ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Franzén  (läst 2212 gånger)

2002-11-07, 13:13
läst 2212 gånger

Helena Franzén

Jag undrar vart namnet Franzén ursprungligen kommer ifrån och är alla Franzénare i Sverige släkt med varandra?

2002-11-07, 18:18
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det finns ca 1.800 personer över hela Sverige med efternamnet Franzén som dött mellan 1971 och 1999 - så namnet har nog många ursprung. Men säkerligen är det en mindre del som berör någon smedsläkt just.. Om du nämner var och hur du kommer in på någon smedsläkt med detta namn så är det kanske någon som vet mer (och det blir lättare att hitta ursprunget till just din Franzén-släkt)..

2002-11-27, 14:44
Svar #2

Helena Franzén

Min släkt kommer ifrån Lidköping. I några generationer har vi varit företagare. Jag vet så långt tillbaka som min farfars farfar. Min pappa har sagt att vi tidigare var smeder. Någon som vet mer om en Franzén släkt med koppling till Lidköping?

2005-07-24, 12:50
Svar #3

Raija Sabelström-L

Hej till släkten Franzén! Min farmors släkt härstammar av släkten Franzén. Släkten levde under 1600- talet på Käkisalmi i Karelen, och den äldsta grenen stannade där, men har länge sedan utdött. Den yngre gränen rymde sig till Uleåborg i Finland, där de blev handlanden. 1.Frans Johansson, handlande i Käkisalmi tog 1699 släktnamnet Fransseen till bruk. Hän var gift tre gånger. 1.Katarina Stark, död 1693, 2.Brita Henricius, död 1703 3.Margareta Cupraeus. 2.Frans Fransseen, född 01.02.1699 i Käkisalmi, andra giftet, mor var Brita Henricius, rymde sig vid Stora Ofreden till Uleåborg, och blev handlande där. Gifte sig med Sara Cajanus, född 1699, död 1767, var dotter till prästen Johan Cajanus och Katarina Ulhegius. Frans var död 1767 i Uleåborg. Jag härstammar av deras dotter (3.) Margareta Franzen, född 1735, död 1813, men de hade också många andra barn. 3.Zachris Fransson Franzén född 06.04.1744, som började skriva släktnamn med z och é, var gift 1770 med Helena Mikaelsdr Schulin i hennes första äktenskap, föd i Uleåborg oktober 1755. Zachris och Helena Franzén voro föräldrar till skalden 4.Frans Michael Franzén. Sara Waclin har ihågkommit dem i sina minnen. Frans Michael Franzén sökte sig till Sverige, för han blev biskopp i Härnosand. Utav honom härstammar visst många Franzén-släktningar i Sverige, men de känner jag inte till. Det skulle ju vara roligt att känna dem, för de är också släkt till mig från långt holl. De här kunskaper har jag fått utav min småkusin Annikki Koukkaris släktforskning i Uleåborg och boken Handelssocieteten och handlandenas pensionsinrättning i Uleåborg 1771-1936. Hälsar Raija

2011-12-17, 20:22
Svar #4

Utloggad Elin Stenquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2017-06-06, 22:25
    • Visa profil
Gammal tråd, men jag skriver här ändå. Om det är Oskar Franzén från Lidköping du stammar från så kan jag hjälpa dig. Namnet Franzén är taget. Innan hette de Larsson men då pappan Frans (som var fiskhandlare) dog, bytte familjen efternamn. Oskar Larsson/Franzén föddes 5 okt 1890 i Lidköping. Hans föräldrar hette Frans Hugo Helge Larsson och Elisabeth Nilsdotter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna