ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-26  (läst 2755 gånger)

2000-01-15, 19:14
läst 2755 gånger

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 739
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:05
    • Visa profil
Hej Sven-Ove!
 
Mycket intressant! Du känner möjligtvis inte till ur vilken handling uppgiften primärt är hämtad och var detta arkiv förvaras?

2000-01-16, 01:36
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej !
Uppgiften hittade jag på www.familysearch.com , mormonernas site. Enklast är nog att själv söka där, det finns en hel del uppgifter om källorna länkat via filmnumret. Sök på Jacque Henrotte.
Film eller Fiche är nr 0488247.
Kirchenbuch 1569-1798, Französisch-Reformierte Kirche Heidelberg (A. Heidelberg, Baden)  
Mikrofilme aufgenommen von Manuskripten im Staatsarchiv Speyer.  
This material may be used for genealogical research only.  
Parish register of births, marriages, deaths, church history, indexes etc. for the French Walloon congregation in Heidelberg. In 1577 this register was kept in Frankenthal Pfalz.
Vad jag förstår kan de registrerade individerna vara bosatta i Heidelberg eller i Frankenthal.
Mormonernas site är bra för att söka sammanhang har jag upptäckt. Men det finns många felaktigheter i en del uppgifter. Felläsningar på grund av språksvårigheter har jag sett en hel del av. Dock finns det mycket matnyttigt.  
Med vänlig hälsning     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-03-24, 02:52
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
Jag upptäckte följande i Gåsborn (S).
Född 1729-04-08, dop 1729-04-10, M ,Hindrik, plats Grafwendal,fader Hindrik Hirot.
Det är inte Hinrich från Bjurtjärn det är fråga om. Kan det vara så att detta är den Hinrich Hero som är verksam i Gåsborn från mitten av 1700-talet ?  Observera efternamnet, Hirot, det står ju `b[Herot} i mantalslängderna under ca 80 år fram i tiden.
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-03-24, 13:45
Svar #3

Per

Hero finns i Västrum sn under 1700-talet, bl a under Tovehults bruk.

2000-04-18, 23:54
Svar #4

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej
 
Såg en Johan Hero i Skällviks socken, Östergötland
i mantalslängd 1749. Han upptas under Nartorps gruva och har ej namngiven hustru.
 
En Sven Hero nämns i bouppteckning 3 jan 1789 från Tolsum i Ringarum socken, för hans hustru Anna Persdotter.
 
En Johan Hero nämns som avliden 27 okt 1800 i Ringarum, 85 år. En Sven Hero dog 87 år gammal 30 apr 1813 även i Ringarums socken, Östergötland. Sista uppgifterna ur Torsten Ståhls avskrifter från kyrkoböckerna.
 
mvh Lennart Almkvist

2000-07-05, 19:51
Svar #5

Utloggad Anna TEgelberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2008-01-28, 18:32
    • Visa profil
Hejsan!
 
Detta kanske inte hör hemma här men jag hoppas någon som ser detta känner till personen.
 
Jag har kontakt med barnbarnen till fyra syskon som utvandrade till USA från Dalarna (Säfsen) år 1906. Ena fyrmänningen; Jan Hartung har berättat att hennes mor; Ruth Carlson Bailey år 1987 besökte en avlägsen kusin i Ludvika. Han skall ha hetat Lars-Olof Herou. Har sett att detta namn syns i släktforskarsammanhang på Internet och hoppas få kontakt med honom.
 
Mvh
Anna Tegelberg

2000-07-05, 21:24
Svar #6

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej!
Lars-Olof Herou kan du få kontakt med på biblioteket i Ludvika.
Vänligen Katrin

2000-08-29, 23:32
Svar #7

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Söker info om J.J. Herou f 1775, Landskamrerare,
bodde åtminstone 1808-1820 i Wallby, i Hagby (C). 1g 1804 i Vendel (C) med Elsibit Treuddér på Hofgårdsberg i Vendel, 2g med Augusta Wahlberg/Wallberg; 3 barn födda i Hagby (C): August f 1808-??-23, Adolf f 1814-09-31, Adolph Ferdinand f 1820-03-26.  
Är J.J. Herou densamma som Johan Jacob Hero, häradskrivare i Balingsta (C) i början av 1800-talet??
Jag är mycket intresserad av vad som hänt med alla dessa personer och även andra uppgifterer om dom.
                Arne Forsman
                amatörsläktforskare

2000-09-01, 22:02
Svar #8

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej!
De reformerta (kalvinistiska) vallonerna i norra Frankrike och i Belgien förföljdes på grund av sin religion av den romersk-katolska majoriteten. Många flydde tillsammans med nederländska kalvinister under slutet av 1500-talet och början av 1600-talet till just Frankenthal och grundade där ett blomstrande hantverk. F. ligger i Pfalz. Bayern är helt fel!
 Vallonerna som kom till Sverige var trol. reformerta (och inte katoliker) liksom väl också de Besch och de Geer. De smälte därför lättare in i det svenska samhället. Det var nog inte bara brist på arbete utan också religionsförföljese och krig som fick dom att arbeta i Sverige.  
 Namnet Pinson är franska och betyder bofink och
naturligtvis inte son till Pin.
Det skulle vara intressant om någon kunde leta fram mer om vallonerna i Frankenthal!
                     afors

2000-09-06, 13:00
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Arne,
 
Det finns två Frankenthal.
 
MVH  Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-09-13, 13:16
Svar #10

Arne Forsman

Hej Sven-Ove!
Ja, det finns flera städer Frankenthal.
Den största i Pfalz, en mindre på Ruegen i  Mecklenburg-Vorpommern (i norra Tyskland) och en annan mindre i Sachsen.  
 I nuvarande Bayern däremot finns ingen Frankenthal, men en gång (ca 1850-ca 1920 eller så) hörde hela Pfalz till Bayern. (En komplikation med namnen är att det finns ett område i nordöstra Bayern som kallas Oberpfalz)
Det Frankenthal, det nu är fråga om, är ligger i den nutida delstaten Rheinland-Pfalz i Tyskland, väster om  Mannheim på västra sidan av Rhen.  
Följande kan vara av intresse.   År 1562 lät Kurfursten Fredrik III av Pfalz  en grupp flyktingar bestående av reformerta flamländare och valloner slå sig ner i Pfalz och bilda en reformert församling i Frankenthal. Gruppen bestod av  guld- och silversmeder, gobelängvävare, köpmän och andra hantverkare. De var driftiga och deras verksamhet ledde till ett ekonomiskt uppsving och Frankenthal  fick stadsrättigheter 1577. Bland dessa invandrare fanns troligen också reformerta valloner från norra Frankrike.
 Under 30-åriga kriget och Pfalziska tronföljdskriget förhärjades Frankenthal och i september 1689 stacks staden i brand av franska trupper och förstördes nästan helt och hållet.  
Vet nån vart familjen Henrotte tog vägen?
MVH     Arne Forsman

2000-09-13, 14:41
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Arne,
 
I OberPfalz finns det en ort som heter Frankenthal. Jag tror dock, precis som du, att primärkällan avser Frankenthal i närheten av Heidelberg. Slottsbygget i Heidelberg påbörjades under slutet av 1200-talet. Under slutet av 1500-talet skedde påkostade utbyggnader av slottet i renässansstil, som krävde just de yrkesgrupper du talar om ovan. Vilket jag tror var den primära anledningen till invandringen av valloner. De områden dessa valloner kom ifrån kontrollerades av Kurfurstarna, så jag tror inte att de var utsatta för någon förföljelse i egentlig mening.
Vad gäller familjenamnen på dessa valloner så har jag nu en lista bestående av något över 800 olika efternamn. Jag kan skicka ett mail till dig med listan om du är intresserad.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-09-14, 21:50
Svar #12

Arne Forsman

Hej Sven-Ove!
Jag är mycket intresserad av din lista med vallonnamn från Frankenthal i Pfalz och/eller  
OberPfalz. afors@algonet.se
Jag skickade en förfrågan till Stadsförvaltningen i Frankenthal. Svaret blev att de inte kunde finna någon Henrotte/Henro i den vallonska församlingens Kyrkböcker, men att de var en lucka i Kyrkböckerna från 1596 till 1622!  Kanske dessa saknade böcker förvaras i Heidelberg?  
MVH   Arne Forsman

2000-09-18, 16:04
Svar #13

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Arne !
Skall maila listan till dig. Mormonerna uppger källan aufgenommen von Manuskripten im Staatsarchiv Speyer. Alltså att de förvaras i Stadsarkivet i SPEYER.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-09-24, 16:59
Svar #14

Arne Forsman

Hej Sven-Ove!
Tackar så mycket för den omfattande listan med namn på valloner från Frankenthal, inkl. Henrotte!! Fra betyder väl Frankenthal.  
Filformatet är helt OK.
Är mycket intresserad av fortsättningen med övriga uppgifter!!
Jag har sökt efter Stadsarkiven i Heidelberg och nu senast i Speyer på www. Det är tydligt att man kan komma personligen och söka valloner från Frankenthal i Speyers arkiv. Och att man kan beställa sökning per post mot betalning.  
Men jag har också läst om de ursprungliga arkiven i Pfalz och deras öden i krig och fred. De har räddats hit och rövats dit upprepade gånger, samtidigt som stora delar gått förlorade. Följden har tyvärr blivit stora luckor i arkiven.
        Hälsningar Arne Forsman

2000-10-24, 18:32
Svar #15

Bengt Svensson

Hej Sven-Ove
Du skrev för drygt ett år sedan att namnet Henrot inte existerar i dagens Belgien, kolla den här sidan http://geonome.metaphor.be/ där kan man söka på efternamn i belgien för året 1996. Där kan man även finna det omdiskuterade namnet Chenon
Mvh
Bengt

2000-10-25, 11:49
Svar #16

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Bengt!
Du har helt rätt. Jag virrade till det !
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2001-02-25, 13:37
Svar #17

Utloggad Lili-Anne Rundblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Viktor Herou, riksdagsman.  Vet någon om han är av vallonsläkterna?
Mvh Lili-Anne Rundblad

2001-02-25, 16:04
Svar #18

Utloggad Sigyn Rehn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2016-01-26, 14:05
    • Visa profil
Hej!
Ja, Viktor Herou var av vallonsläkt(Herou, Goude m fl) och min farmors bror. Vill du veta mer så hör av dig.
 
Hälsningar
Sigyn Rehn

2001-02-25, 20:08
Svar #19

Ann Katrin Sundelius (Kin)

Hej Lili-Anne,
Om du är intresserad av Viktor Herou får du gärna ta kontakt med min mor, som länge forskat i släkten, på adress: sundelius.rune@telia.com.
Med vänliga hälsningar
Ann Katrin Sundelius
P S Viktor Herou var min morfar!

2001-02-25, 21:29
Svar #20

Utloggad Lili-Anne Rundblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2022-01-20, 16:34
    • Visa profil
Hej Ann Katrin och Sigyn
Tack för de snabba svaren.  Ja, jag är intresserad att få veta mer om Viktor Herou så jag kontaktar Sundelius e-mail
Mvh
Lili-Anne

2001-06-01, 17:16
Svar #21

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej!
En av mina förfäder hette Anders Hero, se nedan där ett något redigerat utdrag ur Brothers Keeper bifogats. Ett av barnen, Bengt Hero kan jag en del om men inget om de övriga. Har någon mera uppgifter?
Hälsningar
Stig-Inge Gustafsson
 
Husband: Hero Anders  
       Born: 1690            in: Svennevads socken, Trin                    
       Died: 12 Feb 1765     in: Fassingstorp, Yxnerum                      
       Occupation: Masmästare                  
Father: Piersson Johan  
Mother: Schult Andersdotter Catharina  
 
Wife: Helman Margareta  
Children:
  1    Johan  Born: 16 Nov 1720      
  2    Hero Bengt  Born: 27 Jul 1724      
  3    Catharina  Born:  3 Sep 1728      
  4    Sven  Born: 30 Apr 1732      
  5    Petter Reinhold  Born:  7 Sep 1735      
  6    Magnus  Born: 30 Dec 1738      
  7    Anna Greta  Born: 13 Sep 1742      
 
Wife: Edelia Bengtsdotter Maria Greta  
Married: 21 Oct 1716     in: V Ed                                      
   Born: 31 Jul 1700     in: Eds Bruk, V Ed                            
   Died: 27 Sep 1775     in:

2001-07-02, 23:30
Svar #22

Conny Wallentinsson

Hej Stig-Inge
Jag är också släkt med Anders Hero, och hans son Bengt och sonson Arvid.
Lite om Bengts syskon står i Bertil Kjelldorffs artikel i Släkt och hävd 3-4 1994. Se under
släkten Henrotte sid 159.
Jag har även anteckningar på de kyrkoböcker som
jag upptäckte Bengt i. Där bör ju syskonen finnas också.
Vet du mycket om Bengt? Man blir ju nyfiken....
 
Mvh Conny Wallentinsson

2001-07-06, 18:49
Svar #23

Conny Wallentinsson

Hej igen Stig-Inge
Jag såg din fråga om Fasstorp/Fassingtorp under Yxnerum. Jag har också letat eftersom jag har en uppgift om att Anders Heros son Bengt var boende i Fasstorp 1750.
I egenskap av medlem i Yxn.Hemb.fören. deltog jag 26/5 i en torpvandring ledd av nämnde Olof Söderbäck. Jag frågade ortsbefolkningen och fick till svar att Fasstorp har legat vid trevägskorsningen där man svänger till Långserum från vägen mellan Borkhult och Fröjerum. Husgrunden lär inte finnas kvar, endast träd/buskar från tomten. Jag har inte hunnit kolla, men jag är ganska säker på att torpskylt ej är utsatt. Jag har nämligen letat en del just här eftersom många gamla släktingar huserat i trakterna.
Mvh Conny Wallentinsson

2001-07-09, 22:13
Svar #24

Utloggad Birger Hägg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-02-14, 17:10
    • Visa profil
Hej Stig-Inge !
Mina anor går också tillbaka till Anders Herou, via hans dotter Anna Greta. Hon gifte sig 1763 med Jonas Arvidsson. När de den 19 dec. 1770 får dotter Maja Stina är de bosatta vid Salvedal i Yxnerum, där Jonas är bonde och nämndeman. Dottern Maja Stina Jonsdotter gifter sig den 21 okt. 1792 med smeden Jonas Andersson/Bergqvist vid Borkhults bruk i Yxnerum.

2001-08-05, 21:21
Svar #25

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej Conny W och Birger H.  
Jag var också vid trevägskorsningen och letade för det ser ju ut som en gammal tomt där. På hembygdsbokens karta verkar dock torpet ha legat närmare sjön och dessutom närmare Storön. Är det någon som känner till något om hur kartan kom till? Jag ska åka dit och leta igen.
 
Enligt mina rön hade Bengt Hero minst två barn, Sven Bengtsson f 10 nov 1762 och Petter Bengtsson f 22 dec 1765.  Jag är ättling till Petter som troligen föddes i Fassingstorp. Jag ska vid tillfälle försöka presentera en mera omfattande lista här på de personer jag känner till.
 
Det vore spännande att ta del av Era rön också. Har Ni mera uppgifter?
Hälsningar
Stig-Inge G

2001-08-07, 22:47
Svar #26

Essan Gradhman

Känner ni smedsforskare till Zakarias Hero?? Han var ångbåtsskeppare i Kungälv på 1850-talet. Han var född i Torsby och föräldrar var Jöns Hero och hustrun Anna Maria Alstrin. Vid sin död 1858 efterlämnade Zackarias två barn CARL TIMOLEON och ZINOBEA ELVIRA VICTORIA. Är det någon Hero-forskare som känner till vad som hände dessa två barn?

2001-08-11, 10:03
Svar #27

Conny Wallentinsson

Hej Stig-Inge
Jag besökte vägkorset vid Fasstorp för några veckor sedan. Före besöket pratade jag med Olof Söderbäck om några torpställen, och passade på att fråga om Fasstorp. Han sa att de letade efter husrester senast för några år sedan, men förgäves.
Jag tolkar det som att placeringen på hans karta (som han nog ritat själv) ej är exakt.
Jag ska leta vidare sent i höst när grönskan lagt sig.
Beträffande Hero-släkten, så har jag inte så mycket ser jag i mina anteckningar. Enda barnet till Bengt Hero som jag hittat är min fmmfmf Arwid (Anders) Hero, född 19/12 1768 i Åläng Tryserum. Tänkbart är att Bengt flyttade från Fasstorp till Åläng 1765-1768. Masmästaren Bengt kanske började på Skårsjö masugn, som uppfördes 1757 och lades ner kring 1800. Åläng ligger nära masugnen. Har du besökt resterna av den?  
Även Arwid var masmästare i Åläng och vid Edsbruk.
När Arwid 1795 fick sonen Petter Reinhold fanns ett dopvittne vid namn Peter Hero. Kanske det är din Petter Bengtsson?
Hälsn. Conny Wallentinsson

2001-10-20, 18:11
Svar #28

Conny Wallentinsson

Hej Stig-Inge
Jag har letat och läst lite om Fassingtorp där några av Hero har bott. Man kan t.ex. hitta lite uppgifter via www.dal.lu.se/topo1951/index.htm. Sök vidare Östergötland-via sockensamling-Yxnerum-Fasstorp.
Min samlade uppfattning är nu att Fassingtorp ägor var fler hus, t.ex. en huvudbyggnad + ett eller fler intilliggande torp.
 
Hälsningar Conny W

2001-10-26, 10:39
Svar #29

Utloggad Stig-Inge Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 543
  • Senast inloggad: 2007-12-14, 21:59
    • Visa profil
Hej igen!
Tack för länken. Jag visste inte att detta register fanns. Det måste ju finnas någon gammal karta som visar var husen på Fassingstorp låg. Jag ska kolla på Stifts- och Landsbilioteket i Linköping. Hoppas att inte materialet brann upp. En annan bra länk är  
 
http://hem.fyristorg.com/Genealogi/  
 
Där finns många Heroättlingar.
Hälsningar
Stig-Inge G

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna