ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-11  (läst 2633 gånger)

2000-04-16, 10:29
läst 2633 gånger

permattsson

Hej!
Är det någon som vet om det finns något ställe i Frankrike som heter Chenon? Jag har kollat men hittar ingenting. Det finns dock ett mycket vackert slott i Frankrike som heter Chenonceaux. Slottet är beläget på en holme i floden Cher och började byggas 1515. Jag kan ingen franska alls men enligt något så när  kunniga på franska språket skulle detta kunna översättas med Chenonska eken Detta är det enda jag hittat som eventuellt skulle kunna vara en ledtråd. Nu har jag bara tittat i stora Atlasböcker över Europa, så om Chenon är en liten plats måste man nog ha mer detaljerade kartor. Det är ju också faktiskt möjligt att det funnits en plats som hetat Chenon, men som bytt namn eller gjort mindre ändringar. Finns det någon som har fler idéer kring detta.
Hälsar
/Per Mattsson/

2000-04-16, 10:37
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Per!
 
Inte i Frankrike, men i Belgien finns ett ställe som heter något som liknar Chenon, nu har jag inte det exakta tillgängligt, men det står i ovannämnda artikel av Kjell Lindblom.
 
Mvh
Fredrik

2000-04-16, 22:29
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Per!
 
Det finns en ort i Belgien som heter Chênee (!). Faktum är att denna ligger omkring 5 km sydost om Liege (!)... dvs en ort känd för just valloner. Om jag inte minns fel, är det också denna som nämns i artikeln av Kjell Lindblom.
 
Om jag skall gå ett steg vidare, finns i Belgien även en ort som heter Chenogne (!). omkring 120 km syd om Liege. Däremot ingen ort, som är snarlik, i Frankrike. Detta är hämtat ur vägatlasen Zentraleuropa, av RV Verlag, Tyskland, som innehåller Frankrike:s östra kant till ungefär mitten av normandie, samt hela Tyskland, Belgien, Holland, Danmark samt länderna söder om, som inte är aktuella i detta fall.
 
Om man sedan ser till att P D C aldrig nämns med namnet Chenon, utan det är hans dotter som först nämns med namnet, kan en liten försvenskning skett, och då är det mycket troligt att det rör sig om någon ort av dessa, mest troligt Chênee.
 
Sedan kan tilläggas att PD C jobbar i Nyköping tillsammans med järndragaren, sedemera mäster Willem de Beeche. Om nu inte minnet sviker helt, var väl han också bördig från Liege trakten. Det är även möjligt att det är dessa två som jobbar i Värmland 1695 under en vallon jag nu inte minns namnet på, där Willem är mästersven och P D C är dräng... Några år senare får sannolikt Willem motsvarande uppdrag som i Nyköping, och P D C medföljer till Nyköping. Vid uppbyggande av detta verk.
 
Mvh
Fredrik

2000-04-17, 09:32
Svar #3

permattsson

Hej Fredrik!
Har Du kläm på om man kan gå in i några arkiv där nere i Belgien via Interätet. Jag menar, skulle det vara möjligt att sitta här hemma och leta på Gilson, Chenon, Chênee, Chenogne osv.
För några år sedan försökte jag leta och hittade en fransk site, fast då var den under uppbyggnad. Det lilla jag förstod var att det handlade om ett personregister för släktforskning. Tyvärr har min hårddisk kollapsat för något år sedan och med den åtskilligt av intresse, bl a detta. Är det någon annan som vet? Kanske t o m någon som varit nere i området och luskat.
Hälsar
/Per Mattsson/

2000-04-17, 23:09
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kjell Lindbloms artikel har mailats till Håkan Skogsjö och kan förväntas finnas på Rötter endera dagen.

2000-04-20, 21:29
Svar #5

Bengt Svensson

Hej
Enligt svenskt biografisk lexikon är inte Påke i Jönköping och Påke i Kroppa samma personer
 
SBL
”I räkenskaperna uppträda vid denna tid tillfälligtvis tvenne personer med namnet Påke. Den ene är en Påke harneskmakare (Paquele mester), som 6 dec. 1602 kvitterar ut plåtar, stål och redskap för harnesksmidet i Örebro. Tack vare namnteckningar och bomärken kan han identifieras med den senare i Jönköping verksamme harneskmakare med samma namn, som 21 juni 1616 tillika med sin kollega Niklas erhöll en »ordning» av Gustav Adolf.”  
(Men den boken är väl för gammal den med ;-))
 
Glad Påsk
Bengt

2000-04-21, 16:45
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Bengt!
Niklas är just Herr Lochey, även han senare lokaliserad till Värmland. Fransosehyttan/Hectorshyttan/Stensjöhyttan som anlades 1637 har med hans släkt att göra.
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-04-21, 17:05
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kjell Lindbloms artikel finns nu på Rötters nya boktipssida, som man enklast hittar genom att utnyttja länken på Rötters förstasida. Sök sedan på Chenon, så bör den dyka upp.
Direktlänk till boktipsen är annars: http://aforum.genealogi.se/bokkatalog/index.php

2000-04-27, 22:14
Svar #8

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Per!
 
Går säkert. Själv hittade jag i Altavista 2 sidor på ordet Chênee.
 
Bl.a. denna:
http://www.homepages.hetnet.nl/~screamy/text/html/balhan/chrono18.htm
 
Nu är min franska minst sakt begränsad till ungefär de orden som förekommer på vinflaskor och liknande.
 
Men denna sida förekommer information från 1700-talet och där förekommer bl.a. en person 1754 28/7: burgemeester tegen Grégoire Gilson
 
Även andra namn som finns som svenska vallonsläkter förekommer. T.ex.  
1710 16/7 Henri Leclerq
1714 17/7 Louis Lemoine, Piron Lemoine
1744 5/7 Godefried Dubois
1787 3/9 Gilles Joseph Barbiére en Toussaint Saive, Jean-Pierre Leclerq
 
Mvh
Fredrik

2000-04-28, 10:34
Svar #9

permattsson

Hej Fredrik!
 
Tack för tipset.
Går in direkt och kollar.
Är det fler som sett nåt?
 
Hälsar
/Per Mattsson/

2000-05-08, 09:51
Svar #10

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej.
 
Faktum är att släkten Chenon, faktiskt finns kvar i Nyköping under 1700-talet och början av 1800-talet. Och namnskicket då, tycker jag tyder starkt på att ordet Dennis är ett patronymikon sedan tidigare och inte ursprungsnamn.
 
Dennis Chenon, Kamrer (Landskamrer)
g m Magdalena Sara Ekman (Beata Ekman 1758, 1759), (ej angiven 1761)
Barn:
Dennis, född 1755 23/10 (dp 1755 25/10) i Nyköping Västra & Nikolai
Magdalena, född 1756 26/12 (dp 1756 27/12) i Nyköping Västra & Nikolai
Elisabet, född 1758 11/8 (dp 1758 13/8) i Nyköping Västra & Nikolai
Mårten, född 1759 26/8 (dp 1759 28/8) i Nyköping Västra & Nikolai
Ulrika, född 1761 17/10 (dp 1761 17/10) i Nyköping Västra & Nikolai
 
Olof Chenon, Landräntmästare
g m Hedvig Katarina Grandelius
Barn:
Hedvig Magdalena Fidelia, f 1800 26/12 i Nyköping Östra & Allhelgona
Kristina Beata, f 1802 13/2 i Nyköping Östra & Allhelgona
Katarina Elisabet, f 1803 30/3 i Nyköping Östra & Allhelgona
Nils Dennis, f 1805 24/2 i Nyköping Östra & Allhelgona
Ulrika Charlotta Cecilia, f 1808 7/4 i Nyköping Östra & Allhelgona
Maria Margareta, f 1807 3/7 i Nyköping Östra & Allhelgona
 
Leonard Johan Chenon, Överinspektör
g 1793 19/12 i Nyköping Västra & Nikolai m
Anna Ulrika Rempe, Jungfru
 
Mvh
Fredrik

2000-05-14, 14:51
Svar #11

permattsson

För några år sedan talade jag med en kille som bor söder om Stockholm. Anledningen att vi kom att prata med varandra var att han hette Per Chenon. Han visste inte så mycket om sin släkt, men hans sida av Chenonsläktet kom från Nyköping. Det enda som jag minns att han visste var att nyköpingssläktet nästan dog ut eftersom någon Chenon för länge sedan -i raseri- lär ha tänt på släktgården så att många innebrändes. Finns det fler som hört talas om branden?
 
Bästa hälsningar
 
/Per Mattsson/

2000-09-04, 22:37
Svar #12

Utloggad Anna Haak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 22:17
    • Visa profil
Ang.släkten Chenon.  Förslag till intresserade av släkten Chenon : Olle Sahlin  Om CY Sahlins och Maria Nordenfelts härkomst sid 58 - till att börja med.  Den är utgiven av Sahlinska släktföreningen

2000-12-29, 22:04
Svar #13

Lasse Lundin

Angående namnet Chenon så förstår jag inte varför det inte skulle kunna ha varit Påkes släktnam om man kollar lite på Mormonernas databas så hittar man ju namnet Chenon i början på 1700-talet i både Belgien och Frankrike m.fl. ställen, bland annat i Saint-Germain-En-Laye som ligger ca: 2mil från St. Denis, där Påke skulle ha kommit ifrån enligt den muntliga traditionen i släkten, att han inte kallade sig det själv kanske berodde på att han enligt sägnen skulle ha flytt som huggenot, jag skulle iallafall personligen ha bytt namn om jag hade flytt och sedan ha rest tillbaka in i hetluften.  
Mvh
Lasse

2000-12-30, 03:33
Svar #14

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Lasse!
 
1) Du skall inte lita så mycket på mormonernas sajt. Det är mest amerikaner som forskar, och de har svårt med stavningar, på svenska, franska etc... som kan bli till oikänlighet.
 
2) Tiden det är frågan om är drygt 200 år tidigare.
 
3) Finns inga som helst källor som anger att Påke är bördig från St Denis. De muntliga källorna inom släkten som du anger, har sitt ursprung i skriften som nämns tidigare diskussion av en H?lpher. Vilket med tillgängliga källor, inte kan styrkas.
 
4) Påke anger sig själv aldrig med namnet Chenon. Det är först en generation senare, och en dödsnotis för en dotter.
 
5) Han skriver sig själv Paque Denis Gilson. Gilson är i detta fallet hans släktnamn. Ett släktnamn som också förekommer i orten Ch?ene strax utanför Liege, under det århundrandet. Denis är en kortform av Dionysius(son)/Dennisson, vilket också styrks av att hans enda kända son heter just Dionysius. Dvs namngivits efter de seder som valloner namngav sina barn, efter farfar.
 
6) Namnet Dennis(Dionysius) förekommer som synes ganska ofta i namnskicket i släkten, långt senare, vilket ytterliggare styrker att Denis är ett s.k. patronymikon.
 
Mvh
Fredrik

2000-12-30, 15:32
Svar #15

Lasse Lundin

Hej Fredrik
 
1. Nog tror jag att Amerikanarna kan stava till Chenon lika bra som både du och jag, om dom sen har problem med vissa svenska orter och namn är en annan sak, (varför skulle vi vara bättre på att läsa Franska namn än dom? är det inte lite av det svenska storhetsvansinnet som har slagit till mot denna sajt?)
 
2.Tids perioden är bara drygt hundra år efter, detta med orten utanför Paris tog jag bara som ett ex. Namnet Chenon finns på andra orter i Frankrike tidigt 1600-tal enligt samma källa.
 
3.  Du och flera i detta forum förkastar Hülphers forsknings resultat i.o.m att han bara har den muntliga tradionen att gå på. Det första man får lära sig när man börjar släktforska är att interjuva dom äldre i släkten, ,varför skall vi göra det för när det ändå inte är värt någonting? för det var ju det Hülphers gjorde, hans svärmor var ju barnbarns barn till P.D.C närmare källan än vad Hülphers var kommer ingen annan släktforskare att vara.  
 
Varför jag tog upp detta var att det kanske finns något av sanning i den muntliga tradition, det finns ju ingen som har något bättre att komma med än att han kallade sig Gilson
 
Må han vila i frid där han ligger i Filipstad eller hur var det nu, det var väl H?pher som har hittad på att han avled i Filipstad? och hur var det med hans frus namn? var kommer den källan ifrån
 
Mvh
Lasse

2000-12-30, 17:20
Svar #16

Sara Rundqvist

Fredrik, Hoppsan! Rätt stavning på svenska är: oigenkännlighet och inte oikänlighet.....  
Så vi svenskar är heller inte så duktiga på att stava, eller hur Fredrik? Det gäller att inte ha förutfattade meningar om människor i andra länder.

2000-12-30, 17:22
Svar #17

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej!
 
Till Lasse
 
Jag tror inte att någon förkastar H?lperts forskning. Vad jag, och flera andra, menar är att det inte går att presentera andra sanningar än de som går att verifiera. Det kan visst finnas sanningar i muntliga traditioner, men ofta har dessa förvanskats genom tiderna.  
 
Det handlar inte om att vara Bror Duktig ,  utan om att all forskning - i detta fall historisk forskning - måste leda till att presentera vad som är rätt. Vi har idag helt andra forskningsmöjligheter än vad H?lpers hade, vilket gör att resultaten av forskningen ibland ger ett helt annat svar än vad som presenterades på 1700-talet.
 
Det är helt rätt det du skriver, att en bra början är att fråga de äldre i släkten. Men sedan måste deras uppgifter kontrolleras så långt det är möjligt. Annars vet vi ju inte vad som verkligen stämmer.
 
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2000-12-30, 19:20
Svar #18

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Lasse!
 
Jag förkastar inte Hilphers teori...men det finns inga primära källor som kan bekräfta de uppgifter som han lämnar.
 
Sara!
 
Jag har inga förutfattade meningar om hur det stavas hos olika folk eller så. Men att denna databas är behäftad med ett mycket stort antal fel, är bekräftat. Orsaken är att det är främst amerikaner som har lämnat sina forskningsrön dit, du vet inte hur noga de källkritiskt granskat källorna, och framför allt så vet de inte hur de olika ländernas folkbokföring etc utfördes. Finns även bokstäver som inte existerar på engelska etc..
 
Jag har själv sätt att en person som jag sökt på funnits med 4-5 olika namn (och stavningar), men källan har varit densamma(sic!)
 
Mvh
Fredrik

2000-12-30, 22:09
Svar #19

Bengt Svensson

Hej
Jag måste komma med en liten fundering, som Lasse också verkar undra över detta med att P.D.C eller som man kanske borde skriva P.D.G, avled han verkligen i Filipstad och hur var det med hans hustru hette hon Johanna Persdotter?  finns det några primär källor som styrker Hüphers utredning i dessa frågor?, går det verkligen att faställa att Rådman Påkesson var son till P.D.C(G)eller skall man tro på Hülphers i en del fall men inte i andra? Man kanske skall skriva enligt den muntliga tradionen redan på Påkesson?
Gott Nytt År
Bengt

2004-03-05, 17:25
Svar #20

Jonas Palm

Hej!
 
Jag tror det var på Gaddes hemsida jag läste att
Chenon helt enkelt betyder kallad. Dvs att ngn kallades det och det. Det kan således finnas många Chenon som inte är släkt med varandra. Se även Neveus artikel i Vallonättlingen nr 1 2004, ang Sverige som ett mausoleum för utdöda vallonska namnformer, enl belgaren Jean Germain.
Mvh
Jonas Palm

2004-10-10, 12:51
Svar #21

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Är det någon som känner till Var denne Dionysos Dionysii Chenon kom från eller förfäder till honom. Var de en s.k. vallonsläkt (Valloir) eller kom de från Frankrike?
 
Dionysos Dionysii Chenon (1686 - 1740) gift med
Elsa Wallvik (1688 - 1757)
 
föräldrar till
Helena Catharina Chenon Född:1725 Död:1786  
 
gift med Henric Bratt 1746 (1725 - 1779)  
 
 M.V.H. Steve

2004-10-10, 13:18
Svar #22

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Så upptäckte jag av en slump att jag delar förfäder med Selma Lagerlöf och att bl.a. Elisabeth Thorsell skrivit om detta. Alltså hänvisning: vallonsläkten Chenons rötter finns under Selma Lagerlöf rubriken.
Där får jag ju svar på både Chenon och Wallvik. Tack för detta (indirekt)Elisabeth Thorsell!
 
M.V.H. Steve

2004-10-10, 13:19
Svar #23

Sven Aivert (Svena)

Hej Steve !
 
Om du söker på namnet i Sök i hela Rötter finns det en hel del om honom bland annat på Värmlandsrötter.För mig blev det 49 träffar när jag sökte på namnet.
 
Med Vänliga Hälsningar
Sven Aivert

2004-10-10, 15:28
Svar #24

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för det Sven Aivert. Jag förmodar Du använder hela förnamnet och efternamnet, men jag provar.
 
M.V.H. Steve

2004-10-10, 20:47
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Dionysius Dionysii Chenon var född 1676 3/10 i Filipstad, enligt födelseboken. Han var son till handelsmannen Denik (Dionysius) Paschilius Chenon, född 1623, död 1689, begravd 17/3 i Filipstad, och hans hustru Margareta Eriksdotter, död 1718 (88 år gammal) i Filipstad, begravd 14/6, i hennes första gifte.
 
Deniks far var i sin tur harneskmakaren Paschilius Dionysii Chenon, som väl var av franskt ursprung. Kjell Lindblom har en artikel om denne, även kallad Påke, i Släkthistoriskt Forum 5/95.

2004-10-10, 22:34
Svar #26

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
detta låter mycket intressant, så var han inte vallon men fransman.
Detta släkthistoriskt forum har det med föreningen här att göra?
 
M.V.H. Steve

2004-10-10, 23:38
Svar #27

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Steve, det är Släktforskarförbundets tidning, se här och här för mer info. Gamla nummer är till salu genom förbundet (se bokhandeln) om de finns kvar, annars finns den på bibliotek och hos släktforskarföreningar. En trevlig tidning till en billig prenumerationspeng!
 
hälsningar,
Eva

2004-10-11, 01:31
Svar #28

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Steve, Vallonerna var fransmän. Belgien uppstod som stat 1830.
Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2004-10-11, 09:12
Svar #29

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Eva! Ja Sven jag vet att de var fransktalande och namnet kommer från Val Loire. Men belgien var väl en del av spanska nederländerna också (åtminstonne tidigare). Uppdelningen av Belgien och Nederländerna hade väl en religiös orsak? Låt mig nu se i släkthistoriskt Forum vad som står om dem och eventuellt deras ursprungs land.
 
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna