ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herre  (läst 1411 gånger)

2004-03-05, 16:29
läst 1411 gånger

Jonas Palm

Hej!
 
Släkten Herrei kommer från Strömstad, enl en intervju med bröderna. I samma intervju hävdade de att Herrei kom från vallonkans Herreira, som betyder smedja. Alla förfäder hade varit smeder innan dem, sa de oxå. För mig låter det mera som spanska, men vem vet. Hur som helst, finns det finns en vallonsläkt Herre, enl www.vallon.a.se
Mvh
Jonas Palm

2004-03-05, 16:37
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det var visst schlagerbrödernas pappa Willy som återinförde ett y sist i namnet och ändrade Herr? till Herrey. I äldre tider hade väl namnet stavats Heray, har jag för mig att jag läste någonstans.

2012-06-21, 09:49
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Herre är ingen vallonsläkt, den härstammar från en person som tar sin svärfaders soldatnamn som släktnamn.
 
Däremot har bröderna Herrey vallonblod, men det är via en ingift kvinna (som jag inte har namnet på just nu).
 
mvh
Fredrik

2022-06-04, 15:40
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Antavla för bröderna Herrey i fem generationer finns i tidskriften Roten nr 157 utgiven av Skelleftebygdens Släktforskare 2022.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna