ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Corell  (läst 3875 gånger)

2014-08-07, 20:15
läst 3875 gånger

Utloggad Katarina Chorell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 20:58
    • Visa profil
Är Schächt / Skeckt / Skiäckt och Corell samma släkt?
Namnet Schächt  (med olika stavningsvarianter finns) nämns åren 1682-1704 i kyrkoarkiv i Ramnäs. Det handlar om Baltasar, Petter och Christiern Schächt i Bäckhammar. Det har tidigare diskuterats i detta forum huruvida dessa personer,  med namnet Schächt, är samma personer som de med samma förnamn som benämns Corell.
För att försöka få klarhet har jag gått igenom kyrkoarkiv, domböcker, mantalslängder och hammartingsprotokoll. Min slutsats är att allt tyder på det verkligen är samma personer som ibland kallas Schächt och ibland Corell. Genom att lägga samman uppgifter i mantalslängder och övriga källor tycker jag mig kunna pussla ihop familjen:
 
En av de viktigaste bitarna för att koppla samman Schächt och Corell är mantalslängden för Bäckhammar, Ramnäs för år 1700 (bild 246). Där framgår nämligen att Smedsmäster Petter Courell har en son som heter Baltsar. I kyrkoarkiven kopplas Baltasar aldrig till namnet Corell, utan enbart till Persson och Schächt. Baltasar nämns i mantalslängderna 1700-1704. Han är den enda med namnet Baltasar i Bäckhammar vid denna tid.
I kyrkoarkiven förekommer namnen Baltasar Schächt och Baltasar Persson:  
Enligt kyrkoarkiven får Baltasar Schächt två oäkta barn 1704, den 3 februari och den 3 mars (Ramnäs C:1, s. 7 och 8). Enligt samma arkiv avlider Baltasar Persson den 8 maj 1704 (Ramnäs LIa:5, s. 148). Att Baltasar Schächt  och Baltasar Persson är samma person framgår i domboken för Snevringe härad 1704 (Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västmanlands län EXIe:2308, s. 257-258). Där står det nämligen att fadern till de två oäkta barnen, Baltasar Persson,  avled 8 dagar innan målet togs upp i rätten den 17 maj 1704. I dödboken framgår att Baltasar Persson (/ Schäckt ) var 22 år när han avled (Ramnäs LIa:5, s. 148). Detta stämmer ju exakt med när Petter Skechtz barn wid Bäckhammaren Baltzar föddes i december 1681 (Ramnäs LIa:2, bild 101).  
Detta anser jag visar att Baltasar Schächt, Baltasar Persson och Baltasar Corell är en och samma person och att han är son till Petter Baltsarsson Corell / Petter Schächt.
 
Mantalslängder  
Av mantalslängderna  1694-1705 för Bäckhammar, Ramnäs framgår att det finns en smed i Bäckhammaren som heter Petter. Han nämns med efternamnet Corell / Courell eller utan efternamn. Det framgår även att han har sönerna Christiern och Baltsar och döttrarna Britta, Kerstin och Sara.
Namnet Schächt förekommer inte i denna källa.
(Mantalslängder före 1694 hänvisar till Brukslängden, som jag inte sett.)
 
Hammartingsprotokoll
I hammartingsprotokollen för åren 1687-1693 nämns Petter Corel / Corell / Courell varje år, som mästersven / mästare vid  Bäckhammar, Ramnäs. Här nämns aldrig Petter Schächt, utan Petter Corell är den enda med namnet Petter vid Bäckhammar. (Bergkollegium. Advokatfiskalkontorets arkiv. EIIf Rättsprotokoll: 2 (1687-1698) - finns digitaliserade hos SVAR).  
- Ramnäs saknas åren 1694-1698 i dessa protokoll.
 
På Landsarkivet i Uppsala (ULA) har jag gått igenom hammartingsprotokoll för Ramnäs bergsting 1698, 1716-1717, 1721-1722 och 1725 (Bergmästarämbetet i Kopparbergs och Västmanlands arkiv. AIad:1 (1698-1725)). Här förekommer både namnen Petter Corell och Petter Schächt, men aldrig samtidigt:
•   1698 nämns Mästaren Petter Courell i Bäckhammar ( s. 6).
•   1716 har Gl. smeden Petter Skiäckt wid Bäckham. fått lådpenning (s. 127).
•   1717 har Petter Courell, blind, fått lådpenning (s. 203).
•   1721 har Petter Sjkiäkts fått lådpenning (s. 260).
•   1722 har Petter Corell fått lådpenning (s. 402).
Petter Corell begravdes 1722-06-10 (Ramnäs LIa:5, s. 153). Han nämns följaktligen inte i hammartingsprotollet för 1725.
 
När det gäller Christiern så nämns Mäster Christiern Schächt vid Bäckhammar i kyrkoarkiven dels som dopvittne när Baltasar Schächts barn föds den 3 februari 1704 (Ramnäs C:1, s. 7) och dels som fader när hans egen son Abraham föds den 12 april 1704 (Ramnäs C:1, s. 8).  
Enligt mantalslängderna för Bäckhammar, Ramnäs för 1704 finns endast mäster Christiern Corell (Petter Corells son) verksam där då.  Övriga år under perioden 1694-1705 nämns Christiern antingen utan efternamn eller med efternamnet Corell.
 
Men fortfarande saknas helt svar på frågan vad Schächt är - ett namn, en titel, ett yrke???
 
Mvh Katarina

2014-08-09, 18:53
Svar #1

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för dina uppgifter om Corell och Schächt. Tack för att du delar med dig  
 
Jag har själv tänkt tanken att åka till Uppsala och studera hammartingsprotokollen, men det är lite omständligt, så det har alltid skjutits på framtiden.
Jag har ju misstänkt att Schächt är nära släkt med Corell, men dina uppgifter tyder ju faktiskt på att de är samma personer.
En tanke; kan Schächt vara ett ortsnamn? Ursprunget för släkten Corell är ju än så länge okänt. Kanske kom de helt enkelt från en ort som heter/hette Schächt/Scheckt?
 
Hälsningar Sara

2014-08-10, 20:13
Svar #2

Utloggad Katarina Chorell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 20:58
    • Visa profil
Schächt kan mycket väl var ett ortnamn. Det verkar ju hänga ihop framför allt med Petter, och i viss mån med hans söner, och bara i Ramnäs. Efter att Christiern flyttar från Ramnäs har jag inte sett att det förekommer.  
Om det gick att ta reda på var Petter kom ifrån, och hans fars namn, skulle man möjligen komma vidare...
 
Jag  vill lägga till en uppgift om Baltasar Schächts (= Baltasar Corells) oäkta barn som föddes 3 februari och den 3 mars 1704 (Ramnäs C:1, s. 7 och 8). I födelseboken framgår inte modern till det ena barnet, men det gör det i domboken (Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västmanlands län EXIe:2308, s. 257-258).
Modern till barnet Niels, som föddes den 3 februari, är Karin Nilsdotter, född i Norberg och för tiden vistandes i Ramnäs. (Och modern till barnet Sara, som föddes den 3 mars, är Britta Eriksdotter i Norrby Hage, Ramnäs.) Vad som senare hände med dessa barn är för mig inte känt.
 
Jag återkommer vid ett senare tillfälle med uppgifter om Britta Corell.
 
Hälsningar Katarina

2014-08-20, 21:00
Svar #3

Utloggad Katarina Chorell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 20:58
    • Visa profil
I samband med att jag tittade på namnen Schächt / Corell i originalkällorna (se inlägg ovan 2014-08-07) har jag fått fram nya uppgifter om Petter Baltsarsson Corells dotter Britta. Britta Persdotter Corell har hittills endast varit belagd som dopvittne i Ramnäs 1694-09-23, Petter Corells dotter ibidem [dvs vid Bäckhammar] Brita (Ramnäs LIa:5, s. 77).  
 
I mantalslängderna 1694-1705 för Bäckhammar, Ramnäs framgår det att Petter Corell  har sönerna Christiern och Baltsar och döttrarna Britta, Kerstin och Sara. Dottern Britta nämns vid namn i mantalslängden 1694 (bild 164).
 
År 1695 finns det en vigselnotis i Ramnäs som är av stort intresse:  
d. 13 Octobris vigdes Lars Pehsson hammarsmed ifrån Seglingsbergs bruk med Skiäcktens dotter Brita Pehrsdotter ifrån Bäckhammar som skola boo uti Bäckhammar hos Petter Skiäckt (Ramnäs LIa:5, s. 23). I och med att det i tidigare inlägg visats att Petter Corell och Petter Schächt med all sannolikhet är samma person handlar ju denna notis  om Petter Corells dotter Britta (Persdotter Corell). Den hon gifter sig med är Lars Persson Holm (1659-1744). I mantalslängderna 1697-1705 för Bäckhammar, Ramnäs nämns Lars Persson, hustru. Hustrun bör alltså vara Britta Persdotter Corell / Britta Persdotter = Skiäcktens dotter.
Lars Persson Holms hustru kallas i många sekundärkällor för Britta Baltsarsdotter Seger, men så vitt jag vet kan namnet Seger inte beläggas i någon tillförlitlig originalkälla. Se även mitt inlägg 2014-08-17 under släkten Holm.
 
Lars Persson Holm och Britta Persdotter fick fem barn. När flera av dessa barn döptes förekom syskonen till Britta Persdotter Corell, och även andra släktingar, som dopvittnen:
.   Petter Larsson Holm, f.  1696-07-10 ( Ramnäs LIa:5, s. 81)
Dopvittne: Christian Pettersson i Bäckhammars bruk [dvs brodern]
.   Noach Larsson Holm, f. 1702-03-13 (Ramnäs C:1, s. 4)  
Dopvittnen: Eric Hansson i Gåswad [dvs systern Sara Persdotter Corells make] och  
hust. Brita Petter Schäcktz Beckhammar [dvs Britta Jakobsdotter som är fadern Petter Corells tredje hustru (vigda 1700)]
.   Kirsten Larsdotter Holm, f. 1705-05-12 (Ramnäs C:1, s. 10)
Dopvittnen: hustr. Kirsten, Mr Christierns [dvs Kerstin Johansdotter som är brodern Christierns hustru (vigda 1704)]
 
Britta Persdotter är dopvittne när Petter Corells övriga barn (dvs Britta Persdotter Corells syskon) får barn:
.   Christiern Christiernsson Corells och Clara Matsdotters son Erik, född den 30 maj, döps den 6 juni  1697:
Dopvittne: Lars Perss. hustru Brita i Bäckhammar (Ramnäs LIa:5, s. 83)
.   Baltasar Schächts dotter Sara, född den 3 mars, döps den 10 mars 1704:  
Dopvittne:  Brita Pehrsdotter Lars Pährssons wyd Beckhammar  (Ramnäs 1704 C:1, s. 8
.   Sara Persdotter Corells och Eric Hanssons dotter Sara, född den 22 oktober, döps den 25 oktober  1708:
Dopvittne:  hustr. Brita Pehrsdotter Lars Pehrss. wijd Beckhammar (Ramnäs C:1, s. 17)
 
Även dessa relationer med Petter Baltsarsson Corells övriga barn anser jag styrker min hypotes att Lars Persson Holms hustru Britta Persdotter är Petter Corells dotter Britta. Eller vad tror ni?
 
Hälsningar Katarina

2014-08-20, 21:37
Svar #4

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Jag håller fullständigt med om att det måste vara samma personer!
 
...men det där med namnet Schäckt gäckar mig

2014-08-21, 19:23
Svar #5

Utloggad Katarina Chorell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 20:58
    • Visa profil
En rättelse: Lars Persson Holms hustru kallas i många sekundärkällor för Britta Persdotter Seger, inte det jag skrev ovan.  
 
Enligt Britta Persdotters dödnotis 1742-11-28 (Ramnäs FI:1, bild 22) blev hon 80 år gammal. Om det stämmer skulle hon vara född omkring 1662 och vara 33 år när hon gifter sig. Jag tror att hon nog snarare föddes omkring 1670 och kanske var Petter Corells äldsta barn.
 
Och visst är det gäckande med Schächt. Hette Petter Corells far kanske Balzar Schächt???
 
Katarina

2014-08-22, 11:22
Svar #6

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
En annan idé är ju att det skulle kunna vara ett gårdsnamn/tillnamn, t.ex. Schächt Petter Corell. Att Brita kallas för Skiäcktens dotter, gör ju att man funderar på om det trots allt är ett yrke, men det skulle kanske kunna tyda på att hon är dotter i Schächtgården? I och med att namnet Schächt verkar dö ut rätt tidigt, så skulle det ju kunna vara förknippat med huset/gården där de levde.

2014-08-23, 14:18
Svar #7

Utloggad Katarina Chorell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 20:58
    • Visa profil
Det kanske kan vara ett gårdsnamn. Jag har sökt i Ortnamnsregistret, http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index.htm, men inte hittat något.
Det skulle också kunna vara en del av ett ursprungligt dubbelnamn, Schächt Corell, eller ha något med smedsyrket att göra - men vad i så fall?

2014-08-30, 09:40
Svar #8

Leena Hashemian Nik

Jag försökte hitta betydelser för den tyska(?) ord Schächt:
 
1. 'Schächten' som verb har betydelsen att slakta ett djur i att rinna ut blodet. Om namnet Schächt skulle ha denna betydelse, skulle Herr Corell ha varit en judisk slaktare. Men det tror jag inte. Calvinist eller katolik passar bättre för detta fallet.
 
2. 'Schächte' är också plural formen av 'en vertikala tunnel'. För gruvdrift skulle det passa bra.  
 
3. Ordet Schacht har jag också funnit i samband med ett stenbrott.
 
(Meddelandet ändrat av Lena Nik 2014-08-31 08:16)

2014-08-30, 15:51
Svar #9

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
En skäkta är annars en armborstpil.
 
/Anders H.

2014-08-30, 22:13
Svar #10

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2038
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 19:17
    • Visa profil
Skäkta gör man annars med lin då man bearbetar linets strå med en sorts maskin (en skäkta)
Stig

2014-09-02, 12:24
Svar #11

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Många betydelser  
 
Vad gäller skäkta/slakta, så tror jag mindre på det. Ordet skäkta i den bemärkelsen uppfattar jag som relativt ny och här pratar vi slutet av 1600-talet...
 
Schächt/schackt, låter mer rimligt med tanke på smedsyrket i så fall.

2016-06-28, 17:20
Svar #12

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil

Hej igen!


Undrar om någon med Corell på fädernet har gjort ett Y-DNA test? Vore intressant att veta om det ger träffar i andra länder, eftersom jag läst om ursprung om släkten i Spanien, men spridning till Holland, Belgien och Tyskland, eventuellt att den har vallonskt ursprung. Har inte tagit de uppgifterna på allvar, så det skulle vara intressant att se vad ett DNA-test skulle ge för utslag  :)


Hälsningar Sara

2016-07-28, 17:21
Svar #13

Utloggad Katarina Chorell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 20:58
    • Visa profil
Hej!
I hammartingsprotokollen för Ramnäs år 1690 finns en lång svårläst historia om rättsfall där Petter Corell är inblandad. Händelser från 1677 och 1671 tas upp.
Jag kan inte tyda allt som står men det inleds med att Petter Corell tillkallas för att svara för händelser från år 1677. Sedan kontrar Petter Corell med att ta upp händelser som är nästan tjugo år gamla:
"[...] Då berättade Petter Corel att Anno 1671 då han hoos Anders Bengdtsson tjente för skrifvare[?] hur han påfört honom 10 st tackjärn mer än han borde, dhet som [?] Anders Bengdtsson sedan låfwat att godtgiöra [...]"

Hammartingsprotokollen finns digitaliserade, men endast hos SVAR (Bergskollegium. Advokatfiskalskontorets arkiv. EII:f:2 Rättsprotokoll 1687-1698, bild 298-299). Det vore kul om någon som är bra på att läsa 1600-talsskrift vill ta sig an att tyda texten!


Hälsningar Katarina

2016-07-28, 22:13
Svar #14

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Intressant!
Tyvärr är jag inte heller så bra på att läsa all äldre text, men jag lägger in en bild av texten, ifall någon som inte har abonnemang hos SVAR kan hjälpa till. Bildid: A0067301_00298

2021-09-27, 12:12
Svar #15

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej!

Häromdagen svarade jag på ett inlägg i en diskussion på Facebook där det påstods att det under det senaste året har framkommit uppgifter som bekräftar att släkten Corell är av vallonskt ursprung. Jag frågade vilka källor som fanns på det och fick enbart ett antal skärmdumpar till svar samt information om att det inte fanns kyrkböcker så långt tillbaka i tiden och att jag själv kan åka till Liège och Toledo för att leta, om nu källor är så viktigt.

Det som framkom i diskussion var att släkten Corell tydligen skulle ha tagits upp av Sällskapet vallonättlingar nu. Jag har därefter sökt i deras släktlista och där finns släkten inte med: https://vallon.se/slaktlista/ Däremot står den sedan tidigare kände Hubert Couvrel med, men huruvida han är en anfader till Petter Baltzarsson Corell eller ej, är inget som mig veterligen har bevisats.

Det skickades även skärmdumpar från Geni på en "Hubert Baltzar Corell (Couvrel)", som skall vara född 1610-07-04 i Vallonien: https://www.geni.com/people/Hubert-Baltzar-Corell/6000000024492860863 Denne skall ha haft en hustru vid namn "Christien Pettersson", född cirka 1610: https://www.geni.com/people/Christien-Corell/6000000150149762821 Dessa två skall vara föräldrar till "Petter Hubertsson, Baltzarsson Corell", vilket syftar på den person som i min forskning är äldsta kända person i släkten Corell, alltså Petter Baltzarsson Corell: https://www.geni.com/people/Petter-Corell/6000000013426843258

Om ovanstående stämmer så är det ju sensationella uppgifter som har framkommit. Jag frågade därför efter källor på att denne Hubert är far till Petter och att Petters mor hette Christien samt uppgiften om att Hubert Couvrel plötsligt heter Hubert Baltzar Couvrel... Svaret blev som sagt att det inte finns så gamla födelsebevis och att jag får åka till Liège och Toledo och söka själv...

Jag säger inte att ovanstående uppgifter är falska, men jag ifrågasätter dem och anser att då man forskar på samma släkt så kan man dela med sig av källor på det som man har hittat om man publicerar det och påstår att det finns bevis på att det stämmer. Källkritik är en viktig del i släktforskningen. Personen i fråga valde att blockera mig på Facebook så jag har inte möjlighet att bemöta denne där något mer. Jag väljer därför att fortsätta diskussionen på Anbytarforum, som jag ser som en seriös plattform som når allmänheten. Förhoppningsvis läser andra Corellättlingar här då och då och kan dela med sig av sina framsteg på ett konkret sätt.

Jag kikade lite på de länkade personerna på Geni och vad jag förstår av översättningen från finska så finns det minst två Corellättlingar med haplogrupp I-BY90019. När jag kollar vem som har lagt till den informationen för två veckor sedan på Geni så står det "inget namn". Jag vet inte om det är någon som har tagit bort sin Geniprofil eller om man kan blockera personer även där? Jag kan alltså inte kontakta personen för att få reda på mer... YDNA är kanske det enda sättet att luska i ursprunget och förhoppningsvis kan det så småningom leda till framsteg.

Hälsningar Sara

2021-09-27, 16:02
Svar #16

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
HEJ, vet inget om dessa uppgifter men vill uttrycka mitt stöd för ditt krav avs källor. Jag anser också att om man delar med sig av information, lägger på nätet eller så, då måste man också vara beredd att dela med sig av uppgifter om källan. Uppgifter man får på det sättet vill man ju alltid kolla själv i källan. Uppgifter utan källa är ointressanta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna