ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-25  (läst 3149 gånger)

2000-07-14, 11:20
läst 3149 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
I mitt exalterade inlägg den dag jag hade sett Erik Frumeries stora släkttavla nämnde jag att jag en gång i tiden hade sett en efterlysning rörande Klara Ulrika Frumerie, g m lantmätaren Karl Jakobsson, en av de lösa trådarna i mitt inlägg 26 april.
 
Jag hittade den så småningom igen, på Sällskapet Vallonättlingars hemsida, och när mailadressen i efterlysningen från augusti 1998 inte fungerade, tog jag helt enkelt domännamnet i adressen, lade till www. innan och surfade dit.
 
Väl där sökte jag på släktforskarens namn (Sven Lindskog) i en intern sökfunktion och fick upp en sida om honom med en e-postadress som fungerade!
 
Lantmätaren Jakobsson var bror till en av Svens anor, men Sven hade lite nytt för mig, framför allt barnens födelsedatum.
 
Angående Sven Rasegårds lite felplacerade efterlysning närmast ovan har jag inte sett någon kommentera att den hamnat under fel rubrik. Inte heller har någon svarat på den här. Men om ingen annan har gjort det förr, så kopierar jag den och lägger in under Hasslösa.

2000-07-23, 15:19
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Har sökt mer på alla urformer av namnet som i Sverige blev Frumerie. Invandraren Martin F. skrevs ju Framerie, de Framerie, de la Framerie och Delaframerie (och dessutom Fremery) i Leyden, innan han skrev kontrakt med de Geer och kom hit.
 
På en sökning på namnet Framerie i www.ancestry.com visar det sig att han hade en namne vid namn Martin Framerie, musiker, med hustru och ett barn, som var med på en båt över från England till USA 1623!!!
 
Ingen Framerie fanns i the Social Security Death Index, men väl en nu levande Lawrence Framerie i Champion, Pennsylvania.
 
Den klassiska ingress-texten för släkten Frumerie från Svenska Släktkalendern 1919 och 1943 omtalar ju att medlemmar av släkten med namnen de Frameries, van Fremery och van Vramerye undertecknade det förbund, som 1566 ingicks av den nederländska adeln.
 
Sökning efter Fremery visade att det finns en hel gren de Fremery i USA, och släktingen Susan Frumerie over there ska kontakta både Lawrence Framerie och en eller annan de Fremery.
 
Hon hade dessutom fått en hel liten släktutredning över en Fremery-gren i ett svar hon fick när hon kontaktade en holländskfödd amerikan (som jag fattade det) som skrivit på en belgisk släktforskarsida.
 
Jag lägger ut den här när jag har översatt den från engelskan.
 
Mitt i provinsen Hainau, som släkten anges härstamma från i SSK, finns en stad vid namn Frameries, som består av fem franskspråkiga byar.
 
När jag till sist kom att tänka på varianten Frumery visade det sig finnas 25 telefonabonnenter med namnet i Frankrike. Av bara farten prövade jag Framery också, och det fanns det 248 stycken i Frankrike.
 
Så det kryllar av troliga släktingar till de svenska och amerikanska Frumerie runt om i Holland, Belgien, Frankrike, USA och när det gäller Fremery även i Danmark, faktiskt.

2000-08-14, 12:59
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu har jag blivit huvudman för släkten Frumerie i Sällskapet Vallonättlingar också! Det är rätt nyss beslutat, så nu återstår bara att betala avgift och gå med också. Men jag lär väl återkomma med mer info.

2000-08-14, 13:08
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Släktutredningen jag nämnde gällde en släktgren i framför allt Aachen och Eupen med namnet Fremerey. Den kommer tydligen från någon bok tryckt 1907, och innehåller en del tidiga människor med någon form av namnet. Tidigt (ungefär vid den tid Martin Fra(u)merie finns i Leyden) flyttar en släktmedlem till Holland, och anges vara anfader till den holländska släkt de Fremery, som amerikanarna med samma namn ska vara en gren av.
 
Tänk om man verkligen kunde knyta ihop allt...!

2000-09-08, 16:44
Svar #4

Tord Lennartsson

Hej
 
Jag har sett att namnet Utterbom figurerar i diskussionen. Jag undrar om det är någon som har  
stött på någon uppgift om att Helena Christina Frumerie, (*1677 21/5) fick några barn i sitt första gifte med kyrkoheden i Kistberg P. Utterbom.  
 
Jag letar efter en Nils Utterbom (trädgårdsmästare i Gamleby) som enl uppgift är född runt 1690.
 
Mvh Tord Lennartsson

2000-11-23, 04:16
Svar #5

Utloggad Gudrun Spetze

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2011-11-25, 14:44
    • Visa profil
Än en gång vill jag rikta ett stort tack till alla, och framför allt till Anders Pemer, som bidragit med uppgifter till min släktforskning.
I mina egna forskningar vid ULA hade jag ju kommit fram till att min mmmff Erik Frumerie var född 1777 som son till gruvarbetaren Josua Frumerie vid Hässlekulla gruva, men vem Josua var son till hade jag inte lyckats lösa. Det svaret kom Anders Pemer med sedan han fått den stora släkttavlan. Det är ju fantastiskt att ha hela släktkedjan, även om man inte är särskilt förtjust över att i rakt nedstigande led härstamma från två skarprättare. I någon bok eller artikel om släktforskning har jag läst, att om en släktforskare hittar en bödel i sin släkt, brukade han sluta forska. Så gör naturligtvis inte en historiker, men självklart ställer jag frågan: Varför blev de skarprättare?
Söndag 30 april 2000 nämnde jag här, att jag på Carolina i Uppsala läst det mesta som kommit i TRYCK om släkten Frumerie. Med facit i hand läste jag för någon tid sedan på nytt några av dessa skildringar och upptäckte då två fel, som faktiskt under en period förde mig på villovägar. I Svenska Släktkalendern 1943 kan man läsa följande: Pehr Frumerie, f. 1662, stadssekreterare i Nora och Örebro, +1713 som landsfiskal i Örebro län,blev i sitt gifte med Christina Mattzdotter + 1720, fader till Matthias, f. 1689, kapten vid Närke och Värmlands regemente, + 1743, g. 1714 m. Anna Chatarina Brobeck, vars ättlingar numera kvarleva i Nordamerika.
I Karl X11:s officerare av Adam Lewenhaupt kan man om Frumerie, Matts läsa  ...f.1689 i Nora, son till bergsfogden Johan F och Margareta Norman...
I första fallet skulle det vara meningslöst att söka några ättlingar i Sverige, eftersom de utvandrat till Nordamerika. I andra fallet har Matthias (Matts) fått fel föräldrar.
Josua *1731 +1798 var Matthias yngste son, och bevisligen är vi nu ganska många här i Sverige som härstammar från honom.

2000-12-06, 14:05
Svar #6

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
I fallet med Matthias ättlingar i Nordamerika menade förstås Elgenstierna, eller kanske snarare överstelöjtnant Erik Frumerie, som väl troligen skrivit texten, att de enda ättlingarna med namnet Frumerie finns i Nordamerika. Men det är å andra sidan inte explicit vad det står, även om vi i och för sig vet hur etablerat det agnatiska släktbegreppet var i den dåtida släktkalendern.
 
Att Matthias i bl a Lewenhaupt har fått sin farbror och faster som föräldrar är ett vanligt fenomen. Det är nog dåligt med primärkällor som definitivt visar forskaren vilka Frumeriebarn som verkligen är barn till Pehr F. och Christina Mattzdotter, och vilka som är barn till Johan F. och Margareta Norman.
 
Många forskare har fått sitta och gissa sig fram och på en eller annan grund kommit fram till fel val - om det nu är absolut bergsäkert att Erik Frumerie har träffat exakt rätt. Men Johan och Margaretas barn är också rätt listade i Noraskogs Arkiv.
 
Annars har ättlingar till Pehr och Christinas dotter Maria Elisabeth, g Ahlbom, fått sin anmoder placerad som dotter till Johan och Margareta också. Och min släkting Anders Berglund hade visst haft problem med vilken av bröderna som var hans anmoders far tills han fick kontakt med Lars E:son Frumerie (om jag minns rätt hur han beskrev de turerna för mig; det är många år sedan).
 
Den biten skulle man förstås ta och gräva sig igenom en gång för alla, själv. Tills det blir av väljer jag nog att betrakta Erik Frumerie som den stora auktoriteten på området.

2001-02-01, 14:38
Svar #7

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
En kul episod inträffade i förrgår. Det var ju via Erik Frumeries släkttavla jag för första gången hörde talas om Carl Leonhard F med dottern Anna Maria, gm komminister Johan Petter Strandell i Väster Färnebo (tabell 24 i Frumerie-filen många har fått, och som andra intresserade kan få om de mailar mig).
 
Hittade familjen Strandell (och en son som också var präst i stiftet) i Västerås stifts herdaminne från 1880 på KB, och hade sedan en annan av sönerna med som gift med en efterlevande dotter i en sökpost i Örebro stads bouppteckningsregister som jag laddat ner från Örebro Stadsarkivs filarkiv på nätet. Så mycket mer har det bara inte blivit av att göra för att spåra grenen vidare. Man har ju så oherrans många lösa trådar på alla möjliga håll, och släktforskningen är inte direkt det enda fritidsintresse som tar upp min tid heller.
 
Men i förrgår får jag så ett mail från en amerikan som heter Strandell och hittat min mailadress på Sällskapet Vallonättlingars sida. Anna Maria Frumerie var hans great grandmother och han har redan en del Frumerie-uppgifter (ända tillbaka till Martin, faktiskt) via en kusin i Sverige, men vill gärna veta mer.
 
Det är en ren slump att jag har sysslat med helt andra saker och ännu inte börjat spåra Strandell-ättlingarna, och så hör plötsligt en av sig till mig på detta sätt i stället. Just sådana där solskenshistorier som alltid är lika roliga. Har varit med om liknande förr, och ju mer ens namn dyker upp i samband med namnet Frumerie ute på Internet, desto mer kommer väl sådant här att hända...

2001-05-07, 00:43
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu har jag t o m haft tillfälle att besöka Jan Frumerie i Askim helt kort, och vi hann börja skumma på ytan i den mycket stora släktkista som farfadern Erik har efterlämnat. Jan har haft den stående hos sig i ca tio år, och knappt mer än öppnat locket några gånger. Det är böcker, foton, mappar med papper och annat i prydlig ordning - men det är sådana mängder av det!
 
Jag började i alla fall gå igenom en sådan mapp, och hittade genast ett antal guldkorn. Det mest fantastiska var att en bevarad notis från göteborgstidningen Socialdemokraten 1932 vittnar om att det är en ren slump att det inte idag lika gärna hade kunnat finnas ytterligare en gren Frumerie ännu idag - och då är det dessutom en gren, som inte ens Erik Frumerie på sin tid torde ha identifierat var i hela fridens namn i släktträdet den kom ifrån.
 
Men kring midsommar 1932 försvann en 31-årig verkstadsägare Folke Olaus Frumerie i Göteborg i samband med en kanottur. Kanoten påträffades uppspolad på en holme, och Frumerie förmodades omkommen. Varken namnen Folke eller Olaus förekommer på någon känd kvist av släktträdet som fortlevde fram emot förra sekelskiftet (Folke Olaus torde ju vara född 1900 eller 1901) - eller för övrigt i släkten över huvud taget.
 
Och det finns inte ens någon kvist, där man skulle kunna gissa att det finns någon ytterligare lös tråd som kan ha far, eller farfar, till Folke Olaus.
 
Men gissa om det ska bli spännande att försöka spåra hans ursprung bakåt i tiden från honom själv, och se var man hamnar!!!

2001-05-08, 19:21
Svar #9

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Johan Frumerie, 1663-1709, son till borgmästaren Jean och Sara Pemer, anges ibland död 1710 i pesten, liksom hustrun och något av barnen. På DISBYT finns intressanta uppgifter från dels Britt-Marie Lundell i Nora, dels från Donald Freij i Bor om en familj bestående av:
 
Johan Frumerie, d 1710 Lindesberg, gift 1694 med Brita Nilsdotter, d 1710 Lindesberg.
 
Döttrar:
Elisabet Frumerie, f 1694 Lindesberg.
Anna Frumerie, f 1700-d 1710 Lindesberg.
Maria Frumerie, f 1704-d 1709 Lindesberg.
 
Då både hustru och barn skiljer sig totalt från den kände Johans familj, måste detta vara en helt annan samtida Johan Frumerie!
 
Som genom att generera en uppgift i dödboken om Johan Frumerie och dess hustru döda 1710 (eller vad det nu kan ha stått) har fått många forskare att anteckna den Johan som var född 1663 i Fellingsbro, och hans hustru Margareta Norman, som döda 1710. Men det är käpprätt fel. Ingen av dem dog 1710. Johan dog året innan, 1709 21/3, och Margareta Norman levde ända till 1725 20/10. De hade tio barn, varav nio blev vuxna och gifta. Det tionde barnet föddes i juni 1706 och dog den fjortonde i samma månad.
 
Att det skulle ha varit en annan Johan Frumerie som ställde till begreppen en smula har jag inte ens funderat över tidigare, men nu när jag har upptäckt att hans familj finns publicerad av seriösa forskare på DISBYT, så vet vi ju att han har funnits. Frågan är bara vem i herrans namn han är.
 
Martin Frumeries söners familjer är onekligen omväxlande utförligt kartlagda. Jean Frumerie och Sara Pemer hade i alla fall knappast två söner som hette Johan, och deras familj är väl dokumenterad med sönerna Pehr och Johan, stamfäderna för de två agnatiska grenar som ännu fortlever, plus tre barn som dog tidigt.
 
Målaren och konterfejaren David Frumerie hade bara ett känt barn, sonen Martin som blev kapten vid Hälsinge 3-männingsbataljon. Familjen i fråga synes dock tämligen väl dokumenterad, så jag betvivlar att det skulle ha funnits en extra Johan här.
 
Daniel Frumerie som blev skeppare och borgare i Öregrund har redan en son som heter Johan, så inte heller här kan vi räkna med att peta in en Johan till.
 
Josua Frumerie, däremot, har en illbatting jag helt har missat i mina släktuppställningar, men som Gudrun Spetze har nämnt här på sidan. Han fick ett barn med Ingeborg Pedersdotter 1659, och dömdes till böter för det.
 
Min tanke är därmed att den nye Johan Frumerie, som bodde i Lindesberg i varje fall från 1694 och dog i pesten 1710, skulle kunna vara identisk med denna Josuas oäkting.
 
Två andra teorier går också att fundera över. Zacharias och hans hustru (som jag efter överstelöjtnant Erik Frumeries uppgift har kallat Anna Lakesdotter, men som i ett par forskares uppgifter på DISBYT kallas Helena Anthonydotter) ser ut att kunna ha haft något mer barn än vi känner till. Erik Frumeries uppgifter är fyra döttrar, utan födelsedatum på något av dem, samt ett ej namngivet barn, som döptes 1656 25/3 i Fellingsbro. I vissa DISBYT-uppgifter finns även ytterligare ett barn, som dött 1654.
 
Vet inte om Erik Frumerie har tagit ställning till om det faktiskt är någon av de fyra döttrarna som döps 1656, men annars kan det ju möjligen vara en son - som hette Johan.
 
En Johan Frumerie som tydligen gifter sig med sin Brita Nilsdotter 1694 och får tre döttrar under de närmaste åren, för att sedan dö 1710, skulle möjligen kunna vara en smula yngre än född 1656 eller 1659. Men det verkar inte vara någon vidare ovanlig ålder för en man att gifta sig på den tiden.
 
Den sista möjligheten jag inte vågar utesluta är Martin Frumeries näst äldsta kända barn, sonen Abraham född 1623, som förmodats ha dött tidigt. Det kanske han inte alls gjorde.
 
Jag har ännu inte här på Anbytarforum berört, lika lite som jag kom ihåg att maila Ida Hane-Sahlin en komplettering av min artikel i senaste numret av Vallonättlingen, att jag mitt under pressläggningen av nämnda artikel upptäckte ett barn till immigranten Martin, som Erik Frumerie aldrig har upptäckt - dottern Maria eller Marie, död 1685 i Svennevad, gift med Abraham Cochois. Åldersmässigt måste hon ha varit ytterligare ett i Leyden fött barn, som alltså kom hit till Sverige med far, styvmor, ett par helsyskon (frågan är hur många?) och halvbrodern Jean, som drog in mig i släkten Frumeries intressekrets genom att gifta sig med just Sara Pemer.
 
Han kunde ju inte veta vad han ställde till med, för den yngre halvbror till henne som jag härstammar från var som sagt inte ens född när paret gifte sig....

2001-05-09, 13:30
Svar #10

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Anders! Mkt intressant och spännande bidag från dig -igen.
Några spontana kommentarer:
- Kan inte den Johan som du hittat nu helt enkelt ha snott namnet. Sådant har ju hänt, men det är förstås roligare om det går att placera in honom på släktträdet.
- Det förekommer faktiskt att två söner har samma namn. Ja, ett fall med tre Jon/Jonas i en familj har diskuterats här på Rötter nyligen.  
- Har du kontaktat uppgiftslämnarna i Disbyt för att få veta vad som står i dödboken (för det är väl källan)? Kanske finns där en åldersuppgift.
- Dopet i Fellingsbro 1656. Står det inget om barnets kön i dopboken?
- Geografiska avstånd kan ju vara en ledtråd. Lindesberg är väl inte så vansinnigt långt från Fellingsbro, antar jag.

2001-05-09, 23:49
Svar #11

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Tord!
 
Flera av barnen till fogden Olof Månsson i Ytterbo, Locknevi sn (Smål.) o.h.h. Sigrid Philipsdotter (dotter till dyrkoherden och prosten Philippus Bononius i Locknevi) antog namnet Utterbom, uppenbarligen efter Ytterbo.
 
Bland dessa barn fanns Erik, Philip, Bonde, Evert, Lars och Per Olofssöner samt Anna Olofsdotter. Av dessa är det Philip (Olai)Utterbom (nämnd ovan), som blir komminister i Törnsfall sn och kyrkoherde i Kristberg, och som gifter sig med Helena Christina Frumerie.

2001-05-10, 05:02
Svar #12

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
En son till Philip Utterbom och Helena Christina Frumerie är i alla fall identifierad: Johan Utterbom, *1700 24/12, sergeant vid Kalmar reg. 1718 30/1, fältväbel s å 15/10, deltog i belägringen av Fredrikshald s å, regementsadjutant 1734 23/9; fänrik 1740 19/7, löjtnant 1744 19/12, regementskvartermästare 1749 9/7, avsked 1750 18/9; kommenderas på örlogsflottan 1720, 1721 och 1741, ? 1774 25/4 på sin gård Gölberga, Skirö sn. G m Anna Brita Fröberg, *1716, ? 1785, dotter av ryttmästare Per Jonsson Fröberg och Agneta Ulfsax, i hennes 2:a gifte. Jag vet att biografin är från en bok om Kalmar Regementes historia, men jag har klumpigt nog inte titel och författare antecknat. Jag vet att jag har bläddrat i den i läsesalen på Stockholm stadsarkiv...

2001-05-10, 22:37
Svar #13

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej !
Har en Gustav Winman f.1803-06-24 i Vintrosa, Närke. Gift 1828-04-06 med Brita Jonsdotter i Norra Vinön, Lännäs.Dog 1874-12-02 Norra Vinön nr 5.Soldat.
Hans far hette Per Josua Frumerie f.1774-07-29 i Täby, Vintrosa Närke. Torpare. Adress 1815 Närke Vintrosa, Sanna rote ,Sanna ägor.
Mor:Brita Olofsdotter ( Oldotter ) f.1768 i Vintrosa .Torparhustru.
Har fått dessa uppgifter av Moa Qvarnstöm i Stockholm.
MVH Eva Svensson

2001-05-11, 14:12
Svar #14

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det händer mycket nytt om släkten precis efter att jag skrev min artikel om den i Sällskapet Vallonättlingars medlemstidskrift.
 
Jag vill ha gärna kontakt med dig, Eva. Din Gustav finns i släktuppställningarna som det enda överlevande bland en rad syskon som dog som små. Men att han fick ett nytt efternamn som vuxen har överstelöjtnant Erik Frumerie i varje fall inte antecknat något om på släkttavlan.
 
Gustav tillhörde alltså en vitt utgrenad, stor och känd militärsläkt med åtskilliga väldokumenterade officerare i sina led, varav släktingen Caleb vid Kalmar regemente på sin tid t o m blev adlad de Frumerie - och han blev tilldelad ett soldatnamn. Det är ju nästan tragikomiskt.
 
Inte ett dugg konstigt, förvisso, utan bara tidens anda vid tillfället. Men ändå. Den moderna namnlagen är nog inte så mycket att bråka om ändå - tänk vilket kaos vi har haft genom alla tider ändå. En sak att bondsöner med patronymikon fick soldatnamn, men en medlem av en släkt med ett släktnamn - dessutom vad som redan då måste ha varit en relativt känd officerssläkt. Brrrr!

2001-05-11, 16:31
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Här följer Gustaf Winmans raka fädernehärstamning så långt den är känd.
 
Martin Frumerie, predikant och skollärare vid Finspångs bruk, ? 1683. G 1:o m Marie Francois, ? 1631.
 Son:
Jean Frumerie, *1634, borgmästare i Nora och Linde, ägare av Vedevågs bruk, ? 1689. G 1659 m Sara Margareta Pemer, *1641.
 Son:
Pehr Frumerie, *1662, landsfiskal i Örebro län, ? 1713. G m Christina Mattzdotter, ? 1729, i hennes 2:a gifte.
 Son:
Mattias Frumerie, *1689, kapten vid Nerikes och Wermelands Regemente, ? 1743. G 1714 m Anna Catharina Brobeck, *1696, ? 1773.
 Son:
Josua Frumerie, *1731, förare vid flottan, sedan tydligen gruvarbetare vid Hässlekulla gruva, ? 1798. G 1774 m Cajsa Ersdotter, *1744, ? 1813.
 Son:
Pehr Josua Frumerie, *1774, enl Erik Frumerie vargeringssoldat, men var alltså åtminstone 1815 torpare vid Sanna ägor, Vintrosa, enligt Evas uppgifter från Moa Qvarnström. G 1795 m Brita Olofsdotter, *1768.
 Son:
Gustaf (Frumerie) Winman, *1803 24/6, soldat Norra Vinön nr 5, Lännäs, ? 1874 2/12. G 1828 6/4 m Brita Jonsdotter.
 
Gustafs farbror Eric blev alltså skarprättare i Örebro, så det här är sannerligen en annorlunda gren av släkten. Vad som är mest spännande just nu är väl om det finns en okänd agnatisk Frumerie-gren med namnet Winman flera generationer framåt från denne Gustaf - kanske ända fram till nutid???

2001-05-12, 08:36
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Anders!
Det ska väl vara följande hustru till Martin F som är mor till ovan angivne Jean!?
 
2:o 1631 2/11 m Elisabeth Sariasen Garencher (eller Garenchestes), begr 1665 19/8
 
mvh Stefan
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2001-05-12, 13:47
Svar #17

Utloggad Gudrun Spetze

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2011-11-25, 14:44
    • Visa profil
Skulle återkommit till den här spalten tidigare men har måst prioritera annan forskning och andra uppgifter.Emellertid har jag med hjälp av kyrkböcker kollat Josua Frumerie (1731-1798) under åren 1774 fram till hans död 1798.  
Josua var ju barn nr 13 till Mattias Frumerie och Catharina Brobeck och föddes i Sköllersta 1731. 1774 finns han i Täby i Närke, där sonen Pehr föds. 1777 befinner han sig hos sin svärfar i Svennevad, där sonen Erik föds detta år. 1778 flyttar familjen till Vintrosa, där den utökas med ännu en sonJohan, som dock avlider två år därefter.( I senare husförhörslängder från Örebro och Västerås uppges Erik vara född 1779 i Vintrosa, vilket jag också litade på innan jag kollade med födelseboken från Svennevad.Rolf Liljhammar hade alltså rätt, när han förmodade att Erik Frumerie var född i Svennevad.)
Familjen stannar i Vintrosa. Erik blir dräng på Götavi och kallar sig då Erik Josuasson.Som dräng slutar han tydligen 1797. Hans mor kallas omväxlande Caisa Ersdotter och Caisa Nilsdotter. Hon är född i Svennevad 1744.
Sen har jag inte hunnit följa Erik Frumerie längre i kyrkböckerna i Vintrosa. Men Jan G Ljungström skriver iSkarprättare, bödel och mästerman 1996 att landshövdingen i Örebro i augusti 1811 fick en ansökan till den vakanta skarprättarsysslan, som nu skulle omfatta tre län,Örebro, Västerås och Karlstad. Den som nu sökte den lediga tjänsten var f d torparen Erik Frumerie, f 1779 i Vintrosa,Örebro.Han fick så gott som omedelbart fullmakt på sysslan i de tre gemensamma länen.

2001-05-12, 14:51
Svar #18

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Precis, Stefan! Tänkte spara utrymme och sovra i allt överflöd av information som delvis redan fanns här i samma diskussion - och så går jag och tar bort fel fru... Illa.

2001-05-23, 23:09
Svar #19

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu börjar det bli frustrerande att Eva inte verkar ha trott för en sekund att någon skulle bli ett dugg intresserad av hennes Gustaf, och aldrig tittar hit och märker att åtminstone jag verkligen vill veta mycket mer. I nästan två veckor har man varit här flera gånger om dagen för att se om Eva har återkommit och skrivit något mer... Snälla Eva, försök kom hit snart igen....! B-))

2001-05-26, 15:32
Svar #20

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Anders, visst är det kul att få svar. Men det kan dröja för oss alla ibland. Själv har jag inte fått någon respons på mitt inlägg den 8 maj. Kanske tyckte du inte att något svar behövdes, vilket är okej. Eller så såg du inte mina rader, så jag tar nu detta tillfälle att påminna.
mvh/Dag

2001-05-27, 22:45
Svar #21

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej Anders!
Förlåt att jag inte har gjort något inlägg.
Jag vet inte så mycket om Gustaf.
Han fick 5 barn med Brita Jonsdotter f.1796-09-13.
 
1. Stina Gustafsdotter f.1828-08-07 i Lännäs  
                       d.1856-01-01 i Göthlunda.  
                       S.Jernäs
 
2.Carolina Gustafsdotter f.1830 i Lännäs  
                         d.1914-04-06 i Arboga
             ( piga, lösdrivare, fiskarhustru )
 
3.Brita Catharina Gustafsdotter f.1832-07-09  Vinön, Lännäs d.1839-06-18 i slag på Vinön.
 
4.Anna Maja Gustafsdotter f.1837-01-03 i Vinön, Lännäs   d.1837-02-02
 
5.Per Gustav Gustafsson f.1841-12-21 Norra Vinö stugor, Lännäs.  d.1842 Norra Vinö stugor.
 
Mvh Eva

2001-05-28, 14:21
Svar #22

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Host, harkel, (pinsam tystnad), host, host...
 
Där fick du in en riktig fullträff, Dag! Jag borde naturligtvis ha hållit inne med min frustration, när jag inte ens lever som jag lär. Usch så pinsamt.
 
Dina frågor då var om den nye Johan kan ha snott namnet, om jag kontaktat uppgiftslämnarna i Disbyt, mer uppgifter om dopet 1656 i Fellingsbro, en allmän fundering om avstånd, och påpekandet att det faktiskt förekommer två syskon med samma förnamn. Det kan jag ta först, det skulle jag ha tänkt på, för någon av de diskussionerna har jag deltagit i för rätt länge sedan, så det visste jag faktiskt. Klart är i alla fall att inte Jean Frumerie och Sara Pemer hade en Johan till.
 
Risken att det var en usurpator som bara har råkat ta namnet kan man väl inte bortse från. Dopet 1656 (den 24 februari, för att vara exakt) nämner även Kjell Lindblom i tredje bandet av Vallonsläkter under 1600-talet, i Zachris tabell. Även där står bara barn bg 9/7 1654 och barn dp 24/2 1656. Enligt Erik Frumerie har paret sedan fyra namngivna döttrar, som sedan har följts vidare åtminstone en bit in i framtiden. Men han är noga med att räkna upp dessa döttrar, plus det ej namngivna barnet som döps 1656.
 
Slutligen har jag ännu inte fått iväg några rader till Donald Freij och Britt-Marie Lundell, som har uppgifterna om Johan och hans hustru Brita, och döttrarna som alltså inte överensstämmer med döttrarna till den kände Johan Frumerie i trakten. Men någonstans ifrån måste ju uppgifterna komma, och det ska jag ta tag i genast.
 
I sin bok skriver Kjell Lindblom att Johan Frumeri, son till Jean (tab 2), döps 29/11 1663 i Fellingsbro sn. Han blir bergsskrivare och tiondeskrivare i Nora och Lindes bergslager. I Nora hfl 1703 står han antecknad vid Elfstorp med hustrun Margareta Norman och sju barn. Bland pestlik i Lindesberg sn 1710 antecknas Johan Frumerie, hans hustru och dotter i Rya. Kanske har de försökt undkomma den annalkande farsoten genom att flytta ut till Johans avlidna faster Elisabeths familj, som är bosatt vid Rya torp.
 
Fastern Elisabeth, död 1693, var gift med en Pierre Marlier och hade vad jag förstått två döttrar med honom. Kopplingen till henne som faster finns ju även om Johan är barn till Zacharias, eller är identisk med Josuas oäkting född 1659 någonstans i Noratrakten.
 
I Britt-Maries och Donalds uppgifter identifieras åtminstone den Johan med familj som dör 1710 som en helt annan Johan med familj - eller i varje fall en Johan med en helt en annan familj. Och Margareta Norman antecknas av Erik Frumerie som avliden 1725, och den rätte Johan redan 1709 den 21/3, dock vad jag sett utan orter angivna. Klart är dock att parets dotter Christina, gift med kronobefallningsman Johan Trotzig, ärvde Elfstorp, och dessas dotter Anna Christina, gift med en mantalskommissarie Olof Bohman (vars egenhändiga levnadsteckningar är återgivna i Noraskogs Arkiv), ärvde det efter dem.
 
Jag har inte själv ägnat mig åt arkivforskande på de här familjerna, men det börjar kännas inspirerande att ge sig i kast med det. Hur och när jag nu ska kunna göra det. Men det känns angeläget!
 
Och tack till Eva för uppgifterna! Skönt att du hade lite mer i den stilen! Jag var orolig för att det till sist skulle komma några ord från dig, men att det då skulle visa sig att du inte visste ett dugg mer alls. Men dina första rader gav mig på något vis intrycket att det nog fanns lite till, och det var jätteskönt att det stämde. Och med facit i hand var det nog rätt bra att det tog ett tag tills du återkom, för på det viset blev de nya rönen om Gustaf uppdelade i två glada överraskningar i stället för en enda...
 
Carolina står som fiskarhustru. Har du uppgifter om fiskaren hon blir gift med, och rentav ättlingar vidare framåt i tiden, också??? Nu får vi se om vi väntar på en tredje glad överraskning.... B-)
 
Om du vill kan du få släkten Frumerie uppstolpad i tabellform i ett Word-dokument jag har, Eva. Om du har någon mailadress kan jag maila den till dig som fil, eller så kan jag göra en utskrift och skicka till dig med Kgl Postverket. Du får gärna kontakta mig direkt via mail, på anders@pemer.net, eller skriva en rad - eller slå en signal. Var på väg att hänvisa till Forskarkatalogen, men där har jag jättegamla uppgifter som jag för närvarande inte kommer åt att ändra. Men vill du slå en signal kan du göra det på 08-530 605 15.

2001-05-28, 20:15
Svar #23

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Hej!
 
Eftersom det refereras till mig i föregående inlägg vill jag passa på tillfället att något korrigera mina uppgifter om släkten Frumerie i boken Vallonsläkter under 1600-talet.
De två Johan som befinner sig under forskarluppen har idag följande skrivning i min databas. Jag tar gärna emot ytterligare synpunkter om deras familjer.
 
Tabell 31
 
Johan Frumeri, son till Jean (tab 11), döps 29/11 1663 i Fellingsbro och skrivs redan vid elva års ålder in på Upsala universitet 18/2 1674. Han blir bergsfogde och tiondeskrivare i Nora och Lindes bergslager. I Nora hfl 1703 står han antecknad vid Elfstorp med hustrun Margareta Norman och sju barn. Deras vigsel sker omkr 1685.
  Enligt Noraskogs Arkiv avlider Johan 21/3 1709. Hustrun slutar sina dagar först 20/10 1725 i Nora vid 60 års ålder.
 
Barn: Anna Sara f 1688, d 7/1 1759 i Örebro, g m bergsfogden och lanträntmästaren i Örebro län Johan Broström
 Niclas d 13/11 1721, kronobefallningsman i östra Närke, ogift
 Johan d 8/2 1756, sekreterare vid amiralitetets generalkommissariat i Karlskrona, g1 m Anna Brita Wahlberg 1722, g2 m Ulrika Eleonora Anckarfjell 29/5 1739, åtta barn i första giftet, tre i andra
 Elisabeth f 1689, d i oktober 1757, g m kapellanen i Hjulsjö Erik Beckius 26/3 1707 i hans andra gifte
 Christina d 1745, g m häradsskrivaren och kronobefallningsmannen i Nora och Linde Johan Anthonsson Trotzig
 Margareta f 1696, d 27/11 1757, g m kaptenen vid Närke och Värmlands regemente Gerhard Meijer 8/9 1717
 Maria g m regementsskrivaren Petter Bergdahl, senare borgmästare i Östhammar
 Per (tab 71)
 Elsa f 10/4 1701, d i Bro sn, g m stadsfältskären och rådmannen i Nora Karl Lenaeus 24/7 1733
 dotter f i juni 1706, d 14/6 1706 i Nora
 
Tabell 301
 
Johan Frumerie från Rya gifter sig 20/7 1694 i Lindesberg med Brijta Nilsdotter från Prästtorpet. Denne Johan torde vara son till antingen Zachris (tab 2), Josephat (tab 101) eller Dawidh (tab 201).
  Bland pestlik i Lindesberg 1710 antecknas Johan Frumerie, hans hustru och dotter i Rya.
 
Barn: Elisabet f 24/10 1694
 Anna f 10/10 1700
 Maria f 30/6 1704, bg 11/7 1709
 
Hälsningar Kjell

2001-05-28, 22:00
Svar #24

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej Anders !
Carolina flyttade 1848 till Södra Vinön, Lännäs.
Flyttade 1849-11-12 till Götlunda.
Hon fick 4 oäkta barn.
 
1.Emilia Larsdotter f. oäkta 1855-03-28i Norra Lunger, Götlunda .  d.1881-04-12 i Stockholm.
 
2.Carolina Larsdotter f.oäkta 1857-06-18 i N. Lunger, Götlunda . d.1869-03-26 i N. Lunger, Götlunda.
 
3.Ida Maria Larsdotter Andersson f.oäkta, fader okänd 1861-07-20 i Götlunda. d.1933-12-12 i Arboga.
 
4 Carl Johan ( Larsson ) Sundin f.oäkta 1863-06-03
i Götlunda. d.1935-01-08 i Wäla nr 3, Överslö.
 
Carolina Gustafsdotter gifte sig 1876 i Västermo med fiskaren Carl Jansson f.1828 i Västermo  d.1908-05-01 i Arboga stad.
 
MVH Eva . Min mail 019-251611@telia.com

2001-05-29, 11:28
Svar #25

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Anders och tack för ännu ett långt, spännande inlägg. Att det tar lite tid ibland är som sagt inget ovanligt - eller skamligt.
Jag kan inte bidra med några fakta här, men en reflektion ändå:
Eftersom de tre döttrarna till Johan den andre har samma namn som Johan den förste använt, så är det knappast en slump att dessa två Johan finns i samma trakt vid samma tid. Och den andre lär väl knappast ha varit så fräck att han snott både efternamn och döttrarnas namn!
Nej, de bör ha varit släkt. Och det bör gå att spåra Johan den andres ursprung i arkiven.
Jag tar också gärna emot din Frumerie-tabell i text-format, tack!

2001-07-09, 20:18
Svar #26

Utloggad Lars Wingemark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2009-01-24, 18:20
    • Visa profil
    • www.wingemark.com/
Hej  
Jag har en Maria Elisabet Frumerie född 1675 i Hallingeberg (H) hennes far Josua Frumerie född 1637, mor Maria Trana. Är det samma släktgren som ni diskuterar om ??.
Mvh Lars

2001-07-13, 10:44
Svar #27

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jajamensan, Lars!
 
Dag Bremberg som skrivit inlägget närmast innan ditt härstammar t ex också från just henne.
 
Jag e-postar alldeles strax den beryktade Frumerie-filen till dig, så får du mer info om släkten.
 
Det ska bli intressant att se var du kommer in i bilden!

2001-12-25, 16:04
Svar #28

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Så här i juletid kan en ny liten godbit om släkten Frumerie förtjäna att nämnas. Jag har för länge, länge sedan berättat om Sara Eleonora Frumerie, 1771-1835, som var Fredrika Bremers guvernant, och hur Fredrika Bremer enligt obekräftade uppgifter sedan lär ha tagit hand om Sara Eleonoras unga brorsdotter Anna Carolina, 1822-1900, död ogift enligt släkttavlan.
 
I en utskrift av en bandad intervju Jan Frumerie i Askim gjorde 15 juli 1976 med sin farbror Lars E:son Frumerie (1909-88) får vi lite mer om den här kändisbemärkta karlskronagrenen av släkten Frumerie.
 
Sara Eleonoras bror Mauritz, medaljgravören, undervisade Fredrika Bremer i teckning och målning. Sara Eleonora omnämnes i en del böcker om Fredrika Bremer som Bel Ami.
Mauritz och Sara Eleonoras lite äldre halvbror Nils Elias Frumerie blev alltså konsulatsekreterare i Marocko och gifte sig med den spanska överstedottern Rafaela de Casa Bertolon, som dog 1823 i Tripolis, och året efter dog Nils Elias själv av sorg.
 
Hans yngsta dotter Anna Carolina, kallad Caroline, blev mycket god vän med Fredrika Bremer och Bremer ville hjälpa henne fram. Hon tog med sig Caroline till Malla Silfverstolpes salong i Uppsala och Malla skriver sedan till Fredrika och frågar Hur mår vår lilla afrikanska?.
 
Genom Fredrika Bremers försorg kom Caroline till herrnhutarnas sjuksköterskeskola i Sixendorff i Tyskland, där hon utbildades i två år, tydligen samtidigt med ingen mindre än Florence Nightingale! Sedan blev Caroline Frumerie föreståndarinna för drottning Lovisas barnsjukhus i Stockholm.
 
Så denna Caroline är onekligen en synnerligen intressant person i släktens historia, som både har haft med Fredrika Bremer och Florence Nightingale att göra i sin livstid.
 
Då varken hon själv eller något av hennes syskon hade barn är hennes närmaste släktingar i nutid, på Frumerie-sidan, ättlingarna till hennes fastrar och farbröder. Vi kan därför roa oss med en familjetabell för hennes farfar och varför då inte anknyta till den sammanställning jag gjorde i tabellform i den här diskussionens barndom, noga räknat söndagen den 16 april 2000 kl 19.39. I tabell 7, Johan Frumerie, 1663-1709, återfanns Johan, † 1756. Här nedan följer tabeller för dennes agnatiska gren av släkten.

2001-12-25, 16:45
Svar #29

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
TABELL 7:1
Johan Frumerie (från TABELL 7 ovan den 16 april 2000), sekreterare vid amiralitetets generalkommissariat i Karlskrona, ? 1756 8/2. G 1:o 1722 30/4 (30/11?) m Anna Brita Wahlberg, född ca 1701, död sept 1737, 2:o 1739 29/5 m Ulrika Eleonora Anckarfjell, *1718 24/11, ? 1773 4/9, dotter av Jakob Anckarfjell (adl ätten nr 221) och Anna Margareta Siöstierna (adl ätten nr 1303).
Barn, i 1:a giftet:
1. Claës Elias Frumerie, *1724, ? 1783, se TABELL 7:2.
2. Anna Margareta (Anna Greta) Frumerie, *1725 2/9, ? 1776 10/6 i Örebro, ogift.
3. Barbro Christina Frumerie, *1726, dp 27/9, ? s d.
4. Peter Frumerie, *1727, dp 4/10, ? 1728, begr 30/4.
5. Johannes Frumerie, *1729, dp 20/1.
6. Brita Sara Frumerie, *1730, dp 21/12, ? 1773/74, begr 1774 9/1. G 1758 8/10 m Johan(nes) Pisarsky, *1730, dp 10/10, bokhållare, ? 1794, son av Albrecht Johan Pisarsky och Elisabeth Rääf, i hans 1:a gifte (g 2:o 1774 m Anna Christina Timell, *1731, ? 1813). Deras son magister Albrekt Johan Pisarsky var ogift, men hade utom äktenskap med kyrkoherdedottern Maria Sophia Thomaeus sonen Johan Henrik Thomander, *1798, biskop i Lund, ledamot av Svenska Akademien och KmstkNO, ? 1865. Denne har ättlingar inom släkten Colliander idag.
7. Peter Frumerie, *1732, dp 10/5, konstapel, ? 1788 10/8, såvitt jag förstått ogift.
8. Christina Beata Frumerie, *1733, dp 21/9, ? 1793 5/4. G 1752 22/12 i Konstantinopel m Johan Gustav Räf, sekreterare.
i 2:a giftet:
9. Maria Ulrica Frumerie, *1740, dp 28/4, ? 1787 16/4. G 1768 10/7 m Nils Laurin, *1731 6/1, fänrik vid Kronobergs regemente, son av kaptenen och poassessionaten, TSO (felskrivning för RSO?), Nils Laurin och Sofia Elisabeth Bennersten, i hans 2:a gifte (g 1:o m N.N. Laskey).
10. Jacob Frumerie, *1741, dp 14/8, ? 1742, begr 26/10.
11. Jacob Johan Frumerie, *1743, ? 1792, se TABELL 7:3.
 
TABELL 7:2
Claës Elias Frumerie (från TABELL 7:1), *1724, dp 31/8, inspektor vid amiralitetskrigsmankassan, ? 1783 10/5. G 1:o 1753 12/6 med sin fars svägerska Elsa Margareta Anckarfjell, *1719 10/11, ? 1766, dotter av Jakob Anckarfjell (adl ätten nr 221) och Anna Margareta Siöstierna (adl ätten nr 1303), 2:o 1767 15/3 m Ingrid Ulrika Winter, *1744, dp 13/2, ? 1769, begr 27/8, dotter av Nils Winter o h h, 3:o 1770 24/4 m Margareta Sofia Stierngranat, *1735, ? 1811 18/2, dotter av Jonas Stierngranat (adl ätten nr 1506) och Margareta Eleonora Lillie af Aspenäs (adl ätten nr 109).
Barn, i 1:a giftet:
1. Jacob Johan Frumerie, *1754, dp 29/12.
2. Anna Margareta Frumerie, *1756, dp 9/3, ? 1842 14/1. G 1779 3/10 m Zebulon Lyckå, *1739, regementsskrivare vid indelnings- och roteringsverket, ? 1813 3/8, son av kronobefallningsman Hans Lyckå och Katarina Lennartz. De hade en ogift dotter och två som var gifta med en hovrättsnotarie och häradshövding Lars Peter Ekeberg respektive med tobaksfabrikör Johan Pettersson, båda i Stockholmsområdet.
3. Lovisa Ulrica Frumerie, *1757 23/11, ? 1803 2/10. G 1778 2/10 m Erasmus Leuchovius, kassör vid amiralitetet, ? 1794 29/4. Äktenskapet barnlöst.
4. Carl Frumerie, *1759 16/5.
5. Otto Frumerie, *1760 15/5.
6. Claës Frumerie, *1761, dp 7/10, kadett, ? 1781 20/8.
i 2:a giftet:
7. Nils Elias Frumerie, *1767, ? 1824, se TABELL 7:4.
8. Samuel Frumerie, *1769, dp 8/4, ? 1774, begr 21/5.
i 3:e giftet:
9. Sara Eleonora Frumerie, *1771, dp 10/11, var Fredrika Bremers guvernant, ? 1835 27/4.
10. Eva Carolina Frumerie, *1773, dp 27/9, ? 1809 22/5. G 1797 m Fredric Jonsson, *1757 9/10, notarie vid Riksgäldskontoret, bedrev senare advokatverksamhet, ? 1830 14/10, son av bonden Jon Bengtsson (riksdagsman i bondeståndet alla riksdagar 1766-89 utom 1769, namnkunnig mössa, mördad 1797) och Annika Pettersdotter, i hans 2:a gifte (g 1:o m N.N. Jordan, ? 1795). En del ättlingar till dem tidigare redovisade här i Frumerie-diskussionen.
11. Mauritz Frumerie, *1775, ? 1835, se TABELL 7:5.
 
TABELL 7:3
Jacob Johan Frumerie (från TABELL 7:1), *1743, dp 28/2, löjtnant vid amiralitetet, ? 1792 19/9. G 1774 18/11 m Magdalena Charlotta Siöstierna, *1744 22/1, ? 1826 6/12, dotter av Göran Adlersten Siöstierna (adl ätten nr 1303) och Lovisa Anna Cronhawen (adl ätten nr 1828).
Barn:
1. Ulrica Eleonora Frumerie, *1776, dp 14/11, ? 1777, begr 11/2.
2. Jöran Frumerie, *1779, dp 7/5, kadett vid Karlberg.
3. Gustaf Adolph Frumerie, * tv 1782, dp 20/11.
4. Carl Adolph Frumerie, * tv 1782, dp 20/11.
 
TABELL 7:4
Nils Elias Frumerie (från TABELL 7:2), *1767, dp 1/12, konsulatsekreterare i Tanger, ? 1824 4/9. G m Raphalae de Casa Bertolon, ? 1823 29/4.
Barn:
Anna Carolina och fyra syskon, utförligare beskrivna i Frumerie-filen jag tidigare skickat runt till höger och vänster, men inte själv har tillgång till i skrivande stund.
 
TABELL 7:5
Mauritz Frumerie (från TABELL 7:2), *1775 18/5, medaljgravör, ? 1835 7/3. G 1804 29/7 m Catharina Magni, *1783 13/2, ? 1868 10/6, dotter av Magnus Magni och Magdalena Jonsdotter (syster till Mauritz svåger Fredric Jonsson).
Barn:
1. Carl Frumerie.  
2. Eva Sofia Frumerie, *1806 15/6, ? 1859 15/1. G m Gustaf Adolf Wennermark, *1789 6/2, kamrerare i Konvojkommissariatet, ? 1845 26/2.  
3. Eleonora Charlotta Frumerie, *1818 13/3, ? 1889 4/4. Ogift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna