ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grufman  (läst 2127 gånger)

2013-05-22, 12:41
läst 2127 gånger

Utloggad Bengt Grufman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 00:10
    • Visa profil
Hej Ing-Marie,
Anders Imberg som föddes 1722 i Karlskoga dog inte där 1807. Var har du fått det ifrån ?  
Som ovan sagts flyttade han till Voxna och gifte sig med Anna Persdotter Grufman.  
Dom fick bla sonen Anders född 1758 som först gifte sig med Katarina Larsdotter  och sedan år 1804 med Anna Jansson Brosten.  
År 1807-1808 flyttar Anders Imberg (f. 1722) med hustru till Bjuråker samtidigt som hans son Anders Imberg (f.1758) flyttar dit med familj.
Den 15 April 1810 bor Anders Imberg (f.1722) hos sin son Anders (f.1758) i Frisbo, Bjuråker. Detta är det sista datum jag har om honom. Han tar nattvarden denna dag.  
År 1811 dör hustrun Anna Persdotter Grufman. Hennes dödsnotis är: kol. Anders Imbergs hustru .....) vilket torde betyda att Anders levde vid sin hustrus död.
År 1813 fins sonen Anders Imberg (f.1758) upptagen i Frisbo med familj, men utan fadern.  
År 1813 finns fadern istället hos sin dotter Maria i Galtsröm (AI:1 sid 17)  OBS nu är han 91 år  ( I Galtsröm bor även sonen Peter)
 
hälsn Bengt

2013-05-22, 13:36
Svar #1

Utloggad Bengt Grufman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 00:10
    • Visa profil
I Galtström hfl har prästen skrivit om Anders Imberg (f.1722) : mestadels sängliggande
En nattvard är noterad 8/11 1816  (osäker på månad)
 
/Bengt

2013-05-22, 14:29
Svar #2

Utloggad Bo Grufman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-07-09, 22:18
    • Visa profil
Hej Ing-Marie och Bengt
Husförhöret fortsätter på sid 35 och sista not
är nattvard i Gnarp (Gästrikland) 1818.
Har letat lite i dödböcker men ej funnit något.
Med vänlig hälsning,Gruvan

2013-05-22, 23:23
Svar #3

Ing-Marie Andersson

Hej på er.
Tack för all information. Nej jag vet nu att han dog 1819. Han flyttade till Njurunda 1807.
Det var så att det var flera stycken som nog ville hjälpa mig i detta med anders imberg så jag fick mail där man ville tala om att anders dog 1807...1814...1819  på olika ställen och jag ville inte tro att det var sant. Men jag ville inte ge upp helt. Inte på en gång.
Då kom 2 släktforskare ( privat och gav mig de riktiga uppgifterna så nu har jag hela släkten på riktigt.
Om Man följer Anders imberg 1758 och hans barn och båda fruarna så vet jag nu vart de tog vägen.
Jag vet även anders imberg 1722 och anna persdotter grufmans barn och vilka de gifte sig med.
Tänk vad man får lära sig mycket med hjälp av vänner på rötter anbytarforum och släkt till släkten.
Hör gärna av er om jag har något som ni inte vet.
ingmarie

2013-05-23, 23:23
Svar #4

Anna-Lisa Göransson

Som Karlskogabo är jag nyfiken på vilken plats eller i vilken by i Karlskoga denne Anders Imberg var född. Av nyfikenhet har jag läst igenom föddeboken för 1722 ett par gånger, men utan resultat. Har jag slarvat, eller finns det ingen uppgift om det? Är det någon som vet vad byn eller platsen hette.
 
Farfadern till hustrun Anna Persdtr.Grufman var bror till min egen ana. Därav nyfikenheten.  
 
Anna-Lisa

2013-05-24, 20:15
Svar #5

Anna-Lisa Göransson

Tyvärr har jag inte fått något svar på min fråga om Anders Imberg ovan. Det är väl så enkelt som att det finns väl inget svar att ge. Det är ju så att det finns inte svar på allt.
 
M.v.h.
Anna-Lisa

2013-05-25, 06:57
Svar #6

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Anna-Lisa,
 
enligt Voxnaboken, som innehåller en mängd felaktigheter, var Anders dels broder med en Göran Imberg f 1726 i Karlskoga och dels barn till kolaren Nils Eriksson i Homna, Voxna sn och dennes första hustru Margareta Olofsdotter.  
 
Om Nils har jag följaden notis: Ur Voxna dödbok 1768 (C:1)
Julii 10 98 [nr] gl. Kohlaren Nils Ersson i Homna född 1697. uti Arvig sn och Wermeland. fad: Trumslagaren Eric Dahlfeldt modren ho Margta Görans dr död d 29 junii 71 [år] 5 [mån] wärck i alla leder bröstsiuka och kräftan  
 
Nils var med säkerhet gift med Helena Nilsdotter från Gåsborn (1698-1773) Ur Voxna dödbok 1773 (C:3)
Jan 163 [nr] gl. kohlaren Nils Erssons änka Lena Nilsdotter född 1698 d 15 julii uti Gåsborns sn och Dahlkarlsiön i wermland. fadr. bergsm. Nils Olsson modr. Kierstin Eriksdr. död d 11 januarii 74 [år] 6 [mån] slag.  
 
Om uppgifterna angående den första hustrun och barn stämmer? Jag har inga belägg för att så skulle vara fallet men det är i alla fall ett uppslag för vidare forskning.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2013-05-25, 11:16
Svar #7

Anna-Lisa Göransson

Tack Stefan.
 
Intressant det där med Gåsborn. Eftersom det är en plats där jag har mycket anor. Det vill jag gärna kolla på. Man vet ju aldrig vad som poppar upp när man börjar.
 
Hittar jag något av värde skall jag förmedla det.
 
Anna-Lisa

2013-05-27, 00:27
Svar #8

Anna-Lisa Göransson

Stefan Jernberg.
 
Hej igen.
 
Nu har jag läst igenom Göran Ekbergs födderegister för Karlskoga 1720-1739, på jakt efter den som skall vara bror till Anders Imberg f. 1722. Han skall ju ha hetat Göran och vara f. 1726.Jag har läst avskriften för hela registret för gällande föddeperiod. Hittade bara 1st. Jöran och han var född 1730. Fader var Anders Persson och Moder Ellika Mårtensdotter.
 
Det tycks vara mycket som är fel. Skulle ha tittat i originalkällan om jag hade kunnat. Har inget abonnemang just nu.
 
Hälsningar Anna-Lisa

2014-02-28, 20:17
Svar #9

Utloggad Bengt Silverin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2023-07-11, 18:58
    • Visa profil
Vem är BRYNGEL BRYNGELSSON GROTH, död 1697?
 
Jag har hittat två olika uppgifter till vem som är far till   Anders Bryngelsson Rotkopp (f i Filipstad ca 1620 och död i Långåsen, Hjulsö 27/12 1699). Anders gifte sig med Barbro Karlsdotter. Den ena uppgiften säger att Anders far hette Bryngel Bryngelsson Groth. Denna källa anger Bryngel Bryngelsson Groths anfäder som okända. Den andra källan anger Anders far vara en  Bryngel Bryngelsson som skall kunna härledas ur Ingevaldssläkten
Frågan är alltså: vem är Anders farfar????
 
(1)   Är Bryngel född i Brabant, Belgien 1596 och son till Bryngel Groth (f ca 1570) i Belgien. Bryngel Groth fick tre söner (den äldste hette Bryngel Bryngelsson Groth och var född 1596). De tre sönerna kom till Sverige 1624 och var alla på ett eller annat sätt involverade i kopparindustrin. Ovan nämnde Bryngel skulle ha dött i Säter 1660.
 
        Är det denne Bryngel som är far till Anders Bryngelsson Rotkopp??? I övrigt vet
       någon varifrån namnet Rotkopp kommer?
 
 
(2)   Härstammar Anders Bryngelssons Rotkopps far (Bryngel Bryngelsson Groth) ur
Ingevaldssläkten? (Dvs han har inte alls något Vallonskt ursprung). I så fall måste Bryngel Bryngelsson vara son till Bryngel Ingvaldsson (1622-1682) (född och död i Örebro – tror jag) och hans hustru Kierstin Olofsdotter (1620-1718). Problemet är att jag har inte lyckats hitta att de skulle ha en son med namnet Bryngel – det betyder i och för sig inte att det inte finns någon!!
 
(3)   En tredje möjlighet är att den uppgift jag fått att Bryngel Bryngelsson även skulle
ha tillnamnet Groth är helt fel. I så fall ryker ju alternativ 1 ovan. Men om då Bryngel och Kierstin inte fick någon son ”Bryngel” – vem var då hans föräldrar?
 
 
Kan någon hjälpa mig reda ut detta så är jag väldigt tacksam!!!!
    Bengt Silverin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna