ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 november, 2009  (läst 2670 gånger)

2008-05-23, 22:06
läst 2670 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som en biprodukt av annat letande hittade jag änkan Cajsa Hel. Dewall född 15/9 1834, Gålsjö, i Bondsjö, Säbrå, Ångermanland, 1865-1875 (Gid 2086.32.26900)
Ann-Mari Bäckman

2008-06-16, 16:55
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Intressant, hon är dotter till Johan Andersson de Wall/Dewall, familj 81 i den äldre versionen av filen, familj 103 just nu i den nyare.
 
Tanken slog mig när Sten Hedwall mailade mig om något annat att be honom skicka tillbaka den äldre versionen av filen igen, och idag har jag just börjat parallellköra båda filerna och föra in de data jag hade i den äldre filens nyaste version andra har fått av mig, som inte fanns med i den ännu äldre versionen som jag först hade tillgång till när jag skulle börja jobba med den i den här datorn.
 
Nu ska jag just leta efter min anteckning från härom veckan på SSA om vilket datum min morfars föräldrar gifte sig... var har jag lagt den då?

2008-06-16, 23:57
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Lägesrapport, då: De färdignumrerade tabellerna är nu 201 stycken. Såvitt jag tolkar de lösa familjerna på slutet skulle de utgöra 18 tabeller till, på åtta olika små kvistar. Alltså upp till åtta sammanbindningstabeller till, om de åtta olika stamfäderna är barn till varsin släktmedlem som inte har någon tabell i filen nu, och alltså får en när de får barn införda.
 
Sedan finns också en kvinnlig bärare av namnet, som först verkade svår att klura ut varifrån hon hade fått det, men nu börjar jag ana gåtans lösning. Mamman var förmodligen skild/änka de Wall när hon gifte sig med den här kvinnans far och fick henne. Så namnet är förmodligen det modern bar, och har i så fall förts vidare på en styvlinje. Jag vet inte riktigt om SSK kallar sådant för Yngre släkt eller något helt annat. Jag har redan trollat in en extratabell i ett nutida sammanhang, där en de Wahl gifte sig, hustrun tog namnet vid giftermålet och ett barn hon hade sedan förut tog sin mors nya namn som gift. Där fick nya fru de Wahl en egen tabell direkt efter makens.
 
Att någons frånskilda hustru eller änka får barn med namnet är ännu enklare, det lägger jag i så fall in i den aktuelle fd/avlidne makens egen tabell, som Dotter till hustrun i hennes nästa äktenskap, som fick moderns dåvarande efternamn som gift. Den här kvinnan kommer därmed förmodligen att generera en tabell för den de Wall namnet kommer från, därutöver en egen och så har en dotter också gift sig och fått barn med namnet. På väg mot cirka 230 tabeller eller så...
 
Min uppställning försöker alltså få med all utbredning av släktnamnet i dess olika former, men är noga med att poängtera när släktnamnet förs vidare utan att det finns blodsband. Det torde därmed kunna betraktas som en ganska modern släktuppställning, som i nutid betraktar de namnbärande släktmedlemmarna som släkten, oavsett om namnet förts vidare på manssidan, kvinnosidan eller genom flera äktenskap i sidled till en helt obefryndad gren.
 
Att den från historisk tid och fram till våra moderna namnlagars införande följer den agnatiska linjen med eller utan släktnamnet, och vidareförande av aktuellt släktnamn på respektive gren via kvinnliga led där det förekommit, är väl lika konsekvent. Däremot borde jag kanske stryka några familjer där barn till manliga de Wall i nutid har sin mors eller styvfars efternamn i stället, om det ska bli riktigt konsekvent?
 
Pja. Jag tycker nog den agnatiska sidan också förblir släkten trots allt. Även om någon kollega som gör en uppställning med samma kriterier över den aktuella moderns eller styvfaderns släkt skulle få med samma barn och eventuella barnbarn i sin uppställning också...

2008-06-17, 03:26
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Fantastiskt intressant!
 
I Erik Hellerströms artikel Bidrag till släkten de Wahls genealogi i Släkt och Hävd 1958:2 nämns uttryckligen att den förste svenske anfadern Johan, snidverkssmed vid myntverket i Säter, och sedan i Avesta, ? 1666, nämns i samtida källor med namnformerna de Val, Duwall, Devahl, Dewall, Dewald, Dewalt, de Vall, de Walt etc.
 
Bland de personer med samma släktnamn i olika former som identifierats i Avestakällor, och är mer eller mindre säkert belagda som uppenbara söner till honom, finns:
 
Jacob (Dewall). Nämnd som gift i mantalslängd i Avesta 1671 (blott då).
 
Närmast efter honom i släktuppställningen i Hellerströms artikel nämns dessutom:
 
Sonson till någon av stamfaderns ovannämnda sju söner torde ha varit:
Petter Dewall f. omkr 1684 ? 1740, högbåtsman. Se Göteborgsgrenen.
 
I avdelningen Göteborgsgrenen får vi följande uppgifter:
 
Nedanstående Petter Dewall (även Dewal, Dewald, de Vall, De Wall) förmodas vara sonson till någon av stamfaderns sju söner, men på grund av bristande kyrkoboksmaterial kan släktskapen ej närmare klarläggas (Göteborgs amiralitetsvarvsförsamlings böcker börja 1730).
 Petter Dewall, f. omkr 1684, begr. 1740 12/3, 56 år, högbåtsman i Göteborg. G. m. Anna Bogman, begr 1758 15/1, 57 år.
 Barn:
1. Anna Maria, var 1767 g m sjömannen Peter Thungren i Göteborg och 1772 änka samt tydligen ? före 1777, då hon ej nämns i bou efter brodern.
2. Hans Fredrik, matros, ? 1777 6/6 utomlands. Efterlämnade änkan Maria Elisabeth Singberg i Stockholm men inga barn. [Gift 1763 16/10 i Maria Magdalena, Stockholm, m Anna Maria Elisabeth Andersdotter Singberg]
3. Maria levde 1777. G. 1763 12/8 i Göteborg m. sjömannen där Christian Bij, ? före 1777.
4. Jacob f. 1731 ? 1733.
5. Jacob f. 1733 (nämns ej 1777).
6. Ellicka (Edela) f. 1735 ? 1755, ogift.
7. Johanna f. 1738 (nämns ej 1777).
 
Att döma av namnskicket inte minst förefaller det helt hundraprocentigt belagt att högbåtsmannen Petter är identisk med just trumpeteran Jacobs son Petter. Högbåtsmannen måste ju ha kommit någonstans ifrån, och i trumpetaren Jacobs familj fanns en Petter som stämmer.
 
Och frågan är om det inte förefaller lika uppenbart och i praktiken fört utom rimligt tvivel att trumpetaren Jacob är samme Jacob som nämns som gift i mantalslängd i Avesta 1671, och därmed son till stamfadern Johan de Val? Trumpetaren måste ju också ha kommit någonstans ifrån, och vi vet att en Jacob finns i Avesta 1671...
 
Har vi några tunga släktforskare här, som vill yttra sig?

2008-06-17, 13:33
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
En av stamfadern Johan de Vals söner förefaller påträffad längre fram i livet, och den högbåtsman Petter Dewall i Göteborg som var familjefader i den lilla Göteborgsgrenen i Erik Hellerströms artikel samtidigt troligen inpassad i släktträdet: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/100506.html?1213665993.
 
Att högbåtsmannen Petter rimligen är trumpetaren Jacob Devalts son Petter borde väl vara ställt fullkomligt utom tvivel med en Petter med rätt namn i rätt ålder på en plats fram till 1722, och en Petter med rätt namn i rätt ålder på rätt plats som dyker upp på annan plats strax efter och får barn som får förnamn som både far, bror och systrar till den förstnämnde burit.
 
Och en Jakob, då kallad Devall, nämnd som gift i mantalslängd i Avesta 1671, och en Jacob, då kallad Devalt (givet att namnet förekommer i bägge formerna för andra släktmedlemmar), i samma ålder som dyker upp på annan plats i landet 20-talet år senare, och dessutom ger en son ett namn som bärs av en bror till den förstnämnde... det känns väl närmast lika säkert att koppla ihop...
 
(Meddelandet ändrat av pemer den 17 juni, 2008)

2008-07-28, 16:13
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Alla *Devallare* från 1970-/1980- och död-skivorna inpassade i släkten utom en som hittills inte har identifierats direkt via födelseboksuppgift (född utom äktenskap med okänd fader, och det måste vara den biologiske fadern hon fått namnet från). Råfilen innehåller därmed 229 tabeller, med den tydligen helt obefryndade östgöta/göteborgs-släkten med tabellerna 230-232.
 
Jag räknar Jacob Devalt i Hanhals som rimligen identisk med stamfaderns son Jacob, liksom högbåtsmannen Petter som rimligen identisk med Jacob Devalts son Petter. Jacob respektive Petter har därmed de två sista tabellerna 228 och 229.
 
Kommer att påbörja tvättningen av filen nu till en färdig version 2.0 som alla intresserade kan få så snart som bara möjligt...

2009-02-27, 19:02
Svar #6

Utloggad Göran Löding

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2011-04-13, 21:09
    • Visa profil
Hej alla !
 
Undrar om någon vet något om Catharina Johansdotter Devall f ca 1744 d 1783-06-05 på Gålsjö Bruk.
Föräldrarna var Johan Devall Född mellan 1716-20 död 1781-01-07 och Catharina Hansdotter
f 1719 d 1775-01-08.
Då Catharina dör 1783 är hon bara 39 år och änka.Jag har inte hittat några andra uppgifter
om henne någonstans.Varken vigsel eller barnafödsel.
Det kanske kan tänkas att hon var gift och bodde på annan ort men som ung änka flyttade hem
till Gålsjö ?
 
Det skulle vara intressant om någon De Vall kännare hade någon upplysning.
 
Hälsningar Göran Löding.

2009-02-27, 21:16
Svar #7

Utloggad Lars Ohlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 15:23
    • Visa profil
    • www.lasseistuvsta.se
Hej Göran
Jag har bland mina anor en Katarina Johansdotter f 1744 och begravdi Gålsjö 1783-05-29. Hon var gift med Erik Johansson de wall, son till Johan de Wall f 1742.  
Kan det möjligen vara hon som dök upp som änka, hennes man dog 1772-05-03
 
Se http://www.lasseistuvsta.se/0005/6441.htm
 
Vänligen
Lars

2009-02-27, 22:48
Svar #8

Utloggad Göran Löding

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2011-04-13, 21:09
    • Visa profil
Tack för svaret Lars.
 
Det är nog mycket troligt att den Catharina jag nämnde är samma person som du uppgav.
I Boteå död,begravning 1775-1839 nämns hon som Catharina Devall vilket var lite
förvillande då jag inte tänkte på att det kunde vara hennes makes efternamn hon bar.
Jag har ett tag jobbat med en hypotes jag nu kan avskriva.
 
Hälsn Göran.

2009-03-13, 14:31
Svar #9

Utloggad Moderator Södermanland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil
Ovanstående inlägg hitflyttades 13 mars 2009 från Södermanland: Efterlysningar: Dewall från Hargs gård.
Camilla Eriksson, moderator Södermanland

2009-03-15, 06:19
Svar #10

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Så har även släktens huvudman i SVÄ vaknat upp till de Val-arbete. Har äntligen börjat ta tag också i alla med något de Vall-aktigt efternamn som är födda efter 1980 och hittas på birthday.se/upplysning.se. Det gav några nya filiationer som kommer att ge ett par tabeller till när jag orkar göra om och numrera om dem. Dessutom upptäckte jag den vägen att det finns en släkt de Hval, vars namnupptagande anfader, sadelmakare Axel Viktor Jansson de Hval på Kungsholmen, var född 1876 8/4 i Rasbo. Hans far en statdräng Johan Erik Eriksson var född i Vaksala. Troligen ytterligare en helt obefryndad släkt med namnet i Uppland, utöver de två som Erik Hellerström beskrev i sin artikel och Axel Teodor som Stefan Simander frågade om härom året. Kikar bakåt på anorna nu...

2009-03-16, 14:45
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Lite lustigt att det var just Rasbo, men det är väl en slump Anders! Finns inte den stavning de Hval någonannanstans eller någon annan tid?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-16, 17:32
Svar #12

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det är väl så att släktnamnet varit väl känt i Uppland, och att många som velat ta ett nytt mer särskiljande namn gärna fått för sig att ta just detta namn. de Hval med den stavningen hade jag aldrig sett förr. Ska ta och googla på det...

2009-03-16, 17:46
Svar #13

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Har förresten påbörjat en sajt om och för släkten nu, www.famdeval.se

2009-03-17, 08:45
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tänker på det här med stavningen av efternamnet. Hur mycket av de olika stavvariationerna berodde på prästen, som nedtecknade namnet? Många var ju inte alls läskunniga på 1700-talet, så stavningen av namnet måste väl enbart ha berott på prästen, som nedskrev namnet.
 
Min anmoder Katarina de Wall/Dewall, får sitt namn skrivet på detta sätt. När hon föds 10 januari 1769 i Gålsjö, Boteå står det Dewall, men som piga står det de Wall. Sedan när hon gifter sig, försvinner hennes efternamn och hon står bara som Ersdotter.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-19, 01:06
Svar #15

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det är sant. Många gånger var folk inte läs- och skrivkunniga själva, och var de det ansåg sig säkert prästen ha tolkningsföreträde till rätt stavning ändå. Eller till huruvida personerna var fina nog att få bära ett släktnamn från fäderne- (eller möderne-!) släkten, eller oansenliga nog att bara skrivas med patronymikon.
 
Släktuppställningen hade fått 15 familjetabeller till  igår kväll, men under dagen blir det väl minst fem till. Först insåg jag äntligen att jag aldrig hade kollat folk med namnformerna med två L - de Wall/de Vall/Dewall/Devall - i några senare källor än Sverige befolkning 1980 och dödskivan. Gick således igenom alla nu levande med dessa namn på birthday.se och upplysning.se, dvs födda senast 1993, som jag redan för länge sedan hade gjort med de Wahl och de Val.
 
Och kunde därmed upptäcka några 80-talister jag inte annars skulle haft någon misstanke om att de fanns - och både en och annan 60- och 70-talist som har tagit upp namnet från sin mor, mormor eller farmor i vuxen ålder, som därmed krävt flera fall av intressant detektivarbete för att räkna ut vilken av makarna som hade en släktanknytning och hur den såg ut.
 
Där fanns dessutom en gren med en nu aktiv familj Devall på en kvist jag hittills inte kunnat passa in i släkten. Utgrenad från en kvinna som föds utom äktenskap i början av 1900-talet utan fader angiven i födelseboken. Dewall måste ha kommit från den som nu är far, men det kan jag nog bara få veta av barnbarnen själva vem som var pappan. Förutsatt att familjen vet det...
 
Slutligen återfann jag en släktmedlem i Sveriges Befolkning 1900, som jag inte hade hittat i 1890-skivan, helt enkelt för att han står med fel födelseförsamling då. En man född Dewall som ändrade namn till Löfgren i stället, och som jag har kunnat spåra en jättestor gren Löfgren från de här dagarna.
 
Den grenen blir ett hyperexempel på min definition av släkttillhörighet. Den mannens far tog upp Devall från mödernet, och hans barn är skrivna Devall som han själv, inklusive en gift men barnlös son. Men de två andra sönerna som blev vuxna kände uppenbarligen inget jätteband till sin morfars agnatiska släkt och bytte till Löfgren respektive Kallin. På Kallingrenen är två bröder oskrivna blad som är i livet 1900, på väg ut i vuxen ålder, men som båda har dött före 1947, så man inte får några nya spår efter dem via dödskivan. Det är ju inte lätt att forska framme på 1900-talets början i en helt annan landsände. Det är väl bara på arkivförande landsarkiv som böcker efter ca 1895 finns på mikrokort, det skulle jag väl inte kunna hitta på t ex Arninge?
 
Över huvud taget finns det en hel del grenar där namnet förts vidare genom kvinnliga mellanled både en och två gånger om, och ännu fler gånger när man kommer in på 1900-talet, där det också finns exempel på styvbarn, hustruns barn sedan förr som får styvfaderns namn, och en frånskild fd fru Devall som fick barn med sin blivande näste man innan de gift sig, varvid det barnet självklart fick sin mammas namn vid tidpunkten och har behållit det, medan helsyskonen som fötts sedan föräldrarna gifte sig fullkomligt självklart fått pappans namn...
 
En otroligt spännande släkt!! Riktigt häftigt att jag efter så många år fick en så intressant mödernesläkt också!!

2009-04-03, 16:44
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Verkar inte vara några tunga släktforskare som sett den här tråden sedan jag kastade ut den frågan... Hur gör man då, hojtar efter dem i andra trådar?

2009-05-23, 23:54
Svar #17

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Vet någon vilket regemente som var stationerat i Hanhals (N) under tiden ca 1690-1720?
 
Jag ska upp till Krigsarkivet i juni för att se om jag kan hitta något om Devalt. Finns det något mer än mönstringsrullor man kan leta i? Vore tacksam för alla uppgifter som kan vara relevanta i sammanhanget.
 
Mvh
Marianne
 
Tillägg:
Jag hade visst tagit reda på regementet tidigare.
Det var Änkedrottningens livregemente till häst.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2009-05-24 13:52)

2009-06-12, 00:37
Svar #18

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Inlägget flyttat till Övriga släkter: Devalt.
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2009-06-12 11:15)

2009-06-12, 11:12
Svar #19

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Trompeter Jakops Devalt tillkommen År 1681 jn Jan:  
Så står det i en rulla från 1681-82.  
Han tillhörde Riksänkedrottningens livregemente (till häst),  
Bahaus Lähns Cavallerie.  
Källa: Krigsarkivet, Rullor före 1723, 1681-82:1 (sid 12).  
 
Tyvärr står det inget om när Jacob Dewalt, som hans namn stavas i GMR 1689 och 1694, var född eller hans civilstånd od.  
 
I GMR står det att han tillhörde Kongsbacka Compagnie, även kallat 4. Compagniet och Ryttmästare Fredrich von Köhlers Compagnie.

2009-06-18, 18:32
Svar #20

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Mycket intressanta uppgifter förekom i några inlägg tidigare idag som sedan verkar ha flyttats eller raderats, där det framkom att namnet Jacob alltså finns i adliga ätten Duwall (MacDowall) också... frågan är bara om det förekommer någon Jacob där som kan stämma med trumpetaren i Hanhals där också.
 
Högbåtsmannen Petter verkar ju inte gärna kunna vara annat än identisk med trumpetare Jacob Devalts son Petter... och väl som högbåtsman i Göteborg kommer namnet där att bli Dewall. Det borde ju kunna peka på en bakgrund i den släkt som stavar sitt namn så, där det fanns en Jakob belagd i Avesta 1671 som bör kunna vara den blivande trumpetaren. Men visst kunde det vara rena tillfälligheter också... antar jag.
 
Dewallare har stavats Duwall, och kanske trumpetaren och högbåtsmannen skulle kunna vara en gren Duwall som blivit Devall...
 
Får väl gå någonstans och kika lite i Elgenstierna efter helgen...

2009-06-18, 18:38
Svar #21

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag raderade mina Duwal/Duwald/Duwalt/Duwaldt/Dubwald-inlägg. Visste inte att det fanns en adlig släkt Duwall, och då verkade notiserna inte lika intressanta.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-07-02, 15:10
Svar #22

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Så såg jag annonsen på Rötter om Norbergsskivan, och flera delar av släkten har ju funnits i bl a Norberg och Karbenning. Inte minst de två bröderna Jan och Erik Abrahamsson, vars ättlingar fortsatte bära patronymikon, och där jag tappade bort några söner utflyttade med dåliga hänvisningar i husförhörslängderna när jag höll på och följde upp dessa grenar förra sommaren.
 
En av dem kunde jag på Norbergsskivan hitta kvar i regionen och därmed komma ättlingarna på spåren. Där har sönerna fortsatt få söner och det finns agnatiska grenar i varje fall in på 1900-talet, har jag just konstaterat. Nu ska vi se om det finns agnatiska de Vals kvar än idag...

2009-07-02, 16:15
Svar #23

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Och ser man på. I början av 1900-talet tar den kvarvarande agnatiskt härstammande familjen namnet - Ekberg!

2009-08-14, 07:59
Svar #24

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu har manuset till de två släktartiklar som kommer i nästa Svenska Släktkalendern blivit betryggande fullständigt. I ingressen till huvudartikeln Jansson (från Skokloster) med Askäng kommer släktens alla olika grenar att genomlysas ordentligt. I och med att det redan är tre generationer som bär det av min morbror antagna namnet Saxeby blir detta en separat artikel.

2009-08-14, 17:00
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Om man hittar någon med efternamnet de Wahl i husförhören, är det någon vits att nämna det här? Finns det något intresse för det?
 
(Besökte Gålsjö bruk i måndags, men tyvärr var det stängt)
Ann-Mari Bäckman

2009-08-18, 14:50
Svar #26

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Åh, vad synd att bruket var stängt när du var där! Jag ska definitivt besöka det vid tillfälle.
 
Jag tänker mig bruket som en av flera rimliga platser för kommande släktträffar med den släktförening jag vill starta. Vilka släktforskande ättlingar här är intresserade av att vara med - som medlemmar, eller med och dra igång?
 
Tillfällighetsfynd är alltid av intresse! Det finns lösa trådar borttappade här och där, och vem vet vad man plötsligt kan snubbla över för godbitar...  
 
Tilläggas kan att vi som har bidragit med artiklar kan ta upp förbokningar av exemplar av boken till ett rejält lägre medverkarpris fram till 31/8, så om någon som är intresserad av ett ex vill komma undan lite billigare kan ni kontakta mig för bokning. Ordinarie pris kommer att bli 636 kr, medverkarpriset är 520.

2009-09-17, 03:52
Svar #27

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Nu läser jag ordentligt i inläggen som har flyttats hit från diskussionen om Devall i Harg, medlemmar av den så kallade Krigsrådet Dewalls släktgren som den kallas i Hellerströms artikel, tabellerna 48-54 i släktfilen.
 
Camilla Erikssons uppgifter 1 januari 2007 är fantastiskt intressanta, Kristina Inga Dewall gift med Anders Sundblad vet jag inte vem det är, hon finns inte med i något material jag sett hitills. Henne får jag leta efter! Faster till Erik Karl Dewall är antagligen det troligaste, även om hon inte finns listad bland hans fars syskon i Hellerströms artikel. Hittar paret Sundblad i Strängnäs husförhörslängder, och hon anges född 1726. Återstår bara att se var...
 
I övrigt minns jag att Annelie Westergren och jag hade mailkontakt, antagligen vid ungefär samma tid, och hon bör ha fått det material jag då hade. Ska titta på det.

2009-10-19, 12:23
Svar #28

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Så har jag börjat kontrollera allt i mitten som i huvudsak kommer från Hellerströms artikel i Släkt och Hävd och/eller från andra släktforskare. Och i många fall där det finns samtida kusiner, sysslingar eller liknande i samma trakt står det klart att många har blivit sammanblandade och har fel fruar eller kanske t o m fel barn. Ska bli spännande att gräva riktigt ordentligt. På SVAR finns många personregister till olika kyrkoböcker som redan de har räckt för att leda till andra uppgifter för många, än jag hade i hittillsvarande uppgifter.

2009-10-22, 10:46
Svar #29

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Eller nåja, många var att ta i, men något exempel hittade jag snabbt, med sammanblandningar av giften och barn för kusinerna Hans (Johansson) de Wall, 1749-1806, och Hans Pettersson) de Wall, 1758-1809. Kunde också definitivt avfärda uppgifterna om en syster Katarina till den förstnämnda. Det är dödsuppgiften för Erik Johansson de Walls, 1742-1772, hustru Katarina Johansdotter Närström, begr 1783 i Gålsjö bruk, som av vissa forskare misstolkats som att detta är en Katarina född de Wall. Dessutom har uppgifterna om hennes begravningsdatum, som i begravningsboken endast anges som Christi himmelsfärdsdag traditionellt tolkats som en 1783 5/6 av dem som trott detta vara en infödd de Wall, och 29/5 av dem som haft henne rätt noterad som Erik Johansson de Walls hustru.
 
Än märkligare där är att det faktiskt anges i posten närmast ovanför att Anders Devalls son Johan ifrån Gålsjö bruk begravdes på bönsöndagen, alltså fortfarande 1783. Den ende aktuelle Anders har ju tillskrivits sonen Johan som har familj och levnadsåren 1749-1799. Här är det således verkligen en fråga om hur saker ligger till. Den andre, längre levande Johan, brukar också kallas Johan Andersson de Wall. Men där har jag ett spännande identifieringsarbete framför mig, helt klart!
 
I Ådalsregistret, som finns sökbart på SVARs hemsida och också finns som CD, fanns för övrigt till synes en ytterligare tidig Dewall som slog ner som en bomb och i så fall hade varit en helt ny ytterligare, ganska tidig, släktmedlem. Det var dock en ingenjör de Molé som dolde sig bakom den sökträffen. I den aktuella födelseuppgiften för en av hans söner ser det verkligen ut som om det står Dewall i efternamn om man är van vid att namnet finns i Boteå/Gålsjö vid tiden. När jag letade fram familjen i husförhörslängden anade jag dock hur det i själva verket låg till...
 
Ska kolla än fler personregister till olika församlingars böcker. En och annan lös tråd som bara har funnits påträffad som född i någon av de tidiga familjerna i släkten vid Gålsjö bruk har kunnat finnas den vägen, var de faktiskt slutade sina dagar. Mycket spännande!
 
Mångas uppgifter om släkten de Wall verkar således ha byggt på originalforskning som har gjorts innan dessa personregister fanns.
 
(Meddelandet ändrat av Pemer 2009-10-22 10:55)

2009-10-22, 17:57
Svar #30

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Den ende jag går bet på tills vidare är därmed tjänsteflickan A A de Wahl. Får beställa fram hennes mantalsuppgift på plats på SSA och se vad det står, så får vi försöka identifiera henne då. skrev jag den 3 oktober 2006. Nu har det äntligen blivit gjort, och hon var en ung Augusta Albertina de Wahl, *1853 23/8.
 
Vem sjutton hon är i släkten får bli nästa nöt att knäcka.
 
Ännu mer spännande vad gällde Kristina Inga Dewall gift med Anders Sundblad i Strängnäs. I bouppteckningsregistret för Södermanlands län hittas t ex Erik Karl på Harg, och någon eller några kända devallare - och så två Devahl i Strängnäs. Denna Kristina Inga, gift med Anders Sundblad, och en tämligen trolig far till henne, stadsfiskal Axel Devahl, Gården nr 113, Långgatan, Stängnäs, bouppteckning upprättad 1738, när Kristina Inga var bara 12 år. Hans hustru heter Inga.
 
Strängnäs har luckor i alla kyrkoboksserier precis kring 1738, och Kristina Inga påträffas ej född i just Strängnäs. När jag tittar i mantalslängder på SVAR hittar jag inte Axel något av åren närmast innan, men en Devells enka syns just 1738. Så familjen verkar ha kommit någon annanstans ifrån. Här fick vi en hel liten kvist att pussla in! Och Axel är en tidig rackare!  Vem kan han vara?

2009-11-19, 15:31
Svar #31

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Anders Pemer!
Jag fann följande Devall i dödboken för Västerås Domkyrkoförsamling, EI:1 år 1744:
Pehr Devalls och Sara Hansdotters lilla dotter Brita.
Jag kan inte läsa resten men det kanske du kan Jag hittar inte dessa personer
i de anteckningar jag fick från dej förut. Kan du placera dom nu?
Jag har ju min ana Petter Dewall bosatt i Västerås detta år men han ska vara
gift med Anna Maria Lenngren och deras son, min ana Eric, är född i Västerås 1745.

2009-11-20, 07:20
Svar #32

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Oj! Först blev jag jättenyfiken på om det var någon okänd sidogren av min mors huvudlinje, som bodde i Västerås, sedan Romfartuna och sist Västerås-Barkarö. Men titeln börjar på någonting med booktryck... så det verkar helt klart vara din anfader ändå. Om det är en liten dotter han fått med en tidigare hustru, eller utom äktenskap? Eller att han bara nämns som anhörig/arbetsgivare/hyresvärd till Sara Hansdotter? Jag ser inte heller ordentligt vad det står mellan deras namn Pehr Devall och Sara Hansdotter.
 
Booktryck..... Pehr Devalls quinnas ? ?????? Sara Hansdotters lilla dotter Brita
 
Någon som ser bättre?
 

 

2009-11-20, 07:31
Svar #33

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det står väl hustru Sara....
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-11-20, 08:02
Svar #34

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ja, det ser allt ut så... när du säger det...
 
Fast vad är ordet mitt emellan? Det borde ändå indikera en tidigare hustru. Eller vad står det allra först, är det boktryckarens.... frände Pehr Devall? Nej, det står det ju i varje fall inte...
 
Boktryckaren Petter (som det står i alla födelsenotiser) är vid det laget redan gift med Anna Maria Lenngren sedan 1742 3/5. Jag har just sett den första födelsenotisen själv nu för Petter, född 1743 25/4, som följdes av Maria Ulrika 1744 15/4 och Eric Carl (i dopboken blott Eric) 1745 10/10.
 
Förklarar raden under en massa också...? Hm... verkar vara hemadressen...
 
Mycket märkligt...

2009-11-20, 10:06
Svar #35

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Booktryckarens Herr Pehr Devalls ammas hustru Sara Hansdotters lilla dotter Brita ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna