ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kruse (Crusu)  (läst 2037 gånger)

2009-10-12, 18:48
läst 2037 gånger

Utloggad Göran Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2014-10-15, 19:06
    • Visa profil
Vallonen Pierre Crusu kom 1633 till Sverige via Norrköping tillsammans med 133 andra namngivna valloner. Allt enligt Karl Kilboms bok Vallonerna  från 1958. För att om möjligt kunna påvisa ett vallonskt påbrå har man uppställt tre kravkriterier : 1/ Platsen (närhet till järnbruk).2/yrket(smed, kolare, skogshuggare mfl), 3/namnet.
 Eftersom jag tror att namnet Kruse i Uppland kan vara av vallonskt ursprung anför jag följande : Platsen ,Vigelsboskogen i Valö och Björnbo i Forsmark . ( 1694 kom ex 34 manliga valloner till Vigelsbogruvan).Yrket: Kolare, stationära i många generationer.Namnet: Jämför Kruse med Crusu. Ganska snarlikt, eller hur ? Förvanskning och försvenskning är vanligt bland vallonnamn.Släktnamnet Boivie har enligt utredning 72 olika namnformer och namnet Gauffin 48 olika stavningar.
 Även släkten Kruse i Värmland (Lesjöfors och Rämmen)tycks ha arbetat inom järnhanteringen.
 Hoppas få svar av vallonforskarna och att namnet Crusu förs in bland vallonättlingarna.  
 
 Mvh Göran Karlsson

2015-11-17, 15:32
Svar #1

Utloggad Evert Larson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 663
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 21:35
    • Visa profil
Bland mina anor från Ekshärad har jag en Anna Jonsdotter KRUSE 1665-1703 gift med Lars Milander 1655-1707.  
Sonen Jonas Larsson Milander som föddes i Motorp, Ekshärad 1696 är min ana. Han blev gift med Magdalena Samuelsdotter som var dotter till Mästersmeden Samuel Börjesson vid Bada bruk och som senare var mantalsskriven i Broddheden, Norra Råda.
Yrkestillhörigheten gör att undrar om de kan ha tyskt eller vallonskt ursprung? Är det någon som vet något om dessa?

2016-03-02, 15:32
Svar #2

Utloggad Mikael Sundbom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-09-14, 13:25
    • Visa profil
    • www.silvermedaljen.n.nu
Hej
 
Jag har fått dokument av min far som han i sin tur har fått de från någon släkting. Det är forskning om min släkt SUNDBOM. I dokumenten finns det en man som kommer in från höger han heter Matts FRISK f. 1769. Matts var båtsman och blev antagen 1789. Det var troligen då han fick namnet FRISK.
Matts far hette Mikael Chruus f. 1732 kolare i Björnbo i Forsmark gift med Kaisa E.  
 
Det jag skulle vilja få fram är mer om denne Mikael Chruus. Mina funderingar är om han var ättling till de valloner som kom till Forsmark?
 
Med vänlig hälsning
Mikael

2016-03-05, 20:35
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Hans fädernesläkt i två generationer finns på Smedskivan, och inget tyder på vallonsk härstamning.
Däremot är Mikaels hustru Katarina Johansdotter ättling till flera vallonsläkter, bl a var hennes mormor en Bonnevier! Men det finns 5-6 generatiorer bak från Katarina på skivan, förutom Mikaels anor, vilket totalt är lite mycket för att lägga in här på ett enkelt sätt.
Men jag kan nämna att Mikaels farfar var en dagkarl i Forsmark Mats Johansson Krus, varför faderns namn har räknats ut att  vara Johan Krus på Smedskivan, utan att denne är känd i några källor.
Ulf Berggren

2016-03-08, 10:07
Svar #4

Utloggad Mikael Sundbom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-09-14, 13:25
    • Visa profil
    • www.silvermedaljen.n.nu
Intressant Ulf. Tack för hjälpen.
Lite märkligt att Mikaels far inte finns med utan enbart hans farfar Mats Johansson.

2016-03-12, 19:15
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Självklart är hans far också nämnd. Jag valde bara att nämna den äldste kända säkra stamfadern, speciellt som det är det namnet som är rubrik här.
Fadern hittar du om du kollar Mikaels födelse i Forsmark 1732, han hette Anders Krus och var också född i Forsmark, närmare bestämt 1703.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna