor tillhör denna släkt och att namnet kommit därifrån. Men detta är bara en lös hypotes.
Fadern kan vara en svensk Johan eller tillhöra en vallonsläkt som tappat det ursprungliga namnet. Att fadern skulle heta le Brun bara för att det råkar finnas en Jean le Brun i socknen är inte troligt.
 
Hälsningar Kjell

1999-06-28, 19:37
Svar #10

Elaine Löfgren

Min forskning har vilat ett tag, därav brist på reaktion. I sammanställningen jag fått från Öbrink
är angivet bl.a.:
Jean le Brun f. i Liege, död 1645 i Hilleboda.
räckare i Österby. Hustru Katlin.
Son Johan le Brun, hammarsmed vid Öhns bruk, Älvkarleby. Hustru Maija Larsdr.
Deras son Lorentz Jansson, mästersmältare vid Öhns bruk. Hustru Catharina Andersdr.
Dessas dotter Catharina,f.1714,  gift med Lore Loresson Bonnevier, f. 1712, Öhn. och son Lore L. Öbrink f. 2/9 1712,Öhn, gift med Lisa Bonnevier f. 1713.
 
Just när jag skriver av detta ser jag att både Lore Loresson och Lore L. är födda 1712 och bor/är verksamma på Öhn. En tillfällighet eller har det blivit fel här? Vad jag förstår är de båda Bonneviers syskon. Hette deras far också  
Lore(ntz)?

1999-06-28, 20:54
Svar #11

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan!
 
Har gått igenom papprerna från släktföreningen Öbrink...och enda källan de anger är mantalslängden 1712 från Älvkarleby...då båda råkar finnas på samma sida...lite tunt tycker jag.
 
I samtalet med föreningen lät det som han var 100%, men enligt papprerna kan inte jag få en sådan slutsats, då det saknas källor att kontrollera...att två personer råkar finnas på mantalslängden 1712, anser jag är en för klen slutsats.
 
Elaine!
Lite uppgifter om syskonen Bonnevier:
 
Tabell 1 (son till Henri, se inlägget 1 april och SoH 2/1992)
Lorens Henriksson Bonnevier (1625-1696)
Hammarsmed i Lövsta bruk, Österlövsta (C)
gift 2:o med Margareta (Henriksdotter?)
Barn bl.a:
Henrik, se tabell 2
 
Tabell 2
Henrik Lorensson Bonnevier (1661-efter 1744)
Räckarmästare i Älvkarleby, Österlövsta (C)
gift 1:o 1686 med NN
Barn bl.a:
Lorens, se tabell 3
 
Tabell 3
Lorens Henriksson Bonnevier (1687-)
Räckarmästare i Älvkarleby, Älvkarleby (C)
gift med Katarina Jansdotter (1681-)
Barn:
Lorens Bonnevier, f 1714 13/1 i Älvkarleby, d 1761 5/7 i Älvkarleby, g m Catharina Öbrink, f 1714 17/1 i Älvkarleby, d där 1761 28/4, 10 barn
Elisabeth Bonnevier, f 1716 ?/9 i Älvkarleby, g m Lorens Öbrink, f 1712 i Älvkarleby
Kerstin Bonnevier, f 1717 ?/9 i Älvkarley, d efter 1774, g 1739 14/10 i Älvkarleby m Johan Ersson Bössa (1714-1762)
Helena Bonnevier, f 1722 ?/3 i Älvkarleby
 
Källor:
SoH 2/1992
Ove Tegnér:s databas http://home1.swipnet.se/~w-11207/bonfonst.htm  
 
Mvh
Fredrik

1999-09-21, 10:34
Svar #12

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Elaine!
 
Såg ditt inlägg under kungligheterna och Oscar I. Om ryktena kan jag nog inte säga, annat än att min mormor påstår att hennes far var av vallonsläkt...och såg typiskt ut som en sådan (hur nu någon kan vara typisk, efter minst 300-års blandning med svenskar). Någon vallon har jag däremot ännu ej funnit. Inte ens hamnat bland personer inom bruksnäringen. Viserliggen var hennes far gjutare på Huskvarna vapenfabrik, men fadern var statare, och sedan har det gått vidare bland bönder, statare, torpare och soldater, förrutom en gren som gick ner på präster och liknande.
 
Däremot fann jag valloner genom släkten Bonnevier på min farfars sida, och där hade jag minnsan inga rykten om valloner.
 
Men om jag nur tar upp frågan om valloner kontra Jean le Brun som står i denna fråga.
Att Jean le Brun är förfader till eran Lorens Jansson, förefaller ytterst osäkert, genom de källor jag blivit redovisad. dvs, en mantalslängd där samma personer råkar finnas på samma sida.
 
Däremot kan jag (liksom Kjell Lindblom), nästan säkert fastlå att Lorens Jansson på något sätt är besläktad med valloner. Detta genom hans namn Lorens, som på 1600-talet enbart gavs till vallonska barn. Om det sedan gäller att hans far eller mor är av vallonskt ursprung är osäkert. Hans far kan mycket väl var en svensk Johan eller liknande. Så vem som är länken till vallonerna är oklart. Dock finns ju i samma trakt vallonsläkten Bonnevier, som dessutom har ett stort antal medlemmar som heter just Lorens. En hypotes kan vara att Lorens Jansson mor eller farmor kan ha tillhört släkten Bonnevier.
 
Men som sagt. Det återstår att bevisa.
 
Mvh
Fredrik

1999-09-22, 21:19
Svar #13

Utloggad Dag Oredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2012-12-21, 15:11
    • Visa profil
Lorens ett vallonnamn?! Hej Fredrik! Råkade se ditt inlägg om att Lorens Jansson mm. Du säger att namnet Lorens enbart gavs till vallonska barn på 1600-talet. Hur säkert är detta?! Jag har en Lorens Jönsson f 1672 i Torup (N) vars faderslinje jag har klar genom hela 1600-talet. Inga valloner där... Men jag saknar ännu hans mors namn. Menar du att hon sannolikt eller rent av säkert var av vallonsk börd?! Inte hade jag väntat mig några valloner i dessa trakter. Kanske andra namntraditioner i de danska områdena?!
 
mvh // Dag

1999-09-22, 22:10
Svar #14

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Dag!
 
Jag menade väl inte riktigt så. Men namnet Lorens är inte svenskt, utan franskt (Laurent). I detta fall när det gäller Lorens Jansson, så är han verksam inom bruksnäringen. Och ytterst sällan gavs namnet Lorens till svenskar. Och i detta fall finns ju namnet Lorens i bl.a. släkten Bonnevier i samma område.
 
I ditt fall är det lite mer annorlunda...dessutom så ligger ju halland och danmark, närmare de fransk språkiga områdena. Så i det fallet är säkert förklaringen en annan. Mot vad den förefaller vara i Uppland.
 
Mvh
Fredrik

1999-09-28, 13:57
Svar #15

Lars Öbrink

Hej!
Som sekreterare i släktföreningen Öbrink efter Olof Öbrink i Norrtälje känner jag till den diskussion kring Jean le Brun och släkten Öbrink, som fördes för några år sedan mellan släktföreningens Gunnar Dahlén och Olof Öbrink å ena sidan och Kjell Lindblom å den andra och som har fått en fortsättning i Anbytarforum detta år med många intressanta synpunkter.Låt mig genast säga, att jag förstår och delar den skepsis som diskussionen vittnar om. Men jag vill ändå komma med en liten fundering i ämnet:
I Älvkarlebys äldsta bevarade hfl AI:1 1736-44
pag.15 finns mästersmältaren Lorentz Jansson och i hans familj sist i raden Sigrid Olofsdotter.
I samma hfl. pag. 25 finns smältardrängen Pehr  
Brun och i hans familj sist i raden Jan Bruns Enka modern Ingrid Olofsdotter. Kan det vara så att Sigrid Olofsdotter är en felskrivning för Ing-
rid Olofsdotter och att således samma moder vid Lorentz död 1737 flyttade till den andre sonen Pehr Bruns familj, där hon avled 1740? Frågan är väl inte alldeles omotiverad ändå. Värre felskriv-
ningar har man ju skådat.
Så till namnet Öbrink: det antogs första gången i början av 1700-talet av Lorentz samtliga 9 barn.
C:a 1786-88 sker samma sak med ättlingarna till en Pierre Brun. 1797 följer skogv. Pehr Öbrink, ättling til en yngre brode, Per, till Lorentz.
1839 är det dags för ättlingarna till Lorentz bror Anders och slutligen 1851 för Pehr Öbrink, ättling till Lorentz bror Olof Johansson.
Här finns förvisso osäkerhet. Pierre och Pehr är ju egentligen samma namn. Vilken Pehr avses i den aktuella hfl. för Älvkarleby? Källmaterialet är besvärande magert och ger väl mest indicier. Men jag kan, trots all skepsis, inte riktigt släppa tanken på ett släktsamband. Varför antas släkt- namnet så allmänt under 1700-och 1800-talet,om där inte finns släktskap?
Namnfrågor är besvärliga. Jag har ett exempel till,som gäller min gren av släkten, den vi kallar för Tierpsgrenen.På min farfars sida går  
anorna tillbaka till Anna Jansdotter de Nijs som  
1716 blev gift med Olof Persson i Rufwelbo. Denna Anna var dotter till Jean de Nijs som i sin tur var son till Anthoine de Nijs, vilken kom till  
Sveige 1629 alltså samtidigt med Jean le Brun. Det intressanta i sammanhanget är att min farfar
Lars Larsson f. 1856, i samband med flyttning från Mehede till Väsby i Tierp helt plötsligt heter Lars Öbrink. Han var då 14 år och kan rimligen inte själv ha kommit på idén. Någon vuxen i hans omgivning torde ha känt till samman-
hang som motiverade namnbytet. Men vilket var detta sammanhang? Därom vet jag tyvärr intet. Förklaringen kan inte vara att en kvinnlig medlem i vår gren, Cornelia Hallin, i detta sekels början gifte sig med en ättling till Lorentz Jansson, hemmansägaren Oskar Martin Öbrink i Tierp
Jag ska inte ta upp mer utrymme utan bara hoppas
på nya ledtrådar framöver.
Med vänliga hälsningar.
En sunt skeptisk Lars Öbrink.

1999-09-28, 16:28
Svar #16

Lars Öbrink

Hej igen!
Min entré i diskussionen blev ju tyvär rätt sorg-
lustig beroende på slarv, oaktsamhet och brist på
rutin. Mina kommande diskussionsinlägg är nu for-
materade och jag hoppas bli lite mer anständig.
Learning by doing heter det ju!
Med beklagande hälsning.
Lars Öbrink

1999-10-02, 16:56
Svar #17

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Tack för att du tog dig tid med ett inlägg i frågan. Jag skall försöka utveckla mina tankar om le Brun och Öbrink.
Låt mig först säga att jag inte ser det som anmärkningsvärt att namnet Öbrink tas upp av olika individer och vid olika tidpunkter. Alla som gör det tycks ju räkna släktskap med Lorentz Jansson eller hans bröder Anders, Olof och Per.
Det enda undantaget förefaller vara när du skriver att c:a 1786-88 sker samma sak med ättlingarna till en Pierre Brun. Det vore därför av värde om du kan precisera släktkedjan från Pierre Brun till den av hans ättlingar, som kommer att kalla sig Öbrink, så att vi kan utesluta släktskap med de övriga Öbrink där.
Beträffande namnen Ingrid och Sigrid, så kan det väl någon gång förekomma att de förväxlas. I det aktuella fallet borde enligt prästens normala sätt att föra sin hfl Sigrid Olofsdotter ha strukits, om hon flyttat till annan plats. I senare hfl kan man ofta se när flyttning eller dödsfall skett genom att läsa noteringarna om nattvardsgång och förhör, som förs år för år. Har du försökt följa upp i andra kyrkliga handlingar eller i mtl vad som händer med Lorentz familj efter hans bortgång 1737?
Under alla omständigheter kvarstår kärnfrågan obesvarad - är Lorentz Jansson en son till Jean le Brun? Jag skall ge ytterligare ett argument, varför han inte är det.
Jean le Brun har en son Per, som alltid kallas Per Brun. Han finns vid Älvkarleby bruk samtidigt med Lorentz Jansson. Om de skulle vara bröder, finns som jag ser det ingen rimlig förklaring varför Lorentz nämns med patronymikon i st f att kallas Lorentz Brun!
Nej, jag tror att man kan komma sanningen närmare, om man i stället t ex undersöker hypotesen att Ingrid och Sigrid är systrar och att familjerna på det sättet blir släkt.
Kyrkomaterialet är sannolikt inte tillräckligt för att ge svar. Som oftast i sådana här fall blir det nödvändigt att i första hand läsa tingsprotokoll för en ganska lång tidsrymd för att i det juridiska materialet få mer information om släktsambanden mellan familjerna vid Älvkarleby bruk.
 
Hälsningar Kjell

1999-10-05, 21:56
Svar #18

Lars Öbrink

Hej Kjel!
Varmt tack för Ditt vänliga, intressanta och synpunktsrika svar på mina funderingar. Det är gott för en enkel amatör att få kontakt med ett proffs av Din kaliber med ditt unika och väl doku-
menterade kunnande i ämnet valloner.
Och nu in medias res som Horatius sa:
De ättlingar till en Pierre Brun som någon gång under 1780-talet tog sig namnet Öbrink var två kusiner, Jan Jansson Öbrink f.1763 på Öhn och Pehr Öbrink f. 1761, tullskrivare i Gävle.
Jans far hette Johan le Brun f. 1722, det äldsta barnet i en syskonskara,vars yngste medlem var Eric le Brun f.1743 och far just till ovannämnde Pehr. Sammanlagt var det sju syskon. Deras far var Pehr Brun f.1698 d. 1749 och gift med Maria Persdotter f. 1701 d. 1774.Av desa syskon fanns Jan/Johan/, Ingrid, Maria och Lena kvar i familjen i hfl. 1736-44 Älvkarleby pag. 25.
Det är alltså, så vitt jag begriper, denne Pehr Brun, som dyker upp såsom Pierre i det mtrl.i form av antavlor som jag har tillgängligt. Någon annanstans har jag inte sett den namnformen. Han heter Pehr i husförhörslängder och födelseböcker. Jag stryker alltså namnet Pierre. Om det nu innebär, att vi kan utesluta släktskap med de övriga Öbrink där lämnar jag därhän i väntan på frågans slutliga lösning, om den nu går att uppnå. Skeptisk är jag under alla förhållanden.
Vad som ytterligare förvånar mig är att i det mtrl. som jag har tillgängligt från släktförening-
en finns upptagen som far till Lorentz och hans bröder en mästersmältare Johan le Brun f. 165.. .
Jag har hela tiden frågat mig: vem är han? var kommer han ifrån? Dessutom står han som gift med just Ingrid Olofsdotter.
Jag kanske också ska nämna, även om Du säkert vet det redan, att flera av Lorentz närmaste ättlingar
blev ingifta i andra vallonsläkter /i och för sig inte underligt/ såsom Bayard, Bonnevier, Jagare ,
Pagard. Kanske någon som jobbar med dessa släkter  
har något att bidra med till vårt problems lösning. Det är i den förhoppningen jag nämner  
detta förhållande.
Får jag pröva Ditt tålamod med en liten fråga till? Jag håller nämligen på att rota lite i min hustrus anor. Hon härstammar på mödernet från  
smedsläkten Lindberg i Värmland. Fyra bröder Lind-
berg, Anders f.1768, Olof f.1772, Jan f. 1777 och
Nils f.1784 var mästare vid Dömble hammare i N:e Ullerud. När jag i det här sammanhanget satt och läste hfl. 1774-1780 för N:e Ullerud stötte jag helt plötsligt på vid samma hammare en smed Jan Svensson Brun f.1737  och en annan smed Anders Brun f. 1760. Vidare vid Salboda bruk  
en smed Sven Svensson Brun f.1746.
Brun?? Jag började undra och gör så än.
Har Du någon kommentar till detta?
Enligt uppgift från Maj-Britt Nergård i en föreläsning vid släktforskardagarna i Karlstad härförleden skulle Bergslagens valloner ha kommit till Sverige redan i slutet av 1500-talet. För mig något helt nytt. Du förstår säkert, varför jag undrar.
Det var allt. Tingsprotokollen ska jag så småning-
om ge mig i kast med.
Med vänlig hälsning
Lars Öbrink

1999-10-06, 10:38
Svar #19

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej igen Lars!
 
Jag besvarar dina frågor i omvänd ordning den här gången.
I sin föreläsning om Tidiga valloner i Bergslagen började Nergård att berätta om vallonerna i Skinnskatteberg omkr 1630 för att sedan komma över till de allra tidigast inkomna vallonsläkterna i Värmland omkring sekelskiftet 1600. Om de senare kan du läsa mer i tredje delen av mina böcker om Vallonsläkter under 1600-talet, vilka finns på alla bibliotek.
 
Att namnet Brun kan dyka upp lite varstans är inte så underligt. Det finns många rent svenska släkter Brun, som inte har något samband med vallonsläkten le Brun (som i Sverige ibland får heta Brun).
 
Din redogörelse för Per Brun och hh Maria Persdotters familj är helt korrekt med ett undantag. I mina anteckningar dör Per inte 1749 utan 29/4 1743 i Älvkarleby som Mästersven Petr Brun på Ön och sägs vara 47 år gammal.
Hans son Johan (le Brun) har mycket riktigt i sin tur en son Johannes (samma namn som Jan) född 17/6 1764, som flyttar med sina föräldrar till Valbo omkr 1774. Därefter har jag inga uppgifter om dem. Är du helt säker på, att det är samme person, som senare kommer att kallas Jan Jansson Öbrink f 1763?
 
Den andre sonen Eric (le Brun) har mig veterligen ingen son Per till vuxen ålder. Eric är född 7/2 1743 och gifter sig 30/9 1764 i Älvkarleby med Catharina Larsdotter. Deras första barn, en son, dör sex veckor gammal 27/8 1765. År 1776 får de en son Petrus (samma namn som Per). Han dör emellertid efter knappt två månader. Att mot bakgrund av ovanstående placera tullskrivaren i Gävle Pehr Öbrink f 1761 som son i denna familj förefaller minst sagt tveksamt. Innehåller ditt material något som kan styrka tullskrivarens härkomst?
 
Mvh Kjell

1999-10-06, 13:43
Svar #20

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan!
Om jag kliver in med uppgifter om smederna Brun som Lars nämner ovan så är det nog en svensk smedsläkt Brun.
 
Dessa uppgifter är från Örjan Hedenberg.
 
Sven Jönsson Brun (1716-1768 20/12 i Dömle bruk, Nedre Ullerud sn), Hjälpsmed gift med Margareta Olofsdotter (1720-1773 6/10 i Dömle bruk, Nedre Ullerud sn)
Barn:
Erik Svensson Brun (1744 29/1-1744 22/11)
Sven Svensson Brun (1746 3/10-) Smed i Kvarntorp, Nedre Ullerud sn
Maria Svensdotter Brun (1751 7/1-)
Ellika Svensdotter Brun (1754 25/3-)
Johan Svensson Brun (1757 1/4-)
Johan Svensson Brun (1760 18/8-)
Sannolikt tillhör även denne denna familj:
Jonas Svensson Brun, gift 1763 6/11 i Nedre Ullerud sn med Annika Torstensdotter. Jonas är smed vid Dömle bruk, Nedre Ullerud sn
 
Mvh
Fredrik

1999-12-01, 03:53
Svar #21

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan!
 
Här har det varit tyst på ett tag. Tänkte ställa en fråga om en annan Johan le Brun. Kanske Kjell har svaret, eller någon annan?
 
Den jag nu är intresserad av är Johan le Brun (Vallonsläkter under 1600-talet, del I, tabell 9, sid 108), ev. gift med Marija Larsdotter, bosatt i Älvkarleby med hustru 1682-1709. Där skriver Kjell Lindblom att han har flera barn. Är det någon som vet vad dessa barn heter. Och vart dessa isåfall tar vägen. Såg just att Kjell skriver att i tinget i Lövsta 1678 18-19/6, kallas Johan för Johan Brom.
 
Friskt vågat hälften vunnet. Kan det vara så att han t.ex. har en son Mats gift kanske med en Olofsdotter? Är en liten vild chansning, men kan namnet le Brun, gått via Brom, till Broms, och vara förfader till den Olof Matsson Broms som finns i Uppland (Västland), gift med Maria Hansdotter Douhan, och finns i Svenska Smedsläkter nr 7, tabell 38?
 
En hypotes att arbeta på i vilket fall som helst...har Kjell Lindblom eller någon annan någon kommentar till detta?
 
Mvh
Fredrik

1999-12-14, 16:30
Svar #22

Lars Öbrink

Sökandet kring vallonnamnet Johan le Brun tycks fortsätta. Av data, mer eller mindre relevanta, som jag förfogar över, verkar det ha funnits åtminstone tre samtida Johan le Brun under sent 1600-tal:
I
Den Johan le Brun som Fredrik frågar efter med hänvisning till Kjell Lindbloms Vallonsläkter delI tab.9 Han förekom, enligt Lindblom, bl.a. i Lövsta 1650 och 1663. Om han då hade familj och några barn framgår inte. Låt mig påminna om vad Lindblomn säger om hans levnadsförlopp efter det där beramade tinget i Lövsta 1678: Måhända/!/ gifte han sig med Marija och återvände till Älvkarleby, där han finns 1682-1709 med hustru och flera barn.  Osäkert alltså!! Hans dödsår är okänt. I släktföreningen Öbrinks antavla anges det till 1682, oklart på vilka grunder och han har begåvats med beteckningen hammarsmed.
II
Vidare finns en mästersmältare Johan le Brun vid Öhns bruk i Älvkarleby. Han var gift md Ingrid Olofsdotter, som avled 16/3 1740 vid 84 års ålder och således var född c:a 1656. Maken var född några år tidigare enl. Kjell Lindblom i brev  1995-02-16 till Olof Öbrink i Norrtälje, släkt-
föreningens tidigare sekr.Giftermålet bekräftas i mtll. för Älvkarleby 1696. Där finns upptagen hos Johan Sahlman Ingrid Olofsdotter ved tullen och gift till Bruket Öhn med Jean le Brun. /ULA Länsstyrelsen Landskontoret 1635-1874 EIII:1/. Denne Johan kan inte vara samme som ovannämnde Johan I, som var i Lövsta 1650. Och om giftermålet ingicks enl. mtll.  år 1696 eller något år tidigare, faller  tanken på Lorentz Jansson som deras son. Han var ju född troligen 1676.
III
I det tidigare citerade brevet till Olof Öbrink konstaterar Lindblom också, att en hammarsmed Johan le Brun vid Högbo Bruk gifte sig 1681 med Karin Johansdotter. Varifrån kom han? Därom vet åtminstone jag intet. Komplicerat är det förvisso.
Jag börjar faktiskt fråga mig, om inte en del upp-
gifter i Lindbloms tab.9 ang. Johan I:s levnads-bana passar bättre in på den där mästersmältaren, alltså Johan II? Jag tror, att det är han som förekommer i mtll. 1712 för Öhns Bruk.Där är hus-
faderns kolumn tom, alltså har han dött något år tidigare, och hustrun, som finns redovisad med det sedvanliga lilla lodräta strecket, är just Ingrid Olofsdotter. Dessa två skulle, med Lind-
bloms ord i brevet 1995-02-16,haen förmodad son
Pierre Le Broun, samme man som den smältardräng Pehr Brun i Älvkarlebys äldsta hfl. 1736-44 i vars hushåll finns upptagen Modern Jean le Bruns enka Ingrid Olofsdotter.
Det är synd att det inte finns någon uppgift huruvida Johan I, han som var i Lövsta 1650, hade några barn.Har Kjell kanske sett något därom i Lövstas arkiv?
Johan II kan rimligen inte vara son till släktens äldste, räckaren Jean le Brun i Österby Bruk, han som dog i Hillebola 1645.
Man skulle bra gärna ha velat få namnen på de fyra barn näst intill vuxen ålder,som räckaren Jean le Bruns hustru Katlin hade med sig vid ankomsten till Sverige våren 1630. Om Johan I fanns med i den skaran, var han allt bra gammal vid tinget i Lövsta 1678! Fanns det kanske rentav en länk mellan räckaren och Johan I ? Det här är ju bara spekulationer utan värde och utan bevis.
Skulle det kunna finnas sådana i räckarens hemstad Liège? En fantastisk och helt osannolik tanke naturligtvis.
Det tråkiga ur släktföreningens synvinkel med allt detta är ju att vi ingenstans får klarhet i om Lorentz Jansson, som har påståtts, var son till Johan II och Ingrid Olofsdotter och om han , som också har påståtts, hade bröderna Anders, Olof och Per Johansson. Här finns bara en mtll. 1712 för Öhns Bruk och Hyttön med dessa namn upp-
tagna. Lite för magert!!! Mtll. innehåller sällan några genealogiska data.
Det enda spännande i sammanhanget är, enligt min mening, att uppgifterna kring Johan le Brun i  
tab.9 i boken om Vallonsläkter under 1600-talet förefaller gälla fler än en person. Och det kan ju alltid stimulera till funderingar. Med risk för att bli jämförd med Don Quixote i hans vildsinta fäktande mot inbillade riddare på den spanska mesetan!
Med vänlig hälsning
Lars Öbrink

1999-12-19, 10:21
Svar #23

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Jag biträder i stort din analys av de första generationerna Jean le Brun i Sverige. Några kommentarer har jag. De två sista raderna i bokens tabell 9 har jag nu strukit, efter att jag funnit vigseluppgiften från Högbo bruk 1681. Det förefaller nu troligast att det är Johan II som finns i Älvkarleby från 1682. Hans första hustru Karin Johansdotter dör i Älvkarleby 1694, vilket också passar in på hans omgifte med Ingrid Olofsdotter 1696.
Du refererar på ett ställe i senaste inlägg till en tom kolumn i mtl och drar slutsatsen att husfadern har dött. Att en person saknas i mtl kan dock även bero på att vederbörande passerat övre gränsen för mantalsplikt (normalt 64 år) och därför inte längre är skattskyldig.
Jag tror inte att du skall räkna med att hitta speciellt mycket information på arkiv i Liège. Ett mycket bättre sätt att skapa klarhet i släktrelationer är att läsa svenska domböcker. Protokollen från Örbyhus häradsrätt (som omfattar Älvkarleby) under perioden 1682-1740 kan säkert ge många upplysningar om denne Jean le Brun och hans familj.
 
Hälsningar Kjell

1999-12-28, 23:13
Svar #24

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
le Brun forskare !
 
Jag har en anmoder vid namn Margareta le Broun bg 1732-07-30 på Ön i Älvkarleby (88 år gammal), änka efter en Mårten Pouse samt moder till Mårten Pouse f 1675 i Österlövsta (hfl), död 1745 på Öns bruk i samma sn. Har ni någon koll på vilka som var hennes föräldrar ?
 
Stefan Jernberg, karlstad.

2000-03-20, 14:46
Svar #25

Lars Öbrink

Hej!
Åter för ett ögonblick till Jean le Brun och frågan om släkten Öbrinks ursprung. Jag har, utan resultat, prövat några nedslag i skiftande mtrl.: Spridda räkenskaper 1667-1739 för Älvkarleö bruk i Stora Ensos arkiv i Falun, Bouppteckningar för den aktuella perioden i Landskontorets arkiv ULA i Uppsala, kyrkligt mtrl. för samma period från de församlingar, där de påstådda släktingarna ska ha levat, Torsåker och Valbo i Gävleborgs län. Men,som sagt, utan resultat. Av mina kontakter med Kjell Lindblom och stödd på det mtrl. som jag nu förfogar över tror jag mig säkert veta följande: Under 1600-talet fanns tre Johan/Jean/ le Brun: A. Räckaren Jean le Brun, död 1645 i Hillebola. Han var gift med Katlin, som vid sin ankomst till Sverige hade med sig fyra barn i vuxen ålder. B. Hammarsmeden Johan le Brun /här kallad Johan I/död i Älvkarleby c:a 1682. Han var gift med N.N. död 1677 i Åkerby. 1678 stämdes han till tinget i Lövsta av Marija Larsdotter för att vara far till hennes barn. C. Mästersmältaren Johan le Brun vid Öhns bruk/här kallad Johan II/ född c:a 1650, död någon gång kring 1712 eller strax därefter. Han var gift 1o 1681 med Karin Johansdotter död 1694 och 2o 1696 med Ingrid Olofsdotter död 1740. Med henne hade han bevisligen sonen Pierre Brun född 1698 död 1749 /Älvkarleby hfl.1736-1744 pag.25/. Lorentz Jansson, anfader till så många Öbrinkare, född 1676 och död 1737, hade nio barn, födda åren 1701 till 1723. Nu råkar jag veta, att min kusin Olof Öbrink i Norrtälje, föreningens tidigar sekr. har tagit kontakt med Kjell Lindblom i ärendet, vilket gläder mig mycket!!! Jag tycker då, att det kan vara lämpligt att citera några rader ur ett brev, som jag i dec. 1999 tillställde ledamöterna i föreningens styrelse jämte en avskrift av den tidigare diskussionen i Rötter: Jag menar, att vi måste vara realister och se fakta i ögonen. Det finns inga riktiga belägg för att Lorentz Jansson och Anders, Olof och Per , alla med efternamnet Johansson, skulle vara bröder och inte heller för att deras föräldrar skulle vara mästersmältaren Johan le Brun och hans hustru Ingrid Olofsdotter. Däremot är det helt säkert att Pierre Brun är deras son. Men som Ni ser av diskussionen i Nättidningen Rötter fanns det fler Johan le Brun vid den här tiden och där tycker jag, att Kjell Lindbloms svar till mig 19 dec. 1999 öppnar för rätt intressanta möjligheter. Den här aktuelle Johan II tycks ha varit gift ett par gånger, först 1681 med Karin Johansdotter, död 1694, och sedan en andra gång 1696 med Ingrid Olofsdotter, död 1740. Deras son var, som sagt, ovannämnde Pierre/Per/. Kjell Lindblom säger i sitt svar till mig, att denne Johan II troligast fanns i Älvkarleby från 1682 med hustru och flera barn. Man kan naturligtvis tänka sig, att i den barnaskaran ingick de påstådda bröderna Anders, Olof och Per Johansson. Deras mor skulle då vara Karin Johansdotter och de skulle vara halvbröder till Pierre. Födelseåren för deras barn omöjliggör inte ett sådant antagande. Men bevis saknas!! Och ,framför allt, vad blir det då av Lorentz Jansson? Eftersom han bevisligen föddes 1676 och dog 1737 61 år gammal/Älvkarleby dödbok CI:1 1736-1759/ bör modern ha varit N.N. död 1677 i Åkerby, om han nu var son till Johan I. Kanske kan han ha varit det barn, som Marija Larsdotter vid tinget i Lövsta påstod sig ha med Johan I, men det är föga sannolikt. I vilket fall som helst var han inte bror till Anders, Olof och Per Johansson, utan möjligen farbror eller halvfarbror, om nu dessa verkligen var bröder och i den egenskapen söner till Johan II. Längre kan jag inte gå i detta ytterst hypotetiska resonemang! Ja, frågorna och funderingarna hopar sig och man hamnar lätt i hypotesernas bottenlösa och minst sagt livsfarliga träsk. Det blir lite för dramatiskt.  Det här var vad jag ville ha sagt och det finns gränser mellan historia och dikt över vilka jag absolut inte vill gå. Här är det nog snubblande nära! Det för inte diskussionen på något sätt framåt, det vet jag, men jag kan åtminstone få avsluta med att dra fram och med en viss travestering översätta ett pålitligt gammalt romarcitat: Dixi et salvavi animam meam, uttytt: jag har åtminstone fått skriva av mig och kanske kan känna lite sinneslugn.
Tack för mig! Med vänlig hälsning!  
Lars Öbrink

2000-06-21, 23:55
Svar #26

Utloggad Dalila Sakal

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 12:14
    • Visa profil
Hej! Jag söker efter Bonnevier i skåne.
Är det någon som kan hjälpa mig (nybörjare)
Svar till Calimas@swipnet.se

2000-11-17, 16:56
Svar #27

Lars Öbrink

Hej igen!
Jag återvänder för ett ögonblick till namnet le Brun. Inte för att egentligen söka sambandet  med Öbrink. På den punkten saknas konkreta belägg- ett nog så ovedersägligt faktum. Men hur förklara namnet Öbrink? En teori, som valsar runt går ut på att namnet skulle komma av att släktens medlemmar en gång förekom på Ohns Bruk i Älvkarleby på den ö, som med branta brinkar stupar rakt ner i älven.Jag tror inte riktigt på den teorien. Den är en efterhandskonstruktion på fri hand.
Om namnet le Brun kan man läsa i Kjell Lindbloms stora bok om Vallonsläkter s. 105: Släkten le Brun förekommer i en del olika namnformer i Sverige, t.ex. Berno, Bernard, någon gång även Lambert och Lebring. Släktsambandet mellan nedanstående individer är synnerligen ofullständigt.
Själv har jag bland mina anteckningar ett par namn i Älvkarlebys vigselböcker 1760-1801 C:2, som väcker mitt intresse. 1798 16/11 gifter sig en pråmkarl Lars Larsson Löfbrink med Helena Wahlström från Östanå och 1815 10/11 gifter sig bonden Jöns Larsson i Östanå med  bondedtr. Greta Löfbrink ibidem. Frågor om namns och ords härkomst ska man hantera mycket försiktigt, men ljudlikheten finns ju faktiskt här. Därför vore det mycket  spännande, om någon bland nättidningens läsare hade uppgifter och data kring dessa namn, Lebring och inte minst Löfbrink.  
Med vänlig hälsning   Lars Öbrink

2000-11-24, 13:25
Svar #28

Åke Lindström

Hej!
Enligt en ärvd släktforskning jag har tagit över, så sker ett giftermål 18/11 1753 mellan bruksbokhållaren Anders Kempe och Ingrid le Broun. Möjligen sker detta i Hökhuvud(C). Jag undrar om någon känner till mer om denna Ingrid.
Mvh/ÅkeLm

2000-11-24, 23:53
Svar #29

Peter Funke (Fun)

Ref. till Fredrik Derefeldts uppgifter från den 6 oktober 1999 så kan jag komplettera med några uppgifter angående Sven Jönsson Brun som jag fått tidigare från Sven Myhl. Jag lägger dock dessa under smedsläkten Brun, då ju inget samband med vallonsläkten hittills har kunnat konstateras.
Vill bara här nämna att Sven Jönsson Brun enl. SM är son till en Jöns Svensson o.h.h. Maria Persdotter. En märklig detalj är att SJB:s hustru Margareta Olofsdotter i sin tur är dotter till en Olof Brun, f. 1679 (källa som ovan).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna