ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 maj, 2007  (läst 6742 gånger)

2002-06-23, 00:53
läst 6742 gånger

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Vill återigen ta upp den gamla Asmus Groth-diskussionen från förra sommaren (se ovan). Som framgår nedan har vi sedan dess hunnit flytta ganska långt, och jag har därför här och nu mycket litet möjlighet att söka mig fram till originalkällorna.
 
Precis innan vi flyttade lyckades jag dock gräva fram originalet till V-Dalas nationsmatrikel från 1658 på Carolina i Uppsala. I denna står Johan Asmundi Groth, ingenting annat. Detta sluter oss till att tillägget son till garmakaren Asmus Brynielsson Groth i Säter är helt och hållet fabricerat i efterhand och alltså ingenting vi behöver sätta tilltro till. Med tanke på Hülphers allmänna pålitlighet så innebär väl detta att allt annat än försthandskällor är av tveksamt värde i denna forskning.
 
Hasse! Du har fortfarande inte kommenterat min fråga till Nils J om han aldrig frågat sig vad som blev av Asmus' far om man antar att han inte var ensam ombord på båten 1624. Eller, om han verkligen var ensam, borde han då inte faktiskt ha varit äldre?
 
Vore kul att återuppta den här debatten.
 
M.v.h.
 
Björn Pisltröm
Auckland, Nya Zeeland

2002-09-30, 01:01
Svar #1

mats sundström

Groth-kännare!
Söker föräldrar till Johan GROTH , faktor på Wiks
bruk (nära Sörbärke). Han var gift med Ulrika Eleo-
nora Norberg (1739 --), dtr av armékapten Carl N-g
(1699-1762) i Kolbäck, ohh Anna Christina (Cat.?) Sommor (1712-80).  
Mvh mats s.

2002-09-30, 13:06
Svar #2

Anna- Lisa Göransson

Mats Sundström!
Kolla i Grangärde och Grängesberg. Det finns en bok som heter ungefär Grangärde-Grängesberg eller möjligen tvärtom. Där finns ett helt kapitel om en Groth. Minns inte förnamnet. Men det rör den tiden som du söker. Sent 1600 till tidigt 1700tal. Vill du veta mer kan jag kolla bättre.
Anna-Lisa

2002-09-30, 18:46
Svar #3

mats sundström

Hej Anna-Lisa!
Tack för boktips. Har sett några liknande texter
om min Johans trolige farfar (el. far?) Visst
är jag mkt tacksam om du kan kolla bättre.
Mvh  mats  s.

2002-09-30, 21:53
Svar #4

Anna- Lisa Göransson

Mats!
Skall kolla vad jag har.
Anna-Lisa

2002-11-29, 16:22
Svar #5

Chrisitna Norlander Smedjebacken

Kunde inte låta bli att lägga mig i den Grothska diskussionen.
Maria Groth och Georg (Göran) Kart fick tillsammans dottern
 
Kart Maria Göransson Kart
Född 1745-01-02 Spjutsbo, Norrbärke  
Död 1831-08-26 Spjutsbo, Norrbärke  
   
Far: Göran Isaksson Kart,
f1693-04-17 Västerbyhyttan, död 1762-07-13 Spjutsbo, Norrbärke
 
Vigsel 1762-06-17 Norrbärke, Dalarna  
Gilius Fahlfors f 1735-03-03 Grangärde,  
d 1801-03-08 Spjutsbo, Norrbärke

2003-02-25, 01:27
Svar #6

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, alla Groth-forskare!
 
I de noteringar jag fått av den välkände Groth-forskaren Nils Jo?lson finns följande noteringar gällande den linje som sammanbinder Groth i Avesta med Groth i Råneå:
 
Johan Jacobsson Groth, spiksmed vid Avesta fors bruk, g. 1693 m. Elisabet Hansdotter Pipare/Hammarström.
 
Son: Johan (Jan/Jean) Johansson Groth, f. 1701-09-24 i Avesta, verkade under en period vid Åmots bruk i Ockelbo socken, slutligen masmästare vid Stömsunds bruk, Råneå socken, d. 1764-06-25 i Råneå. G. m. Maria Johansdotter, trol. f. 1702 i Mellansverige, d. 1780/81.
 
Son: Johan Johansson Groth, f. trol. vid Åmots bruk omkr. 1720, smedmästare och masmästare vid Meldersteins bruk, Råneå, d. 1779-04-21. G. m. Ella Andersdoter, f. i Prästholm, Råneå.
 
Min fråga gäller de båda ingifta Elisabet Hansdotter Pipare/Hammarström och Maria Johansdotter. Känner någon till dessa båda kvinnor och deras ursprung?
 
Tacksam för all hjälp och alla tips gällande dessa båda kvinnor!
 
M v h, Stefan

2003-06-26, 10:56
Svar #7

Leif Olofsson

Hej!
Beträffande diskussionen om Groth och C.G. Roman för ett par år sedan, så vill jag bara nämna, att C.G. Roman var rektor i Säters stad på 1750-talet och skrev en historik Säters stad och Sochn (1759), som bevarats som handskrift i kyrkoarkivet och trycktes på 1920-talet.
Romans uppgifter om de äldsta släktleden Groth är således knappast förstahands-källor.

2003-12-27, 18:00
Svar #8

Leif Olofsson

Ang. den gamla diskussionen om släkten Groths äldsta generationer i Sverige vill jag göra ett senkommet inlägg, få se om någon är intresserad av följande:
I några av inläggen från 2001-2002 hänvisas till C.G. Roman, som tydligen ingen vet något mera om. Han var rektor vid Säters pedagogi vid mitten av 1700-talet och hette Christian Gustaf Roman. Han skrev en handskrift, som han kallade ”Säters stad och Sochn, med dess Tillhörigheter År 1759.”. Den trycktes 1921 och är idag en antikvarisk raritet.
Alltnog, på sid 18 i denna bok, skriver Roman om Govert Silentz och hans garmakeri i Säter:
”År 1636 flyttade Govert Silentz gårmakeriet fr. Säther, sedan myntvärcket tillika anlades i Awestad, och begyntes med detta wärckets aftagande, emedan föl. af honom införskrefne L?beckska mästare straxt blefwo härifrån dit transporterade och en del af sig sjelfwa dit flyttade, neml. gårmakare Hendrich Frien, Arendt Nyman, Diedrich Rijk, Jöran Falk och Hans Brandt; kopparsmeder David Pump, Balzar Pump, Michel Thuns, Otto Pump, Asmund Grot, Detlof Heijke, Jöran och Hans Klein-sorger, dem han effter Contract med kon. Gustaf Adolph d 30 jan. 1621 lyckel. Inparticeradt till 1623.” Tyvärr har Roman inte angett källan för sin förteckning, men den torde återfinnas i brevväxlingen mellan Govert Silentz och Gustaf II Adolf.
 
Av ovanstående framgår, att Asmund Grot inte var någon ”mästare” som många förut här antytt, utan en kopparsmed, vilket skulle kunna stryrka teorin, att han vid sin ankomst hit var ganska ung.
 
Jag ansluter mig för övrigt helt till dem som hävdar, att Asmund Groth och Asmund Bryngelsson var två skilda personer. För detta talar de redan anförda skälen, att den förre flyttade till Avesta 1636, medan den senare finns kvar med sitt patronymikon i Säters stads mantalslängder på 1650-talet, och dog i Säters stad 1668, 72 år gammal. I 1656 års mantalslängd finns även en Anders Bryngelsson antecknad, raden ovanför brodern (?) Asmund. Han avled i Säter 1674, 68 år gammal.
 
God fortsättning!
Leif Olofsson

2003-12-27, 22:23
Svar #9

Cecilia Hedlund

Leif!  
 
Några kompletterande upplysningar om Christian G. Roman:
 
Biografi: Henrik Caspari: Hatad i livet - bortglömd i döden: studier kring 1700-talspedagogen Christian G. Roman Dalarnas museums småskrifter. Falun 1981. (Biografiska uppgifter finns också i herdaminnen för Västerås stift, men jag rekommenderar Caspari.)
 
Personliga data är, f: 26/8 1709 i Örebro, d 1769 i Säter.
son till Gustaf Roman f 1675 på Ulfsjö, Ölme (Värmland) d 1751 i Säter och hans första hustru Brita Perman f 1684 d 1712 (gifta 1708).
Gustaf Roman var Kgl Factor på Gevärsfaktoriet i Örebro 1712-1716 och son till Jöns Arvidsson Roman och Sigrid Silfverax (om dessa se inlägg under Roman)
Källor: Strokirk, Oskar Fredrik: Kultur- och Personhistoriska Anteckningar. Del III. Lindhska Boktryckeriet. 1915. Artikel om Örebro gevärsfaktori.
Svensk Slägtkalender nr 3, 1887, sid 174-178.
 
Vad gäller hans trovärdighet som källa när det gäller äldre led av släkten Groth - som det ju är fråga om här - så har du förstås rätt i att han inte kan ha haft någon förstahandsinformation, men i den mån det har funnits någon muntlig tradition har han med all säkerhet haft tillgång till den. Hans far, Gustaf Roman, var nämligen gift (3:e gången) med Christina Björling f 1693 d 1751 (dotter till Olof Björling (1643-1714) och Eva Elisabeth Schultze (1654-1742), och Christina Björlings syster Elisabeth var gift med Abraham Groth, borgmästare i Säter (se tidigare inlägg i denna diskussion.)
 
Mvh /Cecilia

2003-12-28, 12:11
Svar #10

Leif Olofsson

Cecilia!
Tack för inlägget. Jag håller på att göra en databas över Säters stads befolkning från ca 1642 (stadens grundande) och framåt. Jag visste det mesta om C.G. Roman genom herdaminnet, men dina upplysningar gav en del nytt.
Mvh
Leif

2004-01-06, 16:05
Svar #11

Utloggad Janne Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 18:14
    • Visa profil
Hör Fromholt Groth till den släkt som kom till Säter 1623? När och var är han född och vilka är föräldrarna?
 
Han blev 1721 bergsfogde i Gamla Norberg (U) efter sin svärfader (Johan Larsson Luuth). Avsked 1750 på egen begäran. Död 1752.03.01.
Gift 1721 med Greta Luuth, född 1707.  
Barn: Lisa, Lars, Ulrica.
 
Mvh, Janne

2004-03-29, 09:28
Svar #12

Per Larsson

Söker klarhet i huruvida Maria Helena Groth, f 18/1 1771 i Meldersteins bruk, Råneå g 4/3 1792 m Lars Andersson Törnqvist, d 20/1 1837 i Tväredet, Överkalix är dotter till Olof Johansson Groth, som lär vara född 1729 och son till Johan Johansson Groth f 1701.  Modern lär vara Magdalena Sperling f 1730.
 
Finns det någon som har styrkta uppgifter om dessa personer?
 
Mvh
 
Per Larsson

2004-04-02, 15:47
Svar #13

Ivar Kristensen

Jeg har funnet følgende opplysninger i mine aner:
 
Johan Wilhelm Andersson föddes 30 mars 1775, döpt 1 april i Strömsund Råneå. Far, Anders Sundström, mor Catharina Groth (Födelsebok) (Se även Råneå hfl AI:4 fol 253, Stömsunds masugn.) Där framgår att Johan Wilhelm även hade tre bröder, Lars f 1773, Eric född 1776 och Anders född 1778.
 
Vet noen her noe om denne Catharina Groth fra Råneå? Fødselsår..Foreldere osv.?

2004-04-05, 15:03
Svar #14

Ivar A. Kristensen

Hei alle Grother!
Jeg har funnet følgende opplysninger i mine aner:

Johan Wilhelm Andersson föddes 30 mars 1775, döpt 1 april i Strömsund Råneå.
Far, Anders Sundström, mor Catharina Groth (Födelsebok) (Se även Råneå hfl
AI:4 fol 253, Strömsunds masugn.) Där framgår att Johan Wilhelm även hade
tre bröder, Lars f 1773, Eric född 1776 och Anders född 1778

er det noen her som vet noe om denne Catharina? Eller om denne Groth slekten i Råneå?

Mvh. Ivar Kristensen, Alta, Norge

2004-05-04, 20:26
Svar #15

Ivar Kristensen

Vigselsinnførsel 1770 i Råneå Septembr d 2 Wigdes Styrmannen på Capitein Meldercreuts skep Anders Sundström med Masmästaren Groths dotter Catharina Groth ifrån Strömsunds Masugn. Denne Masmestaren er Johan Groth f.1701 i Awestad. Catharina er derfor Olof Groths søster.

2004-05-20, 12:16
Svar #16

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Grothforskare !
 
En pusselbit till ...
 
Tinget i Säter 9 okt 1673 (KLHA Serie III AI:16 f 139v)
Opb. 1g. Detlof Heikes arfdeel i Lostöparbo hemmanet, som han till sin hustros systersohn Bergsfogden Adam Groth såldt hafwer för 52 d kmt. Noch Peer Hansson fattigman sampt hans syskons deelar i Lostöparbo hemmanet, kiöpt af dhem för 52 d kmt. Item Ingredh Erichsdotters modhers anel af samma hemman för 40 d. kmt sampt 12 d.kmt till Peer Grå. Än h. Brita Michelsdotters barns deel af förb. hemman för 52 d.kmt Uthaf alla dhesse 52 d.kmt skall Peer Grå hafwa 12 d.kmt.  
 
När det gäller bröderna Anders och Asmund Bryngelsson så finns inte namnet Groth hos Anders son, spiksmeden i Säter stad, Daniel Andersson. Att de är bröder framgår av domboken 19 nov 1649 (Säters rr och mag AIA:3).
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2004-05-20, 22:02
Svar #17

Utloggad Janne Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 18:14
    • Visa profil
Intressant om släktskapet mellan Groth och Heijke.  
Om jag förstått det rätt är Adam Groths föräldrar Asmund Groth och Kerstin Persdotter, gifta 1628 i Prespellegården i Säter.  
Detlof Heijke är gift med Marta Persdotter.  
Men vem är fadern  till systrarna Kerstin och Marta?
 
Undrar Janne

2004-05-21, 08:52
Svar #18

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Det där med vigseln 1628 i Prästpellegården i Säter - varifrån kommer den uppgiften ??
 
Likaså varifrån kommer uppgiften om att Asmund Groths hustru hette Kerstin Persdotter.
 
I Sätersmeden årgång 7 (1999) s 15 (Säters hembygdsförening årsskrift) skriver Leif Olofsson om gården Prästpelles i Övre Heden. Denna gård har han härlett till Präst Per Persson f 1598 (åu), död 1672.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2004-05-21, 23:45
Svar #19

Utloggad Janne Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 18:14
    • Visa profil
Citerat detta forum 2001.11.25:
Generation III  
Asmund (Bryngelsson) Groth. Masmästare. Född 1597 Brabant, Belgien. Gift med Kerstin Persdotter 1628 Prästpellegården, Säter (W). Död 1668 Säter (W). Begravd 1668-05-22 Säter (W) 5). Far: IV:1 Bryngel Groth. (Anders Ahlberg)
 
Eftersom all diskussion angående Detlof Heijke angett en Marta Persdotter som hustru antog jag att det citerade tingsprotokollets sin hustros systersohn Bergsfogden Adam Groth stämde med denna Kerstin Persdotter.
 
Jag har inte kollat källorna, därför min fråga.
 
Hälsningar, Janne i Eskilstuna

2004-05-22, 09:52
Svar #20

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Janne!
 
Visserligen påstås det som du skriver men då vi vet att Anders Bryngelssons broder Asmund INTE är identisk med Asmund Groth så är detta påstående tvivelaktigt. För att bättre kunna bedömma uppgiften krävs det, någonting som brukar saknas på nätet: ordentliga källhänvisningar !
 
Så länge inte några bevis eller indicier på hur det verkligen ligger till så måste uppgiften ovan om Asmunds hustru och härkomst anses okänd, förutom att hon anges vara syster till Detlof Heijkes ej namngivna hustru.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2004-05-22, 18:55
Svar #21

Utloggad Janne Lundell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 207
  • Senast inloggad: 2014-07-21, 18:14
    • Visa profil
Hej Stefan.
 
Då vet vi alltså inte vem som är Asmund Groths far?
 
Ang min fråga den 6 januari om Fromholt Groth i Norberg. Känner du till honom?
 
Finns domböckerna för Säter renskrivna eller måste man åka till Landsarkivet?
 
Hälsningar, Janne

2004-05-22, 20:51
Svar #22

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Janne !
 
Domböckerna finns på mikrokort så det går att låna eller köpa dessa från SVAR.
 
Vad gäller frågan om Asmunds föräldrar så har jag inte sett några tillfredsställande belägg över huvud taget.  
 
Jag håller på att läsa domböckerna för bl a Säter och läser mig bakåt i tiden och förhoppningsvis kanske de äldre domböckerna innehåller några belägg.  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2004-05-23, 13:12
Svar #23

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, vänner Groth-forskare!
 
Instämmer helt med min namne Stefan Jernberg: Det finns ännu inte några tillfredsställande belägg för vilka Asmus/Asmund Groths föräldrar var. I Petrus Norbergs Avesta under kopparbrukens tid, sid 22, uppger alltså C. G. Roman att bl.a. såväl Asmund Groth och Detlof Heike som andra här i Anbytarforum flitigt diskuterade personer som t.ex. Baltzar och Michel Thun såsom L?beckska mästare följde med Govert Silentz från Säter till Avesta.
 
Enligt sin sonson Henrik Silentz' relation hade Govert Silentz på egen bekostnad medfört från Tyskland gårmakare, kopparblecksmeder, kesseldjupare, plåtslagare, kratsvaskare, beredare, tråddragare, musquet- och bössesmeder, harneskmakare, bössepipeborrare, kling- och knivsmeder, spårmakare, järntråddragare och bleckslagare m.fl. Utrikesregistraturet för 1621 har ock ett av Gustav Adolf den 3 februari på tyska utfärdat pass för Silentz att i riket införa just sådana hantverkare, som här [Norberg, s. 21f, not 18] uppräknats. I kammarkollegii registratur för den 19 maj 1624 finns en skrivelse från Johan Skytte till änkedrottning Kristina, i vilken han säger: 'Äre ock nu i går till fem och tjugo personer av Tyskland ankomne, som Govert Silentz till sitt verks fortsättande hit inbeställt haver, de där sig ginest till Säter begive skole'
 
Genom forskning har Nils Jo?lson m.fl. kunnat knyta släkten Thun till Oldeslo (av allt att döma Bad Oldesloe mellan Hamburg och L?beck), detta tack vare en notis i Tyska S:ta Gertruds vigselbok, där en Anna Tunnen von Oldeslo (syster till Baltzar Thun d.ä.) gifter sig med skomakaren Philip Becker den 2 december 1644 [se vidare diskussionen Anbytarforum: Landskap: Norrbotten: Efterlysningar: Thun, Baltzar född 1611 i L?beck]. Huruvida någon fler av de inkomna smederna m.fl. kan kopplas till Bad Oldesloe eller inte är för mig okänt. Frågan bör även ställas om Bad Oldesloe är Thuns (och de andra smedernas) ursprungsort eller om deras proveniens kan tänkas finnas på något annat håll än Nordtyskland, t.ex. hertigdömet Brabant eller Vallonien. Detta kräver dock vidare källforskning för att kunna verifieras eller falsifieras. Ser fram emot att få veta, om domböckerna kan ge värdefulla bidrag till forskningen om de av Govertz Silentz införda smederna och deras ursprung.
 
Bästa forskarhälsningar från Groth-ättlingen
Stefan E Sundbäck

2004-05-23, 17:02
Svar #24

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, igen!
 
SBL formulerar det sålunda:
 
Groot (Groth), släkt, trol härstammande från garmakaren och kyrkvärden Asmus G (d. tidigast 1671) i Avestafors (nu Avesta), som uppges ha varit bland de från Säter nedkallade tyskarna (Norberg, s 22). 1700-talsgenealogen Hülphers uppger visserligen som släktens stamfar den samtidigt levande garmakaren Asmus Brynnelsson i Säter, som skall ha inkommit från Tyskland eller Brabant o jämte två bröder följt myntmästaren Kock till Sverige (1626; jfr bd 9, s 348). Denne har emellertid ej kunnat återfinnas i Säters mantalslängder förrän 1656, o då han därtill hade sv farsnamn, torde Hülphers uppgifter i stället gälla Asmus G. Härför talar även, att den ene av Asmus Brynnelssons av Hülphers uppgivna söner, sedermera akademifogden o rådmannen i Uppsala Johan G (d. 1678), vid sin inskrivning vid Uppsala universitet 1659 kallades Johannes Asmundi Forsaeus, troligen efter Avestafors, o att han 1663 musicerade i Avesta kyrka (Avesta kyrkoarkiv LI:1, p 138, ULA).
 
Intressant är även att läsa SBL:s käll- och litteraturhänvisningar.
 
Bästa hälsningar,
Stefan Sundbäck

2004-05-24, 20:53
Svar #25

Utloggad Jörgen Vessman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2018-12-31, 14:33
    • Visa profil
Mästersmeden Abraham Abrahamsson Groth vid Storbo bruk i Fellingsbro (T) dog 1786 (F:2). Han uppgavs då vara 77 år och var gift med Carin Bergkarlsdotter, också skriven som Caijsa Andersdotter, f. 1724 i Fellingsbro. Caijsa dör 1795 (F:3). De gifte sig 1744 i Fellingsbro (C:2). Dessa uppgifter stämmer även med vad Einar Lundberg uppgav i sin utredning om släkten Groth från Fellingsbro (1969).
   När min ff ff ff, mästersven Anders Andersson Bergskarl f. 1728, låter döpa sin dotter Catharina i aug. 1756 så är Abr. Abrahamsson och Catharina Andersdotter dopvittnen, varför jag räknar med att Anders och Catharina är syskon. Eftersom Anders Andersson spårlöst försvinner från sin post som smed i Hällefors (Silkesdam och Carlsdal) 1767 så är jag intresserad av att höra om någon Grothforskare har tittat närmare på Caijsa Andersdotters anor.

2004-05-31, 18:19
Svar #26

Utloggad Helena Lindblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 21:16
    • Visa profil
Hej Thomas Christiansson!  
 
Jag har också ana i Engel Groth f:1636, d:1722  
(hon är min mm fm ff fm m)
 
hennes mor Anna Henningsdotter Skytte  
hennes far Anton Antonisson Groth f:1604, d:1645 (myntmästare, sthlm)
 
Engel's  
ff: Anton Groth d:1614  
fm: Anna Coyet f:1585 04 21, d:1618 04 21  
ff f: Anton Groth  
ff m: Magdalena Habedanck  
fm f: Gillis (Gillisson) Coyet d:1634(Moskva)(myntmästare 1614-1626)  
fm m: Katarina von Ste(i)nberg d:1633(Ryssland)  
fm ff: Gillis (Julius) Coyet d:1595/99 (myntmästare 1574-1599)  
 
COYET vart adligt 1649. nr 473  
 
Jag kan inte garantera att allting stämmer.  
 
mvh Helena

2005-11-29, 17:53
Svar #27

Utloggad Kristina Östervall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 10:22
    • Visa profil
Jag har funnit en Groth bland mina anor.
 
Katarina Claesdotter Groth f. 1685-86 i Fellingsbro Gift med Johan Lucasson Rell f 1685 i Kärrbo Hammar, Fellingsbro. Hammarsmed och Ålderman vid Storbo bruk, Fellingsbro.
 
Vigda 1713-08-20
Johan Lucasson i Kåfalla
Katarina Claesdotter i Storbo bruk
 
Att hon är en Groot ser jag för första gången i Torshällas Hfl åren 1766-1768.
De hade försvunnit för mig ur Hfl i Fellingsbro och det var en tillfällighet att jag fann dem på Holms bruk i Torshälla, boende hos dottern Elisabet Rell, som var gift med en bokhållare på bruket.
Där står hon i Hfl som Madam Katarina Groot.
Åldermannen Johan Rell avlider i Torshälla 1769-01-09 och Katarina flyttar åter till Fellingsbro, där hon avlider 1771-02-05 i Beijby.
 
Denna Katarina måste vara dotter till:
Mäster Claes Larsson Groth d. 1707-1714 i Storbo bruk, Fellingsbro,
och hans hustru Margareta Olofsdotter f. 1648-49  död. Mars 1712 i Storbo bruk, Fellingsbro. 64 år (C:2 sid. 304)
 
På Holms bruk i Torshälla  finns också:
Mästersmed Johan Groot f. 1727 i Fellingsbro, gift med Brita Persdotter f. 1727 i Fellingsbro.  
 
Mvh
Kristina Östervall

2005-12-22, 20:04
Svar #28

Ewa Leijdström

Hejsan!
Känner någon till en Anders Groth i Svartlå som gifte sig med Anna f Eriksdotter Sundman 1783 05 13 i Björsbyn, Nedre Luleå?
Hälsningar Ewa...

2005-12-23, 19:32
Svar #29

Ewa Leijdström

Hej...
Ett tips från Sven-Ove: Mer Anders Groth.  
 
Här har du/ni en bra länk till honom.  
http://www.perholmberg.com/disgen/0002/2520.htm
 
Hälsn Ewa...

2006-04-12, 10:24
Svar #30

Sven Aivert (Svena)

Söker ättlingar till  
 
Kontraktsprosten och Kyrkoherden i Svärdsjö Pehr Henric Groth och hans Hustru Maria Christina Lindbom född 1754
Jag vet att de fick en dotter i Köping Christina Catharina 1772-09-30hennes ättlingar har jag.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2006-04-12, 13:58
Svar #31

Maritha Berglund

Groth, Per (Henriksson), född 29/1 1738 i Norrby Bruk, Fellingsbro.
 
Död 10/2 1820 i Svärdsjö prästgård, W-län.  
 
Gift  med
 
Lindbom, Christina Maria,  
Pers föräldrar:
Groth, Henrik (Abrahamsson),  1687 i (Norrby Bruk, Fellingsbro sn?).
 
Död 6/11 1738 i Norrby Bruk.  
 
Gift 17/7 1715 i Fellingsbro sn med
 
Dybeck, Anna Hansdotter, född 29/6 1701 i Norland, Fellingsbro sn.
 
Pers farfar:
Groth, Abraham (Larsson), född  1655 död 1710
Farfarsfar:
Groth, Lars (Andersson), född  1633 i Säter, W-län.Död 1690 i Finnåker, Fellingsbro sn.
Farfarsfarfar :
Groth, Anders (Bryngelsson),  1603 i Brabant, Tyskland (Belgien),kopparsmed. Död 1674 i Säter, W-län.
Och så sista gubben :
Groth, Bryngel, 1570 i Brabant, Tyskland (Belgien).
Allt enligt Hans Groth?s släktforskarsida och den
PRELIMINÄR (forskning pågår) SLÄKTKRÖNIKA FÖR Bryngel Groth.
Mvh Maritha
 
 
 
 
 ?

2006-04-12, 14:13
Svar #32

Maritha Berglund

Sven--tror att jag missuppfattat dig. Det är deras barn du söker ! ?

2006-04-12, 15:12
Svar #33

Sven Aivert (Svena)

Hej Marita!
 
Tack för dessa uppgifter du har så rätt att det är deras barn jag är ute efter  
Men jag fick i alla fall en del uppgifter jag inte hade förut nämligen födelse och dödsdatum på Pehr och hans föräldrar
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2006-04-12, 22:05
Svar #34

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Vi skall nog vara lite försiktiga med antaganden om de äldsta leden i släkten Groth. Det smyger sig gärna in felaktigheter och antaganden i våra efterforskningar. Så torde väl Lars Groth, f. omkr. 1633 i Säter vara son till Asmus Groth, vilken tillhörde de L?beckska mästare som 1624 inkom till Säter och Kerstin Persdotter. Vissa forskare har menat att denne Asmus skall vara identisk med den Asmus Brynnelsson, som samtidigt finns i Säter. Detta är dock av allt att döma en felaktig tolkning. I Svenskt biografiskt lexikon under artikeln Groot (Groth) anges följande:
1700-talsgenealogen Hülphers uppger visserligen som släktens stamfar den samtidigt levande garmakaren Asmus Brynnelsson i Säter, som skall ha kommit från Tyskland eller Brabant o jämte två bröder följt myntmästaren Marcus Kock till Sverige. Denne har dock ej kunnat återfinnas i Säters mantalslängder förrän 1656, o då han härtill hade sv farsnamn, torde Hülphers uppgifter i stället gälla Asmus G. Härför talar även, att den ene av Asmus Brynnelssons söner, sedermera akademifogden o rådmannen i Uppsala Johan G. (+1678), vid sin inskrivning vid Uppsala universitet 1659 kallades Johannes Asmundi Forsaeus, troligen efter Avestafors, o att han 1663 musicerade i Avesta kyrka.
Varifrån Asmus Groth ursprungligen kom är än så länge höljt i historiens dunkel. Vi vet, att han kallades L?becksk mästare, vilket innebär att han - åtminstone en tid - bör ha arbetat vid något bruk i trakterna av L?beck i Tyskland. Ungefär samtidigt kommer en annan L?becksk mästare till Säter, Baltzar Thun. Dennes syster kallas vid giftermål 1644 med skomakaren Philip Becker i Stockholm Anna Tunnen von Oldeslo. Detta kunde innebära att släkten Thun - kanske också släkten Groth - figurerat i Oldesloe, beläget mitt emellan L?beck och Hamburg. Det är i alla fall så länge vi med säkerhet kan följa släkten Groth bakåt i tiden.
 
Låt oss nu vara noga med att ange att det inte alls är säkert att Asmus Groth kom från Brabant, än mindre att han var född 1597!
 
M v h, Stefan

2006-04-13, 16:22
Svar #35

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Stefan !
 
Uppgiften om Asmus Groth?s hustru är intressant - varifrån kommer den ?
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-04-14, 08:55
Svar #36

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
De som fortfarande anser att Asmus Grot och Asmus Bryngelsson är samma person bör kontrollera mantalslängden för Kopparbergs län år 1656.  
 
I Säter stad återfinns Asmus Bryngelsson antecknad för endast en person, på raden ovanför återfinns hans broder Anders Bryngelsson antecknad för två personer (1man och 1hu). 1655 går det ej att återfinna denne Asmus B i Säter, Anders går däremot att återfinna och han är antecknad för 3 personer (1man, 1hu samt 1 son) omöjligt är ju inte att sonen i mtl rätteligen är brodern Asmus. Att Anders och Asmus är bröder kommer från domboken 19 nov 1649 (Säters rr och mag AIA:3).  
 
Samma år (1656) återfinns i Avesta(fors) på Damkvarteret Asmus Grot antecknad för 5 personer (1man, 1hu, 1son, 1dotter samt 1piga).
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-06-12, 23:49
Svar #37

Lars Nilsson

Olof Groth.
 
Har tidigare skrivit ett inlägg under Råneå.
 
Söker möjliga fäder till Olof Groth i Råneå som dör 1792. Han var gift med Magdalena Sperling och bodde i Melderstein och i Strömsunds.
 
Enligt dödsuppgiften var han född år 1726 och enligt anteckning i husförhörslängd år 1729.
 
Jag hittade en Olof Groth född i Säter år 1728, men det var inte rätt.
 
Min fundering nu är om Olof Groth skulle kunna vara son till den Johan Groth som kom till Råneå i början av 1740-talet. Har sett inlägg på anbytarforum som menar det. Jag funderar på vilka bevis som i så fall finns för det.
 
Mvh
 
Lars

2006-09-23, 11:26
Svar #38

Berit Holt

Hei!
 
Jeg søker opplysninger om mine tipp tipp oldeforeldre på morssiden, Pastor E.Gustav Groth f. 5.7. 1801 i Glafva og hans hustru Christina Groth, født Backman i Uddevalla i 1799.
Vet at de bodde i Sillerud  rundt 1840 - 1850.
Håper noen kan hjælpe meg.
 
Vennlig hilsen
Berit Holt

2006-09-23, 17:37
Svar #39

Maritha Berglund

Berit
Groth, Erik Gustav, född 5/7 1801 i Glava sn, S-län, fil.mag komminister.
 
Död 12/11 1852 i Töcksmark sn, S-län.  
Hans föräldrar :Groth, Carl Henrik, född 26/7 1772 i Fors Bruk, Mo sn, brukspatron.
 
Död 12/10 1817 i Karlsfors, Sillerud sn, S-län.  
Åberg, Andrietta Gustava, 1777 i Åmål, S-län.
 
Död 23/9 1821 i Karlsfors Bruk
 
mvh Maritha

2006-09-23, 22:25
Svar #40

Berit Holt

Hei igjen!
Takk før rask tilbakemelding.  Det er deres datter Serafina Hulda Groth - død 1876- som giftet seg med dreng Olof Olsson Snarfeldt fra Snarkil som er mine tippoldeforeldre.  Deres datter Ida Elisabeth - født 30.08.1853 - som er min oldemor.   Jeg er generelt interessert i alt vedr. denne grenen av Groth familien. Hvor kom familien egentlig fra?  Er det Nederland.  Jeg har også korrespondanse fra både Sverige og Amerika hvor noen av Idas søsken bosatte seg.
Vet du noe mer om dette?
 
mvh
Berit

2006-09-24, 09:40
Svar #41

Maritha Berglund

Groth, Bryngel, född  1570 i Brabant, Tyskland (Belgien).
 
Detta är första generationen, enligt vad jag kan utläsa.
mvh Maritha

2006-09-25, 17:03
Svar #42

Berit Holt

Tusen takk for all hjelp!Dette er jeg meget takknemlig for! Du skriver hva jeg kan utläsa, er det noe sted jeg kan finne linkene mellom Carl Henrik Groth født i 1772 og Bryngel Groth som du forteller er den første generasjonen? 
Via internett fant jeg at John Winblad von Walther hadde skrevet om Bryngel Groth.  At han hadde tre sønner, eldste var Bryngel Bryngelsson Groth, født i 1596, men etter han fantes ingen kjente ættlingar,  Hans mellomste sønn Asmus (Asmund) Bryngelsson Groth var født i 1598 og hadde minst 6 søner og kanskje even døttrar.  Tredje sønn var Anders Groth  f. Brabant 1602.  Men jeg vet ikke hvilke av disse to Carl Henrik Groth kan føres tilbake til?  Vet du?   
mvh Berit

2006-09-25, 19:03
Svar #43

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Berit !
 
När det gäller dom äldsta generationerna så förekommer det en hel del frågetecken. För att du skall komma rätt så bör du läsa igenom de inlägg som finns här ovan.
 
Med vänliga häslningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-10-04, 22:04
Svar #44

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Stefan !
 
Den 12 april ovan nämner du att Asmus Groths hustru hette Kerstin Persdotter - har du någon källa till detta ?
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2006-11-08, 13:54
Svar #45

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:28
    • Visa profil
Hej!
Jag vill bara instämma med Stefan Jernberg i hans vädjan om att alla som vill ha fakta kring de äldsta generationerna Groth verkligen läser igenom all tillgänglig information här ovan (t.ex. Stefans utmärkta klarläggande den 14 april).
Det finns ingen som helst anledning att förknippa Asmus (Asmund)Bryngelsson i Säter med Asmus Groth i Avesta - de är bevisligen inte samma person!
 
Därtill upprepar jag som forskare i Säters stads äldsta historia Stefans fråga till Stefan E. Sundbäck: VARIFRÅN har du uppgiften att Asmus Groths hustru skulle heta Kerstin Persdotter?
Vänligen
Leif Olofsson

2006-12-05, 05:29
Svar #46

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Kommentar ang. Abraham Claesson Groth i Fellingsbros församling. Finns det belägg för att smeden Abraham Claesson (1682-1742) i Kengis bruk verkligen tillhörde släkten Groth i Fellingsbro församling? I smedskivan anges att hans änka avled i Fellingsbro församling. Skulle änkan har återflyttat till Fellingsbro församling efter makens död i Kengis bruk? Jag anser det här inte är logiskt.
För det andra så bodde sönerna och döttrarna kvar i Kengis bruk. En av sönerna Claes Abrahamsson (170?-1782) var först smed i Kengis bruk åren 1730-1746. Och därefter var familjen inhysesfolk i Helsingbyn och Witsaniemi i Hietaniemi församling åren 1746-1782. Anledningen till flyttningen kan vara att hans hustru Brita Persdotter led av sjukdomen spetälskan, enligt Hietanimeis dödbok 1762 26/8. Han gifte sig med henne år 1730 i Pajala. Han borde då rimligen vara mellan 20-25 år gammal. Hans kända barn var Abraham Claesson och Zachris Claesson.      
För det tredje så saknas Pajala kyrkoböcker för svenskar (bruksfolket) under mitten av 1750-talet. Pajala församlingens kyrkoböcker var slarvig bokförda. Så man måste var kristisk till vad som står i kyrkoböckerna.

2006-12-26, 10:41
Svar #47

Utloggad Kristina Östervall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 10:22
    • Visa profil
Ett inlägg angående smeden Abraham Claesson (1682-1742) i Kengis bruk
Det är mycket möjligt att dessa nedanstående Abrahamsbarn , födda i Finland, är barn till Abraham Claesson. De kan även vara barnbarn. De är bosatta hos Margareta Rells familj i Arboga. (före 1751 finns de ej med i HFL)
Margareta Rell f. 1723 i Fellingsbro (min mm mm mm m)
Far: Mästersmed Johan Lukasson Rell f 1686 i Fellingsbro.
Mor: Katarina Claesdotter Groth f. 1685 i Fellingsbro, dotter till Mästersmed Claes Larsson Groth i Storbo bruk, Fellingsbro
Frågan är hur de var släkt med Magareta Rell, men det kan kanske vara en liten ledtråd till
änkan.
Mvh Kristina Östervall
 
Gäller Arboga stad.  
HFL AI:1c År 1751 sid 45  
Hovslagaren Erik Moberg   1697 Ramsberg (Ramshyttan)
Hustru Margareta Rell   1723 Fellingsbro
D. Kajsa Lisa   1745 Arboga
S. Johan Erik   1747 Arboga  
D. Anna Margareta  1750 Arboga
Sam i Hellström?   1725 (utan lov från staden)
Brorson Petter Moberg  1732 Ramsberg
Släkting Anna Maria Abrahamsdotter 1731 Finland
Släkting? Carl Abrahamsson 1738 Finland
(svårt att tyda)
 
HFL AI:1c år 1752 sid. 44
Hovslagaren Erik Moberg  1697 Ramsberg (hör illa)
Hustru Margareta Rell  1723 Fellingsbro
D. Kajsa Lisa  1745 Arboga (nyss börjat läsa)
S. Johan Erik   1747 Arboga
D. Anna Margareta  1750 Arboga
Brorson Petter Moberg  1732 Ramsberg
Släkting Anna Maria Abrahamsdotter 1731 Finland (kan vara en Groth)
Släkting? Carl Abrahamsson 1738 Finland (kan vara en Groth)
(svårt att tyda)

2007-01-19, 13:36
Svar #48

Utloggad Peter Tunviken

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:32
    • Visa profil
Till Christer Rosenbahr.
 
Angående Abraham Claesson. Jag nämner nedan några av de uppgifter jag har om honom.
 
Abraham Claesson och Katarina Johansdotter gifter sig 1711-02-05 i Fellingsbro. Abraham är från Storbo och Katarina från Rockhammar.
 
De får enligt födelseböckerna för Fellingsbro barnen:
1. Kerstin, f. 1712-07-30, Storbohammar
2. Abraham, f. 1714-01-10, Storbohammar
3. Claes, f. 1715-02-25, Storbo bruk.
4. Sakarais, f. 1716-03-27, Storbo.
5. Karin, f. 1717-11-18, Storbohammar.
6. Anna, f. 1719-03-28, Storbo bruk.
7. Margareta, f. 1721-06-25, Storbo bruk.
8. Elsa, f. 1724-07-25, Fellingsbro (ingen by angiven)
9. Karl, f. 1730-01-27 (åldarsuppgift när han dör 1733-05-29, Kengis bruk)
 
Jag har hittat familjen i husförhörslängder fram till 1724 i Fellingsbro.
 
I Pajala hfl 1731-1743 finns Abraham och Katarina med barnen Sakarias (prima vice 1731), Karin (prima vice 1733) och Margareta (prima vice 1737). Det tyder på att barnen skulle vara födda (om man utgår från att de var ca 15 år vid prima vice) ca 1716, 1718 och 1722. Det stämmer hyfsat med uppgifterna från Fellingsbro. Sonen Claes gifte sig 1730-03-30 med Britta Johansdotter från Pajala och bor inte längre med familjen.
 
Abraham dör 1742-07-03, Kengis. Han är då 60 år gammal.
 
1755-03-05 dör en Katarina Johansdotter i Storbo bruk. Hon uppges vara änka och 67 år gammal. Hon begravs 1755-03-16.
 
Går man in och tittar på hfl för Storbo aktuell period hittar man under folie 131 och 185 bl.a.:
 
Ålderman Johan Rell, f. 1686
Ho Charin Claesdr, f. 1685 (syster till Abraham Claesson)
 
Mr.Swen Abr. Abrahamsson, f. 1714
Ho. Cath. Andersdotter, f. 1724
 
Inhyses Enkan Charen Jansdr, f. 1686, d. 1755-03-16.
Barn Margaretha, f. 1721.
 
Katarina (Charen Jansdr) finns noterad 1747-1755. Längden upptar åren 1746-1755 och det finns ingen notis för henne 1746. Det verkar inte finnas någon hfl mellan 1732 och 1745.
 
Följer man denne Abraham Abrahamsson, född 1714 i hfl för Storbo så ser man till slut att han dör, sista noteringen för honom är 1786. Han uppges också vara gift 1743.
 
I dödboken hittar man honom 1786-02-20:
Gl. Smeden Abr: Groth vid Storbo. Han uppges vara född 1708 på Storbo Bruk. Hustrun är Carin Bergkarls dotter. Han har 9 barn, 4 söner och 5 döttrar.
 
Hans vigsel hittar man 1744-05-09.
 
Jag hittar Abraham Claesson vid Storbo bruk t.o.m. 1726 i mtl. (står oftast bara Abram, men jag utgår från att det är han)
Vid Kengis bruk finns han första gången i mtl 1728.
Var han fanns 1727 vet jag inte.
 
Att Katarina flyttade tillbaka till Fellingsbro är väl inte så konstigt. Hon hade ju barn kvar där och bodde ju också granne med sin svägerska.
 
Ja, det borde väl vara bevis nog.
 
Hälsningar, Peter Tunviken.

2007-01-21, 21:59
Svar #49

Karolina Thörnqvist

Hejsan  
 
Jag har hittat en Asmus Groth i mina släkt papper men inga datum när han är född. Men han skall ha en son Jacob Groth född 1645 i Säter i Avesta Dalarna W  han i sin tur har en son Johan Jacobsson Groth född 1671 i Avesta Dalarna, W. Han var gift med Elisabeth Hansdotter Pipare. Jag undrar om det finns något om Asmus Groth och vart i från hans släkt kommer och var och när han är född och vem han var gift med.  
 
Tack! Karolina

2007-01-22, 08:47
Svar #50

Maritha Berglund

Hittade detta på google.
 Asmus Groth, född 1596/98 i L?beck, död 1671/73.
         Masmästare, kyrkvärd i Avesta bruk, Avesta (W). RE, P.Norberg, NJ.
         
         Gift med nästa ana
 
         Barn:
         Jakob Groth, född 1640/50, se ana 1536.
         
         mfffffffffm
    3073 Kerstin Persdotter. Bosatt i Avesta bruk, Avesta (W).
         RE, P.Norberg, NJ.
mvh Maritha

2007-02-02, 21:12
Svar #51

Karolina Thörnqvist

Hejsan  
 
Detta är vad jag har om Groth i min släkt  
 
Magdalena Groth
 
Född :  1772
Död  
Äktenskap och barn
 
   1. Gift med Lars Andersson Törnqvist
      Född  1771 Meldersteins Bruk, Råneå, BD
      barn 6 :
      Maja Lena Törnqvist
      Född  1794 Skatamark 10, Luleå, BD ( 1794 )
      Anders Törnqvist
      Född  1797 Skatamark 10, Luleå, BD ( 1797 )
      Lovisa Törnqvist
      Född den 19 november 1799 ( 1799 )
      Lars Gustaf Törnqvist
      Född den 1 augusti 1802 Skatamark 10, Luleå, BD ( 1802- )
      Lisa Greta Törnqvist
      Född den 24 december 1804 Skatamark 10, Luleå, BD ( 1804- )
      Lars Petter Törnqvist
      Född den 12 april 1813 Meldersteins Bruk, Råneå, BD ( 1813 )
 
 Olof Johansson Groth
Född  1729
Död den 13 juli 1791
Råneå, BD
Livslängd: 62 år.
Barn :
Magdalena Groth ( 1772 )
 
Gift med Magdalena Sperling  Johan Johansson Groth
1701-1764
Avesta, Dalarna, W  Johan Jacobsson Groth
1671
Avesta, Dalarna, W  Jacob Groth
-1701  Asmus Groth
? ?
? ?  fffmf

2007-02-11, 20:04
Svar #52

Lars Nilsson

Hej har hittat Masmästare Johan Groth i kommunionslängd (rippikirja) i Oravais vid Oravais masugn (Kimo bruk) för år 1735-1763.
 
Av Kirsti-Liisa Ståhlbergs bok Kimon ruukkin väkeä 1703-1890. Framgår att Johan Groot var masmästare vid masugnen 1736 - 1739 och att han flyttat bort från Oravais 1739-09-23. Detta stämmer väl bra överens med uppdykandet i Råneå.
 
Kirsti-Liisas bok listar de olika personerna som arbetat vid Kimo bruk och när i tiden.
 
Mvh
 
Lars

2007-03-05, 14:15
Svar #53

Berit Holt

Hei!
Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne
noen jeg ikke har etternavn på, men tror hun -  dvs Sigrid er etterkommer etter Olof Snarfält født 1823-11-10 i Sillerud og gift med Serafia Hulda Laura Groth, født 1831-04-17.
Sigrid var gidt med Einar og de bodde i Kärrgruvan.  De hadde en dattter godt i 1923 som hetBrita og som 15.06.46 giftet seg med Mads i Nordby kirke.  Jeg har brev som Sigrid skrev til min mormor Hulda Vilhelmine Fladebye, datter av Ida Elisabeth Groth, datter av Olof og Sereria.
Det kan også være Brodtkorb familie, Davide, Ruth? Men der er vet jeg ikke noe om slektskap til min familiegren dvs Groth.
Er det noen som vet noe om dette?
 
Med vennlig hilsen
Berit Holt

2007-05-01, 11:18
Svar #54

Per Bolin

Hej!
Jag har stött på en Sophia Magdalena Groth som skall ha bott i Hofmanstorp i Wist sn (E). Hon var gift med garvaren Samuel Gustav Hagström och de fick en son 23/6 1822 vid namn Adolf Fredrik.
 
Är det någon som vet något om denna Groth?
 
mvh
Per

2007-05-02, 10:44
Svar #55

Utloggad Ingemar Källström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2015-11-13, 16:22
    • Visa profil
Hej Per!
Jag har Sofia Magdalena Groth som min anmoder.Hon var gift med garvaren Samuel Hagström i Hovetorp i Vist.De fick 7 barn och jag härstammar från dottern Sofia Carolina som var född 1829-10-21.Är din anfader denne Adolf Fredrik? Jag har en hel del om både Sofia Magdalena och Samuel Hagström.Samuel har intressanta förfäder i form av tre genrationer militärer!Vad vill du veta så kanske jag kan skicka över en del till dig!
 
Hälsningar  
Ingemar Källström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna