ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Clement  (läst 2056 gånger)

2000-07-15, 09:24
läst 2056 gånger

Mikael Holmberg

Jag skulle vilja ha kompletterande uppgifter om följande personer (födelse och dödsår, barn m.m).
De uppgifter som finns i Kjell Lindbloms bok Vallonsläkter under 1600-talet känner jag till.
 
Bastian Clements (död 1697) barn:
- Ecken Sebastiansson 1653-1752, brukspatron? vid
Hilleviks bruk, Hille (X).
  - Eckens son Sebastian Eckensson 1682-1763,  
    brukspatron vid Hilleviks bruk.
- Wilhelm Clement vid Oslättsfors Bruk, Hille (X)
  och hans hustru Brita Jönsdotter. Deras son  
  Sebastian f 1686 är min mf fm ff mm f.
 
Mikael Holmberg.

2001-01-01, 21:15
Svar #1

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hej Mikael!
Blev jätteglad när jag såg din efterlysning... Vi har samma anfader som jag letat så länge efter. Jag är ättling från Ecken Bastiansson och har många av hans ättlingars data är Du intresserad hör av Dig till mig.
Hälsningar
Annika

2004-11-21, 10:13
Svar #2

M-B Leibring

Hej Annika
Jag söker Johan (Jan) Clements?far. Johan född l670 död 19-05 1742 i Domvik, Grythyttan. Är Johan möjligen bror till Din Hecken(ej Ecken enl  
Kjell Lindbloms bok om valloner)? Modern tror jag är Carin Nilsdotter död 1702 i Domvik. Fadern  ev.
hammarsmeden Bastian Clement d.24/10 1697?
Hälsningar  
Maj-Britt

2004-12-01, 15:53
Svar #3

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Hej Maj-Britt!
 
Enligt Grythyttans dödbok avlider 19 maj 1742 Jan Clemetson i Domvik. Samma namn har han i Grythyttans hfl. Bland hans barn finns en son med förnamnet Clemet. Allt talar därför för att Clemetson är ett patronymikon och han skall inte förväntas tillhöra vallonsläkten Clement.
I Grythyttans hfl AI:1 pag 45 finns en mycket troligare far till honom, nämligen Clemmet Matzon i Swartbäcken, vilken noteras som död 1701. Hans hustru heter just Carin Nilsdotter. På samma sida i hfl finns även Jan Clemetson i Domvik med sin familj.

2005-11-03, 17:16
Svar #4

Kicki Wahlström

Hej!
 
Måste få fråga vilket som stämmer när det gäller Hecken Bredas anor. På Kjell Lindbloms hemsida står han som son till Bastian Clement som i sin tur är son till Wellam Clementz men i Kjells bok Vallonsläkter på 1600-talet står Bastian som son till Hubert Clemen Breda vilket är rätt?
 
MVH Kicki

2005-11-05, 09:19
Svar #5

Utloggad Kjell Lindblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 742
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 16:35
    • Visa profil
Hej Kicki!
 
Mina böcker har vid det här laget ca femton år på nacken. Och släktforskningen står inte still. Idag har jag betydligt mer information om de flesta vallonsläkter än när böckerna skrevs. I en del fall har det medfört revideringar av tidigare publicerade uppgifter.
Du bör därför se informationen på min hemsida som den t v mest korrekta, eftersom jag kan uppdatera den vid behov.

2005-11-05, 21:43
Svar #6

Kicki Wahlström

Hej!
 
Tack för ditt svar Kjell. Blev lite osäker när jag såg skillnaden. Har inte forskat om valloner så mycket, fast jag forskat länge har inte vallonsläkterna dykt upp förrän nu sista halvåret.
 
MVH Kicki

2007-03-07, 13:04
Svar #7

Mia Ström

Hej alla forskare!
 
Jag har genom min forskning stött på efternamnet Clement nere i Skanör, Skåne.Personen är Ulrica Margreta Clement f.1737 i ??? och död 1785 i Skanör.?Hennes far var Jöran Clement och mor Elisabeth Charlotta Grijs.
Ngn som stött på dem i sin forskning eller ngn som har upplysningar om vart efternamnet skulle kunna härstamma från?

2023-02-07, 12:08
Svar #8

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:19
    • Visa profil
Hej,

I Stockholms Maria Magdalena församlings kyrkoarkivs volym CIa:1, sida 204, står (om jag har läst rätt):

d 9 dito [juli 1671] wigdes mester Petter Cleman [eller Clemen?] skreddare med
jungfru j: Sigrid Persdotter.

Länk till vigselnotisen:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0055194_00114#?c=&m=&s=&cv=113&xywh=220%2C1323%2C3035%2C1435

Det är nog en väldigt långsökt koppling, men i Kjell Lindbloms bok Nordisk Vallongenealogi del 1, sida 111, står att tabell 17 Pierre le Bruns hustru hette Sigrid Persdotter och att de befinner sig 1681-97 vid Galtströms bruk, men var de befinner sig före 1681 tycks inte vara känt. Men som sagt, det är förmodligen inte ens troligt att skräddare Petter Clemen (eller står det t.o.m. Cleman?) hörde till den vallonska släkten Clement (och ännu mindre troligt att hans hustru Sigrid Persdotter ska vara samma person som sedan var gift med Pierre le Brun, även om Sigrid Persdotter inte tycks mig ha varit ett särskilt vanligt namn under 1600-talets andra hälft - åtminstone inte i Uppland).

Vänliga hälsningar,
Jan Johansson

PS: I Sällskapet Vallonättlingars släktlista (2020) står om släkten Clement Breda (nr 113) "Hammarsmedsläkten kommer på 1660-talet till Älvkarleby och sprider sig sedan norrut".
Spred den sig möjligtvis till Galtströms bruk, eller där i närheten?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna