ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flemström  (läst 6691 gånger)

2002-05-14, 00:01
läst 6691 gånger

Erik Lindqvist

Flemström och Rosenberg i Graninge bruk
 
Jan Flemström föddes 1726 i Graningetrakten och dog 1800-03-16. Hans far var Anders (Andersson?) Flemström, född omkring 1692 och död 1748-02-14 i Graninge bruk. Jans mor var Brita Katarina Rosenberg, död 1758-10-15 också i Graninge bruk. Nu undrar jag varifrån dessa kom ifrån (dvs. Anders och Brita Katarina) och om någon möjligtvis har hittat deras föräldrar. Jag är också intresserad av var Jans barn tog vägen och vem hans fru Malin Ersdotter var.

2002-07-18, 21:45
Svar #1

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Hej Erik!
 
Frågan om Anders Flemströms ursprung förefaller vara lite höljd i dunkel. Enligt en uppgift i Anbytarforum skall denne smed tidigare ha funnits vid Högfors bruk i Boteå. Uppgiften finns under Anbytarforum: Kändisars härstamning: Politik / Offentlig verksamhet: Hedlund, Gunnar. Där står följande:  
 
-----
162 Anders Andersson Flemström, född 1692 ca, död 14 februari 1748 i Graninge bruk, Långsele sn. Mästersmed, ålderman i Graninge bruk, Långsele sn. Tidigare smed på Högfors bruk i Boteå sn.  
 
Gift med  
 
163 Brita Katarina Rosenberg, död 15 oktober 1758 i Graninge bruk, Långsele sn.  
-----
 
Gunnar Hedlunds antavla är utforskad av Bo Lindwall och Håkan Skogsjö, och publicerades i Svenska antavlor I:5 (1982) med tillägg och rättelser i II:10 (1989). På ovanstående sida i Rötter finns dock hela antavlan också publicerad.  
 
Frågan om Anders Flemströms hustru är en mycket intressant fråga, som jag gärna skulle vilja ha utredd. Att Brita Kajsa Rosenberg är hans hustru skulle jag gärna vilja se källan till. Har du eller någon annan en sådan uppgift skulle jag vara mycket intresserad av denna!  
 
Det enda jag har hittat om Brita Kajsa (Katarina) Rosenberg är hennes begravningsnotis samt en liknande notering i kyrkoräkenskaperna, båda i Långsele kyrkoböcker. Hon har dock varken titel eller ålder, det enda som står angivet är Brita Cajsa Rosenberg. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att titta om något finns i Boteå kyrkoböcker eller mantalslängder, så om någon har uppgifter ur dessa skulle jag gärna ta del av dem!
 
Det finns väl vissa saker som pekar mot att detta kan vara Anders Flemströms hustru, som att de allra flesta av barnen döper sin första respektive andra dotter till Brita. Den envisa legenden om att Anders Flemström skulle ha varit gift med en adlig flicka skulle möjligen också kunna förklaras av att hans hustru hade ett namn som Rosenberg, då det finns en adlig släkt Rosenberg. Var den här släkten Rosenberg är för en släkt har vi ju dock ingen aning om.  
 
Sammantaget är den information jag har, i alla fall, alltför lösa grunder för att kunna bygga någon fastare vetskap på. Så jag vill gärna höra dina källor för att se vad vi tillsammans kan komma fram till!  
 
Om någon annan har något bidrag är det givetvis också mycket välkommet, jag skulle också gärna ta del av Bo Lindwalls och Håkan Skogsjös källor för att komma vidare i frågan!  
 
Hälsningar Anna

2002-08-12, 10:36
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har nu kikat på mina gamla anteckningar från tidigt 80-tal med uppgifterna om Gunnar Hedlunds härstamning. Där har jag själv noterat Margareta Andersdotter Flemström, född 1723, död 1800, men sedan har Bosse Lindwall lagt till uppgifterna om föräldrarna:  
 
Anders Flemström, död 1748 (begravd 14 febr), 55 år och 5 månader gammal, mästersmed och ålderman vid Graninge, samt Brita Cajsa Rosenberg, död 1758 (begravd 15 okt) i Graninge. Intill finns följande notering: Graningesläkter del 1-3 av kh Bertil Hasselberg, Graninge, som jag förmodar är källhänvisningen till varifrån uppgiften om föräldrarna kommer. - Notera alltså att de angivna datumen ska vara begravningsdatum, inte dödsdatum.  
 
Senare har de kändisantavlor som jag och Bosse forskat fram, lagts in i en databas av Bosse. Där har ett tillägg gjorts på Anders Flemström, nämligen Tidigare smed på Högfors bruk i Boteå sn, men i databasen finns ingen källa antecknad (kanske Bosse kan säga varifrån uppgiften kommer).
 
Fyra barn till makarna finns angivna i databasen: Lars född ca 1714, Anders född 1715, Margareta född 1723 och Sara född 1736, som alla bildar familj och får barn. (Men det ska finnas betydligt fler barn.)
 
I den antavla som Bosse Lindwall meddelat för gamle centerledaren Gunnar Hedlund i Rådom här i Anbytarforum (22 mars 2000), ser jag att han kallar Anders Flemström för Anders Andersson Flemström, men varifrån uppgiften om fadersnamn kommer är mig inte heller bekant.
 
Jag tycker det är högst befogat att inte ta uppgiften om Brita Kajsa Rosenberg som Anders Flemströms hustru för given, så länge inga mer handfasta bevis presenteras (sådana kanske finns i Hasselbergs Graningsläkter och då är ju frågan enkelt avgjord).
 
Det kan också vara värt att notera att det finns en muntlig tradition att en smed Flemström ska ha varit gift med en flicka ur ätten Fleming (legenden refereras av Bo Ekvall här). Som luttrad släktforskare är min mening att man måste förhålla sig synnerligen skeptisk till traditioner av den sorten (i de fall där de rätta sakförhållandena är möjliga att fastställa visar det sig nästan alltid att traditionen är felaktig, så är i alla fall min erfarenhet). I det här faller räcker säkert namnlikheten Flemström/Fleming för att ge upphov till legenden.
 
Bo Ekvall har fler uppgifter om Flemström-släkten på sin hemsida (se under utredningar). Där finns en uppgift att Anders Flemströms far ska ha varit en klensmed Anders Nilsson vid Graninge bruk, avliden cirka 1713. Någon källa för denna uppgift hittar jag dock inte.

2002-08-12, 19:33
Svar #3

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Hej Håkan!  
 
Uppgiften om att Anders Flemström skulle ha varit gift med Vendela Magnona Fleming tar jag för ännu mer osäker än att hustrun skulle ha hetat Brita Kajsa Rosenberg. Det finns inget som helst bevis för detta, och enligt Elgenstierna ligger Vendela Magnona begravd i en namngiven kyrka med sin adlige make Carl Oxenstierna. Bo Ekvall nämner också på sin hemsida att Carl Oxenstierna nämns 1719 i samband med försäljningen av Graninge bruk, vilket ju rimligen borde betyda att han på något vis var befryndad med patron Fleming.  
 
Angående Hasselbergs utredning Graningesläkter anger Bo Ekvall att någon hustru till Anders Flemström inte namnges. Däremot har Bertil Hasselberg tydligen skrivit med blyerts i marginalen Brita N.N.. Hasselbergs utredning nämns ofta i dessa sammanhang, och jag har tyvärr inte själv haft tillfälle att själv titta i den. Den skall finnas på Härnösands Landsarkiv, om jag inte är felunderrättad, vilket dock är långt ifrån min landsända. Så om någon annan har vägarna förbi vore det bra att få klarhet i vad som egentligen står i utredningen.
 
Angående uppgiften om Högfors bruk skulle jag gärna gräva djupare i var den uppgiften kommer ifrån, eftersom jag aldrig tidigare sett någon uppgift på var han skall ha kommit ifrån. Kan Bo Lindwall kontaktas på något sätt, så att man kan fråga honom om detta?  
 
Med vänlig hälsning  
 
Anna Jonsson

2002-08-12, 23:31
Svar #4

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Det här var länge sedan och tyvärr har jag inga anteckningar kvar, i varje fall inte som jag lätt kan återfinna, från dessa forskningar. Jag brukar ha mina forskningsresultat i gott minne när det rör mina favoritämnen inom släkt- och personforskningen men det här är ett sidospår som jag, tyvärr, inte minns någonting alls om.

2002-08-13, 06:25
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 15:48
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det fanns en hammarsmed Anders Andersson i mtl 1710 i Högfors. Jag har inte skrivit av mtl för följande år. Det är möjligt att han finns där några år och därefter framträder i mtl för Graninge, och att man då kan knyta ihop personerna.

2002-08-15, 21:22
Svar #6

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Uppgiften om att det finns en hammarsmed Anders Andersson i Högfors 1710 är ju mycket intressant! Det vore verkligen intressant att se om det dyker upp något i mtl för Graninge! Finns mtl fortfarande bara på landsarkiven, eller går de numera även att beställa från SVAR?  
 
Fortfarande kvarstår dock problemet med Brita Cajsa Rosenberg. Det borde ju finnas någon anledning till att hon nu en gång har kopplats ihop med Anders Flemström! Jag har sett denna koppling dels i uppgiften från Bo Lindwall i den antavla som nämnts ovan, och även en gång i tiden fått uppgiften från Bernhard Granholm, med hänvisning till Tord Bylund på Landsarkivet i Härnösand. Så egentligen vore det verkligen av vikt att en gång för alla gå till botten med varifrån den här uppgiften kommer!  
 
Jag skulle verkligen vilja att alla som har uppgivit detta skulle kunna rannsaka sina källanteckningar i jakten på en källa, eftersom det ju förhoppningsvis borde finnas en anledning till att de två personerna en gång har kopplats ihop. Detta känns särskilt viktigt då uppgiften att Anders Flemströms hustru hette Brita Cajsa Rosenberg numera är vida spridd på olika hemsidor på nätet.    
 
Alla som har något att bidra med i jakten på svaret på varifrån uppgiften kommer är välkomna att bidra!  
 
Hälsningar Anna

2002-08-16, 08:47
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har minnesbilden från tiden då Bosse och jag sammanställde Gunnar Hedlunds antavla i början av 1980-talet, att jag vid ett tillfälle - när vi var hemma hos Bosse i Södertälje - frågade honom just den fråga som du nu ställer: Vad styrker att Brita Kajsa Rosenberg var gift med Anders Flemström? Hur knyts de till varandra? Bosses svar var enligt min minnesbild att hänvisa till någon icke primärkälla, typ Hasselberg, som jag tyckte var tillräckligt trovärdig för att inte mer ifrågasätta uppgiften.
 
Men jag är helt säker på att jag redan då fann kopplingen mellan Rosenberg och Flemström något svag, eftersom jag själv i primärmaterialet sett att den enda lättfunna notisen om Brita Kajsa Rosenberg är hennes dödsnotis, som ingenting säger vem hon var gift med.
 
Uppgiften skulle kunna emanera från någon forskare som funnit hennes dödsnotis och tyckt att hon möjligen eller troligen skulle kunna vara Flemströms hustru, men att reservationen sedan på något sätt fallit bort innan uppgiften till slut nådde oss, kanske efter flera mellanled.
 
Min rekommendation till alla som på släkttavlor och i datorprogram har skrivit in Brita Kajsa Rosenberg som Anders Flemströms hustru, blir därför att stryka henne i avvaktan på att någon skakar fram beviset som knyter de båda till varandra. Men hittills förefaller risken vara stor att något sådant inte finns. (Om någon till äventyrs har ett, är vi många som skulle bli mycket tacksamma om vi fick höra det här och nu!)
 
Jag beklagar - och det gör Bosse säkert också - att vi låtit lura oss att ge spridning åt en icke bestyrkt uppgift som tydligen varken vi eller någon annan kan verifiera.

2002-08-18, 21:41
Svar #8

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Angående Anders Flemströms härkomst har jag noterat följande i Graninges mantalslängder:
 
I mantalslängderna nämns Flemström aldrig med patronymikon. Men Bo Lindwalls overifierade uppgift om att han ska ha hetat Andersson och att hans far ska ha varit en klensmed i Graninge vid namn Anders Nilsson, skulle kunna tyda på att han var född i Graninge. Vid tiden kring hans födelse (ca 1692 enligt åldersuppgiften i dödboken) fanns nämligen en klensmed vid Graninge bruk som hette Anders Jonsson.
 
Denne man noteras i MTL 1710 som ogift (änkling) med en son och en dotter. I MTL 1712 finns han kvar, men utan son. Samtidigt nämns en ogift Anders Andersson bland smederna. Detta skulle kunna vara Anders Flemström, som sedan nämns med namnet Flemström första gången i MTL 1716.
 
När det gäller hammarsmeden Anders Andersson vid Högfors bruk, så nämns han i MTL 1705 som ogift med en son och en dotter och i MTL 1710 som gift utan barn. Han kan därför inte vara identisk med Anders Flemström. Möjligen kan det röra sig om fader (1705) och son (1710), men om Anders var född ca 1692 verkar det osannolikt att han redan var gift i början av 1710.
 
Inga bevis alltså, men jag tycker att Anders Jonsson som far till Anders Flemström är en intressant hypotes att försöka verifiera!
 
Hälsningar / Peter

2002-09-21, 17:40
Svar #9

Pelle Westman

Brita Flemström f.1764. d 1842-12-16 Ytterlännäs. Är hon en dotter till Anders Flemström f.1715 eller finns en generation emellan? Kan hon vara dotter till Abraham f. 1739? Och i så fall vilket förhållande har han till Ander F f. 1715. Det verkar finnas luckor i födelseböckerna i Graninge under dessa år.

2002-09-21, 20:05
Svar #10

Essan Gradhman

Hej Pelle!
Eftersom Graninges födelsebok börjar först 1770 lär du inte hitta något där. Tidigare infördes föda, vigda och döda i Långsele, men inte heller där kan jag hitta något barn till Flemström år 1764.  Kanske kan hon vara dotter till Abraham för det är den enda av mina Flemströmare som jag inte tidigare noterat någon dotter vid namn Brita på. Det är ju annars ett vanligt förekommande namn i släkten. Jag har inte mindre än åtta Brita noterade. Sedan är ju Abraham också gift med Brittor.
mvh
Essan G

2002-09-21, 23:46
Svar #11

Pelle Westman

Tack Essan, finns antavla på Flemströmsläkten tillgänglig på nätet?
MVH/Pelle

2002-09-22, 11:25
Svar #12

Essan Gradhman

Ja, det finns flera. Gå in på Stora släktsök så hittar du flera varianter skulle jag tro.
MVH
Essan

2002-09-22, 17:25
Svar #13

Pelle Westman


2003-03-24, 19:06
Svar #14

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Pelle (och Essan)!  
 
Nu var det här ett tag sedan ni skrev detta, men eftersom jag har pysslat en del med Långseles kyrkoböcker kan det vara värt att tillägga en sak angående det som har sagts tidigare här.  
 
Långseles kyrkoböcker tar med även Graninges invånare ända från starten 1731-32, men på 1760-talet finns de inte längre med. Det förefaller vara en lucka mellan den tid då de slutar att finnas med i Långseles böcker och fram tills dess att Graninge har egna bevarade böcker från 1770. Jag har råkat på ett stort antal personer födda på just 1760-talet som inte finns med i Långseles böcker, men som ändå måste ha varit födda i Graninge. Så sannolikt är det som sagt en lucka där.  
 
Mvh Anna

2003-03-24, 22:58
Svar #15

Essan Gradhman

Hejsan!
Det är mycket möjligt att du har rätt, jag bestrider det inte. Vi är rätt många som saknat födelsedatum och plats för vissa personer i Graninge.
 
Men åren 1760 och 1761 finns i alla fall ett par födda i Graninge. 1760 1/1 föds t ex Jonas Flemströms dotter och 1761 10/9 föds Petter Dufwas dotter. Kanske finns det ännu fler, för tyvärr kan jag inte vilka byar som hör till Graninge och vilka som hör till Långsele. Det var så länge sedan jag forskade på dessa områden så jag har glömt det.  
 
Kan du för säkerhets skull göra en utskrift på dom du anser bör vara födda i Graninge och se ifall någon annan har en annan uppfattning!?!? Då kanske vi får fullständig klarhet i det här fenomenet….*S*
mvh
Essan G

2003-04-02, 19:19
Svar #16

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Hej Essan!
 
Har nu kollat igenom mina källor, så det är därför jag inte har svarat på ett tag.  
 
Jag har som sagt ägnat mig åt att skriva av Långseles äldsta kyrkoböcker gällande tiden före Graninges böcker börjar (åren 1732-1770, samt enstaka notiser som även finns från 1731). När det gäller personer födda på 1760-talet hade jag många personer som verkade saknas i födelseboken, men där föräldrar har återfunnits t.ex. i husförhörslängden.  
 
Exempel på detta är t.ex. Jonas Holmberg f. 1735 3/8 i Graninge bruk (Långsele C:1 s. 127), som gifter sig 1759 16/8 i Långsele (C:1 s. 98) med Helena Eriksdotter f. 1732 (finns ej i Långsele fb). De får 1759 26/8 (C:1 s. 165) sonen Per, där fadern visserligen anges vara en Johan Holmberg, men där hustrun har rätt namn, och eftersom Jonas Holmbergs far heter just Per/Petter så bör det ändå vara rätt person. De har sedan flera barn födda under 1760-talet, t.ex. Erik f. 1761 6/2 (enligt hfl) och Jonas f. 1766 (enl hfl), men som inte finns med i Långsele fb. När Graninges böcker sedan börjar vet jag i alla fall att de får dottern Kristina f. 1776 24/8 (Graninge C:1 s. 21).  
 
Det finns flera andra exempel, ett annat är t.ex. Göran Abrahamsson Tysk, som 1755 28/12 (C:1 s 98) gifter sig med Anna Margareta Andermund. De får 1756 16/4 (C:1 s. 159) sonen Abraham, och sedan saknas barn under hela 1760-talet tills de åter får barn i Graninge: Anna Maria 1770 22/12 (Graninge C:1 s. 3), Per 1772 10/10 (s. 9) och Erik 1774 16/3 (s. 13).
 
Det är kanske ingen större mening med att rada upp exemplen på detta fenomen, utan jag kan istället visa exempel från de avskrifter jag har gjort ur Långsele födelsebok. De iakttagelser som jag har gjort tyder helt klart på att 1760 är det sista året som tar med Graninges invånare i åtminstone födelse- och vigselböckerna (jag har ännu inte studerat fenomenet i dödböckerna eller kyrkoräkenskaperna). År 1760 föds 28 barn, varav 17 är från byar som idag tillhör Graninge. År 1761 föds 13 barn, varav ingen från Graninge. År 1762 föds bara 7 barn, varav ingen från Graninge. Detta fortsätter under hela 1760-talet, och jag kan inte hitta en enda som är från Graninge. Barnen blir också betydligt färre.
 
Det exempel du nämner med Petter Dufvas barn 1761 beror sannolikt på att han då inte var gift. Texten lyder nämligen Petter Dufvas från Graninge bruks och dess fästmös Sara Olofsdotters i Näs dotter Catharina. Eftersom Näs ligger i Långsele och hans blivande hustru då troligen fortfarande (innan bröllopet) bodde kvar i Näs, har notisen hamnat i Långseles bok. Detta är ju samma fenomen som att vigselnotisen hamnar i brudens socken om parterna bor i olika socknar, och dessutom som var det ju i hennes hemby som barnet rent fysiskt föddes.
 
Sammantaget tycker jag alltså att man kan känna sig relativt säker på att det verkar vara ett glapp emellan den sista omnämningen av Graninges invånare i Långsele år 1760 och mellan deras egna böckers startår 1770. Åren 1761 till 1769 saknas alltså, och man kan ju fråga sig vart de har tagit vägen. Kan det rent av ha funnits någon tidigare bok i Graninge som inte har bevarats?  
 
Jag har också funderat på anledningen till det här, och det enda möjliga samband jag kan komma på är Graninges kyrka är byggt år 1759 - och alltså strax innan invånarna försvinner ur Långseles böcker. Graninge fick dock egen brukspredikant på 1690-talet (enligt uppgift), men var han höll sin predikningar innan kyrkan byggdes vet jag inte. Jag har i alla fall inte hört talas om någon tidigare kyrka/kapell, och intressant är ju också att man trots att man hade egen predikant ändå blev kyrkobokförda i Långsele socken. Hur det än ligger till kan ju nybygget i alla fall ha medfört omorganisationer i kyrkobokföringen - det känns ju logiskt att tänka sig att man började föra egna kyrkoböcker om man fick egen kyrka. Detta förklarar dock inte glappet på 9 år, om man inte antar att de tidigaste egna böckerna har råkat förstöras på något sätt.
 
Nu blev det här en lång redogörelse med olika teorier, men sist av allt vill jag också säga att ni inom kort kommer att kunna kontrollera mina uppgifter - jag kommer snart att lägga ut hela avskrifterna på min hemsida: www.geocities.com/annavjonsson (klicka på släktforskning). Där ligger redan avskrifter fram till 1755 på födelseböckerna och lite varierande årtal på de andra böckerna. Vigselboken finns redan fram till 1770, och inom några dagar kommer även födelseboken fram till detta år.  
 
Kort och koncist - eller inte...  
 
Mvh Anna

2003-04-02, 19:42
Svar #17

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
För övrigt kanske detta gentligen hör mer hemma under Landskap och Långsele och/eller Graninge... men eftersom det var svar på en fråga här ovan får ni ha överseende .
 
Mvh Anna

2003-04-02, 22:45
Svar #18

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Nu är jag visst framme igen... men jag upptäckte just att Pelle W hade en fråga ovan angående Abraham Flemström f. 1739, som jag kanske kan hjälpa till med.
 
Det finns ingen sådan född 1739, men du torde mena Abraham Andersson Flemström född 1738 (döpt 18/12). Han är med största sannolikhet son till Anders Flemström (f. 1692), som vi här kan kalla den äldre. Abraham är då alltså yngre bror till Anders Flemström den yngre (f. 1715).  
 
Det är lite vanskligt med Anders Flemström d.ä. respektive d.y.:s barn kring 1740, eftersom de då båda två kan tänkas få barn (och någon vigselnotis har jag inte kunnat hitta för Anders d.y., annars kunde ju det vara till någon hjälp). I fallet Abraham år 1738 kallas dock fadern för ålderman och torde därför åsyfta Anders den äldre. Som jag har tolkat det är Abraham sannolikt Anders d.ä.:s sista barn, medan Brita f. 1741 19/1 (döpt 25/1) sannolikt är Anders den yngres första barn. Detta eftersom han där kallas mästersven och i någon mån även eftersom Brita är ett vanligt namn att ge just den första dottern i den här familjen. Enligt den diskussion vi tidigare fört ovan har detta ibland velat hänföras till att Anders den äldres hustru varit Brita Cajsa Rosenberg, vilket ju inte har kunnat bestyrkas. Dock är det väl inte helt otroligt att hon hette Brita. Som vi alla vet skall ju dock inte namngivningsprinciperna vara mer är bekräftande bevis för någonting inom släktforskningen, eftersom de kan variera kraftigt, så vi får ta detta för vad det är. Men från att ha varit ålderman lär man ju i alla fall inte ha gått tillbaka till att ha varit mästersven.  
 
Åldermannen Anders Flemström omnämns inte mer i födelseböckerna efter 1738, men mästersvennen Anders F omnämns även 1742 som mästersven, innan han 1745 omnämns som mästersmed. Även han nämns sedermera som ålderman, t.ex. 1754 (då Anders d.ä. är död sedan 1748).  
 
Nu ska jag inte säga mer för idag - förutom att jag också vill påpeka att uppgifterna här samt i avskrifterna på min ovannämnda hemsida givetvis (liksom alla andrahandskällor) alltid skall kontrolleras mot originalkällan, även om jag inte uttryckligen säger det .
 
/Anna

2003-04-02, 22:53
Svar #19

Essan Gradhman

Hej Anna!
 
Jag har nyligen läst en gammal tidningsartikel, skriven av K-G Nordh om Graninge.
Där skriver han så här; ”Den andliga spisen utdelades till en början i en sal vid bruksgården men från april 1761 kunde den nyinvigda brukskyrkan tas i bruk.”.  
Så där fick vi en förklaring!
 
År 1760 föds i alla fall Jonas Flemströms dotter Brita och i slutet på året hittar jag en smed ”på bruket” som får en son den 30 november. Tyvärr har jag svårt att läsa både faderns och sonens namn. Men från och med 1761 hittar jag inte några fler från Graninge, så du har rätt!
Kanske den tidigare predikanten inte var behörig att föra kyrkböckerna och han därför fick överlåta till Långsele att sköta den saken?!?  Kanske fortsatte ett system med lösa anteckningar, som aldrig kom att föras in i någon kyrkbok efter 1761, eller så har det funnits en tidigare bok som gått förlorad på något vis.  
Du har så rätt att det finns ett glapp här, men jag har tidigare trott på, att många i de här smedsläkterna ska vara födda i Nätra och där fanns det inte heller några ministralböcker.
mvh
Essan G

2003-05-02, 16:37
Svar #20

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Hej igen Essan!
 
Som sagt - ditt fynd av uppgiften om kyrkans invigning löste ju sannolikt hela mysteriet! Jag såg idag att samma uppgifter också finns i  herdaminnet för Långsele och Graninge: Till gudstjänstlokal för bruksförsamlingen användes till att börja med en sal vid bruksgården, tills dess att en träkyrka med aflångt åttkantig grundplan 1759 uppfördes vid Hultsjöns norra strand. Invigningen försiggick den 5 april 1761.  
 
Jag har ännu inte lagt ut mina ytterligare avskrifter av födelseböckerna, men det är på gång. Notisen den 30 nov 1760 (dop 1 dec) tolkar jag som smedens Jöran Tysks och hustru Kerstin Svensdotters på Bruket son Sven, men liksom du kan jag inte hitta några Graningebor efter detta. Så det kan väl anses vara någorlunda bevisat att det är ett glapp i Graninges böcker åren 1761 till 1769.  
 
Med lite detektivarbete löser sig det mesta - tack för gott detektivsamarbete!
 
Mvh
Anna

2004-04-26, 12:12
Svar #21

Eva Lundgren

Hej  
Är det någon som vet något om Anders Flemström född 1735 i Attmar? Han var gift med Elisabet Persdotter född 1743 i Långsele. Jag har ett glapp i släktträdet på både Elisabet och Anders anor. Kan någon underbar person hjälpa mig?

2004-04-26, 19:36
Svar #22

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Eva,
Är du säker på att Flemström är född 1735 i Attmar?
 
Jag har sökt i Digitala forskarsalen, SVAR, Vigseldatabasen och hittat följande:
 
Brudgum: Anders Larsson Flemström
Vigseldatum: 1765-10-18 i Långsele
Brud: Lisa Pärsdotter, piga i Örbäck
Volym: C:1 s.99  
Långsele kyrkoarkiv, Västernorrland (HLA/1010119)
Vigselregister: Sollefteå kommun
 
Och i Födelsedatabasen:
 
Namn: Anders
Födelsedatum: 1739-07-24 i Långsele
Far: Lars Flemström
Mor: -
Långsele kyrkoarkiv
Register:  Ådalens släktforskarförening
 
Namn: Elisabeth
Födelsedatum: 1744-07-01 i Långsele
Födelseort: Örbäck
Far: Pär Johansson
Mor: -
Långsele kyrkoarkiv
Register: Ådalens släktforskarförening
 
Dessutom har jag sökt på Medelpad-Cd:n, Familjeregister för socknarna i Medelpad 1500-1800, och där hittat:
 
Anders Flemström med hustru Elisabet Persdotter, bosatta i Sörfors bruk, Attmar, men inga födelseorter- datum.
Barn:
      Greta
      Brita
      Andreas, f. 1778
      Gustava f. 1780
 
Kanhända det ändå är dessa personer du söker?
 
Mvh / Berit

2004-04-27, 07:06
Svar #23

Eva Lundgren

Tack så mycket Berit
 
Jag skall kolla upp om jag har rätt fakta, eller om någon av din personer stämmer.

2004-04-27, 07:41
Svar #24

Eva Lundgren

Jag har kollat upp mina papper och fått två bud.
Ena gången heter föräldrarna Anders Andersson och Karin Andersson och andra gången i kråke databas heter de Anders Flemström född 1735 i Attmar och Elisabet Persdotter född 1743 i Långsele.  
Så jag får göra om frågan till deras son som heter samma namn på båda ställerna. Vet du Berit eller någon annan vem som är rätta föräldrarna till Petrus (Per) Andersson Flemström, född 1771-07-14 Sörgidsjö Arnäs. Han var gift med Lisa Bergström, född 1777-05-07 i Arnäs. Dessa fick dottern Maria Margareta Pehrsdotter, född 1811-03-03 i Gideå

2004-04-28, 06:48
Svar #25

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 15:48
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Kråken har angett rätt föräldrar trots att Per saknas i Sörfors. Men Sven-Erik har angett vigseladressen som födelseadress. Om Anders hette Larsson vid vigseln är det troligt att Berit har hittat rätt födelseuppgift.

2004-04-28, 08:29
Svar #26

Eva Lundgren

Karin och Per
 
Tack så hjärtligt för hjälpen.
Jag tittade i Sven-Eriks databas och såg att barnens namn stämde.
Margareta 1752  
Brita 1775
Anders, f. 1776
Elisabet Gustava f. 1780

2004-06-06, 20:46
Svar #27

Anna Tägtström

Hej!
 
Jag söker lite mer uppgifter om min mffmf, Jonas Flemström, f 1806-10-09, d 1879-01-24. Han var spiksmed vid Graninge bruk. Gift med Brita Olofsdotter f 1802-09-03. Jag känner till två barn; sonen Jonas f 1836 och dottern Cajsa Brita f 1839. Cajsa Brita är min ana, men vart tar sonen Jonas vägen (barn?)? Finns det fler barn?
Är det möjligtvis någon som har något foto av personerna ifråga, tex någon gruppbild av arbetarna vid bruket?
 
Tacksam för alla uppgifter.
 
mvh//Anna

2004-06-07, 20:54
Svar #28

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Anna,
Har hittat följande i Digitala forskarsalen, SVAR:
 
Jonas Flemström, f. 1806-10-09, Bruket, Graninge, Kolar dr i Bruket
Gift 1833-04-08 med
Brita Olofsdotter, P i Räbbnäset, 31 år
 
Jonas föräldrar:
Jonas Flemström, Eldvakt.
Stina Ersd
 
Britas föräldrar enl. födelsenotis 1802-09-13:
Olof Ersson , Lb i Räbbnäset
Karin Ersdotter
 
Jonas och Britas son Jonas:
 
Jonas Flemström, Smed/stångsm.ges
gift 1860-04-09 i Graninge med
Catrina Helena Wilhelmsd. f. 1832, Tj. P i Graninge bruk
Paret fick en d.f. dotter 1862-04-16
 
Har inte hittat fler barn, varken till Jonas och Brita eller Jonas och Catrina Helena
 
Arkiv: Graninge kyrkoarkiv, Västernorrland (HLA/1010047)
Register: Ådalens släktforskarförening
 
Det finns många årgångar av Jonas Flemström, men jag hoppas det blev riktigt och att någon Flemström-kännare kan verifiera och lägga till om något fattas.
 
Mvh / Berit

2004-07-18, 19:59
Svar #29

Kristin Mikalsen

Hei,  
 
Min morfars far kom til Norge ca 1890, bosatte seg i Ytre Rendal hvor han arbeidet som smed.  ble gift der og fikk 12 barn.
 
Jeg forsøker å følge sporene hans tilbake til Sverige. Nils Erik Jonasson Löfholm ble født i 1861 (exakt dato har jeg ikke) Hans mor var Anna Helena Nilsson Flemström, f 24 dec 1820, datter av Nils Abramsson Flemström i hans første ekteskap (med Margareta/Greta som døde i 1832.
 
Flemströmfamilien finnes det godt om opplysninger om, men kan noen hjelpe meg med hvem Nils Eriks far var? Enligt Bo Ekvalls oversikt over familien Flemström, gifter Anna Helena seg 1 august 1847 med Jon Löfholm f. 24 dec 1820 (her er mulig fødselsdato feil for den er samme som hustrun). Hvem er Jon (muligvis heter han Jonas) og hvor kommer han fra? Hans dødsdato er oppgitt til 4. april 1876.
 
Anna Helena (Anna Lena) finns i folkräkningen 1890 som arbetareänka, når døde hun? Og hadde de flere barn enn Nils Erik?
 
Håper noen kan lede meg på rett vei, jeg er ikke så vant til å søke i Svenske arkiv.

2004-07-19, 22:55
Svar #30

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Kristin,
Vid sökning i Digitala forskarsalen, SVAR, har jag hittat följande:
Vigseldatabasen
Brudgum: Jonas Löfholm, Mästersven i Bruket
Födelseår/ålder: 26
Vigseldatum: 1847-08-01 i Graninge
Brud: Anna Helena Flemström, Klockardotter i Bruket
Födelseår/ålder: 27
Graninge kyrkoarkiv, Västernorrland (HLA/1010047)
Volym: C:2
Register: Sollefteå kommun
 
Barn: Jonas, f. 1847-10-31 (Reg:Ådalens släktforskarförening) Död: 1849-02-09, 1år3mån9dgr (Volym C:2 s. 217, Reg: Sollefteå kommun)
Margreta, f. 1849-06-06 (Ådalens släktforsk.för.)
Nils Erik, f. 1853-10-07 (Ådalens sl.forsk.för.) d. 1858-09-01, 4år10mån24dgr (Volym C:2 s.223 Reg: Sollefteå kommun)
Märta Brita f. 1855-02-10 (Ådalens sl.forsk.för.) d. 1855-06-01, 3mån 21dgr (Volym C:2 s. 221, Reg: Sollefteå kommun)
Märta Brita, f. 1857-10-02 (Reg: Ådalens sl.forsk.för.)
Dödfödd dtr. 1859-11-05 (Reg: Ådalens sl.forsk.för.)
Nils Erik, f. 1861-05-10 (Reg: Ådalens sl.forsk.för.) (Din morfars far)
Jonas, f. 1864-12-25 (Reg: Ådalens sl.forskar.för.) d. 1880-02-02,15år 1mån 14dgr, hjärninflammation, (anhörig: far Jon Löfholm, smed, avliden) Volym C:3 s. 186 Reg: Sollefteå kommun.
 
Jonas Löfholm d. 1876-04-04, 54år 10mån 10dgr,
Volym C:3 s. 181 Graninge kyrkoarkiv, Register: Sollefteå kommun
 
Anna Lena Flemström, änka
Dödsdatum: 1892-12-28 i Bruket Graninge
Ålder: 72år 4dagar
Anh: Jon Löfholm, smed, fd.
Graninge kyrkoarkiv
Register: Ådalens släktforskarförening
 
I Födelsedatabasen finns en sannolik födelsenotis för Jonas Löfholm:
 
Namn: Jonas
Födelsedatum: 1821-04-24 i Graninge
Födelseort: Bruket
Far: Jon Jonsson, Smed
Mor: Märta Granlund
Moderns födelseår/ålder: 30
Graninge kyrkoarkiv
Register: Ådalens släktforskarförening
 
Hoppas att du får glädje av detta.
Mvh / Berit

2004-08-14, 17:47
Svar #31

Kristin Mikalsen

Berit,  
 
Dette var informasjon som jeg har stor glede av.  
Tusen takk for at du tok deg tid til å lete for meg!!

2007-03-23, 13:21
Svar #32

Utloggad Zenita Ribbefjord

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2018-11-15, 19:55
    • Visa profil
Min ff o fm FRANS OSKAR CONSTANTINUS FLEMSTRÖM född i Långsele 1891-12-28 och EMMA SOFIA NILSSON född 1887-09-27 levde med sina barn ALVA LORENSIA 1914-04-26 och JOHN OLIVER 1925-02-20-8016 i Undrom. Jag har tyvärr ingen kvar att fråga om tiden då, så jag vänder mig i stället till läsare av detta forum. Vet någon någonting om denna familj? Arbete, annan sysselsättning e t c. Jag vet att barnen gick i en skola som numer är borttagen, den låg mellan Boteå kyrka o Undrom by. Kan det finnas foton därifrån? Eller möjligen andra spännande kort?! Allt av intresse gällande familjen o byn de levde i.  
Vänligen Zenita Ribbefjord

2008-02-10, 12:35
Svar #33

Utloggad birgitta mossberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 14:25
    • Visa profil
Hej Anna Tägström och Berit Tjernberg!
Här kommer ett sent svar ang. Flemström. Min mamma var född Flemström och jag har därför luskat lite i släkten.
Syskon till Brit Olofsdotter f 1802: Anna f 21.11.1784; Lisa f 1.3.1788; Cajsa f 26.12.1798 (Graninge C:1 ss 44/54/70/103/120)
Jonas Jonsson Flemström f 1806 och Brita Olofsdotter fick två barn efter vad jag kunnat se; Jonas Jonsson Flemström f 1836 och Cajsa Brita Flemström f 1839 (Graninge A1:8 s 111).
Jonas Flemström och Catrina Helena Wilhelmsdotter fick även; Jonas Flemström f 30.10.1863 i Graninge Bruk (min ana) och Johan Axel Flemström f 15.10.1866 i Graninge Bruk.
Kanske har Ni fått veta detta för länge sedan. Jag mailar gärna över resten av det jag kommit fram till vad gäller min gren av släkten Flemström!
Mvh Birgitta Mossberg

2019-10-19, 07:44
Svar #34

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
F.d. mästersmeden Anders Flemström, död 1/1 1810 i Nätra och Ångermanland, 95 år gammal. I vilket familjesammanhang platsar han? Han förefaller okänd bland smedsforskarna.

2019-10-19, 07:55
Svar #35

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 15:48
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Kanske okänd på smedskivor, men han finns i boken Släkter och gårdar i Nätra på s 373. Eftersom han är min hustrus farfars farfars farfar finns han i min släkttavla som dock inte finns på min hemsida :

ANSEDEL Anders Flemström


Anders Flemström
* 1739-07-24 Långsele Graninge
† 1810-01-01 Nätra Gärden
-------------------------------------
F: Lars Andersson Flemström * 1713 Långsele
M: Margareta Eriksdotter * 1711 ??
   g:
-------------------------------------
  Fam:
 Lisa Pärsdotter * 1744-07-01 Örbäck 1 † 1785-09-26
  g: 1765-10-18 Långsele
    1 6988 Anders * 1766 Långsele † 1766-04-02
    2 6989 Brita * 1767-01-21 Viksjö
    3 6990 Margareta * 1768-06-05 Viksjö
    4 6991 Per * 1771-08-25 Viksjö † 1824-04-01
    5 6992 Anders * 1778-02-03 Attmar
    6 6993 Elisabet Gustava * 1780-10-30 Attmar † 1866-12-24
    7 6987 Lars * 1785-02-02 Nordmaling † 1866-07-08
  Fam:
 Margareta Jönsdotter * 1752-11-29 Lögdeå o2Hörning † 1835-02-01
  g: 1786-09-24 Nordmaling
    8 6995 Jöns * 1789 Grundsunda † 1789-04-02
    9 6996 Jonas * 1790-09-20 Grundsunda
-------------------------------------
Smed Attmar 1780-83
Olofsfors 1785-87
Lögdeå,A1:4,1/6,s19,1794,smed utan födelsedata
Lögdeå,A1:5,1/7,s20,1795-99,smed-f.1734
Nätra/Gerden
-------------------------------------
[size=78%]DÖDSNOTIS:[/size]
Anders Flemström i Gerden före detta mästersmed, död av bräck 75 år gammal


2019-10-19, 12:46
Svar #36

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Tack för svar.
Dock står det i dödboken att han dog 95 år gammal av bråck. I mina egna framställningar har jag ambitionen att uppmärksamma och förklara förekommande diskrepanser i källorna, för att tvivel inte ska behöva råda. I det avseendet är jag överens med det som Urban Sikeborg skriver i inledningen till sin Norrala-databas  https://www.rotter.se/faktabanken/slaekt-soek/familjer-i-norrala/syfte-norrala

Att problemet är högst reellt framgår i projektet NÅDD (Sveriges dödbok). Där förväntas vi lita på anonyma forskare som ändrat vad som av dem uppfattats som felaktiga uppgifter i dödsnotisen, med hänvisning endast till födelseboken. Vägen till dessa kunskaper är vanligen längre än vad ett ögonkast i ministerialboken kan ge.

2019-10-19, 13:46
Svar #37

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6952
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 15:48
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Instämmer med det du skriver (och Urban). I detta sammanhang hänvisade jag till Jan Nordvall, min medförfattare av boken Släkter och gårdar i Nätra som själv vad jag kan påminna mig inte gjort några inlägg, men jag har vidarebefordrat många frågor till honom, varpå han gett mig svaren och jag lagt in dem på Anbytarforum. Jag vet inte vad det står i Kråken om Anders Flemström f.n., men jag har en levande databas och i den mån jag använt uppgifter från Kråken brukar jag kontrollera uppgifter som ser märkliga ut. Ansedeln är alltså hämtad från Kråken men kan vara ändrad av mig. Sven-Erik brukar i alla fall ange källor, ibland stora bokstäver som är hans förkortningar för andra släktforskare. TS är till exempel min far Teo Sundin.
Visst ser det ut att stå 95 år i Nätra bb. Men allt tyder på att Sven-Erik själv har kontrollerat denna uppgift och skrivit 75 år trots att han också borde ha läst 95. Den uppgiften är ju också fel, vilket härrör från tidigare kyrkoböcker i andra socknar där Anders bott och Sven-Erik har anmärkt felet.
Jag kan inte hitta honom i hfl vilket troligen beror på att AI:1 i Nätra i realiteten började först 1811. Däremot finns han i kommunionlängden där man lätt kan få uppfattningen att han dött redan 1803. Vi får väl anta att han av någon orsak inte bevistat nattvarden under perioden 1804-09 och lita på Jan som är bäst ”i världen” på Nätra (dock inte heller han ofelbar!)






Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna