ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Köhler  (läst 11731 gånger)

2008-08-14, 20:40
läst 11731 gånger

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 21:50
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej
 
Fadern var Valentin Jönsson Köhler f.1722-04-21 Lotorp, Risinge sn
d.1789-02-15 Lotorp, Risinge sn
Hammarsmedsmästare Lotorp
 
Modern var Brita Johansdotter f.1721 d.1785-05-26 Lotorp, Risinge sn
 
Gift 1745-10-20 i Risinge sn
 
Källa: Smedskivan 3
 
Vänligen
Lars

2008-08-15, 00:25
Svar #1

Utloggad Richard Dilkestad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2023-11-12, 01:53
    • Visa profil
Tack Lars!
 
Jag hittade en fortsättning på detta spår för den som är intresserad:
http://home.swipnet.se/~w-60081/Antavla238.htm

2008-09-07, 15:03
Svar #2

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Hej alla Köhler-forskare!
 
Vad jag sett de senaste åren slutar alla Köhler-antavlor med Valentin Valentinsson Köhler, hammarsmedsmästare i Hällestad (E), och död där 1668. Min undrar är om han är den ursprunglige stamfadern för alla Köhler i Sverige? Om inte, så vilken/vilka andra Köhler kan i så fall vara aktuella?
 
Dessutom undrar jag om det verkligen är så illa att det inte finns några fler uppgifter el forskning kring hans ursprung?
 
Tror att det finns många som undrar!
 
Mvh / Pelle

2008-09-13, 01:53
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag rekommenderar att du kontrollerar det som står om Köhler i Svenska
Smedsläkter. Där framgår att det fanns smeder Köhler redan tidigare i
Sverige. Speciellt en Hans Köhler. Han hade alltså ett passande förnamn
för att passa in i samma släkt.
 
Men hur han och ovan nämnda Valentin i så fall hänger ihop är ännu okänt.
Ulf Berggren

2008-09-14, 23:17
Svar #4

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 19:12
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Får väl göra det. Det verkar ju tyvärr som att det inte finns några fler kända uppgifter om V.V.Köhler, och hans ursprung!
Beträffande din hänvisning till Hans Köhler - hittar inte ngn sådan passande på Smedskivan 4, men det kanske finns på 5:an?
 
Mvh / Pelle

2008-09-20, 19:39
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nej, den tidigaste Hans Köhler finns inte heller med på 5:an.
Antagligen har han inte lagts in eftersom han bara finns med i
inledningen till släktutredningen, inte i själva familjetabellerna.
Ulf Berggren

2009-09-15, 18:46
Svar #6

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Farfarsfar sökes!
 
Min farfar var ett s k oäkta barn, och den översta åttondelen av min antavla fylls därför av tomma rutor. Nu har jag emellertid hittat en liten ledtråd.  
 
I en sen husförhörslängd från Harg, där min farfar under ett par år i sin ungdom var dräng, upptäckte jag att han samma dag som hans mor avled i lungsot begärde att få byta det efternamn som han fått genom sin styvfar och istället kalla sig Köhler. Samtidigt begärde han attest att flytta tillbaka till Börstil, där han sedan de tidiga ungdomsåren bott med sin mor, styvfar och (halv-)syskon. I hfl för Börstil skrevs han också in med efternamnet Köhler, men inom ungefär ett år tycks namnet åter ha blivit struket och han har återtagit sin styvfars släktnamn.  
 
Med tanke på tidpunkten har jag mycket svårt att tänka mig någon annan orsak till namnbytet än att min farfarsmor på sin dödsbädd avslöjat för honom vem som var hans far. Att han sedan ändå valde att återgå till sitt tidigare efternamn kan ju ha många olika förklaringar, och det lönar sig knappast att ens spekulera.
 
Min  farfar föddes i Forsmark i mitten av maj 1873, och konceptionen bör om jag inte har räknat fel ha ägt rum i början av augusti 1872. Vid den tiden tjänade min farfarsmor piga hos ”djurläkaren” i Forsmark, Johan Petter Pettersson. Senare på året flyttade hon hem till sin mamma i Johannisfors, där hon sedan bodde tills hon 1881 gifte sig med den som sålunda blev min farfars styvfar.
 
Jag har förstås - både två och tre gånger - gått igenom husförhörslängden för Forsmark vid den aktuella tiden, utan att finna någon med namnet Köhler. Och enligt folkräkningen 1880 förefaller det då inte ha funnits en enda person i hela Uppland med namnet Köhler. Om min farfarsfar verkligen hette så, verkar det alltså som om han varit på tillfälligt besök i Forsmark i augusti 1872. Och om han vid den tiden bodde i någon närbelägen församling, så har han antingen flyttat därifrån eller dött under tiden fram till 1880.  
 
Om han var en tillfällig besökare, kan det t ex vara en gäst hos familjen af Ugglas i herrgården eller i något annat hushåll i socknen. Om någon har tillgång till brev eller dagböcker som innehåller skildringar av sällskapslivet i Forsmark, så kanske en gäst vid namn Köhler kan vara nämnd där.  
 
Det kan också vara t ex en handelsresande som mer eller mindre regelbundet besökte Forsmark och närbelägna orter. I Nora fanns vid den aktuella tiden en handelsresande vid namn Victor Köhler, men jag vet ingenting om vad han sålde eller vilka resrutter han hade.
 
Jag söker alltså uppgifter om en man vid namn Köhler som befann sig i Forsmark i början av augusti 1872, och jag tar tacksamt emot alla tips och idéer.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2009-10-26, 11:38
Svar #7

Utloggad Gunnar Källblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-10-30, 12:49
    • Visa profil
Irene Ehmer
Maritha Berglund
Mer om familjen Jakob Köhler o.h.h. Anna Rockström hittar ni på www.vallon.se, Och så på Startsidan/ Forum/ Vallonsläkter/ Köhler: http://www.vallon.se/discus/messages/11/533.html?1234900472  
Gunnar Källblom

2009-11-27, 18:52
Svar #8

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Farfarsfar sökes, del 2
 
Som framgår av min fråga ovan (2009-09-15) har jag anledning att tro att min i övrigt okände farfarsfar hette Köhler.  
 
Min farfar föddes som ”oäkta” barn på försommaren 1873 i Forsmark, och jag söker alltså uppgifter om en person vid namn Köhler som vistades vid eller tillfälligt besökte Forsmarks bruk eller trakten däromkring i augusti 1872. Någon i Forsmark fast bosatt Köhler har jag inte kunnat återfinna i husförhörslängden för 1871-1875, och enligt folkräkningen 1880 tycks det då inte ha funnits någon Köhler i hela Uppland.  
 
Tyvärr finns inte motsvarande register för folkräkningen 1870 tillgängligt ännu, men jag har ändå lyckats hitta några möjliga kandidater,  som omkring denna tid varit bosatta - inte i Forsmark precis, men i varje fall i Uppland.
 
En av dem, handelsbetjänten (eller handelsbokhållaren) Frans Oskar Köhler i Uppsala, kan avskrivas direkt eftersom han avled redan 1867. Jag har inte lyckats utröna var han kom ifrån och om han eventuellt hade några släktingar med samma efternamn, så han kan kanske ändå vara en intressant ledtråd.
 
På Kvarnbo gård i Läby väster om Uppsala fanns sedan 1865 arrendatorn Knut Arvid von Köhler, f 1826. Han hade en tolv år yngre hustru, och parets förstfödda barn, dottern Hilda Dorothea Maria, dog vid mindre än ett års ålder i slutet av juli 1872. Nästa barn, Magdalena Fredrica Alexandra, föddes i juni 1873. Att han skulle ha rest till Forsmark och gjort en piga  med barn i augusti 1872, verkar inte särskilt sannolikt.
 
Något närmare Forsmark, vid Ortala bruk i Väddö församling fanns vid samma tid manufaktursmeden Per Adolf Köhler, f 1838 i Västra Vingåker. Han hade kommit till Ortala 1863 och gifte sig 1866 med en flicka från Ununge. Paret fick två söner, 1866 och 1871, och när den yngste sonen var fem år gammal, dog fadern genom drunkning. Kanske kan man bakom dessa magra fakta ana ett olyckligt äktenskap? Men hade han som smed i Ortala överhuvudtaget några möjligheter att resa till Forsmark, och i så fall av vilken anledning? Kan det ha funnits några förbindelser mellan bruken i Forsmark och Ortala som skulle kunna förklara en sådan resa?
 
Betydligt lättare att resa omkring i Uppland vid den här tiden var det säkert för studenterna vid Uppsala universitet, särskilt under sommarmånaderna. De var nog vanligen skrivna på sina hemorter och räknas därför inte som Uppsalabor i folkräkningarna. Jag har gått igenom universitetskatalogerna för 1871-1874 och kan konstatera att namnet Köhler även där är mycket sällsynt. Under dessa år finns bara en: Oscar Eugene Köhler, f 1851 i Hölö, som enligt uppgift påbörjade sina akademiska studier 1869 och tog sin fil kand tio år senare. Han bosatte sig senare i Strängnäs där han blev adjunkt vid läroverket.  
 
Några indikationer på att Eugene (hans tilltalsnamn) någonsin besökte Forsmark har jag inte, men av de hittills nämnda är han av flera skäl den mest troliga kandidaten. Han var i ungefär samma ålder som min farfarsmor, och hade säkert praktiska och ekonomiska möjligheter att resa till Forsmark. Hans familjebakgrund - som son till slottskamreraren vid Tullgarn Ludvig Köhler och Carolina Wilhelmina von Post - gör det rent av möjligt att han vid något tillfälle kan ha varit gäst hos familjen af Ugglas på Forsmarks herrgård.  
 
Några mer eller mindre möjliga kandidater har jag alltså hittat, och jag tar tacksamt emot alla upplysningar jag kan få om dessa - men även om andra personer vid namn Köhler som har eller kan ha vistats i Forsmark i augusti 1872.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2009-12-05, 01:25
Svar #9

Utloggad Jeanette Hedman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2017-02-04, 06:41
    • Visa profil
(V.V Köhlers ättling)Jakob Hansson Köhlers (f.1660?) hustru, Nilsdotter Wetterström Katarina. Född 1657. Död 1720-03-13 i Hällestad. ca 63 år. Föräldrar: Wetterström, Nils.
 
Var kommer denna Katarina från? Någon som vet någonting om henne och hennes far?
Vet inte om jag är på rätt ställe då hon är ingift i Köhler, men tänkte chansa.
 
Mvh // Jeanette Hedman

2009-12-05, 12:04
Svar #10

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Jeanette!
Smedskivans noteringar om Katarina Wetterström ser du på bilden;

2010-01-14, 22:35
Svar #11

Utloggad Inge Adolfsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-10-20, 21:53
    • Visa profil
Hej
 
Är det någon som kan hjälpa mig att finna föräldrarna till Anna Sofia Köhler född 1814-03-28 i Askersund död 1892-02-17
Var gift med Carl Gustav Lilja född 1808-03-03 i Kristberg Död 1859-11-20. Paret fick 7 barn och alla födda i Kristberg
och i alla HFL så hänvisar man att Anna Sofia är född i Askersund bl.a. i Kristberg AI:21:sid.72. men efter sökningar i
Askersunds böcker går det ej att finna henne.
Anna Sofia Köhler är min farfars mormor.
Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att finna Anna Sofias föräldrar och var dom bodde och verkade.
 
M.v.h.
Inge Adolfsson

2010-01-15, 13:45
Svar #12

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Inge!
 
Enligt ett släktträd i DISBYT föddes hon i Skeppsås församling, där födelsenotisen kan återfinnas i C:2, s 377. Föräldrarna uppges vara mjölnaren Johan Köhler och Anna Catarina Nyström.
 
Du har väl möjligen inte någon Köhler som kan ha vistats i Forsmark i augusti 1872?
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2010-01-15, 13:55
Svar #13

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det är rätt Anna Sophia som Hans Olof hänvisar till. Det går att följa henne bakåt i HFL Kristberg till 1821-25 års volym. Hon bor då i Hållingstorp hos sina morbröder, tillsammans med sin bror Adolf - född 1811. I HFL AI:7 sid 92 (1811) finns föräldrarna med sonen Adolf i Hållingstorp. De anges då utflyttade till Askersund.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-01-16, 13:03
Svar #14

Utloggad Inge Adolfsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2011-10-20, 21:53
    • Visa profil
Tack, Hans Olof och Sven-Ove
Det ska bli intressant att följa denna gren.
Nej, Hans Olof detta är den första med namnet Köhler som jag har stött på,
men möjligen att det kan finnas någon av hennes släktingar.Återkommer om jag hittar någon.
Man kan ju undra varför man skrivit Askersund i HFL i Kristberg hela tiden?
 
M.v.h.
Inge

2010-03-27, 16:11
Svar #15

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Detta ligger också under Qvarfordt.
 
Peter Eliasson Qvarfordt, född 1721 i Asker gifter 1743 med Elisabet Larsdotter vars födelse uppges till ca. 1725. Nu undrar jag om inte denna kvinna är densamme som Elisabet, född 1726-07-04 i Vånga, dotter till Lars Sakariasson Köhler och Ingrid Karlsdotter? Vi är några som har diskuterat detta men dessvärre så är det svårt att kontrollera detta när man forskar på distans och förlitar sig på det som man kan hitta på nätet typ Genline och AD.  
 
Finns det någon som har hittat belägg att det skulle kunna vara så som vi tror.  
Båda bör har varit samtida vid Börjö/Risinge.  
 
En hypotes men det verkar trots allt som om detta skulle kunna stämma.  
 
/Thomas

2010-04-12, 22:48
Svar #16

Utloggad Anders Köhler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 19:12
    • Visa profil
    • www.kohlersgts.com
Mitt namn är Anders Köhler.
Den 19 april 2000 skrev jag om att smedsläkten Köhler kunde ha en adlig bakgrund. Det jag fick som kommentar till mina påstående var att det kunde vara på det viset att någon person hade kommit upp sig och ville vara lite finare och därmed ville försköna sin släkthistoria. Nu har jag svaret på den historia som har berättats i min gren av släkten. Det var inte så att någon hade kommit upp sig utan det var så att modern till vice pastorn och komministern i Hällestad Östergötland Anders Köhler född 1747 död 1813 Margareta Litzing ruvar på svaret. Det visade sig att Margareta Litzings mormors mormors mormors mor var Constantia Eriksdotter Vasa dotter till Erik XIV och Agda Persdotter. Constantia fostrades upp av kungafamiljen och fick en hel del gårdar av sin farbror hertig Karl senare kung Karl IX och och av sin kusin Sigismund Svensk Polsk kung då hon gifte sig med adelsmannen Frankelin. Constantia var inte någon person som var utestängd från sin släkt utan en av dem. Hon var bland annat kusin med Gustaf II Adolf. Det är dessa personer som det har talats om i släkten och inget annat. Det kan nämnas att min förfader kronolänsmannen i Finspånga län Carl Anders Köhler född 1797 död 1856 hade en dotter med namnet Constantia som mellan namn. Därmed är det barnen till mäster Christian Köhler och Margareta Litzing som bär på detta arv så som forskningen ser ut idag. Constantia ägde bland annat Odensfors säteri i Vreta kloster socken, där hon förövrigt avled. Margareta Litzings släkt hade bott samma område sedan Constantias tid och dessutom blev Constantia så gammal att hon möjligheten att träffa sina barnbarns barn detta har säkert hjälpt till att bevara släktarvet och dessutom lyckades familjen att hålla sig kvar i de lite högre stånden. Även om de inte hörde till de mest privilegierade Så påståendet att det var någon som ville göra en förskönad släkthistoria stämde inte däremot kan man kanske säga att det motsatta var fallet.
.
 
(Meddelandet ändrat av Anders56 2010-04-13 19:12)

2010-09-04, 21:21
Svar #17

Utloggad Christian Grek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2015-09-09, 13:41
    • Visa profil
Hej söker!!
 
Beata Lisa Köhler f. Juillinge 1780 20/12  
 
Enligt Yxnerums (husförhöslängd A1/1 1816-1829 s. 106) så är hon gift med mestersvenen Anders Wredberg i Borkhults bruk  
 
Någon som känner till något om henne föräldrar osv.  
 
hälsningar Christian

2010-09-04, 22:45
Svar #18

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hon var född i Qvillinge (E). Stavas numera Kvillinge.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-09-05, 00:29
Svar #19

Utloggad Christian Grek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2015-09-09, 13:41
    • Visa profil
Tack Sven-Ove  
 
det var som jag trodde att det skulle vara kvillinge  
 
nu kan jag forstätta leta om hennes anor.

2010-09-05, 16:06
Svar #20

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Christian,
Det finns flera Köhler i Yxnerum vid samma tid. Notera och kolla dessa också, antagligen är de nära släkt.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2010-09-11, 16:13
Svar #21

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Christian!
 
Hon finns med på Smedskivan 6 (fast födelsedatumet verkar vara 29/12).
Där finns också åtskilliga av hennes förfäder eftersom fadern, Karl Köhler,
härstammar från ett antal smedsläkter. Bland annat Bergholtz, Köhler och Schult.
Från honom finsn det anor bakåt mellan 3 till 6 generationer på skivan.
 
Anders Wredbergs anor har du kanske redan? Han är också en Köhler-ättling.
Ulf Berggren

2010-11-14, 15:47
Svar #22

Utloggad Ellbjörg Jonassen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2012-10-02, 20:25
    • Visa profil
Fallentin eler Vallentin Vallentinsson född 1641 ca flyttade till nordnorge ca1665.
Någon som vet något om hans anor?
 
Detta inlägg flyttades den 17 november 2010 från Östergötland, Efterlysningar, Hammarsmeden Fallentin Vallentinsson Köhler i Hällestad.
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2010-11-19, 00:29
Svar #23

Utloggad Jonas Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 14:02
    • Visa profil
Jag har kommit i kontakt med Köhler genom att jag nyligen hjälpt Olivier Lisein med ursprunget till ovan efterfrågade Hans Kristoffer Köhler g.m. Ulrika Maria Giertz. Jag har inte lyckats knyta pappan till smedsläkten Köhler, men tror att han hör dit.
 
H.K.K. föddes 2/10 1759 i Karlskrona (Tyska) som ende son till kopparslagarmästaren Johan VALENTIN Köhler och Anna Sabina Winckler (de hade f.ö. 6 döttrar). Den 20/11 1789 vigs han i Lund (M) med Ulrika Maria Giertz, född där 10/4 1761, dotter till skräddaren Bengt Johan Giertz och Maria Elisabet Hoffman. Bland inflyttningarna dit hittades ett attest daterat Helsingborg 25/11 1788 som nämner att han varit där något över ett år. Enligt mantalslängderna hade han då varit gesäll hos kopparslagare Berings änka på nr 83. När han 1788 begick nattvarden, noterades att han haft Sedel fr: C:Cron Julio 86. Vid vigseln kallas han knappmakare och borgare. De får flera barn i Lund under 1790-talet. 1815 bor hans hustru själv med dottern (f. 1803 i Rostock) i Krafts rote n:r 30 med noteringen att Mannen Knappm. Köhler har flera år vistats utom församlingen; man vet ej hvar. 1821 kallas hon änka. Hon dör 25/1 1825.
 
Johan Valentin Köhler, kallas vid flera tillfällen bara Valentin. Han vigdes med A.S.W. 11/02 1757 i Karlskrona Tyska. Var från senast 1758 bosatt på Wittusgatan (3:e kv, n:r 79). Vann burskap som kopparslagare 22/11 1759. Han dör 15/9 1778. Det är lite kladdigt över sista siffran i hans ålder, men det börjar med 5, så han lär vara född mellan 1719-28. Det är väl nästan omöjligt att han inte tillhör smedsläkten med det namnet. Utifrån sonens namn och då hans svärfar hette Kristoffer, har jag spekulerat i om hans pappa kunde hetat Hans. På Peter Hultgrens hemsida [http://home.swipnet.se/~w-60081/Person696.htm] finns en Hans Valentinsson Köhler född 30/5 1696 i Hällestad (E), utan närmare levnadsbeskrivning.
 
I sökandet fann jag Kristian Köhler född 16/4 1739 i Vadstena (son till garvaren Johan Köhler och Katarina Hjoberg) som boende i Simrishamn. Enligt husförhör kom han 1764 från Karlskrona och blev gesäll hos änkan efter garvaren Lars Wallberg på nr 83. Den 9/4 1765 vigs han med samma änka Johanna Rudolph, som uppges vara född 1728 i Tranås. (Hon, maken och en Anders Rudolf hade kommit 1756 från Ystad och startat upp garveriet). Johanna dog 20/3 1807 och Christian 3/1 1816. De fick inga barn döpta i Simrishamn.
 
Hoppas det kommer någon till glädje.
 
Bästa hälsningar,
Jonas

2010-11-19, 17:46
Svar #24

Utloggad Sandra Albertus

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-10-12, 20:59
    • Visa profil
Hej Jonas,
 
finns det någon dotter som heter Ingrid Christina?
Mvh
Sandra

2010-11-19, 23:10
Svar #25

Utloggad Jonas Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 14:02
    • Visa profil
Hej Sandra,
 
Inte som jag har hittat. Tyvärr.

2010-11-20, 22:24
Svar #26

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ellbjörg!
 
Detta låter som stamfaderns son. Hur säker är du på födelseåret? Är han gift? Följde barnen med?
Valentin Valentinsson Köhler finns i Hällestad till ca 1665 med hustrun Margareta
Henriksdotter, så han skulle passa in tidsmässigt, men är gift redan 1656 så
ca 1635 bör han vara född snarare än 1641.
 
I så fall heter föräldrarna
Valentin Valentinsson Köhler ( -1668) och Elisabet Nilsdotter ( -1679).
 
(Meddelandet ändrat av ulfb 2010-11-20 22:26)
Ulf Berggren

2010-11-21, 19:35
Svar #27

Utloggad Ellbjörg Jonassen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2012-10-02, 20:25
    • Visa profil
Hej Ulf.
Tusen tack för de upplysningarna.
Men jag är rädd att jag skrev fel förnamn i min efterlysning,ty så många i släkten bar namnet Falentin, eller Valentin.
Den Valentinssom som kom vandrande till Norge ca. 1665 hade till förnamn JÖRGEN född 1641-1701, kan han fortfarande vara stamfaderns son? Han hade inga barn eller fru med sig, utan gifte sig med en Hanna ? från Gafvlen,   (I dag kallad Gaveln) Andöya, Norge. De fick två söner: Fallentin eller Vallentin född 1683-1744 och Lars Jörgen född 1687- ?. Vet ej mera om honom
Sedan hette barnen Fallentin,Jörgen och Iver ner genom generationerna fram til min morfarsmor Emilie 1866-1946. Om han stammar från denna Valentin och Elisabet och om någon vill ha hans Norska släkt så har jag en bra dokumentation på denna.
Hälsningar från Ellbjörg Jonassen

2010-11-26, 10:45
Svar #28

Utloggad Jonas Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 14:02
    • Visa profil
Hej igen,
 
Enligt matrikel blev en kopparslagare Hans Köhler borgare i Karlskrona 16/6 1724. De är säkerligen kopparslagaren Johan Valentin Köhlers far. Har inte hittat källor on-line som gjort det möjligt att komma vidare. Han förekommer inte vid vare sig dop eller vigslar. Men han fanns i alla fall :-)
 
Bästa hälsningar,
Jonas

2010-11-27, 15:53
Svar #29

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Intressant! Kopparslagaren Hans skulle ju kunna vara identisk med Valentin
Hansson Köhlers son Hans f 1696, utan känt vidare öde.
 
Ellbjörg!
Tyvärr finns ingen känd Köhler med det namnet.
Ulf Berggren

2011-03-06, 17:21
Svar #30

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Jag har följt diskussionerna om släkten Köhler i anbytarforumet, och skrev ut en tråd från ett äldre inlägg (från 2001)där en av mina anmödrar figurerar - Brita Andersdotter Köhler, född 1728 men jag vet inte vilka som är hennes föräldrar. Detta har jag försökt få reda på utan att lyckas. I den utskrivna gamla tråden dök hon i alla fall upp, men det finns tydligen två varianter. Hon kan vara dotter till en hammarsmed Anders Fransson och hustrun Greta Petersdotter Orling. Den andra varianten är att Britas far var någon ättling till en smed som hette Köhler. Har ni, som jag vet har samma kvinna i era anor, kommit nånvart ännu beträffande denna fråga?? Det enda jag säkert vet är att Brita var gift med en mjölnare i Öbokvarn, Tjällmo 1746-10-12. Denne hette Johan Johansson Molin, född 1725-01-23 och död 1801-02-23. Han  är min mf mm mf.

2011-03-08, 09:27
Svar #31

Utloggad Kjell Quarfot

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2014-02-02, 07:34
    • Visa profil
Siv!
På smedskivan finns det en Brita Katarina Andersdotter född 1728-09-13 i Kyrkbyn, Hällestad. Fadern var Anders Fransson född 1797-07-16 i Hällestad och modern Margareta Petersdotter Ohrling född 1708-07-26. Skulle det vara rätt Brita så har du intressant släkt längre tillbaka på faderns sida, t ex den kända prästsläkten Kolmodin.
Kjell Quarfot

2011-03-08, 11:21
Svar #32

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Tack snälla Kjell!
Jag har försökt gneta mig fram i de digitala kyrkböckerna och har med ledning av vad jag där sett, också misstänkt att fadern heter Anders Fransson, och inte någon Köhler. Någon smedskiva har jag inte tillgång till, men står hon där också och med denne fader, så är det ju genast mer trovärdigt. Nu får jag försöka komma bakåt och se hur det står till med den där prästen. Problemet är ju att det blir så svårt att få fram några uppgifter från kyrkböckerna när det blir bortåt 1600-talet...även tidigare kan det finnas luckor. Men tusen tack för detta!

2011-03-08, 15:39
Svar #33

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Siv!
 
Det finns en del information angående Brita Catharina Andersdotter här på forumet sedan tidigare. Titta här under rubriken Köhler 2000-11-08, Gert Påhlssons inlägg och mars 2007 under rubrik Tjällmo, Vincent Eldefors.
 
Anders Fransson är bror till min makes ana Jonas Fransson f ca 1684 Svennevad, d 1757-01-02 Högsfall, Hällestad. Hammarsmedsmästersven. Deras föräldrar är hammarsmeden och åldermannen Frans Magnusson f ca 1660 Godegård, d 1715-07-27 Folkströmmens bruk, Hällestad och Catharina Johansdotter Schult f ca 1663 Haddebo bruk, Svennevad, d 1717-10.. Folkströmmens bruk, Hällestad. Gifta 1682-10-15 Svennevad.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2011-03-08, 16:08
Svar #34

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Tack snälla Britt-Marie!
Man blir lätt nedslagen av att inte lyckas hitta något i kyrkböckerna, därför blir man desto gladare när någon kan hjälpa en på traven!
Men när man kommer så här långt bakåt är det nästan omöjligt att få någon hjälp av kyrkböcker! Hur har ni fått tag på dessa uppgifter? Måste man resa land och rike runt nu liksom fordom, för att hitta igen några äldre uppgifter?
Tack återigen för det jag fick veta av dig!

2011-03-08, 17:18
Svar #35

Utloggad Kjell Quarfot

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2014-02-02, 07:34
    • Visa profil
Siv!
Du hittar mycket om smeder på Smedskivan som du kan köpa från Föreningen för smedsläktsforskning. Inte så dyr och du har 180 000 namn, bl a din Anders Fransson och hans släkt.
Kjell

2011-03-09, 10:32
Svar #36

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Ja, jag har redan bestämt mig för att köpa smedskivan! Tills vidare har jag försökt gräva mig vidare på Internet, och kom då på en mängd uppgifter någon lagt in, bl a en ansedel för Anders Fransson, med flera generationer bakåt i tiden. Där kan man också se den tidigare nämnda Brita Kolmodin; Anders´mormor, dyka upp! Genom att fortsätta söka på namn hamnade jag sedan på Anarkiv, Smeder. Där fanns vissa avvikelser från ansedeln jag först tittade på och skrev ut. Brita Kolmodin var gift med Johan Henriksson Schult 1665, och på ansedeln stod Elisabeth Persdotter död 1673 som mor till honom. I Anarkivs uppgifter stod Margareta Herfvesdotter, och hon skulle varit vigd 1640 med Henrik Hansson Schult, född i Tyskland 1615!. I Anarkivs uppgifter stod det ingenting om att han skulle vara född i Tyskland.
Inte heller påstods det att dennes fader, Hans Schult, skulle vara född där.  
På något sätt verkar Anarkivs uppgifter mer trovärdiga, eller är det bara vad jag inbillar mig? Säkert är, att som ni ofta påpekat i detta forum, man får ta uppgifter som finns på nätet med en nypa salt. Kanske dom inte alltid är korrekta?

2011-03-09, 17:37
Svar #37

Utloggad Kjell Quarfot

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2014-02-02, 07:34
    • Visa profil
Siv!
Det är riktigt att man aldrig kan lita på det man får via internet. Nu är väl inte smedskivan heller 100%, men relativt pålitlig ändå. Den säger att Johan Henriksson Schults far var Henrik Hansson Schult född ca 1615, var nämns inte. Hans mor var Margareta Herfvesdotter, utan födelse.
Brita Kolmodin är en del av min släkt och har anfäder och släktingar som varit präster och biskopar. Jag sänder med en antavla som den ser ut hos mig. Du kan särskilt notera att Israel Kolmodin var biskop i Visby och den som skrev: Den blomstertid nu kommer...
 
Anfäder
Brita Kolmodina
 
 
 
   Brita Kolmodina. Född 1648 Simtuna C. Död 1673 Hallingeberg. Far: I:1 Mikael Erici Kolmodin. Mor: I:2 Kristina Emporagria.
 
Familj med Johan Henriksson Schult (Född 1643 1). Död 1681 Hallingeberg 1).)
 
Barn:
 
Katarina Johansdotter Schult. Född 1663 Haddebo bruk, Svennevad 1). Död 1717-10-20 Folkström, Hällestad 1).  
 
 
 
Generation I
 
   I:1  f
Mikael Erici Kolmodin. Kyrkoherde kontraktsprost. Född 1597 Koldemo Arbro. Död 1677-03-08 Simtuna. Far: II:1 Eric Jonsson. Mor: II:2 Gertrud Götriksdotter.
 
Familj med Kristina Emporagria (Född 1619. Död 1710.)
 
Barn:
 
Israel Kolmodin. Född 1643-12-24 Enköping. Död 1709-04-19 Visby.  
Brita Kolmodina. Född 1648 Simtuna C. Död 1673 Hallingeberg.  
 
 
   
I:2  m
Kristina Emporagria. Född 1619. Död 1710. Far: II:3 Nils Eriksson Emporagrius.
 
 
 
Generation II
 
   II:1  ff
Eric Jonsson. Länsman och häradsfogde. Född 1565 Arbrå.
 
Familj med Gertrud Götriksdotter
 
Barn:
 
I:1 Mikael Erici Kolmodin. Född 1597 Koldemo Arbro. Död 1677-03-08 Simtuna.  
 
 
   
II:2  fm
Gertrud Götriksdotter.
 
 
   
II:3  mf
Nils Eriksson Emporagrius. Kyrkoherde. Född 1567 Torsåker X. Död 1672 Långtora C. Far: III:5 Erik Svenonius Emporagrius. Mor: III:6 Margareta Larsdotter.
 
Familj med ?
 
Barn:
 
Eric Emporagrius. Född 1604 Långtora C. Död 1672.  
Nils Emporagrius. Född 1607 Långtora C.  
I:2 Kristina Emporagria. Född 1619. Död 1710.  
Israel Nicolai Emporagrius.  
 
 
 
Generation III
 
   III:5  mf f
Erik Svenonius Emporagrius. Kyrkoherde, riksdagsman. Född 1540 Torsåker X. Död 1612 Torsåker X.
 
Familj med Margareta Larsdotter (Född 1543 Ovansjö. Död 1617 Torsåker X.)
 
Barn:
 
Gabriel Eriksson Emporagrius. Född 1565 Torsåker X. Död 1632-05-18 Botkyrka.  
II:3 Nils Eriksson Emporagrius. Född 1567 Torsåker X. Död 1672 Långtora C.  
 
 
   
III:6  mf m
Margareta Larsdotter. Född 1543 Ovansjö. Död 1617 Torsåker X.

2011-03-11, 20:07
Svar #38

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Har inte varit in på denna tråd på ett par dagar, men nu får jag tacka väldigt mycket för ditt inlägg! Det är ju utomordentligt intressant, och lite sällsamt eftersom jag bor i Hälsingland, min mamma kommer härifrån så jag har mycket släkt här bakåt i tiden, men det är på min morfars sida (han var född i Östergötland) som jag har anknytning till den här släkten, som ju med Michael Erici Kolmodin, kom härifrån! Koldemo är ju en del av Arbrå, där min mamma föddes.
Så kan jag tala om att jag nu har beställt smedskivan!

2011-03-12, 13:26
Svar #39

Utloggad Kjell Quarfot

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2014-02-02, 07:34
    • Visa profil
Siv!
Bra att du beställt smedskivan. Men du kommer bara till Mikael Erici Kolmodin och Kristina Emporagria på skivan. Resten är hämtat från min släkforskning. Men vi börjar komma långt bort från släkten Köhler, som det handlar om här. Därför sänder jag lite mer informaation på din mailadress
Kjell

2012-02-03, 19:29
Svar #40

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej!
Har i min släktforskning kommit fram till en Beata Lisa Köhler,önskar information om henne och om hon ingår i smedsläkten Köhler.
 

 
Tacksam för svar.
Mvh /Torgny

2012-02-04, 15:49
Svar #41

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, hon tillhör smedsläkten Köhler, föddes 1755-02-17 i Ysunda, Risinge och är dotter till:
 
Frans Kristiansson Köhler, född 1711-01-28 i Skönnarbo, Tjällmo, död 1763-06-24 i Folkströms bruk, Hällestad. Mästersmed i Folkströms bruk, Hällestad. Död av hetsig feber.
Gift 1740-10-12 i Risinge med  
Brita Jakobsdotter Bergholtz, född 1723-12-12 i Börgöl, Risinge, död 1783-02-16 i Ängen, Tjällmo. Död av håll.
 
Uppgifterna är från Smedskivan 7, och där finns många förfäder till henne, eftersom hon härstammar från flera smedsläkter. Som längst finns där ytterligare 5 generationer bak från Frans och 4 generationer bak från Brita.
Ulf Berggren

2012-02-05, 12:56
Svar #42

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej Ulf!
Tack för alla uppgifter om Beata Lisa Köhler.Detta är ingen släkt till mig utan jag hjälper en god vän med hennes anor.
Tyvärr har jag inte någon smedskiva eftersom jag aldrig har haft några smeder i min släkt.
Skulle vara väldigt tacksam om du som ev har tillgång till smedskivan 7 kunde fylla på med de andra generationerna bak från Frans och Brita.
Med vänlig hälsning
Torgny

2012-02-05, 18:03
Svar #43

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Smedskivan finns t ex tillgänglig på landsarkivet i Vadstena, på rimligt avstånd ifrån Mantorp...

2012-02-06, 08:24
Svar #44

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
Tack för tipset,det blir en tur till Vadstena.Visste inte att de hade skivan.
Mvh/ Torgny

2013-11-06, 10:20
Svar #45

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Hej,
Jag har en fundering. I mitt släktträd har jag en skräddare i Godegårds socken i Östergötland som heter Valentin Nejder/Neyder. Enligt hfl och åldersuppgift vid döden så bör han vara född 1693. Den 21 februari 1693 föds en Valentin som son till Erik Hammarsmed vid Kvarn i Kristbergs socken. Som jag ser det så talar mycket för att det är min Valentin det är fråga om. Namnet är så pass ovanligt och i Godegård under 1700-talet så verkar alla Valentin/Valentinsson vara släkt med skräddaren Nejder. När jag läser om släkten Köhler inser jag dock att det finns gott om personer med namnet Valentin i den släkten, också de verksamma i Östergötland. Är det någon som vet om denna Erik Hammarsmed i Kristberg är en Köhler alternativt har andra uppgifter om honom?

2013-11-09, 16:32
Svar #46

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Lustigt nog har jag själv nyligen tittat på detta. Erik hammarsmed
tillhör dock inte släkten Köhler, utan släkten Werre/Werner, där
också namnet Valentin är vanligt.
Ulf Berggren

2013-11-10, 17:24
Svar #47

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Hej Ulf
 
Det var intressant information! Vet du mer om denna Erik, eller var jag kan hitta information om honom? En snabb googling gav inget.  
 
/Martin

2013-11-16, 22:12
Svar #48

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Han hette Erik Eriksson.
I hammartingsprotokollen framgår att han var  
1692-94 vid Kvarns bruk, Kristberg
1694-95 vid Godegård
1695-96 vid Karlström, Kristberg
1696-99 vid Lotorp, Risinge
från 1699 vid Börsjö, Risinge
och börjar då kallas Erik Eriksson Werre
 
Ca 1706 är han i Sonstorp, Hällestad, och från ca 1713 åter vid Kvarn.
Det finns på Smedskivan en Erik Andersson Werner som också har en son Valentin, samt en son Erik som ibland kallas Werner.
Ulf Berggren

2015-06-07, 22:43
Svar #49

Utloggad Thomas Fylkehed

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2015-06-07, 22:43
    • Visa profil
På Smedskivan 8 finns uppgifter om barn till hammarsmederna och bröderna Hans Valentinsson Köhler (född 1633 Börsjö, Risinge sn och död 1710 Sonstorp, Hällestad sn) och Jöns Valentinsson Köhler (född 1639 Sonstorp, Hällestad sn och död 1675 Sonstorp, Hällestad sn).
 
Båda bröderna påstås ha varsin son Hans Köhler född 1667-01-27.
 
Hans Valentinsson Köhler påstås ha en son Hans Hansson Köhler född 1667-01-27 Borggård, Hällestad sn och död 1667-08-02 Borggård, Hällestad sn.
 
Jöns Valentinsson Köhler påstås ha en son Hans Jönsson Köhler döpt 1667-01-27 Sonstorp, Hällestad sn och begravd 1667-03-17 Sonstorp, Hällestad sn.  
 
Hans Hansson Köhler kan jag hitta i födelseboken 1667-01-27 och i dödboken framgår att en son till Hans Valentinsson Köhler dör i Borggård 1667-08-02.
 
Hans Jönsson Köhler kan jag däremot INTE finna i födelseboken 1667-01-27 och i dödboken anges bara att ett barn till Jöns Valentinsson Köhler begravs i Sonstorp 1667-03-17. Vilka belägg finns för att denna Hans Jönsson Köhler född 1667 verkligen har existerat och inte bara är en förväxling med Hans Hansson Köhler ovan? Det barn till Jöns Valentinsson Köhler som begravs i Sonstorp 1667-03-17 skulle kanske lika gärna kunna vara Jöns Valentinsson Köhlers son Lars Jönsson Köhler som föds i Sonstorp 1665-01-29 och därefter inte tycks ha återfunnits i senare källor.  
 
Kan det ha blivit en Hans Köhler född/döpt 1667-01-27 för mycket på Smedskivan?

2016-02-16, 22:11
Svar #50

Utloggad Anki Sandberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2023-10-04, 21:22
    • Visa profil
Hej svejs!
Har hittat en Elisabet Valentinsdotter Köhler född 22 jun 1694  
Hennes Pappa om jag fattat rätt var Hammarsmeden Valentin Valentisson köhler född ca 1661
undrar om nån vet vad mamman heter

2016-02-17, 03:02
Svar #51

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Hej svejs själv, men det känns inte roligt att börja leta på fri hand. Har du en referens till fadern, som du väl måste ha hittat i födelseboken, så går det ju lätt att försöka läsa moderns namn
Stig

2016-02-17, 08:41
Svar #52

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Släkten Köhler finns nog med på Smedskivan, om någon vill slå upp henne där.

2016-02-18, 11:19
Svar #53

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Hej!
En Hammarsmeden Valentin Valentisson Köhler finns på Smedskivan 9 men denne kan näppeligen var den du söker. Hittar ingen med rätt födelsetid.

2016-02-18, 17:03
Svar #54

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
I Köhler mappen på Rötter finns en bild med hänvisning till mitt svar. Tyvärr följer den inte med aviseringen i mail.

2016-02-18, 18:33
Svar #55

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Anki!
 
Se C:2 Hällestad (E) s 176 född 1694-06-22 Elisabeth, dotter till Valentin hammarsmed i Borggård.
 
Bild från smedskivan nr 7:

 
Modern ska enligt uppgift här heta Brita, efternamn okänt. Vigseln bör ha varit 1693-10-22 i Hällestad, då det finns en anteckning om att både brudgummen Valentin vid Borggård och gästerna vid bröllopet har skänkt pengar till kyrkan (C:2 Hällestad s 426). Elisabeth gift 3 ggr, 1712, 1718 och 1729 i Hällestad.
 
Med vänlig hälsning
 
Britt-Marie

2016-11-30, 08:56
Svar #56

Utloggad David Ljungberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-01-19, 20:17
    • Visa profil
Hej! Har som så många andra hört att det finns valloner i släkten. Inget jag kunnat bekräfta dock, den enda (eventuella) kopplingen till smeder är släkten Köhler på min mormors sida: Hennes mormor, Anna Helena Köhler, född 21/12 1849 i Västervik. Hennes pappa hette Per (ev. Pet. Magn) Köhler, med ingen ytterligare information finns. Är det någon som kan bekräfta att de tillhör smedsläkten Köhler? Och om det ev. kan finnas någon koppling mellan Köhler och någon annan smedsläkt, ev. vallonsk.

Stort tack på förhand!

/David

2016-11-30, 11:38
Svar #57

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!

Anna Helena född 1849-12-21 Västervik, C:8 s 189. Föräldrarna är smedsdrängen Peter Magnus Köhler och Maria Charlotta Jansdotter.

De finns i hfl AI:37 Västervik s 192, Norra kvarteret, gård nr 81:

Peter Magnus född 1825-03-13 Forsaströms bruk, Gärdserum (CI:4 Gärdserum s 147). Föräldrar är hammarsmedsmästersven Per Christian Köhler och hans hustru Greta Lena (Margareta Helena) Esping.

Enligt smedskivan 7 är Per Christian född 1799-06-30 Ankarsrum, Hallingeberg, gift 1:o med Greta Lena ca 1825?, P C död 1851-04-06 Fågelfors bruk, Högsby (H). Gift 2:o 1831-11-27 Hjorted med Anna Cajsa Johansdotter. Greta Lena Esping död 1830-12-16 Falsterbo bruk, Hjorted. Greta Lena född 1798-09-28 Överum, Lofta (H).

Greta Lena är syster till min makes ana, Otto Esping född 1811-06-16 Forsaström, Gärdserum. Det finns mycket mer information på smedskivan som du kan inhandla från Rötters bokhandel t ex. Släkter som Qvarfordt och Schult ingår i anorna.

Maria Charlotta Jansdotter är född i Himmelsrum, Gamleby (H) 1825-01.21 (C:4 Gamleby s 342). Dotter till bonden Jan Peter Persson och hans hustru Anna Lena Jansdotter. De finns i hfl AI:10 Gamleby s 62.

Med vänlig hälsning

Britt-Marie Waller

2016-11-30, 11:49
Svar #58

Utloggad David Ljungberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2017-01-19, 20:17
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!

Stort tack för hjälpen! Nu har jag mycket mer att forska vidare på. Lyckades själv hitta kopplingen till släkten Qvarfordt t.ex tack vare dig.

Tack än en gång!

/David

2019-06-27, 17:27
Svar #59

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
"jonas_72" funderar i ett inlägg från 2010 över kopparslagaren Johan Valentin Köhler i Karlskrona Tyska församling, och försöker koppla honom till smedsläkten Köhler. Bara en liten reflektion: Valentin Zachrisson Köhler f 21/11 1697 i Risinge, står antecknad som gesäll i Örebro (Örebro Nikolai AI:4 s.4-5). Det intressanta är att han är skriven hos kopparslagaren(!) Petter Boström. Visserligen stämmer inte tiden riktigt, men en koppling finns i varje fall då det gäller yrket. Kanske något att följa upp.

2019-06-29, 22:53
Svar #60

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Men som framgår på Smedskivan flyttade Valentin från Örebro till Södertälje 1764.
Ulf Berggren

2019-06-30, 14:25
Svar #61

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
...men som framgår av originalanteckningen (Örebro Nikolai (T) AI:4 (1764-1767) Bild 8 ) avser "Telje 1764" inte utflyttning utan inflyttning till Örebro. Alltså fel uppgift i Smedskivan. Om det nu hjälper något...

2023-09-17, 22:19
Svar #62

Utloggad Anders Håkan Ljunggren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-02-24, 19:15
    • Visa profil
Söker uppgifter om Elisabet Kristine Nilsdotter Köhler född i 1610 Sonstorp och död i 1679 Hällestad. Gift med Valentin Köhler (ca 1600-1668).
Min fråga rör hennes föräldrar. Enligt ett flertal släktträd på MyHeritage och Geni ska de vara Nils Nilsson 1570-1658 och Brita Widichsdotter 1575-1645. Eftersom Brita är född i Grangärde och dog i Norrbärke verkar det lite osannolikt att hon skulle fött en dotter i Sonstorp. Någon som vet något mer, är det bara ett önsketänk från någon som hittat en intressant släktgren i Dalarna eller finns det någon verklig fakta som styrker detta?

Tack på förhand

Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna